Visa fullständig version : Rival 560!?
Hej på er! Är på köpartåg nu och ska åka o titta på en Rival 560 på söndag.
Är det några av er som äger eller har ägt en sådan som kan ge lite tips om vad man ska kolla efter. Alla båtar lär ha några små barnsjukdomar eller konstruktionsfel.
Båten är ifrån 2000 så den är relativt gammal. Några nackdelar? etc.
Ni fattar frågan. Vill få så mycket kött på benen som möjligt innan jag åker tittar..
Tack.
/Jani
Flodström
2010-05-01, 02:57
Det vanliga, kolla akterspegeln för sprickor, speciellt ner mot botten och sidorna.
Kolla kölsvinet och kolla efter grundstötningar (gamla reparationer drar ner priset).
Annars så är Rival en fin båt, föregångaren till Rocad. Det mesta skall vara bultat, inte poppnitat som det annars brukar vara i dom flesta båtmärken.
Det är en hel del jag känner som kör Rival och är helnöjda. Alla gånger en mycket bra båt om den inte är allt för nedsliten och borrad i. Köper du den så kan jag bidra med en del rigg-bilder (skicka i.s.f PM med din e-postadress)
Lycka till.
Rival är bra grejor normalt om den är skött och inte körd som tusan, finns de som lyckats köra sönder sådana men en klar fördel är att den är gjord i plast då är nämligen inget omöjligt, mycket lättreparerat om man vet vad man gör, tror inte du tar någon större risk men som Flodström påpekade kolla de vanliga ställena, lite borrhål spelar mindre roll om något är borttaget så försök att i första hand utnyttja dessa till montering av dina grejor annars laga med gelcoatspackel i passande färg. lycka till tror inte du blir besviken
Hej på er! Är på köpartåg nu och ska åka o titta på en Rival 560 på söndag.
Är det några av er som äger eller har ägt en sådan som kan ge lite tips om vad man ska kolla efter. Alla båtar lär ha några små barnsjukdomar eller konstruktionsfel.
Båten är ifrån 2000 så den är relativt gammal. Några nackdelar? etc.
Ni fattar frågan. Vill få så mycket kött på benen som möjligt innan jag åker tittar..
Tack.
/Jani
Är det den på blocket som står i kinda? Vart riktigt sugen på den själv ;). Men har inte tid med ny båt nu. Om det är den jag tänker på så prova så den fungerar med en 50 hk, känns i minsta laget.
Mvh Mikko
larsson laxkungen
2010-05-01, 11:52
Kanske 50 hk är i minsta laget. Tror själv att en 70 hk är optimalt för denna båt. Funkat säkert om man är själv i båten men med lite packning och fler personer kanske en starkare motor behövs.
Hej! Tack för alla tips. Ja det är den som är på Blocket! 50hk är i minsta laget kan jag hålla med om, men man får gapa efter det man känner att man har råd med. Båten vekar fin men en genomförlig genomgång ska göras. Enligt ägaren så har de fiskat 2 personer med packning och det har funkat bra med motorn. Jag återkommer efter titten.
/Jani
Tack Flodström!
Jag återkommer garanterat om de t blir båtköp. Frugan motsätter sig ganska rejält med tanke på ett helt nyrenoverat hus med 2 små barn. Men lite mervärde ska man väll få ha :)
Jani
Angående motorstorleken så tror jag det inte blir någon racerbåt men båten i sig väger ju bara drygt 450 kg om jag förstått det rätt. Kör nu i en Buster L med en 50 på och det fungerar med 4 pers ombord. VI får se, är sjukt sugen men båten måste inspekteras och sen får man väll smöra för tanten allan...
Angående motorstorleken så tror jag det inte blir någon racerbåt men båten i sig väger ju bara drygt 450 kg om jag förstått det rätt. Kör nu i en Buster L med en 50 på och det fungerar med 4 pers ombord. VI får se, är sjukt sugen men båten måste inspekteras och sen får man väll smöra för tanten allan...
Kan 450 kilo verkligen stämma?? Tycker dom ser stadiga och välbygda ut så det borde ju borga för en högre vikt. Med en 50hk 4-takt landar det ju isånt fall inom eu trailer vikt, verkar ju va för bra för att va sant ;).
Hur som riktigt fin båt som nog skulle göra sig kanon på vättern!
Mvh Mikko.
Tyvärr verkar det inte som att det blir någon båt. Fått stränga order från min "bättre" hälft om detta. Man får väll se framåt o hoppas på en båt någon gång i framtiden.
Tack för alla svar i alla fall, blir nog en Rocad eller Rival i framtiden i alla fall.
/Jani
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.