Visa fullständig version : Ankare och vhf?
Har skaffat en Ryds 510 GTS som vi tänker pröva på att trollingfiska med framöver. Båten har en 70 hk 2t motor så trolling med denna är uteslutet. Har därför monterat ett standard höj/sänk bart trollingmotor fäste från Biltema tillsammans med en ny 4 hk 4t motor. Båten har ett äldre ekolod Navman som vi inte hunnit pröva än. Däremot så har vi monterat ett nytt 5300 C kartplotter med stora kartan.
Vidare har vi skaffat en VHF radio och skulle gärna vilja ha tips på vilka kanaler som används, förutom kanal 16 för nödsituationer.
Ankare har vi inte skaffat ännu och skulle gärna vilja veta lämplig storlek och utformning samt hur lång lina som behövs. Båten kommer väl att väga runt 750 - 800 kg lastad.
Finns det någon mer "måsteutrustning" som man behöver ha?
Glömde paddlar, har redan skaffat två utdragbara. Nödraketer?
Mvh
Johnny
Nödraketer är alltid bra att ha.
Se om du kan hitta två beg. djupriggar.
Antingen spöparavaner eller pulkor bör ni också ha.
Dessa frågor bör ge svar på vad ni behöver:
Vart ni skall fiska?
Hur många spön?
Vilka arter?
hur mycket tror ni att ni kommer fiska?
Vad har ni för budget?
Har ni alla spön och rullar ni tänker använda?
/Kjelle
Kanal 72 brukar användas på vhf.
Ankarlinan bör vara 2- 3 ggr det maxdjup du tänker ankra på tex 50 m djup då ska du ha 100-150 m ankarlina.
Nödraketer är alltid bra att ha.
Se om du kan hitta två beg. djupriggar.
Antingen spöparavaner eller pulkor bör ni också ha.
Dessa frågor bör ge svar på vad ni behöver:
Vart ni skall fiska?
Hur många spön?
Vilka arter?
hur mycket tror ni att ni kommer fiska?
Vad har ni för budget?
Har ni alla spön och rullar ni tänker använda?
/Kjelle
Trollingfiske kommer vi mestadels att bedriva här på Västkusten där vi bor (Laholm) efter havsöring. Båten kommer alltid att förvaras på ett nytt bromsat släp så vi kommer att ha möjlighet att åka till Simrishamn ibland, Vänern (i närheten av Brommö där släktingar har sommarstuga), Patamalm i Kalmarsund dit vi åker på sem på sommaren och på Östra sidan om Öland där jag kommer ifrån.
Vi avstår från djupriggar och pulkor första året, det får vänta tills nästa år så kan man kanske skaffa någon elrigg direkt. Vi har tre par "Greate White" kopior från Blocket och två Dipsy 1 och 0 samt en Pink Lady. Vi har åtta kompletta nya rullar och spön och tio spöhållare (Lorentssson). Ska komplettera några justerbara spöhållare också som jag såg på Biltema. Vidare har vi nog ett tiotal wobblers Bomber, Strike Pro och Grizzly samt ca 30 plåtdrag NK och Ismo m. fl. Ett tiotal löjskallar med ett stort sortiment Gulp löjor. Flashes, tafslinor, snubbers, beteslås, lekande, djupparavaner kuusamo, krokar m.m. m.m. Så det känns som vi har det mesta för att komma igång. Vill bara inte glömma bort den grundläggande säkerhetsutrustningen.
Flytoveraller finns också.
Är kanal 72 någon allmän kanal som används exempelvis för att "chatta" mellan teamen?
Vilken vikt bör ankaret ha minst?
Mvh
Johnny
Ja kanal 72 brukar användas vi använder den vid trolling efter vandringslax.
Den används också på trollingtävlingar.
Ang ankare så har jag ett 10 kilos till min yamarin 6230 den väger 1050 utan motor så du bör ha ett på 7.5 - 10 kg
Team Helgøya
2009-03-08, 11:57
Vil på det sterkeste advare mot bevegelige stangholdere fra Biltema... Kan fort bli en reduksjon i stangparken din da. Scotty Striker eller Normark DeLux holdere er OK
Vil på det sterkeste advare mot bevegelige stangholdere fra Biltema... Kan fort bli en reduksjon i stangparken din da. Scotty Striker eller Normark DeLux holdere er OK
Tack för den upplysningen. Tyckte den såg vettig ut jämfört med Wiggler som inte har rörfästen.
