Visa fullständig version : Vad kör ni för dragbil ?
Team Fiasko
2009-03-05, 21:41
Denna tråd kanske inte passar här men hittade ingen bättre plats !
Team Formsvacka
2009-03-05, 21:49
caddy 1,4 bensin.
Vanligtvis är den lite trött och dra med men nu när jag sålt båten går den riktigt bra! :D
Team Fiasko
2009-03-05, 21:52
hahahahah j men tanke på att du alltid har 4 ton ved i skuffen så är den nog lite slö........
Team Fiasko
2009-03-05, 21:54
Själv kör jag Subaru Outback med diesel..............
Två stycken dragbilar här, en -06 Dodge magnum srt-8, och en -98 Jeep Grand cherokee.
Jeepen funkar riktigt bra, en rejäl traktor.
Magnumen har för många hästar funkar inte alls bra i rampen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/Bt002.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/Globalmap004-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/Globalmap001-1.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm224/Kjellzen/Globalmap005-1.jpg
/Kjelle
Team Fiasko
2009-03-05, 22:19
Varför skaffar du inte en volvo fl12 ????
Team Formsvacka
2009-03-05, 23:18
Vilka fetebilar! :shock:
Varför skaffar du inte en volvo fl12 ????
:oops: :lol: :D
Vilka fetebilar! :shock:
Riktigt tur att man valde att importera bil när dollaren stod i 5.85SEK.
/Kjelle
...och bara betalar halva räntan som då?
Vill ni se hur en V70 ser ut eller kan ni tänka er?
upp med en bild, jag måste säga att jag är osäker på hur den ser ut.
Ränta??
/Kjelle
Här är den, och notera alla praktiska fack att ställa draglådor och spöfodral i.
Tyvärr kan jag bara ta med mig två fiskare i taget, men det brukar gå ganska fort att hämta de återstående om de vill med. (I ca 390 km/h)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/1996_McLaren_F1_open.jpg/800px-1996_McLaren_F1_open.jpg
Vi fattiga fiskare från landet behöver ibland låna när vi ska köpa bil. Speciellt om inte företaget vill sponsra vårt nöjesåkande...
det vore inte fel med firmabil eller sponsrande.
Hur eller hur, nå håller vi oss till ämnet i tråden.
"Vad kör ni för dragbil?"
/Kjelle
Klart vi gör och personligen anser jag att topikursrpårning är en ädel konst som det tar år att bemästra till fullo.
Men om du absolut vill ha en bild på en V70 och inte har sett någon så.. :roll:
Jag använder mig av en Subaru Outback 2,5l. Funkar utmärkt som dragbil.
Har en liten drag bil;
Cummins rak 6, 850NM, Max vekt på vogn og bil 12t :lol:
http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/30785/76765_s.jpg
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/30785/76765.jpg
Team Helgøya
2009-03-07, 23:47
http://1.bp.blogspot.com/_f3Bd6PbwRbA/SK79fzyt4GI/AAAAAAAAAdI/Ls--A3KRyVk/s400/100_0022.jpg
Dragbil er dragbil... Så je kjører det eldste jeg fant som hadde lov til å trekke skuta. En 86mod Patrol med ehhh ca 130 dieselgamp. Seig som et uvær og trekker godt, selv om det går NOE smått. Flott dekorert med diverse rustflekker. Har planlagt å hore den noe opp til sommeren.
Grymt fina bilar att dra runt trailern med. Man får vridet på rätt ställe och soppa föbrukningen är helt ok..
Skämms nästan för min.
en gammel opel vectra från -92 med automat.
Men det är klart. Båten är ju inte så stor och tung heller.
Släpet har ju en totalvikt på 600kg. Hehe. :D
Båten är ju inte så stor och tung heller.
oii, vad lyxigt skönt det låter med bara 600 kg bak bilen.
Själv drar jag mina 2 ekipage på 1360 kg tungvikt och 195 kg fjädervikt efter en Audi A4 1.8 TS Quattro. Skönt med 4-hjulsdrift men låg markfrigång och turbo känns inte direkt optimalt när man trailar :(. Får bli en Outback nästa gång.
Själv drar jag mina 2 ekipage på 1360 kg tungvikt och 195 kg fjädervikt efter en Audi A4 1.8 TS Quattro. Skönt med 4-hjulsdrift men låg markfrigång och turbo känns inte direkt optimalt när man trailar :(. Får bli en Outback nästa gång.
Eller en Q7 ? :D
Eller en Q7 ? :D
Ja det hade varit NICE.... :)
Musky, här har du bilder:
viewtopic.php?f=3&t=155 (http://www.scandinavian-trolling.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=155)
Resten tar vi på eposten.
Kjelle
Team Fiasko
2009-03-13, 21:27
Q7 visst.... fina ! men har du bara B kort får du inte dra en triss på 70kg... dessutom är andrahansvärdet kass på stora suvar idag och framförallt om det är bensinare.... Subaru har världens bästa kvalite, dra minst och har konstant fyrhjulsdrift.... och får dra mycket på B körkort... Kontakta mig då jag säljer Subaru... fixar ny eller begagnad till bra pris....
Q7 visst.... fina ! men har du bara B kort får du inte dra en triss på 70kg... dessutom är andrahansvärdet kass på stora suvar idag och framförallt om det är bensinare.... Subaru har världens bästa kvalite, dra minst och har konstant fyrhjulsdrift.... och får dra mycket på B körkort... Kontakta mig då jag säljer Subaru... fixar ny eller begagnad till bra pris....
Och vi delar på säljarvodet som en form av reklamskatt?
:shock: :lol:
/Kjelle
Team Fiasko
2009-03-13, 23:34
/Kjelle
säg 99% mot 1% du måste tänka på att du kommer få se min akter åka ifrån dig utanför Öland i sommar... värt en hel del :lol: :lol: :lol:
[quote="Team Fiasko":omr3qref]Q7 visst.... fina ! men har du bara B kort får du inte dra en triss på 70kg... dessutom är andrahansvärdet kass på stora suvar idag och framförallt om det är bensinare.... Subaru har världens bästa kvalite, dra minst och har konstant fyrhjulsdrift.... och får dra mycket på B körkort... Kontakta mig då jag säljer Subaru... fixar ny eller begagnad till bra pris....
/Kjelle
säg 99% mot 1% du måste tänka på att du kommer få se min akter åka ifrån dig utanför Öland i sommar... värt en hel del :lol: :lol: :lol:[/quote:omr3qref]
Hehe det är helt ok, Du kommer att trivas med att se min akter när din ena motor har stannat......
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :) :) :D :evil: :twisted:
Båten är ju inte så stor och tung heller.
oii, vad lyxigt skönt det låter med bara 600 kg bak bilen.
Jo det är helt lagom faktiskt..
Det är bara att det känns lite litet när man väl är ute på sjön. :oops:
kapten bölja
2009-03-15, 18:08
Hej.
Här kommer tips på 2 bra dragbilar:
För den lite tjockare plånboken: Volvo XC70 D5 AWD. 400 Nm Rå Diesel Kraft. Marschfart 90 km/h, 750 kg båt och släp, 0,8 liter milen!
B-kort 1280 kg, E-kort 1800 kg
http://i402.photobucket.com/albums/pp109/zumpen_photos/Bild024.jpg
Budgetalternativet: Suzuki Vitara (eller Grand Vitara) 2WD, 4WD, hög och lågväxel, skaplig markfrigång.
B-kort 1250 kg, E-kort 1440 kg.
(AWD eller 4WD är guld värt när du står på rampen och hela båten är full med feta laxar!)
Kapten Bölja
team sperillen
2009-03-16, 17:22
Jeg kjører Nissan Pathfinder,2,5lt med 174 sterke diesel hester,ikke mye som stopper den bilen,kjempe fornøyd,et minus er litt tørst.
Team Fiasko
2009-03-16, 21:38
AWD ???????
tycker det är pinsamt av Volvo att kalla det fyrhjulsdrift... alla hjulen driver ju om än olika sådärför kan man säga fyrhjulsdrift. Men att gemföra det med riktig fyrhjulsdrift är nonsens...
Pippi Långstrum säger: jag är ett barn och jag bor i ett hem, alltså ett barnhem.... detta har Volvo tagit säte på och kallar sin bil fyrhjulsdriven bara för att den driver på 4.....
Säger därmed inte att det är skit men funkar långt ifrån så bra som t ex Subarus system.....
kapten bölja
2009-03-16, 22:13
AWD ???????
tycker det är pinsamt av Volvo att kalla det fyrhjulsdrift... alla hjulen driver ju om än olika sådärför kan man säga fyrhjulsdrift. Men att gemföra det med riktig fyrhjulsdrift är nonsens...
Pippi Långstrum säger: jag är ett barn och jag bor i ett hem, alltså ett barnhem.... detta har Volvo tagit säte på och kallar sin bil fyrhjulsdriven bara för att den driver på 4.....
Säger därmed inte att det är skit men funkar långt ifrån så bra som t ex Subarus system.....
Hej!
AWD= All Wheel Drive!
4WD= Four Wheel Drive!
Jag har ingen erfarenhet av Subaru, men det är säkert bra bilar också. Och så länge jag har driv något hjul så att jag tar mig fram, så spelar det ingen roll vad systemet heter. Jag ville bara tipsa om en bra dragbil, som jag har erfarenhet av. Jag har inte påstått att Volvo har 4WD.....den har AWD! Funkar bra för mina behov, OK? Kanske inte funkar för alla, men köp nåt annat då....
Team Fiasko
2009-03-16, 22:30
[quote="Team Fiasko":1zn6gdf5]AWD ???????
Hej!
AWD= All Wheel Drive!
4WD= Four Wheel Drive!
Jag har ingen erfarenhet av Subaru, men det är säkert bra bilar också. Och så länge jag har driv något hjul så att jag tar mig fram, så spelar det ingen roll vad systemet heter. Jag ville bara tipsa om en bra dragbil, som jag har erfarenhet av. Jag har inte påstått att Volvo har 4WD.....den har AWD! Funkar bra för mina behov, OK? Kanske inte funkar för alla, men köp nåt annat då....[/quote:1zn6gdf5]
du missuppfattade mig ! inget alls personligt mot dig alls... visst är det mycket bättre att ha dric på alla hjulen än bara på två. Självklart är det så... men Vissa volvoförsäljare kallar dom 4wd...
Hoppas du inte tog illa upp......
kapten bölja
2009-03-16, 22:54
Nej för tusan. Det är lugnt...
Team Helgøya
2010-01-18, 16:06
Men snart dags for å kjøpe ny trekkvogn...
Minstekrav trekk= 2800kg
Noen som har noen tips, gjerne billig som tusan
soffroad
2010-01-18, 18:12
De flesta bilar som är "4wd" driver bara på 2 eller 3 hjul oftast....beroende på att de inta har diffspärrar i båda axlarna.
Det däcket som går lättast spinner...
Jag kör oftast en Toyota Land Cruiser 90. Dragvikt 2800 kg.
En stark fördel med Volvon är att den är svensk, kanske bra att ha i åtanke innan nästa bilfabrik är borta, Subaru är säkert utmärkt riktigt fina men folk på västkusten må ha arbete oxå och då menar jag inte japansk västkust....:D
Bölja helt med dej en drömbil tittade i plånboken dessvärre var det magert.. men en dag så! mvh :D
Team Helgøya
2010-01-18, 20:06
Volvo er vel kinesisk... Og det er vel kun XC90 som evt kunne fungert som trekkvogn her, men den koster jo SINNSYKT her i Norge... en Patrol fra 92 ville kommet på 98000kroner... Tør ikke tenke på prisen på en XC90.... waaaay over my wallet.
Men hva med Ford 350 van 7,3L diesel PowerStroke, noen som har erfaring med denne?
Bara jag som kör BMW X5:? Men ibland så får min gammla cheva S10 rycka in.
Flodström
2010-01-18, 21:55
Hej.
Här kommer tips på 2 bra dragbilar:
För den lite tjockare plånboken: Volvo XC70 D5 AWD. 400 Nm Rå Diesel Kraft. Marschfart 90 km/h, 750 kg båt och släp, 0,8 liter milen!
B-kort 1280 kg, E-kort 1800 kg Kapten Bölja
Trodde den fick dra mer, 2000 kg såg jag nånstans och vissa XC70, 2100 kg?
Kanske din bil är äldre än 2007 års modell och då stämmer dina data. Kanske du kan bekräfta det här Bölja? :rolleyes:
Min gamla V90 har iaf inga större problem med en laddad 1500 Bålsta tycker det går bra och blir det riktigt jävligt får man väl lägga på snökedjor dock är jag inte förtjust i alltför branta ramper dessa undviker vi helst då blir det Massey-Ferguson!:rolleyes:
Bölja soppaförbrukningen ligger EN DEL över din XC diesel 70 på min men den var billigare!
kapten bölja
2010-01-19, 22:10
Trodde den fick dra mer, 2000 kg såg jag nånstans och vissa XC70, 2100 kg?
Kanske din bil är äldre än 2007 års modell och då stämmer dina data. Kanske du kan bekräfta det här Bölja? :rolleyes:
Hej. Bilen är en XC70 2006 års modell, jag har lite dålig koll på släpvagnsvikterna för de nyare Volvo-modellerna. Har för mig att XC60 drar 2 ton med E-kort. Kolla med era Volvohandlare eller på volvocars.se
Tips: Fick idag info om "Effektoptimera din Volvo" från Polestar Racing (samarbetar med Volvo). T.ex. XC60/XC70 2010 2,4D AWD 163HK/420Nm ger efter optimering 225HK/460Nm, kostnad 8900:- ! Bibehållna garantier/förbrukning/ avgascertifiering.
Kolla på www.polestar.se
460Nm i vridmoment räcker ju ett tag...sen gör det ju inget att det går att eko-köra samma bil på ca 0,6 l/mil...
Team Helsingborg
2010-01-20, 17:16
Kör och drar båt med en BMW 330xi (när den inte är på verkstad). Trevlig bil men har gått några mil nu. Sneglar på Subaru, skulle behöva en kombi. Någon som vet varför det inte finns några med boxerdiesel och automat?
Har precis införskaffat en Mitsubishi L200 2,5 TD pickup, 4 hjulsdrift, lågväxel. dieselsnål, drar 3500 kg. 4 sittplatser. Helt OK på de få långfärder jag företar mig.
