handdator

Visa fullständig version : Lead core

67n
2010-03-26, 00:08
Noen som har testet blyline i Østersjøen? Undrer på om det skal testes. Litt usikker på bly og saltvatn.

Kjelle
2010-03-26, 00:32
Har ikke testet Lead core enda, men har to SG47 LC som er fyllt med two core og six core.

Skal teste i vår under vandringsfisket.
Tror ikke Leadcore skal väre noen problem her ute, men kobberwire funker ikke.

kjell

PikeBuer
2010-03-26, 10:47
Vi bruker jo bly i kablene våres i offshore og det er for å hindre vann kommer inn i isoleringen. Også for vekten sin skyld.
Kobber og saltvann funker ikke bra sammen.

Tamtam
2010-03-26, 18:09
Har testat den amerikanska varianten av lead core och stangeparavaner, mycket omtalad i USA, linan är tung och spridningen enligt min åsikt inget vidare, däremot bör det fungera bättre på riktiga planer boards iofs men bättre än nylon och djupparavan vete fanden tyckte det var mest bök med det, en rätt placerad blyvikt på linan bör ge samma resultat som är lead corens fördel enligt dem som gillar det.
Dock är min erfarenhet begränsad testar du posta resultat pros and cons mvh och lycke till

Flodström
2010-03-26, 19:14
Vi har använt lead core-lina tidigare till älvfisket och det funkar kanon. Nu är den typen av lina förbjuden i nästan alla älvar, både här och i Norge.

Fördelen med lead core linan är det ringa vattenmotståndet vilket betyder att man kan gå ner i vikt (på bly) då man trollar. Man kan t.ex använda sig av tre olika längder till planerbordfisket. Den längsta sätts på spöt närmast båten, den näst längsta i mitten och den kortaste biten på det yttersta spöt. Då får man ett lämligt djupgående på grejorna i förhållande till båtens skepnad.
Vi använde förr en lina som Gudebrodd producerade. Sen testade vi oxå med Scientific Anglers lead core men den linan hadde ingen coating, bara en flätad lina över.
Det var mycket enkelt att skarva ihop linorna: Bara att vicka av blytråden i mitten, dra ut denna och sen knyta i hop den bly-tomma delen med spölinan genom en dubbel-grinner (dubbel Uni-knot) och då blev det inga problem med knutar som fastnade i spöringarna.
Fördelen med det här blir att det finns inget bly som måste slitas loss då man kör fisk. Bara att köra fisken trött och håva. Sen sätts betet ut igen och inget bly att hålla på att fibbla med. Går mycket smidigare att sätta och ta upp. ;)
Men det verkar som att den tekniken inte har slått ann här hemma, eller? :rolleyes:

BTW, numera finns det andra och tyngre liner, med wolfram-coating vilket gör dem helt smidiga men dom påminner mer om en tunn fluglina. Men den är tung och smal och representerar ett mindre vattenmotstånd än många blylinor.

Tamtam
2010-03-26, 19:40
Anledningen till att lead core går hem i USA är deras fantastiska "innovativförmåga" i alla lägen samt de spö och andra begränsningar vi inte har än så länge i Norden.

Flodström
2010-03-26, 22:09
Det är ju bara att börja testa det eller hur? Spöna har ju inget med det här att göra, dock inliner-spön funkar inte för det är för små hål i klingan.

När jag själv tänker på det här så ser jag ju de stora fördelar den tekniken har mot att använda blyvikter. Inget hanterande och mycket snabbare att sätta grejorna. Men möjligen det är en och annan konservatisme ut och går här....... för blylinor har ju funnits sen man började tillverka nät i princip. Vi använde blylinorna på 70 och 80-talet faktiskt. :rolleyes:

Kjelle
2010-03-26, 22:32
Enda nackdelen som jag ser är att höljet eller linan som blyet ligger i ruttnar ganska fort.

I övrigt är det lite som Flodström säger, inget bly att hantera.
Mina två rullar är laddade för SWR= Secret weapon rig, man kör blyad på djupriggen, man kommer långt ner och får linan/betet bort och ner iväg från rigg och rigglod.

