handdator

Visa fullständig version : Mitt Beason-projekt, steg för steg........

Sidor : [1] 2

Flodström
2010-05-12, 23:10
Ja-ha. så blev det äntligen möjligheter för att starta byggprojektet med Beason 22 Cabin, en båt som än så länge inte har någon "Cabin" hehe.

Hur länge jag kommer att hålla på med projektet vet jag inte. Inte något i själva pyggprojektet är känt förutom att montera autopilot/hydraulstyrning och elriggar. Allt annat är okänt för mig så det blir på ett sätt lite "trial and error" för det mesta :confused:

Har dock kontakt med en riktig båtnyggare, Peter på Beason. Han guidar mig på tel. om det är nått jag undrar över.

Det som jag ser som största enkelprojekt är att få upp själva kabinen med rutorna och taket. Ett jobb man inte kan göra själv då delarna är för tunga för enmansjobb. Första steget är nu gjort: bakre stolparna till rutorna + rutorna är nu på plats. Snart blir det tak på skutan. :o

Sen, då taket kommit på plats, kan jag jobba ostört för regn och vind, kanske nu i helgen, vi får se :rolleyes:

Postar lite bilder så ni ser hur skutan ser ut i starten av byggperioden.

Kjelle
2010-05-13, 00:11
Nice med en byggtråd, denna skall följas :-)

Mycket jobb och många timmer, skall bli roligt att se det färdiga resultatet.
Nu måste du sätta fart så ni kan komma till Öland i Augusti .-)

kjelle

Dalton
2010-05-13, 00:11
Ser så gött ut Ramon me avundas och våndas på samma
gång mycke jobb men så mycke glädje på samma gång
snart dags o besöka e det färdigt till hösten frågar frugan he he

Flodström
2010-05-13, 01:09
Jo jag vet Kjelle......... jobbar på så gott jag kan, phu!

Roger, vi håller kontakt så ser vi.............. ;)

Engstedt
2010-05-13, 09:49
Kul med projekt. Något ska man ju ha att göra, utöver att fiska då.. Lycka till Ramon!

Flodström
2010-05-25, 23:16
Ja så har jag äntligen fått till taket. Det har ju regnat i stort sätt varje dag men i dag lurade vi regnet. Vi polare skulle mötas kl 12. Men kl 11 så spöregnade det. Men vi bestämde att mötas i alla fall. Och vi hade tur i dag för det klarnade upp lite så vi kunde lyfta upp och placera taket. Men ingen enkel match. Inga vinklar stämde så det blir mycket sikaflex här, hehe.

Det glipade ca 1 cm längst fram på babord hörna mellan ruta och tak. Det samma mot bakre styrbord stolpe och bakkant av sidorutan (syns på sista bilden)

Har hittat en lösning på problemat och postar fler bilder snart. :D

BTW, lägg märke till att det oxå sitter pollare på båten numera, hehehe. Det blev oxå gjort i helgen mellan regnbyarna :lol:

Mayday
2010-05-26, 10:02
Vakkert Flodstrøm og snadder og følge med på tråden
her,,:D:D

Flodström
2010-05-28, 00:19
Takk Mayday. men, ikke noe lett sak for i går hagglet det og var 3-5°C. Sikaflexen ble som tyggummi................................... :o

I dag var det dog litt sol og jeg tettet allt runt tak og mellom vinduene.
Nest skritt blir antagelig selvlensen, to digre sluker på 50 mm/ stk :lol:

Og sen blir det tanken med påfyllningsrør og tankluftning. :rolleyes:

Tamtam
2010-05-28, 00:50
Haha Flodström blir ditt projekt som mitt tar det aldrig slut.... som att driva ett rally eller formel stall finns alltid förbättringar och utbyte av grejor, man kläcker nya ideer på löpande band speciellt om man tagit ett par styrolja (starköl) :D

Flodström
2010-05-28, 01:08
Hehehe, Du har nog rätt i det TAMTAM. Men just nu håller jag på med de mest grunnläggande sakerna, inte så mycket att fundera över.

Men jag funderar på dörrlösning på bakväggen (saknas just nu).
Har en ide´om en dubbeldörr, en som är delad på mitten och skjuts åt var sitt håll. Den lösningen använde sig Doninger av på den tiden den var i prod. :p

Kjelle
2010-05-28, 01:26
Meka på Flodström, det står en artonkilos klubbfet uppväxare o väntar på dig utanför Kårehamn....... Släpper så många o stora fjäll så Beasonen ser pansrad ut :-)

Flodström
2010-05-28, 14:43
:mrgreen:

kjuliussen
2010-05-28, 22:31
Hei. båten ser veldig bra ut. kjøpte du aluprofilene hos beason eller har du skaffet det et annet sted. Har prøvd å få tak i peter på beason. har han fått nytt tlf nummer?

Kjelle
2010-05-28, 22:40
Skickade dig ett Pm Kim.

Kjelle

Flodström
2010-05-29, 02:29
Hei. båten ser veldig bra ut. kjøpte du aluprofilene hos beason eller har du skaffet det et annet sted. Har prøvd å få tak i peter på beason. har han fått nytt tlf nummer?

Hej Kim
Aluprofilerna följde med rutorna som jag hämtade på fabriken. Allt var komplett och arbetet med rutorna koncentrerades bara till montering :???:
vilket inte var det enklaste.

Kjelle
2010-06-14, 10:03
Hej Ramon!

Hur går det med båtmeket, hinns det med något bland allt laxafiskandet?

Flodström
2010-06-14, 16:40
Inget konkret i själva båten. Håller på med en lösning på regnlänsen. Två st, en från var sida av däcket. Blir 2" rör men måste hitta en lösning att fästa kulventilerna till själva skrovet (mellan två skott). Lite knepigt att hitta delar som passar samman.
Du kan kolla på den här sidan. Många fina lösningar som inte korroderar, och jag funderar på att anväda några av deras rimligare produkter :rolleyes:
http://www.forespar.com/onlineCatalog/marelonproducts.shtml

Flodström
2010-07-04, 00:04
Har fått hålsågarna i hus, så nästa vecka så..........

Under tiden jag väntade på dom byggde jag ett tält till akterdäcket. Nu blir det enklare att meka, även då det regnar........ BTW, spöhållare är bra till mycket som ni kan se på bild nr 2 :D

trango
2010-07-04, 08:47
Inget konkret i själva båten. Håller på med en lösning på regnlänsen. Två st, en från var sida av däcket. Blir 2" rör men måste hitta en lösning att fästa kulventilerna till själva skrovet (mellan två skott). Lite knepigt att hitta delar som passar samman.
Du kan kolla på den här sidan. Många fina lösningar som inte korroderar, och jag funderar på att anväda några av deras rimligare produkter :rolleyes:
http://www.forespar.com/onlineCatalog/marelonproducts.shtml

Ser riktigt bra ut! Killarna som kör racing och använder barlasttankar brukar använda kopplingar som är avsedda för utomhuspooler - kan vara något att titta på!?

