Visa fullständig version : Mitt Beason-projekt, steg för steg........
Grymt imponerande arbete har du någon budget på det här bygget skulle vara intressant att veta vad totalkostnaden blir.
Jag fattar inte hur ni får tid till dessa storbyggen det måste ju vara enorma mängder tid som läggs ner eller?.
Och pengar! du skulle bara ana! mvh:D
Som ett stort svart hål, inget att rekommendera för pappor med mindre barn, blir lätt skilsmässa då......
inget att rekommendera för pappor med mindre barn, blir lätt skilsmässa då......
Mitt bästa tips är att muta frugan med husrenovering.
Hon fick nytt kök i höstas när jag beställde båten.
Nu får det bli nytt badrum, så kan jag byta motorer :-)
It´s all about give and take.
Haha ja dock kräver detta en stabil och förhållandevis stor budget för att gå i lås, alla har kanske inte riktigt den möjligheten, finns flera exempel under byggtrådarna...... mvh
Hahaha, det var menad som ett skämt :-)
I mitt fall har jag bra kontakt med en bank som ser mig som en möjlighet istället för att se mig som en risk.... Så vi får se i slutändan om dom har rätt haha.
Pengar är till för att spenderas:D när det gäller tanten är hon mutad för många år framåt ( nyputsad fasad och en tillbyggnad $$$$$$$):rolleyes:
Får se hur biten man blir av fisket med trollingutrustning det kanske är dags att börja bearbeta henne:cool:
Hur kommer det sig att de mesta trollingskutor är utrustade med utombordare? borde det inte vara bättre med en inombordardiesel med tanke på att man får en fri badbrygga/landa fisk brygga och bränsleekonomiskt bör det väl också vara en fördel.
Flodström
2011-05-08, 22:48
Pengar är till för att spenderas:D när det gäller tanten är hon mutad för många år framåt ( nyputsad fasad och en tillbyggnad $$$$$$$):rolleyes:
Får se hur biten man blir av fisket med trollingutrustning det kanske är dags att börja bearbeta henne:cool:
Hur kommer det sig att de mesta trollingskutor är utrustade med utombordare? borde det inte vara bättre med en inombordardiesel med tanke på att man får en fri badbrygga/landa fisk brygga och bränsleekonomiskt bör det väl också vara en fördel.
Först: En innombordare blir för tungt, ca dubbel vikt jämfört med motsvarande utombordare. Oxå dyrt med installationen. Den stjäl oxå inv. platts.
Annars så sålde jag en båt i fjol och för dom pengarna/budgeten startade jag det här projektet. Hade alltså inte råd att köpa ny, färdig båt med ny motor. Där har du huvudideen om det här projektet. Klart det blir kostsamt men inte fullt så mycke som vad färdiga båtar kostar.
Jag har inte full koll på vad det här projektet kommer att landa på, det är det förtidigt att beräkna just nu. Måste först komma lite längre i byggandet innan jag sätter mig ner och ser över alla kostnader. Men utgångspunkten var pengar från gamla båten, ca 360.000 NOK. Slutsumman tror jag vill komma på lite över 400.000 NOK och då har jag köpt både motor och båt i Sverige (import till Norge via Ørje tullstation) för att spara lite extra.
En färdig Beason 22 Cabin tror jag kostar ca 350.000 SEK och då skall du hitta en lämplig motor till den. Blir lätt över 500.000 SEK
Då skall du oxå veta att den här båten blir specialbyggd...........för och av mig, hehehe. En ny båt måste vanligtvis oxå byggas om lite så jag sparar en hel del på att bygga själv, inbillar jag mig i alla fall :D
Flodström
2011-05-08, 23:03
Glömde visa det här:
Jag vet att då planerbordrullarna skall monteras bakerst på kabinen så kommer dom att komma i konflikt med lantärnorna. Jag hade att välja mellan två alternativa plattser før lantärnorna med bibehållen plats för rullarna
1) flytta lanternorna nedåt
2) flytta lantärnorna upp på taket.
Jag valde taket för runtomspridningen + att där är dom minst i vägen.
Måste dock tillverka en vinklad fästplatta/st så att dom inte skulle lysa rätt upp i himlen, men mot horrisonten :cool:
Så blev fästet med förborrade hål (lanternorna skall skruvas fast då elen läggs)
Flodström
2011-05-08, 23:06
Provplastade en liten grej i dag. Bara för att testa släppmedlet och för att se hur mycket plasten ändrade sig i formen.
Blev ganska lyckat om jag får säga det själv, hehehe.
Släppmedlet var suverent. "Poff"! sa de, och så var plastbiten lös från "lådan" :D
Här ser ni bilder på provplastningen, märk oxå: inklusive med ett lag med gelcoat, bara för att testa hur det funkar :rolleyes:
ser oxå att jag inte kan använda penslar med svarta hår, men hällre den med gul-vita hår :shock:
Ser riktigt bra ut det där!
Ett tipps - som kan vara nyttigt för alla som plastar - ta en slip och slipa genom skikten i laminatet på testbiten, då brukar inneslutet luft synas väldigt bra. Det är en nyttig kvalitetskoll på arbetet. Plast har den otrevliga egenskapen att allt kan se bra ut på ytan...
/F
Haha ja dock kräver detta en stabil och förhållandevis stor budget för att gå i lås, alla har kanske inte riktigt den möjligheten, finns flera exempel under byggtrådarna...... mvh
Som tur är finns det lämpliga trollig- och fiske båtar i "alla" prisklasser. Med rätt objekt och en bra upprustning finns det goda möjligheter att båten behåller eller tom ökar i värde. Med tiden kan man kanske byta upp sig till drömbåten ;)
/F
Flodström
2011-05-09, 14:45
Ser riktigt bra ut det där!
Ett tipps - som kan vara nyttigt för alla som plastar - ta en slip och slipa genom skikten i laminatet på testbiten, då brukar inneslutet luft synas väldigt bra. Det är en nyttig kvalitetskoll på arbetet. Plast har den otrevliga egenskapen att allt kan se bra ut på ytan...
/F
Nu plastade jag enbart med en pensel (ses på de svarta håren i plasten :oops: ) och en kniv. var bara för att känna på materialet och för att se hur tjockt varje skikt bildar. La på 9 x 300/g/m2 + gelcoat och det blev mellan 7-8 mm efter härdning. Borrade ett par hål i provgjutningen för att mäta tj.
Kan oxå såga biten mitt i tu och kika lite på det du nämner, dock, den här plastningen var ingen kvalitets-test ;)
Skall ändra lite i formarna, vill ha gjutningarna med rundade hörn och måste skaffa någon sorts list som kan läggas in innanför avslutningslisterna. Får se vad brädgården kan erbjuda................ :rolleyes:
Alla typer av stålrollers är obligatoriska här både bredd kant och innerhörns varianter, rolla alltid tills du ser plast och matta "klarna" så länge man anar "vitt" i laminatet finns luft innestängd och ska bort, detta är i skrov den berömda "plastpesten" dvs ett fuskjobb där vatten kapillärt dras in i laminatet i luftutrymmena mvh
Flodström, har du för avsikt att rolla gelcoat som första lager över formarna?
Precis som på fabriken?
Blir nog ett svårt projekt om du är ovan, dock inte omöjligt på något sätt.
För ett perfekt resultat krävs stor noggranhet med formarna.
Själv har jag alltid struntat i sådant och på blanka ytor kört Poly färg (matchat till båt) efter gjutningen, samt topcoat på den råa baksidan.
Då har du enklare möjlighet till att spackla evt små errors på utsidan. mvh
Som tur är finns det lämpliga trollig- och fiske båtar i "alla" prisklasser. Med rätt objekt och en bra upprustning finns det goda möjligheter att båten behåller eller tom ökar i värde. Med tiden kan man kanske byta upp sig till drömbåten ;)
/F
Fredrik, du har iaf drömskrovet om än något tungt för trailerkörning långa sträckor, en Trophy rejält genomgången och anpassad dessutom liggande vid boj största delen av tiden blir inte mycket bättre för pengarna, bara bygga ut och addera tillbehör samt ta en resa till exv Understen som är närmast för dej däruppe i Skellefteå, eller ge dej över till Vasa i Finland, fina grejor så vitt jag kan förstå vad gäller själva båten/skrovet, dock kanske inte utrustning och detaljer men sådant löser sej med tiden, mvh bästa hälsningar!
Flodström
2011-05-09, 20:35
Flodström, har du för avsikt att rolla gelcoat som första lager över formarna?
Precis som på fabriken?
Blir nog ett svårt projekt om du är ovan, dock inte omöjligt på något sätt.
För ett perfekt resultat krävs stor noggranhet med formarna.
Själv har jag alltid struntat i sådant och på blanka ytor kört Poly färg (matchat till båt) efter gjutningen, samt topcoat på den råa baksidan.
Då har du enklare möjlighet till att spackla evt små errors på utsidan. mvh
Ja, jag rollar på gelcoat först. Har just ändrat formarna lite på ytterkanten så att jag får en rundad ytterkant mot dollborden. Kommer dock att bli en del spackel i skarven mellan gammal och ny gelcoat :rolleyes:
Jag är medveten om svårighetsgraden men det är bara att bita i hop och köra på. Tyvärr har det varit en jävla vind här i området, med höga sommartemperaturer. Skulle jag ha plastat nu så hade glasfiberbitarna blåst bort för mig :o
Och i kväl + i morn kommer det regn här. Så jävla typiskt va.
Men, men, formarna är färdigpreparerade och skall bara skruvas på platts så fort vädret tillåter :confused:
Flodström
2011-05-10, 23:16
Det funkade med min första plastgjutning, hehehe men inte utan problem.
OK, då var ena sidans vägg klar (tror jag). Har dock inte plockat bort formen än. Får sitta till över natten. Så än vet jag inget om resultatet
Jag klippte till en pappmall som användes till att klippa till glasfibern.
Jag använde 12 bitar glasfiber på den här plastningen. Får se hur tjockt det blivit o morn.
Här ser ni bilder på den processen, hehe :D
Flodström
2011-05-10, 23:29
Ok, skall ta problemen som dom dök upp i rätt följd:
1) glasfiberbitarna var lite för stora
2) Jag fick problem med att den kanten med slipad glasfiber mot fören inte var rak, den var vinklad och jag var inte klar över att glasfibern inte ville följa den strukturen :confused:
3) jag kunde inte plasta allt på en enda polyesterblandning. just p.g.a. vinkelproblemen men oxå att det var svårt att få till de översta kanterna.
4) måste blanda polyester 3 ggr för de 12 bitarna glasfiber.
5) toppen på allt, då jag hade mätt upp sista satsen härdare så tappade jag greppet på den plastflaskan och spilde ut härdare över bordet. Självklart hade jag just då, den sista gången glömt att sätta på locket på den 5 kg polyesterdunken som stod rätt nedanför. Hur mycket härdare som skvätte ner i den vet jag inte men jag placerade den dunken på gården ifall nått skulle hända :confused:
6) fick oxå problem med engångshandskarna. Dom som jag hade köpt var något för små och jag borde ha använt talk (har ju för fan det här hemma) för att lättare få på nya då de gamla var utslitna.
Lärde mig massor på bara en enda plastning, men det var kanske förväntat. :D
kjuliussen
2011-05-11, 06:05
Hva mener du med problem med vinkel? at glasfiber matta fikk en lite kul på seg der i den vinkelen?
Det er ikke noe problem isåfall. bare pass på at glassfiberen blir gjenomtrukket av polyester og bruk stålrullen så går det så fint..
Hvor mye blandings prosent av polyester og herder har du? og hvilken temperatur står du i? Jeg bruker nesten aldri over 1% herder. 2 % hvis jeg skal neste på plass noe. Med 1% har man ganske god tid. men å plaste 12 lag er kanskje litt i overkant. Jeg ville vel heller gått for 450 matte og ikke 300 som du bruker. da hadde du klart deg med 8 lag.. tatt en del mindre tid..
Men det blir nok bra skal du se.. :)
Flodström
2011-05-11, 15:37
Hva mener du med problem med vinkel? at glasfiber matta fikk en lite kul på seg der i den vinkelen?
Det er ikke noe problem isåfall. bare pass på at glassfiberen blir gjenomtrukket av polyester og bruk stålrullen så går det så fint..
Hvor mye blandings prosent av polyester og herder har du? og hvilken temperatur står du i? Jeg bruker nesten aldri over 1% herder. 2 % hvis jeg skal neste på plass noe. Med 1% har man ganske god tid. men å plaste 12 lag er kanskje litt i overkant. Jeg ville vel heller gått for 450 matte og ikke 300 som du bruker. da hadde du klart deg med 8 lag.. tatt en del mindre tid..
Men det blir nok bra skal du se.. :)
Hei Kim
Ja det ble vekk/kul på glasfibern. Ble ganske mye der. Men löste problemet gjenom att klippa den på ytterkant, d.v.s. mot akter side. Klipte kvarannen høgere op slik at skjøytene overlappet kvarandre. :rolleyes:
Jeg brukte 1-1,5% herder og som du sier, det hadde kanskje vert bedre med litt mindre herder.
Dog, det gekk bra og i dag så plastet jeg den andre siden og kom unna med bare to polyesterblandninger :D
Hadde ikke noen uhell och allt ble ferdig rel. kjapt.
Temp ute var mellom 18-20°C ca
At jeg bruker 300-matte er kun for at Biltema ikke har noe annet. men jeg kunne ha fått litt tyckere (400-450) fra en venn her i kommunen men valgte å bruke opp det jeg har i første rekke.
Flodström
2011-05-11, 15:47
Jaha, så var bägge sidorna färdiga. Andra gplastningen gick smärtfritt och inga tabbar gjordes, hehehe :D
I eftermiddag tar jag bort styrbord form. Babord form tog jag bort i förmiddags. Här ser ni resultatet. Återstår att avlägsna gjutskägg och putsa den rundade gjutkanten + att bättra på lite med topcoat på en del slipmärken.
Vovven väntade tålmodigt på sin försenade mat (dalmatinern "Yoko") medans jag plastade, hehe :cool:
Haha häftigt ren härdare ner i 5 lit polyester burken!
Kan ryka bra efter en stund.... nåt liknande har hänt mej oxå!
