Visa fullständig version : Ny motor - vad rekommenderas?!
Team T.U.R.
2010-05-10, 11:08
Hej,
Funderar på att byta motor på min Ryds 610 BF. Sitter idag en Yamaha 100 Hk som iofs går som en klocka, men den har ändå 10 år på nacken nu. Detta leder mig in på fråga ett;
1) Vad ska man räkna med för livlängd (gångtimmar och/eller år) på en motor som används relativt flitigt under lång trollingsäsong?!
Sedan till själva bytesfrågan; vilket märke ska man satsa på...?!
Som jag ser det står det mellan Suzuki och en ny Yamaha (finns det andra vettiga alternativ är jag öppen för att höra argument för det!). Kommer att satsa på en 115 Hk i vilket fall som helst (max tillåtet för båttypen) då ett par hästar extra inte hade skadat som det känns nu, både för transportfart på lägre varv och öka max en aning.
Har varit rätt inställd på Suzuki själv, men kanske är jag här påverkad av deras reklamkampanjer och framfart senaste åren!?
2) Är det någon om har erfarenhet av, och kan jämföra Suzuki vs Yamaha?
3) För och nackdelar; nypris, ägande (service, förbrukning, etc),annat?
Tack på förhand,
/Andreas
Hej Andreas!
Kör själv Suzuki två DF140 (samma motor som DF115), är jättenöjd med dessa.
Fördelar:
*bra bränsleförbrukning
*Tystgående
*låg vikt
*problemfria motorer
*kan kopplas upp mot Lowrance via EP20 så du får fram bränsleförbrukning, temp med mera.
Har tidigare haft samma motor fast det stod Johnson på kåpan, detta var en DF90.
Samma där, tystgående med låg bränsleförbrukning.
Har tidigare haft Mökkury i flera olika storlekar, aldrig mera någonsin kommer det sitta Mökkury på mina båtar. Inte ens om jag får skiten gratis!
Honda är ett annat alternativ, med en del tyngre och om jag inte minns fel även en hel del dyrare. Vill minnas ha läst att Hondan låter en hel del.
Har ingen direkt erfarenhet av Yamaha - kör i dagsläget Suzuki och kommer inte att byta - mycket nöjd. Suzuki har kamkedja medan jag tror att Yamaha har kamrem. Kamkedja behöver knappast bytas medan vissa menar att en kamrem ger en lägre ljudnivå.
/F
Team Helsingborg
2010-05-10, 18:14
Har en Suzuki DF 115 årsmodell 2009, hade tidigare en likadan fast 2001. Motorn sitter på en Ryds 600 BF. Tycker detta är en suverän kombination.
Som du läst ovan så är en fördel att man slipper byta kamrem då den har kedja. Köpte min hos Båtcompagniet, tjänade ca 26 000 kr på det. Sen tappar man garantin från generalagenten. Känns som det kvittar, ska den gälla måste man serva motorn hos märkesverkstäder för vettlösa priser. Första säsongen skulle det kosta ca 13 000 kr.
Team T.U.R.
2010-05-11, 00:04
Tack för svar så långt!
Följdfråga till Team Helsingborg; vad får du för prestanda med den kombinationen - toppfart/förbrukning?
Med min nuvarande Yamaha 100 ligger jag på max 30, transport ca 25 knop vid 5000 varv. Den drar i genomsnitt strax under litern distansen (transport och trollingfart inräknat). Tycker det är lite mkt för båten som ändå är rätt lätt... Hade varit intressant att höra ATT det minskar.
Ingen som har tankar runt livslängd på en trollingmotor?
Ingen som har tankar runt livslängd på en trollingmotor?
Ser titt som tät motorer till salu i USA, en hel del har gått runt 2000 timmar, man även motorer med över 3000 gångtimmar.
Så med dagens motorer tror jag inte man behöver oroa sig om man sköter olja och filterbyten.
TeamScuirus
2010-05-11, 00:33
Jeg har Suzuki DF115 som fungerer suverent. Det kommer ny utgave av Suzukimotorene i størrelsen 100-140hk neste år. Disse vil få den nye lean burn teknologien som skal bruke 20-30% mindre drivstoff. Jeg hadde ventet til neste år og satset på en ny Suzuki.
