handdator

Visa fullständig version : Hydraulikpump strul Simrad AP14H

Kjelle
2010-04-11, 22:06
Vet att detta är vanligt, men vet ej om det går att fixa pumpen, någon som vet?

Har tidigare läst att andra Simrad pumpar funkar jättebra, men minns inte vilka, tips?

Autopiloten funkade fem minuter idag, sen ville den inte vara med längre SKIIIIIT!

TeamScuirus
2010-04-11, 23:51
RPU80 og RPU160 er norskproduserte pumper av høy kvalitet. Pumpa til AP12/14H er noe engelsk søppel. RPU80 er den du skal ha hvis du vil ha ei ny Simrad pumpe. Du kan også bruke ei Raymarine eller Hydraulic Projects pumpe.

Kjelle
2010-04-12, 00:46
takk for svaret, tittet så sent som tidligere idag på Hydraulic Projects hjemmeside.
Det står ingen priser der så jeg får ringe dit i morgen(om ikke du vet om noen som selger de, eller om du ikke vet hvor mye de koster).

Mvh
Kjelle

Kjelle
2010-04-12, 00:47
Forresten kan man kjöpe RPU80 i Norge, og hvor mye koster disse?

Kjelle
2010-04-12, 00:48
Hva er det som hender med disse Simrad pumpene? er det motordelen som dör eller er det pumpedelen?

går det ann å fikse disse greiene i stedet for å kjöpe nye?

Flodström
2010-04-12, 00:51
Jag har en RPU-100 som är marginellt större än RPU-80. Den kom med min AP14 då jag köpte den (beg.)
Har köpt renoveringskitt (nya kol, packningar, tätningsringar etc etc..) den skall jag renovera då jag kommer hem efter att jag har hämtat båten i Karlstad. Den kan jag ev sälja efter provning. Men du skall väll ha en pump nu vad jag förstår? Är det säkert då att det är pumpen?

Är du säker på att det inte är roderlägesgivaren som krånglar? Den brukar ryka först......... :confused:
Hur gammal är pumpen och piloten?

Flodström
2010-04-12, 00:55
Hva er det som hender med disse Simrad pumpene? er det motordelen som dör eller er det pumpedelen?

går det ann å fikse disse greiene i stedet for å kjöpe nye?

Oljelekage från pumphuset och olja på kollektorn. Då bränns/löser kollektorkolen upp sig och motorn slutar att snurra/pumpa.

Det verkar som det är det vanligaste felet med Simrad/engelska pumpar.

Dom jäkla skitpumparna är dyra som faaan. 7-800 USD i USA. Har sett någon ner på 600.talet men ytterst få.
Kolla efter en Raymarine Type #1 på T H T. Finns kanske någon som kan sälja en för 4-500 USD
Har liten tro på att en som är "lite använd" verkligen är lite använd. Heter alltid så, så länge den snurrar oavsett hur gammal den är.

Kjelle
2010-04-12, 00:56
Jag är rätt säker på att det är pumpen, men inte hundra.
Tänkte mäta att huvudenheten ger ström ut till pumpen när jag trycker på fjärrkontrollen.

Roderlägesgivaren visar motornas placering och följer med som normalt om jag styr från ena sidan till den andra, så det verkar som om huvudenheten får rätt signaler från roderskiten.

Autopiloten är ca två år och har gått ca 120-140 timmar...............................

Kollar så att huvudenheten ger ström till pumpen och hör isåfall av mig.

Kjelle

Kjelle
2010-04-12, 00:58
Oljelekage från pumphuset och olja på kollektorn. Då bränns/löser kollektorkolen upp sig och motorn slutar att snurra/pumpa.

Det verkar som det är det vanligaste felet med Simrad/engelska pumpar.

Är det utbyteskolen du menar (samma som sitter i alla elmotorer)?
Känner inte igen "kollektor", ta det på Norska istället hehe.

kjelle

Flodström
2010-04-12, 01:07
Utbytes-kolen som sitter i alla likströmsmotorer ligger an mot/vilar mot "kollektorn", ("kommutatorn", norsk) den delen som samlar strömmen från kolen och skickar strömmen vidare till rotoren/ankaret. Kollektorn består av en massa tjocka koppar-lameller som sitter i en krans runt motoraxeln. ;)

BTW verkar vara pumpen men du kan ju ha nått glapp oxå, fan vet, bara att kolla runt.

