Visa fullständig version : Scuirus, Suzuki/Lowrance fråga
Finnes det något sätt att koppla EP-20 engine interface så man båda behåller analoga samt får digital data?
Tänkeratt om man kopplar sin motor interface direkte på motoren, där värkstäderna kopplar in sig "diagnostic tool" så skulle man kunna hämta ut data informationen direkt?
Är det verkligen så att de på verkstäderna måste koppla bort de analoga kablarna innan de kopplar till sina diagnostikverktyg?
Min tanke är att man skulle kunna låta det originala kablaget från motor till oljelampa/buzzer skall vara kopplat som normalt, och sen att man kopplar till EP-20 direkt på den använda kontakter på motorn, då bör man ju ha datakommunikation på båda den digitala och den analoga delen?
Kjelle
TeamScuirus
2010-04-24, 00:47
Kommer nye kabler i nær fremtid som fikser problemet. Torgeir hos Pronav har sørget for at det blir produsert opp 1000 interfacer av den nye typen for Navico Europa. Motorinterfacet er nå ellers bare tilgjengelig fra Suzuki USA og de har bare gammel type.
TeamScuirus
2010-04-24, 01:08
Enig med ditt resonnement, ved hjelp av SMIS Adapter Harness og EP20 som kobles til på serviceporten på motoren burde en kunne få både analoge klokker med varsellys og motordata på plotter. Problemet er sannsynligvis at ikke alle nødvendige signaler for EP-20 finnes på serviceporten på 2008 og nyere. Men dette burde være enkelt å teste for noen som har interfacene tilgjengelig. Jeg har foreløpig bare en 2005 motor og etter det jeg har fått beskjed om i dag kan det drøye et par måneder før Erling Sande kan levere DF175 til nybåten.
Team Helsingborg
2010-04-26, 22:42
Har köpt Lowrance Suzuki Engine interface 120 55. Denna tillsammans med Suzuki adapter 990C0-88035 hoppas jag få det att fungera med ett HDS. Kopplas in i serviceporten i motorn och sedan in i NMEA 2000 nätverket. Motorn är en Suzuki 115 2009. Tänker jag fel??
Finns info på:
http://www.blueheronmarine.com/Lowrance-120-55-NMEA-2000-Suzuki-Engine-Interface-6326
Kan fungera, annars så måste du koppla om serviceporten i motorn genom att koppla isär de två fyrkantiga kontakterna vid servicekontakten och istället koppla in service kontakten.
Sen kopplar du in din motor interface vid styrkonsollen där du också har samma fyrkantiga kontakterna.
Hoppas du förstår vad jag skriver(lite stressad nu).
Återkommer med mera utförligt svar senare ikväll om du inte fattar vad jag menar.
Kjelle
Team Helsingborg
2010-04-26, 23:11
På babords sida i motorn finns en kontakt med en gummihuva, vad jag kan se så passar adaptern där, adaptern kopplas ihop med EP 20 som sedan kopplas in på NMEA nätverket. Således kopplar jag inte in alls vid styrkonsolen. Detta är (vad jag fattat) så man ska göra på modeller from 2008??
Fast jag har två stycken 2008 modeller, men mina är kopplade vid styrkonsollen.
Dock var jag tvungen att koppla om sladdarna inne i motorn så jag använder den som idag sitter i skyddshuvan, och den jag kopplar från sätter jag in i skyddshuvan.
Jag forsökte först att koppla som du beskriver, men fick inte mitt att fungera, men prova gärna, för OM du får det att fungera så har du digitala signaler till skärmarna från kontakten i skyddshuvan, samtidigt som du har kvar varningssignal(ljud och lampor).
Får du detta att fungera så är det underbart.
jag lyckades dock inte men var inne på att testa igen efter helgens kommunikation med Squrius i anledning samma ämne.
Alla jag har pratat med har allt kopplat som jag har, vilket innebär att du inte har oljelampa och ej hellre signalhornet igång.