Team T.U.R.
2010-05-11, 09:43
Kjelle; 2000-3000 timmar låter väl inte så mkt, om det skulle vara någon gräns så blir jag lite orolig... Lite överslagsräkning;
* Runt 20 pass per år
* Varje pass runt 10 timmar
Det medför 200 timmar per år och alltså en livslängd på 10 år...? I så fall skulle det verkligen vara hög tid att byta motor NU!
Har ju tyvärr ingen logg i denna motor så har ingen exaktare uppfattning hur långt den gått tyvärr...
Hur ofta byter ni i forumet motorer?!
Baserat på ålder/år och/eller förbrukningstimmar?
Scurirus; intressant med den nya modellen, hittar bara info om denna teknologi för mindre motorer... Har du någon länk där jag kan läsa mer om detta, kanske lite tester?
Jag byter hela ekipaget efter max två år, då baserat på att jag är astrött på båten och vill ha nåt annat.
Samma gäller iofs bilar och motorcyklar med.
Bara frugan som har hängt med längre än två år :-)
Kjelle
Team T.U.R.
2010-05-11, 10:10
Haha, jo men frugan servar och smörjer du väl upp väldigt frekvent! :wink:
Haha, jo men frugan servar och smörjer du väl upp väldigt frekvent! :wink:
inga 50 timmar där inte :-)
Team T.U.R.
2010-05-12, 09:51
Hmm, var inte meningen att döda tråden med skämten... Fortfarande ett pr följdfrågor längre upp i tråden som jag gärna får svar på! :)
1) Hur ofta byter ni i forumet motorer?!
Baserat på ålder/år och/eller förbrukningstimmar?
2) Följdfråga till Scurirus; intressant med den nya modellen, hittar bara info om denna teknologi för mindre motorer (var dessutom inom lokala Suzukihandlaren igår och han kände inte till att detta var på G för större motorer)... Har du någon länk där jag kan läsa mer om detta, kanske lite tester?
3 Följdfråga till Team Helsingborg; vad får du för prestanda med den kombinationen - toppfart/förbrukning?
Team Helsingborg
2010-05-12, 19:41
Jag har inte hundra koll på vad den drar. Har ännu inte installerat engine interface. Vad jag noterat med den nya Suzukin är att den drar rejält mycket mindre än den gamla. En typisk trollingtur för oss; ca 15 nm transport i 20-25 knop, sen trolling utan trollingbromsar i ca 7 timmar, dvs ca ytterligare 15-16 nm. Går drygt 20 liter. Mer vågor ger högre förbrukning.
Med den gamla motorn fick vi upp den i 32 knop på topp, fanns säkert någon till på plattvatten, ren botten och rätt tiltat etc. Den nya har vi inte maxat rejält ännu, känns som om den är några knop långsammare. Vi hade tidigare 21´ standardpropeller nu har vi gått upp en storlek dvs 23´ även den standard. Vi kommer nog att byta till en mindre.
Med rätt hissning, propeller, ny motor, plattvatten och ren botten och allt optimalt ska man kunna få upp den i 35-36 knop på topp. Allt enligt tester med liknande båtar. (Rocad 606 wa, Flipper 605 etc.)
Vi Båtägare nr 2008-3 har ett test av 115 hk utombordare. Sammanfattningsvis så är det mycket lite som skiljer åt när det gäller prestanda mellan Suzukin och Yamaha.
Mitt intryck är att många trollingfiskare har Suzuki, storleken 115 är gångbar på många båtar. Rätt pris och en bra motorhandlare/mekare i närheten avgör om du frågar mig.
Flodström
2010-05-16, 18:47
Honda, "the one and only" :D (for me)
Jag byter hela ekipaget efter max två år, då baserat på att jag är astrött på båten och vill ha nåt annat.
