Visa fullständig version : Montering av scotty 1116 Viknes 1030 med targabøyle
Hei alle sammen, jeg trenger noen tips da jeg har fått klarsignal i fra fattern å rigge båten hans med trolling utstyr. Jeg ser etter etter en smart løsning for å få montert 2 stk Scotty 1116 eller noen annen type rigg etter deres anbefaling. utfordringen er jo targabøylen på denne båten, jag sa til fattern at vi skulle skjære av hele dritten....men han var ikke så gira på det. Vi skal for det meste trolle i yttre Oslofjord og oppover vestlandskysten i sommerhalvåret...også har vi snakket om å kjøre den opp i Venern på høsten og fiske der på høst og vår....blir sikkert en fin tur opp gøtakanal ;) Noen som vet om en båtplass til en slik båt, strekning Åmål - Mellerud.
Ups! Den var en utfordring. Har du flere bilder, gjerne noen hvor en ser innredning og uten kalesjen. Skal du stå å kjøre fisken forran targabøyla, må du fiske uten kalesje. Eller skal det stuntes ut på badeplattform? Hvis du har tenkt på det siste kan jeg anbefale Coastkey og bra flytedrakt. 1116 er bra dr, men skal det kun trolles sjøørret og litt på Vänern kan en gå for en mindre manuell. Skal det fiskes ned mot 200' og med 15-20lbs lodd, vil du elske den. Scotty er ikke penest, men jeg tror den er mest solid. Spes når den skal brukes i saltvann
Ups! Den var en utfordring. Har du flere bilder, gjerne noen hvor en ser innredning og uten kalesjen. Skal du stå å kjøre fisken forran targabøyla, må du fiske uten kalesje. Eller skal det stuntes ut på badeplattform? Hvis du har tenkt på det siste kan jeg anbefale Coastkey og bra flytedrakt. 1116 er bra dr, men skal det kun trolles sjøørret og litt på Vänern kan en gå for en mindre manuell. Skal det fiskes ned mot 200' og med 15-20lbs lodd, vil du elske den. Scotty er ikke penest, men jeg tror den er mest solid. Spes når den skal brukes i saltvann
Hei Og takk for svar, skal nedover til båten i morgen. da skal knipse flere bilder, presseningen blir fjernet når vi skal trolle. Det blir vel til at vi står på badeplattformen når fisken skal drilles inn. JA en sånn coast key har jeg sett på, må ringe å få noen til å montere en sånn tror jeg. Vi skal trolle etter andre saltvannsarter også, så jeg vil komme så dypt som mulig med riggen.
PikeBuer
2010-03-28, 15:25
Har selv cannon rigger og er kjempe fornøyd med de MEN store tunge lodd og store dyp så kjøp scotty.
De er grovere og tåler mere juling så jeg hadde ikke tvilet på hvilken jeg hadde kjøpt.
Hei igjen, og takk for tipsene som kommer her. Da var jeg nede og tittet på problemet i dag, jeg har ingen annen mulighet enn å benytte rail mount. Jeg er litt bekymret for at dette ikke er en fullgod løsning, mente jeg leste om at Flodstrøm hadde testet ut dette i Hardanger uten videre hell. Det blir jo litt tyngde på greien, når man får på 9kg. Mulig vi kan finne på en løsning å stive det opp ytterligere. Da er det bestemt, jeg går for 2 stk. Scotty 1116 Propack. Da må jeg bare se å finne noen som har disse på lager ;) Jeg trenger fortsatt båtplass til Viknes'n på strekningen Mellerud - Åmål Høst 2010 og Vår 2011. Tusen takk for all hjelp
jeg går for 2 stk. Scotty 1116 Propack. Da må jeg bare se å finne noen som har disse på lager ;).
Hei der!
Skal du kjöpe riggene i Norge?
Gi lyd fra deg om du skal kjöpe de i USA, så kan du få tips om hvor du skal kjöpe disse billig.
Norge og Sverige er for dyrt om du skal kjöpe rigger...
Jeg skal ha fire av disse montert på rail mounts på min nye båt, så jeg håper rail mountsen funker bra hehe.
Kjelle
Hei der!
Skal du kjöpe riggene i Norge?
Gi lyd fra deg om du skal kjöpe de i USA, så kan du få tips om hvor du skal kjöpe disse billig.
Norge og Sverige er for dyrt om du skal kjöpe rigger...
Jeg skal ha fire av disse montert på rail mounts på min nye båt, så jeg håper rail mountsen funker bra hehe.
