handdator

Visa fullständig version : Evinrude 90 DPL/ DSL E-Tec

PikeBuer
2010-03-24, 22:00
Er det noen her inne som har vært borti disse motorene?
Kan en bruke disse som trolling motor eller er det 4-takt som gjelder?
De veier jo mindre enn en 4-takt og mere fres men spørsmålet er jo om disse tåler mange timer på tomgang slik en 4-takt gjør og tåler.

67n
2010-03-24, 22:26
Har vært med og trollet i båt med e-tec. De tåler sakte fart bra, men bråker litt mere og lukter litt 2T olje. Kjenner flere dansker som kjører e-tec til trolling og alle virker fornøyd. Dette er gutter som fisker mye! Men disse motorene har ikke mange år på nakken. Time will show

TeamScuirus
2010-03-24, 23:08
Tviler på at det er noe mer sprut i E-Tech enn i en 4-takt. Suzuki har som regel best akselerasjon i motortestene, også der E-Tech er med.

Kjøp deg en japansk 4-takter. De av oss som ikke kan tenke seg å kjøpe en amerikansk bil bør også ligge unna utenbordsmotorene i fra samme land.

Flodström
2010-03-25, 02:18
Vi trollet med e-tech på TMB i fjol og den motoren var litt mysko, dvs den endret turtall litt nå og da slik at den ikke gikk jamt hele tiden (i trollingfart). Det ble sagt at den gjorde slikt av og till for å kvitte seg med sot eller olje!!??

På marsh-fart, dvs full guffe så gikk den javligt fint på 35-40 kn........
Kan dessverre ikke si noe om bensinsluket meir enn at det var høgt :confused:

Pe 3
2010-03-25, 11:49
Tviler på at det er noe mer sprut i E-Tech enn i en 4-takt. Suzuki har som regel best akselerasjon i motortestene, også der E-Tech er med.

Kjøp deg en japansk 4-takter. De av oss som ikke kan tenke seg å kjøpe en amerikansk bil bør også ligge unna utenbordsmotorene i fra samme land.

Att på fullaste alvar påstå att en 4-T skulle ha lika bra Axeleration som en 2-T det är för mig märkligt då en 4-T aldrig kan eller kommer att ta 2-T i axeleration under likvärdiga förhållanden. En 4-T har och kommer alltid att ha ett sämre vridmoment än en 2-T!

Ska man trolla med den så inbillar jag mig att man ska köra på den lite dyrare XD 100 oljan då drar den mindre olja och ska då inte sota. Känner två trollare som kör med E-tec och de är mycket nöjda båda två, den ena av dem har kört E-tec i 5 år utan problem.

Pe 3
2010-03-25, 12:02
Måste lägga till att jag tidigare har kört en Amerikansk 4-T och den motorn gick 960 timmar utan någon som hellst problem. Startade direkt trotts -15 grader så ingen motor i hela världen kan gå bättre än vad den gjorde en motor kan inte göra mer än att gå från A till B.
Ändå så har jag nu köpt mig en E-tec 90 som ännu inte är startad för att slippa byta olja efter 100 timmar eller ca vart 10 fiske tur eller ännu tidigare då det kan bli kondens i oljan vinter tid.
Nu kan jag fiska i alla fall två år utan att behöva serva mer än att byta olja i växelhuset inför vintern men det bör man göra på alla motorer.
Bensin förbrukningen det vet jag inget om men de jag känner påstår att den drar löjligt lite i trolling fart men det får jag återkomma till när jag har kört min båt ett tag.

PikeBuer
2010-03-25, 22:53
Intresant dette men jeg må se meg litt enig med PE 3 om att at det virker rart at det er like bra aks i en 4-takt som en 2-takt.
Er vel ikke like hyppige motorolje og servicer som på en f.eks suzuki?
Bensin forbruket og at motoren kan gå mange timer på tomgang er i grunn det viktigste, servicer må jo tas men dette er jo forskjellig fra motor til motor.
Må si det frister med den E-tec pga den er hissig men når det er sagt så går motoren 90% på tomgang og hvis den hoster og harker så er det uaktuelt.
Heller ikke bra hvis en har olje lukt heller, da luter nok valget mot en japse 4-takt.

PikeBuer
2010-03-25, 22:56
Vekt messig sett så skiller det jo ikke mere enn 12kg på en Evinrude 90 E-tec og en suzuki DF 90.

Kjelle
2010-03-25, 23:36
Måste lägga till att jag tidigare har kört en Amerikansk 4-T och den motorn gick 960 timmar utan någon som hellst problem. Startade direkt trotts -15 grader så ingen motor i hela världen kan gå bättre än vad den gjorde en motor kan inte göra mer än att gå från A till B.

Vissa har tur med Amerikanske saker, jag har haft massor av svarta USA utombordare i fyratakts utgåva, vilket jäkla skit.

Två av de fick jag lämna tebax för att få nya, detta på grund av maskineringsfel så att en gjutkant skar sönder motorpackningarna och oljan läckte ut....

Älskar amerikanska bilar men deras utombordare vill jag inte ha på min båt.
tur att jag hade köpt mina motorer hos Ravns garage i Norge och att dessa fixade upp i alla Mercurys fel.
Jämför dessa motorer med en mariniserad Harley Davidsson(har kört båda delarna). Man kör en timme och mekar två timmar :-)

I mitt fall så är det Suzuki som "is tha shit".