Kjelle
2010-07-13, 13:58
Hur går det Ramon, är det bara solning och nöjen om dagen, eller går det framåt med din Beason?
Mera bilder :-)

Flodström
2010-07-14, 01:06
Hehehe, nja frammåt och frammåt, hmmm vet inte vad jag skall svara. Säger så här:
Jag är en sån som vill ha koll på allt och hur det skall göras. Därför har jag nu lagat till en projekt-pärm eller arbetsbok kan man kalla det.
När alla delprojekt är specifiserade, typ vad som skall göras, hur och vad för material som måste/skall användas går jag igång med det fysiska arbetet på/i själva båten.
Som exempel på delprojekt:
montering av tank med tillbehör, finna ut vilken väg påfylln.slangen skall gå, fästa tanken till skrovet, mont av bensinmätaren, avluftningen etc...

I stort sätt alla delprojekt är nu specifiserade och nu måste jag skaffa de sista småtingen før att gå i gång (skruv, bult, muttrar elektriker slangar etc.)

Jag menar att då alla del-projekten är specifiserade så är ca 75% av allt arbete gjort. Borra, såga, limma, montera, dra slangar/rör och elkabel är då en enkel match då man har "arbetsboken" i handen, hehehe...

Den kan oxå rädda en från fatala fel och felmontager inbillar jag mig (man har ju gått igenom arbetsmomenten/projekten steg för steg

Peter har ju ingenting av beskrivelse (tryckt) av det här, och alla hans lösningar/montage etc är ju kundspecifiserat. Han är ju van att arbeta med dom sakerna, jag har ju inte pejling på någe känns det som i bland :???:

Flodström
2010-07-14, 01:19
Glömde att säga att nu har jag oxå designat en vattentank.
Det finns ett utrymme alldeles bak/akter om bensintanken. Det utrymmet passar inte till något speciellt för det är bara ca 20 cm smalt och 80 cm brett.
Jag har sökt länge nu efter en vattentank som kunde passa i det utrymmet men klarar inte att hitta nått som är värt att montera.
Så därför så har jag oxå skissat på en vattentank som skall passa perfekt i det utrymmet.
Den får måtten 80 x 49 x 20 cm med V-botten och blir då på mellan 60-65 l. Passar perfekt till vattenpumpen/däcksduschen. Vattenpåfyllningen blir rätt ved sidan av bensinpåfyllningen (nåja, 10-15 cm mellanrum)

Får du samma tank och utrymme i din Beason Kjelle så kanske det här är intressant oxå för dig?

Har fått pris från lite olika ställen i världen. runt 300 USD ± 50
och tycker det låter rimligt för en custom design (i polyethylene) med anslutningar (fill, vent, outlet + 5-6" inspection hatch/lid)

Flodström
2010-07-14, 23:46
Kjelle, snackade med Peter Hedqvist på Beason i dag. Han menade att utrymmet som där jag har tanken är detsamma som du kommer att ha i din FC.modell. Betyder att du oxå kan använda en lika dan vattentank som jag skall beställa.

Kanske en hjälp om du nu önskar en vattentank i båten din. Men kanske lite för tidigt att ta ställning till just nu, helt förståeligt)

I alla fall en mycket positiv sak med dusch och tvätt när familjen är med, och inte bara för fiskrenset på durken när du trollar ;) :D :D

trango
2010-07-20, 22:50
Hehehe, nja frammåt och frammåt, hmmm vet inte vad jag skall svara. Säger så här:
Jag är en sån som vill ha koll på allt och hur det skall göras. Därför har jag nu lagat till en projekt-pärm eller arbetsbok kan man kalla det.
När alla delprojekt är specifiserade, typ vad som skall göras, hur och vad för material som måste/skall användas går jag igång med det fysiska arbetet på/i själva båten.
Som exempel på delprojekt:
montering av tank med tillbehör, finna ut vilken väg påfylln.slangen skall gå, fästa tanken till skrovet, mont av bensinmätaren, avluftningen etc...

I stort sätt alla delprojekt är nu specifiserade och nu måste jag skaffa de sista småtingen før att gå i gång (skruv, bult, muttrar elektriker slangar etc.)

Jag menar att då alla del-projekten är specifiserade så är ca 75% av allt arbete gjort. Borra, såga, limma, montera, dra slangar/rör och elkabel är då en enkel match då man har "arbetsboken" i handen, hehehe...

Den kan oxå rädda en från fatala fel och felmontager inbillar jag mig (man har ju gått igenom arbetsmomenten/projekten steg för steg

Peter har ju ingenting av beskrivelse (tryckt) av det här, och alla hans lösningar/montage etc är ju kundspecifiserat. Han är ju van att arbeta med dom sakerna, jag har ju inte pejling på någe känns det som i bland :???:

Det där låter ju som en lysande bok! Blir imponerad över hur seriöst du gör arbetet! Kommer verkligen att bli en fin båt det där!

/F

Flodström
2010-07-20, 23:57
Hmmm, en del jobb kunde man gott ha spart sig på.
T ex självlänsen, svarvade till däcksgenomgången från överliggande kant till försänkt kant. Då blir inget vatten stående i båten. Dessutom måste jag oxå svarva till ett verktyg för att kunna försänka hålen där dräneringarna skall monteras (2,5 tums hål , 45° kant) :-?

Flodström
2010-07-22, 03:30
Här är några bilder av själv/regn-länsen som dom blev efter svarvning
bild #1 före svarvning #2 så blev dom #3 svarvade i tillägg ett verktyg för att kunna slipa upp hålet dom skall sitta i (försänkare), 45° kant. :D

Kjelle
2010-07-22, 12:20
Kjelle, snackade med Peter Hedqvist på Beason i dag. Han menade att utrymmet som där jag har tanken är detsamma som du kommer att ha i din FC.modell. Betyder att du oxå kan använda en lika dan vattentank som jag skall beställa.

Kanske en hjälp om du nu önskar en vattentank i båten din. Men kanske lite för tidigt att ta ställning till just nu, helt förståeligt)

I alla fall en mycket positiv sak med dusch och tvätt när familjen är med, och inte bara för fiskrenset på durken när du trollar ;) :D :D

Ramon, jag kommer nog placera en vattentank inne i styrhytten under diskhon. Har gott om utrymme under denna.

Funderar på att få gjort en rostfri extra bränsletank till utrymmen du nämner, känner att standardtanken är lite i minste laget.

Men tack för förslaget.

Kjelle

trango
2010-07-22, 15:03
Hmmm, en del jobb kunde man gott ha spart sig på.
T ex självlänsen, svarvade till däcksgenomgången från överliggande kant till försänkt kant. Då blir inget vatten stående i båten. Dessutom måste jag oxå svarva till ett verktyg för att kunna försänka hålen där dräneringarna skall monteras (2,5 tums hål , 45° kant) :-?

Snyggt! Sånt här gillar jag - ser fram emot fler sanslöst praktiska och överarbetade lösningar :wink:

/F

Flodström
2010-07-22, 16:21
Snyggt! Sånt här gillar jag - ser fram emot fler sanslöst praktiska och överarbetade lösningar :wink:

/F

Tack!
ang. överarbetade lösningar så har du nog helt rätt :D :D :D

Men just dom där bitarna var ett felköp men jag vägrade att köpa några andra så därför blev det svarvjobb (har ju egen metallsvarv typ Colchester) så då är det bara att använda den, hehe

Flodström
2010-07-22, 16:24
Ramon, jag kommer nog placera en vattentank inne i styrhytten under diskhon. Har gott om utrymme under denna.

