handdator

Visa fullständig version : Depth Raider eller Fish Hawk X-4

gnidde
2010-05-11, 23:14
Hej!
Någon som har erfarenhet av dessa produkter? För eller nackdelar. Vilken ska man köpa?
Kanske fler som går i köptankar på en speed&temp pryl?
Kanske kan samköpa?
Mvh Thomas
TEAM FRÖNÄS

Kjelle
2011-06-15, 20:52
Ajdå, missade din tråd.
Jag kör med FishHawk X-4, och har även en till salu.
Hojta till ifall du fortfarande är intresserad.
Skulle vilja bli av med den jag har innan jag åker iväg på semester.

Kjelle

Tamtam
2011-06-16, 05:16
Hej!
Någon som har erfarenhet av dessa produkter? För eller nackdelar. Vilken ska man köpa?
Kanske kan samköpa?
Mvh Thomas
TEAM FRÖNÄS

Kolla upp bägge grejorna noga så finner du att X-4an fungerar ungefär som ett ekolod, dvs proben därnere sänder genom vattnet upp signalen till givaren på akterspegeln medans DR grejen är beroende av en plastklädd djupriggswire som signalen tas upp med till båten sedan överförs med en antenn till instrumentet.
Den plastklädda wiren bör hållas i gott skick då den försämras om den plastade wiren börjar bli sliten, dessutom är nog stackers iaf av metall mindre bra.
Jag har ingen direkt erfarenhet av DR och plastad wire erkännes men däremot av X-4 liknande grejor.
Skulle välja X-4a direkt utan att blinka, visserligen dyrare ja visst men du behöver ingen special wire som måste bytas med jämna mellanrum, bättre teknik helt enkelt enligt min åsikt mvh

Team Cjap
2011-06-28, 16:44
Skal have en transducer mere på båden en Lowrance 83/200 khz.
Kan må sætte transduceren fra FishHawk X-4 i samme side som den der vil være ca 100-150 mm mellem dem vil der ske noget ved det.
For i den anden side har jeg en Airmar P66 og structurescanen.

Kjelle
2011-06-28, 16:51
Skal have en transducer mere på båden en Lowrance 83/200 khz.
Kan må sætte transduceren fra FishHawk X-4 i samme side som den der vil være ca 100-150 mm mellem dem vil der ske noget ved det.
For i den anden side har jeg en Airmar P66 og structurescanen.

Det kan du gjöre, ikke noe problem.
Her ser du min Fish Hawk Transducer, og min 200/83khz ved siden av verandre.
Ikke noe problem med stöy.

http://4.bp.blogspot.com/-8rYzOFNh2sg/Tf8dgr9BngI/AAAAAAAACHA/-ulOCqFipRo/s640/Beason+29FC+test+ride+008.jpg

Her ser du monteringen i min gamle båt, heller ikke her noe som helst problem med interference.
Fra venstre, Lowrance 200/50khz, Fish Hawk, Lowrance 200khz
http://3.bp.blogspot.com/_Ks79W8J11GY/Sm4AzaRhf6I/AAAAAAAAASM/yE3_i4IDycE/s1600/X4%2B003.jpg

leffe
2011-06-28, 20:11
Hej!
Kanske kan samköpa?
Mvh Thomas
TEAM FRÖNÄS

Hej Thomas,
Jag använder Cannons speed-and-temp, för att den ska fungera behöver du använda plastad djupriggs-vajer. Enligt tillverkaren ska den även fungera med vanlig vajer. Men jag tappar kontakt redan när djupet blir större än 10 m.
Köpte jag ny idag skulle jag definitivt välja en teknik som inte var beroende av signal via vajern.

Mvh
/Leffe

skepparn
2011-06-29, 07:22
Kan väl inte säga att jag är jätteinsatt i detta.... Vad är det för teknik för att få signalen på en x4?

Daniel

Kjelle
2011-06-29, 07:30
Med risk att göra bort mig....
Tekniken är trådlös, proben som du fäster mellan lodet och riggvajern skickar trådlösa signal opp till mottagaren.
Mottagaren är den delen som sitter på akterspegeln och som ser ut som en ekolodsgivare.

proben skickar djupvatten temp och fart opp till mottagaren.
Mottagardelen har också en egen temp och fartsmätare vilket mäter fart och temp i ytan.

