handdator

Visa fullständig version : Lowrance 3500c

PikeBuer
2010-02-25, 18:24
Jeg leser mye om nema 0183 og andre greier som jeg i grunn i skjønner skvatt av.
Jeg har en 3500c kartplotter som skal byttes ut men ikke nå, skal få kjøpt meg en Baystar styring.
Altså jeg vil gjøre klart til autopilot, det blir en hds7 eller 8 men det drøyer nok en stund hvis ikke det blir foreslått noe som er lik i pris og funker like bra.
Det blir i alle fall lowrance.

Men her kommer spørsmålet mitt, funker det med f.eks en simrad eller raymarine sammen med en 3500c og senere med en hds?
Neste år blir det en suzuki df70 og som jeg har skjønt så kan en få motor info igjennnom det nema eller hva det heter for noe.

Tamtam
2010-02-25, 19:11
NMEA nätverk både 0183 och 2000 är inga direkt konstiga grejor eller så.
Dessa förkortningar betecknar olika protokoll/standarder som gör att marinelektronik kan "tala"med varandra oavsett fabrikat.
Din 3500C har 0183 men om jag minns rätt icke 2000 vilket är ett något annorlunda och betydligt modernare protokoll med större bandvidd och hastighet förutom alla andra möjligheter det erbjuder.
Sen kan man fråga sej om man verkligen behöver allt detta iofs........
Det enda du behöver göra är att kolla i den berömda "manualen" eller produktspecificationen vilka protokoll dina maskiner stödjer spelar ingen roll vilket fabrikat de är av då ska kommunikationen fungera helt enkelt kan vara en sanning med modifikation kanske men jag har aldrig stött på att det inte skulle funka.
Du bör sikta på i första hand NMEA 2000 då som sagt detta protokoll kommer med tiden ta över helt lycka till

PikeBuer
2010-02-25, 20:56
Da ble en litt klokere, har tenkt til å kjøre 2x7" en til ekkolodd og en til kartplotter.
Er det virkelig noen vits med hds plotter og ekkolodd?
Disse er jo dyre etter min mening og har tenkt å legge i ca 8000nok det e vel nærmere 10.000sek per stk.
Noen forslag?

Tamtam
2010-02-26, 17:11
Hej igen, vad du väljer för maskiner är en fråga om vilket vatten du har för avsikt att använda grejorna i/samtidigt en fråga om pengar.
Att köpa värstvärsting grejor för att använda i en sjö eller mindre vatten verkar onödigt.
Din 3500C styr alla piloter med ingång för NMEA 0183, inga problem, bara en fråga om du själv trivs med 5tums skärmen och tycker att den räcker eller inte.
Enligt min åsikt räcker ett 5tums svartvitt ekolod oftast också i mindre vatten, färg lär inte direkt bidra till ett avsevärt bättre fiske om du trollar mest.
Men allt är en smaksak man kan använda dubbla 10tumsskärmar i en tjärn om man vill och har råd med grejorna.
Har du ont om pengar köp lagom ändamålsenliga grejor som funkar bra dyrare grejor är visserligen mycket roligare och mer imponerande men ger inte så mycket extra fisk iaf.
Jag skulle i första hand välja en stor GPS skärm om detta behövs i dina vatten ekolodet skulle få nöja sej med mindre sådan definitivt lycka till

Flodström
2010-02-27, 00:48
Veit ikke hvor mye du ønsker å satse på elektronikken men,:
Du kobler NMEA-0183 utgangen (output) på plotteren til autopilotens NMEA-0183 inngang (input). Din 3500C plotter er fullt kapabel at drive en autopilot uansett fabrikat.

Motorens motor-interface/data (NMEA2000) kobler du rett inn på HDS-5 eller 7 (rød plugg) og da har du visning der (men ikke på din 3500C).

Det som er det knepiga her er kommunikasjonen mellom HDSén och 3500C då det ikke er lagt opp till det på 3500C plotteren (gammel type). Men, det har ju ikke noen praktisk betydning slik jeg ser det i dette fallet, bare om du til alle midler skall ha dybden eller motordata inn på plotteren for det går ikke :confused: