Visa fullständig version : Svensker igjen......
artic trolling
2010-03-08, 13:51
675
Smart patent...
Var forsiktig Runar så du ikke erter på deg Svenskene :-) her ser du hvor lett de "Snedtänder".
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/1002/DSC0007Postlada-Roxstar.jpg
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/1002/Har_du_kuFastkordbilidriva-Johan.jpg
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/0905/740-M.jpg
http://www.argalappen.se/imgs/lappar/0909/IMG_0457_Lidingo-Fredrik_H.jpg
artic trolling
2010-03-08, 18:47
He he tanken har slått meg at jeg må være litt forsiktig, men det er en stund til jeg skal til Sverige og fiske enda så jeg håper alt er glemt til jeg kommer. Hvis ikke blir det vel og bo ute i båten hele uken på Singö. Tørr vel ikke komme inn på land engang :-)
He he tanken har slått meg at jeg må være litt forsiktig, men det er en stund til jeg skal til Sverige og fiske enda så jeg håper alt er glemt til jeg kommer. Hvis ikke blir det vel og bo ute i båten hele uken på Singö. Tørr vel ikke komme inn på land engang :-)
Haha meningslöst att du gömmer dej på öarna vi är oxå där med en batteridriven borrmaskin för strax under din vattenlinje!
Ser vi en norsk flagga i aktern är det klippt!
Mammografi maskinen var oslagbar helt enkelt!!! mvh :D:D
Team Helgøya
2010-03-08, 20:45
Til å være svensk syns jeg den mammografi "maskinen" var genial :p
artic trolling
2010-03-08, 21:12
Kommer til og kjøre med Svensk flagg på Singö Tamtam :-)
He he du får passe deg så du ikke tråkker i salaten du også nå Helgøya :-)
Kommer til og kjøre med Svensk flagg på Singö Tamtam :-)
He he du får passe deg så du ikke tråkker i salaten du også nå Helgøya :-)
Geneve konventionen gäller inte för falskflagg det blir arkebuseringspluton direkt :D
Team Helgøya
2010-03-09, 19:27
I min båt finnes to flagg. Et norskt som vaier STOLT i vhf antennen og et Ham-Kam flagg jeg nå har gjemt veldig godt innunder og oppunder noe...
Skrev i ett tidigare inlägg att norskan kan vara svår för svensken att förstå, vad säger ni norrmän, har ni samma problem???
Har fiskat MASSOR med uker i Surna (dal) under åren och tyckte norskan där var lätt att förstå i de flesta fall.
Av och till tog vi avstickare till Orkla (dalen) 5 mil därifrån! och norskan var nästan obegriplig ibland stor skillnad låt mej veta mvhilsen! :D
Skrev i ett tidigare inlägg att norskan kan vara svår för svensken att förstå, vad säger ni norrmän, har ni samma problem???
No no no no , we are a multilingual people.
Sanningen är den att vi har varit påtvungna Svenska i stort sett hela livet.
Började med Emil, Pippi, Maddicken, you name it.
Forsatte sen med SVT, då NRK sucks balllz.
Var vi intresserade av musik så fannes det två Norska alternativ, Kerrang och Okej magasine.
Sen i åldern 16-25 Swedish erotica.
ålder 25-35 Thåström. (Ole Ivars suger också). Varvade musiksmaken mellan Jokke og Valentinerne och Eddie Meduza.
Bil och MC intresset, här fanns det knappast några Norska tidningar, så det blev Wheels med flera.
Var man tvungen att läsa användarmanualen på sin fina nya VOLVO så var knappast denna på Norska.
Så nu efter 37 år så minns jag inte ens hur man skriver Norska :-) enda kontakt med Norskan var ju i grunnskolan.
Kjelle
PS; mycket sanning då all TV, mycket musik, samt många tidningar var på Svenska.
Blydonkern
2010-03-09, 21:13
og et Ham-Kam flagg jeg nå har gjemt veldig godt innunder og oppunder noe...
Porta pottien?:D:p
No no no no , we are a multilingual people.
Sanningen är den att vi har varit påtvungna Svenska i stort sett hela livet.
Började med Emil, Pippi, Maddicken, you name it.
Forsatte sen med SVT, då NRK sucks balllz.
Var vi intresserade av musik så fannes det två Norska alternativ, Kerrang och Okej magasine.
Sen i åldern 16-25 Swedish erotica.
ålder 25-35 Thåström. (Ole Ivars suger också). Varvade musiksmaken mellan Jokke og Valentinerne och Eddie Meduza.
Bil och MC intresset, här fanns det knappast några Norska tidningar, så det blev Wheels med flera.
Var man tvungen att läsa användarmanualen på sin fina nya VOLVO så var knappast denna på Norska.
Så nu efter 37 år så minns jag inte ens hur man skriver Norska :-) enda kontakt med Norskan var ju i grunnskolan.
Kjelle
PS; mycket sanning då all TV, mycket musik, samt många tidningar var på Svenska.
Ok Radiotjänst i Kiruna kommer bedriva jakt på licensskolkare har jag hört...
Huvudprioteringsområde Norge, man märker en stark smygtittning därifrån!
(fast inte nu längre väl med alla satellit kanalerna ändå inte ens vi swedes tittar på SVT knappt?!
Har SVT på kabel og ser på fakturaen at det blir betalt en avgift til Sverige for at de blir distribuert til meg. Så jeg bidrar med 100 spenn i året tamtam. Hjemme hos meg så de SVT i 3 år før NRK i det hele tatt startet sendinger. Lenge var det kun svensk P3 som sendte på natta, og det var også den eneste kanalen det var værdt å høre på. De fleste manualer på svensk eller dansk, jo vi fikk de andre skandinaviske språk inn gratis.
Eftersom detta är "the flaming pit of different crap" och man inte blir bannad för offtopic, låt mej veta danska eller svenska för norrmän vilket förstår ni lättast i ett samtal????
För en svensk sydskåning är troligen danska någorlunda lättbegriplig men för upplandssvenskar ta mej fan helt obegriplig till stor del om den pratas fort. :rolleyes:
Eftersom detta är "the flaming pit of different crap" och man inte blir bannad för offtopic, låt mej veta danska eller svenska för norrmän vilket förstår ni lättast i ett samtal????
För en svensk sydskåning är troligen danska någorlunda lättbegriplig men för upplandssvenskar ta mej fan helt obegriplig till stor del om den pratas fort. :rolleyes:
Lättast, Sverige, även innan jag flyttade hit.
Danska är hellre inget problem bara de inte börjar räkna.
Treezzzz och en halv fjääääääääääääääärrrrzzzzzzzzzzzzzzzz
Haha räknar man inte på liknande sätt i Norge bara något mer begripligt då?!
Jävla tur att vi inte har islänningar på forumet apropå svårt att förstå danska för oss upplandssvenskar!
mvh :grin:
Team Helgøya
2010-03-11, 19:53
Skånsk er fanden meg nesten like uforstålig som dansk, men når en flicka talar skånska... såfremt det går sakte får en med seg det meste. Værst er imidlertid Bornholmsk... der sier man, in english please.
Karlstad svensk er derimot veldig greit å forstå :)
Du måkke gleme en halvfems Kjelle
Skånsk er fanden meg nesten like uforstålig som dansk, men når en flicka talar skånska... såfremt det går sakte får en med seg det meste. Værst er imidlertid Bornholmsk... der sier man, in english please.
Karlstad svensk er derimot veldig greit å forstå :)
Du måkke gleme en halvfems Kjelle
Haha Helgöya "fanden" är danska! :D
Blydonkern
2010-03-11, 21:17
Haha Helgöya "fanden" är danska! :D
PHØ er godt norsk det å si fanden også. bare litt høfligere en å si faan. Eller saatan
:-)
Flodström
2010-03-11, 22:38
Svenskar är i varjefall smartast, eller...................... :confused:
Den var bra Flodstrøm! Dansk lettest å lese, svensk lettest å høre. Når jeg blir full i Danmark bruker jeg å betale med en hundring. Fylle einar henger ikke med på danske tall 50-99.
PHØ er godt norsk det å si fanden også. bare litt høfligere en å si faan. Eller saatan
:-)
Ligger nåt i det man kanske skulle ta in fanden i svenskan oxå låter lite rundare och vänligare faktiskt :rolleyes:
Fanden oxå!! inte helt fel kanske.....
Ligger nåt i det man kanske skulle ta in fanden i svenskan oxå låter lite rundare och vänligare faktiskt :rolleyes:
Iaf bättre än "Fasiken", varför skall ni blanda in Siken? denna är ju i vanliga fall en snäll firre.
:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleye s:
Svenskar är i varjefall smartast, eller...................... :confused:
Hoppas det dröjer länge till nästa internationella klimatmöte.Se bara vilken j...la vinter vi fick!!!!