mvh Laxxe
Team Helgøya
2010-01-22, 01:19
Ssangyong Rexton 270xdi, Nissan Patrol GR3.0d eller Ford G350 er det jeg kunne tenkt meg, men men en får vel vente litt før det blir noen slike... Men kan si jeg gjører en Patrol i drømmene så lenge
lilleric
2010-01-22, 03:01
Audi A6 3.0 TDI Quattro Tiptronic -05
KCR-chip 260hk 520nm
Drar 0.6l/mil vid laglig körning, drygt litern per mil för mig:rolleyes:
Drog drygt 1.2l/mil med med hela ekipaget i 140
KCR-chip 260hk 520nm
Niiiice, vill ha vill ha :-)
lilleric
2010-01-22, 03:24
Hehe:D Trivs jäkligt bra med bilen iaf, ligger hur stadigt som helst på vägen och bromsarna tar grymt bra:) Nackdelen är skatten som inte är den lägsta och att man blir fartblind;)
Niiiice, vill ha vill ha :-)
KCR-chip 260hk 520nm
Haha lilleric håller du det tempot med hela ekipaget ser snart farbror blå till att din bränsleförbrukning sjunker till 0,0 liter milen mvh:D
Haha lilleric håller du det tempot med hela ekipaget ser snart farbror blå till att din bränsleförbrukning sjunker till 0,0 liter milen mvh:D
Hhahahha, big time asgarv i O-Hamn...... :-P:-P:-P:p:p:D
lilleric
2010-01-22, 21:48
Hahaha:D ja fan de vore illa:-( men håller hastigheten där det är bebyggelse eller under 70:) kan regplåtarna på polisens civilbilar här på byn så vet när jag ska sänka farten;) fick en bil bakom mig i somras som låg alldeles i röven på mig, vart irriterad så tog å tryckte pellen i botten så dom försvann.. efter ett tag vart det 70väg, sänkte farten och 1min senare kom dom ikapp mig med sirener å blinkade:o som tur va kunde dom aldrig mäta hastigheten så klarade mig med en utskällning bara:)
Hahaha:D ja fan de vore illa:-( men håller hastigheten där det är bebyggelse eller under 70:) kan regplåtarna på polisens civilbilar här på byn så vet när jag ska sänka farten;) fick en bil bakom mig i somras som låg alldeles i röven på mig, vart irriterad så tog å tryckte pellen i botten så dom försvann.. efter ett tag vart det 70väg, sänkte farten och 1min senare kom dom ikapp mig med sirener å blinkade:o som tur va kunde dom aldrig mäta hastigheten så klarade mig med en utskällning bara:)
Haha lilleric verkar inte vara något fel på framåtandan åk ner till Vänern i vår håll koll på väderutsikterna och bryt i tid om du känner dej osäker men håll fartgränserna på resan ner så du kommer fram....:D lycka till om du har tur blir det skitkul.
lilleric
2010-01-22, 23:13
Ingen fara kör lugnt när jag inte är på "hemma" områden:rolleyes:
När jag köpte båten körde jag 85mil från Ulriceham, åt och tankade 1 gång +några piss-stopp och var hemma på kvällen, gick hur bra som helst:)
Haha lilleric verkar inte vara något fel på framåtandan åk ner till Vänern i vår håll koll på väderutsikterna och bryt i tid om du känner dej osäker men håll fartgränserna på resan ner så du kommer fram....:D lycka till om du har tur blir det skitkul.
drammenstravet
2010-01-25, 20:57
:confused:...och bara betalar halva räntan som då?
Vill ni se hur en V70 ser ut eller kan ni tänka er?
hvorfor ikke prøve en ssangyong rexton kan dra 3,5tonn er en kjempebil for oss med riktig trolling båt har hatt to av dem kjempefornøid.
lilleric
2010-02-15, 20:08
Här är några rejäla dragbilar:) http://www.garaget.org/video/hwzo34n4gssn
Team Fiasko
2010-02-15, 21:12
Kör Subaru forester 2.0 td... Grym dragbil
Kör Subaru Outback 2,5 har fungerat bra än så länge. Med den gamla båten så drog den 1,0 - 1,1 liter milen ska bli intressant att se vad den drar med den nya hängande där bak. Och det är med klimat anläggningen inkopplad.
Team Fiasko
2010-02-15, 23:10
Kör Subaru Outback 2,5 har fungerat bra än så länge. Med den gamla båten så drog den 1,0 - 1,1 liter milen ska bli intressant att se vad den drar med den nya hängande där bak. Och det är med klimat anläggningen inkopplad.
är det automat? Vad väger nya båten med allt ?
Nu har man bytt hela ekipaget.
Då en 600BF väger lite mer är en bella 475r sp blev det tillslut läge att byta bort den äckliga gamla opeln.
Dock bllev det ett snikalternativ denna gången med.
Nu åker man runt i en KIA Sportage 2.0 16v
Fördelarna med den är:
Dragvikt B kort: 1570kg
Dragvikt E kort: 1800kg
4x4 med lågväxel. Perfekt vid rampen så den slipper äta lameller.
Nackdelen med en såpass klen bil blir ju förbrukningen vid trailning. 1,5liter milen...
Nackdelen med en såpass klen bil blir ju förbrukningen vid trailning. 1,5liter milen...
Oiii då, det var mycket lol :-)
tror ej jag har varit under 2,1l/mil med min Grand Cherokee, men å andra sidan så släper den på 3,3tonn.
Oiii då, det var mycket lol :-)
tror ej jag har varit under 2,1l/mil med min Grand Cherokee, men å andra sidan så släper den på 3,3tonn.
Hehe jo det beror ju på vad man jämför med.
Trodde iofs att en Grand tog 2l/mil utan släp....;)
Hehe jo det beror ju på vad man jämför med.
Trodde iofs att en Grand tog 2l/mil utan släp....;)
Det är faktisk sant, ingen större skillnad på bränsleförbrukningen med eller utan släp.
Detta på grund av att bilen han konstant fyrahjulsdrift.
lilleric
2010-02-17, 01:14
Det är faktisk sant, ingen större skillnad på bränsleförbrukningen med eller utan släp.
Detta på grund av att bilen han konstant fyrahjulsdrift.
När du säger så kan jag ju tipsa att om man funderar på att köpa audi så är det haldex systemet på modellerna med tvärmonterad motor och torsen med längsgående motorer. Av vad jag läst är torsen(konstant fyrhjulsdrift) bäst om man tänker dragmässigt men drar ju mindre soppa med haldex. Vill definitivt ha torsen om man ser denna: http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY
är det automat? Vad väger nya båten med allt ?
Det är inte automat och den förra båten var en silver Fox med en EU kärra på endast 650 kg. Nu blev det en Silver Hawk och en 1300 kärra för att kunna tanka båten full 105L, samt fulla på med annan fiskeutrustning utan att hamna på över last. En 1000 kärra får du bara lasta ca 750 kg så det hade blivir överlast den dag jag tankar fullt.
Vet i dag inte vad bilen kommer att dra då jag bara har kört hem båten ca 3 mil. Men som det känndes så kommer jag troligen att dra båten på fyrans växel.
PikeLess
2010-02-17, 08:55
När du säger så kan jag ju tipsa att om man funderar på att köpa audi så är det haldex systemet på modellerna med tvärmonterad motor och torsen med längsgående motorer. Av vad jag läst är torsen(konstant fyrhjulsdrift) bäst om man tänker dragmässigt men drar ju mindre soppa med haldex. Vill definitivt ha torsen om man ser denna: http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY
Torsen drivlinan på audi/vw är ju inte direkt törstig av sig, åtminstone inte om man har en dieselsnurra. Jag kör på 0.62 utan släp och på 1.12 med släp, och då är både släpet och högerfoten lätt överviktiga! :ugeek:
Team Fiasko
2010-02-17, 11:56
Haldex = hjälpdrift, inte att jämföra med konstant fyrhjul
Team Helsingborg
2010-02-17, 14:17
På fredag hämtar jag den nya (drag)bilen, Subaru Forester 2.0 D. Har alltid haft automatare tidigare så det ska bli spännande och se hur det går vid rampen. Någon som har några erfarenheter?
Team Fiasko
2010-02-17, 16:18
På fredag hämtar jag den nya (drag)bilen, Subaru Forester 2.0 D. Har alltid haft automatare tidigare så det ska bli spännande och se hur det går vid rampen. Någon som har några erfarenheter?
du skiver 2,0 d som i diesel och sen automat.... Det finns ju inte ???
du skiver 2,0 d som i diesel och sen automat.... Det finns ju inte ???
Han skriver "Har alltid haft automatare tidigare" så det tyder ju på att det är en manuell sak denna gången :-)
Manuellt är väl fint.
Det finns väl lågväxel på dieslarna åxå väl?
Team Fiasko
2010-02-17, 17:57
Jag herreminskapare... det gör han ju....Sorry:rolleyes:, Men det är inga problem att dra upp med den bilen. Har en likadan själv och kasar upp min båt utan problem.... Den väger typ 2500 kg. Visst lite gas krävs ju... Nej det finns inte lågväxel på dieseln....
Team Helsingborg
2010-02-17, 19:10
Jag herreminskapare... det gör han ju....Sorry:rolleyes:, Men det är inga problem att dra upp med den bilen. Har en likadan själv och kasar upp min båt utan problem.... Den väger typ 2500 kg. Visst lite gas krävs ju... Nej det finns inte lågväxel på dieseln....
