Visa fullständig version : Gummisnodd förstör linan?
Jonas Västerås
2010-03-26, 01:06
Jag kör oftast med blysänken på mina beten som jag fäster med gummisnodd. Tar inte linan mycket stryk när man rycker av snodden? Jag funderar på att börja med mindre utlösare som man fäster blysänket i.Man förlorar väl en och annan utlösare men man får väl köpa nån modell med hård klämma. Sen måste det ju vara smidigt att bara öppna utlösaren när sänket når båten. Att rycka en snodd gör ju lite ont speciellt om man har kalla fingrar.
Jag har varit med om att linan bränts av när jag ryckt av snodden!
Klemmer til sänken/søkke prov Offshore OR-16. Den har en pinne igjennom klemma så den er umulig å miste. Men hvorfor feste sänken så langt opp på lina. Når jeg fisker agnfisk fester jeg sänken på snapplock der jeg fester løytackle. Aldri lenger fra betet enn en stanglende, som med dipsy eller kuusamo.
Köp de minsta snoddarna och lägg dem för mörning som ett skjutet vilt på ett varmt element en vecka eller två så blir de lagom möra! Efter det så skadar de ej linan eller kalla fingrar. Tiden kan variera beroende på värmen så det är bara att prov rycka en snodd ibland :p
Ingen som har prövat 3 vägslekande 5till 10 cm under spölängd,spölina,tafs , under är det bly . lätt att håva,fördelar hmmm, nackdelar.
Jonas Västerås
2010-03-30, 12:45
Klemmer til sänken/søkke prov Offshore OR-16. Den har en pinne igjennom klemma så den er umulig å miste. Men hvorfor feste sänken så langt opp på lina. Når jeg fisker agnfisk fester jeg sänken på snapplock der jeg fester løytackle. Aldri lenger fra betet enn en stanglende, som med dipsy eller kuusamo.
Jag ska beställa ett gäng Offshore-16 från Olssons fiske. Gummisnoddar är ett avslutat kapitel för mig.
Jag ska beställa ett gäng Offshore-16 från Olssons fiske. Gummisnoddar är ett avslutat kapitel för mig.
Tror att Dalton kör med några såna och var nöjd, jag tänker oxå skaffa några stycken och testa.
Kör med dessa http://www.cwcab.com/trollingacc.htm
BFT Release är en offshore linutlösare i tre olika hårdhetsgrader. Finns även i en version med pigg för blyning eller sidoparavan. 4-pack.
BFT Release Heavy: Röd med pigg 14-BFT-OR16
Har inte märkt någe jäkelskap tvärtom lätt o plocka av o sätta på o inga tappade hittills heller.
Team Char
2010-03-30, 17:54
Kör med dessa http://www.cwcab.com/trollingacc.htm
BFT Release är en offshore linutlösare i tre olika hårdhetsgrader. Finns även i en version med pigg för blyning eller sidoparavan. 4-pack.
BFT Release Heavy: Röd med pigg 14-BFT-OR16
Har inte märkt någe jäkelskap tvärtom lätt o plocka av o sätta på o inga tappade hittills heller.
Hur är skilnaden på djupgången mot gummiband? Får för mig att mindre bly typ 10 och 20 gram har svårt att dra ned en linutlösare pga vattenmotståndet
Jonas detta är väl mycket en fråga om din lintjocklek??
Eller om du använder för kraftiga snoddar??
Jag använder alltid 0,46 oavsett var jag fiskar på planer rullarna, bara lättar upp tafsen om det behövs, den tjockleken tål stryk bättre än 0,38 0ch liknande.
Annars church tackle har en bly hängare där hålet sitter framför käften vilket gör att den aldrig oavsett vad som händer kan ramla av funkar bra men det har blivit snodd allt oftare tycker bara slita av inte märkt några problem med linan.
Dock 0,46 kräver hyfsade rullar om man vill ha lite lina på jag har 440m på varje.... en mardröm vid linbyte :rolleyes:
Alessandro
2010-05-19, 15:19
Hört talas om storlaxar som förlorats när man rykt av gummisnodd och lina samtidigt!
Gillar YMS version av blyklämma, tyvärr verkar dom vara slutsålda.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.