Visa fullständig version : Trolling med flugor här ger ni era tips mm.
Hallo ! mister BIG FISH många tack tror inte dom behöver skickas gasten jobbar där du är men på ett annat skift, är så jäkla sugen på att pröva flugor i stället för löja jävla kladd .Är tänkt pröva med action disc & flasher:hoo vi kommer till ÅMÅL & fiskar bara isen är borta har fått lite info av släkt som bor där. MVH norman
Va fasen, jobbar gasten på Kardan? Mitt tips när det gäller fluga i vänern är dodger!
Va fasen, jobbar gasten på Kardan? Mitt tips när det gäller fluga i vänern är dodger!
Hmmm hummerpimplaren! Dodger och flugor i Vänern.......
Antar enligt USA metoder!!
Har kämpat med detta i Östersjön på vårfiske och visst tar de men bara på skedar i närområdet aldrig på dodger/flugan självt.
Vilket djup funkar det på antar knappast under ytan direkt i Vänern låt mej veta ALLT! :D
I USA används det framförallt på djupet är det någon skillnad i Vänern mvh mycket tacksam om du fyller i lite!! mvh best regards :D
Jag ska skicka ett par till dig när jag fått hem mer material. Gratis btw!!:D
Haha Henrik ska testa några mycket flashiga "pyntflugor" uppträdda på ryggen av en 5 tums apex i vår! (senare på kvällen eller i dåligt ljus)
Vem vet, testa är halva nöjet!
Tillverkar du flugor av USA modell??? mvh och best regards :D
Naturligtvis bör du PMa eller lägga svaret på rätt ställe annars blir det offtopic dessvärre............... kom på det
[QUOTE=Tamtam;6993]Naturligtvis bör du PMa eller lägga svaret på rätt ställe annars blir det offtopic dessvärre............... kom på det[/QUOTE Jag är sugen att pröva detta till exempel flugorna Henrik binder Dremweawers flugor, eller någon som binder stora tubflugor, kom med förslag, förstår inte varför inte det skulle fungera lika gärna som en DÖD löja , man måste väl prova,eller hur .men detta kanske redan är ut provat, tacksam för svar:confused:
Har selv fisket bra på Pacific Bucktail trolling flies, herring utgaven. 80' og dypere, bak 8" dodger. Noen dager utfisker dette komboet "den stive" med flasher/dodger. Men dodger har et veldig lite vindu mht hastighet, så den fisker best på flatt vatten.
Haha Henrik ska testa några mycket flashiga "pyntflugor" uppträdda på ryggen av en 5 tums apex i vår! (senare på kvällen eller i dåligt ljus)
Vem vet, testa är halva nöjet!
Tillverkar du flugor av USA modell??? mvh och best regards :D
Tror inte detta är oftopic eftersom norman som startat tråden kan ha nytta av det också!?
Dodger/fluga funkar bäst När vattnet skiktat sig och man hittat spångskiktet.
Jag brukar ligga i 1,8 enl gps. Från mitten av juni tycker jag det börjar bli ide att testa om vädret varit stabilt och då är det offshore som gäller;)
Materialet handlar jag i mest iUSA.
Tror inte detta är oftopic eftersom norman som startat tråden kan ha nytta av det också!?
Jag brukar ligga i 1,8 enl gps. Från mitten av juni tycker jag det börjar bli ide att testa om vädret varit stabilt och då är det offshore som gäller;)
Materialet handlar jag i mest iUSA. Hej , många tack för tipsen i slutet på vecka verkar det bli PREMIÄR på vänern för i år :D
Team Char
2010-04-05, 20:21
Provade lite med fluga när vi var ned 2008 men det blev inte många timmar. Men är man inte där fisken är så får man inget ;)
Provade lite med fluga när vi var ned 2008 men det blev inte många timmar. Men är man inte där fisken är så får man inget ;) Är nte fisken hemma får man inte på någonting !
Materialet handlar jag i mest iUSA.
Kristallklart djupt vatten alltså, antar du använder Jensen dodgers?
(pga den låga farten) finns ett annat fabrikat som klarar högre fart och jag skulle bli förvånad om du inte känner till det Opti-Dodgers dessa har jag kört i på vårfiske i Östersjön med dåligt resultat fördelen dock är att de klarar normal flutter fart, den dan fint sommarfiske uppstår i mitt område ska de användas direkt därnere på ca 100 fot
Jeg har brukt mest Gold star dodger til flue. Den henger med opp til 2kn, skal det gå fortere henger jeg litt bly bak. 2,5g bly så tåler den ca 2,5kn.
Kristallklart djupt vatten alltså, antar du använder Jensen dodgers?
(pga den låga farten) finns ett annat fabrikat som klarar högre fart och jag skulle bli förvånad om du inte känner till det Opti-Dodgers dessa har jag kört i på vårfiske i Östersjön med dåligt resultat fördelen dock är att de klarar normal flutter fart, den dan fint sommarfiske uppstår i mitt område ska de användas direkt därnere på ca 100 fot
Kolla fotoalbumet påOptis hemsida!;)
Tycker att detta är ganska inresnsant,med fluga VARFÖR ska inte det funka lika bra som löja, en del säger att GULP BAITRX är bättre ,åsikter & svar !
Ingen som fiskar här eller !
Flodström
2010-04-07, 02:10
Ang. trollingflugor, har kollat här oxå:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=749
Jag fiskar givetvis med flugor, förra året var min första flugsäsong och en del laxar hamnade i båten.
Denna säsongen blir också en testsäsong sen kan vi köra på riktigt nästa säsong :-)
Jag kör flugorna bak en 8" Spin Doctor, kör med kort kort tafs, 1-1,5ggr flasherns längd.
Började först få fisk när jag kortade in tafsen.
Kört djup(uppväxarfisket) med mycket glow och ljusa flugor och flashers.
Blåa och gröna har funkat bra vid ytligare fiske.
Kjelle
Tycker att detta är ganska inresnsant,med fluga VARFÖR ska inte det funka lika bra som löja, en del säger att GULP BAITRX är bättre ,åsikter & svar !
Jag säger så här utan facit eller besserwisser eller något bara vad jag tror/min teori.
Om du VET att du är på fisk som inte vill hugga eller är tveksam till hugg kommer löja/luktbeten att plocka upp bonusfiskar du INTE skulle fått med plast/plåt, när fisken slår om till full aktivitet kommer plast/plåt att fungera lika bra eller bättre för då kan du höja farten och täcka mer yta, allt som glittrar i det läget är byten för dem och ju fortare du kör desto (ibland) huggvilligare blir de.
Som sagt min tro finns ingen garanti för att det stämmer min erfarenhet är för liten kör inte löja.
Jag säger så här utan facit eller besserwisser eller något bara vad jag tror/min teori.
Om du VET att du är på fisk som inte vill hugga eller är tveksam till hugg kommer löja/luktbeten att plocka upp bonusfiskar du INTE skulle fått med plast/plåt, när fisken slår om till full aktivitet kommer plast/plåt att fungera lika bra eller bättre för då kan du höja farten och täcka mer yta, allt som glittrar i det läget är byten för dem och ju fortare du kör desto (ibland) huggvilligare blir de.