En nackdel med tyngre mattor är att ju tjockare de är desto svårare att få dem att följa innerhörn och liknande, vid svåra plastningar föredrar jag 300 g mattan, vid större ytor dock bygger de tyngre snabbare men då som sagt bör man ha endast helt plana ytor, svåra att jobba med om det blir lite finlir mvh
Flodström
2011-05-11, 22:24
Ja, jag blev lite orolig just p.g.a. den exotermiska reaktionen som kunde uppstå. Jag såg aldrig hur mycket härdare som kom ner i dunken.
Jag ställde därför dunken ute på gården över natten.
Men i dag när jag checkade så verkade det som att ingen härdare hade nått ner i polyestern, lyckligtvis, phu! :?
300-g mattan var OK att jobba med och som sagt, i dag gick det över all förväntan. Inte en enda tabbe i dag :D
Nu återstår själva dörrlisten, den kant som dörrpartiet skall fästas mot.
Skall börja montera formarna till det i morgon. Det plastjobbet föreställer jag mig blir enklare att utföra då det bara är en vinkel som skall plastas, inte en invändig "låda" som det har varit med ytter-väggdelarna.
Hade lite tut i dag, ca 2 tim efter att plastningsjobbet var färdigt kom självklart "sydvest"-regnet in :confused:
Kan inte regna nu då jag skall plasta. Största anledningen är att all presenning måste av båten då man plastar, annars storknar man av styrengaserna :shock:
Ja vilken jäkla mage man kan få av styrengaserna !
Flodström
2011-05-14, 00:12
Ja vilken jäkla mage man kan få av styrengaserna !
Hahaha, Bengt, ja du har helt rätt :???: :oops:
Har nu jobbat med sidoformarna, d.v.s. de som skall vara grunden till dörrposterna på styr och babord sida. Taket tar jag sist.
kjuliussen
2011-05-17, 10:37
Flodström, Kan du gjøre meg en tjeneste?
Ta lite bilder på bakre dørken med dørk luker, og hengsel plassering og mål på hengslene (hvilken type hengsler).
Også skulle jeg gjerne ha hatt målet du har mellom motordekslet og båten.
Jeg skal enten lage brackett eller støpe en brackett. men vil ha den så kort som mulig.
På forhånd takk.. :)
Flodström
2011-05-17, 16:26
Flodström, Kan du gjøre meg en tjeneste?
Ta lite bilder på bakre dørken med dørk luker, og hengsel plassering og mål på hengslene (hvilken type hengsler).
Selvfølgelig Kim.
Her er informasjonen:
Hengslene er kjøpt fra Watski-Norge. jeg lurte lenge på hvilken type hengsler jeg burde satset på og kom frem til at jeg ville ha s.k. reverserte hengsler, d.v.s. slike med splinten på undersiden slik at der ikke skulle være noe å komme bort i (sparke bort i og miste balansen). Splinten i hengslene ble plasert i selve mellomrommet mellom dørken og dekksluken, som bildene viser.
Jeg brukte to typer hengsler, ein for dei mindre og en annen, større type till den store akterluken.
I etterhond ser jeg at det kunne vert et vanlegt , d.v.s. ikke reversert hengsle till den store akterluken men, men, nå ble det slikt jeg først valgte og jeg måtte frese ut utrymme for muttrene på undersiden (i kanten på dekket).
Dei andre hengslene er litt mindre og alle er reversert dei også for her er det en stor fordel med slike hengsler.
her er Watski sitt nr på dei forskjellige typene:
dei små hengslene:
# 446149-99 (reversert, slike jag har brukt)
(Hvis du ikke ønsker reversert så er det #441614-99)
dei store:
# 441629-99 (reversert, slike jeg har brukt)
(hvis du ikke ønsker reversert så er det #441620)
dei store måtte formes litt i bakkant grunnet lengden, som fremkommer på bildet. Som du kan sjå så er hengslene bare montert i dekket og kunn midlertidig i lukene p.g.a. en del gjenstående arbeid nede under dekk og lukene er i veien. Dei blir skikkeleg monterte da disse arbeidene er ferdige (hydraulikk og batterier etc..)
Flodström
2011-05-17, 16:43
Også skulle jeg gjerne ha hatt målet du har mellom motordekslet og båten.
Jeg skal enten lage brackett eller støpe en brackett. men vil ha den så kort som mulig.
Er ikke heilt med på dette spørsmålet? Motordekslet varierer i avstand grunnet vilken vinkel den står i (tilt-vinkel). Hvis du meiner avstanden mellom dekkslet og akterripa?
Ellers har du noen faste mål her:
avstand frå akterripa (nedre del, på oppsiden av badeplattformen) till motorens festebrakett (eg. øvre kant på akterspeilet) er ca 680-685 mm.
Ellers er badeplattformen litt større enn dette målet, den er ca 750 mm frå kant til akterripa.
Bredden på badeplattformen lengst akterut, er 2400 mm
"badeplattformen" er dog en del av det forlengte skroget (oppsiden)
Hvis du ønsker en meget kort brakett så trur jeg du kan få/komme i konflikt med wirene, kablingen og hydraulikslangane. Det behøvs en del utrymme framfor motoren, spesiellt da den er opptiltet for transport eller plasert ved kai. Det spørs også vilken motor du velger. Tenk bare på styrecylinderet da du konstruerer en brakett. Hvis den ikke blir høg nok vil cylinderet (eg hydraulikslangane) ta i overkant av braketten/plattformen da motoren tiltes heilt opp. ;)
Her ser du noen bilde på selve badaplattformen:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=9208&postcount=40
Flodström
2011-05-17, 16:55
Skit også, det bare regner här på vestlandet (tja, vad skall det annars göra? :confused: )
Har fått ägna mig åt att kapa skruv till däcksluckorna. Hade långa skruv så då var det bara att sparka i gång svarven och sen smärgelskivan
kjuliussen
2011-05-17, 16:55
Ja. det er målet fra motor dekselet til ripe med fullt opptiltet motor jeg er ute etter.
Har pratet med Peter på Beason tidligere ang brackett og han har en løsning med en støpt kasse. det som bekymrer meg litt er å få den tilstrekkelig festet.. kan jo bolte den sammtidig som man støper den fast kanskje..
Flodström
2011-05-17, 17:09
Nåja, jag har oxå jobbat med formarna. Har gjort färdigt alla formar för dörrposten och även formen för dörrposten i taket.
En hel del att tänka på. Måste först och främst få dörrpartiet bak gångjärnen på tröskeln, dom som sitter på tank-luckan. Då var det bra att ha ett Alu-varuprov från dörrproducenten. Fästlisten för dörrstocken är nu på platts och hela dörrposten utgår från just den Alu-listen. Alla formdelar måste på platts och dom måste monteras med ganska kraftigt träverk för att inte skeva, kröka sig eller på annat sätt komma ur position. Viktigt nu att allt blir gjutet i samma plan så dörren inte skevar efter monteringen. Gjuter antagligen hela dörrposten samtidigt før att slippa problem med skevheter.
Små skevheter kan dock åtgärdas m.h.a. plastning eller slipning. Men man vill ju hällst slippa det som sagt. :rolleyes:
Nu väntar jag bara på stabilare/varmare väder (i dag, 17 maj var det + 8°C då jag var ute runt kl 14.00) :confused:
Här är några bilder på formarna. Postar fler bilder så fort jag har monterat dom på platts uppe i båten :cool:
Flodström
2011-05-17, 17:19
Ja. det er målet fra motor dekselet til ripe med fullt opptiltet motor jeg er ute etter.
Har pratet med Peter på Beason tidligere ang brackett og han har en løsning med en støpt kasse. det som bekymrer meg litt er å få den tilstrekkelig festet.. kan jo bolte den sammtidig som man støper den fast kanskje..
Ja, du kan skruva, bolta m.v. slik at du får dobbel sikkerhet i selve skjøyten. Du kan også bruke gjennomgåande bolter, eller s.k vagn-bolt, dei har stor skalle. men bruk kunn A4/316 kvalitet
Da må du også slipe bort gelcoat etc slik jeg har gjordt for dørrpartiet i min båt innen du kan støype, hehe men, du slipper dog at stå å slipe i tak, :lol:
Skal sjekke det målet på opptiltet motor (har ikke batteri i båten men det funker med et litet bærbart 12V batteri, slik jag har brukt tidligere) men må vente litt for det er litt mye regn her. :(
kjuliussen
2011-05-17, 17:23
Jeg har badeplatformen liggende, men hadde egentlig ikke tenkt å bruke den. men vi får se..å forlenge skroget blir det ikke noe av. da blir det nok en kasse med badeplatformen oppe på. med forstærkninger i hvert hjørne av platformen av typ syrefast rør.
Husker du målet på akterspeilt? tenker på der du brukte hullsag.
Flodström
2011-05-17, 22:51
Husker du målet på akterspeilt? tenker på der du brukte hullsag.
Akterspeilets tykkelse var i gjennomsnitt ca 57 mm tykkt (54 + 60). Noter, dette inkluderer 2 x 12 mm kryssfiner ;)
Det er ca 1 mm gelcoat på yttersiden av akterspeilet, ingen gelcoat på innsiden.
Flodström
2011-06-14, 00:30
Det går långsamt framåt. Men eg. så regnar det hela tiden, skit va?
Inte nog med att det regnar, det regnade aska från Island oxå så det blir bubbel-skit alltså!!?? Båten och bilarna blev gulgrå på en halv dag :o
Kunde häller inte montera formarna i båten i maj då det var allt för fuktigt ute och i tillägg med läckande pressenningar :confused:
Dock, nu är i alla fall däcket heltätt (däcksluckor med beslagen), det har jag fått bevis på nu i alla fall :rolleyes:
Flodström
2011-06-14, 00:47
Arbetet med själva formarna var väll det knepigaste. Det var meningen jag skulle gjuta allt på plats så att säga, så förarbetet var det viktigaste jobbet (inga eftersjyssteringar skulle behövas).
Efter att jag hade tecknat upp en linje runt hela kabinen som gick i ett enda "plan" så kunde slipningen av gelcoaten påbörjas. Det var ett riktigt skitjobb bara det, jag lovar :confused:
Efter att slipningen blev avslutad borrade jag 5 små hål för styrstift. 2 på var sida, ett uppe och ett nede vid dörrstocken, pluss ett mitt i taket. Styrstiften gjorde att formarna hamnade på rätt platts och i plan utan större jobb eller mätningar.
Formarna sattes samman i 3 delar och de 3 delarna sammanfogades inne i kabinen till en runtgående form. Det behövdes en hel del kraftigt trävirke för att hålla formarna raka och formstabila + fixerade mot styrstiften.
Bilderna talar sitt tydliga språk, hehe :rolleyes:
Flodström
2011-06-14, 01:00
Med hela formen på platts så kunde äntligen glasfibermattan klippas till
Fick tag på en rulle 450g/m2 av en bekant och bestämde mig för 8 lager matta. Det skulle bli mellan 6-7 mm som färdig plastad produkt. I skarvarna mellan stegen (5 delar eller "steg"/sida skall plastas), där blir det dock upp mot 8-10 mm tjockt beroende på överlappningar.
Arbetet med att klippa till alla delar underlättades med att först klippa till och prova ut pappmallar i själva gjutformen. På så sätt fick alla delar exakt form och storlek. Jag slarvade lite med det här under första gjutarbetet då ytterväggarna plastades upp. Jag tog ut bitar med "råge" i förhållande till pappmallarna och bitarna blev lite grand för stora och det resulterade i en fördröjning av själva gjutarbetet :mad:
Den här gången klippte jag till glasfiberbitarna exakt efter pappmallarna :rolleyes:
Flodström
2011-06-14, 01:13
I dag var det sagt att det skulle regna först på kvällen och då slängde jag mig på gjutjobbet. Kan jag bara lyckas med att få upp steg 1 och ev 2 så kommer jag så långt upp på kabinen att fortsatt regn inte blir ett hinder.
Det visade sig, att runt kl halv åtta på kvällen, kom första dropparna, men då hade jag faktiskt hunnit till steg 3, på bägge sidor :eek:
Det tog runt 6-7 tim att plaste upp det här, med 6 (eller var det 8 :???: ) blandningsstopp för ny polyester. Man kände sig ganska mör efter det jobbet (obekväma ställningar och en del styrenpåverkan :geek: )
Det återstår nu övre del av sidorna + själva takdelen ("steg" 4 + 5). Får se om det funkar att gjuta upp det i morgon men nu regnar det här igen som vanligt, suck! :(
Ser fint ut det där Flodis. Är imponerad av att du vågar göra ett sånt projekt. Men det måste bli roligare när det ä rfärdigt att ha byggt lösningarna själv.
Ska bli kul att se det färdiga bygget.
Jani
Flodström
2011-06-14, 15:51
Ja, jag tycker oxå det skall bli spännande att se det slutliga resultatet. Det är ju spännande redan nu och det med en amatör som mig i tillägg, hmmmmm :cool:
Undertecknad har ju aldrig byggt båt på det här sättet tidigare, bara "riggat" båt och tillverkat en del räcken för bl.a. vindskärm som det mest avancerade jobbet till nu.
I dag har det bara pissat ner med styv kuling etc... Kommer inte in i båten utan att bli sjöblöt (det regnar horisontalt :???: )
Men det skall lugna ner sig mot kvällen/natten, så i morgon får vi se....... :rolleyes:
Måste oxå köpa mer polyester, det går åt massor med den varan, hehehe
Tips: det går åt ca 2 kg polyester för varje kg glasfiber har jag fått veta av "glasfiberexperten" här hemma ;)
Imponerande seriöst! Det där kommer bli superbra!
/F
Ser riktigt snyggt ut! Önskar mitt tålamod när det gäller byggande var av samma kaliber!
kjuliussen
2011-06-14, 23:15
Tips: det går åt ca 2 kg polyester för varje kg glasfiber har jag fått veta av "glasfiberexperten" här hemma ;)
Hvordan ligger du ann her da? den kan se ut som du bruker litt mye polyester, men tror ikke det gjør så mye på det du støper. hadde vært værre hvis du hadde støpt skroget.. ;)
Flodström
2011-06-16, 01:25
Hvordan ligger du ann her da? den kan se ut som du bruker litt mye polyester, men tror ikke det gjør så mye på det du støper. hadde vært værre hvis du hadde støpt skroget.. ;)
Her er det tatt høyde for søl, fyll i pensler, søl ved blandning etc. En blander neppe 2 kg polyester om man ikke er supersnabb med at laminera..... En må regne at en må blande et par-tre ganger på den mengden skulle jeg tru. Så det er antagelig et gjennomsnittlig forbruk sett på allt :rolleyes:
Flodström
2011-06-16, 01:34
Hipp hura! I dag blev jag färdig med gjutningen av dörrposten.