Kjelle
2010-04-12, 01:20
Hyffsat kort levetid på skiten, 120-140 timmar.....
Monterade pumpen, nya motorer och ny styrning sept/okt nångång 2008.
Hade några testturer under hösten, men körde första säsongen förra året, så i princip en säsong klarade den av.

Inte alls nöjd.

Funderar på Simrad AP24VFR till nybåten, hoppas den är bättre.

Förslag på annat brand mottages med stoort tack.

kjelle

Flodström
2010-04-12, 01:30
Till AP2403VFR är det RPU-80 pumpem som gäller (samma som Ray´s Type #1)
Det är den här piloten som jag skall försöka att skaffa lite senare, någon gång då båten är sjösatt...........

offshore
2010-04-12, 12:30
Jag hade simrad pilot i min tidigare båt, och pump motorn la av några gånger
b.l.a så släppte magneterna i motorn så de fick limmas om.
Och kolen fick också bytas ut vid ett annat tillfälle o.s.v

Kjelle
2010-04-12, 12:50
är det några av er som har en sprängskiss på motor/pump?
hur/vart delar man isär pumpen och motorn?

Kjelle

offshore
2010-04-12, 13:40
Har tyvärr ingen skiss
Om jag mins rätt så sitter det 2 st muttrar som man lossa för att få loss elmotorn från främre pump delen
är 2 st bultar som sitter fast i själva elmotorn i främre delen och håller pumpen mot motorn.
Sedan var det genomgående bult i elmotorn, men testa och innan du monterar i sär själva elmotorn
om den går el inte när du tagit lös den ifrån pump delen!!!!
När det va kolen på min så gick den en liten stund på sjön när jag knacka på motorn för att sedan stanna igen/kan även vara magneterna som lossnat!

Ett tips om det är elmotorn och du inte vill greja själv,så lämna den till nån firma som renoverar start och generatorer o.s.v till bilar!!

magic
2010-04-12, 15:16
När det va kolen på min så gick den en liten stund på sjön när jag knacka på motorn för att sedan stanna igen/kan även vara magneterna som lossnat!Har en kompis som lyckades knacka sig fram en hel säsong med hjälp av sin priest... :cool:

Kjelle
2010-04-12, 18:15
Vad slags lim använder ni för att limma magneterna?
Min första tanke var att använda grön 638 Loctite, men ni har säkert några bra förslag.

Magic, går det att anställa "knackaren" en säsong?

magic
2010-04-12, 18:19
Vad slags lim använder ni för att limma magneterna?
Min första tanke var att använda grön 638 Loctite, men ni har säkert några bra förslag.

Magic, går det att anställa "knackaren" en säsong?Nja, men han kanske kan låna ut priesten.. :-)

Förresten kanske jag behöver nåt att göra efter Bornholm om jag inte skulle vara kung längre.

Tamtam
2010-04-12, 21:21
är det några av er som har en sprängskiss på motor/pump?
hur/vart delar man isär pumpen och motorn?

Kjelle

Säger så här Kjelle det är dyra grejor kontakta Simrad och påpeka vad som hänt, timtal den gått osv och dra dej inte för att påpeka med skärpa vad du tycker om den kvaliteten........
Har jag testat med bra resultat och skulle göra lika i detta fallet oxå!! mvh

Kjelle
2010-04-12, 22:14
Säger så här Kjelle det är dyra grejor kontakta Simrad och påpeka vad som hänt, timtal den gått osv och dra dej inte för att påpeka med skärpa vad du tycker om den kvaliteten........
Har jag testat med bra resultat och skulle göra lika i detta fallet oxå!! mvh

Hej Hans!

Jo jag har redan gjort det men räknar inte med någon lösning från det hållet.
De två gångerna jag tidigare har skickat in deras supportformulär har jag fan inte ens fått svar.....

Så går det när Norska företag säljs iväg till USA, sa bara på Lowrances support, räkna med minst en timme i kö för att tala med någon på supporten.