Som sagt min tro finns ingen garanti för att det stämmer min erfarenhet är för liten kör inte löja. Kanske därför en del använder doft spray , eller gulp baitrix som dom tycker fiskar bättre än orginalet,men spray på en fluga inget kladd varför ska inte det funka intressant ämne som lär ventileras här.OBS DU ÄR INGEN BESSERWISSER bara intressant med att höra med er som har erfarenhet från kustfisket, insjö trollare snart kusttrollare:cool:
Som sagt min tro finns ingen garanti för att det stämmer min erfarenhet är för liten kör inte löja.
Håller med dig i din teori, just det att luktbeten kan trigga slö fisk stämmer väl med statistik från fiske i båda sjöar och hav.
Kjelle
Tror också på detta.
Hade flera hugg i våras på plåtbeten nedkletade med nån kladdig sörja.
Men nu är jag ot
Flodström
2010-04-08, 02:53
Ett logiskt tankesätt där TAMTAM, du har ju varit med förr hehehe ;)
Det jag reagerar lite på är det ni nämner om farten (BigFish bl.a.) att köra långsamt, typ löjtrolling. Det känner jag inte helt igen i flugfisket efter lax i älv. Vi kör fort, och ju större fluga desto högre fart. Det här gäller även om vatten temp är låg, under 7-8°C.
Flugvalet bör väljas med hänsyn till vad man önskar presentera för bytesdjur men en del flugtyper, typ "spigg-imitationer" bör trollas i moderat fart men inte vanliga fiskimitationer s.s. sill/strömming, tobis, skarpsill etc.. Då kan det vara fart på grejorna (3-6 kn) men det blir vattentemp som bestämmer det. Under vintertrolling, då vattentemp är mycket låg (0-3°C) bör man hålla sig runt 2-2,5 kn
Över 10°C så finns det ingen övre gräns som jag har sett. Laxen kan ta flugan (som går i 5-6 kn) i flygande fläng. Har ju själv fått laxar till att attakera flugor från luften, huggit flugan på nedvägen och vänt tillbaka till ståndplatsen :eek:
Det som jag tror kan vara effektivt är en flasher som har stor rörlighet och slänger mycket fram och tillbaka och som på så sätt får flugan att ryckvis förflytta sig genom vattenmassan.
Det som oxå kan vara effektivt är att få flugan till att sakta rotera lite skevt bak flashern. En vinnare tror jag..... :rolleyes:
Ett logiskt tankesätt där TAMTAM, du har ju varit med förr hehehe ;)
Det jag reagerar lite på är det ni nämner om farten (BigFish bl.a.) att köra långsamt, typ löjtrolling. Det känner jag inte helt igen i flugfisket efter lax i älv. Vi kör fort, och ju större fluga desto högre fart. Det här gäller även om vatten temp är låg, under 7-8°C.
Flugvalet bör väljas med hänsyn till vad man önskar presentera för bytesdjur men en del flugtyper, typ "spigg-imitationer" bör trollas i moderat fart men inte vanliga fiskimitationer s.s. sill/strömming, tobis, skarpsill etc.. Då kan det vara fart på grejorna (3-6 kn) men det blir vattentemp som bestämmer det. Under vintertrolling, då vattentemp är mycket låg (0-3°C) bör man hålla sig runt 2-2,5 kn
Över 10°C så finns det ingen övre gräns som jag har sett. Laxen kan ta flugan (som går i 5-6 kn) i flygande fläng. Har ju själv fått laxar till att attakera flugor från luften, huggit flugan på nedvägen och vänt tillbaka till ståndplatsen :eek:
Det som jag tror kan vara effektivt är en flasher som har stor rörlighet och slänger mycket fram och tillbaka och som på så sätt får flugan att ryckvis förflytta sig genom vattenmassan.
Det som oxå kan vara effektivt är att få flugan till att sakta rotera lite skevt bak flashern. En vinnare tror jag..... :rolleyes:
Gällde tråden flugfiske i älv? Då kan ni glömma allt jag sagt!!:rolleyes:
Det bästa dodger tempot ligger runt 1,8 enl mina erfarenheter. Visst klarar Opti mfl högre fart men det handlar ju om att locka fisken, inte spanka den!;)
Det positiva med det här är att det fungerar ihop med löja. Vill jag köra flugar och skedar är det ju flasher som gäller för mig, då är det bara att speeda upp.
Vilken flasher kör du som slänger sida/sida? Låter för mig som om du menar effekten man får med dodger och lite längre tafs!:confused:
Flodström
2010-04-08, 17:22
Gällde tråden flugfiske i älv? Då kan ni glömma allt jag sagt!!:rolleyes:
Vilken flasher kör du som slänger sida/sida? Låter för mig som om du menar effekten man får med dodger och lite längre tafs!:confused:
Laxen reagerar lika på flugorna oavsett fiske i älv eller sjö/hav, min erfarenhet ;)
Man skall inte låta laxen "tänka" för länge då man fiskar med fluga som bete. Men farten du beskriver är ju p.g.a. den dodgern så då är det inte lika enkelt. Men det funkar helt klart tillsammans med löja vad jag har förstått. Kan tänka mig att små spiggimitationer är mycket fångstgivande, de är ju bland det bättre man kan köra med i Vättern i alla fall.
Ang flasher som "slänger" sida/sida, Jag kör med t.ex Alderton´s "Action Flasher" (silver för det mesta). En kanonflasher i mina ögon, hehe :rolleyes:
Eftersom du inbjuder till diskussion vill jag tillägga att enligt min åsikt bör man skilja på fisket och säsonger beroende på var man befinner sej.
I Östersjön längre norrut än Blekinge har vi vandringsfisk och under sommaren när rätt förhållanden infinner sej även uppväxare, vet det har tagit ett antal av dessa oxå.
Troligen finns de där även när inte"rätt förhållanden" infinner sej oxå men de blir oerhört svåra att hitta då ytan är enorm!!
I V-sjöarna är det lättare helt enkelt pga den mindre vatten volymen men även där är det säkert svårt........sommartid. speciellt Vänern skulle jag tro men inte säker..
Helt säker här dock skillnaden mellan Östersjön och sjöarna är vattenvolymen för att hitta de perfekta förhållandena får du tillbringa mycket mer tid på havet för samma resultat det är samma fisk i grund och botten reagerar på samma sätt men det gäller att hitta dem, det tar längre tid för dem att dyka upp på samma platser de regelbundet dyker upp på i sjöarna mvh
Laxen reagerar lika på flugorna oavsett fiske i älv eller sjö/hav, min erfarenhet ;)
Man skall inte låta laxen "tänka" för länge då man fiskar med fluga som bete. Men farten du beskriver är ju p.g.a. den dodgern så då är det inte lika enkelt. Men det funkar helt klart tillsammans med löja vad jag har förstått. Kan tänka mig att små spiggimitationer är mycket fångstgivande, de är ju bland det bättre man kan köra med i Vättern i alla fall.