Har kollat lite och det ser bra ut. På två ställen har dock formen flyttat på sig någon mm eller två. Doch inte värre än att man kan slipa bort ojämnheten i samband med det generella rengörandet från "gjutskägg" och slipning av kanter etc...
Då formen/formarna fixerades så glömde jag bort att man måste använda ett visst tryck mot glasfibern då polyestern aplicerades. Och även då man rullar ut luftfickor från lamineringen. Det var det som fick formen att flytta på sig något i mittpartiet (ca i maghöjd). Man lär sig alltid något varje gång man gjuter, hehehe.
Kommer att posta bilder på det färdiga gjutjobbet, entagligen efter kommande helg.
Flodström
2011-07-19, 21:07
Har knogat på och är snart färdig med plastjobbet för bakdörren. Det var rel enkelt att plasta men ganska omständigt då jag inte alls kan rationallisera jobbet på något sätt p.g.a. för dåliga erfarenheter med plastning.
Största problemet som uppstod var att plasten krympte mer än vad jag hade förstått. Och krympningen och vinkelavvikelser blev slutligen så stora att jag blev tvungen till att spackla upp till rätta vinklar, hela vägen runt.
Men det löste sig rel. enkelt då jag fortfarande hade formarna kvar. Först spacklade jag, sen monterade jag formarna uppepå spacklet (med nytt släppmedel i formarna). När spacklet hade härdat avlägsnades formarna och raka fästytor var på platts :cool:
Det blev massor med slipning och efterspackling på ställen där nytt och gammalt möttes. :D
Nu väntar jag på att top-coaten skall härda ordentligt innan nästa steg tar vid: borrning av alla fästhål i dörrkarm och dörrpost :confused:
Flodström
2011-07-19, 21:10
Försökte att ta lite bilder men det var svårt då kameran vägrade att fokusera mot bara vitt !!??
Nåja, postar lite bilder här så ser ni själva statusen just nu :D
Flodström
2011-07-19, 21:18
Som ni ser så har jag blivit tvingad till att fräsa upp hål i taket/sidan på babord sida. Det kom av att jag aldrig kollade diagonalerna innan jag beställde dörrpartiet (Fredrik hade inte missat det här :D ).
Jag hade bara mätt höjden på bägge sidor och bredden nere och uppe under tak. Nu blev det så här p.g.a. at det skilde ca 1,5 cm på marginalerna. Varför, tja, kan bero på att då jag monterade rutorna och sen taket så var det så dålig passning mellan tak och vindrutornas övre kant att taket blev förskjutet lite åt styrbord. Har dock ingen praktisk betydelse annat än att jag just måste fräsa ut lite i taket så dörrkarmen fick platts. Blir överspacklat och sen målat så det kommer inte att störa nämvärt :cool:
Flodström
2011-07-19, 21:34
Dörrstocken blev ett kapittel för sig................... :confused:
Innan jag målade de nya segmenten till kabinen med dörrkarm etc så kontrollerade jag att allt funkade och stämde med vinklar och passform (med dörren). Då upptäckte jag de olika diagonalerna och blev tvungen till fräsjobbet.
Men efter det arbetet var gjort, och dörren äntligen kunde provas på platts så kärvade dörrarna lite. Jag undrade om det hade hänt nått på själva dörrpartiet då vi lyfte upp det i båten.
Efter en del fundering och koll så upptäckte jag att dörrstocken var helt konvex, d.v.s. att den hade en "puckel" mitt på så dörren stod och balanserade på den. Det gjorde att dörren i nederkant buktade lite uppåt p.g.a. sin egen stora tyngd och det var just det som fick dörrarna att kärva lite.
OK, då tog nästa jobb vid, slipning av dörrstocken så att den blev rak.
Jag spacklade ett skikt på ca 2-3 mm längst ut mot dörrkarmarna på sidorna för att slippa slipa allt för mycket på mitten av dörrstocken. Nu blev det ca 2 mm som blev avslipat på ca 1 m längd och efter det så funkade dörren som den kom original ("Mercedes-lätt") :D
Det är inte bara "bara" som amatör, suck! :cool:
Finns något i byggbranschen som kallas dagöppnings mått, dvs partiet/dörren/fönstret som skall monteras är ca 10 mm mindre runt om.
I ditt fall kunde man "klossat" upp partiets nederkant mot tröskeln och sedan monterat för att därefter foga mot det.
Håller man hög precision på det hela kan måttet minskas ner till ca 5mm vilket ger en perfekt fogyta mellan uppställningsyta och parti.
Dessutom Flodström kanske lite sent nu iofs men jag säger direkt, förtillverka bitarna i kontrollerad miljö tillpassa efter mallar sedan bara plasta fast dem i båten, spar massor av problem och taskiga arbetsställningar tro mej mvh
Flodström
2011-07-20, 21:55
Finns något i byggbranschen som kallas dagöppnings mått, dvs partiet/dörren/fönstret som skall monteras är ca 10 mm mindre runt om.
I ditt fall kunde man "klossat" upp partiets nederkant mot tröskeln och sedan monterat för att därefter foga mot det.
Håller man hög precision på det hela kan måttet minskas ner till ca 5mm vilket ger en perfekt fogyta mellan uppställningsyta och parti.
Dessutom Flodström kanske lite sent nu iofs men jag säger direkt, förtillverka bitarna i kontrollerad miljö tillpassa efter mallar sedan bara plasta fast dem i båten, spar massor av problem och taskiga arbetsställningar tro mej mvh
Visst, går skitfint att göra på det viset.............. om man är fackperson med kunskaper och erfarenheter och inte en glad ovetande amatör (som mig) Det var det jag menade med att det är svårt att rationalisera byggandet då man är utan kunskaper och erfarenheter på det här området.
Det här var mina allra första erfarenheter med glasfibergjutning......... (jag är ju fiskeribiolog och inte byggingengör).
Är dock helnöjd med slutprodukten även om vägen dit blev krångligare än förväntat, hehe :cool:
kjuliussen
2011-07-21, 00:48
Synes det blir bra jeg.. Duktig pojke... :D:D:D:D
Flodström
2011-07-22, 00:27
Takker for det Kim :D
I dag blev dörrpartiet slutligt monterat. Inga krångligheter den här gången (har ju använt sikaflex under många år och har erfarenheter, hehe)
Skall snygga upp babord sida, under taket med sika i morgon. Kommer oxå att lägga in lite bilder i forummet ;)
Flodström
2011-07-22, 18:58
Tog några bilder av dörren innan regnet kom. Själva dörrpartiet var suverent måste jag säga. Blev över all förväntan. Monteringen av dörren var ganska enkel after att dörrposterna var färdiggjutna (och preparerade :? ).
Dörrarna går silkesmjukt (Mercedes-kvalitet) och det är låsningar, både på de öppna dörrarna och då dom är stängda. I tillägg är det ett ordentligt lås så att man kan låsa in alla fiskegrejor etc... då man lämnar båten.
Kan rekommendera Hönö Båtvindrutor för er nästa dörr, eller vindruta :D
Tog några bilder av dörren innan regnet kom. Själva dörrpartiet var suverent måste jag säga. Blev över all förväntan. Monteringen av dörren var ganska enkel after att dörrposterna var färdiggjutna (och preparerade :? ).
Dörrarna går silkesmjukt (Mercedes-kvalitet) och det är låsningar, både på de öppna dörrarna och då dom är stängda. I tillägg är det ett ordentligt lås så att man kan låsa in alla fiskegrejor etc... då man lämnar båten.
Kan rekommendera Hönö Båtvindrutor för er nästa dörr, eller vindruta :D
Nja, man får säga att av en "amatör" SÅ BLEV DET JÄVLIGT BRA IAF! :D
Riktigt tjusigt Flodström, lessnar du på fiskbiologin har du säkert arbete hos norsk båtindustri!
Det partiet ser riktigt fint ut av Hönö båtrutor, verkligen!
Ibland är det lönt att kosta på, definitivt denna gången! mvh
PS, nu blir Kjelle avis....
Ska dock tillägga utan att bli tjatig, förtillverning av plastdelar sedan inpassade efter mall går fortare, allt utom själva plastningen till båten kan ske i kontrollerad miljö dessutom slipper du de dåliga arbetsställningarna iaf till viss del.
Ofta kan man evt plasta tunt för att sedan bygga vidare på plats, om underlaget för vidare plastning är väl säkrat minskar problemen med krympning normalt dvs det går inte ur vinkel lika lätt som tjockare gjutningar gärna gör om ej säkrat innan mvh
Flodström
2011-07-22, 21:29
Du har rätt TAMTAM, dock, en del av det här projektet var just att lära sig hur det hela fungerar (plastning alltså). Dock var den här första uppgiften kanske lite väl avancerad för just det ändamålet, hehehe :D
Då får jag lov att tillägga att dina "tidiga erfarenheter" verkar bättre än mina iaf......:D
Flodström
2011-07-23, 01:40
Nästa projekt blir att plasta upp mellanvägg ner mot kajutan. Men det blir i garaget, efter mall och plugg. Sen blir det montering med skruv och sika, och ingen slipning av 2 mm gelcoat, garranterat, hehehe ;) :cool:
Nja vete fan, i det fallet skulle jag nog förtillverka och plasta fast jämfört med skruvförband iaf, tror det.
Med rätt maskiner och skydd brukar slipningen inte vara nåt större om än tråkigt problem mvh
PS har du testat vanlig sladdborrmaskin/sliprondell och grova papper, lite svårkontrollerat men bra avverkning är det
offshore
2011-07-23, 20:33
Grymt SNYGGT!!!
Riktigt snyggt Floström - jag är riktigt imponerad över sättet du bygger ihop din skuta - bra inspiration! Blir det sjösättning i år tror du?
/F
Stod och tittade på en mycket fin norsk Beason 22 i Simrishamn i våras och när man tittade på den förstod jag direkt varför du ville ha dom dörrarna du nu har, med original dörrarna hamnar man ju rakt på förarstolen när man går in i hytten och med dina Hönö dörrar kan du ju bygga upp hela hytten helt annorlunda och bättre.
Hoppas verkligen få se din fina båt i Blekinge nästa vår!
Flodström
2011-07-25, 01:45
Tack för alla vänliga kommentarer, det sporrar till fortsatt arbete :D
TAMTAM, det var just den kombinationen jag använde mig av till dörren (sladdmaskin + sliprondell ), funkar bra det men ett helvete med allt slipdamm som maskinen själv blåser runt i båten :confused:
Flodström
2011-07-25, 01:54
Stod och tittade på en mycket fin norsk Beason 22 i Simrishamn i våras och när man tittade på den förstod jag direkt varför du ville ha dom dörrarna du nu har, med original dörrarna hamnar man ju rakt på förarstolen när man går in i hytten och med dina Hönö dörrar kan du ju bygga upp hela hytten helt annorlunda och bättre.
Hoppas verkligen få se din fina båt i Blekinge nästa vår!
Det var just det jag oxå hade sett innan jag beställde båten från Peter. Dock, hade jag planer om en enklare lösning till bakväggen (typ kapell-vägg med dragkjedja). Men då skulle jag få problem med att inget kunde låsas in? Då hade jag varit tvungen att ordna/bygga mellanväggar med låsbar dör ner till kajutan och det hade varit lika mycket jobb med det men ingen god lösning för styrhytten (med all elektroniken).
Vi får se ang Blekinge :rolleyes: :cool:
:razz: blev riktigt bra det där Flodis:razz:
Tack för alla vänliga kommentarer, det sporrar till fortsatt arbete :D
TAMTAM, det var just den kombinationen jag använde mig av till dörren (sladdmaskin + sliprondell ), funkar bra det men ett helvete med allt slipdamm som maskinen själv blåser runt i båten :confused:
Ja, är du rädd för städjobbet förstår jag, dammar av helvete gör det dessvärre!:D
Men iaf PLASTA fast det!
Flodström
2011-08-03, 16:35
Men iaf PLASTA fast det!
Hmmm, får se vad som är praktiskt genomförbart. Måste kolla upp hur jag vill ha väggen mellan kajutan och styrhytten (med stolarna). Skall vara så enkel som möjligt.
Funderar på att gjuta in platts för fötterna (från stolarnas sida). Måste oxå kolla upp hur mycket platts den 3:e stolen tar (bakom babord passagerarstol)
Tänker oxå plasta upp en box eller låda/fundament att fästa den stolen på. Det fundamentet skall oxå rymma en betesbox med 4-6 utdragbara beteslådor hade jag tänkt :D
Flodström
2011-10-03, 22:52
Lite uppdatering i byggtråden:
Det blir inga enkla mellanväggar, suck. Blir skitkomplicerad. Men gjuter dock upp dom i garaget :rolleyes:
Har hållt på att tekna och klippt i papp nu i flera veckor. Har först nu fått tag på lite bilder på Beason 22 Cabin, invändigt på babord (och även styrbord) sida (på väggarna).
Så nu vet jag hur den här båten ser ut färdig från Peter. Det var intressant och då bestämde jag mig för att inte använda dom bilderna som modell, den lösningen passar helt enkelt inte in i min egen ide´ :D
Det har tagit lite tid att fundera och komma fram till en strategi ang dom här mellanväggarna. Beslutet att gå vidare har nu tagits och jag går för det som jag tycker blir den bästa lösningen (d.v.s. mest komplicerad, suck! :confused: ).
Jag bygger nu gjutformar för babord och styrbord mellanväggar. Babord blir med utrymme för knän/ben och med fotplatta. Styrbord kommer bara att ha ett uttag för fotplatta så den blir enklare.
Babords vägg blir komplicerad att gjuta upp men lyckas gjutningen blir det minimalt med jobb att montera väggen i båten. Väggen skall få en avslutning upp mot dashbordet, i samma nivå och nått liknande som på det som redan sitter på styrbord sida.
