handdator

Visa fullständig version : Trollingmotor styrning

anod1
2010-03-28, 23:29
Har just monterat en ny typ av styrning som Teleflex utvecklat.

Fungerar med vajer mellan stormotorn och trolling motorn, hur det kommer att fungera vintertid med is vet jag inte, men jag tror att det kommer att funka bra i "normalt" väder.

http://www.youtube.com/watch?v=J-TKsxSBpks

/Anders

PikeLess
2010-03-29, 11:30
Intressant, såg den på någon amerikansk sida i höstas men trodde ej den fanns att köpa ännu. Vart fick du tag på din, och vad fick du betala?

Hade ett liknande styrsystem innan, men istället för vajer/kabel ett bockat rostfritt stag som gick genom styrröret på båda motorerna. Blev dock för trögt att styra med min lösning..

anod1
2010-03-29, 14:20
Fick utställningsexet från Comstedt för att testa, finns inte i handeln ännu och inget pris är satt.

/Anders

Kjelle
2010-03-30, 00:54
riktigt snyggt och smidigt.

Hur var det att montera? typ plug and play eller?

Kjelle

PikeLess
2010-03-30, 07:56
Hörde mig lite för och enligt SeaStar så kommer den ut i handlen om ca 2 månader, och kommer kosta runt 250-300 dollar.

Lite mer info här: http://www.teleflexmarine.com/document/productpdf/document1002_5_1199.pdf

anod1
2010-03-30, 17:09
Kjelle, installationen var ganska enkel, tog ett par timmar, största problemet var att lossa på stormotorn för att komma åt styrröret.
Motorlåset hade rostat ihop så vi fick skära bort låset ;-)

Piekless, Comstedt hade inget svenskt pris så sent som för 14 dagar.
Jag hoppas att den kommer ut i handeln så att den som behöver en trollingmotorstyrning kan få tag i den, för den är avsevärt enklare än ev. stag mm som annars behövs.

Jag har också provat den med både lilla och stora motorn uppfällda och allt verkar funka utan att koppla bort någonting, mycket bekvämt ;-).

/Anders

Kjelle
2010-03-30, 17:15
riktigt bra, funkar ju efter samma princip som en tie bar.
Det var dags att det kommer en lösning som funkar inom detta området.

Tamtam
2010-03-30, 18:50
Kjelle, installationen var ganska enkel, tog ett par timmar, största problemet var att lossa på stormotorn för att komma åt styrröret.
Motorlåset hade rostat ihop så vi fick skära bort låset ;-)

Piekless, Comstedt hade inget svenskt pris så sent som för 14 dagar.
Jag hoppas att den kommer ut i handeln så att den som behöver en trollingmotorstyrning kan få tag i den, för den är avsevärt enklare än ev. stag mm som annars behövs.

Jag har också provat den med både lilla och stora motorn uppfällda och allt verkar funka utan att koppla bort någonting, mycket bekvämt ;-).

/Anders

Om du fäller upp den stora maskinen blir det inte ganska tungstyrt då??
dvs bara lillmotorn i sjön (kanske inte med hydraulstyrning då men normalt ökar styrmomentet kraftigt

joj
2010-03-30, 19:15
Den där lösningen ser otroligt intressant ut, kommer satsa på att ha en liten high thrust motor på nästa båt jag köper och det här ser ju ut att vara styrningslösningen man ska sikta på. Kommer inte ha något höj- och sänkbart fäste utan bara en fast bracket med tillräckligt mycket setback att kunna tilta upp lillmotorn och kan det funka utan att koppla loss ett styrstag så skulle det passa mej bra.

Tamtam
2010-03-30, 19:32
Där tror jag du är helt rätt ute Johan har så själv och kan bara rekommendera, ger stor trygghet alltid tar någon snurra en hem.
Skulle dock tro att den vajer lösningen KRÄVER att bägge sitter i linje med varann och på samma kant om inte skulle jag tro styrmomentet ökar på ett minst sagt otrevligt sätt.... inte helt säker här men ändå.
Det finns andra metoder för att styra trollingmotorer men detta kräver autopiloter av gold typ om man vill ha dvs separerad styrning av varje motor.
Dock min lillsnurra har inte riktigt blivit den sparbössa jag räknat med ligger ofta på relativt högt varv. mvh
Dyker nog upp i Karlskrona tidigt i maj för storlaxen om allt går som tänkt! :D

joj
2010-03-30, 19:54
Där tror jag du är helt rätt ute Johan har så själv och kan bara rekommendera, ger stor trygghet alltid tar någon snurra en hem.
Skulle dock tro att den vajer lösningen KRÄVER att bägge sitter i linje med varann och på samma kant om inte skulle jag tro styrmomentet ökar på ett minst sagt otrevligt sätt.... inte helt säker här men ändå.
Det finns andra metoder för att styra trollingmotorer men detta kräver autopiloter av gold typ om man vill ha dvs separerad styrning av varje motor.
Dock min lillsnurra har inte riktigt blivit den sparbössa jag räknat med ligger ofta på relativt högt varv. mvh
Dyker nog upp i Karlskrona tidigt i maj för storlaxen om allt går som tänkt! :D
Gold är ju ett klart alternativ men jag använder faktiskt rätt ofta piloten under transport sträckor så den tvekar jag på annars en riktigt kul konstruktion, skulle va kul att testa. :)