Då ska det nog inte vara några problem att komma upp för rampen, båt o trailer ligger väl på 1500 kg.
Vad har du för förbrukning när du drar båt?
Team Fiasko
2010-02-17, 19:49
Då ska det nog inte vara några problem att komma upp för rampen, båt o trailer ligger väl på 1500 kg.
Vad har du för förbrukning när du drar båt?
sist jag körde till hällekis ca 50 mil t & r så låg den på 0,92 men då bör tilläggas att jag kör i ca 60-70 km då jag har 30 vagn
Men sambon kör med den bilen i det dagliga och hon kör på 0.58.... och hur vet jag då det.... JO för av någon jävla anledning så får jag ha den när lampan lyser och den behöver tankas.... Vilken modell tog du ? X, XS eller XE ?
Team Helsingborg
2010-02-17, 19:59
sist jag körde till hällekis ca 50 mil t & r så låg den på 0,92 men då bör tilläggas att jag kör i ca 60-70 km då jag har 30 vagn
Men sambon kör med den bilen i det dagliga och hon kör på 0.58.... och hur vet jag då det.... JO för av någon jävla anledning så får jag ha den när lampan lyser och den behöver tankas.... Vilken modell tog du ? X, XS eller XE ?
:-P befarar att jag också riskerar få ha den när lampan lyser... Jag köpte en XS. Ville ha en direkt och då fanns det inte mycket att välja på. Ringde nog till 25-30 återförsäljare innan jag fick napp, i Oskarshamn. Annars hade XE inte varit fel... Vad har du för modell?
Team Fiasko
2010-02-17, 20:20
:-P befarar att jag också riskerar få ha den när lampan lyser... Jag köpte en XS. Ville ha en direkt och då fanns det inte mycket att välja på. Ringde nog till 25-30 återförsäljare innan jag fick napp, i Oskarshamn. Annars hade XE inte varit fel... Vad har du för modell?
Jag har en XE special... Med navigator.... finns normalt inte på dem.... Då har du ringt många återförsäljare men missat mig i Växjö.....
Team Helsingborg
2010-02-17, 20:46
Kom inte och säg att det står en i Växjö...
trolling beckman
2010-02-17, 20:59
Kör världens bästa Dragbil Subaru outback aut.
Team Fiasko
2010-02-17, 21:03
Kom inte och säg att det står en i Växjö...
Njae både ja och nej... Vi hade en X hemma..... Har varit skitsvårt att få tag på bilar nu ett tag. Jag brukar byta en gång om året så det börjar bli dax nu men får inte tag på någon ny. Så jag tuffar på ett tag till.. Men det blir en likadan igen... Du har gjort ett ruggigt bra val.. Hör av dig om det är något annat du behöver !
Team Helsingborg
2010-02-17, 21:38
Tack! Hör bara gott om Outbacken och Forestern, ska bli ruskigt kul och hämta bilen.
För man dra 3500kg med någon av dessa boxer bilarna?
Team Fiasko
2010-02-17, 21:44
För man dra 3500kg med någon av dessa boxer bilarna?
Det är mycket man inte får... Men vill man tvunget följa lagarna så Nej....
OPEL ANTARA 2,4 SPECIAL EDITION , med awd funkar bra att sjösätta med inte så dyr i drift billigare att dra BÅT än köra utan,hmmmm kan bliva dyrt i längden, Ca 0,9 utan BÅT med BÅT crusie controll 0.76 i laglig hastighet !!!!!!!!!
Kör själv Honda CR-V funkar bra för mig....drar ca: 1.2-1.5 med trailer ....båt+trailer får väga 1100 kg men har vägt in den på 1350 kg....automat är bra man slipper "bränna" koppling...
Lycka till med bilvalen era!
rival-andy
2010-02-28, 15:00
Kör en Audi A6 Avant 1,8T Quattro -04. Trots den lilla motorn (150hk) så orkar den riktigt bra med de 1400 kg jag släpar runt på. Vridmomentskurvan passar perfekt vid skapligt laglig körning runt 90. Nackdel? Lite törstigt med bensinturbo , ca 1,4-1,5 l/mil. FYRHJULSDRIFT är underbart. Sen kan ni kalla de vad ni vill. Det går knappt köra fast i vilket fall med normalt förstånd. I skogen ska man använda traktor:D
Har även dragit en husvagn på 1600 kg vid ett tillfälle. Gick också fint men ännu törstigare:(
Hej !
Bra bil Rival andy...hade en likadan innan denna dock en -99 som hade rullat 29000 mil bra bil låg förbrukning...har en del ryggproblem lättare att kliva ur och i med högre bil..
som du säger...i skogen traktor..nån typ av komfort ska det oxå vara !
Subaru Forester RS turbo, drar Silver 650. Grei drabil, men litt tørst. Tunet bensinturbo, 230hk, er ikke bygget for ekonomi.
Team Char
2010-03-03, 00:28
Kör en Audi 100 2,2 quattro -87 med dubbla manuella låsningsbara diffar.
Är inte så dryg på soppan ca 1,1 med båten efter ingen raket men man kommer sig fram och kommer även där i från
FannyFarm
2010-03-03, 09:25
En 2001 Nissan KingCab Navaara 2,5 tdi... lite törstig kanske ca 1,5l/m med 1500kg på släp.
Inget snabbt ekipage, men går stabilt och tryggt oavsett kostigarna vi har här uppe i norr.
http://2.bp.blogspot.com/_S7UGLOVyjhU/SJ9lhCHUIvI/AAAAAAAAACI/GpOts6YZd2w/s1600/04_412278464%5B1%5D.jpg
Volvo 240 GL, UTEN rust !
http://2.bp.blogspot.com/_S7UGLOVyjhU/SJ9lhCHUIvI/AAAAAAAAACI/GpOts6YZd2w/s1600/04_412278464%5B1%5D.jpg
UTEN rust !
Da er det samlerobjekt :-)
Har bare sett Volvo 240 serien med rust hehe.
Hehe, ja jeg har fått flere tilbud om salg.
Bilen er orginal og 1992 model. Den har rullet 203000 km. Det sitter en B23 motor under panseret. Bakhjulsdrift (såklart)
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=65&pictureid=503
Excursion
Engstedt
2010-03-03, 23:42
Jag trailar båt med min Volvo XC70 D5 (Diesel). Fungerar väldigt bra. Högt vrid och låg bränsleförbrukning (163 Hp).
http://forumbilder.se/images/69252009251207f8f.jpg
http://forumbilder.se/images/2162009122913c7c7.jpg
jackson 1
2010-03-06, 01:01
Hej. Kör en Santa med V:6 o den är kanon. Inga problem att dra varken båt eller husvagnen, inte heller med dessa dj...a vintervägar!! Behöver inte tänka på om jag ska komma upp från rampen eller inte längre, den drar upp allt med en grymm styrka. Drar ca. 1,2 l/m. men vem bryr sig, tankar ändå alltid för en hundring !!! Peter(Team Fiasko), hälsa Andreas att detta var ett kanonköp/skitfiskehälsningar Peter i Team Jackass :D
Haha efter att ha skummat dessa inlägg inser man snart att det kommer råda kraftig arbetslöshet längs västkusten framöver, man får hoppas Geely har bättre marknadsföring med trailerburna båtägare i SWEDEN
Fiskarn0383
2010-03-06, 23:52
Är väl dags för mig att presentera mitt dunderåk. Fotade den idag. Bli inte bländade av putsen. Mazda B2600. 2 ton på E kort. 750 kg på B kort. 1130kg lastvikt på flaket. Perfekt Tysklandsbil. Har funderat på att plocka bort kåpan och fixa lastramp åt sambons clio istället.
