handdator

Visa fullständig version : Bygga elrigg

Team Formsvacka
2009-03-04, 18:32
Behöver tips och råd för att bygga elrigg.
Har hittat en motor som är på 20 amp och ger 250 rpm på tomgång.
Ger 80watt belastad vid 210 rpm. Går att få helkapslad.
det är svårt att hitta info om motorerna som används av scotty cannon och vector.
Det jag fått fram är att vectors motor är på 12 amp.
Steglös styrning så man kan smyga igång finns oxå.
Kommer bygga dom i alu och rostfritt.
Jag har hyffsade möjligheter att fräsa och svarva.
Nån som gjort eller sett några bra byggda riggar?
Så bomba med ideer/bilder/förslag.

Jocke Team FS

Jari
2009-03-04, 20:51
Intressant idé med tanke på vad den "relativt" enkla tekniken kostar i butiken.
Vill du ha nån som provkör dem åt dig kan jag väl ställa upp =)
Ska kolla lite i mina Cannonpapper vid tillfälle om det finns några specar.

Team Fiasko
2009-03-04, 21:49
Jag skulle kunna ordna en Subaru Boxerdiesel till bra pris... 150 hk & 350 newton... den orkar med vilket blylod som helst....

Team Formsvacka
2009-03-04, 22:19
Jari: Vore kanon om du kan kolla vad du kan hitta i info.
Ang test , var finns du?

Team Fiiiisko: Kanske har du nån gammal scotty du kan kolla på?
Hade gärna tagit en subaruboxer om dom inte gått så knackigt på lägre varv ;)

Kjelle
2009-03-04, 22:36
Uuuuunderbart, man kan tro det är Fredagskväll redan....

/Kjelle

Team Fiasko
2009-03-04, 22:47
Fan jag kommer inte på något kaxigt att skriva tillbaka... får ge sig en arbetarlusing på fredag..... :lol: :lol:

Team Formsvacka
2009-03-04, 22:51
Du kan ju sopa till mig i huvet med en swiwelbase?
Helst en i aluminium då förstås

Kjelle
2009-03-04, 22:56
Blå elokserad ger bäst blåtira :p

Team Formsvacka
2009-03-04, 22:59
Ha ha
Finns både i blå röd o silver så vi får väl prova oss fram.
Jocke

Team Fiasko
2009-03-04, 23:03
Bestämde mig precis för att förgylla din ändalyckta med bladguld och sen montera en 23mm hållare på ditt plommon....

Flodström
2009-03-05, 01:56
Det enda jag kan komma på just nu är att originalriggar, oavsett fabrikat alltid startar med ett jälva ryck. Anledningen är ju att motorn står stilla och vridmomentet blir förhållandevis högt i startögonblicket. Då ankaret har kommit upp i fart minskar vridmomentet p.g.a. MEMK som får motorn till att inte fortsätta att öka sitt varvtal.

Det är ganska irriterande då man t.ex. skall ha upp ett tunkt lod på 7-9 kg som sitter på en ryckdämpare (hahaha vilket jälva namn) och man blir tvungen att slå på strømmen ett kort ögonblick för att lodet var för långt ner. Snacka om tung-gung. Är det dessuton lite sjögång så blir det inte så kul då lodet gungar med risk för att gå i skrovet.

Det som skulle varit enkelt är ju att implementera en PBM (Pulsbreddsmodulator) som bara kopplas in i automatiskt i själva startögonbicket och sen kopplas ur då motorn kommit upp ett antal varv/min. Kan ochså styras med en timer på så sätt att PBM pulsar så länge timern går (säg mellan 2-5 sekunder). Under den tiden pulsar PBNn med allt längre pulsbredd och då pulsbredden går i hop (till DC) så går motorn med fullt varvtal, altså efter 2 til 5 sek. Så fort motorn stoppar så noll-ställs timern vilket gör att man kan fin-höja lodet med flera knapptryck då lodet nästan kommit upp till, eller strax ovan vattenytan. PBMn gör så att motorn alltid startar "silkesmjukt" varje gång man trycker på power.

my two cents.... :roll:

Jari
2009-03-05, 05:35
Jari: Vore kanon om du kan kolla vad du kan hitta i info.
Ang test , var finns du?