Mvh
Johnny
Drivankare för att få ner farten och öka stabiliteten är nått som är bra att ha också...
Köp stort ankare så slipper du köpa nytt som jag fick göra. Sätt en bit kätting sista metrarna.
Drivankare för att få ner farten och öka stabiliteten är nått som är bra att ha också...
Köp stort ankare så slipper du köpa nytt som jag fick göra. Sätt en bit kätting sista metrarna.
Vi har bara en 4 hk 4t som trollingmotor så jag upplever det inte som om jag skulle behöva ett drivankare för att sänka farten. Kanske det skulle förbättra kursstabiliteten. Vi kör alltid med huvudmotorn nere och styr med den. Det funkar bra om det inte blåser för hårt. Båten blir fruktansvärt stirrig om man hissar upp stora motorn. Har haft lite ideér om att sätta dit ett löst roder i marinplywood och länka det till huvudmotorn, eller något att häkta på bakom den. Får se längre fram med mer erfarenhet.
http://www.strictlyipsc.com/Bilder/gts510.jpg
Har du köpt en VHF utan att ha fått utbildning och tillstånd för den?
http://www.pts.se/sv/Radio/Nytt-tillstand-for-VHF-i-fritidsbat/
Har du köpt en VHF utan att ha fått utbildning och tillstånd för den?
http://www.pts.se/sv/Radio/Nytt-tillstand-for-VHF-i-fritidsbat/
Ja.
Ska gå kursen i maj. Söker tillstånd efter kursen.
Mvh
Johnny
Vi har bara en 4 hk 4t som trollingmotor så jag upplever det inte som om jag skulle behöva ett drivankare för att sänka farten. Kanske det skulle förbättra kursstabiliteten. Vi kör alltid med huvudmotorn nere och styr med den. Det funkar bra om det inte blåser för hårt. Båten blir fruktansvärt stirrig om man hissar upp stora motorn. Har haft lite ideér om att sätta dit ett löst roder i marinplywood och länka det till huvudmotorn, eller något att häkta på bakom den. Får se längre fram med mer erfarenhet.
http://www.strictlyipsc.com/Bilder/gts510.jpg
Jag gjorde ett stag o satte mellan stora o lilla motorn.
Enkelt beskrivet:En gängstång , en snabbkoppling för luft i varje ända (för enkel mont. o demont. ute på sjön)
Fästen på motorriggarna:en plåt 50x100mm formad efter riggen ,en vinkel att sätta kopplingen (hondelen) på. slangklammor mod större.( Hör gärna av dej till mej så får du mer detaljerat)
/pära
Jag gjorde ett stag o satte mellan stora o lilla motorn.
Enkelt beskrivet:En gängstång , en snabbkoppling för luft i varje ända (för enkel mont. o demont. ute på sjön)
Fästen på motorriggarna:en plåt 50x100mm formad efter riggen ,en vinkel att sätta kopplingen (hondelen) på. slangklammor mod större.( Hör gärna av dej till mej så får du mer detaljerat)
/pära
Har satt på en 60 hk 4t så ev blir man lat och kör med stora motorn om det blåser. Tack i alla fall.
Mvh
Johnny
Har satt på en 60 hk 4t så ev blir man lat och kör med stora motorn om det blåser. Tack i alla fall.
Mvh
Johnny
Ok! Det funkar säkert lika bra.Hänger du sen dit ett par drivankare så blir båten stadigare o du riskerar inte att behöva köra med för lågt varvtal.
skitfiske
/pära
Ok! Det funkar säkert lika bra.Hänger du sen dit ett par drivankare så blir båten stadigare o du riskerar inte att behöva köra med för lågt varvtal.
skitfiske
/pära
Har två 60 cm drivankare och dom stabiliserar båten bra både med stora och lilla motorn.
Mvh
Johnny
Har upptäckt hur mycket lättare det är nu att gå i motvind med ett drivankare på ena sidan. På Västersjön där vi brukar göstrolla kan det blåsa rejält utan att det blir allför svåra vågor. Förut har det varit nästan omöjligt att gå i motvind. Sjön är ju inte så stor så man måste ju köra i cirklar.
Att gå spikrakt i motvinden är omöjligt, men om man går lite snett mot vinden och har ena drivankaret i på den sidan vinden kommer från, kompenseras vindens påverkan.
Men det har väl ni redan upptäckt....
Mvh
Johnny
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.