Visa fullständig version : Svärdfiskarna på Discovery
Några här som följer serien?
Åsikter?
Jag har massor!
Kjelle
Finns de i Östersjön??
Om inte har jag inga åsikter iaf, bara rätta sej efter plånboken hyra på storviltfiskebåt tror inte det allt går till laxbåten för våran lilla pöl som är sorgligt artfattig dessvärre mvh
Ja de finns faktisk i Östersjön, fast inga mängder och inte varje år.
Men Östersjön räknas som deras vatten.
"Utbredning: I nordliga vatten är svärdfisken en flyttande art från sydligare, varmare hav. I Europa uppträder arten söderut längs hela Atlantkusten, Medelhavet och Svarta havet. F ö i Atlanten från ca 50° n br till ca 40° s br. Även Indiska och Stilla oceanerna. Anträffad vid Danmark, Norge och Sverige.
Förekomst i Sverige: Funnen vid flera tillfällen i Skagerack, Kattegatt och Öresund samt i Östersjön som nordligast vid Gotland. Fynd under senare år härrör från Skälderviken 26/7-1943, Falsterbo 12/9-1946 och Munkedal i Gullmarsfjorden 9/8-1958."
Källa: http://www.fiskbasen.se/svardfisk.html
Mina åsikter går mer på att det är en minskande art som i större delar av världen är utrotningshotad.
Programmet visar yrkesfiske med långlina på dessa fiskar.
I mitt tycke vansinne.
Jag är i så fall mer förbannad på de stora mastodonttrålarna som sveper med sig allt från botten och uppåt. Det är de som tömmer haven och fort går det.
Jag jämställer de största trålarna med de somaliska piraterna.
Flodström
2010-03-13, 01:43
Jag är i så fall mer förbannad på de stora mastodonttrålarna som sveper med sig allt från botten och uppåt. Det är de som tömmer haven och fort går det.
Jag jämställer de största trålarna med de somaliska piraterna.
Känner ungefär det samma som dig Jari. Det föregår et j...a rovfiske på internationellt vatten, inte minst av Norska trålare: bara till oppdretten behöver Norge ca 4-5 miljoner tonn foderfisk, och det är fisk som eg är basföda för många större arter (olika arter tandvalar, vildlax, tuna, svärdfisk och inte minst sjöfågel)
Men, oxå intressant är att i Haugesund, ca 1 tim, 25 sjömil här i från mig landades det en blåfenad tuna på 300 kg av en trålare förra året. Snacka om charter-grundlag om det hade varit varje dag :shock:
Mig veterligt så är senaste svärdfisken som är fångad i östersjön är 5 sep. 1988 utanför Karlshamn 279cmTL, 93 kg tagen i laxgarn.
Några kända fynd av svärdfisk i svenska vatten
http://hem.passagen.se/kent.andersson/svardfisk.htm
Hitta faktiskt en senare 12 juli 2009 ca 3 meter,ca 75 kg Utanför Baltiisk,Litauen av rysk fiskare.
Flodström
2010-03-13, 19:55
Wow! När kan vi komma? :-P
Fiskarn0383
2010-03-13, 20:25
Precis upp med NK, dreamwaver, ismo och vad man nu kör med. Höja farten och köra med stora bläckfiskar istället. Ev kan man prova coneheads. Uppväxarfisket utanför Öland blev genast ännu intressantare. En Tail walk vore inte fel.
Flodström
2010-03-13, 20:40
En Tail walk vore inte fel.
Enig, fy faan va läckert! :shock: :shock: :shock:
Fiskarn0383
2010-03-13, 20:51
Ja varför åka till mexico när vi kan få det hemmavid. Ja kanske inte hemmavid för er som bor en bit från öland. Räknar själv inte 20 mil som en bit just nu. Hos grannen som de sagt en bit norrut.
Håller med föregående talare
tänk om???? fy så fräckt he he
kul o bara tänka tanken
Flodis köpa beten på mån o sjösätta
passar tis he he
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.