/pära
Iaf bättre än "Fasiken", varför skall ni blanda in Siken? denna är ju i vanliga fall en snäll firre.
:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleye s:
Fa-siken!!! vete fanden om det inte får bli en rökt i kväll med spenat och litt potäter samt en dunk vitt, bulka för pimpel i morgon :D
Nä funkar inte för annat än en lätt klämd tumme kanske!
Den dan man ser 20kilosen glida förbi håvnätet och kroken precis har släppt!!
Fanden oxå.... vete fanden om det räcker ändå... blir nog en rad svenska kraftord med eftertryck!! :D
Blydonkern
2010-03-12, 17:17
svenskar är i varjefall smartast, eller...................... :confused:
hahahahahahahah....(trekke pusten).......hahahahahahahaha
trekke pusten svensk översättning måste andas mellan skrattanfallen!
Flodström
2010-03-13, 02:15
Nä funkar inte för annat än en lätt klämd tumme kanske!
Den dan man ser 20kilosen glida förbi håvnätet och kroken precis har släppt!!
Fanden oxå.... vete fanden om det räcker ändå... blir nog en rad svenska kraftord med eftertryck!! :D
Hohoho! helt riktigt TAMTAM, fanden kan inte mäta sig med ett riktigt svavelosande svenskt uttryck typ: "men dra åt he...e förb...e skit-helv..s fisk"
eller nått sånt :rolleyes: :twisted:
Men finnarna tar dock priset: s....e perkele som är ett mjukt och halv-snällt uttryck har jag lärt mig :shock: Törs inte sittera någe värre här.......... :cool:
Blydonkern
2010-03-14, 21:57
trekke pusten svensk översättning måste andas mellan skrattanfallen!
Yes man! you`re right!;)
Nå norrmän vad är det värsta ni kan åstadkomma i hemska kraftuttryck den dan drömkveitan/superlaksen släpper precis vid båten!!
Nu vill vi höra och i värsta fall får väl helt enkelt Kjelle barnförbjuda tråden för allt under 15år om man inte är i målsmans sällskap!
Fanden är danska och duger inte!! :grin:
Haha kastar in en Bomber excalibur wobbler 15A som pris för bästa inlägg
Här har du ett bra exempel, far i huset reparerar vaskemaskinen.
Sonen spelar in med kasettbåndupptaker.
Ljudklipp:
http://home.online.no/~leande/saltdal.wav
Här kan du läsa historien:
http://home.online.no/~leande/vaskm.htm
Saltdalingen og vaskemaskinen endte på side 260 og 261 i den nordnorske kulturhistorien. Historien er sann, og ikke for sarte ører.
Mannen skulle, etter mange oppfordringer, reparere en vaskemaskin. Sønnen i huset skjønte hva som kom til å skje og snek en mikrofon og en kassettspiller i næreheten av ham. Kassetten ble en slager og kopiert og distribuert utover distriktet (og ut av landet). Følgende er å høre på opptaket:
«Æ har fan ikke tang som går over det her heller, søkki helvete, førrbainnade jævelskap, helvete satan, helvete tykjilort, førrbainnade helvete også det va no tykjen no det her, (...) fan kors'n ska æ få på den her slangen, så inn i han Gammel-Eriken i det røde helvete, det va som fan, førrbainnade jævelskap, altså, satan og helvete han tykji-Ola, førrbainnade, satan i helvete, (...) dæven han steiki å satan og helvete også den der mainnskiten...»
Etter hvert hørtes også en kvinnestemme. Hun spurte om den sterkt plagede mannen trengte hjelp. Hennes stemme boblet av latter og ertelyst. Fra et sted inne i vaskemaskinen fikk hun svar:
«Du kainn reis tell helvete både du og heile helvetes denne skiten her, det kainn æ altså fan steiki førtæl dæ, det her e appsolutt den siste gongen æ har vørre inn i denne here satan og holt på, det kainn du altså førrbainnne dæ på, du e bare ei fett og så slørven med den her så inni helvete, det e da du e. Du e så slørven med den her så inn i fan, du e fan ikke verd å ha vaskemaskin, du sku fan ha hadd et brætt!»
(Kilde: Geir Are Jensen, Nordlandsposten, 27. april 1996.)
Ok Kjelle ska kolla men vad fan räknade med att tävlingen skulle räcka någon vecka, du går på knock direkt!! mvh :grin:
Det hör till historien att det Nordnorske språket är fullt av svordommar och det är accepterad att verkligen använda dessa.
