handdator

Visa fullständig version : Behöver råd om släpvagns val.

Kjelle
2009-03-06, 20:12
Yoo!

Måste shoppa båttrailer under våren, behöver lite råd.
Vilket fabrikat kör ni?
Fördelar och nackdelar med just det släp ni har?
Vad har ni haft som ni inte rekomenderar?

Tacki tack.

/Kjelle

lasse
2009-03-06, 21:57
Yoo!

Måste shoppa båttrailer under våren, behöver lite råd.
Vilket fabrikat kör ni?
Fördelar och nackdelar med just det släp ni har?
Vad har ni haft som ni inte rekomenderar?

Tacki tack.

/Kjelle
Jag har en bålstatrailer 1500 en kanontrailer.
den har tippbar vagga själjvjusterande sidostöd .
Numera har dom avtagbar lysramp.
Enda jag ångrade att jag inte köpte till är elwinch och aluminiumdurk längs med trailern så man slipper balansera på den.

Morsans gubbe hade en fogelsta mkt bra trailer då på 80 talet men numera är dom inte lika bra.

En trailer ska ha mjuka hjul med luft i som båten vilar på inte några jäkla hårdplasthjul då kan gelcoten skadas samt mjuka gummirullar som kölen står på.

Tror det enda du har att välja på är bålsta .

Team Helgøya
2009-03-06, 23:03
SVELA!!!

http://www.svela.no/images/BXL%20250.jpg

Er ikke noe å diskutere. Du finner ikke bedre båthenger.

Team Fiasko
2009-03-06, 23:21
jag skulle säga så här... att om inte båten tål att ligga på en trailer med hårda hjul så vet jag inte om jag hade vågat köra i hård sjö med den... typ som ryds som dessutom har en text på skrovsida att man ska göra på ett visst vis...
Den ligger ju klart mjukare på luftgummihjul men betydligt svajigare... om dessutom ett däck skulle bli tomt så drar du sönder hela skrovet...

Jag har en Fogelsta 2008B boggie reggad 2008 årsmodell 2008 med Warn elvinch till salu....

givetvis så kan det uppstå skador lättare med hårda hjul men då har man inte justerat stödet bra...

Kjelle
2009-03-07, 11:43
Tackar för alla inputs.
Fogelsta är ett av märkena jag har tittat på, jag har BARA tittat på nätet, inte varit runt till förhandlare än.
Team Fiasko, annonsera gärna ditt släp i säljdelen, den blir på tok för liten för min båt, jag måste tyvärr ha en 3508B eller tillsvarande av annat fabrikat.

Team Fiasko
2009-03-07, 12:47
Tackar för alla inputs.
Fogelsta är ett av märkena jag har tittat på, jag har BARA tittat på nätet, inte varit runt till förhandlare än.
Team Fiasko, annonsera gärna ditt släp i säljdelen, den blir på tok för liten för min båt, jag måste tyvärr ha en 3508B eller tillsvarande av annat fabrikat.

ja men jag kan snickra ihop något av några 2"4" så den kan ligga på denna.. inga problem :)

Gruvis
2009-03-08, 23:45
Tiki trailer har flera med gummihjul
Kompisen har en Tiki 1500 nertypad till 1300 med siliconfyllda hjul till sin Anytec
funkar kanonbra .
Själv har jag en Brenderup 1300 med halvhårda hjul byter nog till siliconfyllda inom en snar framtid.

Team Helgøya
2009-03-09, 00:02
En Svela 35MAX er nok hengeren du er ute etter, men
vet ikke hvem som forhandler dem i Sverige

Kjelle
2009-03-09, 00:59
Svela återförsäljare hittar jag inte i Sverige.
Jag kan få köpa en Fogelsta 3508b for 52300:- hos en snäll återförsäljare.
Billigaste Bålsta släpet i samma storlek kostar 74200:-, trots allt drygt 20 000:- är en hel del pengar.

Har ni tips på Bålsta försäljare som säljer billigare?

Mvh
Kjelle

drittling
2009-03-29, 18:39
Jag köpte min Bålsta trailer direkt från tillverkningen i Bålsta! Efter ha testat några olika märken. Mitt slutliga val var en Bålsat trailer så smidig ta upp och lägga i båten själv,
väghållningen osv. Och bästa priset fick jag av tillverkningen i bålsta samt snabb leverans.

Kjelle
2009-05-01, 22:17
Var i kontakt med Bålsta och ett 3500kg släp direkt från fabrik hamnar på 72 000kr.
Det är 19 000kr mera än Fogelsta i samma viktklass.
Har inte fattat beslut än, men det lutar verkligen åt Fogelsta.