Team Fiiiisko: Kanske har du nån gammal scotty du kan kolla på?
Hade gärna tagit en subaruboxer om dom inte gått så knackigt på lägre varv ;)
Jag utgår från Värmdö, sthlms skärgård.
Jag trodde rostfria gav bästa blåklockan, men jag kan ha fel. =)

Team Formsvacka
2009-03-05, 07:47
Mmmmmm......... :shock:

Jari
2009-03-05, 17:53
Mmmmmm......... :shock:
Menar du en sån där smarrig pulsbreddsmodulator med smör på-mmmm eller att orten ligger väldigt långt österut?
Anledningen till jag jag håller till här är att när karpfiskarna börjar rulla över Farstabron kan jag simma hem till finland.

Team Formsvacka
2009-03-05, 19:55
Det var till att få en 23 mm hållare på plommonet ;)

Skulle behöva nån i närheten av Växjö.
Har ett gäng testmotorer på ingång så i nästa vecka så börjar det byggas.
Kan väl inte ta många timmar att bygga nåt så enkelt som en elrigg 8-)

Team Formsvacka
2009-03-05, 19:57
Flodström:
Finns denna elektronik färdig eller måste man löda kretskort själv?
Kan få kort byggda i växjö så man skriver in djup och riggen går dit automatiskt.
Men dom kostar ca 200k i utveckling :(
Jocke

Team Fiasko
2009-03-05, 20:09
Flodström:
Finns denna elektronik färdig eller måste man löda kretskort själv?
Kan få kort byggda i växjö så man skriver in djup och riggen går dit automatiskt.
Men dom kostar ca 200k i utveckling :(
Jocke

Blygga elcigg.......

lär dig stava poojk. Jag trode du var dukttig po gramatick......

Team Formsvacka
2009-03-05, 20:48
Jag har letat i fem minuter men jag hittar inte stavfelet , hjälp mig!

Team Fiasko
2009-03-05, 20:50
det siter inbygt i huvét... om man har dyslexxxxi så ser man intte stavfellen.....

Team Formsvacka
2009-03-05, 20:55
Ahaaa..... Jag har varit så här hela livet.... :cry:

joj
2009-03-25, 17:56
Hur går det här då?

Ser ut som intressanta planer på gång 8-)

Tamtam
2009-03-28, 11:09
Har nyligen sett ett par Cannon mag10 på blocket för 5000 spänn gott råd köp dem, nöjer du dej med gamla äldre cannons kan jag höra mej för på rätt ställe om något finns kvar dock flyg över hit är inte gratis.
Lägga ned tid på att bygga..... ja visst går det men vad blir resultatet?
Vad gäller pulsmodulator för mjukstart och stopp rekommenderar jag DigitrollIV för detta silkesmjuka och märkligt nog har jag en komplett med ALLT liggande till salu mycket snabb och stark rigg

Tamtam
2009-03-28, 11:16
Ska du promt trassla tänk på att växellåda ingår normalt på en Scotty består denna i en rem med kugghjul på motor och spole för rätt utväxling.
På de flesta andra som äldre Cannon och alla Big jon är denna inbyggd i motorn, på nyare Cannon är den separat (nästan)inbyggd i motorhuset.
Det är stor skillnad på motorer också nyare Cannon har mycket kraftiga sådana medans äldre har betydligt klenare.
Om du absolut envisas titta på big jons motorer dessa är färdiga att användas direkt för det du tänker dej.
Cannons stora riggar är det enda fabrikatet som använder styrelektronik mej veterligt de andra är helt elektro mekaniska det finns ett skäl till prisskillnaden.... tro mej

Tamtam
2009-03-28, 12:45
För att inte vara en total glädjedödare i ämnet, kolla något äldre amerikanska bilar vad gäller vindrutetorkar motorer bägge äldre Cannon samt bigjons motorer kommer garanterat från sådana dvs en motor med ett länksystem framför för den fram och återgående rörelsen ganska säker på att du hittar dem. (och då har du växellådan på köpet)
Dock inte den nyare Cannon motorn helt annorlunda och mycket kraftigare, scottys känner jag inte till.

Kjelle
2009-04-17, 17:00
Hej Team Formsvacka!

Hur går det med ditt riggbygge?

Posta gärna några bilder.

/Kjelle