En Norrlending som kallade en polis för "Ein förbanna hästkuk" fick en bot, eccepterade inte boten så dette gick vidare till rättegång, där dommaren konstaterade att "Hästkuk" är en del av det nordnorske språket och inget att ge böter for.
Vettefan om storyn är sann, men den stod i flera Norska tidningar tidigt på -90 talet.
Ok Kjelle ska kolla men vad fan räknade med att tävlingen skulle räcka någon vecka, du går på knock direkt!! mvh :grin:
Hehehe det lär finnas massa godsaker från Norge så vänta med att utnämna någon vinnare.
Kjelle .-)
Missade förresten att det var någon tävling då jag skrev första inlägget.
anledning:
"saitt på det förbanna jävla skethuset med denna tykje inni röde häilvettes förbanna magsjukan og sket nästan tarman ur mig"......
Og det är sant, har bodd på skethuset sen inattt..........
Hahaha trecke pusten! nå resten av norrmän nu har ni något att kjempe emot! :D
Flodström
2010-03-16, 20:31
:rolleyes: :-o :shock: :) :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Blydonkern
2010-03-16, 21:13
Nå norrmän vad är det värsta ni kan åstadkomma i hemska kraftuttryck den dan drömkveitan/superlaksen släpper precis vid båten!!
Nu vill vi höra och i värsta fall får väl helt enkelt Kjelle barnförbjuda tråden för allt under 15år om man inte är i målsmans sällskap!
Fanden är danska och duger inte!! :grin:
Haha kastar in en Bomber excalibur wobbler 15A som pris för bästa inlägg
Skal men hente inn historier eller er det for egne opplevelser? du skriver jo drømfisk? og ikke en steike hælvettts vaskamaskin!! Og som egen post kanskje?
Syns det skulle vært personlige opplevelser, ellers kan man bare hente inn diverse, og det har jeg tonnevis av!.
Min favorit:
KA FARSKEN SKU MAN GJORT UTAN HAVET?? SKU MAN BÆRT BÅTAN?
Blydonkern
2010-03-16, 21:30
Här har du ett bra exempel, far i huset reparerar vaskemaskinen.
Sonen spelar in med kasettbåndupptaker.
Ljudklipp:
http://home.online.no/~leande/saltdal.wav
Här kan du läsa historien:
http://home.online.no/~leande/vaskm.htm
Saltdalingen og vaskemaskinen endte på side 260 og 261 i den nordnorske kulturhistorien. Historien er sann, og ikke for sarte ører.
Mannen skulle, etter mange oppfordringer, reparere en vaskemaskin. Sønnen i huset skjønte hva som kom til å skje og snek en mikrofon og en kassettspiller i næreheten av ham. Kassetten ble en slager og kopiert og distribuert utover distriktet (og ut av landet). Følgende er å høre på opptaket:
«Æ har fan ikke tang som går over det her heller, søkki helvete, førrbainnade jævelskap, helvete satan, helvete tykjilort, førrbainnade helvete også det va no tykjen no det her, (...) fan kors'n ska æ få på den her slangen, så inn i han Gammel-Eriken i det røde helvete, det va som fan, førrbainnade jævelskap, altså, satan og helvete han tykji-Ola, førrbainnade, satan i helvete, (...) dæven han steiki å satan og helvete også den der mainnskiten...»
Etter hvert hørtes også en kvinnestemme. Hun spurte om den sterkt plagede mannen trengte hjelp. Hennes stemme boblet av latter og ertelyst. Fra et sted inne i vaskemaskinen fikk hun svar:
«Du kainn reis tell helvete både du og heile helvetes denne skiten her, det kainn æ altså fan steiki førtæl dæ, det her e appsolutt den siste gongen æ har vørre inn i denne here satan og holt på, det kainn du altså førrbainnne dæ på, du e bare ei fett og så slørven med den her så inni helvete, det e da du e. Du e så slørven med den her så inn i fan, du e fan ikke verd å ha vaskemaskin, du sku fan ha hadd et brætt!»
(Kilde: Geir Are Jensen, Nordlandsposten, 27. april 1996.)
Finns her hahahahahaha .........trekke pusten.....hahahaha
ZoVNThanJ_E
Tror att Jimmys farfar skulle kunna knåpa ihop några snygga haranger om han bränner storlaxen :D
KNTOxQUMTDM
Flodström
2010-03-19, 21:43
Hehehe, den mannen lever väll inte längre............. :o
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.