/Kjelle

lasse
2009-05-02, 11:31
Var i kontakt med Bålsta och ett 3500kg släp direkt från fabrik hamnar på 72 000kr.

/Kjelle

Lägg till och köp ett bålstasläp du kommer inte ångra dig.
Glöm ej en elvinch.

drammenstravet
2010-01-25, 21:02
Jag köpte min Bålsta trailer direkt från tillverkningen i Bålsta! Efter ha testat några olika märken. Mitt slutliga val var en Bålsat trailer så smidig ta upp och lägga i båten själv,
väghållningen osv. Och bästa priset fick jag av tillverkningen i bålsta samt snabb leverans.

sluta det fins ikke bedre henger enn svela henger etter som ett slips i 140km med to tonn båt oppa.

BigFish
2010-01-25, 21:23
sluta det fins ikke bedre henger enn svela henger etter som ett slips i 140km med to tonn båt oppa.

Det går säkert jätte bra ända tills det det går åt helvete ....

Flodström
2010-01-25, 21:51
Det går säkert jätte bra ända tills det det går åt helvete ....
Hahaha, ja där har du nog en poäng :D

Har själv funderat på Bålsta men så skall den in til den sista komuniststaten då :-? Vad gör man då....................... :confused:

Inga hk-avgifter men regavgift på 8-10.000 NOK eller nått sånt.......... Nån som har pejling?

Team Larsen
2010-09-23, 22:46
Köpte en Majava 2,6 tons boggietrailer (VT 230-750 J 2 AKS 2600 KG) som jag får levererad nästa vecka. Kostade 4 500€, ca 42000 SEK i Finland. Sen tillkommer lite kostnader för besiktning.

http://www.nemocms.com/200185/Catalog/sn7nQgTzKA/venetraileriesitekuvat_2008_018.jpg

www.majava.nu

Den har fällbara bakljus i stället för demonterbar ramp, väldigt bra rullar, tippbar uppkörningramp, gångramp, m.m.
Återkommer med rapport.

Flodström
2010-09-24, 01:06

/Kjelle

Du har kanske ett problem här Kjelle och det är bredden på Fågelsta: "bara" 2,21 m och Bålsta har 2,4 m 19 cm bredare än Fågelsta.

Köper du Fågelsta måste du söka om dispensation för att traila Beason som är 2,58 m bred. Bara med Bålsta kan du köra utan disp. för där sticker inte båten utanför de tillåtna 10 cm på var sida.

Det här har jag kollat noga i alla trailerinfon man sett på nätet och det är inte spec. många trailers som tar en Beason utan att man måste söka disp.

Vet inte om lagen har ändrats till något annat än det här som har gällt förr :confused:

Dessutom så tror jag oxå att det blir mindre med att: "trailern kör bilen" med Bålsta p.g.a. större hjulbredd om jag skall vara ärlig......... :o

Team Larsen
2010-10-28, 16:42
Köpte en Majava 2,6 tons boggietrailer (VT 230-750 J 2 AKS 2600 KG) som jag får levererad nästa vecka. Kostade 4 500€, ca 42000 SEK i Finland. Sen tillkommer lite kostnader för besiktning.

Den har fällbara bakljus i stället för demonterbar ramp, väldigt bra rullar, tippbar uppkörningramp, gångramp, m.m.
Återkommer med rapport.

Har nu haft trailern ett par veckor och sjösatt två gånger. Den funkar väldigt bra. Stadig på vägen för min 2 tons båt. Bakljusen är fasta, ej fällbara som jag skrev, jag fick förra årets model. Kölrullarna är i hårdplast och verkar riktigt bra.
För övrigt har trailern rostfria bromsvajrar, AL-KO hjulnav, och AL-KO släpvagnskoppling och Goliath säkerhetsvinsch som standard.
Känns som ett bra köp för de pengarna, jämfört med den Bålsta-trailer jag var på gång att köpa.

silverminken
2010-10-28, 23:55
Kollade lite regler vad gäller bredlast och läste detta på Transportstyrelsens sida,så Fogelsta är tillräckligt bred. Mvh Thomas

Båttransportvagn
Båttransportvagnar kan vara av två slag: efterfordon eller släpvagn.
Om vagnen saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi, räknas den som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som ska vara registrerad.

För alla båttransportvagnar gäller:
Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Vägverkets föreskrifter (2005:102) om transport av bred och odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.