668
Är väl dags för mig att presentera mitt dunderåk. Fotade den idag. Bli inte bländade av putsen. Mazda B2600. 2 ton på E kort. 750 kg på B kort. 1130kg lastvikt på flaket. Perfekt Tysklandsbil. Har funderat på att plocka bort kåpan och fixa lastramp åt sambons clio istället.
668
Nice vrålåk, men varför alla dessa skotthål i förardörren?
Flodström
2010-03-07, 02:12
Vi får "nya" dragbilen nu på måndag. XC-90 mod 2004 D, drar 2250 kg (på E-kort). Hoppas att den räcker för min kommande Beason..... :rolleyes:
Fiskarn0383
2010-03-07, 02:13
Nice vrålåk, men varför alla dessa skotthål i förardörren?
De finns runt hela bilen. Visst ser det brutalt ut. Värsta värtstingbilen. För övrigt brukar vi benämna de rödbruna fläckarna runt hålen som norskt krom:D så det måste vara exlusivt. Hela kofångaren består av det.
De finns runt hela bilen. Visst ser det brutalt ut. Värsta värtstingbilen. För övrigt brukar vi benämna de rödbruna fläckarna runt hålen som norskt krom:D så det måste vara exlusivt. Hela kofångaren består av det.
Riktig redneck kärra!!
Har du avsågade hagelbössor nerstuckna i dörrarnas sidofack oxå? :grin:
Team Helgøya
2010-03-08, 20:51
Vi får "nya" dragbilen nu på måndag. XC-90 mod 2004 D, drar 2250 kg (på E-kort). Hoppas att den räcker för min kommande Beason..... :rolleyes:
DREAM on ;)
En 22cabin veier jo ren 1400kg... så veier en henger fort 600kg for jeg antar du skal ha svela... en 150hk veier fort litt kilo... ca 200 og det skal vel litt utstyr på båten også... Dette blir snaut Flodstrøm. HP's Beason klokka vi inn til 2.6 med radar, henger, motorer og utstyr.
Må se til å skaffe meg trekkbil selv, skal teste ut en Ford E350 var det den het, den skal trekke 4.5 tonn pluss så det sku holde, selv med full tank
Fiskarn0383
2010-03-08, 22:16
Riktig redneck kärra!!
Har du avsågade hagelbössor nerstuckna i dörrarnas sidofack oxå? :grin:
Finns tyvärr inga fack i dörrarna så hagelpumpen får ligga i baksätet. Snabbt åtkomlig:D
Tyvärr är det ju plånboken som bestämmer vad man kan köra för kärra så det blev denna.
Dunderåket er topp Anders! Den gjør sikkert jobben, og hålen kaller vi tuning (det er tatt bort unødig vekt).
Flodström
2010-03-09, 00:08
DREAM on ;)
En 22cabin veier jo ren 1400kg... så veier en henger fort 600kg for jeg antar du skal ha svela... en 150hk veier fort litt kilo... ca 200 og det skal vel litt utstyr på båten også... Dette blir snaut Flodstrøm. HP's Beason klokka vi inn til 2.6 med radar, henger, motorer og utstyr.
Jag vet. Har därför bantat båten ganska mycket, inga onödiga tunga saker med i köpet, ren båt bara. Väger den hemma så får vi se. Motorn väger 225, nuvarande hängare 450. räknar med ca 1300 båt + 225 + 450 ≈ 1975 kg i nuläget (med Tyssehenger, 2 tonn). Byter henger efter att båten kommit hem.
Måste senare oxå huske/komma i håg att ha tomma tankar (vatten o bensin) då jag trailar på vägen, blir tight, jag vet men biler rymmer oxå en del :lol:
Team Helgøya
2010-03-09, 19:24
Ja det er en vurdering mde 1975... pluss litt utstyr så er en over 2 tonn, og tror du ikke det blir snaut med en 2 tonns henger da?
Båten min veier 2.8 og jeg har 3.5 tonns henger, men sikkert lurt å se hvordan den hengern du har nå fungerer. Funker det og du greier å komme deg under 2250kg er jo det knall, ellers er det nok mulig å få justert opp trekkvekta på volvoen også. Det sitter vel litt motor i den, selv om det er svensk bil ;)
Vi gjorde i allfall det med patrolen, kontaktet importør og fikk noen papirer. Leverte så dette til Statens Vegvesen og dem tok en liten titt på bilen og skrudde opp vekta med 500kg.
Finns tyvärr inga fack i dörrarna så hagelpumpen får ligga i baksätet. Snabbt åtkomlig:D
Tyvärr är det ju plånboken som bestämmer vad man kan köra för kärra så det blev denna.
Förstår det vem har inte samma problem i fiske branchen om allt ska betalas av egen skattad ficka! mvh :D
Fiskarn0383
2010-03-09, 21:48
Har suttit och dreglat över king cab dieslar 99-01 ett tag på blocket. Men med avbetalning, skatt och försäkring så blir det runt 3000 i månaden innan man ens vridit om nyckeln.
Idealet vore att hitta en halvrisig cheva blazer 6,2 liter diesel från 81 besiktad och skattad. Två år till nästa besiktning och färdigskattad.
Team Fiasko
2010-03-10, 23:45
Då får di räkna med minst 3000kr/mån i underhåll.
Idealet vore att hitta en halvrisig cheva blazer 6,2 liter diesel från 81 besiktad och skattad. Två år till nästa besiktning och färdigskattad.
En bekant har en -79 i bra skick, han blir nästan jagad av folk som vill köpa den, har själv kollat runt efter nåt liknande, skulle vara perfekt att ha stående vid stugan och bara dra Flippern, eller nästa båt som lär vara större och tyngre, fram och tillbaka till rampen och kanske lite annat med.
Hittar man en i ok skick så är dom ju prissatta som om dom vore byggda av guld:???:
Fiskarn0383
2010-03-11, 23:05
Då får di räkna med minst 3000kr/mån i underhåll.
Är det så dyrt att hålla igång en king cab så blir ju blazern ännu mera intressant.:)
En bekant har en -79 i bra skick, han blir nästan jagad av folk som vill köpa den, har själv kollat runt efter nåt liknande, skulle vara perfekt att ha stående vid stugan och bara dra Flippern, eller nästa båt som lär vara större och tyngre, fram och tillbaka till rampen och kanske lite annat med.
Hittar man en i ok skick så är dom ju prissatta som om dom vore byggda av guld:???:
Jo så är det ju tyvärr. Men ska du bara ha den till kortare turer går det ju lika bra med en bensinare. Dom brukar vara bra mycket billigare men också törstiga. Jag vill ha min som enda bil och då måste det bli en diesel om inte nåt oljebolag vill gå in och ge mig fri bensin.
Bild på gamla & nya dagbilen !
Jonas Västerås
2010-04-12, 23:33
Jag ringde nyss på en Subaru Legacy årsmodell 1999 som fanns på Blocket. Den vart såld efter 30min :oops: Vad trött man blir.
Jag vet. Har därför bantat båten ganska mycket, inga onödiga tunga saker med i köpet, ren båt bara. Väger den hemma så får vi se. Motorn väger 225, nuvarande hängare 450. räknar med ca 1300 båt + 225 + 450 ≈ 1975 kg i nuläget (med Tyssehenger, 2 tonn). Byter henger efter att båten kommit hem.
Måste senare oxå huske/komma i håg att ha tomma tankar (vatten o bensin) då jag trailar på vägen, blir tight, jag vet men biler rymmer oxå en del :lol:
Helvete Flodström en sådan pansarkryssare är bara möjlig om man alltid ligger vid boj, har man för avsikt att traila eländet och hitta ramper stora och stabila nog måste man kompromissa och hålla ned storleken annars är halva nöjet borta enligt min åsikt förstår inte riktigt här är du privatfiskare och håller till i skyddade fjordar finns ingen vettig anledning till riktigt stora grejor obs detta är min åsikt jag vill vara mobil någorlunda enkelt du har antagligen en annan uppfattning men det blir en dyr och besvärlig historia helt säker mvh
Alessandro
2010-05-19, 17:07
Kangoo trekka, nu saknas bara en båt att dra...;)
Team Gesse
2010-08-15, 21:21
Suzuki Grand Vitara 4x4 med lågväxel som underlättar vid upptagning i ramp.
