handdator

Visa fullständig version : Vem är du? presentera dig själv eller ditt trollingteam

Kjelle
2009-02-09, 17:27
Här får ni gärna skriva ner några rader om er själva, ert team, vart ni fiskar och vad ni fiskar.

/Kjelle

Team Stegg
2009-02-09, 21:27
TEAM STEGG

Båt Ørnvik 530 flamingo
suzuki 70 og 15 4 takt
scotty 1116 X 2
Lowrance plott og lodd
Autopilot
Stangorgel .

Fisker mest i Randsfjorden /mjøsa(norge)
Har sted i Nord Norge troller kveite
Fisker endel i Kristineham og Baggerud.

Vært 1 tur i Simris :lol: :lol:
skal prøve å få fiskt 2 turer i vinter/vår(trenger tips og råd)

Fisker med betesfisk

min blogg
http://teamstegg.blogspot.com/

Holme
2009-02-13, 13:29
Team Filip och Fredrik

Försöker jaga lax utanför Nynäshamn med hjälp av en Nordsjö 640 wa med honda 130 hk och en Garmin 3010c plotter/ekolod. Har hittills bara hunnit att var ute en gång och det var runt den 13e juni förra året. lyckades då få upp två laxar på 6.5 och 8.0 kg. Nya tag blir det i år med fler turer förhoppningsvis. Är även mycket sugen att dra några turer dels till Simrishamn och V-sjöarna, men har inte kommit så långt än.

Trollar mest Gös och Gädda öster om Stockholm i vanliga fall men har alltid drömt om det "stora" laxfisket, och jävlar vilket mersmak man fick efter laxarna i våras... Nu kan jag inte ge mig förens jag har fått känna på en över 15 kg :mrgreen:

Jari
2009-02-14, 00:03
MUUMIN TROLLING
Silver Hawk 540 DC Edition
Mercury 80 Hk 4-takt
Cannon Mag 5 x 2
Lowrance och Garmin lod och plotter
Ambassadeur only
Bomber, NK, Emma, Nils Master och letar efter bästa löjskallarna som finns för Norra Östersjön och V-sjöarna.
Orustad:
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v793/68/93/756274471/n756274471_1125556_6325.jpg

Nucleus
2009-02-14, 00:18
Hej o välkomna Jari och Team Filip och Fredrik!

Hoppas ni kommer att trivas, är det något ni funderar på eller behöver hjälp med så är det bara att hojta till.

/Nucleus

TIM TRUTTA
2009-02-14, 15:01
Tim Trutta
Finnspeed 650 115hk Evinrude
7" Ugly stick (suveräna)
Favvovatten =Singö
Vänern-Vättern

http://timtruttastrollingblogg.blogspot.com/

Må bäst ///Tim :lol:

Team Helgøya
2009-02-14, 15:40
Team Helgøya

http://bp1.blogger.com/_f3Bd6PbwRbA/SFavfw7icgI/AAAAAAAAASE/UrPsPgLH2yU/s400/DSC00459.JPG
Har en 25' Beason m 225 og 15HK Suki
Henger: Svela 35XL som trekkes av en Patrol 3.3Super Roof
Globalmap 9200
Furuno FCV 620
Scotty 1116 EL rigger
12X Shimano Tekota 600LC
Greys SIN
Og noe småtteri til

Troller hovedsakelig Mjøsa, men også litt på Vänern.
Bornholm og Simris skal besøkes oftere.

Dream Team
2009-02-14, 18:10
Dream Team
Marko Barkström
Ulricehamn
Fiskar mycket i sjön Åsunden efter gös på sommaren
Vintertid är det Vänern och Vättern som gäller
http://www.dream-teams.se/bilder/baten.jpg
Örnvik 510 Cruiser SE
Båten är utrustad med:
60hp 4 takt Mercury
2 st Trollingbar ala Marko
1 st Targabåge ala Marko
1 st Trolling Mast ala Marko
2 st Fishlander elriggar
1 st Garmin 178 C
1 Par YM´s Planerboards
10 st Ron Thompson Armagedon
med Okuma MagdaPro 30DX

Mayday
2009-02-15, 23:17
Team Mayday
Quicsilver 500 Pilot House\60hk-4takter Mercury
trolling rigga med stangorgel\planermaster
Cannon dyprigger
Lowrance plotter\ekkolodd
sportspilot

Fisker Mjøsa og Vænern,+mønstra på hos Brodern for TrollingMaster Bornholm nå i år,
min blogg
http://www.teammayday.blogspot.com/

http://4.bp.blogspot.com/_FMa2b_aOJWI/SZAr3wAupSI/AAAAAAAAA8M/Gur-1nge4AI/s400/hurdalsj%C3%B8en.jpg

Team Formsvacka
2009-02-16, 21:34
Team Formsvacka

Hemmasjö: Rottnen i Hovmantorp i Småland.
Relativt ny med egen båt endast en tur till Vättern under Suzuki-cup.
Fiskar ihop med "Knopp" som förövrigt inte är hans riktiga namn eller anspelar på hans kroppsform rätt om det kan antas.
Båt SÅLD!
Ny båt Barcon 22 wa 175 suzuki på G
Bästa Trollingfiskehelg: Simris 2008 då jag ihop med Team Fiasko Peter och "Släggan" fick 5 laxar med 12,1 kg i topp på en dag.
31 år egenföretagare med sambo och en liten på gång.

Mvh Jocke

Team Fiasko
2009-02-16, 22:09
Hej !

Team Fiasko heter vi... vi är tre båtar i Teamet här kommer min historia

Hemmasjö: Helgasjön i djupaste småland.. Trollar efter gädda och gös men är inget fan av göstrolling... Åker så mycket (inte så ofta jag vill) jag kan till V sjöarna men mest till Simrishamn som är mitt favoritvatten...

Utrustningen består av

Silver Shark 605 wa
Mercury Verado 135+
Scotty elriggar
Hemmagjorda trollingspröt till pulkorna
Lowrance combi LCX112C
Uniden VHF
Morse Autopilot
Fogelsta trailer
Spöhållare från Lorents marin
m.m.

Har även en Örnvik 640 weekend 2008 som är till salu om någon "behöver" en sådan.
http://teamfiaskopeter.blogspot.com

Lidberg
2009-02-27, 18:44
Hejsan! Jonas är mitt namn. Bor i Trollhättan. Jobbar som Nc-operatör på Volvo Aero. Jag håller på med det mesta inom sportfiske. Allt från att smyga i buskar och fånga små öringar i bäckar på torrfluga till att fiska ute på de nordnorska haven efter storvillt. När det gäller trolling så håller jag mest till i Vänern/Dalbosjön med utgång vid Hjorten då jag har båtplats och tillgång till en privat ramp där.
Båten jag trollar ifrån är en Rocad 606 Sp. Ingår inte i nått speciellt team men har tävlat under namnet Helan Å Halvan i Sunnanåträffen ett par ggr.
Mvh Jonas Lidberg

storlaksen16
2009-03-04, 11:26
jeg er 15 år ganske ny når det gjelder trolling men fisker etter omtrent alt som lever i oslofjorden, noen elver og innsjøer.
har en liten jolle med 4 hester 1 dyprigger (laketroller) og 2 stangholdere har så langt kun fanget lyr sjøøret og torsk men så fort drivisen er borte skal ikke laksen eller sjøøretten føle seg trygg lenger :twisted:

Martin
2009-03-07, 19:22
Hej!

Jag läser för tillfället till Jägmästare i Umeå, men bor i vanliga fall i Lysvik vid Fryken. Jag trollar mestadels gös och gädda (naturligt när man bor vid Fryken), men håller på att gå över lite mer mot örings/lax trolling! Blir en första resa till Vänern nu i vår så är det någon som kan komma med lite tips så välkomnas det varmt!