Funderar på att få gjort en rostfri extra bränsletank till utrymmen du nämner, känner att standardtanken är lite i minste laget.

Men tack för förslaget.

Kjelle

OK då vet jag. Låter vettigt det du säger. Jag har ju inte något av dom faciliteterna, bara en dusch på akterdäcket :D :D :D Har beställt vattentanken nu, så då får du se´n på bild senare. ;)

Kjelle
2010-07-22, 16:42
En fråga, är slipverktyget gjord av plyfabitar? ser så ut på bilden, men kan knappast stämma då trä ju är mjukare och ömtåligare än glasfiber.
Lägger du någon duk utanpå verktyget?

Flodström
2010-07-23, 03:01
Limmar på remsor av slippapper med kontaktlim (slip #80-180 ca). Lätt att riva av och byta om det behövs. Man får inte trycka för hårt då man slipar, då kloggar slippappret igen. Kan oxå slipa vått, men då kör jag våtslippapper.
Postar bilder senare. :rolleyes:

Konen är svarvad med 45° kant. skulle det bli lite skevheter i slippappret så har det ingen betydelse. Slipar så mycket att genomföringen inte sticker upp ovanför kanten. Sen dras allt fast tillsammans med sikaflex som tätning ;)

Flodström
2010-07-24, 04:01
Första hålet borrat i båten. Nu finns ingen återvändo hehe :confused:

bild #1, 60 mm hål. #2 så ser dräneringen ut där den skall sitta men först måste hålet försänkas. #3 försänkningen kan starta, men kommer att ta lite tid.

Flodström
2010-07-24, 04:03
Och sen är det "bara" resten kvar:

Flodström
2010-07-25, 00:49
Körde slipningen av försänkningarna i dag. Funkade inte med 240 korn och måste åka och köpa 80-korn i stället. Det funkade perfekt och det tog ca 1/2 tim för bägge dräneringshålen :D

Lite bilder på´t. Det sista som måste göras är att sikaflexa mellan glasfibern och utloppet, dra kronmuttern och sen koppla slangarna till bakre skrovgenomförningarna. Bilder på det kommer senare. Så här såg det ut i dag:

Flodström
2010-07-25, 00:52
Fixade även med planläggningen av elpanelerna + styrpumpen. Har funnit ut att så här måste det bli:

trango
2010-07-25, 08:47
Körde slipningen av försänkningarna i dag. Funkade inte med 240 korn och måste åka och köpa 80-korn i stället. Det funkade perfekt och det tog ca 1/2 tim för bägge dräneringshålen :D

Lite bilder på´t. Det sista som måste göras är att sikaflexa mellan glasfibern och utloppet, dra kronmuttern och sen koppla slangarna till bakre skrovgenomförningarna. Bilder på det kommer senare. Så här såg det ut i dag:

Grymt snyggt!

/F

Flodström
2010-07-26, 02:18
Tack grabbar!
I dag borade jag hål till rattpumpen inkl hål till bultarna. Satte på ratten för att se hur det såg ut. Kanon, hehehe :D

Borrade de två hålen till skrovgenomföringarna för däckslänsen inkl de två hålen för länspumparna. Herregud, akterspegeln var 6 cm tjock........ phu! (och i denna värmen) Hela kroppen full i grasfibernålar :confused: för jag måste ju ligga invändigt oxå för det gick inta att borra hål från bara en sida (utsidan), suck! :o

Lackade sen hålen i aktern invändigt med epoxy för att täta ev. porer i aktermaterialet. Med sikaflex till monteringen senare skall inget vatten kunna tränga in i skrovmaterialet förhoppningsvis.

Postar bilder i morn ;)

Flodström
2010-07-26, 21:46
Så var ratten med rattpumpen på plats så då kan man gå igång med att såga ut før elpanelerna :rolleyes:

Fick oxå till hålen för länspumparnas skrovgenomföringar. En på var sida av båten (dubbla länspumpar, en monterad över den andra) ;)

Kollar ni i bakgrunden ser ni lite av vindruveplantagen oxå. Skall bli rödvin så småningom hehehe (lite of topic här, men men) :lol:

Flodström
2010-07-26, 21:58
Självlänsen var ett jäkla knivit jobb. Ett rent helvete att få till då man från början var lyckligt ovetande om båtens konstruktion. Bara kolla på akterspegelns tjocklek!!?? :o

För att göra en lång historia kort, jag fick till det till slut, phu! :lol:

Värsta jobbet var att komma åt att dra muttrarna på insidan. Storlek 70 mm nyckel. Tungt som fan och med bara en hand. Måste slå in ek-kilar i hålen på utsidan av genomföringarna så frugan kunde stå och hålla emot med en skiftnyckel. Tog "bara" ca 2 tim att dra 2 muttrar!!?? :confused: Men till slut så blev det färdigt.
Återstår att montera kulventilerna mellan genomföringarna och däcksdräneringarna med sina 2" slangar men det är "peanuts" gämfört med det jag varit i genom i dag :D
Bilder på jobbet:

offshore
2010-07-26, 22:22
ang tjocklek i akter så säger jag bara BEASON!!! byggd för att hålla!!
Såg bra ut ditt bygge, lycka till med det fortsatta arbetet

Flodström
2010-08-13, 02:15
Liten uppdatering:
Har inte hänt så mycket än bara en jäkla massa regn. Men i dag var det sol och jag jobbade med självlänsen halva dan. Har äntligen fått tag på hålborr för dräneringsslangen till länsen och kunde senare börja arbeta med slangdelarna.
Det var mysigt att sitta där på akter reling, ta en Mariestadare och skruva slangklämmer, hehe :D

Kjelle
2010-08-13, 02:43
Najs, men skall du inte ha ryggstöd på förarstolen?

Kjelle :-)

magic
2010-08-13, 10:23
Och en burkhållare till ölen?

Tamtam
2010-08-13, 17:01

Haha ja den ser lite spartansk ut, ett ryggstöd vore lite glitter!!

Tamtam
2010-08-13, 17:05
ang tjocklek i akter så säger jag bara BEASON!!! byggd för att hålla!!
Såg bra ut ditt bygge, lycka till med det fortsatta arbetet

Där har du nog helt rätt men priset för kvaliteten är tyngd........
Inget svårt att bygga pansarskrov men det blir tungt och dyrt på alla sätt.

Flodström
2010-08-14, 02:22

Nja-ä det är ju en "ståstol" hahaha :D

Och en burkhållare till ölen?

Kommer, kommer, blir flera sådana :-P :-P

Haha ja den ser lite spartansk ut, ett ryggstöd vore lite glitter!!

Spartansk just nu, ja.... men vänta bara, hehe :rolleyes:

Flodström
2010-08-14, 02:26

Pallen avändes som mall för att mäta min. höjd på stolfästet/piedestallen som en ny förarstol måste ha så nu vet jag det, ;)

Den var oxå till för att kolla rattens placering i förhållande till reglagen och sitthöjden................. :cool:

Flodström
2010-08-20, 02:33
Har jobbat vidare på båten. Båta batteriboxarna på plats med 8 syrafast skruv i varje, hehe.
Blir lagt in neopren-foam under och runt batterierna vid batt. installationen senare.

