handdator

Visa fullständig version : Sportpilot

lillen
2010-04-29, 02:15
Är det någon som har bruksanvisning/kopplingsschema till en ray. sportpilot ? Går den att koppla till plotter eller måste man ha kompass? Har aldrig haft nån pilot förut men fått denna så tänkte jag skulle prova . Men Lite svårt att veta vad som sak vart när man inte har nåt schema .

Tamtam
2010-04-29, 07:13
Fluxgate kompass tillhör piloten, sådan ska finnas annars är den inte komplett, och visst kan du koppla till GPS bara leta rätt på pilotens RX (mottagande kabel) har haft detta själv och då funkade eländet riktigt bra faktiskt, lycka till.
Googla Sportpilot manual kanske något dyker upp brukar göra detta
PS finns inte kompassen blir den nog dyr att ersätta dessutom är de av sisådär kvalite enligt min åsikt lägg ut en bild på vad du har om du behöver hjälp
PS 2 antingen styrs piloten av kompassen dvs den (försöker) bibehålla kurs rakt fram utan att kompensera för avdrift (den kurs du har när piloten tar över)
Eller så¨styrs den av GPS och då kommer den att försöka styra mot punkt/waypoint som din plotter anger med kompensation för avdrift, två skilda sätt att styra den helt enkelt lycka till

lillen
2010-04-29, 12:34
Ja nån fluxgate kompass fick jag inte med tyvärr. och jag har tidigare försökt få tag på en sån men de tillverkas tydligen inte längre .. Man har ju bara gamla grejor.. Sen hade jag ett minst lika gammalt plotter (simrad cp32) och till den gick det inte att få tag på nmea kabel för den hade slutat tillverkas. Men nu har jag skaffat en HDS7 som jag förhoppningsvis kan få att funka med piloten.. För skönast måste det ju vara om man kan lägga upp rutter osv. E lite svårt att lägga ut trollinggrejor själv om man inte har nån pilot :P. Men tack för hjälpen så länge .

Kjelle
2010-04-29, 12:45
här har du användarmanualen till fluxgaten när du hittar denna:
847

Kjelle
2010-04-29, 12:51
Här kommer en för Sport pilot +:
848

Kjelle
2010-04-29, 12:53
Tror denna fluxgaten funkar på din pilot, en dag kvar av auktionen, högsta budet nu är $20.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Autohelm-Raymarine-fluxgate-autopilot-compass-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem35a8e5a181QQitemZ23046 6888065QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear
Kan bli ett billigt kompass.

Kjelle

Tamtam
2010-04-29, 15:46
Ja nån fluxgate kompass fick jag inte med tyvärr. och jag har tidigare försökt få tag på en sån men de tillverkas tydligen inte längre .. Man har ju bara gamla grejor.. Sen hade jag ett minst lika gammalt plotter (simrad cp32) och till den gick det inte att få tag på nmea kabel för den hade slutat tillverkas. Men nu har jag skaffat en HDS7 som jag förhoppningsvis kan få att funka med piloten.. För skönast måste det ju vara om man kan lägga upp rutter osv. E lite svårt att lägga ut trollinggrejor själv om man inte har nån pilot :P. Men tack för hjälpen så länge .

Säger så här störst nytta har du nog av kompasstyrningen rakt fram, visst funkar GPS oxå men det blir bökigare där måste du alltid i förväg ange hur piloten ska styra dvs go to waypoint eller lägga punkt på kortet steer to, kom oxå ihåg att slå ifrån (cancel) navigering i god tid innan du når waypoint annars vänder båten helt om............ ankomstalarm påslaget!!!
Troligen måste du ha en kompass inkopplad för att systemet ska fungera dock icke säker men jag skulle tro detta.
Såg Kjelles annons kontrollera noga vad jag minns är att kompassen ska ha en special kontakt för att anslutas till styrhuset och finns inte denna med blir det nog svårt, annars att skarva kabeln är enkelt.
Lycka till, annars sälj resterna som reservdelar finns nog intresserade.