Grovjobbet med första formen är nu färdig. Återstår att spackla och slipa så att den blir slät och fin och att alla hörn blir ordentligt rundade, med en passande radius. Här ser ni oxå lite bilder på "starten för projektet" (stolarna) + babordformen med tillhörande uttag för ben o fötter :D
Riktigt komplexa former det där! Visserligen ser släppvinklarna bra ut men om du har tillgång till tryckluft kan det vara värt att bygga in en nippel i formen. Vid avformningen ansluter man bara kompressorn och trycker ut detaljen.
/F
Flodström
2011-10-04, 16:06
Riktigt komplexa former det där! Visserligen ser släppvinklarna bra ut men om du har tillgång till tryckluft kan det vara värt att bygga in en nippel i formen. Vid avformningen ansluter man bara kompressorn och trycker ut detaljen.
/F
Jo jag tänkte mig något i den stilen. Formen kommer att bli rundare invändigt vilket betyder mindre risk för gjutningen att fastna, inbillar jag mig. :rolleyes:
Har tryckluft, ca 8-10 kg´s tryck. Får se hur jag gjör. Kanske det blir 2-3 nipplar i formen "just in case" :D
Team Char
2011-10-04, 16:30
Brun packtejp kan vara bra att använda då släpper det enkelt från formen men blir lite slipning för att få en helt slät yta. Men med en bra oscillerande rondellslipmaskin http://www.mirka.se/Slipmaskin_flyer http://www.mirka.se/7BE0A833-D834-4186-AB40-A3C35BCF7A69.W5Doc och 600, 800 och 1200 papper så blir resultatet mycket bra och lite autosole efter. Men lägg på ordentligt med gelcoat i formen så du har lite att slipa bort
Flodström
2011-10-04, 23:35
Brun packtejp kan vara bra att använda då släpper det enkelt från formen men blir lite slipning för att få en helt slät yta.
Sist jag använde packtejp så expanderade den och dlev "rynkig" vilket avsatte sig i gelcoaten........ mycket slipning bara för det :confused:
Packtape är lite lurigt som sagt
Har dock ett bra system nu med släppmedel som funkar klockrent. Först bonvax. Sen lätt slip- och polering och sist Carnauba-vax och därefter gjutning/eg. gelcoat +++ :D
Sist jag använde packtejp så expanderade den och dlev "rynkig" vilket avsatte sig i gelcoaten........ mycket slipning bara för det :confused:
Packtape är lite lurigt som sagt
Har dock ett bra system nu med släppmedel som funkar klockrent. Först bonvax. Sen lätt slip- och polering och sist Carnauba-vax och därefter gjutning/eg. gelcoat +++ :D
Gjorde samma sak för mej när jag köpte Tesa packtejp, katastrofresultat...
Testade både före och efter det med en billig tejp utan namn på och då lossnade det direkt, så testa alla släppmetoder innan man gör något stort.
Mina helt plana skivor plastade jag på ett fönster med bara lite wax på och det lossnade direkt.
Flodström
2011-10-05, 17:24
men blir lite slipning för att få en helt slät yta. Men med en bra oscillerande rondellslipmaskin http://www.mirka.se/Slipmaskin_flyer http://www.mirka.se/7BE0A833-D834-4186-AB40-A3C35BCF7A69.W5Doc
Kollade upp den. Var dock inte gratis direkt.................... :o :confused:
(säkert en kanongrej att drömma om.......... :cool: )
Nä, får bli nått billigare från Europris, BT eller Claes i sjön............. :(
Det blir grymt snyggt det du gör! :-D
Flodström, om du letar en slipmaskin - kolla på Fein Multimaster. Sen köper du en rip-off (jag kör med en Ferm). Mycket användbara på plast och konstruktionen gör att det blir lätt att komma åt överallt.
/F
Flodström
2011-10-05, 18:09
Grejen är den att i stort sett allt av den typen av maskiner måste beställas från utlandet (här kostar det dubbelt) och då tar det ca 2-3 veckor innan den har gått genom tullen etc.... Har inte tid att vänta så länge.
Måste hitta nått här i området som man inte blir skinnad av, ekonomiskt.... :rolleyes: Tipsen här är dock mycket bra. Gillade den Mirka-Ceros maskinen skarpt. Blir antagligen en sån med tiden :D
Får se vad för yta jag får till, utan dessa eminenta hjälpmedel, hmmm :cool:
Grejen är den att i stort sett allt av den typen av maskiner måste beställas från utlandet (här kostar det dubbelt) och då tar det ca 2-3 veckor innan den har gått genom tullen etc.... Har inte tid att vänta så länge.
Måste hitta nått här i området som man inte blir skinnad av, ekonomiskt.... :rolleyes: Tipsen här är dock mycket bra. Gillade den Mirka-Ceros maskinen skarpt. Blir antagligen en sån med tiden :D
http://www.jula.se/multiverktyg-otm1001-230-w-010636
öhh förresten, ni kanske inte har Jula i Norge?
Team Char
2011-10-05, 22:16
Det finns ingen firma som hyr ut maskiner som vi har Cramo eller liknande?. Eller nån billackerare du kan låna av. Mirka maskinerna är riktiga proffs maskiner och Mirkas slippapper är riktigt bra. Trycker man inte för mycket och använder en bra dammsugare så håller slippappren riktigt bra. Vatten ska man också undvika vid slipningen
Flodström
2011-10-06, 01:14
http://www.jula.se/multiverktyg-otm1001-230-w-010636
öhh förresten, ni kanske inte har Jula i Norge?
Finns Jula i Norge men inte i vårt område
Vet häller inte om dom skickar på posten?
Får kolla lite.
Det finns ingen firma som hyr ut maskiner som vi har Cramo eller liknande?. Eller nån billackerare du kan låna av. Mirka maskinerna är riktiga proffs maskiner och Mirkas slippapper är riktigt bra. Trycker man inte för mycket och använder en bra dammsugare så håller slippappren riktigt bra. Vatten ska man också undvika vid slipningen
Helt rätt, maskinen som jag länkade till är inte en proffsmaskin - men funkar bra för de pengar man lägger ned. De delar som du nu gjuter är inte så stora och med rätt mycket detaljer och där tror jag en fullstor oscillerande kan vara lite för stor. Nackdelen med multislipar som den jag länkade till är att de är för små för stora ytor och att de finaste papper som jag hittat är 240 grit. Så egentligen behöver man en av varje typ ;-)
/F
Har en grön bosch samt en fein multimaster, kan säga att dom är som dag & natt feinen är helt överlägsen. Blå bosch batteridriven har jag testat häller hög klass också.
Mvh Petri
maskinisten
2011-11-03, 06:36
Imponerende og vel gjennomført arbeide så langt Flodström!
Jula sender forresten med posten, men det har du vel allerede funnet ut av..
~~maskinisten
Haha har du norsk Clas Ohlson i närheten testa deras version av Fein Multimastern, fabrikatet är Cotech, riktigt bra för pengarna kan jag säga och det allra bästa är att tokarna lämnar 2 års garanti!!!...... no questions asked!
Boschs motsvarande maskin har tillbehör som passar oxå, dock var kineserna inte fräcka nog att kopiera Feins infästningar för tillbehör, där gick väl gränsen,(dock Bosch) men för pengarna riktigt bra! :D
kjuliussen
2011-11-20, 19:13
Hvordan går det med prosjektet ditt. Lenge siden det kom en oppdatering nå..
Flodström
2011-11-20, 19:23
Ja du har rett Kim. Har drevet med å lage støpeformer til mellomveggene og det er litt kedelig å bare snakke om slikt.
Dog er formarne klare for støping og da blir det en oppdattering.
Har gjordt dem litt kompliserte da det også er lagt inn utrymme for bein og føter. Men bilder kommer.
Har i mellomtiden (da det var så kallt) drevet med å kutte till stangholdere i syrafast. Har kuttet ner 29 stk nå. Skal bruke 28 av dei til båten (10 på taket, 10 bak ripa i akteren og 4 på kvar side av styrhytten, s.k. "grabbrekken" for dipsy og paravanfiske).
Skal lage konisk/avrundet kant på ene siden av stangholderene og sen bore hull for kryss-pinnen. Etterpå blir det polering.
Skal også kutte 25 mm rør for transportholderen og for grabbrekken.
kjuliussen
2011-11-20, 19:33
Bruker du alu eller syrefast for stangholdere? og hvilken dimensjon er de?
kjuliussen
2011-11-20, 19:34
Så de sto syrefast nå.. :D
Flodström
2011-11-20, 19:54
Så de sto syrefast nå.. :D
Nemlig! ;)
Jeg bruker en dim. utvendig 38 mm med 1,25 mm godstykkelse. Trur dei går for "Meierirør" (316-rør), fra Damsthal i Bergen.
Har polert en av stangholderene, fy fan va blankt det blev, helflott (320, 600, 1200 grit sen Autosol på det).
Dei har også 25 mm polerte rekkerør, "skitfint" ;)
Skal du ha nått av dei rørtypene fra dei så skal du få artikel nr av meg så slipper du leite
kjuliussen
2011-11-21, 09:18
De 25 mm polerte røra har jeg som rekker.
skal bruke 32 mm på rekka foran på dekk. må bare finne en vals først.
Men hvor lange kapper du de stangholderne? Jeg har funnet røret jeg kan bruke hos firmaet jeg jobber for. får veeeldig gode ansatt priser på syrefaste rør. :D
Flodström
2011-11-21, 14:06
De 25 mm polerte røra har jeg som rekker.
skal bruke 32 mm på rekka foran på dekk. må bare finne en vals først.
Men hvor lange kapper du de stangholderne? Jeg har funnet røret jeg kan bruke hos firmaet jeg jobber for. får veeeldig gode ansatt priser på syrefaste rør. :D
Jag har kappet dei i 250 mm lange deler. Skal lage et verktøy for å kona (runda) opp ene siden slik at ikke stengene blir/kan bli skadet da dei står og skaver i stangholderen. jeg kjøpte fra Damsthal i Bergen. Kostet totalt med frakt ca kr 2.500 inklusive frakt og da var det et rør på 38 mm og et på 25 mm (polert), inklusive en rund- stang på 4 mm tyckelse (3 m lang) for kryssbpinnen. Begge rørene var på lengde 6 m. :D
kjuliussen
2011-11-21, 15:47
Ok.. 250mm var det jeg tenkte på å kappe dem også.
Jeg betalte 2050,- Kr for 3 stk 6m med 25mm og 2 stk 6m med 32mm høyglanspolert. Trur jeg fikk bra ansatt pris da ja..:D
Så 4mm er den rette tykkelsen på kryssbolten?
For koning av toppen på stangholder rør. Stor pipe fra biltemasettet duger
Finnishstallion
2011-11-21, 22:40
Ska till att kona lite rör till egna spöhållare. Vad är det för produkt du menar när du skriver: Stor pipe fra biltemasettet duger
???
kjuliussen
2011-11-21, 22:50
Tror det heter hylsor. Sånn som den her.. http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Losa-hylsor-12-10300/
hylsan måste vara utan lättringen du ser på bilden.
Stora hylsor har en övergång som passar utmärkt för jobbet, smörj in hylsan med fett och pressa på i en hydraulperss.
Annars finns det särskilda verktyg för såna jobb .-)
Jeg har et 1/2" pipenøkkelsett/hylsnyckelsats fra Biltema. En av pipene/hylsene, tror det var 41mm, var perfekt for jobben.
Flodström
2011-11-22, 00:08
For koning av toppen på stangholder rør. Stor pipe fra biltemasettet duger
Jævligt bra tips her 67n :D
Har en del store hylsor. Skall undersøke hva jeg har av dimensjoner.
Kjøpte nyleg et hydraulisk verktøy for rørbokking på Biltema. Skal bruke dette for å lage/bøye rekkerør men kan sikkert også brukes til stangholderene også :rolleyes:
Flodström
2011-11-22, 00:11
Ok.. 250mm var det jeg tenkte på å kappe dem også.
Jeg betalte 2050,- Kr for 3 stk 6m med 25mm og 2 stk 6m med 32mm høyglanspolert. Trur jeg fikk bra ansatt pris da ja..:D
Så 4mm er den rette tykkelsen på kryssbolten?
Jævligt bra priser, ja.
Jeg valgte 4 mm. Har stangholdere med 3 mm pinne. Jeg ble rekommendert 5 mm og da valgte jeg midt i mellom :D :D
Är man inte nöjd med finishen eller det finns enstaka märken på rören/spöhållarna så kan man göra följande:Sätt upp dom i svarven och använd t.ex. grön Scott brite.Har gjorde detta med mina befintliga spöhållare, dom blev som nya,dock inte högglansfinish.
Flodström
2011-11-22, 15:33
Tack Pära. Jo jag vet att det funkar. Om du skaffar Autosol (finns nog på macken) och kör det som sista polering så får du högglansfinishen på ett enkelt sätt.
Autosol är ett krom-putsmedel och allt rostfritt/syrafast innehåller en hög prosent krom ;)
Flodström
2011-11-22, 20:10
Här är en bild på en polerad spöhållare. Den har bara egnats ca 1 min slipning och polering (Autosol), bara en test på hur det blir med en "snabb-behandling", hehe :rolleyes:
kjuliussen
2011-11-22, 20:20
Jeg bestilte 38mm rør og 4mm syrefast stång idag.. kommer på torsdag/fredag.
De klammerne du skal bruke Flodström. hvor har du kjøpt dem og hvilket pris?
Flodström
2011-11-22, 20:43
Ah-ha, du skal lage stangholdere du med :D
For å være erleg, jeg skal ikke ha noen klemmer på mine, dei skall være sveiset i takrekka og på transportrekka og grabbrekka. ;)
Men, hvis du trenger klemmer til dine så vill jeg anbefalle disse:
PLK425, 5390-64-25, 25mm av svart polyamid, 2 stk til hver stangholder
Topplate (AISI 316):5391-74-02 For å legge på ytterste klemmehalve.
Du trenger i tillegg en bunnplate/sveiseplate (316) som er gjenget med M6 og som du sveiser på selve stangholderen, på passeleg plass avhengeg av hvor den skal monteres på båten.