Ang flasher som "slänger" sida/sida, Jag kör med t.ex Alderton´s "Action Flasher" (silver för det mesta). En kanonflasher i mina ögon, hehe :rolleyes:
Min tro är att om du upptäckt att dodger fluga fungerar så är lingrovleken/längden på tafsen på flugan avgörande här dodgers fart är nog mindre viktig det gäller att få till en "snärtig" gång på flugan vad dodgern självt gör är nog mindre viktigt har testat naturligtvis och korta tafsar ger detta resultat speciellt med ganska grov lintjocklek.
Vad jag är ganska säker på är att fisket måste ske ganska djupt annars blir dodgern alltför uppenbar så nära........
Ljus och synlighet tror jag är viktigt
Varför jag föreslog Opti är helt enkelt för att dessa funkar bättre än Jensen vid högre fart dvs om du har annat i vattnet oxå
Haha testa en Opti-dodger under sommarfisket på Öland lägg en självlys Apex tretum bakom på lagom avstånd dvs runt 1,5m Apexen har egen action behöver i grund och botten ingen hjälp av vare sej dodger eller flasher men de stora lockblänkena skapar uppmärksamhet därnere.
Haha testa en Opti-dodger under sommarfisket på Öland lägg en självlys Apex tretum bakom på lagom avstånd dvs runt 1,5m Apexen har egen action behöver i grund och botten ingen hjälp av vare sej dodger eller flasher men de stora lockblänkena skapar uppmärksamhet därnere.
Det är redan tre fyra stycen som kör som du beskriver, glow dodger eller flasher samt en tretum apex på standard tafs.
Ger hur mycket fisk som helst.
Det var en liten Ölands hemlis :-)
Flodström
2010-04-08, 21:39
Det är ingen Ölandshemlis längre, hahaha :D :D :D
Det är ingen Ölandshemlis längre, hahaha :D :D :D
Hehe så är det när man är pratkärring.... :-)
Jag har dock testat med Apex i alla möjliga färger och storlekar utanför Öland men inte fått en enda firre.
Jag tog en lax på skeddrag DW i 28 storlek, och alla andra på fluga/flasher.
Lääängtar till uppväxarfisket igen, kanske man i år kan skapa en bra statistik med testade flugor och flashers.
Kjelle
Testet og lykkes med squids første gang i 03 på bornholm. Har de tre siste år brukt fluer. Squids og trollingfluer virker like. Dom virker bak samme lokkeblink og på samme tafslengde. Som Kjelle sier er fortom/tafs lengden viktig. Oftes vil laxen ha mye kortere avstand enn du tror, 1-1,5x dodger lengde. Tykke (0,60mm) og stive (fc) fortommer gir bedre "fluedans". En ektra bonus med den korte tafslengden er at fisken tar av som skutt ut av en kanon. Dom liker ikke at lokkblinket slår på ryggfinna. Men jeg tror dette er mat for oppvekstere. Har ikke tenkt å bruke mye tid på test av flue komboer om jeg kommer til Singø til sommeren.
Fan Kjelle!!! Det var sista gången du fick reda på något... ;)
Fan Kjelle!!! Det var sista gången du fick reda på något... ;)
Hahhahaah, viste du skulle kommentera inlägget :-)
Min tro är att om du upptäckt att dodger fluga fungerar så är lingrovleken/längden på tafsen på flugan avgörande här dodgers fart är nog mindre viktig det gäller att få till en "snärtig" gång på flugan vad dodgern självt gör är nog mindre viktigt har testat naturligtvis och korta tafsar ger detta resultat speciellt med ganska grov lintjocklek.
Vad jag är ganska säker på är att fisket måste ske ganska djupt annars blir dodgern alltför uppenbar så nära........
Ljus och synlighet tror jag är viktigt
Varför jag föreslog Opti är helt enkelt för att dessa funkar bättre än Jensen vid högre fart dvs om du har annat i vattnet oxå
Har testat köra dodgern i högre fart men fisken verkade lika imponerad som mig!;)
När det gäller tafsen ska den inte nödvändigtvis vara grov men den måste va stum. Jag kör bara med Ande mono och den funkar perfekt. Man kan då köra lite längre tafs med samma effekt. Har fått för mig att det kan va positvt om fisken inte är riktigt på hugget eller är lättskrämd.
Antar att vi driftar från flugor som är topic här och blir väl utskälld som vanligt.....
Kjelle testa denna under sommarfisket på Öland en Silver Streak magnum sked tror den heter om jag minns rätt "hammered yellow tail glow" har jag haft framgång med bla ett trippelhugg för länge sedan utanför Utö och alla fiskarna hamnade på rensbordet dock inga stora men det var skitkul iaf.
Håll koll på¨din X4a och följ 6 graders skalan temperaturskikten i havet varierar beroende på hur bottenförhållanden, funkade för oss iaf.
En annen variant som min trolling makker har lykkes med når det er tregt; 12" flasher 3-4x fortom/tafs og 4" tomic tubby. Monteres UTEN svivel slik at pluggen må følge med rundt. Ikke alle flashere som klarer å dra dette komboet rundt. Hjelper å sette flasher kort bak utløser
Säger så här har du för avsikt att syssla med "sommarfiske" dvs djupt fiske i Östersjön (under sommaren dvs när temperaturskikt uppstått) satsa på en bra djuptempmätare, vad den kostar är en skitsak i sammanhanget lovar skulle inte ge mej ut överhuvudtaget utan än välfungerande sådan inte en chans mvh
En GTM 40 är ett steg på vägen och det fungerar nog ganska bra med "stickprov" då och då om botten i området är jämn mera som i södra Sverige.
Är däremot botten kuperad och ojämn kommer skikten att variera i höjd mycket mer dramatiskt.
Detta har jag sett med egna ögon vi justerade riggdjupet mot 6 grader och det fungerade, visserligen var det inga enorma skillnader oftast inom 5m men iaf.
En GTM 40 är ett steg på vägen och det fungerar nog ganska bra med "stickprov" då och då om botten i området är jämn mera som i södra Sverige.
Är däremot botten kuperad och ojämn kommer skikten att variera i höjd mycket mer dramatiskt.
Detta har jag sett med egna ögon vi justerade riggdjupet mot 6 grader och det fungerade, visserligen var det inga enorma skillnader oftast inom 5m men iaf.
Jag använder GTM 40 i Vänern under sommarfisket. Funkar bra ute på frivattnen när man letar språngskikt. Visst är man sugen på att uppgradera...
Uppväxarfiske på sommaren/hösten e kul, hade några underbara trollingdagar i Blekinge i höstas, det tråkiga var att det nästan hela tiden var massor av skräp i vattnet och i det läget var det väldigt effektivt med stor flasher och en sked typ en meter bakom, kändes som det kvittade om det var en Apex, DW, Raptor, bläckfisk eller NK bakom bara den fick fart och även skydd av flashern från gräs och skräp. Bläckfisk och kort flasher/dodger var en favorit för ett par år sen.
Det andra som funkade och nästan alltid funkar på sommaren var Raptor eller Apex 2 meter bakom Dipsy.