Kjelle
Hei Kjelle, jeg var tenkt å få montert dette i løpet av denne uka så da er det vel litt uaktuelt å få dette i fra utlandet. Men det ser ikke ut som det er noen her i Norge som har disse på lager, så det er mulig jeg må bestille de i fra USA. jeg vet om tackletour og fish307 er det en av disse du benytter?
mvh.
Moulder
Hei Kjelle, jeg var tenkt å få montert dette i løpet av denne uka så da er det vel litt uaktuelt å få dette i fra utlandet. Men det ser ikke ut som det er noen her i Norge som har disse på lager, så det er mulig jeg må bestille de i fra USA. jeg vet om tackletour og fish307 er det en av disse du benytter?
mvh.
Moulder
Anbefaler i stedet Alltackle.com
De har pakkepris på riggene, og om du ringer Keith 00 1-888-810-7283 så hjelper han deg å få ivei riggene.
Da har du de kanskje allerede i sluttet på uken om han sender ivei de idag.
Om du bruker Jetcarrier så skal du ha dem som senest neste Tirsdag.
Hils gjerne att det er jeg som sendte deg(Kjell-Magne).
Kjelle
Anbefaler i stedet Alltackle.com
De har pakkepris på riggene, og om du ringer Keith 00 1-888-810-7283 så hjelper han deg å få ivei riggene.
Da har du de kanskje allerede i sluttet på uken om han sender ivei de idag.
Om du bruker Jetcarrier så skal du ha dem som senest neste Tirsdag.
Hils gjerne att det er jeg som sendte deg(Kjell-Magne).
Kjelle
Hei igjen Kjelle, da er riggene bestilt det ble scotty 1117, jeg kjøpte de hos fish307 da jeg ikke leste ditt svar før bestilling. frakten går via jetcarrier. Så da er det bare å vente i spenning. Men jeg må prøve å få tak i blylodd også, har du noen tips der? Skulle gjerne hatt 2 stk på rundt 6,5 kg og 2 stk på ca 9kg.
mvh.
Moulder
Hei igjen Kjelle, da er riggene bestilt det ble scotty 1117, jeg kjøpte de hos fish307 da jeg ikke leste ditt svar før bestilling. frakten går via jetcarrier.
Hej! Försök att ändra till 1116 istället. Jag har mycket dåliga erfarenheter av "piedestalerna" på 1117.
Flodström
2010-03-30, 22:32
jeg har ingen annen mulighet enn å benytte rail mount. Jeg er litt bekymret for at dette ikke er en fullgod løsning, mente jeg leste om at Flodstrøm hadde testet ut dette i Hardanger uten videre hell.
Ja vi har testet med dom rail-mounts men dei er litt problematiske. Er det liten avstand mellom rekke og ripa er det et helvete å få på muttrarne. festeplaten har heller ingen støtte for vridning inover i båten. Vi lagte en kraftig U-formet Al-plate (marin type, 5mm tykkelse) med 2 par Hydroscands 25mm rørklammer under for feste til rekkerøret, platens U-form var slik at den støttet både på yttersiden av ripa, og på innsiden.
Skall poste noen bilde seinere for kamraten som eiger båten bur et stykke fra meg. ;)
Ellers fungerer 1116 meget bra på 250 fot dybde (heile wire-lengden)med 9 kg lodd :D men for laks og ørret treng du ikke så tunge lodd, her er lodd mellom 5,5-7 kg å foretrekke
Hej! Försök att ändra till 1116 istället. Jag har mycket dåliga erfarenheter av "piedestalerna" på 1117.
Hei og takk for tipset, ser ikke ut som jeg får endret bestillingen så da får jeg bare håpe på det beste ;) ER det Scotty 1026 Pedestal Swivel Mount som er problemet? Fint om du kunne forklare litt hva som er problemet med de.
mvh.
Moulder
Takker for det Flodstrøm, supert å få de bildene slik at jeg muligens får laget noe tilsvarende hvis dette blir ett problem, gleder meg sykt til å få dette på plass. Har også sendt deg en PM
mvh.
Moulder
Flodström
2010-04-01, 01:20
Tar bilde i løpet av skærtorsdagen så får vi se. Har svart på ditt PM :D
Hvis du går for å lage dei platene så har jeg de Hydroskands polypropylen-klippsen som du fester Al-platen med til rekkerørene. Hvis dei er laget av 1" (25 mm) stålrør da? :rolleyes:
Hei igjen Flodstrøm, dette skal jeg få sjekket opp når riggene kommer, funker det ikke så er du den første jeg ringer ;) Ja det er 25mm stålrør på Viknes'n mener jeg å huske.
Tusen takk for all hjelp på så langt.