lillen
2010-04-29, 17:23
Ja jag har ju kontakten och hälften av koaxialkabeln. Men behöver jag verkligen kompassen om jag har den kopplad till plottret? Fast det kan ju vara bra att ha en kompass om man ska på en sjö som inte finns med på plottret. Tack för hjälpen alla. ska nog ta och lägga ett bud på den där kompassen :)

Tamtam
2010-04-29, 20:25
Du behöver ingen karta för att lägga en waypoint det går iaf lika bra men en stark fördel är om den inte ligger på land tro mej!! mvh och lycka till.
Posta dina resultat alltid kul att läsa om experiment av olika slag!:rolleyes:

lillen
2010-04-30, 00:17
Hehe ja det e ju klart svårare att lägga wayointen på rätt ställe om man inte ser kartan. :P Låter som du lyckats lägga en på land :P Ska posta resultat .Ska bli spännande att få till sånt här nu :) men så skönt om det fungerar :)

TeamScuirus
2010-04-30, 00:29
Vil bare nevne at en Sportspilot også bør ha en rorreferense også for å virke best mulig. Rorreferansen er ikke en del av standardpakka.

lillen
2010-04-30, 01:20
Ok då kanske det blir till att skaffa en sån med då .. vi får väl testa oss fram o se vad som händer nu.. :) men man måste ju börja nånstans .

Tamtam
2010-04-30, 13:02
Vil bare nevne at en Sportspilot også bør ha en rorreferense også for å virke best mulig. Rorreferansen er ikke en del av standardpakka.

Nog så iaf om du har hydraulstyrning, då är den helt nödvändig om jag minns rätt hade själv kabel och ej roderreferens och då funkade den lite tveksamt av och till..... en roderreferens hade nog hjälpt till men dessa är INTE gratis kommer du nog upptäcka speciellt den linjära........
Är du händig går nog den cirkulära att använda med linksystem (till inombordare) oftast mycket billigare samt att den nog suttit mycket mera skyddad (om du letar begagnad på Ebay) lycka till

lillen
2010-04-30, 13:48
Ja jag har hört att det e framförallt om man har hydralstyrning som man måste ha roderlägesgivare jag med.. o kör man som jag gammal hederlig teleflex så kanske man kan klara sig utan. .. Men vi märker väl ..
Ja så värst händig e jag ju tyvärr inte.. men vi får väl se vad jag kan lyckas åstadkomma. :) Ska se till att få igång HDS:en först o se att allt där funkar o sen blir det till att skaffa nmea-kabel till den för det lär ju inte följa med den. men det löser sig nog som sagt.

Tamtam
2010-04-30, 19:17
Hmmmmm. känner inte till HDSen riktigt, notera dock att det enda nätverk du kan koppla till Sportpiloten är NMEA 0183, den accepterar INTE 2000.
Normalt i den något äldre LCX serien ligger dessa signalkablar i enhetens strömkabel och du behöver INGA specialkablar alls om jag minns rätt möjligen då till pilotens anslutning kommer ej ihåg, vad jag minns är att detta är ett rent lödjobb med förlängning av de kablar som finns helt enkelt, du behöver inget som NMEA 2000 nätverk normalt använder mvh

lillen
2010-04-30, 19:21
JO nmea 0183 ligger i strömkabeln. Men jag måste väl ha en kabel från HDS:en som möter den kabeln någonstans. Det e väl lite begränsat med bara nmea 0183 men jag e ju nybörjare på det här med trolling o det känns som att innan jag ska ha nå fler grejor så kommer det säkert att bli en större båt o då säljer jag väl allt jag har nu o köper nån beg trollingbåt av nån känns det som . Men man ska ju aldrig säga aldrig .