Du använder vanliga AA batterier i proben, totalt fyra stycken.(Dessa får ej vara av den uppladdningsbara sorten, kommer ej funka med dessa).
Jag tror jag vill minnas att den skall fungera minst 100 timmar på dessa fyra batterier. Jag har kört två säsonger på samma batterier, och har då kört långt mera än 100 timmar.

Jag kan inte se annat än fördelar med Fish HAwk X-4 jämförd med andra system.
väljer själv om du vill ha knop eller mph(US).
Du väljer själv om du vill ha celsius eller Fahrenheit(US).
Du kan enkelt kalibrera om fart och temp.
INga behov av dyra specialvajrar med dålig ledningsförmåga.
Jag har kört min probe ner till 150fot utan minsta tecken på att tappa kontakten.
Display med stora lättavlästa siffror. Inga problem att läsa av den från aktern i båten oavsett om den sitter monterad i fören på båten.

Väl genomtestad teknik från ett företag som varit i branschen i lång lång tid.
Snabba svar om man behöver få hjälp, eller svar på frågor.

Listan kan bli hur lång som helst.

Kjelle
2011-06-29, 07:45
http://www.fish307.com/ProductImages/fishhawk/X4-P_pi.jpg

Såhär ser en Fish Hawk X-4 probe ut.
Till höger i bakre delen på proben så har du batterifacket, tätad med en O-ring. Kom ihåg att emellanåt smörja på lite elektronikfett eller liknande så att inte O-ringen torkar och börjar läcka.

Du behöver inte komma ihåg att själv stänga av eller på proben, detta sköter den själv.
Till vänster, eller i fronten på proben sticker det ut två stycken metallpinnar.
Så fort dessa får kontakt med vatten(eller egentligen, dessa får kontakt med varann via vatten) så startas proben automatiskt, och en röd liten LED indikator lampa börjar blinka.
Då är det tut o kör. Smart va?

Sen, om batterierna skulle börja bli dåliga, så kommer texten "BATT" visas på displayen.

Team Cjap
2011-07-02, 16:02
Så blev den nye transducer 200/83 khz og transduceren til fish Hawk X-4 også.
og i den anden side har jeg en Airmar P66 og structurescanen
Tak for rådene super med sådanne forum og hjælp
.http://4.bp.blogspot.com/--QJFFct6f5k/Tg8kl33rZ7I/AAAAAAAAAIs/2y38imrRpfM/s1600/IMG_3390-755552.jpeg
http://4.bp.blogspot.com/-xSUPeej1J3k/Tg8fZSGRVwI/AAAAAAAAAIk/BX1k0cY3Hko/s1600/IMG_5605-725524.jpeg
http://1.bp.blogspot.com/-cLzcNCLJEuc/Tg8fZOJLsII/AAAAAAAAAIc/6gzswMwyH8Q/s1600/IMG_7969-723717.jpeg

Tamtam
2011-07-02, 16:29
Vad jag vet i sammanhanget är att Fish Hawk av äldre typ dvs icke den nya X-4an som är kraftigt uppdaterad, är att de käkade batteri i sändardelen längs ner på vajern, samt var känsliga för vatteninträngning i proben samt något opålitliga avläsningar uppe vid instrumentet, dock FH tekniken är rätt enligt min åsikt, finns en uppsjö av detta, dock i dagens datum är Fish Hawk ensamma för just teknik ifråga, dvs läs noga, sändar proben strax över vikten skickar en signal uppåt som mottages av en givare på akterspegeln, instrumentet du tittar på omvandlar detta till begripliga siffror på skärmen, alla de andra utan undantag tro mej känner till dem är beroende av en signal som skickas via en plastad djupriggswire, plasten är till för att skydda signalen från störningar, blir den sliten och börjar spricka upp försvagas signalen i motsvarande mån.
Kristallklart enligt min åsikt, ska ni lägga pengarna, i dagsläget köp en Fish Hawk X-4a, tekniken är överlägsen jämfört med konkurrenterna, visst är de dyrare men skitpengar i sammanhanget, observera min åsikt, finns inget som säger att det är sanningen på något vis mvh

Tamtam
2011-07-02, 16:33
Dessutom ska tilläggas, FH skärmen vid styrplatsen är känslig för regn, inget instrument du monterar under bar himmel, troligen ingen av de andra heller.
Amerikanska grejor, byggda för stora båtar med väderskydd, skydda en X-4a display så har du ett värdefullt hjälpmedel vid rätt tillfälle tro mej mvh