Fiskar från en Grisslan 640C med en Honda 90h.

Mvh
Martin

Jari
2009-03-07, 20:32
Jägmästare eller viltvårdsmästare är riktigt manliga jobb jag kunnat tänkt mig ha...

drittling
2009-03-12, 18:52
Hejsan!

Mitt namn är Jörgen och mitt fisketeam som heter "Team Drittling/Fishingproduction"
Som mitt företag även heter. Och som arbetsplattformen har jag en Scantic 575 HT med en Yamaha 150 HPDI. Jag sysslar med det mesta i fiskeväg men trolling är det ligger varmast om hjärtat. Samt att jag håller till i Stockholms norra skärgård.

Skitfiske på er!!

Kjelle
2009-05-17, 03:12
Nu har vi mera än 100 nya medlemmar, vem är ni alla?

Bilder på båt vill vi också gärna kolla in.

/Kjelle

Fischer
2009-10-19, 21:30
Tjenare! Marko Rautiainen heter jag är 21 och bosatt i Lilla edet, jobbar som lagerarbetare på sca EDET... Das papier :P... men utbildad sportfiske guide :S så de kan gå :P hehe

fiskar allt möjligt på alla möjliga sett trollar, spinner, flugar och metar... ser inga gränser inom fisket, men lever för de...

Har inget direkt team ännu eller så men teamar upp med ett par av mina klasskamrater ifrån sportfiskeakademin... (gymnasiet)

båt: Terhi 520 ht (slutet 70-tal/tidigt 80-tal)
motor: Yamaha 50 hp 4-takt
gps/eko: Lowrance Lcx 37
vhf: Lowrance 250
riggar: cannon E-troll
Spön: Kinetic Inline phantom
Rullar: Okuma 30dx

team-basse
2009-10-31, 20:30
hejsa
Lars Shahov hedder jeg, 34 og bosat i landskrona. Jeg arbejder som Operation Manager i et oliefirma.
Jeg troller mest i øresund, møn, simrishamn og bornholm.

Båd: Ørnvik 640 Weekend
Motor: mercury cummins 120 HK diesel
GPS/Ekko/radar - Garmin 5012
Rigger: Scotty propack el downrigger
Spön: Abu, Kinetic
Rullar: Daiwa Daiwa SG 47 LCA

team-basse
2009-10-31, 20:41
hejsa
Lars Shahov hedder jeg, 34 og bosat i landskrona. Jeg arbejder som Operation Manager i et oliefirma.
Jeg troller mest i øresund, møn, simrishamn og bornholm.

Båd: Ørnvik 640 Weekend
Motor: mercury cummins 120 HK diesel
GPS: Garmin 5012
Eko: garmin P66
Radar: Garmin GMR 18
Autopilot: Garmin GHP 10
VFH. Icom IC M411
Rigger: Scotty propack el downrigger
Spön: Abu, Kinetic
Rullar: Daiwa Daiwa SG 47 LCA

ove arnfinn
2009-12-26, 23:19
TEAM Håven består av meg Ove 44 år og mine to sønner Alfred 7år og Oskar 8 år,di er som regel med på fisketurer.
http://i221.photobucket.com/albums/dd138/mesterove/DSC00414-1-1.jpg

Båt Gammel 18" Nordkapp
Yahmaha 50 4 takt
http://i221.photobucket.com/albums/dd138/mesterove/DSC00426-2.jpg.

Fisker mest i Mjøsa,Storsjøen i Rendalen,Femund + div trollingbare vann i Norge

Fisker endel i Kristineham tidligere,og har vert på steder som Karlshavn og Simrishavn i Østersjøen.
Men kan vel kalde meg en fjelltroller siden jeg liker best og trolle på div fjellsjøer i Norge

Elsker og Fiske med betesfisk som agn

Fiskarn0383
2009-12-27, 21:29
402

Detta är Team AldrigLottlös. Charlotte "Lott" Nors 22 år till vänster och Anders "Fiskarn" Johansson 26 år till höger.

Vi fiskar från en Örnvik 530 Ht ombyggd för trolling. Motorn är en Johnsson 75 hk. Båt och motor från -79. Trailern är en TK 1000 trailer från 99

Utrustning:

5 ambassadeur 7000i rullar
3 ambassadeur 7000 C4 LD rullar
2 daiwa SG47LCA rullar
2 Tica 348SS rullar

11 Ron tomson hard core II spön
2 Bios DD spön
2 Daiwa megaforce spön som vi vunnit på en tävling. Ej testade men bra då vi just knäckte 2spön

2 Scotty 1116 dephtpower djupriggar
Stéenson pulkor
Mast och planerboardrullar ala Ola Jonsson
16 rostfria spöhållare ala Ola Jonsson
4 normark de lux
2 scottys plast hållare

Garmin 152 gps
Icom M401E Vhf
Lowrance X-135 ekolod

Vi har trollat gädda och gös i snart 3 år och provat på lite laxfiske sen 1 år.

Båtrekord i nuvarade båt är gädda 9,3 och gös 4,1. Har ej fiskar fettfenor från denna båt än.
Men ibland gästfiskar vi i Team Tica Double Strike och Team Landsbrostugan.

Team Cjap
2010-01-02, 18:50
Båd:
Drago New Melody 570

Motor:
Suzuki 90 hk. 2009 model

Udstyr:
1 stk Lowrance X98 ekkolod med Airmar P66 transducer
1 stk Lowrance globalmap 4000.
1 stk Lowrance HDS-10 lod/Plotter med Airmar P66 transducer
1 stk Lowrance BR24 broadband radar
1 stk Garmin autopilot GHP 10.
1 stk Garmin GMI multidisplay med interface til motoren.
1 stk VHF radio.
1 stk Webasto fyr.
1 stk ASI-CTRX. sender og modtage

Fiske Udstyr:
2 Stk Scotty El-Downrigger med 7 kg. Lodder.
16 Stk. Daiwa SG 47 LCA.
10 Stk. Inliner trolling.
4 Stk Inliner Sideplaner.
2 Stk. Dipsy Inliner.
36 stk stangeholder
Fisker i Danmark i Køge bugt og Øresund, Møn
I Sverige er det i Simrishamn
har hjemmesiden
http://teamcjap.blogspot.com/

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=27&pictureid=194

Kjelle
2010-01-11, 23:24
Nice båt och fångst Allan!
Jag tog mig friheten att hämta en bild från ditt album och lägga till i din Post.

/Kjelle

Flodström
2010-01-12, 00:41
Har fisket i en Drago, men ikke akkurat i denne modellen.
Fin trollingbåt og velutrustad.
BTW Välkommen till forummet :D

Kjelle
2010-01-12, 02:29
Var 100% säker på att jag hade postat en presentation, men icke sade Nicke.
Hur som, nu är det iaf dags.

Team Scandinavian Trolling

Teamet består i dagsläget enbart av mig, har några polare som hänger med o trollar, men ingen fast matros.
Atomic Trolling på forumet är den jag fiskat mest med.
om mig:
Snart 37 år gammal(mycket gammal) småbarnspappa. Kommer ursprungligen från Hamar i Norge, bor med fru och tre tjejer i Oskarshamn.
Har trollat i tio år, och fiskat alla övriga fiskesätt sen fyra års ålder.

http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/trollingnyr043.jpg

Båt 1998 Cobia 230WA, totallängd 25,6´ eller 7,6meter.
Bredd 8,6´eller 2,58meter
Motorer 2 X Suzuki DF140 2008, nu med ca 100 gångtimmar.
Seastar hydraulisk styrning
461
Utrustning, enligt frugan allt för mycket, enligt mig allt för litet :-)

Elektronik:
Simrad AP14H autopilot
Lowrance LCX-112C ekolod
Lowrance Globalmap 8200C plottare
Icom IC302M Vhf
Marinstereo Sony med USB utgång (smidigt med all musik i mp3 format på Iphone).
Webasto Marin EVO3900 värmare
FishHawk X-4 fart och tempmätare
Fyra stycken Scotty 1116 Propack downriggers
Bennett Trimtabs
Suzuki/Lowrance engine interface (får upp all motordata på ekolod/plottaren.
Bennett NMEA 2000, får upp trimplanspostionen på ekolod/kartplottare.