Hade en dag i augusti en dansk herre som låg och trollade vid sidan av oss, vi hade laxar på 2-5 kg som högg med jämna mellanrum och alla tror jag högg på flasher, dansken hade inga lockblänken med sej i båten och därmed inga hugg men jag tror han lyckades få ihop till en tröstfisk på eftermiddagen.
Depth Raidern jag har är en otroligt effektiv och rolig pryl och i områden där det hugger kan man ofta se någon liten skillnad i både fart och temp, helt klart mycket roligare att styra trollingskutan med den som hjälp.
Antar att vi driftar från flugor som är topic här och blir väl utskälld som vanligt.....
Kjelle testa denna under sommarfisket på Öland en Silver Streak magnum sked tror den heter om jag minns rätt "hammered yellow tail glow" har jag haft framgång med bla ett trippelhugg för länge sedan utanför Utö och alla fiskarna hamnade på rensbordet dock inga stora men det var skitkul iaf.
Håll koll på¨din X4a och följ 6 graders skalan temperaturskikten i havet varierar beroende på hur bottenförhållanden, funkade för oss iaf.
Det där är en gammal goding. Namnet är som du skriver Hammered yellowtail glow, även yellowtail glow och metallic yellowtail kan fungera bra.
Här är min lilla samling av ovan nämnde skeddrag:
787
Många tack för alla tips . Snart är det väl så att vi sitter på (sjön) havet,googlar där är fisk ,nu åker vi ,yes vart har njutningen spänningen mentala terapin tagit vägen ,Borta ,bara fish on the boat.OFF TOPIC ?
Flodström
2010-04-13, 02:26
Bengt, tänk om det var så lätt att fånga fisk, ja då..................... hade fisket inte gett mig nått utbyte av spänning.
Lyckligtvis funkar det inte på det viset du beskriver. Klart att någon har success på en eller annat ställe men fortfarande är det fisken som bestämmer: var den vill vara, vad den vill jaga på, vilket byte som lockar, när den skall hugga eller vila sig, lekvandra, etc, etc.......... och sen inte minst väder och vind (ebb och flod/måneståndet). Nä så jäkla enkelt är det inte, det är fortfarande en lika stor utmaning att ge sig ut på stort hav, eller i älv för den delen :oops:
Många tack för alla tips . Snart är det väl så att vi sitter på (sjön) havet,googlar där är fisk ,nu åker vi ,yes vart har njutningen spänningen mentala terapin tagit vägen ,Borta ,bara fish on the boat.OFF TOPIC ?
Det är väl så att var och en adderar så mycket "hjälpmedel" som han själv vill ha på båten men på havet krävs en hel del för en rimlig chans iaf på lax, vattenvidderna är som sagt rätt stora.......
Bengt, tänk om det var så lätt att fånga fisk, ja då..................... hade fisket inte gett mig nått utbyte av spänning.
Lyckligtvis funkar det inte på det viset du beskriver. Klart att någon har success på en eller annat ställe men fortfarande är det fisken som bestämmer: var den vill vara, vad den vill jaga på, vilket byte som lockar, när den skall hugga eller vila sig, lekvandra, etc, etc.......... och sen inte minst väder och vind (ebb och flod/måneståndet). Nä så jäkla enkelt är det inte, det är fortfarande en lika stor utmaning att ge sig ut på stort hav, eller i älv för den delen :oops:Detta var en framtidsvison med tanke på all utveckling,alla prylar elektronik nya modeller som kommer.Och som man måste ha pröva:cool: Där ibland trolling flugor, Ska bli intressant premiär slutet på nästa vecka om inte vinden friskar i :D
:confused:Det är väl så att var och en adderar så mycket "hjälpmedel" som han själv vill ha på båten men på havet krävs en hel del för en rimlig chans iaf på lax, vattenvidderna är som sagt rätt stora.......Skulle varit tydligare det är ju så att utvecklingen går framåt i 300 knop inom elektronik det ja menade var att man sitter hemma slösurfarkollar där finns fisk vi sticker? skulle jag oxå göra ,ja har absolut inte värstaste bästa elektroniken.Plotter lowrance 6500c,kombi garmin 525s,vhf simrad hmm kommer inte i håg beteckning;men det är ju trolling flugor det handlar om premiär förhoppningsvis slutet på nästa vecka:D,då ska det testas,snart är det VÄNERN TROPHY kul att se om vågar använda flugor då:confused:
Nu är det bevisat trollingflugor funkar på vänern actiondisc fluga 2,2kn öring 72 cm kul kanske lyckträff men det ska testas mye mer, Tack KJELLE för att ja fick köpa lite flugor, alltid kul att testa saker som man inte prövat förut !!!!!!!!
Nu är det bevisat trollingflugor funkar på vänern actiondisc fluga 2,2kn öring 72 cm kul kanske lyckträff men det ska testas mye mer, Tack KJELLE för att ja fick köpa lite flugor, alltid kul att testa saker som man inte prövat förut !!!!!!!!
Nice att flugorna ger dig fisk, maila gärna några bilder på fisk och flugor, eller lägg upp dem här.
Kjelle
[QUOTE=Kjelle;7806]Nice att flugorna ger dig fisk, maila gärna några bilder på fisk och flugor, eller lägg upp dem här.
Kjelle[ tyvärr låg både telefon& kameran kvar i bilen , man har en bit att åka CA 7 enkel resa MEN KORT KOMMER VID NÄSTA PÅSLAG :p:p:p
Fått mera fisk på flugorna?
Har ikväll packat ner mina flugor, nu ligger dessa klara inför sommarfisket på Öland.
Läängtar, så himmmla skönt fiske, gassande sol, inte mycket vind.
Härliga lugna fiskedagar med riggfiske.
Måste bara provas.
Kjelle
Intressant!
Har ingen koll på att rigga med flugor- antar det är en speciell typ av flugor? Hur riggas de? Fart?
/fredde
Intressant!
Har ingen koll på att rigga med flugor- antar det är en speciell typ av flugor? Hur riggas de? Fart?
/fredde
Hej Fredde!
Har helt missat din fråga.
Ber om ursäkt för detta.
Riggas oftast med en flasher eller dodger.
Kör enligt dodger/Flasherleverantörens specifikationer på tafslängd.
En skillnad, på sommaren kör jag mycket korta tafsar.
På sin höjd 1,5ggr flasherns längd.
En del flugor kommer med en form av skalle/Sked som ger flugan massa rörning utan flasher eller dodgers.
Flugan är en särskild trollingfluga.
Hojta till om du skall testa, jag har runt 100styck nya riggade till salu.
Kjelle
Flodström
2011-02-03, 01:44
Intressant!
/fredde
Fredde, frågan är vad du menar med "antar det är en speciell typ av flugor?"
Som svar på den frågan finns två alternativ
Ja det är det, det är inga torrflugor, våtflugor eller streamers,
Nej det är det inte, det är ungefär samma typ tubflugor eller enkelkrokade flugor som till laxfisket i älv. Dock, så kanske man använder lite ljusare mönster/färger till just trollingfisket (fluglängd mellan 5cm upp till kanske 20-25 cm beroende på årstid, temp i vattnet och vattnet/sjön du fiskar på. ;)
Flashern du använder skall vara en livlig historia som går zick-zack, eller långt ut åt sidorna innan den vänder. Actionflasher funkar t.ex bra, oxå VK och andra typer. Ev oxå den Kingfisher II den 12 tums.