Bilen får dra 1520 kg. vid B körkort.
http://2.bp.blogspot.com/_1zyEilPMZDU/S-Q80acS_-I/AAAAAAAABOk/2h5LRsZSo8k/s1600/image-upload-2-776981.jpg
Audi A4 Quattro -03
B - 1430
BE - 1600
Volvo v70 Awd -10
BE-2000
Fiskarn0383
2010-11-21, 23:52
Har fixat till bilen lite så man kan sälja den till ett hyfsat pris.
Före
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/attachment.php?attachmentid=668&d=1267912335
Efter
1524
Det blev mycket bättre.
på första bilden ser det ut att vara kulhål i dörren :-)
Lazermannen kanske?
Fiskarn0383
2010-11-22, 14:31
Nä inte lazermannen men knäckehäxan. Hon är minst lika elak. Iallafall mot stål.
Santa Fé 07 diesel aut. Drog 1,16 l/mil från Stockholm till Laholm (50 mil) när vi hämtade nya båten i höstas. Det absolut sämsta med den bilen är att det inte finns en riktigt bra handbroms. Justerat maximalt vid sista servicen och bytt backar. När man trampar handbromsen i botten med bägge fötterna så rullar bilen i alla fall när man lagt i backen på tomgång. Tar marginellt bättre framåt.
Mvh
Johnny
Jag har bytt upp mig till lite nyare bil sen jag startade denna tråden.
Kör nu en 1999 Jeep Grand Cherokee 4,7 BENZIN :-) hoho, törstig men stärk.
Har fortfarande kvar min gamla 1995 Jeep Grand Cherokee 5,2l, måste snart hinna besiktiga denna så jag kan sälja den.
Lägger upp bild på 99:an imorn.
Här kommer det några kort på min "nya" bil, 1999 Jeep Grand cherokee.
4,7l V8 med konstant fyrhjulsdrift :-) ca 240hk om jag minns rätt.
Jag får dra 3500kg med denna.
Fixade på loggor på bilen förra veckan, med den täthet vi har på gym här i stan så gäller det att synas.
Jag blev jättenöjd.
1564
1565
1566
1567
1568
Vad har du för förbrukning på dina Jeepar Kjelle?
Tillräckligt så att norrmännen gnider händerna LÖÖÖL.
Nej inte alls så illa.
Långkörning~1,1 lit/mil
Stadskörning när man gasar lite minst ~1,5lit/mil.
När jag trailar 3,3 ton~1,7-2,3lit/mil.
min -95 Grand Cherokee är till salu, hade bara tänkt jag skulle hinna besiktiga den först.
Skulle gjort detta i oktober, men nu verkar det dröja tills februari innan jag har möjlighet att hinna med detta.
Har eventuellt en köpare här på forumet, frågan är om någon pallar vänta tills jag hinner besiktiga den :-)
Här kommer det några kort på min "nya" bil, 1999 Jeep Grand cherokee.
4,7l V8 med konstant fyrhjulsdrift :-) ca 240hk om jag minns rätt.
Jag får dra 3500kg med denna.
Fixade på loggor på bilen förra veckan, med den täthet vi har på gym här i stan så gäller det att synas.
Jag blev jättenöjd.
1564
1565
1566
1567
1568
Aner jeg en fiskekrok i logoen her Kjell Magne? Eller er det en djuprigg?
Hehe det er åpent for fri tolkning.
Kan også väre tenkt som "free range of motion" :-)
Tillräckligt så att norrmännen gnider händerna LÖÖÖL.
Nej inte alls så illa.
Långkörning~1,1 lit/mil
Stadskörning när man gasar lite minst ~1,5lit/mil.
När jag trailar 3,3 ton~1,7-2,3lit/mil.
Satt å drömde lite om en tur ner till Simris.
Började räkna lite på soppa-förbrukningen Öregrund-Simris-Öregrund. Hoppsan man landar då med mitt ekipage Chevrolet Tahoe -03 och en Arronet 23,5c med en 2700 trailer på den netta summan av 5000kr:( Skit! Sen ska båten också ha sitt.
Funderar då på vad era bilar drar? Min tar i snitt 2,2 L. Bilen som jag nämnt tidigare är en bensinare på 5,3L, utan trailer (båt med motor + full tank och lite till ligger på ca 2 ton) kör jag den på 1,2L landsväg.
Hur ser eran förbrukning ut? Ni som kör disel är det stor skillnad med och utan trailer?
Mvh
/Leffe
rival-andy
2011-12-05, 18:21
Jag kör en BMW 325D med en 3 liters sexa på 197hk, 400Nm och automat. Utan båt med ganska mycket småkörningar ligger den på 0,75-0,8 liter och 1,2-1,3 med drygt 1500 kg på släp. Min A6:a med bensinfyra på 150 hk drar motsvarande 1-1,1 och 1,5-1,6 l/mil.
Team Colibri
2011-12-05, 20:29
Har en 2008 Daihatsu Terios som fungerer glimmrende til min Silver Colibri. (Permanent 4WD, bensin og auto) Liten båt og liten bil. :) Kjørte 2100 km med ekvipasjen i sommer, og bortsett fra at jeg punkterte med hengeren lang f.... oppe i Nordsverige var turen en drøm. Virkelig synd at Terios ikke tas inn til Norge lenger.
Før den brukte jeg en 1987 Nissan Sunny (2WD, bensin, auto). Alt går hvis bare man vil, og med automaten gikk det greit på de fleste båtslipper også. Kjørte meg faktisk bare fast en gang med Sunnyen, og det til tross for "ungdommelig pågangsmot" hva gjelder hvor jeg prøvde å sette ut og ta opp båt.
Hadde jeg hatt råd, hadde det blitt en Suzuki Grand Vitara Executive; 2,4L bensin og automat.
Når jeg ikke drar båt (og det er tross alt mesteparten av tiden), brukes bilene våre nesten bare til småkjøring i og rundt Oslo. Så diesel eller manuell kasse er uaktuelt uansett.
BMW 530 d automat 0,78 i tomme och 1,3-1,4 med ca 2100 kg hängandes bak och då är jag inte känd för att köra med ägg under gasfoten:cool: BMW kan sina motorer , Audi A6 2,7d an jag hade innan ville ha ett minst en dl mer/mil och då har jag ändå 70 kusar och en hög med vridmoment extra i beamern.
Jag har nu mer en subaru forester diesel. Har hittils bara kört ca:20 mil med båten efter. Då har den tagit 0,96l/mil. Dock har jag då kört sakta dom 20 milen pga att det var halt. Den vill säkert ha lite mer i 80. Ligger på 0,66 blandat. Tycker det är riktigt bra med tanke på 4 hjulsdrift och storleken på bil! Båten med trailer väger 2 ton prick...
teamblega
2011-12-05, 22:59
kjör en Toyota Landcrucer 2006 mod. 3 liter. chipa til 210Hk og 500 Nm.
Forbruk i Norge 80/90kmt 1,5/1,6per mil. Sverige 100/110kmt 1,8/1,9per mil. Bayliner Trophy 2002, henger 2tonn er nok litt liten henger.
dette før jeg chipa, sist tur til Simris. håper å gå ned 0,1/0,2 per mil.
Aslak
Kjører en Toyota Landcruiser 2006 mdl automat -3 liter jeg også ,(ikke chippa) .., med båt og henger på 1945 kg bak ,ved langkjøring til både Singø i sommer og nedover til Ystad for og komme over til Bornholm lå forbruket på et snitt på ca 1,55 liter pr mil .,,her hjemme i Norge med svingete og mye kupert terreng klatrer forbruket kjappt opp på 1,68-1,70.. på hverdags kjøring uten båt bak ligger forbruket på 0,82 til 0,84 l\mil. Sikker ikke den mest økonomiske bil og bruke som tekkvogn men har sålangt vært både god og problemfri :-)
Chevy Tahoe.