Spön och rullar:
19 Bios inliner 85DT och 90DD
19 stycken Daiwa SG47LC och LCA
Lorents Marin spöhållare och håvhhållare

Brenderup 8228TB trailer med Warn Works 4700 el winch.
Origo dubbelkök
Portapotti skitlåda

På önskelistan står just nu en radarantenn.

Går även med lite småfunderingar på att byta båt, isåfall återanvänder jag motorer och elektronik, och säljer iväg denna båten utan detta,

Bjørn S
2010-03-04, 20:58
Hey Folkens.

http://3.bp.blogspot.com/_S7UGLOVyjhU/S0kRyG9717I/AAAAAAAAAtg/Cz0CjoR-t_o/s320/Bilde0234-780503.jpg

Jeg er en "mann,gutt-unge" fra Kongsberg i Norge. Drømmer alltid om store fisker og mye pryler. Jeg har samboer og snart 4 barn, hehe hissig på annet enn fiske også ser dere... Per dags dato fisker jeg for det meste i Eikeren og Heddalsvatnet. Jeg kan kun takke en mann for at jeg begynte med trollingfiske, og det er Artic Trolling. Han fikk meg ut på tur, og dermed var sjebnen bestemt. Jeg er forøvrig utdannet tømrermester og er 33 år. Drømmen er en fullrigget "Pimpet" Shetland 535 en vakker dag !

jonast
2010-03-04, 21:48
Jag heter Jonas Torle och bor i Helsingborg
Har fiskat sen jag kunde gå och älskar trolling.
Fiskar med familj och kompisar.
Båt: Beneteau Antares 650 med zuki 115 och brenderup-släp.
Favoritspots: Öresund, Simrishamn

Kjelle
2010-03-18, 14:32
Hej Jonas och Björn!

Nice med en presentation och alltid trevligt med trollingporr/båtbilder.

Till alla nya medlemmar, skriv gärna en presentation, lägg upp lite bilder på dig, båten eller en firre :-)

/Kjelle

laxarn
2010-03-18, 23:50
Hej !
Mitt Team Jögga består av mig med diverse gästgaster.Vi fiskar ifrån en Atol/Seamaster 560 Wa bestyckad med en selva 50 4-takt.Vi använder Lowrence 5300 IGPS förnavigering samt Lowrence 126df för djupseendet.Backup GPS Garmin 60cs...
Båten är utrustad med canonunitrollriggar samt planerboardmast från olssons fiske.
Vi kör uteslutande med pulkor från CWC och är grymt nöjda med dessa.
Trollingspön 12 BFT Predator Light(grymt sköna spön)
Trollingrullar där kör vi Daiwor av diverse slag.
Beten... där använder vi vad marknaden erbjuder men mkt Strike Pro och Topcat och givetvis nya Unik Magen..
Vi fiskar mycket lokalt här uppe i norrland men även singö lockar och dit blir det några turer under året...
Vi trollar oftast efter lax och öring men även röding och tom gädda när andan faller på...

FishM
2010-04-03, 18:06
Hej, jag har varit reggad på forumet rätt länge men har inte deltagit aktivt i något ännu.

Jag bor en liten bit ifrån Bergkvara och fiskar mestadels i kalmarsunds och vid Ölands södra del med min egna båt. I Blekinge brukar det bli några pass också tillsammans med några andra trollingkompisar.

Min utrustning består av;
Silver Shark 580 CC
Honda 115
Lowrance HDS-10 + LCX27
TK-Trailer
S1000 Raymarine
+ vanlig trollingutrustning

Hade för första gången tänkt satsa på vårfisket utanför södra öland nu i vår men tyvärr åker jag till USA 21 Maj och är borta 3 veckor. Så jag får hoppas att det går att lura upp någon vandrare i blekinge om jag inte hinner få någon på "hemmaplan" ;)

// Martin

67n
2010-04-03, 18:48
Silver rules! Er du nøyd med Raymarine 1000?

FishM
2010-04-03, 18:59
S1000 fungerar funktionsmässigt bra. Jag hade problem med den i början men jag fick kursdatorn utbytt och sen dess har den fungerat felfritt. Tyvärr låter hydraulpumpen väl mycket tycker jag.

lillen
2010-04-20, 03:01
Jaha ny på stället e man ju ..
29 år gammal. Har fiskat mkt sedan barnsben .
Inget team tyvärr.. men har väl lite polare som brukar haka på ..
Köpte mig en liten ryds 485 med div trollingutrustning i fjol sommar så jag har precis börjat få smak för det här med trollingfiske ..
Blir mest insjöfiske efter öring o gädda än så länge.. Men hade tänkt försöka ta mig ut en bit på havet o se om man kan lura nån öring eller lax om vädret tillåter min lilla balja att ta sig tillräckligt långt ut.
dubbla easytroll
Bios trollingmast
10 magda 30dx , HCII
simrad plot
lowrance lod

Flodström
2010-04-21, 02:08
Välkommen hit lillen. Kul att du har reggar in här.

Du får bara passa dig för storfisk på trollingen. Då blir du fast i träsket för gott :D :D

lillen
2010-04-21, 17:39
Tackar :) jo det e väl lätt så med allt fiske . så fort man får nåt lite större så e man fast.. Undra hur man ska hinna med allt..

lilleric
2010-05-23, 19:12
Hallåja!!

Nu när jag har fixat lite prylar till båten så tar jag och presenterar mig här då:cool:
Har inget team än då jag är rätt ny på trolling. Åker ut med olika vänner men även mycket själv.
Fiska ännu bara i sjöar här hemma i jämtland men ser fram emot att prova v-sjöarna i framtiden.

Båt/motor:
Silver beaver 450 -08
Mercury f40 -08

Fiskeutrustning:
10x Sg47 lc
10x Ugly Stik Tiger 7"
2x Cannon Easy Troll
6x Church tx-22 spöparavaner
Spöhållare från LMP

Framtidsplaner:
Som sagt prova v-sjöarna.
Byta ner sig bilmässigt och upgradera till bättre båt ist:)

fiskarn
2010-07-09, 15:49
hej alla fiske vänner här teamcroatia från örebro,sport fiske efter lax.gös gädda vi fiskar på vättern,vänern och på mindre sjöar ni kan besöka vår blogg sida

kribban
2010-10-31, 16:03
hej allihop ny här och inom serös trolling, annars har sportfiskat i mer än 10år mest i havet (kattegatt) havsfiske öring fiske även isjö fiske gädda gös aborre osv
har skaffat mig ett båtproject fjordling 17 som ska användas till trolling samt havsfiske
lägger upp bilder på båt tråden

mxoskar
2010-11-01, 12:43
Hallå.
Oskar här o ganska så ny på forumet o tänkte skriva lite vem ja är.
Har fiskat ganska mycket när ja var yngre. Men mest för att de var väldigt sköj.
Men sen minskade fisket ganska mycket i ett par år för ja inte hann med det.
Men så på semestern i år var ja ute o testa lite o fick lite fisk igen o sen var ja fast. :)
Så då tänkte ja att satsa lite mer för fisket.
Så sålde min gamla båt o köpte mig en Flipper 570 med en 70 2-t för en månad sen ungefär. Gjorde ioringen lite då med spöhållare, rigg, planderboard.
Har fisket som en hobby o inget team än. Men de kommer bli till våren att ja gör ett team med en polare.