Kjelle kan kanske rekommendera den Dream-Weaver Flashern skulle jag tro? själv har jag kvar att testa ut den flashern. :rolleyes:
En del använder oxå en s.k. action-disc rätt framför tubflugan. Jag har testat det men den nöter hårt på tafsen/linan och efter många aktiva timmar så vette fasen om inte tafsen har blivit försvagad. Jag har slutat att använda action-disk i trollingen men använder den lite då och då i älvfisket (uten att kunna säga den tillför nått speciell :-?
En del använder oxå en s.k. action-disc rätt framför tubflugan. Jag har testat det men den nöter hårt på tafsen/linan och efter många aktiva timmar så vette fasen om inte tafsen har blivit försvagad. Jag har slutat att använda action-disk i trollingen men använder den lite då och då i älvfisket (uten att kunna säga den tillför nått speciell :-?
Jag trollar ofta med action-disc men låser den med tandpetare i hålet. Har inte haft några problem med nötning efter att jag testade detta.
Här är jag med Flodström, action disc har vi provat några gånger på flugor i Vättern trollade i ytan, ingen skillnad mot flugor utan discen men testet var ovetenskapligt, dock blev jag själv övertygad, ger inte tillräcklig rörelse, vill man ha sådan rekommenderas 1,5 apex trollad på tunn tafs, allt enligt min åsikt och erfarenhet.
Flodström
2011-02-03, 20:52
Jag trollar ofta med action-disc men låser den med tandpetare i hålet. Har inte haft några problem med nötning efter att jag testade detta.
Har inte funderat på några direkta lösningar då jag kom fram till att det nog inte spelade någon roll hur flugorna rörde sig. Bundna med rätt material i flugan/vingen så blev det tillräckligt liv i dom. Och speciellt bak en flasher.
OK TAMTAM, där satte du mig på en ide:
Kan det ev. funka med en fluga bak en jättestor Apex? Kan inte tänka mig nån flasher som slår apan i action :o
Nån som har testat det? :rolleyes:
Här är jag med Flodström, action disc har vi provat några gånger på flugor i Vättern trollade i ytan, ingen skillnad mot flugor utan discen men testet var ovetenskapligt, dock blev jag själv övertygad, ger inte tillräcklig rörelse, vill man ha sådan rekommenderas 1,5 apex trollad på tunn tafs, allt enligt min åsikt och erfarenhet.
:confused::D:D
Har inte funderat på några direkta lösningar då jag kom fram till att det nog inte spelade någon roll hur flugorna rörde sig. Bundna med rätt material i flugan/vingen så blev det tillräckligt liv i dom. Och speciellt bak en flasher.
Tror inte på att använda discen om du kör med lockblänke! Risken är att den dämpar dogern/flashern istället för att bidra med något positivt. Vore kul att veta om någon har andra erfarenheter av det...
Tror inte på att använda discen om du kör med lockblänke! Risken är att den dämpar dogern/flashern istället för att bidra med något positivt. Vore kul att veta om någon har andra erfarenheter av det...
Håller med dig.
Enda anledning att köra med Actiondisk är för att kunna trolla med fluga utan lockblänke.
Flodström
2011-02-04, 15:04
Nä precis min åsikt oxå Henrik. Det räcker med en flasher/dodger och en "ren" fluga.
Då jag fått fart på båten har jag en ide om att testa med flugorna mer seriöst så att säga. Kul att se om man får fram lite mer intressanta metoder/resultat. Speciellt här i dom Norska fjordarna, men oxå på Östersjön :rolleyes:
Flodström
2011-02-04, 15:07
kväll003
??????????? 8-)
Ok Henrik jag lägger mej raklång....! :D
Men de gav inte mer fisk än rena flugor men som sagt ovetenskapligt test. mvh
??????????? 8-)
Det skulle vart med en bild på en gös,fångad på fluga med action disc,men väldigt ofta funkar det inte att ladda upp bilder för mig,får se om ja gör ett nytt försök !
Det skulle vart med en bild på en gös,fångad på fluga med action disc,men väldigt ofta funkar det inte att ladda upp bilder för mig,får se om ja gör ett nytt försök !
Kan vara att bilderna är för stora, för många kb, funkar det inte testa ladda ner "image resizer" Windows power tools, finns gratis för XP på Microsofts hemsida.
Högerklicka på bild och välj format funkar skitbra mvh
Flodström
2011-02-04, 17:45
Förstod att det var en spännande bild, hehehe :rolleyes:
Kan vara att bilderna är för stora, för många kb, funkar det inte testa ladda ner "image resizer" Windows power tools, finns gratis för XP på Microsofts hemsida.
Högerklicka på bild och välj format funkar skitbra mvh
Blev fel det heter Windows power toys och uppenbarligen finns verktyget även för nyare OPs oxå som vista/ seven exv.
Det skulle vart med en bild på en gös,fångad på fluga med action disc,men väldigt ofta funkar det inte att ladda upp bilder för mig,får se om ja gör ett nytt försök !Hoppas dom är med !
Hoppas dom är med !
Funkade bra denna gång.
Najs firre, colt att flera kör med flugor.
Köpte du dessa flugor från mig?
Vet att jag sålde iväg några, men minns inte vem som köpte :confused:
Flodström
2011-02-04, 20:53
Hoppas dom är med !
Kanon, funkade bra nu. Kul å ta gös på fluga eller hur hehehe :lol:
Och flugan ser ju läcker ut. ;)
Kanon, funkade bra nu. Kul å ta gös på fluga eller hur hehehe :lol:
Och flugan ser ju läcker ut. ;)
Japp det va kul särskilt när alla här på hemmavattnet idiot förklarade mig,vhf gick varm alla frågade om nån fått nån gös bara nekande svar,då hängde ja på flugan med action disc 8-10 cm framför ca 6 met på rigg, tror det tog ca 12 min innan första var i båten sen 7 till gissa om det var många vid bryggan när ja kom dit givetvis några timmar senare iland än dom andra som körde tomt,HE HE ,har även fått en del blank fisk på vänern men bara undermått tyvärr,mendet kommer väll det med. PS tack för tipsen Flodström & Tam Tam;););)
Flodström
2011-02-05, 00:47
Fasen Bengt, bara att grattulera till det kreativa tänkandet och det gav ju resultat så det bara sjöng om det hehehe ;)
PS Tackar, tackar, DS. :D
Ja, varför skulle inte flugor fungera, det är en fråga om djup, ljus och vattnets evt grumlighet.
