Visa fullständig version : Lowrance HDS-koppla NMEA
Team Helsingborg
2010-02-27, 14:40
Har idagarna fått mitt Lowrance HDS 8. Har även köpt Interface till Suzuki 115 df, flödesmätare och NMEA starter kit. Har läst instruktionerna och är lätt förvirrad.....
Att installera lodet med givare etc känns inte som något problem, fast hur går jag tillväga med NMEA installationen?
I NMEA starterkitet finns en koppling som ska kopplas till ström, ska jag koppla på denna mot + respektive jord?
I NMEA starterkitet finns en koppling som ska kopplas till ström, ska jag koppla på denna mot + respektive jord?
Nmea 2000 måste kopplas till jord och + ja, koppla dessa till en separat brytare, annars ligger NMEA systemet o drar ström även när utrustningen inte används.
Team Helsingborg
2010-02-27, 15:03
Så här har jag tänkt att koppla NMEA.
Engine Interface från motor första T koppling nr 1 (T1)
T1 kopplas med flödesmätare och vidare till T2
T2 till jord/+ med brytare, sedan vidare till HDS.
Har jag tänkt rätt? (Någon som fattar min beskrivning)
(Någon som fattar min beskrivning)
Nej :confused::confused::confused:
Vill minnas att jag har en separat + och - till NMEA i samma ledningspaket som huvudströmmen till mina kartplottare/ekolod, och att det stod i beskrivningen om man har flera enheter så skall bara den ena av dessa kopplas till + och -, o den andra skall klippas och isoleras.
Är det samma röda(fast numera svarta) kontakterna?
Jag har ett helt gäng ihopkopplat, sett från vänster på första T:et så sitter ett motstånd(skall sitta ett i varje ände på dina NMEA buss.
Till vänster på första T ett motstånd, sen engine interface motor nr1, nästa T engine interface till motor nr 2, Nåsta T Nmea 2000 Bennett trimplansindikator, Nästa T Gps antenn nr1, Nästa T gpsantenn nr2, Nästa T Globalmap 8200c, Nästa T, LCX-112C, sen helt till höger ett motstånd.
Kolla så att du inte också har små tunna strömkablar till NMEA tillsammans med dina huvudel till HDS.
Jag är rätt så säker på att du har det.
Vilken motor skall du koppla till? och varför flödesmätare separat?
Suzuki har iaf detta integrerad med motor interface.
Kjelle
Tror även att dit NMEA starter kit är universal och att + o - delen skall användas på enheter utan + o - i huvudelen.
Du skall använda den roda power noden, kollade Lowrances hemsida nu.
Mitt fel :_) men det bjuder jag på.
http://www2.lowrance.com/Products/Marine/LowranceNET/LNET_gallery.asp
Inspiration vid monterandet :-)
Team Char
2010-02-27, 19:36
Så här har jag tänkt att koppla NMEA.
Engine Interface från motor första T koppling nr 1 (T1)
T1 kopplas med flödesmätare och vidare till T2
T2 till jord/+ med brytare, sedan vidare till HDS.
Har jag tänkt rätt? (Någon som fattar min beskrivning)
Så här är mitt NMEA2000 system kopplat
Jag har ett dubbel T där ena sidan är pluggad med ett motstånd och första förgreningen går till Engine interferens den andra till fartgivaren sen 5m kabel till sista T kopplingen som är pluggad i änden med det andra motståndet och från förgreningen så är den korta kabeln som följer med "start kittet" det behövs ingen extra ström kabel till NMEA systemet då det finns en kabel som är märkt NMEA2000 +/- i Power/data kabeln till din Lowrance enhet
Här finns det en bra beskrivning på hur man installerar och bra bilder http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Manuals/NMEA2000NetworksGeneralInfo_0154-173_112006.pdf
http://www.lowrance.com/en/Downloads/Manuals/NMEA-2000-Network-Installation-Manual/
Så här är mitt NMEA2000 system kopplat
Jag har ett dubbel T där ena sidan är pluggad med ett motstånd och första förgreningen går till Engine interferens den andra till fartgivaren sen 5m kabel till sista T kopplingen som är pluggad i änden med det andra motståndet och från förgreningen så är den korta kabeln som följer med "start kittet" det behövs ingen extra ström kabel till NMEA systemet då det finns en kabel som är märkt NMEA2000 +/- i Power/data kabeln till din Lowrance enhet
Här finns det en bra beskrivning på hur man installerar och bra bilder http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Manuals/NMEA2000NetworksGeneralInfo_0154-173_112006.pdf
Lennart, tror HDS inte har NMEA 2000 power i kabeln, bygger på att nätverket är strömsatt via nod, detta ger annan fördel då man kan byta maskiner utan att ändra i nätverket alls.
