handdator

Visa fullständig version : ABU Syncro

big-fish
2010-03-10, 13:29
Funderar på att byta rullar inför säsongs starten,har tänkt mig ABU amb 7000 LC (räknevärk)
undrar lite ni som har dom,ang syncro funktionen!till djupriggen är det klart att jag ska ha syncro rullar för det underlättar på djupriggs spöna
men funderar på de andra rullarna om jag ska ha syncro el inte, är det bara fördelar med syncro el inte????
Tack för alla åsikter!!

Team Helsingborg
2010-03-10, 14:10
Vi har kört med Syncro på några av riggarna förra året. Vi är väldigt nöjda med rullarna så här långt. Största nackdelen är att vi har blandat med andra rullar varför man ibland "glömmer" att använda syncro funktionen. I år kommer alla rullarna vara syncrorullar på riggarna. Resten blir Shimano Tecota. Största fördelen med syncro tycker jag nog är vid nedsläpp av riggarna, när man fightar fisk så tycker jag nog vanlig broms är lika bra eller bättre. Men allt kan vara en vanesak.

PikeBuer
2010-03-10, 16:45
Jeg kjører med syncro på alle stenger, dyprigger som planerboard og jeg er veldig fornøyd med de.
Det er jo ikke noe pris forskjell på med eller uten syncro, ikke mye i alle fall så da skjønner jeg liksom ikke vitsen med å kjøpe uten.

Team Char
2010-03-10, 17:22
Kör 7000lci syncro på alla spön och när man är van dom så finns det nog inget bättre.
Kan inte komma på några nackdelar bara fördelar

lilleric
2010-03-10, 17:42
Vad gör syncro funtionen? Ha ingen koll:p

Patrik
2010-03-10, 18:07
Syncro är det självklara valet. Självklara fördelar på djupriggen och suveränt med syncrofunktionen när man drillar fisken(Snabbare att veva bakåt än att snurra på stjärnhjulet)

Team Char
2010-03-10, 18:10
Syncro funkar så att när man drar vev hantaget bakåt ett tredjedels varv så släpps bromsen upp till 70%. Och när man vevar framåt så har man samma broms som man hade ställt in med stjärn hjulet

lilleric
2010-03-10, 18:27
Åfan värsta hightech;) Tack tack:)

Flodström
2010-03-10, 19:07
Åfan värsta hightech;) Tack tack:)

Nja, vet inte om det är just det. ABU kom med Syncro för ca 30 år sedan i sina gamla 5600C och 7000C-Syncro. Man la väll ner tillverkningen på dem ett tag och så kom man med den nya "Kina"-serien, den som säljs i dag.

Kör oxå med Syncro på riggarna (6 gamla 7000C). Kommer att köpa nya 7000LCA Syncro senare till planerfisket.

Syncro är jäkligt bra då man skall håva fisk. De sista försöken fisken gör rätt innan håvning pareras lätt med att föra veven lite bakåt så att draget på linan och krokfästet då minskar. Det samma är oxå en fördel om fisken plötsligt gör våldsamma rusningar innan den blivit trött. Syncro är suverent. :D

67n
2010-03-10, 20:00
Har to gamle syncroer som fortsatt er i drift. En 6500C og en 7000C syncro som jeg kjøte 90-91, så de er vel "made in Sweden". De ble brukt litt til trolling tidlig på 90-talet, men ble erstattet av Penn GT1 da begge fikk problemer i kuldegrader. Det kan vel fortsatt være et problem med kina-ABU også.

Flodström
2010-03-11, 00:57
Spørs da hva du fekk av problemer? Bremsen antagelig. Men, dei nye har en nyutviklet brems med andre typer av belegg hvis jeg ikke tar helt feil her :rolleyes:

67n
2010-03-11, 01:14
De fikk begge problemer med bremsen når det var kaldere enn -5gr. 6500 fikk også problemer med snørefordeler. Men begge lever lykkelig videre i annet fiske. 6500 er fortsatt god til kastefiske og 7000 går i lettere vertikal fiske i saltvann.

jeekay
2010-03-11, 18:52
Hej! Har själv köpt 4 7000 lca rullar som inte blivit fiskade med. Däremot har jag kört med 6500 syncro i flera år o är sjukt nöjd med dem. Det enda som jag kan anmärka är att jag tycker att bromsen hugger lite, vet inte om det beror på att de är helt nya eller om det är ett vanligt fel! Hur upplever ni andra? Jag kanske inte har det bästa referenserna då jag är van vid flugrullars sjukt mjuka bromsar! Är det "sämre" bromsar på multirullar?

PikeBuer
2010-03-11, 20:12
Daiwa sg47lca har silkemyk brems. Er nok en av de allre beste bremsene på trollingruller.

Team Char
2010-03-11, 21:11
6500 syncro bromsarna är inte lika bra som på dom nya 7000lca rullarna.
Men det går att fixa till bromsen på 6500 rullarna det går att byta till Ut´s Power star drag kolfiberlameller http://www.utreel.com/se/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=43
Har gjort det på 4st 6500 syncro och dom blev som nya

jeekay
2010-03-11, 21:21
6500 syncro bromsarna är inte lika bra som på dom nya 7000lca rullarna.
Men det går att fixa till bromsen på 6500 rullarna det går att byta till Ut´s Power star drag kolfiberlameller http://www.utreel.com/se/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=43
Har gjort det på 4st 6500 syncro och dom blev som nya

Hej Team Char!
Jag var lite otydlig i min formulering. De rullarna jag tyckte var jämna i bromsen var de nya 7000 lca. Tycker de hugger lite vid lite hårdare bromsverkan. Inget du upplevt? Vet inte om man måste smörja in dem kanske, tycker inte det med tanke på de är nya.

/Jani

Team Char
2010-03-11, 21:40
Hej Team Char!
Jag var lite otydlig i min formulering. De rullarna jag tyckte var jämna i bromsen var de nya 7000 lca. Tycker de hugger lite vid lite hårdare bromsverkan. Inget du upplevt? Vet inte om man måste smörja in dem kanske, tycker inte det med tanke på de är nya.

/Jani

Hade lite problem med några rullar men det berodde på att killen som la på lina på rullarna hade dragit bromsen i botten när veven var dragen bakåt och då blev bromsen skadad. Men det fixade dom till på butiken. Men annars har jag inte upplevt dom hackiga har fiskat med mina 7000 i två säsonger.

Vad man kan göra med bromsen om den är lite hackig är:

Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.

jeekay
2010-03-11, 22:41
Tack för tipset! Ska prata med butiken om detta! Är förmodligen det som hänt. Det borde gå att bara byta bromspaketet så är det löst va?

Team Char
2010-03-11, 23:14
Tack för tipset! Ska prata med butiken om detta! Är förmodligen det som hänt. Det borde gå att bara byta bromspaketet så är det löst va?

Det borde vara så men jag vet inte vad som blev bytt på rullarna

67n
2010-03-12, 00:19
En sikker metode for å drepe bremsen på en syncro. Dra sveiva bakover og bremsereguleringen til full brems. Vente noen minutter, og bremsen trenger renovering. Jeg har tatt et par bremser selv etter denne metoden