Båt: Flipper 570 -84
Motor: 70hk Johnsson, 4hk Yamaha
Rigg: Cannon Easy troll 1st (Blir 2 till våren)
Spöhållare: 8st rostfritt hembygge.
Spön: 10st lite olika

Kjelle
2011-02-11, 08:09
Dags att damma av och få liv i denna tråden igen :-)
Vi får nya medlemmar varje dag, och vi vill gärna veta lite vem ni är, vart ni fiskar med mera.
Så kom med en lite presentation av dig och eller ditt team.

Mvh
Kjelle

maskinisten
2011-03-25, 17:48
Heisann

Nåt det gjelder trolling er jeg en nybegynner som enda ikke har begynt :lol:
Men det skal det snart bli en ordning på, jeg har en liten Askeladden 475 som jeg for tiden holder på å utruste, jeg har montert en Northstar 650 kartplotter/ekkolodd, i forbindelse med motoren (60 hk mercury efi) og plotteren har jeg montert smartcraft interface slik at jeg får troll control osv. via plotteren.
En stk Cannon Mag 10 STX TS er i bestilling, videre har jeg kjøpt et par trollingstenger, venter litt med innkjøp av sneller og øvrig utstyr da jeg trenger å lese litt angående hva som anbefales.
Jeg er på ingen måte noen fersking når det gjelder fiske generelt, har vært ivrig fisker siden jeg var 6-7 år.
Av yrke er jeg maskinist, og har jobbet på ringnot og trål mer eller mindre siden 87.
Jeg vil hovedsaklig trolle i sjøen etter storsei, laks, sjøørret og muligens også prøve å lure ei kveite eller to.
Jeg bor idyllisk til ute ved kysten av Nordland, nærmere bestemt i Meløy kommune.

Håper på mange gode tips angående både utstyr og fisketeknikker.

~~maskinisten

Petri
2011-03-25, 20:02
Hej maskinisten, du är på rätt forum om du vill ha hjälp & tips till trolling.
Bra val av rigg där kör cannon & e super nöjd me dom.

Danielelk
2011-03-25, 22:49
Ja man kanske skulle skriva lite här, tror jag totalt har glömt bort det.
Har inte trollat så speciellt länge, ja å lille brorsan köpte en båt för några år sedan som vi har använt till spinnfiske efter gädda men även trollat lite gädda å gös med.
Förra året var första året som vi försökte oss på lax/öring i vänern med hyfsat resultat. Fick någon godkänd fisk, å dä gav lite mersmak :) sen gjorde det ju inte saken sämre att vi fick några gäddor runt 10kg. Visst det är roligare med fettfene fisk men gädda över 10 tar jag gärna varje dag :)
Fiskar även lite havsfiske i norge, inte på någon utav dom större ställena utan vi var på Fröya förra året och åker tillbaka dit första veckan i maj i år.
Båten vi har är en ryds 485 dl men en honda 45 fyrtakt. Vill byta ut motorn mot en 60 :)
Köpte en Hds-7 från england förra säsongen och den är jag nöjd med och just nu byter jag ut spön och rullar.
Har köpt lite ugly stick tiger och gold tiger för att se hur dom fungerar sen har jag köpt en uppsättning med daiwa AD plus 47 lc, har en handlare som säljer dom för 749,- just nu :) och tyckte det verkade vara ett bra pris.
Ska försöka montera mast på båten imorgon om vi kan hitta nått bra sätt att få fast den på.

Ja det var lite om Team D.A.S.S, ni kanske får se oss runt om i sverige när vi ska upptäcka alla trolling pärlor som finns i landet.
Har en blogg teamdass.blogspot.com inte så där jätte uppdaterad men förhoppningen är att den ska bli det i år.

Mvh Daniel

Fiskeberra
2011-03-30, 20:13
Hej

Bert heter jag och har fiskat sen barnsben. Började med trolling tidigt och var faktiskt med på första trollingtävlingen i Blekinge 1987 (Hällevik). Det togs två laxar totalt under hela tävlingen på 10.6 och 10.3 på 20 båtar vilket var fantastiskt på den tiden! Det är annat nu...

Har blivit många laxar över 16kg men väntar fortfarande på en över 20kg. Trodde att jag äntligen lyckats förra året då jag fiskade med Juha. Laxen hade längden (120cm) men var inte tillräckligt grov. Nya tag blir det dock om några veckor! Då jävlar är det dags!

Har följande båtar:
En Salmo 542 styrpulpet med Yamaha 60+6hk utrustad med Lowrance LCX-37C ekolod (inkl broadband sounder) och Globalmap 8200C navigator, Raymarine Sportpilot samt Scotty djupriggar och spöhållare.
En Quintrex Puhakka Pro med Yamaha 20hk, Minn Kota frontmonterad elmotor med iPilot samt Lowrance LCX19 ekolod/gps. Givetvis djupriggar och spöhållare så att det räcker till.

Flodström
2011-03-30, 21:26
Välkommen skall du vara Bert. :D Spännande att få höra dina erfarenheter i trolling framöver ;)

Tamtam
2011-03-30, 21:34
Ja var han teammedlem med Juha senaste våren har han nog erfarenheter så det räcker för de flesta av oss på den här sidan iaf.............., mvh välkommen!:D

rle
2011-03-30, 23:07
Hej
Mitt namn är Roine. Jag bor vid Leksand (siljan). Tidigare i sthlm:s trakten..
Jag har fiskat lika länge som ja stått på benen "mer ell mindre" mest i mindre vatten. i nu läget kör ja hårt med spöparavaner då jag tidigare inte haft nån båt att trollingutrusta. har enbart haft mindre båtar typ rodd:D
jag har nu 2 båtar en buster rs och en crecsent 535 ht.
den sistnämda håller jag nu på att utrusta. tycker att storlek på båt är passande då det kommer att bli en del trailande..
renoverade skrovet i fjol + allt som hör där till som kabeldragning lampmont,mm. spöhållarmontage + riggbar.
ja listan går att göra lång.. just nu håller jag på att mont en yamaha f50 + en f4:D
nästa bygge blir mast:D

jag måste säga att forumet är kanon finns mycket kul att läsa samt mycke bilder att kolla på tummen upp!

MVH Roine

Zorro
2011-03-30, 23:47
Jeg heter Anders Nygård,
Bor i Kongsberg i Norge og har fisket siden jeg var 4-5 år. Fikk min første båt når jeg var 4 år. Den var 6 fot og lagd av kryssfiner. Det var ingen trollingbåt, men gleden ved å være på vannet kom da. Startet med trolling på midten av 80-tallet. Var med i den første tävlingen på Vänern i 87 eller 88 i Karlstad. Da var det inte lov for utlendinger och fiske på allment vatten den gang, men vi deltok likevel. Det var mye fram och tilbake om vi fikk tävle eller inte. Arrangøren ville gjerne ha en sak på oss for å få upphevd lagen om utlendingers tilgang til allment vatten. Planen deres var å tipse polititet, men det blev inte så.
Siden har det blitt en del tävlinger. I 94 møtte jag Johnny Braata og vi startet å fiske mye sammen på børjan av 2000 tallet. Vi kaller oss Team Zorro. Vi fikk det navnet etter en uke på Østersjøen i strålende solskinn i åpen båt. Vi hadde på solbriller och de satte sine spor i et ellers rødt ansikt.
I 1996 startade Johnny och jag, sammen med 5-6 andre Norges Trolling Forbund. Formålet med det var å bedre forholdene for trollingfiske i Norge. For en 6-7 år siden holdt vi det første NM i trolling. Det holder vi hvert år på Mjøsa, som er Norges største innsjø. Jag tok en 3 års pause i NTF for noen år siden, siden jeg da blev pappa for første gang. Er nå med for fullt igjen.