67n
2010-03-25, 23:58
Har "kjørt" outboard HD selv. Hadde en svarting 4T (forgasser utgave) som gikk feilfritt over 1000 timer. Den fyrte på første forsøk hver gang ned til 20 minus. Men på vannvogna til Espen har det sitti 225opti siste 5 år, og den har hatt 3 totalstopp. Ingen fest når svarten tar ferie 15nm syd for Bornholm i 11ms. Det var langt hjem på lillsnurra. Skiten med alt moderne er at jeg ikke kan fikse noe selv lenger. Under kåpa på de evinrudesuki jeg har kjørt siste åra ser det ut som inne i en TV, minus drivstopp pumpe. Når det talas om software feil på båtmotorer blir jeg nostalgisk.

TeamScuirus
2010-03-26, 00:11
Att på fullaste alvar påstå att en 4-T skulle ha lika bra Axeleration som en 2-T det är för mig märkligt då en 4-T aldrig kan eller kommer att ta 2-T i axeleration under likvärdiga förhållanden. En 4-T har och kommer alltid att ha ett sämre vridmoment än en 2-T!

Fant deler av en test av 115 hestere fra 2007. Desverre er ikke tabellene med i nettversjonen, men her er det som står om akselerasjonen til Suzuki DF115:

Akselerasjonsmessig imponerer Suzuki og gjør unna akselerasjonstrekningen på 16,5 sekunder, et halvsekund raskere enn nest beste motor. Forklaringen ligger i kombinasjonen av et godt dreiemoment fra stort volum, Suzukis store propell (21') og motorens lave utveksling (2,59:1), som gir godt skyv fra starten av.

Nest beste motor når det gjelder akselerasjon var E-Tech.

Har sett flere andre tester de siste årene hvor Suzuki har slått E-Tech i akselerasjon. 2-takt motorer har ikke automatisk bedre akselerasjon enn en 4-takter selv om den tenner dobbelt så ofte, som det står i testen har motorvolum, utveksling og propell stor betydning. Større 4-taktere har ofte variabel ventilstyring som forbederer dreimomentet, eksempelevis Honda VTEC og Suzuki VVT. Jeg har akkurat bestillt en Suzuki DF175 med VVT.

På linken under er kurver som viser forskjellen på dreimoment til DF175 med VVT inn og utkoblet.

http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175_150.html

De større Suzukiene har også et system med 2 lengder på innsugningsmanifold som velges avhengig av turtall som forbedrer dreimomentet i mellomregisteret, systemet kalles MSI.

TeamScuirus
2010-03-26, 00:26
Glemte å poste linken til testen av DF115

Test av DF115 på klikk.no (Vi Menn Båt) (http://www.klikk.no/motor/baat/article301750.ece)

Pe 3
2010-03-27, 19:42
Bra läsning det där men tycker inte att det var riktigt rättvist test då motorerna inte hade samma propeller. Men att Susuki är en bra motor det råder det inget tvivel om.

Tamtam
2010-03-27, 19:49
Vissa har tur med Amerikanske saker, jag har haft massor av svarta USA utombordare i fyratakts utgåva, vilket jäkla skit.

Två av de fick jag lämna tebax för att få nya, detta på grund av maskineringsfel så att en gjutkant skar sönder motorpackningarna och oljan läckte ut....

Älskar amerikanska bilar men deras utombordare vill jag inte ha på min båt.
tur att jag hade köpt mina motorer hos Ravns garage i Norge och att dessa fixade upp i alla Mercurys fel.
Jämför dessa motorer med en mariniserad Harley Davidsson(har kört båda delarna). Man kör en timme och mekar två timmar :-)

I mitt fall så är det Suzuki som "is tha shit".

Haha Kjelle du har sett både dyr botten och ljuset!
Finns ett skäl till att inte ens amerikaner köper amerikanskt nu längre!

TeamScuirus
2010-03-27, 19:49
Da motorene har forskjellig utveksling kan de ikke bruke samme propellstørrelse, Suzuki bruker normalt større propell enn konkurentene på grunn av lavere utveksling. Propellene er valgt ut og motorene er montert av sine respektive importører for å passe best mulig på testbåten. Kunne sikkert fått bedre akselerasjon på E-Tech med en annen propell, men dette hadde gått ut over toppfart og forbruk. Jeg har lest en mer omfattende versjon av testen i papirutgaven av Vi Menn Båt.

Tamtam
2010-03-27, 19:57
Haha har en hyfsat ny Johnson 2takt 90 kus som drivmotor fortfarande, den har inte svikit än så länge och är egentligen perfekt för aktern... säg den bandit som lägger ner jobb på den motorn :D
Som trollingmaskin sitter en liten sweet/söt Yamaha 8hk 4takt med allt lulllull fungerar perfekt och startar DIREKT till skillnad mot den amerikanska förgasarförsedda produkten.... (yamahan har oxå förgasare och startar direkt av någon anledning)
Ibland undrar man om amerikanska produkter faktiskt uppdateras!

Blydonkern
2010-03-29, 16:34
_-7I00cZUE0

Stapp Yamaha`n ett visst sted vad moment angår:D

Blydonkern
2010-03-29, 16:37
1XRCDN3JKZ0

Kolla 3min og 20 sek uti filmen. yamaha`n måste på gamlahemmmet