Flodström
2010-08-20, 02:41
Gjorde även en del jobb invändigt på dashbordet p.g.a. att regn hindrade mig två ggr att borra hål för vindrutetorkarna (blir 3 st).

Ratten är på plats och de båda el-panelerna placerades och teknades av för sågning av hålen.
Monterade oxå panelen för QL-trimtabsen. Ovanför den lilla panelen kommer det en AP-panel men vet i nuläget inte vilken modell det blir )AP14H eller AP24)

Här ser ni lite av jobbet och hur det ter sig med panelerna på plats:

Tamtam
2010-08-20, 06:45
Gjorde även en del jobb invändigt på dashbordet p.g.a. att regn hindrade mig två ggr att borra hål för vindrutetorkarna (blir 3 st).

Ratten är på plats och de båda el-panelerna placerades och teknades av för sågning av hålen.
Monterade oxå panelen för QL-trimtabsen. Ovanför den lilla panelen kommer det en AP-panel men vet i nuläget inte vilken modell det blir )AP14H eller AP24)

Ser bra ut och jag gillar ratten, snygg modell!
Dock ska inte ratten vara vinklad mot föraren ungefär som i en bil, denna ser ut att sitta lodrätt i stort sett?

trango
2010-08-20, 10:10

Ser verkligen bra ut! Blir det en flushmonterad skäm ovanför ratten?

magic
2010-08-20, 12:31
Ser ut som en bra plan och ett bra hantverk! :cool:

Litet tips ändå; ta på dig en flytoverall & handskar och testa så att lösningarna funkar då också. Det kan lätt bli att grejerna är för nätta eller svåråtkomliga/hanterbara för vinterfiske eller grov sjö.

Flodström
2010-08-21, 03:34
Ser bra ut och jag gillar ratten, snygg modell!
Dock ska inte ratten vara vinklad mot föraren ungefär som i en bil, denna ser ut att sitta lodrätt i stort sett?

Testade ut vinkeln på gamla båten för där hade jag en tiltbar rattpump. Det funkade bäst med ratten rakt mot mig i stolen och sämst vinklad.
Ratten/pumpen är något vinklad här på min Beason med, men det framkommer inte riktigt på bilderna.

Ja, jag funderar på det. Plottern eller lodet. Blir antagligen plottern för det är bra att kunna vinkla lodet till passagerare om man kör charterfiske.

Ser ut som en bra plan och ett bra hantverk! :cool:

Litet tips ändå; ta på dig en flytoverall & handskar och testa så att lösningarna funkar då också. Det kan lätt bli att grejerna är för nätta eller svåråtkomliga/hanterbara för vinterfiske eller grov sjö.

Tack magic för tipsen. skall komma ihåd det där.
Nu är det ganska grova saker som monteras än så länge, och lättmanuvrerbara saker. Switcharna på el-panelerna är modell stora och de kommer oxå att vara belysta så det blir enkelt att orientera sig (skyltat för var switch/kurs)

Huvudbrytaren med huvudsäkringar kommer att placeras på väggen bak förarstolen, men just nu finns det ingen vägg där så jag kommer att placera dom grejorna tillfälligt på en platta.

Flodström
2010-08-21, 04:12

Just den frågan har jag tänkt på länge. Plottern är väl den skärmen men ser minst på om man har lod + plotter i funktion samtidigt.

Samtidigt så funderar jag på om man kanske skall ha fler instrument/skärmar i båten? Så VHFén kommer att placeras i taket ovanför dashbordet för där är det gjort plats för den (gjuten form och yta för det då taket producerades).

Att passagerare skall kunna se på lodet är viktigt då man kör charterfiske. Det ökar spänningen garanterat, hehehe. Då är det bra att kunna vrida och vända på lod-skärmen i ett sådant här fäste (RAM-mount i förra båten min)

trango
2010-08-21, 11:05
Just den frågan har jag tänkt på länge. Plottern är väl den skärmen men ser minst på om man har lod + plotter i funktion samtidigt.

Samtidigt så funderar jag på om man kanske skall ha fler instrument/skärmar i båten? Så VHFén kommer att placeras i taket ovanför dashbordet för där är det gjort plats för den (gjuten form och yta för det då taket producerades).

Att passagerare skall kunna se på lodet är viktigt då man kör charterfiske. Det ökar spänningen garanterat, hehehe. Då är det bra att kunna vrida och vända på lod-skärmen i ett sådant här fäste (RAM-mount i förra båten min)

Jag kommer att bygga om min instrumentbräda så jag har också spenderat mycket tid med att fundera på vad som passar. Har du övervägt att montera en PC? Eftersom båten har tak skulle det kunna vara ett alternativ? Känns som att utvecklingen går mot att fler och fler sensorer/instrument kan kopplas direkt till en PC. Eftersom jag inte har tak på trophyn kommer jag att köra med en HDS7 kombi som basinstrument. Eftersom det mesta av mitt fiske sker när det inte regnar kommer plotterfunktionen att dubbleras mha av ett PC baserat system (som jag kan stuva undan vid skitväder). Via PCn kan jag köra olika typer att kartmaterial, koppla till en radar om det blir aktuellt eller köra ett framåtseende ekolod som jag är grymt sugen på att skaffa. Dessutom kan program som Fugawi paralellt visa kartmaterial och satelitbilder via ett Google Earth plugin (samt GRIB väderdata).

/F

Flodström
2010-08-21, 23:17
Jorå, har tänkt i dom banorna ett tag men det är för komplicerat med tanke på allt annat som skall göras. Jag är en förespråkare för "plug-and-play"-apparater så att säga. Har inte tid att sätta mig in i olika PC-baserade dataprogram etc (inbillar jag mig i alla fall) :rolleyes:

Sista jobbet på båten i dag blev att jag borrade alla hål till vindrutetorkarna (3 st torkare, 6 hål)
Motorerna passade inte alls under dashbordet/rutorna så det blir mer ekstraarbete med det. Måste slipa "space" inv. i taket för att dom skall komma på plats. Anl. är den allt för smala fästkanten för motorerna och att motorerna (dom nya) är bredare än vad de äldre motorerna var, inbillar jag mig :confused:
Men dom nya Roca-torkarna verkar gedigna och ser ut att ha topp kvalitet.
Stora inställningsmöjligheter i tillägg. ;)

Flodström
2010-09-11, 22:22
Har nu fräst upp urtag i taket för torkarmotorerna. Ett jäkla arbete med slipdamm överallt...phu! Men nu kan dom monteras. Fick även slipa utvändigt på taket för att armarnas fäste skall kunna dras fast rakt på torkarmotorerna.

Skall måla slipställena med top-coat innan monteringen så blir det snyggare oxå.

Bilder: fräsningen i taket, den första var värst, nästan 15 mm fräsdjup på ett ställe men det blev mindre fräsjobb för de två andra motorerna. Tot 3 motorer skall på plats.

Flodström
2010-09-12, 00:27
Jobbade även med bensintanken. Monterade mätaren på plats. Projekterade även bensinslangen och vattenslangens påfyllnings-plats på utsidan. styrbord om kabinene på dollbordet.

Måste ta upp ett större hål i ena sidokanalen för bensin och vattenlocken med slangar (inkl plats för bensintankens luftning). Borrmaskin, hålsåg och sticksåg kom till bruk för det arbetet

Skall slipa och top-coata hålen senare då regnett gett sig.