Hei og takk for tipset, ser ikke ut som jeg får endret bestillingen så da får jeg bare håpe på det beste ;) ER det Scotty 1026 Pedestal Swivel Mount som er problemet? Fint om du kunne forklare litt hva som er problemet med de.
mvh.
MoulderKolla diskussion i denna länk: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=57474
Flodström
2010-04-02, 02:57
Takker for det Flodstrøm, supert å få de bildene slik at jeg muligens får laget noe tilsvarende hvis dette blir ett problem. Moulder
Her er bilde. Dei taler for seg selv. Har du spørsmål så bare kom med dei ;)
Flodström
2010-04-02, 03:14
Disse platene er laget av 5 mm aluminium av marin-kvalitet. Men ett helvete å knekke. Dei måtte varmes og etter-sveises slik at oppkomne sprikker ble sveiset igjen. Men det ble bra og kompisen har alle reden kørt inn i et garn med dei :confused: . Det som hente var at han slepte på garnet en kort stund og da han tog upp det ene rigglodde så han hva som satt der :eek:
Inget hende med riggen, wiren eller festeplaten, allt sitter utruligt bra med denne løsningen. Slangbitene du ser på enden av platene er for å beskytte gelcoaten på båten.
Denne riggfeste-løsningen var nærmest skreddersydd for denne Askeladden 475 "Freestyle" (det var komplett umulig å feste noen rigger bak i båten på konvensjonellt hvis som du kan se)
Det er to problemer med en slik U-plateløsning:
1) du har ikke noen støttepunkt for platen på utsiden ripa
2) du har ikke noen støttepunkt for platen på innsiden ripa
Har du dei to støttepunktene så er allt frid og frøjd men har du det ikke så må du finne en annen løsning. Kanske en ekstra hjelpekonstruksjon for å kunne bruke ovanstående løsning?
Er ripa brei så har jeg en variant av denne løsningen. ;)
Kolla diskussion i denna länk: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=57474
Takker for det Magic, jeg ringte "over there" og fikk omgjort orderen til 1116. Supert at du sa i fra ;)
Disse platene er laget av 5 mm aluminium av marin-kvalitet. Men ett helvete å knekke. Dei måtte varmes og etter-sveises slik at oppkomne sprikker ble sveiset igjen. Men det ble bra og kompisen har alle reden kørt inn i et garn med dei :confused: . Det som hente var at han slepte på garnet en kort stund og da han tog upp det ene rigglodde så han hva som satt der :eek:
Inget hende med riggen, wiren eller festeplaten, allt sitter utruligt bra med denne løsningen. Slangbitene du ser på enden av platene er for å beskytte gelcoaten på båten.
Denne riggfeste-løsningen var nærmest skreddersydd for denne Askeladden 475 "Freestyle" (det var komplett umulig å feste noen rigger bak i båten på konvensjonellt hvis som du kan se)
Det er to problemer med en slik U-plateløsning:
1) du har ikke noen støttepunkt for platen på utsiden ripa
2) du har ikke noen støttepunkt for platen på innsiden ripa
Har du dei to støttepunktene så er allt frid og frøjd men har du det ikke så må du finne en annen løsning. Kanske en ekstra hjelpekonstruksjon for å kunne bruke ovanstående løsning?
Er ripa brei så har jeg en variant av denne løsningen. ;)
Tusen tusen takk Flodstrøm, dette må jeg si jeg ble imponert over. Støttekant på utsiden av ripa har jeg, men jeg tror det er verre på innsiden desverre. da må den i såfalll gå helt ned i dørken. der er det ingen slik kant på sideveggen på innsiden. Så der må jeg nok komme opp med en annen løsning. Men med den gode hjelpen i fra dine bilder, så skal jeg nok komme opp med en løsning ;) bredda på ripa er 7cm mener jeg å huske Bilder kommer når riggene er på plass. Jeg spanderer middag, hvis du kjører forbi her på din ville ferd til nabolandet, som takk for hjelpen. ;)
Flodström
2010-04-03, 21:37
Tusen tusen takk Flodstrøm, dette må jeg si jeg ble imponert over. Støttekant på utsiden av ripa har jeg, men jeg tror det er verre på innsiden desverre. da må den i såfalll gå helt ned i dørken. der er det ingen slik kant på sideveggen på innsiden. Så der må jeg nok komme opp med en annen løsning. Men med den gode hjelpen i fra dine bilder, så skal jeg nok komme opp med en løsning ;) bredda på ripa er 7cm mener jeg å huske Bilder kommer når riggene er på plass. Jeg spanderer middag, hvis du kjører forbi her på din ville ferd til nabolandet, som takk for hjelpen. ;)
Litt avhengig av hvor selve rekkerøret er plasert over ripa så kan det være mulig å vinkle den platedelen som er på innsiden så mye att den støtter seg på ovansiden av ripa. En kan også lage en mindre plate med en 90° vinkel slik at den ligger flatt på ripa, og ut på kanten av denne på innsiden der en siden skrur denne fast på huvudplaten. Jeg kan tegne dette hvis du har vanskelig å sjå dette for deg.