Kjelle
Team Helsingborg
2010-04-28, 10:09
Jag kommer att testa och koppla in när jag tar upp båten nästa gång, blir troligtvis i slutet av maj. Återkommer med vad jag kommer fram till.
roadster25_25
2010-04-28, 11:53
Hej grabbar (och kvinner)
Känner mej lite skyldig i det här ärendet, när det var jag som ställde frågan till Kjelle och han var vänlig och startade den här tråden. Min båt med DT60 2009 ligger fortfarande på land under en pressening, men hoppas avtäcka den i helgen. Då kommer jag att förhoppningsvis kunna göra lite tester med EP-20 interfejset och service uttaget på motorn (fyrkantiga honkontakten). Har en Lowranse HDS-5 med NMEA2000 nätverk. Jag återkommer efter helgen med vad jag kommer fram till.:)
/Pelle
TeamScuirus
2010-07-23, 02:38
Har postet informasjon om hvordan en får motorinterface til å virke på 2008 og nyere Suzuki sammen med analoge instrumenter med fungerende varsellamper på forumet til Norges Trollingforbund.
Suzuki motorinterface for 2008 og nyere (http://diskusjonsforum.trollingfiske.org/viewtopic.php?f=17&t=2240&p=19364#p19364)
Team Cjap
2010-07-25, 00:11
Hej Kjell.
jeg har oplysningerne 3. steder i min båd. på en HDS-10 og et Garmin GMI-10.som kører gemmen nema 2000 og så analoge på mine Suzuki ure, også olielampen, du kan ikke få olie temp og kølevand på hvis din motor ikke er over 200 hk.på din HDS
Hvis du vil have trim på skal du tilslutte den ledning der er til det ellers skal du lukke den af. hvis du ikke vil bruge den.
Husk når du bestiller kablet,skal du bestille til din størrelse motor og årgang. her er et par små film. så du kan se det.
http://teamcjap.blogspot.com/2010/02/garmin-gmi-10.html
TeamScuirus
2010-07-26, 23:17
Får opp kjølevannstemperatur på HDS fra 2010 DF175.
Hei og takk for svar.
Jeg får opp motortemp (om det er det dere kaller kjölevannstemp) på mine to DF140 2008 modell på min globalmap 8200c.
Mvh'
Kjelle
Den engine interface du henviser till Vidar, er det en helt ny interface, eller er det den som kom i 2008?(isåfall er det den jeg har).
Trenger jeg isåfall bare kontaktene du beskriver for å få båda analoge og digitale data?
Skal snart rigge em my båt, og det hadde värt bra å vite i tid om jeg må bestille nye engine interface eller om jeg kan bruke de jeg har og modofisere disse med nye kontakter.
Kjell-Magne
Ser at det har kommet en ny SIMS adapter til engine interface:
http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88136
Den erstatter denne:
http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88135
Spörsmålet er, om jeg kjöper den nye SIMS adaptern, er denne da "Plug and play" eller er det som vanlig ingen ting som stemmer?
Noen som vet?
Danke schön.
Kjelle
Det ser jo ut som det er like bra å lage en adapter (eller to stykkker) til mine to motorer og bruke de to engine interface jeg allerede har.
Vidar, har du noen bilder på dine overganger?
larsson laxkungen
2010-10-28, 12:45
Nån som har koll på om man kan få upp analaoga intrument på gpsen när man kopplar in motor interfacet på min Suzuki 80 hk -09. Tydligen försvinner analoga instrumentet (oljelampa m.m) när man använder gamla kabeln med adapter. Vill ju gärna ha motorvarningslampor igång ifall motorn krånglar!!
Eller kan man ordna så att man får analoga instrumentet att fungera på nåt sätt. Scuirus verkar ha nån lösning. Nån som har mail adress till Scurius??
mvh
Markus
TeamScuirus
2010-12-06, 16:39
Siden 88136 erstatter 88135 med samme beskrivelse for begge er du grunn til å anta at 88136 har riktig pinout for å koble 88134 til SDS porten på motoren og samtidig beholde de analoge instrumentene. Skal poste når jeg får bekreftelse på hvordan dette henger sammen.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.