Trur denne platen het:
5391-04-02, SP-4
Men, sjekk dette, at det er 316 materiale og for 25 mm klemmer
Allt fra Hydroscand i Bergen. Send bare melding til ole-Johan Opheim:
Meil: ole-johan.opheim@hydroscand.no
tel:98 28 55 45
Vedr. priser, er litt usikker på dette men kanskje du kunne nytte bedriften du jobber på til dette?
Angående klämmor så kör jag med de klämmor som Ramon tipsar om. Dock så är hydroscands bunnplate/sveiseplate riktigt dåliga. Har de på 6 av mina spöhållare och de tål inget. Kan bara rekommendera MM fritid i Vadstena. Har köpt mina spöhållare samt svetsplattor av honom och det är rejäla grejor. ca 5 mm grov platta med M6 gänga som passar perfekt på hydroscand klämmorna. Dessutom en bråkdel av vad Hydroscand tar för sina. De kostar ca 100:-/st på hydro och du får säkert dem av MM för 25-30:-/st. Bara ett tips.
Jani
Flodström
2011-11-22, 21:57
Känner oxå till dom sveiseplatene till MM-fritid, då jag oxå har köpt spöhållare av dom. Frågan är bara om det är rustfritt eller syrafasta plattor dom använder? Spöhållarna är dock inte syrafast, bara rustfrie.
Bra Jani att du nämnde det där om Hydroscand´s sveiseplater. Då stryker vi det tipset :D
Finns alltid en lösning annars: bestill et syrafast plattjern i riktig dimensjon, typ 28-30 mm x 5, eller 6 mm. Kuttes ner til passelege lengder, ca 48 mm :rolleyes:
kjuliussen
2011-11-22, 23:02
Er plasten for dålig så man må ha bunnplate og toppplate?
Har prøvd å bruke 2 skiver istedet for topp plate (rotet bort) med plastklemmer, og den stangholdern satt ikke godt! Bruker du aluklemmer trenger du ikke topp plate, men du må hu bunnplate å skru i. Eller du kan vel bore hull og gjenge rett i røret????????
Jeg har også kjøpt stangholdere og aluklemmer av MM-fritid. De var bra, men aluklemmer trenger å elokseres for å tåle saltvatn.
Flodström
2011-11-23, 00:40
Er plasten for dålig så man må ha bunnplate og toppplate?
Det er riktig det som Einar påpeikte her.
Bunnplaten/sveiseplaten har gjengete hull for skruene som skal holde på klemmene runt rekkerøret. Selve klemmene har forsenket hull og har dårleg tykkelse for å dra fast disse runt et rekkerør, det er store krefter i sving på en stangholder da en har stang oppi inkludert det store presset en stor Dipsy Diver utøver på stanga (full bøj som da en kjører fisk ;) )
Alternativet er å sette skrue i fra stangholderens side og ha topplaten gjenget a´la LMP´s stangholdere men, jeg er ikke heilt sikker på hvordan deires løsning er. Man må dog ha gjennomgåande hull i stangholderen, frigående på en side, og ca 6,2 mm på den andre siden for dei M6 som skall brukes.
Dette er en av grunnene til at jeg vill ha alle stangholderene mine sveiset fast på rekkerørene :cool:
Flodström
2011-11-23, 00:45
Håller på att plasta första mellanväggen. Då jag hade lagt på gelcoaten upptäckte jag att den jävla värmefläkten hade pajat. Den blåste bara kalluft och då jag upptäckte det så var jag halvt ihjälfrusen. Gick åt masse Cognac för att få upp värmen igen.
Ett jävla relä hade brunnit upp :mad::mad::mad: och har just nu lyckats med konststycket att byta ut det mot en riktig "kontaktor". Ni som kan el vet vad det är.
Fortsättning följer :?
Det er riktig det som Einar påpeikte her.
Bunnplaten/sveiseplaten har gjengete hull for skruene som skal holde på klemmene runt rekkerøret. Selve klemmene har forsenket hull og har dårleg tykkelse for å dra fast disse runt et rekkerør, det er store krefter i sving på en stangholder da en har stang oppi inkludert det store presset en stor Dipsy Diver utøver på stanga (full bøj som da en kjører fisk ;) )
Alternativet er å sette skrue i fra stangholderens side og ha topplaten gjenget a´la LMP´s stangholdere men, jeg er ikke heilt sikker på hvordan deires løsning er. Man må dog ha gjennomgåande hull i stangholderen, frigående på en side, og ca 6,2 mm på den andre siden for dei M6 som skall brukes.
Dette er en av grunnene til at jeg vill ha alle stangholderene mine sveiset fast på rekkerørene :cool:
Jag har fäst mina spöhållare med endast klämman utan mothållsplatta. Sitter som berget, godset i klämmorna räcker enligt min mening utan tvekan. Drar loss hela röret före spöhållaren lossnar. Bara min åsikt.
Jani
Flodström
2011-11-23, 21:29
Jag har fäst mina spöhållare med endast klämman utan mothållsplatta. Sitter som berget, godset i klämmorna räcker enligt min mening utan tvekan. Drar loss hela röret före spöhållaren lossnar. Bara min åsikt.
Jani
Nj..a, det måste testas ut dock? Kanske det håller, har dock inte provat just dom där svarta polyamid-klämmerna från Hydroscand, bara dom blå i polypropylen och dom är kanske mjukare? :rolleyes:
Flodström
2011-11-23, 21:32
Ett jävla relä hade brunnit upp :mad::mad::mad: och har just nu lyckats med konststycket att byta ut det mot en riktig "kontaktor". Ni som kan el vet vad det är.
Fortsättning följer :?
Bild på inte längre fungerande "kinarelä" och ny kontaktor ;)
kjuliussen
2011-11-23, 21:32
Skillnaden på polamid og propylen er at polamid tåler mer värme og 10 grader kallare enn propylen. Propylen(blå) tåler ned til 30 minus mens polymid(svart) tåler 40 minus grader.
Har bestil 28 stk idag.. :)
Flodström
2011-11-23, 21:38
Tillbaka till båtbyggningen:
Så har bägge mellanväggsformarna blit färdigbyggda.
Efter att glasfibern var kapad till så kapade jag oxå upp en del bitar i björkplyfa till förstärkningar på väggarna. Fick rådet att slipa kanterna i lämplig sluttande vinkel før att underlätta påläggning av nya skikt med matta. I tillägg blev det borrat en del hål, inte "lätthål, hehehe, men lufthål för att lättare få ur/bort luft från baksidan.
Flodström
2011-11-23, 21:41
Skillnaden på polamid og propylen er at polamid tåler mer värme og 10 grader kallare enn propylen. Propylen(blå) tåler ned til 30 minus mens polymid(svart) tåler 40 minus grader.
Har bestil 28 stk idag.. :)
OK, der ser man. Takk Kim.
Vilken sammentreff, jeg bestilte 30 stk i dag, hehehe :D Men, kommer dog at bruke bare 28 stk av dei. :D
(håper dei har store lager med dei klemmene :rolleyes: )
Flodström
2011-11-23, 21:46
Så var det färdigt før plastning i den första hjutformen, den för styrbods sida med halv höjd. Efter pårolling av gelcoaten så upptäcktes att den ........ ja ni vet, fläktjäveln. Men det fixade sig. Blev dock klar först kl 4 på morgonen, phu! :-?
Blir fint det där Ramon. Du kommer bli en riktig plastguru när du är färdig med denna båten!
Jani
Flodström
2011-11-23, 21:57
Själva gjutningen tog längre tid än väntat, och det gick åt mer polyester än väntat. Använde ca 10 lager med 300g/m2-matta + 3 bitar med plyfa.
Då den färdiggjutna väggen plockades ur formen så upptäcktes att det var för tunnt med gealcoat på vissa ställen, tyvärr. Kan oxå ha varit att jag hade börjat lägga på glasfibern lite för tidigt. Kan se ut som det sista då en del av den för tunna gelcoaten låg på områden av den mörka gjutformen och jag såg att det inte fanns några tunna skikt då jag hade lagt på gelcoat. Får skylla på reläet och att inte värmefläkten fungerade (för långsam härdning av gelcoaten).
Men masor av lärdomman, hehehe. Vet nu att formarna fungerar. Skall vara noggrannare med den modulen för babord sida, den har full höjd, golv-dashbord/rutor.
På bilderna syns nu tydligt den "foot rest" jag har lagt in för att få ungefär samma stil på den här (och bekvämlighet, självklart) som på babors vägg, den som oxå har uttag för knän.
kjuliussen
2011-11-23, 22:23
Det ser mycket bra ut... :D
Team Char
2011-11-23, 22:27
Om inte gelcoaten härdar ordentligt så kan man råka rolla ner mattan ända till formen. Är man rädd att det ska hända går det bra att blanda gelcoat i polyestern första strykningen. Gör inget att gelcoaten är lite klibbig när man lägger första varvet polyester/matta men den bör inte vara blöt då är det risk för genomslag
Flodström
2011-11-23, 22:41
Om inte gelcoaten härdar ordentligt så kan man råka rolla ner mattan ända till formen. Är man rädd att det ska hända går det bra att blanda gelcoat i polyestern första strykningen. Gör inget att gelcoaten är lite klibbig när man lägger första varvet polyester/matta men den bör inte vara blöt då är det risk för genomslag
Precis det jag vet Lennart. Men efter 2 tim väntande i för kallt utrymme så startade jag nog lite för tidigt med plastandet och antagligen blev det så som du skriver här "den bör inte vara blöt då är det risk för genomslag"
Den hade antagligen härdat men inte nog mycket men p.g.a. kylan (+7-8°C) fick jag uppfattningen av att den var hård, men den flöt antagligen fortfarande. Jag tryckte säkert lite extra mycket med rollen, kan ha pressat igenom glasfibern då.
Flodström
2011-11-26, 00:15
Ja-ha, så kom man upp till examen då.............. :geek:
Förarbete
Började i förrgår med att riva glasfibern i lämpliga bitar för de olika delarna i gjutningen. Fixade till formen med släppmedel (bostik bonvax + carnaubavax) och polerade den så gott det gick.
Gjutningen
Startade kl 11 på kvällen med div förberedelser och blandade gelcoat.
Hade lärt mig att se till att värmefläkten fungerade och hade en i reserv ifall att.....
Allt funkade dock som planlagt men så insåg jag att det blev för lite gelcoat så jag måste blanda lite till..... för säkerhets skull :D
Självklart skulle nått skita sig och den här gången hade jag inte tillräckligt med polyester, før ca 5,5 kg gick åt och hade behövt ca 6 kg för att kunna lägga allt jag hade planlagt/rivit till bitar för. Dock ingen katastrof, bara lite irriterad över det. Blev alltså 2 lager med glasfiber mindre på baksidan av själva "lådan" men den har förstärkning så det gör ju inget.
Nåväl en tim senare kunde jag starta med plastningen som tog låååååång tid, var färdig kl 6 på morgonen, phu! :)
Flodström
2011-11-26, 00:32
Plastningen gick greit men det tog tid, bl.a. för att jag måste blanda ny polyester så många ggr.
Bilderna visar oxå hur förstärkningarna (plyfan) ligger på platser som kan utsättas för tryck eller "tyngd"
Det var knepigt att plasta i själva "balken" (balken skall bilda en styv dörrkarm till själva dörrhålet. Det kommer en teaklist på den balken då modulen har blivit monterad i båten).
Det var svårt att se hur glasfibern var mättad med polyester och om det var luftbubblor i gjutningen. Mot slutet minskade utrymmet i balken och det blev än mer komplicerat att plasta men jag fick i alla fall dit all glasfiber jag rivit till.
Hörnan upp mot dashbordet och mötet med balken var oxå knepig att få jämn för nya lager av glasfiber men det gick bra till slut.
Massor av den typen "små hinder" stötte jag på under plastandet men det funkade till trotts för dom. Och lyckligtis är det inte ett båtskrov och inte häller en överbyggnad, hehehe :rolleyes:
Här är några bilder på det färdiga "stöpet" i formen ;)
Flodström
2011-11-26, 00:34
Sanningens ögonblick............................ :o
Stiligt:-P får nog ta och bunkra upp med lite glasfiber o börja testa lite själv.
Måste vara grymt roligt att kunna plasta upp lite grejor själv.
Kul att det rullar på Flodis! Det ser bra ut!
Plasta är en sån där sak som både är enklare och svårare än man kan ana. Det mesta är enklare men vissa moment som min inte alls förutsett kan bli grymt komplicerade. Som att klippa till en liten bit matta med handskar som är skitiga med halv-polymeriserad polyester...
Planerar du att fixa fibern som slagit igenom gelcoaten eller får det vara? Tvåkomponents polyuretanfärg skulle nog funka.
/F
Flodström
2011-11-26, 14:36
Kul att det rullar på Flodis! Det ser bra ut!
Planerar du att fixa fibern som slagit igenom gelcoaten eller får det vara? Tvåkomponents polyuretanfärg skulle nog funka./F
Tack Fredrik!
Nä, väntar med att fixa det. Är inte så visuellt, men lägger nog på ett skikt med topcoat samtidigt då jag lägger topcoat på baksidan. Kan i och för sig bara slipa lite och lägga på lite gelcoatspackel.
Får se hur mycket det syns med modulen placerad i båten............... :rolleyes:
Snyggt jobbat!
Mycket praktiskt att vara två personer när man plastar lite större saker/ytor så man kan få Polyester blandat och väv langat.
När jag plastade fast mina delar i båten fäste jag upp dom med lite smältlim innan jag började plasta som dom höll sej på rätt plats under plastningen, mycket enkelt sätt att göra det på och det behövs bara litegrann på ett par ställen för att sitta kvar.
cliff barnes
2011-11-26, 14:51
Jag byggde om en flybridge på en Trawler för några år sedan och fick genomslag av glasfibern. Testade både att lägga på ny gelcoat utifrån, vilket var svårt att få bra även med vax inblandad i polyestern. 2 komponents PU var betydligt enklare.
Snyggt jobbat!
Mycket praktiskt att vara två personer när man plastar lite större saker/ytor så man kan få Polyester blandat och väv langat.
När jag plastade fast mina delar i båten fäste jag upp dom med lite smältlim innan jag började plasta som dom höll sej på rätt plats under plastningen, mycket enkelt sätt att göra det på och det behövs bara litegrann på ett par ställen för att sitta kvar.