Jag fisker ochså en del med fluga etter laks i elver. Min største laks er på fluga och inte trolling.

Har forsøkt det meste innen fiske, men det er trolling etter öring och laks, och flugefiske etter laks som opptar meg mest.

Gleder meg nå stort til vår årlige tur til Blekinge i uke 19.

Kjelle
2011-04-01, 18:04
Heisann

Nåt det gjelder trolling er jeg en nybegynner som enda ikke har begynt :lol:
Men det skal det snart bli en ordning på, jeg har en liten Askeladden 475 som jeg for tiden holder på å utruste, jeg har montert en Northstar 650 kartplotter/ekkolodd, i forbindelse med motoren (60 hk mercury efi) og plotteren har jeg montert smartcraft interface slik at jeg får troll control osv. via plotteren.
En stk Cannon Mag 10 STX TS er i bestilling, videre har jeg kjøpt et par trollingstenger, venter litt med innkjøp av sneller og øvrig utstyr da jeg trenger å lese litt angående hva som anbefales.
Jeg er på ingen måte noen fersking når det gjelder fiske generelt, har vært ivrig fisker siden jeg var 6-7 år.
Av yrke er jeg maskinist, og har jobbet på ringnot og trål mer eller mindre siden 87.
Jeg vil hovedsaklig trolle i sjøen etter storsei, laks, sjøørret og muligens også prøve å lure ei kveite eller to.
Jeg bor idyllisk til ute ved kysten av Nordland, nærmere bestemt i Meløy kommune.

Håper på mange gode tips angående både utstyr og fisketeknikker.

~~maskinisten Hei og velkommen Maskinisten! Trivelig at du har funnit veien hit helr fra Nordland.
Vi venter på fiskerapporter og stemningsbilder så fort det blir sesong. Men dere har vel fortsatt en stund til det blir vårvarme?

Ja man kanske skulle skriva lite här, tror jag totalt har glömt bort det.
Har inte trollat så speciellt länge, ja å lille brorsan köpte en båt för några år sedan som vi har använt till spinnfiske efter gädda men även trollat lite gädda å gös med.
Förra året var första året som vi försökte oss på lax/öring i vänern med hyfsat resultat. Fick någon godkänd fisk, å dä gav lite mersmak :) sen gjorde det ju inte saken sämre att vi fick några gäddor runt 10kg. Visst det är roligare med fettfene fisk men gädda över 10 tar jag gärna varje dag :)
Fiskar även lite havsfiske i norge, inte på någon utav dom större ställena utan vi var på Fröya förra året och åker tillbaka dit första veckan i maj i år.
Båten vi har är en ryds 485 dl men en honda 45 fyrtakt. Vill byta ut motorn mot en 60 :)
Köpte en Hds-7 från england förra säsongen och den är jag nöjd med och just nu byter jag ut spön och rullar.
Har köpt lite ugly stick tiger och gold tiger för att se hur dom fungerar sen har jag köpt en uppsättning med daiwa AD plus 47 lc, har en handlare som säljer dom för 749,- just nu :) och tyckte det verkade vara ett bra pris.
Ska försöka montera mast på båten imorgon om vi kan hitta nått bra sätt att få fast den på.

Ja det var lite om Team D.A.S.S, ni kanske får se oss runt om i sverige när vi ska upptäcka alla trolling pärlor som finns i landet.
Har en blogg teamdass.blogspot.com inte så där jätte uppdaterad men förhoppningen är att den ska bli det i år.

Mvh Daniel

Velkommen Team D.A.S.S :-)
Lägg gärna in några rapporter här med(Så inta allt hamnar på bloggen).
Ni vet vär att ni kan skapa egna fotoalbum här i forumet?
Klicka på "fotoalbum" i top menyen, sen följer ni bara beskrivningarna.
Bilder på båt, riggning, och fisk går vi igång på :-)

Hej

Bert heter jag och har fiskat sen barnsben. Började med trolling tidigt och var faktiskt med på första trollingtävlingen i Blekinge 1987 (Hällevik). Det togs två laxar totalt under hela tävlingen på 10.6 och 10.3 på 20 båtar vilket var fantastiskt på den tiden! Det är annat nu...

Har blivit många laxar över 16kg men väntar fortfarande på en över 20kg. Trodde att jag äntligen lyckats förra året då jag fiskade med Juha. Laxen hade längden (120cm) men var inte tillräckligt grov. Nya tag blir det dock om några veckor! Då jävlar är det dags!

Har följande båtar:
En Salmo 542 styrpulpet med Yamaha 60+6hk utrustad med Lowrance LCX-37C ekolod (inkl broadband sounder) och Globalmap 8200C navigator, Raymarine Sportpilot samt Scotty djupriggar och spöhållare.
En Quintrex Puhakka Pro med Yamaha 20hk, Minn Kota frontmonterad elmotor med iPilot samt Lowrance LCX19 ekolod/gps. Givetvis djupriggar och spöhållare så att det räcker till.

Hej Berra!
Trevlig att ni har hittat hit, roligt att läsa era rapporter under förra vären, jädrar vilket fiske ni hade.
Hoppas få tid så jag kan vara eran granne i Hasslö i år :-)
Lycka till med kommande säsong, lämna gärna rapporter båda i form av bilder och ord.

Hej
Mitt namn är Roine. Jag bor vid Leksand (siljan). Tidigare i sthlm:s trakten..
Jag har fiskat lika länge som ja stått på benen "mer ell mindre" mest i mindre vatten. i nu läget kör ja hårt med spöparavaner då jag tidigare inte haft nån båt att trollingutrusta. har enbart haft mindre båtar typ rodd:D
jag har nu 2 båtar en buster rs och en crecsent 535 ht.
den sistnämda håller jag nu på att utrusta. tycker att storlek på båt är passande då det kommer att bli en del trailande..
renoverade skrovet i fjol + allt som hör där till som kabeldragning lampmont,mm. spöhållarmontage + riggbar.
ja listan går att göra lång.. just nu håller jag på att mont en yamaha f50 + en f4:D
nästa bygge blir mast:D

jag måste säga att forumet är kanon finns mycket kul att läsa samt mycke bilder att kolla på tummen upp!

MVH Roine

Hej i Välkommen Roine :-)
Spännande och roligt med byggprojekt.
Kanske har du redan hittat våran "verkstadsdel" här i forumet?
Där kan du om du vill skapa din egen byggtråd, med bilder och beskrivning på dina projekt.
Det är nåt av det jag gillar mest med forum, att följa alla möjliga byggtrådar.

Sen vill vi ha en fiskrapport(eller flera), från Siljan.
Leksand, jahapp, då pratar vi inte Hockey tillsammans :-)
Aj aj aj Salo.........

