Visa fullständig version : Splitnitar?
Är det någon som vet var jag kan beställa splitnitar någonstans?
Det är så att jag tog bort soffan baktill i min silver shark 580CC och nu när jag funderar på att sälja den så skulle jag vilja montera tillbaks soffan men jag hittar inte splitnitar någonstans.
Jag har frågat runt på lite marinor men ingen har några :confused:
Splitnitar????
Du får nog förklara dej bättre jag har iaf. aldrig hört ordet, menar du popnit??
http://heco.se/katalog/pdf/platinfastning.pdf
Heco säljer split nitar, men dessa måste specialbeställas.
Så varför inte använda popnitar istållet?
Emhart teknik i Örebro säljer också split nitar:
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/emhart_teknik_ab/nit_blindnit_och_blindnitsmutter/pop_nit_split/i165902/
Flodström
2010-05-04, 21:28
Är det någon som vet var jag kan beställa splitnitar någonstans?
Det är så att jag tog bort soffan baktill i min silver shark 580CC och nu när jag funderar på att sälja den så skulle jag vilja montera tillbaks soffan men jag hittar inte splitnitar någonstans.
Jag har frågat runt på lite marinor men ingen har några :confused:
Tror "splitnitar" är det samma som "Popnitar".
Frågar du efter poppnitar tror jag dom flesta vet vad det är och kan tillhandahålla sådana. Du skall väll ha rostfria popnitar till din båt skulle jag tro
Kolla på Watski:
http://www.watski.com/sv/Butiken/Produkt/?EnovaId=27626
Dom har ett urval av popnitar/popnagler som du säkert kan använda. fast det blir kanske lika dyrt som att använda riktiga skruvar och muttrar av syrafast kvalitet typ A4? men kanske det inte funkar i en Alu-båt?
Rostfria pop nitar tror jag blir för hårda mot materialet och kanske får plasten att spricka.
Produktbeskrivning på split nit:
Pop Nit split
Blindnit av Al avsedd för mjuka och spröda material, t.ex. plast.
Ja en splitnit är en slags popnit, jag var lite otydlig. Det tog en stund för mig att hitta namnet på denna speciella popnit :)
Baksidan på niten splittras när man drar ihop den så niten ser ut som ett ankare på ena sidan när den är ihopdragen. Som kjelle säger används den till spröda material och är hålen väldigt stora så är en splitnit att föredra.
När jag monterade bort soffan såg jag att det var blandade typer av nitar till soffan. Vissa av hålen har varit omöjligt att använda en vanlig popnit till men i dessa hålen såg jag nyss att jag kommer åt med en skruv,mutter och brickor på baksidan istället och resten av hålen fungerar det med vanliga alu popnitar.
Det blir betydligt bättre än när den kom från varvet i finland :)
Jag tackar för länkarna!
soffroad
2010-05-04, 22:03
Blanda rostfritt och aluminium är väl inte det bästa man kan gjöra om man har med saltvatten att gjöra.
Mvh Jonas
Blanda rostfritt och alu gör inte något i detta fallet då det bara handlar om den invändiga plasten i silvern. Nitarna kommer inte i kontakt med annat än plast. Däremot är jag tveksam till att plasten håller om jag använder rostria popnitar. Originalen som silver satte dit var i aluminium så jag chansar inte med rostfritt.
Flodström
2010-05-05, 02:54
Fick för mig att båten var i Alu. :oops: Men plast, ja då kan du använda Alu-niten. Skruva går ju oxå och blir säkrare och hållbarare. Använd A4 skruv i kombinatione med "nylock" mutter + bricka på baksidan så ramlar muttern aldrig bort. ;)
Du kan nog använda rostfri popnit om det funkar, lägg bara en rostfri bricka över niten på baksidan om möjligt då krossar den inte plasten, tryck ner brickan så hårt som möjligt innan du börjar spänna tången, den bör passa ganska exakt över niten.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.