Det sistnämnda känner vi igen Johan, utmärkt metod är det, en av några som finns, speciellt om man vill fästa nån form eller så på vidare bygge, bara låta snabbt härda, sen ett stämjärn för att ta bort limmet och plasta vidare mvh
Jag byggde om en flybridge på en Trawler för några år sedan och fick genomslag av glasfibern. Testade både att lägga på ny gelcoat utifrån, vilket var svårt att få bra även med vax inblandad i polyestern. 2 komponents PU var betydligt enklare.
Det går att tricka med gelcoat, lägga i och polera bort skarvar, så gjorde Beason på Kjelles förlängda skrov vad gäller motorbracketen, ganska säker då de nog inte har färdig form för hela skrovet, kan man sin sak så mvh
Flodström
2011-11-26, 19:07
Stiligt:-P får nog ta och bunkra upp med lite glasfiber o börja testa lite själv.
Måste vara grymt roligt att kunna plasta upp lite grejor själv.
Bara kör i gång, skitkul och det kostar inte så värst mycket häller. Att kunna göra saker och grejor själv är den optimala tillfredsställelsen :D
Flodström
2011-11-26, 19:16
Och så var modulen lös. Blev skitfint och inga genomslag av glasfiber :rolleyes:
Här ser ni hur delen ser ut. Lådan är som sagt et uttag för passageraren ben och fötter. Jag valde den konstruktionen framför att laga en "soffa" för då hade inte passageraren (eller ev. ölpilot) kunnat sitta i färdriktningen...... :D
På den sista bilden ser ni var det skall tas bort material, de ljusare partierna skall sågas ur för där kommer delar av båtskrovet in.
Flodström
2011-11-26, 19:24
Här ser ni lite bilder på hur bl.a. balken blev + lite detaljbilder av footrest och "lådan".
Den översta vinklade delen skall sågas i svag båge så att den passar in mot det originala dashbordet. Kommer att bli en liten skarv där men plastar igen den med polyesterspackel eller mara med sikaflex.
Hela modulen (eg bägge modulerna) skall plastas fast med glasfiber på insidan/baksidan till skrovet, durken och dashbordet. På den balken mot dörrhålet kommer det en teaklist, men det nämnde jag tidigare tror jag ;)
Funderar dock på att montera sidorutorna först (de eliptiska), för jag behöver det utrymme som är just nu i båten inkl. ljuset som är. Får se hur jag gör.... :rolleyes:
Förstklassigt! Blir sugen på bygga nåt!
Flodström
2011-11-27, 16:52
Förstklassigt! Blir sugen på bygga nåt!
Tack Fredrik :D
Men du har väll händerna fulla redan, eller :rolleyes:
Nästa gjutprojekt blir förvaringsboxarna till infällning i relingen på akterdäck
Håller på med formarna till dom just nu. Skall få dom klara före jul tänkte jag.
Får se om vädret tillåter att jag monterar sidorutorna framme i kajutan. Blir masse slipning och plastning det oxå. Är just nu tom på polyester :confused:
Hur går det med finbåten? Frysit fast?
Flodström
2012-01-13, 20:52
Hur går det med finbåten? Frysit fast?
Såg inte din fråga förräns i dag :oops:
Nej för tusan, jobbar på.
men vid den 10:de stormen här på vestlandet så har jag tappat räkningen. Två orkaner i tillägg så det är inte lätt att jobba utvändigt med skutan.
Dock har jag äntligen fått tvätta av båten all jävla grönska, det växer t.o.m. grönalger på ovansidan båten (å ja som trodde det bara skedde under vattenlinjen!!??). Då förstår ni vilket fuktigt väder vi har här på vestlandet :confused:
Just nu håller jag på att slutföra monteringen av 2 st s.k. portlights, små eliptiska fönster fram i förens sidor. Tog lite tid att bestämma var dom skulle placeras, jag vill att det skall se så mycket original (eg. "Beasonaktigt") ut som möjligt. Min första placering visade sig efter check, att vara ca 1 m för långt bak placerat. Efter 2 flyttningar mot fören så har jag blivit nöjd och där sågade jag hål............ :?
Det var lite nervöst att sätta sticksågen genom det fina vita skrovet och dra upp två stora hål.................. :shock:
Men nu är det gjort. Har slipat bort gelcoat på både insidan och utsidan. Insidan är plastad upp ca 8-10 mm, på de ställen jag måste slipa ner på utsidan. Har slipat ner på utsidan för att få in rutorna tillräckligt djupt i skrovet.
Till det här jobbet har jag oxå byggt en form, för det skall spacklas upp en
helt jämt och rakt yta på utsidan av skrovet för att inte bryta/böja rutan då den monteras + att få allt absolut vattentätt (Peter har haft problem med att få tätt på motsvarande portlightinstallationer tidigare).
Bilderna visar ett av hålen i skrovet + själva formen, i två delar, dels den eliptiska plana ytan (med styrningar) + mothållet som skall monteras på motsatt sida av skrovet för att man skall kunna dra ihop det hela med vingmuttern. Formen skall få spacklet till att flyta ut till en helt jämn och flat yta och efterarbetet skall då förhoppningsvis bli minimalt (slipa och puttsa kanter och sen lägga på 3-4 lager med topcoat). :rolleyes:
Flodström
2012-01-13, 21:02
För övrigt så har jag lagt in ventiler i kabinen. Det var lite av ett research att hitta ventiler som passade och helt i hamn kom jag inte. D.v.s. jag måste tillverka de ventiler som skulle sitta bak och utvändigt på taket för jag kunde inte hitta nått som passade. De jag hittade måste kapas runt om + att nya fästhål med försänkning måste borras upp. Men slutresultatet blev över förväntan.
Invändigt blev det två par cirkelrunda ventiler som går att stänga. Ett par har jag redan monterat. Ett par återstår och dom kommer att placeras rätt ovanför styrbord och babord frontruta. Då kan hålen för ventilerna oxå användas till montering av AP och VHF + att kabeldragning/inläggning av kabelkanaler underlättas betydligt. :cool:
Efter monteringen av ventilerna kunde jag oxå dra in en nätledning från huset så nu kan jag både stänga skjutdörrarna och ha på ljus ock värme i kabinen för vinterns monteringar.:D
Som vanligt så gör du ett fantastiskt arbete Ramon inga snabba felbeslut här inte utan allt utrett o klart innan det börjar sågas, filas.
Jammen blir det ei fin skute Ramon. Ingen short cuts. Da blir det bra.
Nå må du stå på for fullt. Jeg minner om at det er 17 uker til den må være ferdig til å fiskes fra !!!
Ja enig med Harvest og Zorro her skikkelig gjennomført og knall standard på all arbeid som gjøres Ramon ,,morro og følge tråden din her inne :D
Tror du gör helt rätt som bygger rejäla formar och jiggar för dina arbeten. Visserligen "tappar" man tid under tillverkningen av formen/jiggen men man tjänar snabbt igen den på mindre efterarbete och bättre resultat!
/F
Flodström
2012-01-15, 02:48
Tror du gör helt rätt som bygger rejäla formar och jiggar för dina arbeten. Visserligen "tappar" man tid under tillverkningen av formen/jiggen men man tjänar snabbt igen den på mindre efterarbete och bättre resultat!
/F
Tack Fredrik, och helt riktigt.
Dock så är det inte formbyggen som tar tid, det är det förgrymmade vädret som är det största hindret för att man inte kan "sträckjobba". Efter 10 stormar tappade jag räkningen nu efter nyår och idag då jag var ute och spacklade var det -1°C :confused: suck!
Men det får gå m.h.a. lite extra härdare och värmefläkt :cool:
Blir oxå lite enklare nu efter jul, min dotter har klarat lappen för bil så nu slipper man köra henne just dom dagar man skulle ha jobbat :D
Flodström
2012-01-20, 23:29
Kort uppdatering:
Har kommit så långt på portlightsen att insidan är färdig.
På utsidan måste jag lägga på ett antal lag med topcoat men det får vänta till vädret tillåter och måste dessutom slipa och polera lite innan topcoaten läggs på.
Spacklingen var knepig. Funkade inte exakt så som jag hade tänkt mig med "spackelmallen", var antagligen för snål med spackel men vet inte säkert.
Det var ingen enkel match att såga ut och fixa hål till rutor i skrovet. Har ingen speciell lust att göra det en gång till i varje fall................. :confused:
Men det ser bra ut nu i alla fall.
Insidan är klar, plastad + spacklad + gelcoatmålad, så nu får det duga.
Skall ut och montera portlightsen profisoriskt i morgon för att markera omkretsen på själva portlightskarmen så jag inte slipar bort på insidan den linjen.
Har vid sidan av portlightsen, oxå monterat lite ventiler (ventilation) i styrhytten. Nu är det två utvändigt + 4 invändigt i styrhytten. Samtidigt får jag några extra hål "gratis" till montering av VHFen och AP24 piloten fram i taket :D
Bilder på sista jobbet kommer här nedan:
Ruskigt fint arbete och båten blir verkligen ett one off bygge. Helt sanslöst vilken fin trollingskuta. Skulle vara en drömbåt för en annan med. Öppna akterytor, stängbar ruff/cabin och grymt sjösäkert skrov. Som dessutom byggs färdigt av en pedantisk entusiast. En fröjd att följa detta projekt.
Jani
Riktigt roligt att följa denna tråden!
Riktigt fina resultat av projekten!
Hei Ramon,
Nå er vi i uke 6 og det er ikke mange ukene til laxen er bitevillig.
Lurer bare på om du er i rute?
Det er en stund siden det har vært noen oppdateringer om prosjektet ditt.
Er det kaldt i Rogaland for tiden også?
Nå må du stå på !!!
Flodström
2012-02-06, 02:00
Hei Anders!
Jodå det ruller på. Är i stort sett ferdig med portlightsen. Skall pusse litt sparkling och sen skall kantene få nokre strøk med topcoat før vinduene endelig settes på plass.
Ja det har vert kallt her nå. runt -5° heile uken med masse snø, og det er ikke råd å plaste eller male i/på båten da.
Jeg har dog slipt gelcoat inni båten der jeg skal plaste fast dei to mellomveggene. Jævla drittjobb men nå er dette gjordt. Det gjenstår att plaste veggene på plass men det vill skje først da det blir litt varmere ute (ca 4-6 +grader er nokk)
Jeg har blitt ferdig med ventilasjonshullene og montert ventiler, 4 i kabinen, 2 på utsiden av taket. Hull for piloten og VHFen er også saget opp.
Så fort veggene er plastet fast og snygget till tar riggingen av el og hydraulikken till.
Sikter på 1. april med det viktigste så båten kan sjøsettes. Ja, jeg er i rute skulle jeg tru :cool:
Du har lagt ner mycke `blod svett o tårar´
på skutan och en kanonbåt blir det Ramon
snart dags att njuta av frukterna.
Flodström
2012-02-07, 18:44
Just det, helt rätt Roger ;) ;) :D
Flodström
2012-02-08, 22:22
Ja nu har man jobbat lite till. Bägge dom två mellanväggarna är färdiga för montage, det skall ske så fort det blir lite mildväder (-4°C just nu).
Här ser ni hur dom ser ut, och med topcoat på baksidan oxå.
Vilken skuta du kommer ha sen. Är riktigt avundsjuk på den båten. De ser så ruskigt fina ut, speciellt din med din custom dörr. Vad går en 22 Cabin loss för? Typ halvfärdigt och 3/4?
Jani
Flodström
2012-02-08, 23:14
Vilken skuta du kommer ha sen. Är riktigt avundsjuk på den båten. De ser så ruskigt fina ut, speciellt din med din custom dörr. Vad går en 22 Cabin loss för? Typ halvfärdigt och 3/4?
Jani
Hej Jani!
Kjelle skrev nått om priser för lääänge sedan i den här posten:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/showpost.php?p=9958&postcount=77
Flodström
2012-02-08, 23:27
Det är då själva faaaan att man måste göra allt själv..................... :rolleyes:
Kjöpte en hylsa (eg. som "kragverktyg"), 36 mm men den var för stor. Måste slänga upp den i svarven och svarva ner den till en dim som passade i spöhållarämnena. Tog några timmar med svarvning, slipning och putsning :?
Ja-ha och sen................ Fan jag har inte tillgång till någon verkstad så som ni andra, så det blev nya funderingar: hur fasen skulle jag montera upp den hydrauliska domkraften för att pressa i kragverktyget i spöhållarna???
Det tog säkert halva dan att komma på en lösning till en användbar (och enkel) konstruktion och materialval etc... och resten av dagen gick åt till att konstruera den lösningen. det ända jag måste åka i väg och köpa var lite M10-bult, muttrar och brickor. Men det blev dock bra till slut..........phu! :cool:
Flodström
2012-02-09, 00:40
Har redigerat lite bilder på det senaste tokprojektet :cool:
Bilderna visar hur kragvertyget blev efter svarvningen och sen lite bilder på den färdigbyggda hydraulpressen. ;)
Flodström
2012-02-09, 20:22
Hur blev spöhållarna då............ tja, efter första rundan med pressverktyget kom jag på att det kanske kunde gå att få till en bättre (eg. en större) krage än den som var på de spöhållare jag hade från förr (Vadstena). Provpressade den sista och den blev jäkla fin. Sagt och gjord, jag körde om hela klabbet för att få större krage. Det gick jäkla snabbt. Behövde inte mäta eller ha på ny kopparpasta, var bara att köra på. Tog inte lång stund att köra alla 28 st på nytt, hehe. På bilderna ser ni resultatet :D
aldrig något skit det du gör Flodis
100% craftmanship
misantroph
2012-02-10, 07:09
Fantastisk inspirerande tråd Flodström.
Ett nöje att följa, kepp it up!
Mvh
Jösses vad fint arbete! Måste kännas förväntansfullt att få slutmontera och sjösätta!
