handdator

Visa fullständig version : Svinesund og Iddefjorden

PikeBuer
2010-03-09, 17:45
Bestemmelser om fisket i Svinesund og Iddefjorden
Artikkel 2
Tillatte fiskeredskaper

"Til fangst av laks og ørret er det bare tillatt å benytte kilenot, stang og håndsnøre. Det er tillatt med høyst to stenger eller håndsnører pr. person og høyst to agn pr. stang eller håndsnøre. Det åpnes ikke for fiske med krokgarn. Fiske med krokgarn er likevel tillatt i to (2) år etter avtalens ikrafttredelse."

Dette her syns jeg virkelig er rimelig dårlig, maks to stenger.
Dårlig å trolle her, de burde heve minstemålet og kjøre bag limit.
Hvis en kjører litt lengre ut og holder seg i svea riket så kan en kjøre med så mye stenger som en føler for.
Jeg syns dette er merkelig, de kan jo like gjerne forby stang fiske spør du meg.
Hva syns folk om dette?

Blydonkern
2010-03-09, 19:31
"pr person" ??
Trodde det var pr båt jeg....

PikeBuer
2010-03-09, 21:41
Nei det er per pers, altså mye folk mange stenger:)

Team Helgøya
2010-03-09, 22:00
Det gjelder nok per båt, og fra land er det maks en stang per pers for fiske etter anadrom laksefisk.
"Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) per båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre."

Norge er og blir Norge... masse idiotregler, men på en annen side... vi fisker tilnærmet gratis, med unntak av de mest eksklusive lakseelvene.

67n
2010-03-09, 22:23
Det Pike Buer refererer til er gamle særregler for Svinesund/Iddefjorden. Den gangen var det fritt fram i de nasjonale reglene. Først reduserte de til 3 stenger med med maks 2 agn pr snøre, så kom maks 2 stenger med 1 agn pr snøre og planerforbud. De var faktisk innom at det måtte være 2 i båten om det skulle fiskes med to stenger. Nå er nasjonale regler strengere og dermed er særregler uinteressante. Alt gjelder ved fiske etter anadrome laksefisker.
Troller en etter andre fiskeslag er det fritt fram

PikeBuer
2010-03-09, 22:35
Disse reglene er faktiskt helt ferske.
Dere kan ta en titt http://www.fiskeihalden.net/31277669

67n
2010-03-09, 22:52
Yes PB, jeg ser avtalen er ny. Mistenker at noen ikke har gjort hjemmeleksa si før de har dratt på møte. Men så lenge nasjonale regler er strengere må du forholde deg til dem så lenge du er i Norsk farvann. Dermed blir det fortsatt 2 stenger med et agn pr snøre og båt, om de ikke har planer om å lempe på nasjonale bestemmelser. Det er lite som tyder på at så skal skje http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=2197

PikeBuer
2010-03-10, 15:42
Hvordan er reglene på svenskesiden da?
Iddefjorden har jo norge på ene siden og sveariket på andre

67n
2010-03-10, 17:12
Siden dette er en samarbeids avtale mellom nor/sv myndigheter så er dette i svensk område dette får betydning, der er jo nasjonale regler friere. Det er nevnt en vestlig begrensnig "Avtaleområdet avgrenses i vest av en rett linje fra Mørvikens sydspiss til Ketterødsudden." Dvs at vest for denne linjen gjelder hvert lands generelle nasjonale regler.

67n
2010-03-10, 17:19
Ligger ann til grenserytteri om en vil fiske med to agn pr snøre. Da vi hadde regelen 3 snører med maks 2 agn pr snøre i Norge var praksis at det ble godtatt 6 snører med 1 agn pr snøre (samme totalt antall agn). Var oppsyn m BPM på den tiden, men jeg vet ikke hvordan svenskene vil tolke det.