Jeg heter Anders Nygård,
Bor i Kongsberg i Norge og har fisket siden jeg var 4-5 år. Fikk min første båt når jeg var 4 år. Den var 6 fot og lagd av kryssfiner. Det var ingen trollingbåt, men gleden ved å være på vannet kom da. Startet med trolling på midten av 80-tallet. Var med i den første tävlingen på Vänern i 87 eller 88 i Karlstad. Da var det inte lov for utlendinger och fiske på allment vatten den gang, men vi deltok likevel. Det var mye fram och tilbake om vi fikk tävle eller inte. Arrangøren ville gjerne ha en sak på oss for å få upphevd lagen om utlendingers tilgang til allment vatten. Planen deres var å tipse polititet, men det blev inte så.
Siden har det blitt en del tävlinger. I 94 møtte jag Johnny Braata og vi startet å fiske mye sammen på børjan av 2000 tallet. Vi kaller oss Team Zorro. Vi fikk det navnet etter en uke på Østersjøen i strålende solskinn i åpen båt. Vi hadde på solbriller och de satte sine spor i et ellers rødt ansikt.
I 1996 startade Johnny och jag, sammen med 5-6 andre Norges Trolling Forbund. Formålet med det var å bedre forholdene for trollingfiske i Norge. For en 6-7 år siden holdt vi det første NM i trolling. Det holder vi hvert år på Mjøsa, som er Norges største innsjø. Jag tok en 3 års pause i NTF for noen år siden, siden jeg da blev pappa for første gang. Er nå med for fullt igjen.

Jag fisker ochså en del med fluga etter laks i elver. Min største laks er på fluga och inte trolling.

Har forsøkt det meste innen fiske, men det er trolling etter öring och laks, och flugefiske etter laks som opptar meg mest.

Gleder meg nå stort til vår årlige tur til Blekinge i uke 19.

Hej og Skål Anders :-)
Snart dags for en testtur i Beason båten här på Östersjön :-)

Trivelig at det har blitt så mange Nordmenn (i disse Northug tider hahahhahhah).

Trevlig helg alla trollare.

Hälsningar från förvirrande stora Stockholm...

thörnberg
2011-04-10, 22:06
Team Gösta
ett litet team på 3 pres som trollat Lax sen -03 Sea boss 235 wa
Ny införskafad för i år,sånu ska den utrustas lite med
Suzuki df 300
Garmin plotter
Garmin autopilot
Garmin vhf
Lowrance lcx110c
cannon unitroller

hoppas det blir ett bra år på singö för där ska de läggas lite tid i år

Wiberg
2011-05-09, 23:44
Precis köpt ny båt efter ett drygt års frånvaro från trollingen. Kan ha att göra med förökning av familjemedlemar...

Men denna gången blev det en finväders båt som bara ska smygriggas så inte frugan får spader igen. Visst, jag kommer att sakna orgel, 2 stora fina plottrar, riggar etc men sen jag slutade trolla förra gången ( man slutar aldrig, man tar bara en aldrig så liten paus ) så har Downhillcykling gjort intrång och det prioriteras framför att frysa röven av sig ute på sjön i väntan på napp. Eller om det var att jag blev för tjock av att dricka öl medans jag väntade på napp?

Hur som helst, hittade tillbaka till diverse trollingforum och detta blir det jag kommer att hänga i. Märkligt hur intressant båtelektronik, fiskerapporter, utrustningstips etc blir bara för att man skaffar en båt?

Båt: Yamarin 5810 Big Ride
Motor: Yamaha 100hk 4-takt
Liten skitkombi grej från Garmin men rätt ny... Man ser sill på den.
Knappast mer än 6 spöhållare, 2 stk monterade just nu.
Djuprigg? Kanske, om den går att plocka bort fort.
Solsäng? Check!
Wakeboard? Check!
Vänern? Ofta.
Oslofjorden? Ofta.
Tyrifjorden/ Steinsfjorden? Ibland.
Simris/ Östersjön? Glöm det, jag har polare med större båt :).

Blir kul att snacka lite trolling igen!

Mvh

Wiberg

Flodström
2011-05-09, 23:50
Tjena Jon, välkommen skall du vara. Kanon att du har kommit tillbaka. Hoppas vi möts i vänern då mitt båtbygge blivit färdigt nån gång nu i vår/försommar. :D

Polarn kör fortfarande dina gamla Scottyriggar här i Hardangerfjorden. Funkar suverent. Han drar massor med fisk m.h.a. dom, hehe

Wiberg
2011-05-10, 00:01
Skoj att höra att det blev mer än med drömmarna med din Beason Ramon!

Ligger det bilder ute någonstanns?

Jo, jag hoppas vi träffas på Vänern nån dag, typ till hösten. Inte omöjligt jag mönstrar på en dag då. Som sagt, det blev en finvädersbåt denna gången med fokus på att fru och barn ska ha lite glädje av skutan. Frugan kände sig aldrig helt till freds ibland all utrustning i den gamla Big Fishen och den hade ju inte solsäng heller...

Nå, nu är det natta.

Prekas!

Kjelle
2011-05-10, 00:47
Välkommen hit Jon!

Roligt att du är igång med trollingen igen.

Väntar på trollingrapporter från Noruega då :-)

Flodström
2011-05-10, 01:23
Skoj att höra att det blev mer än med drömmarna med din Beason Ramon!

Ligger det bilder ute någonstanns?

Jo, jag hoppas vi träffas på Vänern nån dag, typ till hösten. Inte omöjligt jag mönstrar på en dag då. Som sagt, det blev en finvädersbåt denna gången med fokus på att fru och barn ska ha lite glädje av skutan. Frugan kände sig aldrig helt till freds ibland all utrustning i den gamla Big Fishen och den hade ju inte solsäng heller...

Nå, nu är det natta.

Prekas!

Du kan kolla i min byggtråd här i forummet :D
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=1282
Du kan gå till dom sista sidorna, det är i den fasen jag är i nu (plastningsjobb).

Båten är både fin-och skitvädersbåt, en kombi kan man säga, med, soldäck + kabin :D

mxoskar
2011-05-10, 10:24
Då skall vi se vad en kan få nerskrivigt här då.
Team Väla
Vi 2 pers i Teamet som åker runt o fiskar lite allt möjligt.
Vi fiskar för tillfälligt bara i Vänern.
De vi söker mest efter är Lax/Öring.
Började faktiskt med att fiska efter de i höstas förra året o har fått upp några godkända.
Men kan även vara ute efter Gädda o Abborre också.

Info:
Båt: Flipper 620
Motor: 150hk + 8hk
Elektronik: Lowrance HDS-5X o Eagle 642C
Rigg: För tillfället bara 1st rigg Easi-Troll
Spöhållare: 8st + 2st rigg
Planerboards: 2st Stensons
Största lax: 4,5kg Skall bli större :)
Största Öring: 5,9kg
Största Gädda: 9,7kg
Största Abbore: 1,2kg

PudD
2011-05-10, 17:42
Christofer Eriksson 28 år från Åland.
Ingår i teamet CSC där även Simon Lindblom är med.
Fiskar enbart kring åland, tävlar tyvärr väldigt lite då jag jobbar som lärare och har svårt att få semester i slutet av maj:) Har trollat lax sen jag var 16år men på grund av diverse husbyggen och barnafödanden i teamet har det vart ganska lugnt på trollingfronten. Tror det blev bara dryga 40 h ifjol, men drog två 10+ laxar iaf.
Båt: sålde båten min i höstas och jagar nu lämplig skuta typ trophy 2002, men har kittat upp min fars båt ifall jag inte hinner köpa ny. Funderar på USAimport.
Elektronik: Lowrance 112 c
Riggar: 2x scotty longarm
Spöhållare: 18 + 3/rigg
Planerboardsystem: biosmast + jiicee planers
Rullar: Okuma magda + inlinespön
Bete: fiskar nästan uteslutande Isotiura samt salsaskallar plus löja ibland.
Största lax: 18,2 kg

Flodström
2011-05-10, 23:25
Hej Christoffer. Välkommen

Åland säger du, ja då känner du säkert Ingmar Eriksson på kommunen (tror jag han är nu) Han är en gammal klubbkompis till mig. Han driver en del charter och guidning på Åland. En riktigt tokig och vild laxflugfiskare, hehehe :D

18, 2 kg pb på lax, inte dåligt det -wow :o

Gädda
2011-06-10, 01:08
Team Gädda här

Borde kanske kalla teamet "ensamseglarn" i stället. Jag är 30 år och har fiskat sedan barnsben. Tog dock ett litet avbrott från fisket under mina coola år som äldre tonåring och yngre man. Har de senaste åren fått upp ögonen för trolling och kan nu stolt säga att jag har en trollingskuta... något liten men den får duga ett tag till. Jag bor i Vellinge och har sedan en månad ett officiellt team namn ; Gädda. Trots att vi är två medlemmar och en passiv hedersmedlem i teamet så verkar det som om jag allt som oftast förblir ensamtrollare. Min kollega bor i Karlstad och jag är bara där några veckor på sommaren med båten. Kanske är det någon Vellinge-trollare här på forumet som jag kan bli hang around till och köra gemensamma turer till Simris etc.