OM det spelar någon roll vettefan, men det lär IAF testas.

Kjelle

Flodström
2010-03-27, 02:31
Enda nackdelen som jag ser är att höljet eller linan som blyet ligger i ruttnar ganska fort.Kjelle

Va får du det i från? Dacron ruttnar inte. Mina liner jag använde på 70-80 talet är fortfarande fullt funktionsdugliga. Har t.o.m. fiskat med en av dom i fjol.
Dacronflätan på utsidan håller lika länge som vilken som hällst flätlina eller backing till flugrullen.
Det enda problemet som kan uppstå (men inte i trollingfisket) är mekanisk nötning mot bottenstenar under grunt fiske (typ flugfiske).

Wolframlinan vet jag däremot lite om vad gäller hållbarheten för där sitter själva linan/bäraren av coatingen som kärna. Bra i ofs för då skyddas linan mot nötning, dock inte coatingen. Ett annat problem med just wolframlinan är sättet att skarva in bitar på rull-linan. Kan inte göras på samma sätt som med blykärne-linan. För flugfisket sätter man på lösa öglor/loopar som man använder för skarvning. Kanske den tekniken oxå kan användas i trollingmekkandet. Får se längre fram i tiden.......

Kjelle
2010-03-27, 02:44
http://www.thenextbite.com/node/13107

Där läste jag det en gång i tiden, googlade lite på samma ämne nu och det verkar som om du har rätt, flera skriver att den inte åldras.

Kjelle

Flodström
2010-03-27, 02:59
Finns en hel del men dessa har jag erfarenhet av:
Här är en:
http://www.cortlandline.com/products/default.asp?id=164

Och här är en annan:
http://www.gudebrod.com/Fishing2005/Meatmaster.htm#Leaded

OBS, bägge dessa liner finns oxå i en variant med bly-fri kärna med tanke på miljöt :D
Tror jag skall testa med dom blyfria linorna här i Hardangerfjorden så slipper man kanske korrosion på blyet. Men jag vet inte om dom är tillverkade på samma sätt med tanke på skarvandet (måste få ut blykärnan för att göra skarvknuten). Det får testas med tiden

Tamtam
2010-03-27, 19:11
Enda nackdelen som jag ser är att höljet eller linan som blyet ligger i ruttnar ganska fort.

I övrigt är det lite som Flodström säger, inget bly att hantera.
Mina två rullar är laddade för SWR= Secret weapon rig, man kör blyad på djupriggen, man kommer långt ner och får linan/betet bort och ner iväg från rigg och rigglod.

OM det spelar någon roll vettefan, men det lär IAF testas.

Kjelle

Nja som jag ser det kommer detta bara förstöra den absolut bästa fördelen dina djupriggar ger nämligen djup kontrollen mot räkneverk men visst kommer du få koll efter ca kanske 10 år på vad som händer! :D
Normalt använder amerikanerna denna lina på inline planer boards mycket sällan på något annat men visst kan det hända, vad jag har förstått är att den ger bra med fisk och den största anledningen till detta är att linan är tung i sej själv dvs vid ett hugg kommer fisken aldrig få slacklina som den kan få vid blyanvändning nånstans på mitten ellert en djupparavan framför.
Troligen enligt dem själva är detta största anledningen till att den levererar till detta ska läggas kostnad stora rullar knutar och annat relaterat bök..... mvh

Tamtam
2010-03-27, 19:43
I en laxälv kan jag tänka mej lead core rätt använd på flugspö kan vara mycket användbar gäller bara att få till en lina som faktiskt går att kasta med...mvh

67n
2010-03-27, 21:46
Da har jeg fylt opp en Sealine med 8 farger og 250m 50# pp som backing. Fint å være utstyrs idiot. Fant både stang og snelle i kjellern som jeg tror passer til blyline fiske. Skal prøve å kjøre den "down the shute" på Bholm til uka.