/F
Najs arbete Ramon ,gillar att du alltid på ett eller annat sätt klurar ut en bra lösning på bekymmerna som dyker upp
Flodström
2012-02-10, 15:44
Najs arbete Ramon ,gillar att du alltid på ett eller annat sätt klurar ut en bra lösning på bekymmerna som dyker upp
Tackar, ja det är skit att man får ingenting gratis. T.o.m. en egen verkstad måste byggas upp nästan från grunden :shock: :confused: :? :cool:
Just nu blev jag färdig med formen för stolfundamentet/plano-skåpet. Skall gjuta upp det i helgen :D
Det kommer att ske i flera steg. Först själva skåpet med plyfaförstärkningar. Steg två blir att såga ut en dörr. Näst sista steget blir att plasta in hyllor i tunn furu-plyfa och behandla dom. Sista steget blir lite kosmetiskt + att montera gångjärn och någon typ av låsanordning. Bilder kommer efter vart...........
Flodström
2012-02-15, 19:29
Parallellt med allt plast-jobb/projektering jobbar jag då och då med de rostfria/syrafasta delarna.
Spöhållarna var färdig-kragade och så återstod jobbet med att borra hål till krysspinnen.
Efter lite funderingar så kom jag fram till att jag måste ha en borrfixtur som man kunde trä röret som skulle borras på.
Aktiverade mig en halvtimme i svarven och sen hadde jag en borrfixtur (i ek) som kunde bultas fast i borrplattan på pelarborrmaskinen.
Ni ser på bilderna hur den blev och hur det hela är satt upp.
Det var enkelt att sätta upp fixturen och borra alla spöhållarna. Kontrollmätte lite då och då att hålen verkligen var centrerade mitt i hållaren. Använde en 4 mm borr til det jobbet.
Här ser ni några bilder på det här jobbet :D
Flodström
2012-02-15, 19:37
Så var det den där krysspinnen, hmmmm.
Blev svarvjobb där med, hehe. :cool:
Satte upp svarven så att det bara var att mata fram den 4 mm syrafasta stången efter varje kapning. Blev exakta längder på det sättet.
Lite gradning och puttsning så var dom färdiga för montering i spöhållarna.
Nu återstår bara en svettsloppa på varje sida så är alla de 28 spöhållarna helt färdiga för montering på räcken.
Här ser ni lite av det jobbet och oxå hur spöhållarna blev med krysspinnen på platts. ;)
Flodström
2012-03-03, 17:36
Liten uppdatering:
Har jobbat lite då och då nu under jan-feb. Hade en målsättning att de stora s.k. konstruktionsjobben skulle vara färdiga till ca 1 mars. Och det har väll på sätt och vis hållt.
I dag monterade jag portlightsen. Har väntat länge med att få måla utsidan med topcoat. Det måste nämligen ha varit gjort innan själva monteringen kunde ske. Målade allt i förrgår.
Så i dag var det väder för sikaflexen och så här ser det ut med nya fönster, hehehe:
Flodström
2012-03-03, 17:49
Som jag kanske har nämnt tidigare så har lösningen för själva styrhytten/kabinen varit så att jag har önskat att få till 2 passagerarstolar på babord sida. I.o.m. att dörrpartiet är monterat ca 10-12 cm längre bak än originalväggen + att jag har gjutit in ett fot/ben utrymme i framväggen så funkade det.
Den bakre pass.stolen var tänkt att bli placerad på en konsoll, byggt som ett förvaringsskåp. Det blev till att tillverka gjutform till den ideen och det har gått bra med det. Blev ett riktigt bra skåp, stabilt och stort tillräckligt för mina 10 st stora planoboxar (mod 3700).
Skåpet skall alltså bilda fundament till den bakre passagerarstolen och här ser ni hur det hela blev. (första bilden är på själva gjutformen, en engångsform, bakom hydraulcylindern i förgrunden.
Dörren till skåpet ligger just nu på tork/härdning men blir monterat så fort det är handterbart. Det öppnas från uppsidan och dörren fälls ner till golvet. det var den enklaste lösningen och då kommer dörren inte i vägen för någon.
Bild på dörren monterad kommer senare.
Flodström
2012-03-03, 17:53
Så nu återstår mest monteringsjobb resten av tiden.
Plasta fast mellanväggarna, montera fotplattor och lister på dashbordet.
Sen blir det elen, sen hydrauliken, ventilationsslangarna och sen resten, typ belysning etc... :rolleyes:
offshore
2012-03-03, 17:57
Ser GRYMT bra ut!!!
När beräknas jungfrufärden bli?
Flodström
2012-03-03, 21:57
När beräknas jungfrufärden bli?
Får se, vet inte helt men planen är att det viktigaste skall vara färdigt i april, d.v.s. då skall hon, Bonito, vara sjövärdig och kunna sjösättas. Dock antagligen utan elektronik (dock med VHF och pilot). Hinner antagligen inte med, en massa affärer måste göras för det som t.ex sälja ett par 1116 Scottyriggar m.m.
Jungfrufärden blir antagligen på Vänern för att sen få motorn servad på M&F i Laxå (20-tim).
Vilket kanon bygge ramon.
Meddela när du skall till laxå så jag kan komma och titta.
Skall du utgå från Laxhall så finns det boende du kan låna hos mig bor bara 5 minuter därifån.
I dag åker jag till Peter på beason för att diskutera mitt kommande projekt för att sedan åka och titta på Niklas fina 25.
MVH Johan
kjuliussen
2012-03-04, 09:37
Kanon bra jobb Ramon. ser grymt snygt ut... :D
teamblega
2012-03-04, 11:36
Dette ser jo bare helt konge ut.
Aslak
thors_strato
2012-03-04, 12:01
Ser riktigt bra ut flodström, inte funderat på att sadla om till båtbyggare på heltid? :)
Flodström
2012-03-04, 20:08
Ser riktigt bra ut flodström, inte funderat på att sadla om till båtbyggare på heltid? :)
Tack Nicklas!
Hehehe, jo om man hade varit 20-30 år yngre och hade haft den kunskapen man har i dag om båtar, speciellt trollingbåtar så hade jag kanske gjort det :rolleyes:
Fast det hade nog blivit under hård konkurrans med Peter då, hahaha :D
Nå er det 7 uker igjen til den beste lax veckan i Blekinge, så nå lurer vi på om du holder tidsskjemaet???
Du må stå på nå Ramon, for ikke å miste årets fiske!!!
Hun blir flott Ramon, men du kan nok ikke livnære deg på å være båtbygger. Du er alt for nøye.
Flodström
2012-03-16, 17:48
Hun blir flott Ramon, men du kan nok ikke livnære deg på å være båtbygger. Du er alt for nøye.
Ville hellre sagt alt for uerfaren i båtbygge :?
Men hadde jeg visst allt jeg veit per i dag da jag startet dette prosjektet ville bygget gått dobbelt raskere :cool: Får ta disse årene som en lærlingsperiode så allt er ikke negativt, virkeligen ikke :rolleyes:
Oppdatering:
Mellomveggene er nå plastet på plass, og jeg har listet litt i dørrkarm og på dashbordet, slik at ikke ting detter rett på gulvet, meiner selvfølgelig på durken :D
Akkurat nå så har jeg funnit ut at kontrollboksen sitter feilplacert :confused:
Den skulle ikke ha vert plasert der den nå sitter. Må senke den med ca 15 cm slik at det blir behagligere å kjøre båten. I tillegg må vekselkablene legges om slik at dei ikke blir knekket for mye (slik dei er nå).
Er det noen av dere som veit om det er enkelt att losse kabler og wirene fra kontrollboksen eller må dette gjøres på motoren?
Etter at kontrollboksen er flyttet så vill stolane komme på plass. Da poster jeg noen bilder ;)
Team Char
2012-03-16, 18:48
Er det noen av dere som veit om det er enkelt att losse kabler og wirene fra kontrollboksen eller må dette gjøres på motoren?
Etter at kontrollboksen er flyttet så vill stolane komme på plass. Da poster jeg noen bilder ;)
Brukar inte vara så svårt att lossa kablarna sitter oftast en lucka på baksidan under den är kablarna fästa med sprintar typ
Brukar inte vara så svårt att lossa kablarna sitter oftast en lucka på baksidan under den är kablarna fästa med sprintar typ
Exakt, brukar inte vara nåt större problem men känner inte till just Honda mvh
Enkelt på OMC og Suki. Tenk på når du plasserer kontrollbox. Dødmanns knappen må være bestyttet slik at du ikke utilsiktet kommer bort i den når du setter eller reiser deg. Har lånt en båt som motoren stoppet hver gang jeg reiste meg, og det er litt iriterende
Flodström
2012-03-16, 21:39
Dødmanns knappen må være bestyttet slik at du ikke utilsiktet kommer bort i den når du setter eller reiser deg. Har lånt en båt som motoren stoppet hver gang jeg reiste meg, og det er litt iriterende
Tack Einar, skall sjekke dette ekstra nøye. :D
Plukket ner kontrollboksen og det var slik dere fortalte, wirene til gass og veksel var bara å trekke av etter at låsesprintene vart fjernet. På kablasjet så jeg at der var det kontakter som gjør att dei kan deles på og da er det ikke noen hindringer i veien for å flytte reglasjet. Heilt topp :rolleyes:
Jeg håper dette arbeidet er ferdigt i morran og da vill jeg kunne starte med stolane, ikke ett enkelt jobb da jeg er nødt til å legge in "inspeksjonsluker" på hver side for å få på muttrene på undersiden av durken :confused:
Flodström
2012-03-19, 23:00
Kort uppdatering........
Har nu flyttat på reglageboxen. Passade på att tillverka en distansplatta extra, (självklart i teak, hehe) då det var för litet avstånd till väggen från reglagehandtaget. Blev helt topp :D
Reglaget flyttades ner ca 16 cm och fram med ca 4-5 cm. Rel. mycket.
Kollade först hur det såg ut i min gamla båt, TG-7200. Där satt reglaget längre ner (bekvämt) än vad jag nu har flyttat reglaget i Beason. Men det får duga tills vidare. Fördelen med flyttningen blir att man nu, inte blir tvungen att lyfta högerarmen, man kan behålla armen på armstödet samtidigt som man betjänar reglaget. Dessutom behövs inget nytt hål för gas och växelkablarna.........
Skulle montera fotplattor i väggarna i dag för att kunna mäta in stolarnas placeringen. Men i dag regnade (och regnar fortfarande) så jävligt, så det gick inte att springa ut och in med verktygen i båten. Får vänta med det tills i morgon. Postar då lite bilder på dom sist gjorda projekten................... :rolleyes:
Flodström
2012-03-28, 21:08
Uppdatering, bilder m.m. :D
Ja-ha, då har man kommit en bilt längre med projekt Beason :rolleyes:
Först lite bilder på utsidan:
Det jag gillar med Beason är den breda häcken, aktern menar jag hehe
Som ni ser har landtärnerna kommit på platts
Jag valde att flytta upp dom på kanten av taket i stället för bak rutorna som på originalbåtarna. Slipper då att komma i konflikt med planerrullarna jag tänker ha där i stället
Flodström
2012-03-28, 21:26
Dom stora projekten i båten är nu avslutade. Det sista var förvaringsskåpet/stolkonsollen för de 10 Planoboxarna (bakre passagerarstol).
Dörrpost/fäste till dörrpartiet, 2 mellanväggar och skåpet var ett jäkla jobb. Men det gick lättare för varje grej jag projekterade. Nu är jag jäkla varm i kläderna, hehehe :rolleyes:
Om jag får säga det själv så blev de två mellanväggarna skitbra, bra mycket bättre än vad jag vågat hoppats på. Här ser ni resultatet, hur dom slutligen blev, med lite pynt oxå (teak)
Bilderna visar då jag måttade in väggarna och sen plastade jag fast några punkter i mot skrov och durk. Sen kollade jag noga att väggarna satt där jag ville ha dom. Efter checken så fant jag ut att det bara var att gå vidare med slutliga plastningen + spackling.
Svårast var att få till skarven upp till dashbordet i linje med både vägg och dashbord. men spackel löste det fint.
Efter slipning så var det på med topcoat och lite teak:
Jag har en stock med teak hemma. Delar av den blev fotplattor och dörrlister. Teaken på dashbordet kommer från svärföräldrarnas gamla utrangerade teak/salongsbord :D
Flodström
2012-03-28, 21:34
Har dock flera "småprojekt" på gång. Det ena är det här, att gjuta upp ett litet skåp/förvaringsutrymme för däcksduschslangen. Monterade luckan för den i helgen som var. Duschen är kopplad till den specialtillverkade sötvattenstanken (ca 68 lit). :cool:
Då har man lite til egen dusch, till matlagning och självklart till att göra rent akterdäcket om man skulle vara så lyckligt lottad att ha fått fångst :eek:
Flodström
2012-03-28, 21:54
Sen kom turen till stolarna (styrbord stol och babord framstol)
Det var ett halvsvårt projekt.
12 bultar (1/4"") med låsmuttrar och stora brickor skulle på platts. 6 till var stol.
Tog ca 2 dagar att klura ut hur/var stolfästet kunde placeras. Måste först flytta på reglageboxen som satt alldeles för högt upp och för långt bak. Flyttade den först 16 cm ner sen 4 cm framåt. Men sen flyttade jag den ytterligare 3 cm ner + en cm fram och då blev det perfekt för komforten. ;)
Passade oxå på att konstruera en "distans" i teak för att få ut kontrollboxen lite längre ut från väggen så handen inte skulle skrapa i väggen då reglaget används. :cool:
Så skulle stolfötterna bultas fast.
Då durken i styrhytten är i tre delar, d.v.s. det är från början en lös skiva som är limmad och skruvad över ett "dike" i kajutan så hamnade stolfästena mitt på skarven. För att nå fram till de bultar/muttrar som kom att hamna på insidan den mellanväggen under durken måste hål tas upp.
Hade tidigare i vinter köpt in en hålsåg från USA för nästan inga pengar alls (114 mm) + ett antal vattentäta runda luckor från England.
Borrade ett hål i var sidovägg och monterade sen luckorna. Då blev det enkelt att nå in till bultarna (3 st på var sida av väggarna)
Började sen jävligt fint då andra bulten skar i muttern. Självklar var det den bulten som satt mest otilgängligt till.
Lyckligtvis var det en typ av "unbrako"-bult för sexkantnyckel så det var "bara" att borra bort bultskallen....... och ut kom skiten :???:
Nåväl, resten var bara att skruva på platts.