Ja ja, nu har jag i alla fall kommit ut.

Min utrustning:
Micore ca 5m med 50 hk Honda
Lowrance 52x
GPS i Iphonen med navionics kort
Två Uni troll riggar
8 spön med Okuma rullar

Kör mestadels i Vänern och Simrishamn efter lax men även i hemliga skogssjöar efter gös i Värmland.

johan998
2011-11-10, 19:43
Tjena pöjka!
Vi är team Submarine Lures. Två blivande studenter. Submarine Lures är ett projektarbete vi gör i skolan (tillverkar fiskedrag), därav namnet. Vi är ganska färska i trollingdjungeln, har nyligen utrustat båten för trolling. Vi planerar att försöka köra så länge som möjligt i höst och förhoppningsvis få lite fisk. Vi trollar i Vänern och båten ligger ute på kållandsö. Till våren hoppas vi kunna delta i Kinnekulleträffen.

Spec;
Båt: Lohi 560 br
Motor: 55-hästars Johnson 2-takt
Snart blir det även en liten trollingmotor.
Djuprigg: Cannon Easitroll
Ekolod: Nåt enklare från Eagle

Go for the big ones!

Flodström
2011-11-10, 23:26
Hej och välkomna till Scandinavian Trolling!
Spännande projekt, som skall bli intressant att få följa med på ;)

paveysknuff
2011-11-11, 20:42
Hej! Jag heter Axel Wester och fiskar med Johan998 här på forumet. Vi har precis som johan säger ett projektarbete i skolan. Projektarbetet går under namnet submarine lures, och vi tillverkar fiskedrag. Vi kallar oss således team Submarine Lures.

Tidigare har vi fiskat mest innomskärs, kävelstocken, kållandsö närmare bestämt. Där har vi fiskat efter gädda och gös. Men i och med att jag köpt ny båt, och vi nu har förutsättningar att ge oss ut på lite öppnare vatten tänkte vi testa på laxtrolling.

Följ gärna min blogg, där jag skriver om vårt projekt och om fiske.

Bloggen: http://brunettaxel.tumblr.com/

Hoppas kunna dra mycket lärdom av er här på forumet, ni som kan.

Skitfiske!

lod
2011-11-17, 11:00
Hej!

Har precis signat upp här. Lars-Olof Danielsson heter jag men kallas oftast för Lod. Kör en Olympic 580C med 115 E-tec -10. Båten heter "Vallabussen"
Fiskar mest Öring o makrill i göteborgsområdet, men det kan hända att jag dyker upp i Simris eller något annat ställe framöver.
/Lod

Flodström
2011-11-17, 15:46
Hjärtligt välkommen till Scandinavian Trolling forummet Lars Olof "Lod" Danielsson! :D
Skall bli spännande att höra om dina framtida trollingturer och annat intressant du ev. planlägger ;)

kiha301
2011-11-17, 16:01
Team Hadelund

Fiskar inte med någon speciell så blir med den som har lust att följa med.

Trollar med en Grisslan 640 FC med en suzuki DF 90
Spön Rt Hardcore och rullar AMB 7000

Övrigt så lirar jag plast i svenska superligan med Warberg IC.
Fisket kommer tyvärr lite i andra hand för tillfället.
Fiskar i Vänern & Vättern.

Flodström
2011-11-18, 00:58
Hjärtligt välkommen då Kim! Intressant att du kör Grisslan.
Hade en gång i tiden lust att köpa en Grisslan men pengarna räckte inte till en så "stor" båt på den tiden :cool:

Team Pjakken
2011-11-26, 14:49
Heisann!

Jeg holder til på Sunnmøre i Norge og har storhavet like utenfor stuedøra. Driver med mye variert teinefiske havfiske dorging og forhåpentligvis kan jeg få rigget båten for trolling til 2012 sesongen. Området jeg kommer til å dorge/trolle i er rett nord for Stadt, så det er i hovedsak snakk om offshore fisking. Ser ikke bort fra at det kan bli en avstikker inn til en eller flere av fjordene også.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281550_10150319429254224_544954223_9536774_8034072 _n.jpg

Her er skuta :D en Antares 580 2011mod med Suzuki 90hk. Ekkolodd/kartplotter Garmin 720s. VHF, båtvarmer, hjemmelaget stangorgel

Kommer til å bli montert en del extrautstyr i vinter om tiden strekker til.

Håper at jeg via forumet kan finne nødvendig informasjon til å rigge båten for trolling. Planen er å få på plass to dyprigger og sideparavaner. Sitter noen på brukt utstyr som skal selges er det av interesse :p

Skitt fiske :D

Flodström
2011-11-26, 15:26
Hjertleg Velkommen Team Pjakken (terten/grilsen, :D ) til Scandinavian Trolling.

Spennende å få følge med på din rigging av Antaresen :rolleyes:
Jeg har muligens et par Scotty 1116 liggende (med tre stangholder/rigg) men veit ikke når jeg skal selge dei. Vi får sjå i løpet av vinteren........... ;)

Kanskje vi kan møtes noen gang i f.eks Tronheimsfjorden (hvis du trailer båten da)

Team Pjakken
2011-11-27, 11:50
Hei Flodstrøm :p Takker for vellkomsten!
Mye morro som skal på plass på båten etterhvert. Tiden og lommeboka styrer vel progresjonen tenker jeg :rolleyes: Jeg er pappa til 4 og holder på med oppussing av et eldre hus slik at tiden ikke altid strekker til. Men jeg har mange matroser klar om noen år :D

Trailer ikke ennå da jeg hverken har henger eller egnet bil for øyeblikket. Må vel få ordna meg BE evt C1E også. Men et besøk/fisketur en dag det måtte passe ville vert kjempemorro og nyttig for min del. Har strengt talt bare dorget etter gamle prinsipper så langt, slik at jeg har mye å lære. Forum av ymse slag er utmerket slik :) Prøver for tiden å få oversikt over hva jeg trenger og få en plan over rigginga og prisen. Holder på å lese meg opp på utstyr og hvor man bestiller. Brukt, Norsk eller inportere, mye å velge mellom ;)

joj
2011-11-27, 12:48
Team Hadelund

Fiskar inte med någon speciell så blir med den som har lust att följa med.

Trollar med en Grisslan 640 FC med en suzuki DF 90
Spön Rt Hardcore och rullar AMB 7000

Övrigt så lirar jag plast i svenska superligan med Warberg IC.
Fisket kommer tyvärr lite i andra hand för tillfället.
Fiskar i Vänern & Vättern.
Kul med en elitspelare på forumet, välkommen! :D

Skönt när man inte är uppbunden att fiska med nån speciell, själv börjar jag mer och mer uppskatta ensamfiske då man kan välja att åka eller ställa in som man vill och känner för.