/Förbannad Kjelle

TeamScuirus
2010-04-12, 22:26
Det er 2 års garanti på piloten i USA, men jeg finner ikke ut om det fortsatt er World Wide garanti, mener å huske det var det den gang Simrad var Simrad (før Navico)

Jonas Västerås
2010-04-12, 23:14
Min pump är en Autohelm från 1997 och den går klockrent fortfarande.

Flodström
2010-04-13, 02:17
Kjelle, tror det är två skruvar/muttrar på motorgaveln, på den sidan kolen är placerade. Skruva ur hattarna som håller kolen. Dra INTE ut kolen helt utan låt dom sitta kvar men lös ut fjädertrycket (kolen är inslipade och bör inte blandas i hop eller vändas på)
Då du gjort det, så lossar du dom skruvarna/muttrarna på gaveln. Då kan du sen dra av "magnet-delen med kolhållarna" Kvar sitter själva rotoren/ankaret men det gör inte så mycket i detta skede.

Då du har tagit av den lösa delen av motorn från pumphus-blocket (där akaret sitter fästat) kan du inspektera elmotorn och kolen invändigt (inte ta bort kolen än)
Är det massor med koldamm/kolpulver i motorn kan det tyda på stort kol-slitage. Kolla längden på kvarvarande kol (mät i riktning innifrån ut eller omvänt)
Ta bilder och skicka till mig så kan jag guida dig med vad jag ser på bilderna (om du går så långt som till demontering/renovering)

Flodström
2010-04-13, 02:18
Kan oxå kolla här i Norge på Navico. Har en kontakt där som ordnade reservdelar åt mig tidigare (men dyrt dock :( )

Kjelle
2010-04-15, 23:59
Fick svar från Simrad USA idag:

"I am sorry to hear about your issue with the autopilot. From the dates given, Purchased November 2008 you would be under warranty, as your warranty end date would be November 2010 = 2 years.

I am not sure why you would want assistance from the US if the vessel and unit is Sweden, it would really make no difference.This is why we have a Global Warranty, so that we can assist customer world wide with out incurring the high cost of customs and shipping for both of us.

I will pass your email onto our counterparts in that area for assistance."

Då verkar det som om det löser sig, kollade kvittot idag och jag köpte autopiloten den 25 juli 2008, så garantien skall fortfarande finnas kvar några månader.

Tamtam
2010-04-16, 07:30
Hej Hans!

Jo jag har redan gjort det men räknar inte med någon lösning från det hållet.
De två gångerna jag tidigare har skickat in deras supportformulär har jag fan inte ens fått svar.....

Så går det när Norska företag säljs iväg till USA, sa bara på Lowrances support, räkna med minst en timme i kö för att tala med någon på supporten.

/Förbannad Kjelle

Skit i formulär....... RING OCH ANVÄND HÖG RÖST det biter bättre!
Hade en liten fjäder som gick sönder i en av mina gamla riggar av Penn fabrikat var en vattenkammad gosse i början när jag sökte delar via Sverige med blaha resultat dvs knappt ett svar därefter blev jag rejält förbannad över nonchalansen och skrev ett uppretat brev till Penn i USA de skickade vad jag behövde overnight express free of charge och detta med en ursäkt bifogad.......

Tamtam
2010-04-16, 07:41
Kanske missuppfattade här den grunkan har du köpt i USA antar jag.......
Blir lite knepigare då naturligtvis, en av fördelarna av att köpa hemma mot kvitto är att man åtminstone har någon att skälla ut grundligt om man är missnöjd :rolleyes:

Kjelle
2010-04-16, 13:34
Det er 2 års garanti på piloten i USA, men jeg finner ikke ut om det fortsatt er World Wide garanti, mener å huske det var det den gang Simrad var Simrad (før Navico)

Det er fortsatt to års world wide garanti.

Kjelle
2010-04-16, 13:45
Fick idag ett mail från en chef inom den Europeiska delen av Navicos kundsupport. En man i Nederland var detta.

Det var inga problem, jag kunde själv välja om han skulle skicka ärendet vidare till Sverige, eller om han skulle skicka mig en ny i utbyte.