Mitt nätverk i vår får separat powernod av just det skälet mvh
Team Char
2010-02-27, 20:04
Lennart, tror HDS inte har NMEA 2000 power i kabeln, bygger på att nätverket är strömsatt via nod, detta ger annan fördel då man kan byta maskiner utan att ändra i nätverket alls.
Mitt nätverk i vår får separat powernod av just det skälet mvh
Jag såg det nu det fanns bara på generationen före HDS
Team Cjap
2010-02-28, 01:48
Hvis du har andet nema 2000 op til din Hds er det bare at sætte et T-stykke til på den de andre på og tilslutte interfacen der på så kommer det på din HDS.den tynde ledning er til tilt jeg bruger den ikke, må vælge om du vil se det på din HDS eller på det du ser på nu du kan ikke have begge to. Har lige monteret det på min båd bare på en Garmin GMI skærm men der er det samme. har lige hvadet på båd messe i københavn og fik af vide at der er opdateringe til interfacen. får den i løbet af næste uge.
skal nok vende tilbage om det i når jeg får den.ellers er der en lille film hvordan du tilslutter den på din motor på min hjemmeside.
http://teamcjap.blogspot.com/
Team Helsingborg
2010-02-28, 12:13
Vilken motor skall du koppla till? och varför flödesmätare separat?
Suzuki har iaf detta integrerad med motor interface.
Kjelle[/QUOTE]
Ja där ser man.... då har jag en flödesmätare över. Känns ju lite som om säljarna för Lowrance skulle kunna tänkas känna till detta och även upplyst mig om det.....
Tusen tack för all hjälp! Nu känner jag mig betydligt säkrare på hur jag ska gå tillväga.
Team Cjap
2010-02-28, 13:37
Det er den nye model af SUZUKI 90 hk fra 2009. Med interfacen ved du 100 % meget du bruget også ved lav fart,(det er det samme stik som de bruger til en service til deres computer du bruger. det gør du ikke med en Lowrance flödesmätare.
du kan også bruge den til at fortælle hvor meget benzin du har tilbage. og sætte en alarm.
og den kan vise hvor mange mil du kan sejle med den fart motoren kører med har tilbage
Hei Allan!
mina Suzuki er K8 DF140, disse har også samme funktion, så jeg får opp forbrukningsinformation på mine Lowrance via engine interface EP-20.
Og ser hele tiden hvor mye bensin jeg har tilbage i mine tanker.
Kjelle
Nmea 2000 måste kopplas till jord och + ja, koppla dessa till en separat brytare, annars ligger NMEA systemet o drar ström även när utrustningen inte används.
Här ska man ha en sak i åtanke dock, vill du ha omedelbar kontakt med rymden via din antenn när du startar upp maskinerna måste nätverket vara strömsatt i god tid INNAN du slår på plottern.
Gissar att detta är ett av skälen till att man lagt GPS antennen på NMEA 2000dessa dagar.
Exempel, är du ute några dagar kan det vara värt att hålla NMEA network strömsatt hela tiden skulle tro strömförbrukningen i viloläge är nästintill försumbar då har du omedelbar input till plottern vid start up exv. på morgonen.
Under längre tid stillastående bör man naturligtvis stänga ner nätverket
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.