Visa fullständig version : Tips för nytt ekolod!
Nu börjar det bli dags att rusta med lite nya leksaker inför våren. I år kommer slantarna läggas på ett nytt ekolod. Men vilket? Har varit inne på Lowrance, men kan även tänka mig andra märken?
Vad rekomenderar ni? Märke & Modell?
Krav på enheten:
Färg skärm
Minst 5 tum, gärna större (verkar svårt att hitta dock)
Ingen kombomaskin (har en mycket väl fungerande plotter)
Lowrance HDS modeller finns ju i storlekar från 5 till 10 tum och verkar ha riktigt bra prestanda. Har ingen egen erfarernhet av HDS modellerna, själv kör jag med en Lowrance LCX-110c :-)
När jag har kollat runt lite har jag fått uppfattningen att det ofta är kombi-enheter när de är upp mot 10 tum?
Humminbird?
Skitnöjd med mitt. (dock är det ett billigare)
De var väl tidiga med det som lowrance kallar för strukturescan om jag inte har fattat fel.
Flodström
2010-02-26, 21:02
Martin, skall du ha ett för trolling så är det inte så kinkigt. Räcker med ett billigt Eagle men med stor upplösning. Det viktiga är att kunna se djupkurvan, lodens djup + betesfisken. Nya Lowrance HDS-5 eller Elite-5x Fishfinder är oxå bra lod med en speciell pekpinne på HDSéns Broadband Sounder (digitala filter i eko-signalbehandlingen).
Önskar du ett mer detaljvisande lod med större djupförmåga så rekommenderar jag t.ex ett Lowrance HDS-7/HDS-8 eller Furuno FCV620, 5,6" (eller FCV585, 8,4"). Med de loden har du all flexibillitet du kan önska dig för allt fiske här i Scandinavien.
Fördelen med Furuno är deras suverena inställning av känsligheten, inget knappande, bara vrida på en potensimeter. Furuno har oxå digital filtrering av ekon, samma som Lowrance HDS-serie (Lowrance s.k. Broadband Sounder)
Lowrance fördelar är deras logiska menyer och vida flexibillitet, det bästa på marknaden antagligen (i alla fall i olika tester) och efter mina erfarenheter av både Garmin, Humminbird och Lowrance.
Väljer du Lowrance eller Furuno så väljer ett av de bästa loden som finns på marknaden.
Köper du från utland? Vilken budget?
Martin, skall du ha ett för trolling så är det inte så kinkigt. Räcker med ett billigt Eagle men med stor upplösning. Det viktiga är att kunna se djupkurvan, lodens djup + betesfisken. Nya Lowrance HDS-5 eller Elite-5x Fishfinder är oxå bra lod med en speciell pekpinne på HDSéns Broadband Sounder (digitala filter i eko-signalbehandlingen).
Önskar du ett mer detaljvisande lod med större djupförmåga så rekommenderar jag t.ex ett Lowrance HDS-7/HDS-8 eller Furuno FCV620, 5,6" (eller FCV585, 8,4"). Med de loden har du all flexibillitet du kan önska dig för allt fiske här i Scandinavien.
Fördelen med Furuno är deras suverena inställning av känsligheten, inget knappande, bara vrida på en potensimeter. Furuno har oxå digital filtrering av ekon, samma som Lowrance HDS-serie (Lowrance s.k. Broadband Sounder)
Lowrance fördelar är deras logiska menyer och vida flexibillitet, det bästa på marknaden antagligen (i alla fall i olika tester) och efter mina erfarenheter av både Garmin, Humminbird och Lowrance.
Väljer du Lowrance eller Furuno så väljer ett av de bästa loden som finns på marknaden.
Köper du från utland? Vilken budget?
Tack för bra info! Ja, det blir ett köp från staterna. Har tänkt mig en övre gräns vid 4-5000 SEK. Har kollat lite på HDS-5x och den ligger ju på 600 dollar, vilket känns helt ok med dagens kurs. Är det den som gäller eller finns det bättre alternativ?
Flodström
2010-02-27, 00:10
Tack för bra info! Ja, det blir ett köp från staterna. Har tänkt mig en övre gräns vid 4-5000 SEK. Har kollat lite på HDS-5x och den ligger ju på 600 dollar, vilket känns helt ok med dagens kurs. Är det den som gäller eller finns det bättre alternativ?