Fiskarn0383
2010-04-30, 22:21
Bara för att vara petig. Du vet väl att NMEA0183 och NMEA2000 talar helt olika språk och inte kan kombineras. NMEA kablarna ut från ekolod/plotter brukar ligga som lösa kablar för ihoplödning med förlängningskabel. Så man kan kombinera som man själv vill. Om du nu inte har en ethernetport(eller vad det heter) med kabel och kontakter gjorda för ett komplett nätverk mellan olika tillverkare. T ex Lowrance-Suzuki

lillen
2010-04-30, 23:50
Jo det e klart det e 2 olika. men plottret ska ju stödja både 0183 o 2000 som jag har förstått det.. Sen har jag ingen aning om jag får kablar med ( man måste väl ändå ha ett kontaktstycke till plotterdelen). sen förstår jag med att i ena änden måste man fixa ihop det själv.. skulle finnas mååånga kablar tillverkade annars..

Kjelle
2010-04-30, 23:59
Om inte Lowrance har ändrat på någonting så har du bara lösa kablar(nmea 0183) ut från ekolodet, dessa skarvar du/löder du ihop med rätt kommunikationskabel från din autopilot.

Lycka till.

Kjelle

lillen
2010-05-01, 00:10
Ja då ska det ju inte vara nåt problem :) Jag återkommer om hur det gick :) Ska bli spännande det här .. hehe

Tamtam
2010-05-01, 00:49
Jo det e klart det e 2 olika. men plottret ska ju stödja både 0183 o 2000 som jag har förstått det.. Sen har jag ingen aning om jag får kablar med ( man måste väl ändå ha ett kontaktstycke till plotterdelen). sen förstår jag med att i ena änden måste man fixa ihop det själv.. skulle finnas mååånga kablar tillverkade annars..

Nej om det är som du beskriver HDSen använder du de signalkablar som finns i strömkabeln dvs INGET kontaktstycke alls detta är NMEA 2000 grejor.
Läs noga HDS manualen, din burk har mycket riktigt NMEA 0183 och om det är som LCX modellerna ligger dessa i enhetens strömkabel som lösa kabeländor avsedda för löd förbindning med andra enheter kolla manualen bör framgå med tydlighet.
Notera noga idag finns TRE olika nätverk i Lowrance plotters du har NMEA 0183 samt 2000 dessutom Ethernet gul kontakt på baksidan, av dessa är 0183 samt 2000 standardiserade nätverk som möjliggör kontakt med andra enheter av annat fabrikat (då oftast 0183) 2000 funkar delvis oxå men starkt begränsat ännu, Ethernet är ett rent Lowrance nätverk mej veterligt som ENDAST medger kommunikation mellan Lowrance enheter och icke till andra fabrikat, det är som en djungel men din manual om du noga läser och sätter dej in i den ger många svar (HDS manualen) lycka till

Fiskarn0383
2010-05-01, 01:27
Där ser man jag trodde det var just denna port, som man inte fick med kabel till ,som var för att få upp andra enheter på skärmen. Hade fel här. Sorry

lillen
2010-05-01, 01:27
Aha så det ser likadant ut på HDS:en då som på sportpiloten alltså. då e jag med.. Jag har ju inte fått hem den än så jag har inte hunnit titta nåt alls på den . Men det visar sig väl när man får den i näven :) Men tack för alla tips so far :) ovärdeligt att ha folk som gjort sånt här förut att fråga . :)

Fiskarn0383
2010-05-01, 01:41
Ja det kommer det nog göra. Bara var noga med att se vilken kabel du kopplar in så kommer det nog lösa sig. Lycka till

Tamtam
2010-05-01, 09:23
Lycka till det är inga direkta svårigheter kom ihåg att du ska koppla ihop NMEA 0183 trådar, i HDSen TX (transmitting) till pilotens RX (reciving) plus skärmen (shield, blanktråd utan isolering) med pilotens ground, sedan får du göra ett antal inställningar i menyn för 0183 i HDSen så den sänder ut rätt data kallas NMEA sentencer du ser dem som bokstavs kombinationer typ RMC osv finns en hel hög du kan slå på alla spelar ingen direkt roll.
PS den kabel du ska använda kan vara märkt RS-232 Comm oxå vilket är samma sak i detta fallet