Jag nådde aldrig högre än division 2 i innebandy, numera målvaktstränare nån gång i veckan.

joj
2011-11-27, 12:50
Heisann!

Jeg holder til på Sunnmøre i Norge og har storhavet like utenfor stuedøra. Driver med mye variert teinefiske havfiske dorging og forhåpentligvis kan jeg få rigget båten for trolling til 2012 sesongen. Området jeg kommer til å dorge/trolle i er rett nord for Stadt, så det er i hovedsak snakk om offshore fisking. Ser ikke bort fra at det kan bli en avstikker inn til en eller flere av fjordene også.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281550_10150319429254224_544954223_9536774_8034072 _n.jpg

Her er skuta :D en Antares 580 2011mod med Suzuki 90hk. Ekkolodd/kartplotter Garmin 720s. VHF, båtvarmer, hjemmelaget stangorgel

Kommer til å bli montert en del extrautstyr i vinter om tiden strekker til.

Håper at jeg via forumet kan finne nødvendig informasjon til å rigge båten for trolling. Planen er å få på plass to dyprigger og sideparavaner. Sitter noen på brukt utstyr som skal selges er det av interesse :p

Skitt fiske :D
Välkommen! Mycket fin båt du har! Ska bli kul att se hur du fortsätter utveckla båten i framtiden.

/Johan

Heliumfredda
2011-11-27, 15:41
Team Trollinder

Båt: Örnvik 530 flamingo
Motor: Honda 90 four stroke
Bios mast
Scotty longarm x 2
Lowrance plotter och lod

Ny på laxfisket, är i botten gäddfiskare som fått smak för lax fisket också :)
Fiskar mesta dels i Vänern (Utgår ifrån Mellerud) och Laxsjön i Billingsfors

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=146&pictureid=1098

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=146&pictureid=1099

Flodström
2011-11-27, 16:20
Hei Flodstrøm :p Takker for vellkomsten!
Mye morro som skal på plass på båten etterhvert. Tiden og lommeboka styrer vel progresjonen tenker jeg :rolleyes: Jeg er pappa til 4 og holder på med oppussing av et eldre hus slik at tiden ikke altid strekker til. Men jeg har mange matroser klar om noen år :D

Trailer ikke ennå da jeg hverken har henger eller egnet bil for øyeblikket. Må vel få ordna meg BE evt C1E også. Men et besøk/fisketur en dag det måtte passe ville vert kjempemorro og nyttig for min del. Har strengt talt bare dorget etter gamle prinsipper så langt, slik at jeg har mye å lære. Forum av ymse slag er utmerket slik :) Prøver for tiden å få oversikt over hva jeg trenger og få en plan over rigginga og prisen. Holder på å lese meg opp på utstyr og hvor man bestiller. Brukt, Norsk eller inportere, mye å velge mellom ;)

Det går alldeles utmærket å kjøpe brukt trollingutstyr, også elektronikk og annet til båten. På Finn,no finner du en del men, du kan også annonsere på forum etter saker du trenger og ønsker kjøpe (hvis du ikke satser på nykjøp da). Finner du noe så kan du alltid spørre på forummet om det er vert prisen, om det passer for din rigging etc....
Da det gjeld dyprigger (og dette bør være din første investering) vill jeg ikke rekommendere noe annet en elektriske rigger av spesiellt to grunner:
Fiske med dyprigg i sjøen/fjorden/havet etter hva det måtte være av arter (mye å velge mellom ;) ) gjør at hoggfrekvensen er mye høgare her på vestlandet enn ellers i f.eks. V-sjøene eller østersjøen i Sverige, og det blir et forferdelig sveivande med manuelle dyprigger :o Med el. rigger blir dette arbeid redusert til håving og lossing av div fiskarter, tang tare og maneter :D
Og det er vanlig at en troller på mye større dybder enn på nevnte kjente vann ;)

Oppussing av eldre hus.............. Da har du kor mye jobb som hellst :confused: Har bodd i fleire så jeg veit ;) Lykke til :D

Flodström
2011-11-27, 16:24
Heisann! Jeg holder til på Sunnmøre i Norge og har storhavet like utenfor stuedøra. Driver med mye variert teinefiske havfiske dorging og forhåpentligvis kan

Hva for en bru er det en ser i bakgrunnen på bildet ditt? :p

Team Pjakken
2011-11-27, 20:28
Har nok å pusle med ja, men mye av puslet er heldigvis morro :p Brua i bakgrunnen er Kvalsundbrua(Herøy kommune). Bildet er tatt i sørlig retning. Tar ca en 30-45 min å komme til Stadt ved godt vær. I samme retning finner du også Svinøya fyr. Det er der jeg får lokale væroppdateringer fra.:cool:

kiha301
2011-11-27, 23:27
Kul med en elitspelare på forumet, välkommen! :D

Skönt när man inte är uppbunden att fiska med nån speciell, själv börjar jag mer och mer uppskatta ensamfiske då man kan välja att åka eller ställa in som man vill och känner för.

Jag nådde aldrig högre än division 2 i innebandy, numera målvaktstränare nån gång i veckan.

Tack! Ja visst är de gött o fiska själv men ibland blir de ju lite körigt om man inte har autopilot ;)

Vilket lag lirade du i?

Team Pjakken
2011-11-28, 02:06
Hei joj!

Joda jeg er stolt av den skuta der. Blir morro å se hva jeg kan få til etterhvert. Dere med mere erfaring må bare komme med tips og vink.

hell-man
2011-12-23, 23:48
30 årig grabb eller gubbe .. Hmm vet inte hur jag ska klassa mig skit samma men är från jönköping o tro det eller ej men jag är nog fiske intresserad ! Hållt på sen barnsben har varit mycke spinn fiske i p&t sjöar , gädda o abborre o lite annat roligt gick sen från spinn till fluga o nu börjar de luta åt trolling o havsfiske då efter 10åra prat om att skaffa en flytande leksak med nån snurrande sak på ändan..

Hehe så jag är riktigt novis inom området trolling, havsfisket har jag bara som mest vart på ett havsfiske läger när jag var 16år i lysekil. Kan på peka finns fan inte nån makril där inte för på 5dagars fiske så hade vi bara fått upp sej för hela Lysekils boende o kanske lite till 1 torsk på 0,5 o en kungs fiske fick jag samt en massa sten .

Ja mer har jag inte att berätta . Men nya fiske människor/lärare är alltid trevligt att träffa.

Just de tänkta trolling områden som jag tänkt är värnen Vättern , västkusten Samt skåne och Blekinge kusten. Jagar de mesta mn har förkärlek till Lax, Öring, Röding--

Team ?? tja har använt namnet Team Hellfish sen jag va 13år tillsammans med gamla kompisar om tyvärr på senare tid har fått andra intressen :(

fiskade mycket förr på små tävlingar med de namnet så där har ni de

Harvest
2011-12-24, 09:41
Roligt en jönköpingsbo till vad har du för båt?
Får väl passa på och presentera mig själv också.
Egen företagare 42 år som gått från att jaga i skogen till att satsa på fisket istället så trollingfisket är helt nytt för mig.
HAr precis köpt en Bayliner Trophy 2002 årsmodell 1995 med en Suzuki 175 -2009.
Kommer att använda namnet Team Harvest fast det blir mycket ensamfiske emellanåt.
Håller på att uppgradera båten så det får ni läsa om i min ombyggnadstråd.
Fiskar framför allt i Vättern men det kommer att bli fiske i Vänern o östersjön också.