Tamtam
2010-03-28, 22:21
Hoppas det hugger på linan down the chute Einar för om inte blir iaf den den första du får veva hem mvh! :rolleyes:

Tamtam
2010-03-29, 20:04
Testa oxå "wirerods" enligt amerikansk metod!
Gjorde jag på en spöuppsättning för att kolla vad det handlade om....
Fick ta fram skärbrännaren för att få bort eländet från rullspolen när testet var klart!
Men trots allt, lär man sej hantera sådana spön för de kräver sin man kan de säkert vara mycket effektiva i Simris/Bornholms området eller i alla lägen då fisken går djupt kanske runt 80-110 fot.
Se då till att spola wiren STENHÅRT på spolen och var mycket noga med att den alltid går tillbaka lika stenhårt annars.....skärbrännare! mvh

norman
2010-03-29, 22:20
Bra att lyssna på eliten!!!

Kjelle
2010-03-30, 00:42
Testa oxå "wirerods" enligt amerikansk metod!
Gjorde jag på en spöuppsättning för att kolla vad det handlade om....
Fick ta fram skärbrännaren för att få bort eländet från rullspolen när testet var klart!
Men trots allt, lär man sej hantera sådana spön för de kräver sin man kan de säkert vara mycket effektiva i Simris/Bornholms området eller i alla lägen då fisken går djupt kanske runt 80-110 fot.
Se då till att spola wiren STENHÅRT på spolen och var mycket noga med att den alltid går tillbaka lika stenhårt annars.....skärbrännare! mvh

Hehe Wire kan ge riktigt stora problem om man låter det bli backlash, samma gäller kopparlinan.

Ett vanligt sätt att spola på denna är att hitta ett stort utomhusområde där du drar av all 1000 fot(drygt 300 meter), detta för att bli av med minnet i wiren sen få någon stackare att hålla linan riktigt stram medan du vevar på rullen.

Kör flätlina som backing, annars krävs det rulle i Tekota 700/Daiwa 57/LC storlek för att få plats med allt.

Sen krävs det som Hans var inne på, ett särskild spö, antingen med rulle eller med härdade rostfria ringar.
Det finnes en fjäder att trä i toppringen på vanliga spön(Twilli tip heter fjädern) denna låter dig köra med vanliga spön ett tag, sen har du slitit sönder spöt....

Mycket poppis over there.

Kjelle

Flodström
2010-03-30, 01:44
Hmmmm, tycker Wire/stål verkar vara långsökt då vi inte fiskar strävhudad (smärjelduk-klädd) haj här i Östersjön, eller?

Tillbaka till Lead core:
Det jag tycker skulle vara intressant är att aptera tre spön (ring-spön) med tre olika längder av lead core, typ ett med 3m, ett med 6m och ett med 9m lead core enl. följande: rulle-lina (kan vara flätlina för att få längden)-skarv till lead coren(dubb. Uni)-lead core (3, 6 eller 9 m)-tafs på ca 5-10m fluorcarbon, typ 0,50mm (obs, samma längd på alla spön).
Praktisk test: 3m lead core ytterst, 6m lead core i mitten 9m lead core innerst närmast båten.
Det intressanta blir om det går att köra så med tanke på ytfisket och om betena går tillräckligt djupt (inte upp i ytan).
Skarvarna förseglas ev med Aqua Sure før att inte huka tag i spöringarna.
Tror man kan använda betydligt mindre vikt på lead core p.g.a den linans ringa vattenmotstånd (mot päron- eller andra sänken). Ingen hantering vid utsättning eller körning av fisk. :rolleyes:

Kjelle
2010-03-30, 09:37
Hmmmm, tycker Wire/stål verkar vara långsökt då vi inte fiskar strävhudad (smärjelduk-klädd) haj här i Östersjön, eller?

Wirelina används ej som skydd mot fisk, utan enbart för att komma djupare ner utan att använda djuprigg(för att få ner flera spön av de du har på rigg).
Linan körs ofta med dipsy diver. Kolla diverns djupkurvor och jämför flätlinskurvan med wire kurvan.
Stooor skillnad på vilket djup du når.