Det finns inget bättre alternativ som jag ser det men sen är frågan hur stor/liten skärmbild du behöver/klarar dig med. HDS-7 har nästan dubbel så stor skärmstorlek. Furuno är fullt i klass med Lowrance HDS-serie men har inte så många lågpris-lod att välja mellan. FCV620 kommer då närmast ett HDS 5X men kostar ca 100 USD mer. Men då får du oxå ett mycket bra och användarvänligt lod.
Personligen hade jag nog valt HDS-7/eller 8 eller FCV-620.
Lowrance Elite-5x Fishfinder vet jag lite om, den är en relativt ny modell (efter HDS?) och jag har inte hört från någon som använder sig av den, en joker m.a.o. Men den kostar ca 100 USD mindre än HDS-5X (har troligtvis inte broadband sounder-modul). Men samma skärmupplösning som HDS-5X.
Oavsett vilket du väljer av de här loden så blir du garranterat nöjd med funktionen. OBS för just trolling så bör du ha en givare/ett lod med så bred vinkel som möjligt, ett "wide-angle viewing" för att kunna se loden och på vilket djup de är på (inte lätt att se djupet med "fot-givaren" då vinkeln på wiren aldrig är 90°).
mitt råd är köp alltid lod och navigator för sig
= dubbel säkerhet = ytterst sällan bägge lägger av samtidigt
oftast blir ett kombi så marginellt billigare om man jämför lod o GPS
och det man vinner är att kunna se saker o ting på två skärmar
TeamScuirus
2010-02-27, 01:24
Så når ekkoloddet streiker bruker du plotteren for å finne fisk og motsatt når plotteren streiker bruker du ekkoloddet for å finne vegen hjem?
Så når ekkoloddet streiker bruker du plotteren for å finne fisk og motsatt når plotteren streiker bruker du ekkoloddet for å finne vegen hjem?
Eller så köper man en plotter och en kombomaskin och använder sistnämnda som ekolod i första hand.
Den dagen plottern skiter sej flyttar man kortet och klarar sej, värre när kombon skiter sej då:D
köp isåfall två kombiapparater.
Team Helgøya
2010-02-27, 04:36
Furuno FCV 620/585 er det beste ekkoloddet du får tak i. Og disse svikter ikke, er antagelig en grunn til at yrkesfiskerne langs hele norske kysten sverger til dette merket.
Antagelig vil handel fra England lønne seg enda mere en USA med tanke på garanti, og at det engelske pundet snart er like verdifult som den tyske marken var i 1930, om en skal tro enkelte analytikere.
Har aldri kjørt HDS, men Scuirus har vel forsøkt både FCV'n fra Furuno og HDS'n fra Lowrance, jeg vil tro at de begge har sine fordeler og ulemper.
Mycket tips! Tack så mycket! Börjar luta mer och mer mot en lowrance HDS-5X. Skulle gärna ha en 7 tums skärm, men vill inte lägga ytterligare 4-500 USD för det. Har ju som sagt en mycket väl fungerande plotter och vill inte lägga pengar för en kombo-maskin.
Nästa fråga: Ska man satsa på en 83/200 givare eller en 50/200?
PikeBuer
2010-02-27, 13:26
Det kommer ann på hvor dypt du fisker, jeg er bare rundt i små vann så jeg bruker kun 200. 50 er vel det som passer best til veldig dyp som i salt sjøen, og 83 passer nok til de store V sjøene i svea riket. Jeg vet ikke om dette er helt riktig men da kommer det noen å redigerer meg. fine greier med forum.
Flodström
2010-02-28, 17:17
Nästa fråga: Ska man satsa på en 83/200 givare eller en 50/200?
Den enda fördelen med 50/200 kHz givaren är att det finns en hel del av den typen (med blå kontakt) till salu på nätet (t.ex. på eBay). Skulle du få behov av en ersättning så hittar du det enkelt. Den på 83/200 kHz är inte en lika gammel modell och den hittar man inte lika lätt på nätet som billig reservdel. Kanske den på 50 kHz kan användas för 83 kHz, viss flexibillitet finns men hur mycket, vet ej.
Ett citat från Lowrance hemsida ang 83 kHz:
Greater Shallow-Water Coverage To cover even more water, Broadband automatically adds 83 kHz operation to a Lowrance 200 kHz single-frequency transducer. At 83 kHz, you get full 120-degrees of wide-angle coverage with greatly enhanced definition of fish arch targets. Crystal-Clear Clarity With advanced digital filtering, Broadband vastly improves at-a-glance display clarity, sharpens bottom images and paints a much cleaner picture of targets that others will miss or show poorly
Så för trolling är ju den på 82 kHz med broadband sounder att föredra (120° "seende") men oxå för djupvattensfiske.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.