John, hur mycket dricker din Tahoe?
Mvh
/Leffe
thors_strato
2011-12-06, 11:47
Kia sorento 3,5 6:a automat med fyrhjulsdrift
En annan kör en vanlig "svenssonbil" Saab 9-3 Sportkombi :) Hade en Volvo V50 T5 4WD innan.....men bytte bort den i somras (sämsta bilen jag någonsin haft!)
Leffe the Tahoe is a '98 model & would pull houses down, HOWEVER, it sucks around 1.8 without the boat on the back. I've only towed my boat with it to & from the marina but I think a long trip would be scary on the wallet!! (love the car though)
John.
Leffe the Tahoe is a '98 model & would pull houses down, HOWEVER, it sucks around 1.8 without the boat on the back. I've only towed my boat with it to & from the marina but I think a long trip would be scary on the wallet!! (love the car though)
John.
Yeah it´s a great car. I drove a Tahoe -96 before the one I have right now.
I loved that car, but the -03 is even better.
I think I have to slow down a bit, so my wallet want get totally empty.
It,s hard to keep the speed to maximum 80km/h.
Best
/Leffe
Det börjar bli dags att byta bort vår mazda och jag funderar på en XC70 alternativt en Honda CRV. Någon som har synpunkter om deras respektive förtjänster?
/F
Det börjar bli dags att byta bort vår mazda och jag funderar på en XC70 alternativt en Honda CRV. Någon som har synpunkter om deras respektive förtjänster?
/F
Xc70 har jag dålig koll på men därimot vägde vi mellan cr-v och subarun som vi har nu. Hondan är en riktigt bra bil tyckte vi. Det som gjorde att det blev en Subaru var högre dragvikt iaf på diesel, en riktigt fin boxerdiesel i subarun som vi inte lyckades hitta någon som kunde konkurera med, bättre fyrhjulsdrift. Därimot är frågan om man inte sitter lite skönare i Hondan.
Subaru gör riktigt fina bilar, men visst ligger de något högre i pris än Honda?
Vad får du dra med subban?
Subaru gör riktigt fina bilar, men visst ligger de något högre i pris än Honda?
Vad får du dra med subban?
Drar 2000kg. Ligger i samma prisklass ungefär. Jag hamna på 345 för min. Då har jag en Forester 2.0d xe. Den ligger på 329 och sen köpte jag med extraljus på båge, drag, vinterdäck och dieselvärmare. 2.0d x kostar ca270... Finns 3 olika utrustningsnivåer. X, XS och XE.
Kjører Mercedes Vito 4x4 CDI 115 150 hk. 3-seter godkjent for 2500kg hengervekt, merker knapt Trophy 2002 bakpå med unntak av litt høyere dieselforbruk. Har Eber varmer med ekstra batteri og 12V uttak bak samt 230V aggregat. Feltseng og kjøleboks (fra båten) gjør den til en glimrende campingbil for helgeturer med jakt og / eller fiske.
Drar 2000kg. Ligger i samma prisklass ungefär. Jag hamna på 345 för min. Då har jag en Forester 2.0d xe. Den ligger på 329 och sen köpte jag med extraljus på båge, drag, vinterdäck och dieselvärmare. 2.0d x kostar ca270... Finns 3 olika utrustningsnivåer. X, XS och XE.
Tack, på nya CRVn är dragvikten 2000 kg.
Arrg vad svårt att välja bil!
Kjører Mercedes Vito 4x4 CDI 115 150 hk. 3-seter godkjent for 2500kg hengervekt, merker knapt Trophy 2002 bakpå med unntak av litt høyere dieselforbruk. Har Eber varmer med ekstra batteri og 12V uttak bak samt 230V aggregat. Feltseng og kjøleboks (fra båten) gjør den til en glimrende campingbil for helgeturer med jakt og / eller fiske.
Låter som ett perfekt ekipage!
/F
Tack, på nya CRVn är dragvikten 2000 kg.
Arrg vad svårt att välja bil!
Det är inte lätt alls!
Arrg vad svårt att välja bil!Du får se det som ett s.k. positivt val, dvs det kommer förhoppningsvis något gott ur det oavsett vad du väljer. Du har kanske redan scannat nät & tidningar, men annars finns det tester på ex. Teknikens värld (http://www.teknikensvarld.se/testprov/) och Auto Motor & Sport (http://www.automotorsport.se/biltester/), kolla ex. denna länk till SUV-test (http://www.teknikensvarld.se/Handlers/PdfHandler.ashx?id=20522)
Du får se det som ett s.k. positivt val, dvs det kommer förhoppningsvis något gott ur det oavsett vad du väljer. Du har kanske redan scannat nät & tidningar, men annars finns det tester på ex. Teknikens värld (http://www.teknikensvarld.se/testprov/) och Auto Motor & Sport (http://www.automotorsport.se/biltester/), kolla ex. denna länk till SUV-test (http://www.teknikensvarld.se/Handlers/PdfHandler.ashx?id=20522)
Man ska ha i åtanke att det suv testet inte är helt färskt. En del uppgraderingar och förbättringar har kommit nu 2012... Iaf på Subaru! Sorry... Känner mig lite partisk här men jag har blivit lite kär i min Subba...
Sant sant Magic! Jag är egentligen övertygad att om man köper en bil i den klassen så blir det åtminstonde ganska bra... Det blir bara så uppenbart var man står i livet - dragvikt, säkerhet och iso-fästen till barnstolen - jag som vill köra Aston Martin :-(
Låter som ett perfekt ekipage!
/F
Nja, skulle nog påstå detta oxå om man har rätt kort, har en likadan extended 2wd Vito i jobbet, har varit sugen på att köpa loss den, lite bullrig i fart men klart användbar med 150hk dieseln, går riktigt bra faktiskt med pelle i botten, inte den snålaste dieseln men iaf, kan tänka mej den är en utmärkt dragbil och hur skulle den inte vara med 4wd då..... plus som sagt skåpet ibak för annan användning. mvh
Man ska ha i åtanke att det suv testet inte är helt färskt. En del uppgraderingar och förbättringar har kommit nu 2012... Iaf på Subaru! Sorry... Känner mig lite partisk här men jag har blivit lite kär i min Subba...
Subbor är riktigt fina och deras ägare är väldigt hängivna...;-)
Kom oxå ihåg att inköpspriset på en bil inte är speciellt viktigt... Det viktiga är vad skilnaden är mellan inköpspris och säljpris+underhåll/reparationer efter X antal år och mil. Så man vet ändå inte med säkerhet att man gjort en bra eller dålig affär förrän om sisådär 5 år kanske... Om man tänker på det sättet tycker jag vw tiguan kan vara med på ett hörn oxå. Iaf om man tänker på andrahandsvärde. Tittar man på service o rep är det dystrare dock. Har haft en Audi förut och den fullkomligt käka upp hela plånboken med alla jävla fel. Utan konkurrens sämsta bilen jag ägt. Men det är mycket möjligt att Tiguan funkar fint!
ngn som har erfarenhet av en Skoda Yeti? tycker de är lite fulsnygga och den verkar få bra omdömme i de flesta tester..
Svärföräldrarna har en, jag har kört den en del och gillar den skarpt!
Någon mindre än CRV och gänget så den går bort för mig :-(
Man ska ha i åtanke att det suv testet inte är helt färskt. En del uppgraderingar och förbättringar har kommit nu 2012... Iaf på Subaru! Sorry... Känner mig lite partisk här men jag har blivit lite kär i min Subba...Stämmer, men det är heller inte alla som köper nya bilar, ofta har de några år på nacken. Fast det finns fler tester där ute för den som vill ha plasten kvar på sätena. ;-)
Varför inte den här!
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Tahoe_5_3___automat___AWD___KOP_NU_37602 917.htm?ca=11&w=3
Måste säga att man får mycket för pengarna. Har själv haft min sen den var ny. Är nu uppe i 13500 mil. Det enda som gått sönder under dom milen är fönsterhissarna fram som gett upp efter 12000 mil.