Måste säga att man sitter som en kung i dom stolarne hehe :D
Flodström
2012-03-28, 22:05
Nu var kontrollboxen på platts oxå, så nu kunde jag se lite längre fram, t.ex på trimflapsen. Monterade kablaget/datakabeln och monterade kontrollenheten på dashbordet. Blev på håret med längden på den kabeln men lyckligtvis räckte den enda fram.
Provmonterade oxå startbatteriet i sin batt. låda. Hade tidigare skurit till bitar ur ett liggunderlag som fick bilda stötdämpande väggar och botten i batt.lådorna (mest vibrationsdämpande i alla fall).
Då jag från början inte hade markerat var start och förbrukningsbatteriet skulle plaseras så hade jag nu glömt det. Måste köra en kontroll på det och sen märkte jag av tydligt med tushpennan (som ni kan se) :rolleyes:
Flodström
2012-03-28, 22:24
Har tagit upp en del hål oxå. Bl.a. för torkarroboten (för de tre vindrutetorkarna), hål för AP och VHF m.m.
Man måste verkligen tänka sig för hur saker och ting skall monteras. T.ex så som kablarna från landtärnorna. På insidan monterade jag ventilationsluckor/ventiler. Då kom jag enkelt åt kablarna. Men det är inte alltid man når till svåra platser. Då kan det vara behov för att skarva på en halv till en meter extra kabel. Så måste jag t.ex. göra på taklandtärnan (vita)
Det börjar närma sig med den generella kabeldragningen till alla strömförbrukare. Boring job om du frågar mig. Men ett nödvändigt ont, hehehe
Det är inte få meter av kabel som skall inn i båten. Massor av annat skit oxå, plintar, kabelkontakter, crimpning och krympslang, etc....
Dom kabelstraps (se bilden) i svart nylon som jag har använt till datakabeln (trimflapsen) var superbra. Köpte dom från USA. Skruva i skruven inte för hårt (förborra först). Lägg strapset runt kabelstammen och dra åt. Skruva sen fast skruven.
Flodström
2012-03-28, 22:32
Själva hjärtat i elsystemet, elcentralen har inte kommit på platts än. Blir i ett senare stadium. Först blir panelerna kopplade till förbrukarna sen lägger jag på centralen. Här ser ni var de två panelerna blivit monterade :cool:
Hun begynner å ta seg Ramon! Kabeltrekking er boring, og man blir straffet om en ikke tenker seg godt om. Har du en link til der du kjøpte kabelstraps, eller er det ebay?
Flodström
2012-03-28, 22:54
Takk Einar!
Kjøpte disse fra gregs marine wire sypply, kan rekommenderes:
http://stores.ebay.com/Gregs-Marine-Wire-Supply/Mounting-Head-Cable-Ties-/_i.html?_fsub=241691019&_sid=463300299&_trksid=p4634.c0.m322
Flodström
2012-03-29, 20:15
Har funderat lite på var man kan placera en värmare i en Beason 22 Cabin. Funderar på om det går att ha den i kabinen men kanske dumt med tanke på oljud etc.... :rolleyes:
Tänker mig en Webasto i första hand.
Vad har ni som kör Beason för erfarenheter med värmare och val av placering?
Jag har ett utrymme i styrhytten som ev skulle kunna passa och det är bakom skåpet jag tillverkat för Planoboxarna. Vad tror ni? Se bilderna
Värmaren skall kopplas till 3 st defrostermunstycken + ev värme i kajutan
Hmm, känner mej tveksam till att ha den i kabinen men jag är inte säker på något vis, finns inga möjligheter att gömma den under sidoreling i aktern?
Där har jag min utanför kabin, känns bättre än att ha förbränningsgaser inom kabinen definitivt om något skulle gå snett nattetid.
Antar du känner till (tror det är) Webastos ställbara ventiler, dessa kan utrustas mot specialbeställning med reglagewire och liten ställpult att placera där den passar bra, skitbra, hur enkelt som helst att lägga värmen där den bäst behövs med dessa, smidigt går det oxå! glöm inte strumptorken :rolleyes: mvh
kjuliussen
2012-03-29, 20:47
Ja. plasser den i side veggen ute. det bråker alt for mye å ha den inne. ihvertfall ebersprecher.
Flodström
2012-03-30, 00:08
OK, tack grabbar!
Har oxå haft en tanke på att placera den i akterdelen, kanske vid sidan av duschluckan. I babord och styrbord sidoreling kommer förvaringsfack att monteras så där blir ingen platts kvar till värmaren. Men frågan är ju hur stor en webasto är, kanske det går i alla fall :rolleyes:
I så fall, om det funkar så kommer problemet med värmeslangen. Måste vara gott isolerad så värmen inte går förlorad på vägen.
En annan sak blir hur man skall dra den slangen (diam 80-90 mm) in till kabinen.
Funderar oxå på om det är möjligt att placera värmaren under stora däcksluckan? Där finns i alla fall utrymmer mer än nog. Därifrån skulle man kunna dra varmluftslangen via sidofacket på babord sida rätt in i kabinen. Men frågan blir ändå: funkar det under stora däcksluckan (luft måste ju få komma in då men det löses enkelt via ett rör under/upp i akterrelingen.
Hade man haft värmaren hemma så hade det varit enkelt att kolla alla behövliga mått, men det får tyvärr vänta till i höst antagligen.
Flodström
2012-03-30, 14:39
Då jag sågade ut hålet för duschluckan fick jag en fin glasfiberbit till övers.
Då jag under längre tid har funderat på att flytta hydraulpumpen från batterihyllan till en egen "hydraul-hylla" längre akteröver så tog jag tillfället i akt. Duschluckebiten fick bli den nya hyllan till pumpen. På den monterades oxå den gamla dämparplattan vilket blir fästet för själva pumpen. Så här blev hyllan (1:a bilden, hylla utan topcoat) :D
Har dock flera "småprojekt" på gång. Det ena är det här, att gjuta upp ett litet skåp/förvaringsutrymme för däcksduschslangen. Monterade luckan för den i helgen som var. Duschen är kopplad till den specialtillverkade sötvattenstanken (ca 68 lit). :cool:
Då har man lite til egen dusch, till matlagning och självklart till att göra rent akterdäcket om man skulle vara så lyckligt lottad att ha fått fångst :eek:
Ja jäklar vad fin din båt blir :D
Jag har själv funderat på om man kan sätta någon typ av ventil innan spolpumpen så man kan välja havsvatten eller färskvatten från tanken. Något som du funderar på ?
Kul att följa din tråd, tack för alla bilder och bra tips !
Flodström
2012-03-30, 22:06
Ja jäklar vad fin din båt blir :D
Jag har själv funderat på om man kan sätta någon typ av ventil innan spolpumpen så man kan välja havsvatten eller färskvatten från tanken. Något som du funderar på ?
Kul att följa din tråd, tack för alla bilder och bra tips !
Tack för kommentaren :D
Ang ventil för havsvatten så måste det vara en enkel sak att fixa det. En skrovgenomföring (i komposit, ej metall). Direkt bak den, eller kombinerat, en avstängningsventil: http://www.forespar.com/products/boat-marine-plumbing-ball-valve-thru-hull.shtml
och sen vidare till en Y-växlingsventil (sött/saltvatten): http://www.forespar.com/products/boat-marine-plumbing-y-valve-connector.shtml
;)
Imponerade - inte bara båten utan nästan mest hur du genomfört projektet-grymt seröst!
Skulle du göra om det?
/F
Flodström
2012-03-31, 15:11
Eg. inte, men du förde mig på spåret. Skall dock testa för att se hur långt sötvattenstanken räcker. Skulle det visa sig att den är för liten blir det till att installera en "bottenventil" med Y-koppling.
Planen var eg. att fylla sötvatten vid kaj, då man har trailat till rampen och sen fylla på varje gång man är i hamn. Sen tömma tanken (spola av allt på båten) innan trailingen hem startar :rolleyes:
Nå saknas en statusrapport med mange bilder. Det er ikke lenge før laxen simmer forbi Hässlö !!!!
Flodström
2012-04-13, 01:38
Nja, det syns ikke så mye av att dra og bunta ihop kabler :D
Fekk et kjempeproblem med styrepumpen. Hadde målt heilt feil på alle slangnippler og måtte flytte ut styrepumpa ca 10 mm, surt :confused:
Planen var å bli ferdig i påskeveka men det sprack p.g.a. det + litt ombygging av el-sentralen (montering av kontaktplint og sikkringer for rigger og planermotorer). det var også jævlig kallt på nettene, -5° og en trekker ikke kabler i dei temperaturene :confused:
Har også blitt enig (med meg selv) om hvordan jeg skal trekke alle kabler som skal til taket. Ble to Al-rør på kvar side av dashbordet. Nå syns det ikke at der er kabelrør, hehe :cool:
Ellers så er det hydraulikken + litt kabeltrekking som gjenstår. Etter det blir det rigging d.v.s. litt søk etter å finne en kunnig sveiser for allt syrefast, men det er dog kun en dags jobb med riktig utstyr + en dag med etterpussing.
Bilder kommer litt senere da det verste rotet er ryddet opp i. :D
Flodström
2012-04-22, 23:17
Ny uppdatering.
Har slitit med kabaldragningen. Fan, inte bara att rulla ut kablarna. Nä, massa jobb att få dom dit man önskar (läs om takdragningen i Janis byggtråd, post #388). Och det skall på kabelskor och krympslangen skall värmas och krympas.
Just nu är det lite kaotiskt i kajutan och i styrhytten. Men sakta men säkert faller saker och ting på platts. Måste tillverka en fästplatta till AP computern så att den blev vertikalt monterad och det blev lyckat.
Just nu återstår eg bara belysningskabeln till kajutan, det är den sista elkabeln som skall dras och efter det kan panelerna slutligen skruvas fast och kablarna kan buntas i hop (dock kaotiskt just nu som ni ser) :cool:
Flodström
2012-04-22, 23:22
Så var det dags en första test på hur det hela eg. kommer att funka.
Kopplade till ett litet 7A gel-batteri och testade. Inte fan funkade det som jag skulle prova (lantärnorna). Höll på en god stund tills jag kom på att jag hade glömt att jorda alla 3 ljusen, hehehe :oops:
Lägg oxå märke till den utflyttade styrpumpen. Hittade en teakplatta som fick bli fot på pumpen och det blev ju snyggt oxå (hade glasfiber tidigare). Samma sak med reglageboxen.
Blir du klar til Østersjøen i år Ramon? Det ser ut til at det ikke er mye igjen!!
Båten blir utrolig fin, med mange fine løsninger.
Flodström
2012-04-23, 01:32
Vi får sjå....... Ein del ting går ikke så bra. Har akkurat oppdaget att det er 4 st rustne fjær i hydraulpumpa (i pumpeblokket) og har sendt mejl til Pronav men har ikke fått svar enn. Jeg veit ikke hvor en ellers skal vende seg for å få tak på reservedeler till RPU-80 pumpa.......... :mad:
Har plastet igjenn noen hull i akterripa (tidligere hull for hydraulslangane) Har nye slanger nå med vantette pakkninger som skal monteres så fort pumpa er rehabillitert. :cool:
Det er alltid noe som skiter seg slik at en ikke kan planlegge tiden. Skulle ha vert i Sverige med båten nå.......... :confused:
Flodström
2012-04-24, 02:22
Skall montera en rategyrokompass til APen. Var har ni som kör Beason placerat era AP-kompasser? Under en däckslucka? i kabinen/kajutan? :rolleyes:
Några problem som dykt upp med första placeringen/monteringen?
Flodström
2012-05-08, 23:12
Liten uppdatering:
Har nu beställt ett lod, HDS5x och en plotter/lod kombinerat, HDS-7 combo.
Blir radar oxå, men väntar med det någon vecka ca. Har ju redan heading sensor (RC42 till AP24).
Är oxå snart färdig med kabeldragningen nu, några plintar som skall skruvas fast och några kabelstammar som skall buntas fast.
Köpte ett 4 m flex-LED ljus ("warm-white") till kajutan. Kom på att det var enklast att montera och så blir det ett varmt, fint, indirekt ljus bak en kant som går runt i hela kajuten. Flexbandet är självhäftande så inget skruvande behövs :grin:
Flodström
2012-05-15, 00:31
LED-ljuslisten/bandet blev kanon i kajutan, bara kolla på bilderna hehehe :D
Rategyro-kompassen placerades under kabingolvet och kabeln drogs upp via en kanal och i två korta elrör (ses på bild till vänster om hornet bl.a.)
Kabeldragningen är i stort sätt färdig inkl. SimNetkablarna på babord sida. Återstår en del NMEA2k kablar vilka skall sitta under SimNet-listen
På styrbord sida har jag placerat styrcomputern, AP24 och elcentralen är färdig kopplad. Oxå panelerna är färdigkopplade, men saknar en del skyltar på fronten..
Nu väntar jag på instrumenten från Redcar Marine. Blev en delay där för dom hade inte någon P66 ekolodsgivare hemma
Ni ser oxå två av torkarmotorerna med dess kablage. Lite av ett jobb att koppla ihop. Men nu fungerar det skitfint :cool:
Hej Ramon, det syns att det är ett proffs som håller på med elen det ser jäkligt bra ut:p när räknar du med att skutan är i sjön:rolleyes:
Japp fint som snus blir det.
Flodström
2012-05-15, 20:31
Hej Ramon, det syns att det är ett proffs som håller på med elen det ser jäkligt bra ut:p när räknar du med att skutan är i sjön:rolleyes:
Tack Thomas och ni andra :D
Hade först tänkt i mitten av mai men det körde i hop sig och svetsaren som skulle svetsa håller på att arrangera bröllop för sonen, suck :confused:
(hyggligt för han, självklart)
Väntar oxå på elektroniken + några hydrauliska kopplingar till hydraulpumpen.
Det är lätt hänt att saker och ting blir försenade (och restnoterade) så här mitt i säsongstarten (för båtliv). Desto mer frustrerande är det dock. :cool:
Åk till Forex och växla in några av dina Norska växelpengar mot en skottkärra med svenska slotty, sätt dig i bilen och ta riktning mot Jönköping (glöm inte att stanna och köpa ett par bärs när du passerat gränsen) så får du följa med Team Harvest ut och jaga lite Silver på valfritt ställe.
MVH jonas
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.