Dette med middag, jo jeg takker for det men, det ser vi da om det fungerer tidsmessig :grin:
Team Char
2010-04-03, 22:51
Jag monterade ett par scotty 1116 på en Ideal båt med relingsräcke. Jag bockade till en 2,5mm plåt av syrafast ena bocken på utsidan nere så den hamnade under gummit i relingslisten och där skruvades den fast i skrov halvorna med genomgående bultar den övre bocken hamnade så vi fick fast rörklamren. Lite halv dåliga bilder
Team Char
2010-04-03, 23:05
Eller så bockar man ett "U" som ligger mot relingen med gummi under typ så här
Scotty har to orginale montager som kan benyttes, 1025 side gunnel mount og 1027 rail mount. Men klart, skal det kjøres med 10kg bly må det støttes opp!
Litt avhengig av hvor selve rekkerøret er plasert over ripa så kan det være mulig å vinkle den platedelen som er på innsiden så mye att den støtter seg på ovansiden av ripa. En kan også lage en mindre plate med en 90° vinkel slik at den ligger flatt på ripa, og ut på kanten av denne på innsiden der en siden skrur denne fast på huvudplaten. Jeg kan tegne dette hvis du har vanskelig å sjå dette for deg.
Dette med middag, jo jeg takker for det men, det ser vi da om det fungerer tidsmessig :grin:
Jeg ser poenget med å få støtte på utsiden av båten, der tyngden på bommen kommer, pga. vekten på blyloddet. Men jeg ser ikke helt grunnen til at man trenger støtte innover i båten? Må jo være eneste hvis det blir så trangt under rekka at jeg ikke får skrudd fast Scotty 1027 ordnlig på rekka. eller tar jeg feil her også ;) trenger man virkelig støtte den andre veien også?
Jag monterade ett par scotty 1116 på en Ideal båt med relingsräcke. Jag bockade till en 2,5mm plåt av syrafast ena bocken på utsidan nere så den hamnade under gummit i relingslisten och där skruvades den fast i skrov halvorna med genomgående bultar den övre bocken hamnade så vi fick fast rörklamren. Lite halv dåliga bilder
Jeg ser at du kjører kun med støtte på utsiden av båten, fungerer dette bra med 9-10 kg bly på riggen?
Takker for mange fine tips, og bilder. Dere er utrolig hjelpsomme ;) Tusen tusen Takk
Team Char
2010-04-04, 12:31
Jeg ser at du kjører kun med støtte på utsiden av båten, fungerer dette bra med 9-10 kg bly på riggen?
Takker for mange fine tips, og bilder. Dere er utrolig hjelpsomme ;) Tusen tusen Takk
Det borde funka bra då Scottys original fäste enbart har stötta på utsidan. Går man upp i dimension på plåten till 3-4mm syrafast och skruvar fast den i plasten under relingslisten så borde det inte vara några problem.
Flodström
2010-04-05, 03:39
Enig med Lennart här. Men sitter inte den yttre platen fast i relingslisten(bare støtter seg på´n) er det stor fare for at en får riggene innover i båten. Det kan skje da man skall felle opp riggane eller da man skal vinkle dem bakover. Grunnen til dette er at det ikke går, (det er ikke mulig) å permanent feste en plastholder til et blankt syrefast stålrør på denne måten. Den vill alltid komme til å vri seg på stålet, t.o.m for rel. små krafter og det vill bli meget irriterende og frustrerende da riggene begynner å tippe innover, for etter kvert, minste kraft.
Dessuten så er det muligens en sikkerhetsrelatert grei at riggene ikke kan vri seg innover ripa. Bare tenk på da du kjører et av loddene i bunn og sliter av (eller i et "spøkelsesgarn". Da blir det en fryktelig rekyl da wiren ryker og heile rigen rekyllerer inover ripa, vrir seg på rekkerøret og kan i verste fall treffe noen i båten.
Flodström
2010-04-05, 03:45
Visst Lennart, bra lösning och inte så olikt vår lösning. Att skruva fast den yttre plåten till skrovhalvorna under relingslisten löser ju ett av problemen, det att man kanske inte har någon stödpunkt på insidan. ;)
Hur gick det med riggningen Moulder?
Kom gärna med några bilder på båten färdig riggad.
Kjelle
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.