Allt som finns i vattnet mindre än fisken betraktas som mat av dem, bara en fråga om att vara rimligt naturtrogen, i mörkt vatten eller djupare ned/molnig dag osv kan man använda skrikiga färger och konstiga grejor det mesta men ju närmare ytan klarare vatten och soligt lungt väder blir det viktigare att vara hyfsat naturtrogen, min största erfarenhet av flugor är av typ vanliga flugtuber trollade på rak lina i och strax under ytan på Vättern, först var vi tveksamma men det tog max en halvtimme så satt en sexkilos kanonlax på naturligtvis flugan bland alla småwobblers ute, inget konstigt direkt då man ganska ofta i svallet från båten kan se stora mängder riktigt liten småspigg som glittrar i ytan och flugan är den bästa imitationen helt enkelt, efter detta har jag aldrig köpt en liten wobbler.....
Har oxå kört hårt med 8tums dodger/pyntfluga på vårlax ganska grunt runt 25 fot, aldrig ett hugg trots att andra grejor i närheten gett hugg, tror det blir för uppenbart (förutom en liten torsk då!!), grejor för djupare fiske, vete fan om man inte skulle testa pyntfluga ren på linan kanske med en liten action disc även om jag inte tror den behövs.
Dock tror jag det kanske kan vara värt att offra ett spö tacklat med dodger och sedan sätta vettigare beten på lagom avstånd runtikring för dodgerns kraftiga blänk kan nog bidra till att dra in dem.
Flodström, du kan väl alltid testa pyntfluga uppträdd på "rygglinan" av Apexen, vem vet dock tror jag det mesta funkar i dina fjordar, min erfarenhet säger mej att saltvattensfisk är betydligt mer lättlurad (och finns i större mängd)
Finns inget som säger att min erfarenhet är rätt på något vis, bara min erfarenhet ska jag tillägga
Och Henrik, jag har aldrig sett en småspigg med fylltratt i munnen! :D
mvh bästa hälsningar!
Och Henrik, jag har aldrig sett en småspigg med fylltratt i munnen! :D
mvh bästa hälsningar!
Där har du en poäng.:D Tror dock att den skulle fått en läcker rörelse....
Kanske OT, men Benlöja med "fylltratt i munnen" är ruggigt gångbart på Vänern:D Har inte sett några blå Bläckfiskar i Vänern heller, men även det funkar!!;)
Är det tuber ni släpar i ytan på Vättern?
Ja, varför skulle inte flugor fungera, det är en fråga om djup, ljus och vattnets evt grumlighet.
Allt som finns i vattnet mindre än fisken betraktas som mat av dem, bara en fråga om att vara rimligt naturtrogen, i mörkt vatten eller djupare ned/molnig dag osv kan man använda skrikiga färger och konstiga grejor det mesta men ju närmare ytan klarare vatten och soligt lungt väder blir det viktigare att vara hyfsat naturtrogen, min största erfarenhet av flugor är av typ vanliga flugtuber trollade på rak lina i och strax under ytan på Vättern, först var vi tveksamma men det tog max en halvtimme så satt en sexkilos kanonlax på naturligtvis flugan bland alla småwobblers ute, inget konstigt direkt då man ganska ofta i svallet från båten kan se stora mängder riktigt liten småspigg som glittrar i ytan och flugan är den bästa imitationen helt enkelt, efter detta har jag aldrig köpt en liten wobbler.....
Missade det här tidigare... Riktigt intressant! Pratade med ett team för många år sedan som alltid hade ett flugspö med sjunklina och tubfluga i aktern. Många gånger fiskade tydligen detta spö bäst, och det var flera gånger dom såg laxen ploga i ytan innan den nöp flugan.
Där har du en poäng.:D Tror dock att den skulle fått en läcker rörelse....
Kanske OT, men Benlöja med "fylltratt i munnen" är ruggigt gångbart på Vänern:D Har inte sett några blå Bläckfiskar i Vänern heller, men även det funkar!!;)
Är det tuber ni släpar i ytan på Vättern?
Ok Henrik, måste erkänna, det var inte igår direkt, har inte varit i Granvik på ett antal år, mest pga den tråkiga utvecklingen i Vättern på senare år....
Men iaf, här har du en bild på flugor.
Mest gillade jag nr3 uppifrån på vänstersidan samt alla tre uppifrån på högersidan, dock alla funkar.
Körda helt rena på inlines (även med discen/fylltratten!) eller med upp till i värsta fall 30 gr bly framför.
Dessutom ska jag tillägga att min erfarenhet av Vänern är betydligt mindre, ganska stor skillnad på sjöarna trots att de ligger nära varann måste man säga mvh absolut bästa hälsningar!
Missade det här tidigare... Riktigt intressant! Pratade med ett team för många år sedan som alltid hade ett flugspö med sjunklina och tubfluga i aktern. Många gånger fiskade tydligen detta spö bäst, och det var flera gånger dom såg laxen ploga i ytan innan den nöp flugan.
Haha jodå styrmannen är flugfiske fantast och riggade ett flugspö vid några tillfällen rakt akter om motorn, gav nån fisk, det hände men vassast var inlines och jag är helt övertygad om att om du är uppmärksam och kör utan bly kan du nog se hugget! (men vi såg det aldrig)
Bara så du inte ska missförstå Henrik, med rak lina menade jag inga lockblänken eller annat störande endast fluga och evt. lätt bly en spölängd framför framförallt på inlines, inte nödvändigtvis rakt akter om motorn......mvh
Bara så du inte ska missförstå Henrik, med rak lina menade jag inga lockblänken eller annat störande endast fluga och evt. lätt bly en spölängd framför framförallt på inlines, inte nödvändigtvis rakt akter om motorn......mvh
Tackar för det! Ska testas här också.....
Tackar för det! Ska testas här också.....
Haha lycka till!! låt mej veta om det funkar även i Åmål, absolut bästa hälsningar!!
Hej!
Vinter och vår hänger det alltid en liten fluga på något ytspö när vi fiskar i Vättern och Vänern. En tubfluga med svart vinge och guldkropp eller lite mylarslang, funkar bra. Sexans trekrok eller en lite större enkelkrok är det vi använder på dem. En actiontratt 5-20cm framför brukar sitta på. Blyet sitter 5-6meter framför flugan. 5-20gram räcker till som tyngd, farten är då runt 1.7knop. Jag har fångat fisk nästan varje gång med flugorn, så visst funkar de. Bra komplement till löjorna när fisken äter spigg ytligt. Många godkända laxar och öringar på detta set. Även öringar i havet har tyckt om flugorna med tratt framför.
Mvh Jussi
www.jussihasgonefishng.blogspot.com
Hej!
Vinter och vår hänger det alltid en liten fluga på något ytspö när vi fiskar i Vättern och Vänern. En tubfluga med svart vinge och guldkropp eller lite mylarslang, funkar bra. Sexans trekrok eller en lite större enkelkrok är det vi använder på dem. En actiontratt 5-20cm framför brukar sitta på. Blyet sitter 5-6meter framför flugan. 5-20gram räcker till som tyngd, farten är då runt 1.7knop. Jag har fångat fisk nästan varje gång med flugorn, så visst funkar de. Bra komplement till löjorna när fisken äter spigg ytligt. Många godkända laxar och öringar på detta set. Även öringar i havet har tyckt om flugorna med tratt framför.
Mvh Jussi
Intressant!! Är det lika effektivt på Vänern? Har du bild på gångbara Vänerflugor?