Kjelle
2011-07-02, 16:37
Den gamla enheten du nämner heter FishHawk 840.
Ganska riktigt så var där en del problem med denna gamla, vatteninträng och ganska hungrig på batterier.
Den goda nyheten är den, att om du har en gammal 840, så räcker det att köpa den nya modellen probe(om du i övrigt är nöjd med den gamla skärmen).
Mottagaren på akterspegeln klarar av signalen från den nya proben, så om du är nöjd i övrigt, så räcker det att köpa en ny probe.

En annan nackdel med den gamla plastade kabeln är den att, du har aldrig någon koll på vajerns skick. Du kan inte visuellt kontrollera denna för till exempel rostangrepp då det ligger ett plasthölje över vajern. Du kan ej hellre komma åt och spola bort saltvatten som har kommit in via småsprickor i plasten.
En grymt tråkig överraskning då vajern plötsligt smäller, och flera tusenlappar ligger på havets botten...

Kjelle
2011-07-02, 16:39
Dessutom ska tilläggas, FH skärmen vid styrplatsen är känslig för regn, inget instrument du monterar under bar himmel, troligen ingen av de andra heller.
Amerikanska grejor, byggda för stora båtar med väderskydd, skydda en X-4a display så har du ett värdefullt hjälpmedel vid rätt tillfälle tro mej mvh

Att lägga till, från och med nångång under förra vintern så levereras X-4:ans display med ett plastöverdrag som till viss del skyddar displayen mot stänk, samt mot repor.
Jag skulle fortfarande rekommendera att den monteras lite skyddad, men ny finnes iaf ett plastöverdrag med som standard i kartongen.

Kjelle
2011-07-02, 16:40
http://www.fishhawkelectronics.com/shop/images/21/?240,240,112454813

Sådär ser skyddet ut, och kan beställas här: http://www.fishhawkelectronics.com/shop/x4-lcd-foul-weather-cover/

OCh köper du en ny Fish Hawk X-4 så ligger det ett foul weather cover i kartongen.

Tamtam
2011-07-02, 16:44
Haha vafan Kjelle, säg till leverantören och hans uppdragsgivare att fixa displayens vattenkänslighet, ett par oringar eller två.... så är det klart, lite svagt tycker jag mvh!

Team Cjap
2011-07-02, 22:47
Den lå ikke i min og det er den nye

Kjelle
2011-07-03, 00:49
Det var först en gang under vinteren eller våren at de startet med å sende med overtrekk til skjermen.
Hvor kjöpte du din Allan?
Köpte du den hos en Dansk selger, så kanskje han bestilte in disse forrige år?
Jeg fikk mine to direkte fra Fish Hawk.

Team Cjap
2011-07-03, 08:17
Ja jeg købte den i Dk. prøvede at bestille den fra dit link i går med den kommer op og siger at kontohaveren og adr. ikke passer.

her er hvad den skriver
The transaction has been declined because of an AVS mismatch. The address provided does not match billing address of cardholder.

Team Cjap
2011-07-04, 12:06
Hvis der er en der har et nyt Fish Hawk X-4 foul weather cover de ikke bruger.
vil jeg gerne købe det.

joj
2011-07-04, 12:28
Jag kör med en Depth Raider och är mycket nöjd, har en plastad vajer och det jag märkt att man ska göra är att ha tejp eller krymplslang på stackerklämmor av metall annars gör klämman lätt ett hål i gummit och då tappar den signalen, inga som helst problem att fiska på 120 fot annars. Kollade min vajer nu och det är ganska mycket gummi som är bortslitet men den funkar ändå mycket bra.

Verkar som vissa autopiloter kan störa ut signalen, gamla TR-1 Gladiator störde ut den jag har nu när Pikeless ägde den men nu när jag har Garmin GHP10 som är till stor del samma så störs den ingenting.

Att kunna hålla koll på farten och strömmarna nere på djupet är något jag verkligen uppskattar och det gör verkligen skillnad framförallt i områden med strömmar som t.ex i Simrishamn eller vid Utklippan, kan helt plötsligt skilja en knop mellan farten i ytan och på 20 meters djup...