Har du inga kartor över diverns djupgående så hojta till.

Kjelle

Tamtam
2010-03-30, 20:20
Bra att lyssna på eliten!!!

Nja det var inte så illa menat jag har bara provat en hel del...... pga långvarigt intresse.

Flodström
2010-03-30, 22:43
Wirelina används ej som skydd mot fisk, utan enbart för att komma djupare ner utan att använda djuprigg(för att få ner flera spön av de du har på rigg).

Långt innan flätlinan var ett faktum så användes uteslutande stålwiren (en-trådig eller flertrådig) till allt havsfiske då monofilen var allt för mycket gummisnodd. Den var ju tung oxå, vägde jävligt mycket faktiskt och det gick fort att komma ner på djupet. I trollingen så används den kanske som du säger, för att komma djupt ner och verkar vara mer i bruk till fiske efter de riktigt stora game-firrarna
Magic har väll en viss koll på det här kan jag tänka mig :rolleyes:

Tamtam
2010-03-31, 19:30
Wire fiske är mycket vanligt i de stora sjöarna även koppar lina har jag läst då den troligen är till och med tyngre.
Dessa linor används framför allt med den stora Dipsyn direkt från båten eller något som kallas "pound ball" vilket är blykulor som väger 1 pound (454 gr) som sänke något av en billig djuprigg direkt på spöet.
Har testat både wire och pound ball men ej koppar dessa grejor kräver tillvänjning och att man verkligen lär sej vad det handlar om för iaf wiren är mycket lömsk ibland om man har för löst spolat skär den rakt igenom och sen börjar det......
Säkert är dock om man har rätt grejor och kunnande kan de säkert vara mycket användbara även här på djup fisk som sagt sommarfiske Vänern och Simris samt liknande.
Dessa linor används för att gå djupt av helvete och man förstår när man håller en färdigspolad rulle i handen..... väger bly!
Mina erfarenheter är begränsade men läser du Great Lakes Angler som jag gör är det fullt av artiklar om fiske av den typen

Tamtam
2010-03-31, 20:07
Hehe Wire kan ge riktigt stora problem om man låter det bli backlash, samma gäller kopparlinan.

Ett vanligt sätt att spola på denna är att hitta ett stort utomhusområde där du drar av all 1000 fot(drygt 300 meter), detta för att bli av med minnet i wiren sen få någon stackare att hålla linan riktigt stram medan du vevar på rullen.

Kör flätlina som backing, annars krävs det rulle i Tekota 700/Daiwa 57/LC storlek för att få plats med allt.

Sen krävs det som Hans var inne på, ett särskild spö, antingen med rulle eller med härdade rostfria ringar.
Det finnes en fjäder att trä i toppringen på vanliga spön(Twilli tip heter fjädern) denna låter dig köra med vanliga spön ett tag, sen har du slitit sönder spöt....

Mycket poppis over there.

Kjelle

Har ett par ombyggda/omlindade Daiwa Heartland 10 fotare i garaget bägge har Twilly tips samt Aftco lightweight roller guides hela vägen dessvärre kan jag inte påstå de är mycket använda men en dag kanske......

Kjelle
2010-03-31, 20:57
.
Säkert är dock om man har rätt grejor och kunnande kan de säkert vara mycket användbara även här på djup fisk som sagt sommarfiske Vänern och Simris samt liknande.

Dock ingen kopparlina i Simris eller Östersjön.
Den ärgar sönder snabbare än du får den ut ur rullen hehe.

Nästa nackdel med kopparlinan är att du måste ha riktigt stor lina om du kör lång koppar.
Kopparn körs oftast från ytparavaner och är skarvad med nylon eller flätlina.
Ytparavanen fästs framför skarven på nylonlinan(kopparn förstörs snabbt om du fäster utlösarn i denna), sen från paravanen och bakåt används olika längder koppar för att nå olika djup.
Kopparn är ända mera känslig för veck(kinks=veck?? Är Norrmannn) än wirelinen och går snabbt av om du får ett veck på denna.