Javisst, jag tycker de fiskar bra överallt. Jag har inga bilder på dem just nu, men jag kan ta några och lägga in dem här senare.
Det är inga konstigheter: tunn svart vinge, silvrig eller guldmylar till kropp. Kanske någon lite röd tuss någonstans men mina flugor har inte det. Det viktiga tycker jag är att det är lite liv i flugan. Materialet får hålla lite stadga, men ändå pulsera lite. Inte för mycket hår på vingen för det blir för styvt. I strömmande vatten är det väl bra med lite mer hår på vingen, men i sjöarna duger det med hälften, tycker jag. Jag tycker mig se ganska tydligt när flugan "fiskar" bakom tratten, så det är bara att ställa in avståndet tills det ser bra ut. Lite långsammare, tightare rörelse när det är kallt i vattnet. Lite yvigare, snabbare, när det är varmare, eller grumligt i vattnet.
Mvh Jussi
Flodström
2011-02-06, 02:36
Flodström, du kan väl alltid testa pyntfluga uppträdd på "rygglinan" av Apexen, vem vet dock tror jag det mesta funkar i dina fjordar, min erfarenhet säger mej att saltvattensfisk är betydligt mer lättlurad (och finns i större mängd)
Finns inget som säger att min erfarenhet är rätt på något vis, bara min erfarenhet ska jag tillägga
Hade invandrande lax i tankarna då jag kläckte den ideen med Apex, inte vitfisk hehe ;)
Flodström
2011-02-06, 02:38
Jag tycker mig se ganska tydligt när flugan "fiskar" bakom tratten, så det är bara att ställa in avståndet tills det ser bra ut. Lite långsammare, tightare rörelse när det är kallt i vattnet. Lite yvigare, snabbare, när det är varmare, eller grumligt i vattnet.
Mvh Jussi
Här är jag helt med, precis mina strategier oxå hehe. :rolleyes:
Flodström
2011-02-06, 02:48
För att få saltvattensfisk att hugga kan det i bland krävas ett ordentlig kreativt tänkande om man inte skall fiska tomt
Postar en bild från ekolodet. Ni kan ana blylodet på dryga 70 m djup köra igenom en hel hög med rel. stor fisk. Inte ett hugg på 4 spön och fisken fanns i alla höjder. Nä kräsmagade jävlar, hahaha. Men vi testade varken flugor eller Apex den gången, suck :confused:
Hade invandrande lax i tankarna då jag kläckte den ideen med Apex, inte vitfisk hehe ;)
Har nästan på känn att jag redan testat Apex/pyntfluga när jag drar mej till minnes, på 5tums och om jag minns rätt var det inget bra för apexens rörelse men jag är inte säker här....
Hej!
Mvh Jussi
"Även öringar i havet har tyckt om flugorna med tratt framför."
Och väd är det egentligen som säger att inte laxarna oxå gillar dem i havet?
För några år sedan fick vi en fin på 12,2kg som tog på riggen, den spydde upp mängder med småspigg och nån skarpsill väl i båten.
Förra året vid Landsort gick loden igenom massiva småspiggstim så när jag tog dem till ytan låg det småspigg tvärs ryggen på blylodet, inte större än de jag sett i Vättern.....mvh
Funkade bra denna gång.
Najs firre, colt att flera kör med flugor.
Köpte du dessa flugor från mig?
Vet att jag sålde iväg några, men minns inte vem som köpte :confused:Yes köpte dom av dig,funkar inte bara på silver ........:cool:
najs att de funkar så bra även på gösta.
Har fått mina första tuber nu som ska testas på Vänern när isen försvinner. Dessa ska va riktiga dräpare på Vättern, men borde väl funka här också!?:confused:
Väntar på bilder Jussi, hur dom verkligen borde sett ut!:D
Helvete Henrik! de där får du inte köra på Vättern! kommer rensa sjön och flugor blir förbjudna! :D
Men hur bra de fungerar på Vänern har jag ingen aning om, haha bästa hälsningar!
Hmmm speciellt de med guldkropp och gul slang i aktern, ser riktigt skarpa ut!
Hade jag haft sådana i båten när det begav sej hade de varit ute direkt men som sagt ljus och vattnets grumlighet har avgörande betydelse här och Vättern har mycket bra siktdjup, den saken är klar mvh
Henrik, den bilden går vidare till flugbindaren, tro inget annat!
Ska testas vid Singö på vårfisket, då under lugna soliga dagar körda på långa linor från båten , vem vet mvh bästa hälsningar!
Även där är siktdjupet riktigt bra!
Hmmm speciellt de med guldkropp och gul slang i aktern, ser riktigt skarpa ut!
Hade jag haft sådana i båten när det begav sej hade de varit ute direkt men som sagt ljus och vattnets grumlighet har avgörande betydelse här och Vättern har mycket bra siktdjup, den saken är klar mvh
Läste att en landfiskare tagit 19 laxar på den mörka i Vättern....
Kan dock lägga till att helsvarta beten ibland kan vara rätt medicin på Vänern. Tycker den lilla ser ut som en mini Nors, Vilket är 99% av vad laxarna spyr ur sig här!!:rolleyes:
Läste att en landfiskare tagit 19 laxar på den mörka i Vättern....
Kan dock lägga till att helsvarta beten ibland kan vara rätt medicin på Vänern. Tycker den lilla ser ut som en mini Nors, Vilket är 99% av vad laxarna spyr ur sig här!!:rolleyes:
Den silvriga är säkert riktigt giftig oxå, testa förse även denna med den gula slangbiten bak, har på känn att just den gula fläcken på betet kan vara riktigt bra faktiskt lycka till
Förresten, var köper du den gula tubslangen??? mvh
Flodström
2011-02-14, 00:36
Har nu beställt en hel del material till trollingflugor. Mest kroppsmaterial i olika chatteringar. Har oxå beställt massor med flashabooooooooo, hehe.
Hår, typ get, räv etc, det färgar jag själv här hemma.
Funderar på ett binda upp, typ serier med 10 flugor i en serie. Kanske kan va nått för dom som inte själva binder eller kan binda. Har ju fått en del förfrågningar men inte tagit ställning till det än ;)
Några av mina flugor kan ses i det här inlägget (post nr 18):
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=749&page=2
För er som funderar på att själva binda flugor, kolla dessa länkarna:
http://purpletacoflysupply.com/
http://www.atommiktrollingflies.com/trolling_fly.htm (Tom Allens A-TOM-MIK online butik).
Ni som inte vill binda själva kan ju antingen lägga en beställning till Hardanger (Flodström), eller höra skicka mig ett PM.
Har en kartong med några hundra flugor, nya riggade med krok. Ligger i oöppnad förpackning.
Skall bort.
Kjelle
Flodström
2011-02-15, 02:00
Tack Kjelle. Såg intressant ut det dom hadde av konstfiberprodukter. kanske jag beställer jag nått.
