Visa fullständig version : Lowrance HDS-7
PikeBuer
2010-03-17, 21:46
Bare lurer på hvilken giver jeg trenger til denne?
Tenkte å kjøpe en hds-7 fra http://www.mesltd.co.uk/lowrance-hds7-combo-plotter-sounder-without-p-11794.html
men er det denne giveren jeg skal ha?http://www.mesltd.co.uk/lowrance-83200-shoot-thru-hull-depth-suits-p-11920.html.
Vil ha en som jeg skrur i akteren på båten, har noen andre forslag?
Også steder jeg kan kjøpe en? F.eks sverige
Skal du ha dual-svinger til Lowrancen kjøp Airmar P66 om du vil ha hekk montert. Lowrance sine egene dual-svingere har ikke imponert de siste åra. Enda bedre er Airmar B744V, men da må det taes hull i båten. Siste er en bronse svinger så den går ikke sammen med alu-skrog.
PikeBuer
2010-03-17, 23:28
Har solgt gammle båten og dermed må jeg ha ny svinger også.
Er det virkelig så lønnsomt å kjøpe det i statene?
Er jo ikke stygge priser i svea riket i tillegg så har en kursen og jeg henter jo varene i strömstad så jeg "slipper" toll\tull.
Er jo ganske så bra priser i England også, men kunne tenkt meg fra sverige pga frakt og garantier.
PikeBuer
2010-03-17, 23:49
Jeg har en Lowrance 3500c chartplotter med nautronics gold tror jeg kortet heter.
Kan jeg bruke det i hds`en eller må jeg ha nytt kort?
Team Helgøya
2010-03-18, 01:03
Det kan du bruke i plotteren... Pass deg for at den ikke er produsert i februar 2009... Da tåler den nemlig ikke vannsprut. Og snakk gjerne litt med erfaringer guttene her har hatt med HDS 7.
Still et spørsmål vedrørende bl.a vann i instrumentet, dogg på skjermen osv
http://www.trollingklubben.no/forum/default.asp
Skal du ha HDS er nok 8" et sikrere valg, ikke hørt om andre problemer en Mjøsas dybder med denne
Flodström
2010-03-18, 01:55
PikeBuer, Skal du ha hekkmontert Lowrance-svinger het den: HST-DFSBL, Part #106-77 (50/200 kHz + temp, blå connector).
Motsvarende Airmar sin P66 som ble nevnt her så har den nr: 31-558-1-01
Den du viste till var en innvendig svinger, for limning på innsiden av skroget.
PikeBuer
2010-03-18, 13:31
Innvendig svinger blir det ikke, har tittet litt på hds-8 men den blir for dyr nå.
Lurer på å kjøpe hds-5 rent ekkoldd som jeg kan bruke i år så jeg har ekkolodd i det minste.
Er jo mye annet som også skal handles til båten så pengene flyr.
Har i alle fall fått mye info om hva jeg bør kjøpe og kommer til å kjøpe når den tiden kommer. Takker for svar
Flodström
2010-03-18, 14:14
HDS-5 er et godt nok ekkolodd. Fullt funksjonsdugleg for trolling og vanlig båtfiske.
Det du skal hvite er at en 7 tommers bildskerm er dubbelt så stor som en 5 tommers (eg. på bildflate/area)
Jeg selv hadde nok gått for en 7 tommers og seinere komplettert med ytterligere en 7-8 tommers som plotter slik at jeg hadde hatt to like instrumenter. Da hadde jeg vert gardert hvis det ene instrumentet hadde røket under f.eks en konkurranse eller da jeg var langt hjemmefra. :rolleyes:
PikeBuer
2010-03-18, 17:09
Har ikke funnet noe negativt med hds-7 og prisen på de er ikke så avskrekkende som hds-8. Tiden vil vise, det er noen forhandlinger her hjemme som en må gå igjennom.
Team Helgøya
2010-03-18, 19:08
Problemet folk har opplevd er dugg på skjermen, samt at de har tatt inn vann. Og det er et software problem med HDS generelt, men dette gjelder først og fremst i dype innsjøer som Mjøsa.
Hva prisforskjellen er på 7 og 8 er i kroner og øre er den nok verdt i funksjonalitet. Mener en må opp på 8'r for å få de hurtigtastene som er velkjent fra raymarines side.
Innvendig svinger trenger du ikke, det holder i massevis med en vanlig Lowrance svinger såfremt du ikke skal drive med saltvannsfiske på flere hundre meters dyp.
Som rent ekkolodd ville jeg nok ha valgt noe annet en Lowrance.
PikeBuer
2010-03-18, 21:50
Har jo lowrance nå og liker produktene dems, jeg fisker jo bare i grunne sjøer, veldig skjeldent jeg i det hele tatt ser dyp over 50-70m.
Hvis det er mye problemer med fuktighet og at de tar inn vann skal jeg styre langt unna 7`ern.
Tanken bak det hele er å få to kombier, helst ikke 5" da jeg vil ha større skjermer enn det.
Furuno er vist bra men de er jo også bra dyre, er jo pengene som styrer det hele.
Team Helgøya
2010-03-18, 21:56
Det har vært et problem med en del 7ere. Først ble dette sagt gjaldt produkter produsert i februar 09. Men de har dukket opp i Norge med fukt også. Guttene har meg bekjent fått nye maskiner.
Skal du ikke dypere en 70meters vann er det ingen fare med softwaren heller.
