handdator

Visa fullständig version : Hovedstrømsbryter i båt

Blydonkern
2010-03-07, 15:23
Jeg har med forferdelse sett at mange monterer en eller fkere hovedstrømsbrytere i båt.
Dette har jeg kutta ut og montert en magnetisk styrt hovedstrømsbryter.
Den er kobla slik at når jeg setter i nøkkelen og vrider på tenningen så får systemet strøm.
OBS:
kjøleskap, varmere og slikt bør ikke kobles via hovedstrømsbrytere!

Flodström
2010-03-07, 16:17
Huvudströmbruter er bra att ha men inte för startbatteriet. Mång motorproducenter varnar för att montera strömbrytare mellan startbatteriet och motorn. Anledningen är att om strömmen bryts under fart så kan generatorn ryka (eg. dioderna).

Att montera en strömbrytare till husbatteriet är dock en fördel. Då kan man stänga av allt med en enda brytare och man slipper att gå runt och knäppa på en massa brytare varje gång man skall ut och då man kommer hem. Då slipper man oxå att glömma något på, som kanske drar ur husbatteriet.

En annan fördel med en brytare (eg en switch) är att man vid nödtillfällen kan parallellkoppla de två batterierna (start och hus-batteriet) och på så sätt få tillräckligt med kraft för antingen start av trög motor, eller till nödsändning på VHF-en (behöver mellan 5-6A på sändning) och kraft till nödljus/lantärnor.

Då ett blybatteri börjar bli gammalt kan saker och ting ske. Jag har upplevt att då ett batteri ryker så är det oftast att en cell dör, lägger av helt och batteriet kan inte lämna någon ström även om de andra 5 cellerna (i ett 12V batteri) är fullt funktionsdugliga. Då är det sjönt att kunna parallellkoppla batterierna så man får ström till allt så att man kan komma sig hem för byte av batteri.

Blydonkern
2010-03-07, 18:14
Smaken er som baken, delt i 2
men kunnskapsnivåene er mer på høyde med intressen, ingen tvil. Og jeg synes du har imponerende kunnskaper, tydelig at dett er ditt fellt.

Er ikke heeelt enig med deg Flodstrøm men bortkastet er det ikke.
Største grunnen til Hovedstrømsbryter er vel kanskje 2 ting:
Redd for å tappe batteri når en ikke er i båten.
Det siste er jo brann i båten.

Var nylig oppe i en båt med 2 hovedbrytere, en ved dashboard og en son dustete paralell dings (hater de)
Kunne måle 8.6 volt ved sluttbruker ogi dette tilfellet var denne idiotiske paralellbrytern synderen, KLIPP KLIPP sa det her.
Vi har jo ikke sånne brytere i bilene, lastebiler mm, så hvorfor i helvette skal det være så forbanna nødvendig i en båt?

Jeg har min montert mest av "ikketappebatteriet" prinnsipp

Tamtam
2010-03-07, 18:23
Ett av skälen är att elsystemet i en båt ofta är hemmabyggt dvs det är INTE Mercedes, Volvo BMW eller Subaru som gjort jobbet därav risk för dåligt underhåll spänningsförluster/smygströmmar i en sämre konstruktion, har du gjort jobbet ordentligt och du VET detta säkert går det nog bra även utan... mvh :D
(Fan inte lätt att läsa och förstå norskan ibland, ta nu inte illa upp!)

Blydonkern
2010-03-07, 19:43
Ingen fara Tamtam, du gjør det rett meget bra i at lesa norskan!
:-)

Jeg starta denne tråden mtp hovedstrømsbryter og liker diskusjonen så langt
:-)

(tamtam er det inte nigerianer?)
hehehe

Tamtam
2010-03-07, 21:19
Haha disse undringar om mitt nick får du göre på annet håll her på forumet annars blir det off i ditt eget topic hilsen :D
(litt nigeriansk norsk!)

67n
2010-03-07, 22:56
Til informasjon Blydunkern, alle nye lastebiler og annleggmaskiner har hovedstrømbryter. Det er også et krav i min båtforsikring at det er montert, og at jeg bruker hovedstrømbryter.

Blydonkern
2010-03-07, 23:03
Derav brannmessige årsaker kanskje?
Det står det ikke i min forsikring, pluss at det ikke er hovedstrøms bryter på noen av kranvognene vi har i firmaet

PikeBuer
2010-03-07, 23:34
Gammal haug av en kranvogna da eller?
Det er faktiskt et krav til nyere maskiner, har kjørt mye rart.
Alt fra lifter, trucker, gravere fra 1,5tonn til 85tonn, dumpere, dozere ja you name it.
Alt har hovedstrømsbryter på maskinene.

Blydonkern
2010-03-07, 23:59
nope...de har faktisk en hovedstrømsbryter.til batteri..sjekka det nå. forsikringa likeså
men shit au.

temaet var hvorfor båt folket ønsker mer enn 1 hovedstrømbryter i båten. jeg mener da det skaper mer krøll

Flodström
2010-03-08, 01:03
temaet var hvorfor båt folket ønsker mer enn 1 hovedstrømbryter i båten. jeg mener da det skaper mer krøll

Tja.... hvorfor to brytere da en kan ha bare en som gør hele jobben :D

Jag har bara en brytare, eg. switch om man skall vara mer precis. Den har 4 positioner: 1) Off, 2) Batt-A på, 3) Batt-B på, 4) Batt A+B parallellade på. Till den går det 2 x 67mm2 och till förbrukarna, 1 x 67mm2

Det betyder att jag kan köra all elektronik på bägge batterierna separat eller bägge parallellade.

Och det som du Blydonkern beskrev, det är skillnad på brytare och brytare. Det bästa är det enda som duger i fuktiga båter. En korroderad brytare kan faktiskt orsaka brand om det är övergångsmotstånd i den
Som du beskrev, 12,5V - 8,6V = 3,9V övergångsmotstånd. Om då elektronik, belysning, värmeaggregat m.m. drar 100W blir värmeutvecklingen i brytarn 8A x 3,9V = 31W, och då smälter plasten på brytaren. Om det inte blir brand så förstörs brytaren så att det kanske blir omöjligt att slå på strömmen efteråt............. :(

67n
2010-03-08, 22:19
Vet en ting om hovedstrømbrytere. Kjøp ikke de billigste! Billige hovedstrømbrytere er ikke vanntette. Resten kan dere tenke ut selv. Og som Flodstrøm skriver, en bryter/velger er det en trenger om en har to batterier. Jo flere brytere en monterer inn, jo større er sjansen for at en svikter.