"Hi Kjell-Magne,
I am sorry to hear that you are having issues with your AP14H.
If you would like I could ask our Swedish Distributor to get in touch with you or if you are comfortable removing and installing a new unit I could send you a replacement.
Please let me know your preference."

Jag svarade att han gärna får skicka mig en ny, jag ringde även upp mannen för att dubbellkolla så att han skickar rätt pump, och han svarade att han har redan skickat mig en komplett sprillans ny autopilot, altså inte bara pumpen utan hela piloten...
Jag skickar bara tebax de delarna jag inte kommer använda.
Roderlägesgivaren som brukar vara ett annat problem på dessa autopiloter sade han att där behåller jag även min gamla som reserv i och med att dessa brukar strula efter några år i saltvatten.

WOW, som sagt all cred till Navico.

Min uppfattning om deras kundsupport har ändrats rejält på ett par dagar.

Och inga missuppfattningar, han sade att Simrad har world wide warranty, oberoende av vart du köper produkten.

Kjelle

Rogern
2010-04-16, 23:52
Hei.
Jeg har og hatt problemer med piloten.. den har ikke funket siden du solgte båten Kjelle..
Har du noen e-post til dem som du tok kontakt med. Jeg har ikke fått svar av dem her i norge.
Sjekk bloggen (http://rogerns.blogspot.com/2010/03/reperasjon-av-hudraulikkpumpe-simrad.html) min. Det ser ut til at pumpe har en konstruksjonsfeil/produksjonsfeil da olje lekker inn.

Kjelle
2010-04-17, 00:13
Hei.
Jeg har og hatt problemer med piloten.. den har ikke funket siden du solgte båten Kjelle..
Har du noen e-post til dem som du tok kontakt med. Jeg har ikke fått svar av dem her i norge.
Sjekk bloggen (http://rogerns.blogspot.com/2010/03/reperasjon-av-hudraulikkpumpe-simrad.html) min. Det ser ut til at pumpe har en konstruksjonsfeil/produksjonsfeil da olje lekker inn.

Hmm samme problem med den også, merkelig, hörte ikke noe fra Per Erik om at han hadde problemer med Autopiloten. Jeg vet at jeg hadde også dette problemet på min Rana, tre av tre muliga da.

Din pumpe kjöpte jeg også i USA, men det må ha värt i 2002 eller 2003, så det er helt sikkert ikke mulig å få fikset det på garantien.
Jeg gikk inn på Simrad.com og klikket meg videre til dere supportformulär, valgte USA som land og skrev hva jeg mente plus litt til, det fungerte, men som sagt min var det fortsatt garantitid på.

Tittet inn på din blogg, og det der ser ikke bra ut.
Det jeg skulle sjekket om jeg var deg, er hvor mye en ny pumpe fra den Engelske firmaen som er nevnt tidligere i tråden, hvor mye denne koster.
Jeg tror ikke det går å få noe hjelp fra Simrad siden garantien gikk ut for seks år siden, og om det blir snakk om å kjöpe en ny pumpe, så skulle jeg nok valgt en helt annen pumpe enn den du har idag.

Men hvorfor ikke ta kontakt direkte med Simrad på Kongsberg?

Kjell-Magne

Tamtam
2010-04-17, 00:37
Fick idag ett mail från en chef inom den Europeiska delen av Navicos kundsupport. En man i Nederland var detta.

Det var inga problem, jag kunde själv välja om han skulle skicka ärendet vidare till Sverige, eller om han skulle skicka mig en ny i utbyte.

"Hi Kjell-Magne,
I am sorry to hear that you are having issues with your AP14H.
If you would like I could ask our Swedish Distributor to get in touch with you or if you are comfortable removing and installing a new unit I could send you a replacement.
Please let me know your preference."

Jag svarade att han gärna får skicka mig en ny, jag ringde även upp mannen för att dubbellkolla så att han skickar rätt pump, och han svarade att han har redan skickat mig en komplett sprillans ny autopilot, altså inte bara pumpen utan hela piloten...
Jag skickar bara tebax de delarna jag inte kommer använda.
Roderlägesgivaren som brukar vara ett annat problem på dessa autopiloter sade han att där behåller jag även min gamla som reserv i och med att dessa brukar strula efter några år i saltvatten.