Flodström
2010-09-14, 02:31
Så har jag äntligen blivit färdig med självlänsen.
Dubbel säkerhet: tillbakaslagsventil i aktern på skrovgenomföringarna och under däck, två Forespar 2" kulventiler i komposit.
Bild 1 öppen ventil, 2 stängd ventil. Alla slanganslutningar har dubbla syrafasta slangklämmer.

Härligt att vattnet nu rinner ut och inte in i båten, hehe (regnar som faan nu).

BTW: en liten finess på Forespars ventiler, kolla på undersidan av handtaget. Där ser ni en liten vit dings med en liten ögla på.
Det är en nödpropp som kan tas fram om systemet skulle gå läck. Man binder en lina i ringen på proppen innan man placerar den som propp i akterns skrovgenomföring (man kan bli tvungen till ett bad för att göra det). När läckan är åtgärdad drar man bara bort proppen med hjälp av linan.

trango
2010-09-14, 07:58
Det där blev ju hur bra som helst! Var har du hittat Forespar ventiler? Är det en läns eller har du dubblerat?

Tamtam
2010-09-14, 14:50
Så har jag äntligen blivit färdig med självlänsen.
Dubbel säkerhet: tillbakaslagsventil i aktern på skrovgenomföringarna och under däck, två Forespar 2" kulventiler i komposit.
Bild 1 öppen ventil, 2 stängd ventil. Alla slanganslutningar har dubbla syrafasta slangklämmer.

Härligt att vattnet nu rinner ut och inte in i båten, hehe (regnar som faan nu).

BTW: en liten finess på Forespars ventiler, kolla på undersidan av handtaget. Där ser ni en liten vit dings med en liten ögla på.
Det är en nödpropp som kan tas fram om systemet skulle gå läck. Man binder en lina i ringen på proppen innan man placerar den som propp i akterns skrovgenomföring (man kan bli tvungen till ett bad för att göra det). När läckan är åtgärdad drar man bara bort proppen med hjälp av linan.

Tror du inte en kraftig elektrisk länspump mot regnvatten/översköljning vore billigare än den förmögenheten du lagt ner här plus att du faktiskt gjort hål i skrovet alldeles vid vattenlinjen? (samt ändå måste installera den kraftiga länspumpen)
Kan inte undgå att ställa frågan, smaken är dock som baken:rolleyes:

Tamtam
2010-09-14, 15:03
Sä här har jag gjort i min båt, ska inte påstå att lösningen är bättre men iaf ett alternativ.
Har byggt en pumpgrop i plast i aktern som rymmer ca 12 liter, där placerat en ganska kraftig pump, från däck har jag ett antal genomföringar försedda med slangsocklar/slang som leder regnvatten till gropen där vattnet snabbt pumpas ut, låter man pumpen matas med ström före frånskiljaren är den alltid i tillslaget läge även om all ström i båten i övrigt är bruten, en fördel är att man alltid har koll på att pumpen fungerar och impellern är rensad då den ständigt torrlägger gropen annars är den död eller impellern full med skit, kan vara ett alternativ

Tamtam
2010-09-14, 15:05
Å andra sidan måste jag nog erkänna att två enorma rör rätt ut tar en jättelik översköljning snabbare och effektivare eller så går man till botten.....:rolleyes:

Flodström
2010-09-14, 23:45
Det där blev ju hur bra som helst! Var har du hittat Forespar ventiler? Är det en läns eller har du dubblerat?

Hittar dom vanligen på eBay, hehe. Två st, en på varje sida av däcket m.a.o. 2 x 2" rör.

Har två till liggande, 1,5" om någon är intresserad.

Flodström
2010-09-14, 23:50
Å andra sidan måste jag nog erkänna att två enorma rör rätt ut tar en jättelik översköljning snabbare och effektivare eller så går man till botten.....:rolleyes:

Just det jag tänkte på då jag installerade de här grejorna. Har nämligen en dörrlucka ut till badplattformen och man vet aldrig.............. rätt var det är har någon glömt att stänga den, och då................................
I kölsvinet sitter oxå två st 1100 GPH RULE-pumpar med olika nivåavkännare i tillägg :D

Flodström
2010-09-15, 00:04
Har som sagt installerat dubbla länspumpar. Inga jättestora men hyffsade i alla fall (1100 GPH /st). Har oxå monterat 2 nivåvakter/switchar som slår igång om vattenninån stiger över en viss nivå. Har ställt in två nivåer så om det bara är snack om tillfälliga små vatteninsläpp så startar bare ena pumpen. Dessutom har jag alltid en i reserv om den andra skulle paja.
Utlöpen/skrovgenomföringarna sitter ca 0,5 m ovanför vattenlinjen.

Kjelle
2010-09-15, 00:30
Ser riktigt snyggt och bra ut.

Som jag berättade i somras kommer jag ha samma system på mina länspumper med en högre monterad frytare till "krispumpen"
Standardpumpen är på 2000gph och "krispumpen" är på 3700gph.
Då klarar man en rätt rejäl spricka i skrovet om man har lyckats klanta sig på grund i vår steniga skärgård.

Så länge det finnes el så skall pumparna klara nästan 6000gph(nästan 20 000liter/timme).

Fyll på med inspirationsfoton .-)

Flodström
2010-09-16, 03:15
Det är bara en sak jag inte förstår..........vafan va svårt det är att hålla reda på allt somm ligger på...köksbordet. Var jag än gör så slutar det alltid i en jäkla mölja, hmmmm... eller suck kanske man skall säga.. :confused:

Flodström
2010-09-16, 03:21
Nåväl, fortsatte idag med borrning av flera hål (är väll uppe i en 30-40 hål snart?).
I dag blev det hål för bensin- och vattenlocken (på dollbordet)+ ett hål för bensintankens avluftning (under fenderlisten).

Kunde dock inte slutmontera grejorna då jag fortfarande saknar ett avluftningsbeslag till vattentanken. Avluftningarna måste monteras före innan vatten och bensinlocken monteras.

Så här ser det ut just nu:

Kjelle
2010-09-16, 12:02
Det är bara en sak jag inte förstår..........vafan va svårt det är att hålla reda på allt somm ligger på...köksbordet. Var jag än gör så slutar det alltid i en jäkla mölja, hmmmm... eller suck kanske man skall säga.. :confused:

Haha, finnes det ett bord där under?

Flodström
2010-09-17, 01:23
Jag tror det, hmmmm men det var länge sedan jag såg till det hahaha

Flodström
2010-09-17, 01:36
Fick gjort en del andra saker oxå häromdagen, hydrauliken är ju ett skumt fällt. Bara hör med TAMTAM :D

Nåja, inte värre än att angripa är bästa försvar till att brottas med det hydrauliska systemet.

Har monterat och dragit slangar från styrcylindern på motorn in genom akter reling och vidare ner till kölsvinet via ett sikaflex-tätat elrör.
De går vidare till hydraulpumpen på batt. hyllan. Från den skall det dras tre slangar, oxå via elrör, fram till stryrpumpen med ratten. Allt är i princip färdigt men jag väntar med den slutliga monteringen tills vatten och bensintanken är på plats och det upplägget är färdigkopplat.