Som jag skrev tidigare i tråden så drar den 2,2/mil när jag trailar mitt ekipage (bålsta 2700 med båt + div ca 2000kg). Men å andra sidan kör jag alldeles för fort, så under 2/mil borde inte vara omöjligt. När jag drar min lilla Buster M med obromsad kärra blir förbrukningen obetydligt högre än vid normal landsvägskörning 1,2L/mil.
Med B-kort får du dra 750Kg med E-kort 3500Kg.
Mvh
/Leffe
Gunnar.S
2011-12-08, 16:25
Jag kör en Mercedes GLK 220 CDI 4-Matic
super bil att dra med 0,98 med båt på släp
Hej Gunnar, låter grymt bra.
Hur tungt får den dra?
/L
Feskfixarn
2011-12-08, 23:08
Kör en Nissan X-Trail 2,2 dci. Den vill ha ca 0,8 blandad körning och ca 1L med 1100kg på släp, får dra 1450 på B-kort och 2000 på BE.
Gunnar.S
2011-12-09, 18:32
Hur tungt får den dra
/L
Den får dra på BE 2000 kg
Hur tungt får den dra?
/L
Och hur tung är den för plånboken vid inköpet?? :eek::D
Man måste se till helheten här, övertygad om att det är en mycket fin bil, dock inköp och löpande service måste vägas mot bränslekostnad i ett totalpaket och där kan jag misstänka att totalen per mil blir något helt annat... iaf om du inte servar den själv... vilket skulle jag tro är omöjligt då i princip. mvh
Kom oxå ihåg att inköpspriset på en bil inte är speciellt viktigt... Det viktiga är vad skilnaden är mellan inköpspris och säljpris+underhåll/reparationer efter X antal år och mil. Så man vet ändå inte med säkerhet att man gjort en bra eller dålig affär förrän om sisådär 5 år kanske... Om man tänker på det sättet tycker jag vw tiguan kan vara med på ett hörn oxå. Iaf om man tänker på andrahandsvärde. Tittar man på service o rep är det dystrare dock. Har haft en Audi förut och den fullkomligt käka upp hela plånboken med alla jävla fel. Utan konkurrens sämsta bilen jag ägt. Men det är mycket möjligt att Tiguan funkar fint!
Nja vad ska man säga, begåvad helhetsbild då helt enkelt! (i förhållande till inkomst/behov) absolut bästa mvh!
Patrik E
2011-12-09, 20:27
Ha ha Idag var man nöjd att man har den bil man har, har kommit 30-40 cm blötsnö på vår väg.
Jag fick ta och köra upp spår så att dotterns volvo gick ur fläcken.
Jag har en Suburban 6.5 td 4x4, för jävla bra att sätta i och ta upp båten med där det inte finns nån ramp.
Här uppe är det inte så gott om betongramper, på en sån går det väl med vilken liten skitbil som helst nästan.
Går väl en koppling då och då bara.
Bilar och ekonomi är alltid ett sorgligt kapitel oavsett märke o modell. Det handlr bara om hur mycket man värderar kostnaden kontra välbefinnandet för det fordon man har för tillfället. Bilen jag rattar idag är helt klart värd sina pengar fast att den är sinnessjuk dyr och detta är inte baserat på annat än mitt egna välbefinnande någon annan tycker säkert något helt annat men för mig är detta rätt bil just nu imorgon kanske jag tycker något helt annat.
Håller med där Jonas, just nu har jag ett oerhört väbefinnande över att min nuvarande bil i princip inte kostar nånting utöver att köra den, gjorde en genomgång av bromsarna före besiktning och enda felet utöver det var brusten krängningsämmare, inte så illa för en gammal SAAB från -93 att ha 1 anmärkning på två år.
Jag har ju valt att lägga pengarna på båten nu istället men nån gång senare kanske det är dragbil man prioriterar.
Håller med där Jonas, just nu har jag ett oerhört väbefinnande över att min nuvarande bil i princip inte kostar nånting utöver att köra den, gjorde en genomgång av bromsarna före besiktning och enda felet utöver det var brusten krängningsämmare, inte så illa för en gammal SAAB från -93 att ha 1 anmärkning på två år.
Jag har ju valt att lägga pengarna på båten nu istället men nån gång senare kanske det är dragbil man prioriterar.
Helt med dej Johan som vanligt, en fråga om behov och hur mycket pengar det får kosta, dessutom om bilen lägger av är man normalt inte i direkt livsfara per omgående som man kan vara på sjön....
Har en gammal Volvo V90 automat (senare 960) den drar bra, ganska nöjd faktiskt för pengarna, men man får leva med soppaförbrukningen även när kärran är bortkopplad, ca 1,5 lit i stan är inga större problem om man kör lite "entusiastiskt"......, dock riktigt skön och bekväm är den faktiskt iaf med min standard, bra lastutrymme oxå mvh
Gunnar.S
2011-12-13, 13:21
Och hur tung är den för plånboken vid inköpet?? :eek::D
Man måste se till helheten här, övertygad om att det är en mycket fin bil, dock inköp och löpande service måste vägas mot bränslekostnad i ett totalpaket och där kan jag misstänka att totalen per mil blir något helt annat... iaf om du inte servar den själv... vilket skulle jag tro är omöjligt då i princip. mvh
När jag köpte bilen så kostade den ca. 430.000:- och när jag gjorde första servicen så kostade den 2.300:-. jag tror att andrahandsvärdet är ganska bra
så jag inbillar mig att totalkostnaden är relativt ok!
Men sen är ju det där om smaken! jag gillar bilen och den fungerar bra att
sjösätta på naturstränder osv. Jag drar även husvagn med totvikt på 2000kg och så använder jag den också
att dra snöskoter med på vintern där är den också en bra dragbil.
/Gunnar
Åkte in och tittade på en Forrester disel idag - mycket fin. Problemet blir att övertyga chefsekonomen, ganska saftigt pris...
Nåja - drömmar är gratis!
/F
Du får väl lägga ett skambud på min Land Cruiser...? ;)
Du får väl lägga ett skambud på min Land Cruiser...? ;)
Tack för erbjudandet, Land Cruisern är fin - gillar den skarpt! Men det blir många mil på vägarna och jag söker något som rullar relativt billigt - något i stil med XC-70, CRV, eller Forrester. Fan vad svårt... Eller egentligen inte...:D
/F
Bilar och ekonomi är alltid ett sorgligt kapitel oavsett märke o modell. Det handlr bara om hur mycket man värderar kostnaden kontra välbefinnandet för det fordon man har för tillfället. Bilen jag rattar idag är helt klart värd sina pengar fast att den är sinnessjuk dyr och detta är inte baserat på annat än mitt egna välbefinnande någon annan tycker säkert något helt annat men för mig är detta rätt bil just nu imorgon kanske jag tycker något helt annat.
Kunde inte vara mer enig. Jag har kamrater som räknar på vad de kan få för bilen när de säljer den ungefär samtidigt som de köper den... What´s the point?
Man gästspelar på denna planeten så skitkort tid så då kan man väl unna sig att åka så bra som plånboken tillåter utan att sitta och lipa över om man gjort en bra deal eller inte.
Bara min tanke då.
Kunde inte vara mer enig. Jag har kamrater som räknar på vad de kan få för bilen när de säljer den ungefär samtidigt som de köper den... What´s the point?
Man gästspelar på denna planeten så skitkort tid så då kan man väl unna sig att åka så bra som plånboken tillåter utan att sitta och lipa över om man gjort en bra deal eller inte.
Bara min tanke då.
Man ska väl ha plånbok till en bil till när du säljer den du har nu eller något kul till båten kanske... Då tycker jag en bra deal är av stor vikt! Dessutom tycker jag välbefinnandet blir minst lika högt av en bra deal som en bra bil! Ett julrim där oxå som grädde på moset!
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.