Kollade nu på Anod youtube klipp och där sitter ju lillmotorn en bit snett bakom så detta verkar ju faktiskt funka fint även då. Får väl se till att det inte blir för skarpa böjar bara:geek:

Fint att du tittar ner här och styr upp fisket lite, ska bli intressant att se din siluett i horisonten när du avundsjukt tittar på när jag står och vevar storlax för fulla muggar:mrgreen:

Tamtam
2010-03-30, 20:05
Haha ja det kan jag tänka mej du är iaf lokal fiskare borde väga tungt!! :D

Team Helsingborg
2010-03-30, 22:42
Motor & Marin i Bäckaskog utanför Kristianstad ordnade en liknande lösning åt några kompisar. Det var några år sedan och kostade 2000-2500. Använde den mellan en mercruiser inb till en trolling utombordare. Enligt honom ska det fungera mellan två utombordare också. Han har kvar grejorna om någon är intresserad.

En ännu elegantare lösning är att använda befintlig hydraulstyrning. Montera en styrkolv på lillmotorn, koppla in på befintligt styrsystem med två trevägs kulventiler. Fungerade utmärkt på förra båten, Beason m VP AD41 och 15 hk trollingmotor. Kostnad ca 2500-3000.

anod1
2010-03-31, 15:58
Tamtam, att fälla upp stormotorn helt är inte ett alternativ i min båt då det blir för trångt med kablaget (de slår i motorbrunnen). Att ta upp så mycket att motorn kommer nästa helt ur vattnet dvs inte är lägsta punkten är inga problem. Jag ser framför mig att man gör det när man ska smyga in i vikar där det kan finnas stenar mm.
När jag trollar tänkte jag ha stormotorn nere som roder.

Att vajern är böjd som i min installation är inget problem.

Hela orsaken till denna installation var:
Att trolla med 200 hk kändes onödigt
Att soppa kostar pengar ;-)
Att autopiloten behövs för både transport och trolling då jag ofta är ensam i båten

/Anders

Tamtam
2010-03-31, 19:38
Ok förstår precis!
Ja 200 hk som trollingsnurra kan kanske ses som lite överkurs iaf jämfört med min lilla stackare på 8hk!
Funkar evt böjning på kabeln bra så, antar den är klenare än en normal Teleflex styrwire

Tamtam
2010-03-31, 19:45
Dock kan jag starkt rekommendera High Thrust motorerna som trollingmotor.
Min båt väger över tonnet utrustad lätt men den lilla nedväxlade 8hk Yamahan har inga problem alls med detta och jag behöver inte ha den stora maskinen nedfälld heller för roder. (elstartad med reglagebox och powertilt riktigt bra)
Köpte jag idag skulle jag starkt titta på Suzukis nya 10 hk High Thrust motor med samma finesser den har betydligt bättre generator och ström är alltid användbart.

anod
2010-04-06, 09:56
Nu har jag testat styrningen i verkligheten.
Funkar ypperligt, S1000 piloten funkar perfekt både till transporten med stormotorn och sedan till trollingen med lillmotorn.
Inte stöt på några problem överhuvudtaget.

/Anders

Tamtam
2010-04-09, 21:19
Hej Anoden att posta att saker och ting fungerar är en stor hjälp till andra som är ute efter köp/lösningar helt rätt bästa hälsningar du sparar pengar och trassel åt andra

Alessandro
2010-05-19, 21:53
Tamtam, att fälla upp stormotorn helt är inte ett alternativ i min båt då det blir för trångt med kablaget (de slår i motorbrunnen). Att ta upp så mycket att motorn kommer nästa helt ur vattnet dvs inte är lägsta punkten är inga problem. Jag ser framför mig att man gör det när man ska smyga in i vikar där det kan finnas stenar mm.
När jag trollar tänkte jag ha stormotorn nere som roder.

Att vajern är böjd som i min installation är inget problem.

Hela orsaken till denna installation var:
Att trolla med 200 hk kändes onödigt
Att soppa kostar pengar ;-)
Att autopiloten behövs för både transport och trolling då jag ofta är ensam i båten

/Anders

Lite säkerhetsaspekt också, bra att köra båda motorerna, lägger ena av och man inte kört den andra på länge pga att det är bekvämare att köra den stora, då är det inte så skoj om den andra inte startar.