Här är lite bilder på monteringen. Lägg märke till att oxå spolpumpen har monterats. Oxå den på batt.hyllan.

Tror vibrationer från dom pumparna har svårt att fortplanta sig då de står på batt.hyllan. De tunga 100Ah batterierna dämpar effektivt bort alla vibrationer från pumparna. I tillägg har varje pump sin egen gummiupphängda mont. platta som syns på bilderna.

trango
2010-09-17, 09:06
Ser bra ut!

Du har verkligen fått upp farten! Hur långt bort är sjösättning?
/F

Kjelle
2010-09-17, 09:29
Fick gjort en del andra saker oxå häromdagen, hydrauliken är ju ett skumt fällt. Bara hör med TAMTAM :D

Nåja, inte värre än att angripa är bästa försvar till att brottas med det hydrauliska systemet.

Har monterat och dragit slangar från styrcylindern på motorn in genom akter reling och vidare ner till kölsvinet via ett sikaflex-tätat elrör.
De går vidare till hydraulpumpen på batt. hyllan. Från den skall det dras tre

Hej Ramon!

Hydraulik kan ge grått hår i förtid...
Om jag förstår dig rätt så har du hydraulikpumpen till autopiloten högre monterad än själva hydraulikslangarna. Detta kan ge svårigheter när du luftar styrningen. Isåfall luftar du autopilotpumpen direkt på slangarna.
Den idealiska monteringen har styrcylindern som lägsta punkt, och rattpumpen som högsta punkt, sen autopilotpumpen i höjd mellan styrcylinder och styrpump.
Sen skall det vara jämn lutning på slangarna från styrcylinder till autopilotpump och sen till rattpump.

Men detta går ej att genomföra i en båt :-) Enklare i industrilokaler när man bygger hydrauliksystem.

Fick du mitt mega spam mail förresten?

Jonas Västerås
2010-09-18, 15:25
Flodström du säger att du ska köra charter med båten. Är det trolling efter torsk, sej och havsöring i Hardangerfjorden? Hur mycket billigare blir det att köpa halvfabrikat? Mvh Jonas

Kjelle
2010-09-18, 15:46
Beasons riktpriser våren 2010:
520 3/4 62 000
520 1/1 94 000
630 3/4 160 000
630 1/1 220 000
22 cabin 3/4 230 000
22cabin 1/1 330 000
25 cabin 3/4 240 000
25 cabin 1/1 340 000
25 wa 3/4 250 000
25 wa 1/1 360 000
28 wa 3/4 265 000
28 wa 1/1 375 000
25 fc 3/4 325 000
25 fc 1/1 449 000
28 fc 3/4 335 000
28 fc 1/1 459 000

Flodström
2010-09-18, 21:41
Flodström du säger att du ska köra charter med båten. Är det trolling efter torsk, sej och havsöring i Hardangerfjorden? Hur mycket billigare blir det att köpa halvfabrikat? Mvh Jonas

Efter helleflundra, sej och bleka. En och annan oppdrettslaks kan det väll oxå bli :confused:

Flodström
2010-09-18, 21:43
Ser bra ut!

Du har verkligen fått upp farten! Hur långt bort är sjösättning?
/F

Tackar.
Ang sjösättning så vågar jag inte sätta något datum. Är för oerfaren med hur lång tid och vilka ressurser som behövs till det som är kvar (bakvägg med dörr, stolar, cabin etc.....) :rolleyes:

Flodström
2010-09-18, 21:49
Hej Ramon!

Hydraulik kan ge grått hår i förtid...
Om jag förstår dig rätt så har du hydraulikpumpen till autopiloten högre monterad än själva hydraulikslangarna.

Fick du mitt mega spam mail förresten?

Pumpen är monterad något lägre än själva styrcylindern. Slangarna sluttar ner mot hydraulpumpen. Tänkte lossa och balancera pumpen mot slangar, styrcylindern och rattpumpen då jag luftar systemet. Hydraulpumpen behöver ju inte sitta fast i den fasen, hehe ;)

Ja jag fick allt som du skickade. Jag hör av mig då jag satt mig in i det som är relevant i saken :D

rival-andy
2010-09-19, 21:17
En liten tanke gällande spolpump. Jag blev rekommenderad av Lars Sköld att inte ha spolpumpen under akterdäck då det tydligen hänt att en slang/anslutning brustit på utsidan av pumpen med följd att båten vattenfylls på kort tid. Jag placerade min i en ankarbox med dränage ut i sittbrunnen. Därmed upptäcks ett läckage direkt och pump och intaget kan stängas av. Allt för att inte en tragisk olycka ska kunna ske. Även om pumpen är kopplad via en strömbrytare så kan ju något eventuellt kanske gå fel...

Flodström
2010-09-19, 23:21
Lars Sköld är en klok man. Tipset är bra och relevant då man har en spolpump installerad med skrovgenomföring ut till sjön (intag).
Jag skulle emellertid aldrig valt en sådan lösning. Hällre då en sugslang som man slänger ut i sjön då man önskar att spola däck och annat (fisk :D ).

Men min lösning i Beason är installation av en egen sötvattenstank för här är det ordentligt salt vatten, ja 35‰ är det (marint hav) och det ägnar sig dåligt för renspolning av däck m.m.

Sötvattentanken kostar extra, ca 3.800 kr. Den rymmer ca 65 lit vatten och skulle den läcka så händer inget med båtens vikt/boyancy :D
Postar bilder då tanken kommit hem från USA.

rival-andy
2010-09-20, 22:18
Lars Sköld är en klok man. Tipset är bra och relevant då man har en spolpump installerad med skrovgenomföring ut till sjön (intag).
Jag skulle emellertid aldrig valt en sådan lösning. Hällre då en sugslang som man slänger ut i sjön då man önskar att spola däck och annat (fisk :D ).

Men min lösning i Beason är installation av en egen sötvattenstank för här är det ordentligt salt vatten, ja 35‰ är det (marint hav) och det ägnar sig dåligt för renspolning av däck m.m.

Sötvattentanken kostar extra, ca 3.800 kr. Den rymmer ca 65 lit vatten och skulle den läcka så händer inget med båtens vikt/boyancy :D
Postar bilder då tanken kommit hem från USA.

Då hade du tänkt till:D

Flodström
2010-09-29, 18:20
Har inte gjort så himla mycket från sista posten men lite småplock medans man väntar på vattentanken från USA. Kommer antagligen första eller andra veckan i okt.

Då rattvinkeln var föremål för kommentarer tidigare i tråden, och då Seastars ratt pump skall ha minimum 20° lutning så kollade jag upp om jag hade material till en distansring. Hittade lite glasfiber mtrl som jag satte upp i svarven och svarvade till en rund mellanläggsbricka. Sen slipade jag ner den på ena sidan så att den vinklade rattpumpen mer uppåt som syns på bilderna.

När jag endå var på gång så fixade jag två distanser till badplattformens akterdörr så att gångjärnen kom att ligga i linje med varandra (bilder)

Bitarna blev lackade med topcoat och även en del hål blev invändigt förseglade med topcoat. Oxå i taket där jag tidigare hade slipat plats för vindrutetorkarna fick 2 lager med topcoat.

Har dessutom borrat 52 nya borrhål (phu!) för däcksluckorna (för gångjärnen).