Funderer på en HDS selv, men jeg avventer inntil problemene er løst, for er det noe som er irriterende er å bruke masser av penger på noe, også fungerer de ikke slik de er ment.
Maskina har prosessor som skal takle de fleste situasjoner, du har muligheter til et superb nettverk, men så lenge det har hatt og muligens har problemer med fukt ville jeg tenkt nøye gjennom dette. 5, 8 og 10 har jeg ikke hørt om dette på.
Så kanskje det kan være lurt å spare et par lønninger til og gå for en 8'r.
Hør litt med gutta på den linken jeg sendte lenger opp om de har fått løst problemene sine.
Ikke ta meg dit at jeg er Lowrance hater, for jeg har Lowrance maskin i båten, men vet hvor himla surt det er å kjøpe noe, betale en vel høy pris så er det inn og ut av service/verksted.
PikeBuer
2010-03-18, 22:06
Takker Kong steinar for svar. Skal poste på linken du har lengre opp.
Da ligger det ann til to 8`ere med tiden, koster penger men trenger jo ikke kjøpe begge to med en gang.
Liker dette med nmea 2000 greiene som en kan få opp info fra motorer og annet stæsj.
TeamScuirus
2010-03-19, 13:19
Det var noen få HDS-7 solgt i USA for et års tid siden som hadde fuktighetsproblemer, var en pakning som en av montørene plasserte feil. Ikke noe problem med HDS-7 som er i salg i dag, HDS har vært så populær at den ikke har vært noen hyllevarmer så det ligger ikke igjen noen gamle i butikkene.
P66 og B744V har samme svingerelent og vil gi samme ytelse ved trolling. Ved større hastigheter kan de oppføre seg litt forskjellig avhengig av montasje,
HDS-7 har 6,4" skjerm. HDS-8 har 8,4", dette er stor forskjell, HDS-8 har også hurtigknappene under skjermen og er raskere å betjene.
PikeBuer
2010-03-19, 18:05
Jo mere jeg hører jo mere sikker er jeg på at det blir hds-8, hurtig taster og større skjærm.
Takker for svar alle sammen
P66 og B744V har samme svingerelent og vil gi samme ytelse ved trolling. Ved større hastigheter kan de oppføre seg litt forskjellig avhengig av montasje,
Testet begge to og den gjennomgående (B744V) gir mye bedre bilder i høy hastighet. Med en LCX112 og 744'n spotter man enkeltfisk tett på bunn på 50m dyp og i 25kn
Flodström
2010-03-20, 01:14
Kan bara bekräfta det som 67n säger här. Dock så hadde jag M260 så det är kanske inte helt det samme. Men en genomgående givare är väll det bästa man kan tänka sig om den är optimalt placerad. :rolleyes:
Danielelk
2010-03-21, 12:36
Surfade runt lite och hittade en Lowrance HDS-8 för 13800,- på ebay.
http://search.eim.ebay.se/?Query=lowrance+hds-8&Site=999
Måste vara ett rukigt bra pris.
Mvh Daniel
PikeBuer
2010-03-21, 20:48
Det var jo ikke så dyrt men mere enn det pengepungen tillater om dagen.
Team Helgøya
2010-03-21, 23:40
11000 norske er ikke ille for en kombimaskin. Det kommer på litt frakt og 25%mva på denne om en ikke gjør en liten vri.
Kommer nok til å ordne meg en 8 eller 10" selv, bare de får/evt får løst softwaren sin.
TeamScuirus
2010-03-22, 00:52
Anbefaler at dere tar en kikk på blogen til A-team før dere kjøper HDS i fra USA.
http://the-a-team1.blogspot.com/2010/03/viktig-info-om-hds-maksimum-skedybder.html
Les: Ny software for HDS
Blir slutt på Skandinaviske språk, meter og Celcius på USA solgte HDS
Mm har vel ligget i luften en stund.
Riggene viser fot så det spiller ingen rolle om ekkoloddet også viser fot.
Temperaturene får jeg via FishHawk og denne viser Celsius :-)
Mailet till Boaters Land och frågade samma fråga, om deras HDS-10 låter användaren välja meter och celsus:
"Someone told me that Lowrance units sold in the US does no longer let you change from foot and fahrenheit to meters and centigrade, do you know if this is correct?
the thing is that I live in Sweden and that I am looking to buy a HDS-10 from the US, but that is not interesting if the units of measure cant be changed".
Svaret jag fick:
It cannot be switched to meters or centigrade.
Thank you,
Belinda
AHHHHHHHH$£$@@@@@£@£$£@£@@@@££$$€$
Team Helgøya
2010-03-27, 23:52
Ta og mail Cactusnav.com i GB og spør dem om det samme... like billig (om ikke billigere) en US, og der er dem vant med Europeiske service kotyme.
HVIS jeg vraker Furuno radar til fordel for HDS, blir handelen etter all sannsynlighet utført i GB
TeamScuirus
2010-03-27, 23:59
Cactusnav selger EU utgaver av HDS og det som selges i UK må selvsagt også virke i Sverige og Finland, så da virker det nok i Norge også;)
Flodström
2010-03-28, 23:10
Jag är nöjd om det går att ställa in knop, meter och Celsius. Engelskan är ok för mig men det metriska systemet vill jag ha.
Lite märkligt egentligen, USA har ju på linje med England bestämt sig för att gå över till metriska system men det verkar som att den övergången kommer att ta mer än en generation!!?? :confused:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.