Bara frugan som har hängt med längre än två år :-)
Kjelle
Haha ja fortsätter du med den frekvensen på byte av dyra grejor kan jag tänka mej att även hon vill bli utbytt!:rolleyes:
Men du kanske har tur med trisslotter :D
Tror nog du inte går fel med någon av de japanska 4taktarna de är nog alla bra, bara en fråga om bästa pris kontra hk.
Timmar ja jämför man hur långt bilar går så är nog båtmotorer lite underskattade, sköter man sina grejor på rätt sätt går de normalt långt även om driftsförhållanden skiljer, båten har ständig uppförsbacke normalt iaf
Flodström
2010-05-17, 13:32
Bara frugan som har hängt med längre än två år :-) Kjelle
Hmmmmm. En Honda har då precis blivit inkörd, hehehe :D :D :D
Team T.U.R.
2010-05-20, 14:13
Ny fundering i samma tråd; det var någon som nämnde Suzukis "lean burn" teknologi tidigare i tråden och att det tom skulle komma på 115 Hk motorn till nästa säsong. Nu kunde jag ju inte få det verifierat av lokala handlaren och fick inget mer napp eller referens här i tråden heller.
Men givet att denna nya teknologi bevisligen är betydligt mer bränslesnål (vi trollare lägger ju en del distans på motorerna...) samt att 90 Hk motorn väger ca 40 mindre än 115 Hk motorn (190 vs 150 kg), vad tror ni om att gå på en 90 Hk med lean burn istället för en 115 hk...?
Förlorar säkert ett par knop på toppfarten, men känns inte som om det spelar någon roll om båten gör 30 eller 28, jag menar hur ofta är det sånt väder att man kan nyttja full gas ändå?
Nej, vad jag är mer orolig för i så fall är acceleration, speciellt med ett par gubbar i båten, eller risken att inte kunna köra vattenskidor till sommaren (vilket ju går idag med Yamaha 100, även om det är liiite segt att komma upp ur vattnet). Återigen vill jag poängtera att min båt är främst ett fiskeverktyg, men det är ju bra OM det går att "leka" lite med den också!
En annan orosfaktor är ju att man kanske hamnar på högre varv både vid march/transport och eventuellt även vid trollingfart och att därmed den effektivare förbränningen skulle äta upp detta...?
Några kloka råd och funderingar runt detta?
Tack på förhand!
Alessandro
2010-05-20, 14:56
Ingen annan än jag som tror på diesel? Skulle gärna vilja ha en yanmar 150hk
monterad på en Master 651:a, med zt350 drev.
Jorå, tror på Diesel, men frågan var tips på ny motor till en Ryds Big Fish som idag har en Yamaha utombordare.
Hade inte priset varit så högt så hade nog jag vald en Diesel till min nya Beason.
Kommer istället att använda mina Suzukis DF 140.
Penta Diesel hade varit mitt första val om det inte varit en ekonomisk fråga.
Kjelle
Team Helsingborg
2010-05-20, 20:38
Jag hade gått på 115 hk. Svårt att se att det skulle vara väldigt stora skillnader med lean burn tekniken än nuvarande teknik, jag kan ha fel.... Sedan har 115 tillverkats sedan 2001 och alla ev barnsjukdomar etc är åtgärdade. Dessutom är det en motor som väldigt många använder till just trolling och då vet man att grejorna fungerar. Kompisarna har en suzuki 140 på sin 600 bf, de har några knop mer på topp än mig men å andra sidan så har de svårt att hålla nere farten vid trolling.
rival-andy
2010-05-24, 21:37
Jag pratade med en trevlig handlare i Hudik. Han menade på att det nya lean burn systemet är mycket effektivt. När motorn inte jobbar hårt, typ vid trolling och normal marschfart så konsumerar den upp mot 50% mindre sopp än den gamla modellen. Vid belastning är det dock ingen skillnad alls (Vattenskidåkning, hård sjö eller mycket last). Motorn magrar bränsleblandningen då den känner av att motorn går lätt. Han visste dock inte när det kommer på de större modellerna över 90 hk. Själv stod jag i valet och kvalet mellan en 115 eller en 140 Suzuki. Det blev en Johnson 140 med bara några timmar på mätaren. En demomotor som var några år gammal så priset blev bra.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.