Flodström
2010-09-29, 18:28
Har tänkt en del på belysning till båten. Blir mest LED-belysning som drar lite ström. Ca 1/10-1/5 av vanliga glödlamper.

Fjärr/sökljus och "halvljus" blir nog fortfarande med vanliga 55W Halogen då power-LED fortfarande är svindyra. Å andra sidan så kör man oftast den typen av belysning under motorgång.

Till badplattformen har jag monterat 3 st blå LED för nattfiske och håvning i mörker. På akterdäcket kommer det minst 4 vita LED och i styrhytt och cabin kommer det att bli bara LED, mest varmvita LED. Kanske oxå någon röd LED

Här ser ni placering och montering av en av badplattformens LED:

Tamtam
2010-09-29, 19:50
Har inte gjort så himla mycket från sista posten men lite småplock medans man väntar på vattentanken från USA. Kommer antagligen första eller andra veckan i okt.

Då rattvinkeln var föremål för kommentarer tidigare i tråden, och då Seastars ratt pump skall ha minimum 20° lutning så kollade jag upp om jag hade material till en distansring. Hittade lite glasfiber mtrl som jag satte upp i svarven och svarvade till en rund mellanläggsbricka. Sen slipade jag ner den på ena sidan så att den vinklade rattpumpen mer uppåt som syns på bilderna.

När jag endå var på gång så fixade jag två distanser till badplattformens akterdörr så att gångjärnen kom att ligga i linje med varandra (bilder)

Bitarna blev lackade med topcoat och även en del hål blev invändigt förseglade med topcoat. Oxå i taket där jag tidigare hade slipat plats för vindrutetorkarna fick 2 lager med topcoat.

Har dessutom borrat 52 nya borrhål (phu!) för däcksluckorna (för gångjärnen).

Gillar den där ratten!!.....mvh

Flodström
2010-09-30, 00:14
Gillar den där ratten!!.....mvh

Hehehe, var ett rövarköp på ebay (syrafast, 316-kvalitet). Får se om jag gillar den där kul-grejen. I annat fall vet jag nu om en potensiell köpare, eller? :-D

Tamtam
2010-10-01, 15:40
Nja tror inte detta, skitsnygg visst men den gamla får duga, inte mer pengar nu tar aldrig slut på investeringarna......som ett svart hål!

Kjelle
2010-10-01, 16:21
tar aldrig slut på investeringarna......som ett svart hål!
Haha det var dagens stora nyhet :-)

Jag gillade också ratten, måste kolla med Peter vad det finns att välja på, så man inte får någon tråkig "Standardratt".

Kjelle

joj
2010-10-01, 17:05
Är ju väldigt praktiskt/snyggt med liksidig ratt (lika långt mellan ekrarna) på båtar med hydraulstyrning då mittläget flyttar sej, kan vara värt att tänka på.

Flodström
2010-10-01, 22:45
Är ju väldigt praktiskt/snyggt med liksidig ratt (lika långt mellan ekrarna) på båtar med hydraulstyrning då mittläget flyttar sej, kan vara värt att tänka på.

Precis min erfarenhet oxå joj. Det var anledningen till köpet av just den här "liksidiga" ratten. :D

Flodström
2010-10-01, 22:48
I dag fick jag gjort mer på båten. Monterade alla 3 vindrutetorkarmotorerna. Fick oxå menterat alla skvaller-rörs utlopp/ventiler och påfyllningsbeslag till vatten- och bensintanken för snart skall det regna som tusan här..............igen :confused:
Bilder i nästa post, om det blev några :rolleyes:

Flodström
2010-10-01, 23:07
Här kommer lite mer bilder på sista jobben:
Fördjävligt kletig den där sikaflexen, fy faan. Men det måste ju bli vattentätt, en primär prioritering, som sagt hehe :-?

Tamtam
2010-10-02, 08:05
Ser att du monterat tanklocket (bränsle) på horisontell yta, är det verkligen bra, vad händer om det regnar när du ska tanka?
Oxå, tips (kanske inte gäller dej direkt Flodström där i det hederliga Norge) passa på för den som ska montera att trycka ner en fjäder i slangen ner till tank finns att köpa speciellt för detta som förhindrar urslangning av soppa, bra grej iaf om det finns skitstövlar i närheten.

Flodström
2010-10-02, 17:39
Ser att du monterat tanklocket (bränsle) på horisontell yta, är det verkligen bra, vad händer om det regnar när du ska tanka?
Oxå, tips (kanske inte gäller dej direkt Flodström där i det hederliga Norge) passa på för den som ska montera att trycka ner en fjäder i slangen ner till tank finns att köpa speciellt för detta som förhindrar urslangning av soppa, bra grej iaf om det finns skitstövlar i närheten.

Nja, beslaget är ca 10 mm högre än dollbordet så det är inga bekymmer där. TG-7200 hade samma vågräta placering av påfyllningen men bak på badplattformen (och då var det vissa problem om det var sjögång i hamnen)
Här har vi inga "slangare" hehe men bra poäng. :shock:

Flodström
2010-10-02, 17:44
passa på för den som ska montera att trycka ner en fjäder i slangen ner till tank finns att köpa speciellt för detta som förhindrar urslangning av soppa, bra grej iaf om det finns skitstövlar i närheten.

BTW, kanske du kan tipsa mig om nått inköpsställa ang den där fjädern, eller länk till någon :D

Tamtam
2010-10-02, 17:57
Mekonomen SWEDEN

Flodström
2010-10-13, 23:17
Har inte jobbat så väldigt mycke med båten sista tiden. Har varit en massa andra saker som måste ordnas. Men lite har jag i alla fall hunnit med.
Akterdörren till badplattformen är nu på plats. Fick oxå hem ett jäkla bra lås till dörren och som inte kan gå upp av misstag.

Det fina är att nu har min designade vattentank kommit från USA. Den var kanon. Så nu kan man gå igång med monteringen av bensin och vattentankarna. Saknar dock en del slang som måste köpas in nu i veckan. :rolleyes:
En fin sak i vattentanken var den monterade "vågbrytaren" som hindrar fri vattenrörelse och som gör att båten inte kränger mer än valigt.

Har nu äntligen beställt båtstolarna och pedestal till stolarn. Fick kanonpris på en typ Deluxe Helm Chair, se bild. Det blev 2 st av den modellen + en passagerarstol (fällbar). Då man kan 3 pers sitta bekvämt i styrhytten :cool:

Kjelle
2010-10-13, 23:22
Detta ser riktigt bra ut Ramon.

Får man fråga vart tanken hamnade i pris?

Kjelle

Flodström
2010-10-13, 23:29
Tanken kostade 395 USD + 50 frakt totalt 445 USD
Förtullning och frakt till mitt postkontor 1200 NOK, totalt 3870 NOK, inte billigt men överkommligt :geek:

Flodström
2010-10-14, 01:23
BTW, i går var jag ut på en liten shoppingrunda. Köpte det här........ så nu jäklar skall det bli "plastning" av, hehehe :D

trango
2010-10-14, 18:50
Jag är verkligen imponerad över hur högt du lägger ribban - kommer att bli en superbåt!