WOW, som sagt all cred till Navico.

Min uppfattning om deras kundsupport har ändrats rejält på ett par dagar.

Och inga missuppfattningar, han sade att Simrad har world wide warranty, oberoende av vart du köper produkten.

Kjelle

Haha Kjelle helt rätt, tips spraya stången på rodergivaren regelbundet med 5-56 så går den i arv till efterkommande lovar mvh

Kjelle
2010-04-17, 00:56
Haha Kjelle helt rätt, tips spraya stången på rodergivaren regelbundet med 5-56 så går den i arv till efterkommande lovar mvh

Mm jag kletar in den med elektronikfett, drar ut stången och pumpar cylinder full med fett, trycker sen in stången och torkar rent cylindern.
Låter det ligga en del fett kvar runt stången/hålet i cylindern då detta funkar som tätmassa.

Kjelle

Rogern
2010-04-17, 19:57
Hmm samme problem med den også, merkelig, hörte ikke noe fra Per Erik om at han hadde problemer med Autopiloten. Jeg vet at jeg hadde også dette problemet på min Rana, tre av tre muliga da.

Din pumpe kjöpte jeg også i USA, men det må ha värt i 2002 eller 2003, så det er helt sikkert ikke mulig å få fikset det på garantien.
Jeg gikk inn på Simrad.com og klikket meg videre til dere supportformulär, valgte USA som land og skrev hva jeg mente plus litt til, det fungerte, men som sagt min var det fortsatt garantitid på.

Tittet inn på din blogg, og det der ser ikke bra ut.
Det jeg skulle sjekket om jeg var deg, er hvor mye en ny pumpe fra den Engelske firmaen som er nevnt tidligere i tråden, hvor mye denne koster.
Jeg tror ikke det går å få noe hjelp fra Simrad siden garantien gikk ut for seks år siden, og om det blir snakk om å kjöpe en ny pumpe, så skulle jeg nok valgt en helt annen pumpe enn den du har idag.

Men hvorfor ikke ta kontakt direkte med Simrad på Kongsberg?

Kjell-Magne

Per Erik brukte ikke båten så veldig mye, og piloten virket kun kort tid av gangen da. Garanti er det nok ikke men å levere noe så simpelt til en slik syk pris....
Og ny pume har jeg ikke råd til, da bytter jeg nok hele piloten. Så jeg får bytte børster som må spesialbestilles og koster 184kr pr stk pluss masse porto.
Dem skal i alle fall få min mening om produktet.

Kjelle
2010-04-17, 20:35
Per Erik brukte ikke båten så veldig mye, og piloten virket kun kort tid av gangen da. Garanti er det nok ikke men å levere noe så simpelt til en slik syk pris....
Og ny pume har jeg ikke råd til, da bytter jeg nok hele piloten. Så jeg får bytte børster som må spesialbestilles og koster 184kr pr stk pluss masse porto.
Dem skal i alle fall få min mening om produktet.

Ikke morro når så dyre greier tar kvelden.

Har du byttet tettingen mellom pumpa og motoren?

Holder ikke Per-Erik på med trolling lenger?

kjell

Rogern
2010-04-17, 22:50
Ikke morro når så dyre greier tar kvelden.

Har du byttet tettingen mellom pumpa og motoren?

Holder ikke Per-Erik på med trolling lenger?

kjell

Nei jeg har ikke byttet den..
Har du noe greie på hvor en får tak i reservedeler??
Nei han har stort sett gått tilbake til fluefiske stort sett.

Kjelle
2010-04-17, 23:31
Jeg har desverre ingen aning hvor du får tak i reservedeler, denne pumpa er tydeligvis produsert i England så kanskje lete rundt litt der borte etter deler?

Eller sjekk med Tess eller lignende i Norge..
Lykke till

Kjell-Magne

Flodström
2010-04-27, 21:21
Rogern, bare ta kontakt med ProNav i Egersund: Roger Noreng på teknisk support, "roger@pronav.no" og hør med han om reservedeler. Han pleier å få frem det meste av deler til Simrad.............. ;)