Her er en videosnutt med en lax som tok mitt std flue/dodger combo. 8"Gold star og 4" grønn glow herring fra Grandslam Bucktails. Tams lengde 16" som er litt lengre enn jeg oftest bruker (1,5x dodgerlengde). Den gikk som skutt ut av en kanon, men ikke mye kamp etter første utras. Liker dodger/flue combo da de er fine å kombinere med agnfisk, og de er det lille ekstra på trege dager. http://www.youtube.com/watch?v=sFmhJe_ttqg
Snadder med videosnutter 67"n ..:D mer av de :D
Har nu beställt en hel del material till trollingflugor. Mest kroppsmaterial i olika chatteringar. Har oxå beställt massor med flashabooooooooo, hehe.
Hår, typ get, räv etc, det färgar jag själv här hemma.
Funderar på ett binda upp, typ serier med 10 flugor i en serie. Kanske kan va nått för dom som inte själva binder eller kan binda. Har ju fått en del förfrågningar men inte tagit ställning till det än ;)
Några av mina flugor kan ses i det här inlägget (post nr 18):
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showthread.php?t=749&page=2
"Flashabooooooooo" i vingen är naturligtvis helt obligatoriskt! :D
Her er en videosnutt med en lax som tok mitt std flue/dodger combo. 8"Gold star og 4" grønn glow herring fra Grandslam Bucktails. Tams lengde 16" som er litt lengre enn jeg oftest bruker (1,5x dodgerlengde). Den gikk som skutt ut av en kanon, men ikke mye kamp etter første utras. Liker dodger/flue combo da de er fine å kombinere med agnfisk, og de er det lille ekstra på trege dager. http://www.youtube.com/watch?v=sFmhJe_ttqg
Jäklar va fiskesugen man blir....
Har du testat flugorna i sötvatten?
Har tatt noen øringer i Mjøsa på flue eller squid med dodger combo. Men det er veldig av eller på. Når det virker er det topp, men lange tider hvor fisken viser 0 interesse. Tror det har mest med dodger/flasher å gjøre. Tror dette til tider skremmer like mye som det lokker i Mjøsa som er en klarvatn sjø. Har noen få timer med am. glitterfluer og flasher på Vänern, men bare undermålere.
Flodström
2011-02-17, 15:30
Jäklar va fiskesugen man blir....
Ja, visst fan blir man................ :p
Spännande din kombo där 67n. tror oxå att man skall experimentera mer med olika typer av dodger eller flasher, både i glitter, färg eller mörka varianter. :rolleyes:
Med tanke på hur enormt effektivt det kan vara med bläckfisk bakom dodger så måste ju fluga vara minst lika bra!
Har tatt noen øringer i Mjøsa på flue eller squid med dodger combo. Men det er veldig av eller på. Når det virker er det topp, men lange tider hvor fisken viser 0 interesse. Tror det har mest med dodger/flasher å gjøre. Tror dette til tider skremmer like mye som det lokker i Mjøsa som er en klarvatn sjø. Har noen få timer med am. glitterfluer og flasher på Vänern, men bare undermålere.
Där tror jag du har helt rätt Einar, om fisken är huggalen vilket händer (då örret) tar den på det mesta även om mitt första val aldrig skulle vara en dodger/fluga på örret, alldeles för grunt men kanske funkar om det är mulet/mörkt.
Däremot i lagom ljus en trollad fluga av vanlig tub typ, inte pyntfluga borde vara (och är!) oerhört giftig för örret på grunt vatten,helt säker, finns ingen svårare fisk vad gäller att lura, laxar är lättare mvh bästa hälsningar
Flodström
2011-02-17, 19:26
Där tror jag du har helt rätt Einar, om fisken är huggalen vilket händer (då örret) tar den på det mesta även om mitt första val aldrig skulle vara en dodger/fluga på örret, alldeles för grunt men kanske funkar om det är mulet/mörkt.
Däremot i lagom ljus en trollad fluga av vanlig tub typ, inte pyntfluga borde vara (och är!) oerhört giftig för örret på grunt vatten,helt säker, finns ingen svårare fisk vad gäller att lura, laxar är lättare mvh bästa hälsningar
Du är inne på nått där TAMTAM. T.ex flugfiske med flugspö på/från kusten är ju grymt effektivt, det är det inget tvivel om ;) Dock inte soliga, blanka dagar, hehehe :rolleyes:
Finns dock ingen logisk förklaring på varför inte trolling med fluga skulle fungera, självklart fungerar oxå det. Här i Hardanger- och Etnefjorden har jag fått lika många, eller fler öringar bak båten (trolling) på fluga, än vad jag fått från landfiske med fluga (flugspö):D
Ajdå, jag skulle postat en bild på mina flugor jag fiskar med i hav och insjöar här, men jag har dessvärre glömt bort det. Här är tre flugor jag fiskar mycket med. Altid tar de någon fisk, även om det oftast hänger ute endast en, för det mesta i ytan med en actiontratt lite framför och ca.5-20g bly som sitter ca.20 fot framför flugan.
Flugan med actiontratten funkar överallt. Guldkropp, mylar och någon svart vinge, inte för mycket hår!
Mellersta flugan har bara en under och ovanvinge. Kroppen är bara en cm. där allt hålls ihop. Jag använder mest en stor enkelkrok till den, ca.1/0. Till de andra flugorna använder jag numera kraftiga sexor. Flugan underst funkar överallt också. Den behöver inte ha en actiontratt alls, men den kan ha det. Jag har kört denna med flytdobb framför, en spölängd, alltså inget bly alls. Den strippar i ytan och på det viset har jag fått både röding och lax på den. Inga jättefiskar tagna på dessa flugor, men de hugger på dem. Med lite mekande tror jag man kan få igång de stora med dem. Bara att börja testa. Varför inte köra en dag i vår med bara flugor på släp? Jag tror det kan gå bra.
Nja inga hemligheter där direkt, måste tillägga, 2011 blir nog året då Johan är "kung av Hasslö" skulle jag tro!, mvh (de fiskar du fick Jussi var riktigt fina jag såg dem bägge två) bästa hälsningar!
Ajdå, jag skulle postat en bild på mina flugor jag fiskar med i hav och insjöar här, men jag har dessvärre glömt bort det. Här är tre flugor jag fiskar mycket med. Altid tar de någon fisk, även om det oftast hänger ute endast en, för det mesta i ytan med en actiontratt lite framför och ca.5-20g bly som sitter ca.20 fot framför flugan.
Flugan med actiontratten funkar överallt. Guldkropp, mylar och någon svart vinge, inte för mycket hår!
Mellersta flugan har bara en under och ovanvinge. Kroppen är bara en cm. där allt hålls ihop. Jag använder mest en stor enkelkrok till den, ca.1/0. Till de andra flugorna använder jag numera kraftiga sexor. Flugan underst funkar överallt också. Den behöver inte ha en actiontratt alls, men den kan ha det. Jag har kört denna med flytdobb framför, en spölängd, alltså inget bly alls. Den strippar i ytan och på det viset har jag fått både röding och lax på den. Inga jättefiskar tagna på dessa flugor, men de hugger på dem. Med lite mekande tror jag man kan få igång de stora med dem. Bara att börja testa. Varför inte köra en dag i vår med bara flugor på släp? Jag tror det kan gå bra.
Action discen med pärla framför, Me like:p:p:p
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.