Jag frågade en polare lite om kopparlinefisket ett par år tebax, här är svaret han skickade:

"Kjell,

We dont pull dipseys on copper. The copper sinks itself and just pulls straight behind the boards. I run the following copper lengths on my boat. Next to the lengths are the approx depth your lures will run. I use the .028 dia copper, not the heavy .038

feet of copper - depth of lure
50 - 10
75 - 15
100 - 20
125 - 25
150 - 30
200 - 40
250- 50
300 - 60
350- 70
400 - 80
450- 90
600 - 120?

I have at least two reels (tekota 700 or 800) of each length....so if I start getting bit on my riggers at say 60 feet down, I put my riggers at 50, 60, 70 feet, and I run 250, 300, 350 and probably a 450 on each side of the boat (8 total coppers). Then I will run 4 divers (wire, 2 on each side) about 200' on the low diver on 1.5 setting and 250' on the high diver on a 3 setting. At that point, I have stacked the strike box with lures all around 60 feet down...in this spread I would have 13 baits (probably all spindoctors) between 50 and 70 feet down, along with two more 450's cruising below the fish picking up the big boys around 90 feet down.

The snaps on the offshores (red OR-18's) will not come off the backer because they have a small pin in the pinch pad. The churches and yellow birds do not have this. Therefore...no stopper on the line is necessary with the offshore because the board will not come off until you take it off. Guys that use other style of releases will put a "speed bead" about 10 feet up from the lure in case the board slides down. I will send you a package if dreamweaver has them".

totalt 25-30 Tekota rullar ombord i båten har han vid tävling.
Han är helsponsrad så det spelar ingen roll vad de kostar.
Killen kör även guidning och äger en större webbshop i USA.

Kjelle

Tamtam
2010-03-31, 21:24
Då kör de kopparn direkt från inlines då???
Blir svintungt och säkert sämre spridning än lead core?
eller är det på big boards eftersom han är "guide" mvh:rolleyes:

Kjelle
2010-03-31, 21:46
Hej!

Direkt från inlines är vad som gäller.
Jag har ett par stycken DVD från andra guider i USA, den ena är en ren koppar trolling film.
Kan skicka upp dessa åt dig efter påsken, så skickar du bara ner de igen när du har kollat klart?

Kjelle

Tamtam
2010-03-31, 22:08
Nja jag tacker för vänligheten men har lagt allt annat än möjligen wire åt sidan amerikanska påhitt enligt min åsikt på gott och ont.
ta nu inte illa upp bäst att gardera sej! mvh :rolleyes:

67n
2010-04-01, 02:01
Ikke noen store problemer tamtam. Men den egner seg best på innerste sideparavan for "down the shute" måtte den taes först når for de beit på andre liner, som du bemerket. Men var ikke noe stort prob med hs rulle. En blir utrolig motivert av snelle hyl/rull tjut. Störste problem med leadcore "down the shute" er å sette stor flashers mens blylina står

Tamtam
2010-04-02, 19:46
Linan körs ofta med dipsy diver. Kolla diverns djupkurvor och jämför flätlinskurvan med wire kurvan.
Stooor skillnad på vilket djup du når.

Har du inga kartor över diverns djupgående så hojta till.

Kjelle

Flätlina går oerhört djupt oxå tro inget annat men som du skriver inte lika djupt som wire...... men till priset av mycket mindre jobb och problem lovar har testat hyfsat noga naturligtvis, är man en besserwisser så är man :D
En del amerikaner påstår att "sången" under vattnet i en wirelina ger mer fisk oxå, de kan inte förklara anledningen till den bättre framgången på annat sätt.....
Skulle tro samma sak gäller här linan är tung i sej självt betyder fisken får aldrig slacklina precis som med lead core

67n
2010-04-05, 13:57
Kobber wire vil muligens korrudere i saltvatten, men oksid skiktet vil etter hver beskytte det rene metall innenfor. Det ble brukt kobber mono når man dorget torsk i Norge i gamledager. Jeg har sett det i bruk på 70-talet