/F

Flodström
2010-10-14, 22:27
Hmmm, det får vi se i slutändan för ärligt talat, man är ju bara en glad amatör som inbillar sig att allt skall gå bra, hehe :D :D

trango
2010-10-14, 22:33
Friskt kopplat hälften brunnet som man brukar säga!

Flodström
2010-10-15, 22:17
Precis, hahaha :D

I går hade jag besök av en plastspecialist som oxå såg på min Beason. Han studerade speciellt alla pluggar som blivit över från allt hålsågande. Han konstaterade att glasfibern och arbetet var välgjort, kvalitet och inget att anmärka på (phu! :p )

Han frågade vad båten vägde (han tippade på runt 1,4 tonn) och det är ju vad båten väger färdig (utan motor) :eek:

Fick en massa tips, och tillsammans med era tips känner jag mig mycket tryggare nu före starten på min "plastnings-karriär" :D :D :D

Kjelle
2010-10-16, 13:23
Hej Ramon och alla övriga "plastare".
Skapade ett nytt underforum för plastning där vi/ni kan ställa frågor och fylla på med information om plastning.
Men givetvis skall du skriva om plastningsarbeten i din egen båtbyggartråd Ramon.
Men andra som har frågor om plastning, kapa inte andras trådar, utan ställ frågan i rätt forumdel :-)

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/forumdisplay.php?f=51

joj
2010-10-16, 20:03
Jag hade en Uttern C68 som båtgranne inne i gästhamnen i somras, kom precis på att den båten hade fantastiskt bra vikdörrar in till hytten som öppnade upp fullständigt, såg mycket fint ut!

Flodström
2010-10-17, 02:18
Tack joj. men jag har redan bestämt mig för en dubbel skjutdörr. Tror oxå att jag skall bygga den delvis själv. Har en kompis som är "båtbyggarexpert" så jag har proffsig guidning här :D

Flodström
2010-10-30, 01:43
Kom lite fina bitar hem med posten häromdagen.
2 st sk. "portlights", sidofönster och en däcks/lucka/ för däcksmontage.

Alla fönster av fabr. BOMAR och i rostfritt/polerat syrafast :p
Pris: 290 USD för sidofönstren och 100 !!?? USD för luckan. 390 USD totalt vilket är ett kanonpris för syrafasta fönster............. :rolleyes:

Det här var ett fynd på eBay, hehe
Luckan var ett utställningsobjekt så den (akrylen) hade fått lite smårepor i sig men inget som stör, hehehe

Sidofönstren är inte riktigt de samma som Beason använde förr men så nära man kan komma i dag. Her sett flera Beason med samma fönster som jag nu har köpt så egentligen är det originalfönster? :D

Flodström
2010-10-30, 01:56
I dag fick jag oxå den elektronikboxen som skall styra alla vindrutetorkarmotorerna. Priset blev ca 1200 NKR, inte så jäkla dyrt, för man skall tänka på att utan boxen så måste man investera i 3 st brytare (3-läges) med kablage och håltagning m.m. Inte någe gratis det kan jag lova :cool:

Flodström
2010-11-02, 12:06
Appropå el, här är hela el-schemat (reviderat) till min Beason 22 Cabin som pdf
Har skillt på´t så att det är ett schema för primärelen (före el-panelerna/säkringarna) och ett schema för sekundärelen, alltså med och efter elpanelerna (eg. strömförbrukarna + säkringarna). Har oxå med rekommendation på lämplig kabelarea för att inte få för stora spänningsfall vid angiven avsäkrad styrka (max 0,5V) ;)

Flodström
2010-11-25, 02:12
Så kom då äntligen stolarna. Priset blev inte så värst egentligen. producenten heter Springfield i USA självklart:
http://www.springfieldgrp.com/

Det tog lite tid att hitta en stol som hade rätt sitthöjd i förhållande till en Beason. Jag mätte upp att sitthöjden måste vara över 60 cm, närmare 64 cm för att få bra överblick runt närmiljöet utanför båten. Samtidigt såg jag att 90-95% av alla pedestal var för korta, eller att kompletta stolar (inkl. pedestal) inte var höga nog.
De jag hittade har en höjd som är ställbar (ca 2,5 cm/hack) och kan ställas in i 7 lägen, ca 59 upp till max 74 cm. Så det här var perfekt.

Jag köpte oxå armstöd till stolarna och i tillägg oxå en 2:a passagerarstol, en mindre och fällbar typ som skall sitta på en konsoll/skåp bak 1:a passagerarstolen :rolleyes:

så här ser dom ut hemma i hallen:

Flodström
2010-11-25, 02:18
Håller oxå på med elsystemet. Lite av ett jobb, jag lovar :???:

Det här är ju ett jobb man kan pyssla med under vintern. Men just nu är det fördjävligt kallt. Skulla dra de grävsta, 70 mm2-kablarna men de blir för styva i den här kylan, -7°C just nu sent på kvällen. Blir nog -10° i morn :confused:

Lägger upp lite bilder här, senare så ni ser hur man preparerar kablar för marina miljöer ;)

Kjelle
2010-11-26, 00:54
Så kom då äntligen stolarna. Priset blev inte så värst egentligen. producenten heter Springfield i USA självklart:
http://www.springfieldgrp.com/

Det tog lite tid att hitta en stol som hade rätt sitthöjd i förhållande till en Beason. Jag mätte upp att sitthöjden måste vara över 60 cm, närmare 64 cm för att få bra överblick runt närmiljöet utanför båten. Samtidigt såg jag att 90-95% av alla pedestal var för korta, eller att kompletta stolar (inkl. pedestal) inte var höga nog.
De jag hittade har en höjd som är ställbar (ca 2,5 cm/hack) och kan ställas in i 7 lägen, ca 59 upp till max 74 cm. Så det här var perfekt.

Jag köpte oxå armstöd till stolarna och i tillägg oxå en 2:a passagerarstol, en mindre och fällbar typ som skall sitta på en konsoll/skåp bak 1:a passagerarstolen :rolleyes:

så här ser dom ut hemma i hallen:

Najs Ramon!

Vad gick stolarna på ?

Ser riktigt fina och sköna ut.

Kjelle

Flodström
2010-11-26, 22:38
Stolar 2 st komplett + extra-sätet 3380 kr + 845 MVA + 1500 frakt blir totalt runt 5725 NOK för allt. Kolla vad du får på Biltema för 1995 kr Ha ha ha :D (ett plast-skämt?)

Sjyssta USA säten måste jag säga, gedigna och det lyser kvalitet i dom här USA-grejorna ;)
Tror alla USA-säten/stolar är kvalitetstillverkade efter normal-amerikanen, typ din kroppshydda Kjelle :geek: ;) :D

Flodström
2010-11-26, 23:26
Lägger upp lite bilder på hur man prepparerar kablar till elen i en båt.
Inget annat än kabelskor med krympslang innehållande lim används.
I annat fall är det lätt att få korrotionsskader innuti kablarna, och speciellt om ni glömt att bara använda förtennta kablar. Ett "must" i mina tankar.

De flesta kontakter blir "Crimpade", d.v.s. på-krymta med en specialtång (hydraulisk i det här fallet, maxtryck 8 tonn!!??)

Postar lite bilder på hur jag har prepparerat de grova kablarna till huvudbrytaren, skiljeräleet, Huvudsäkringarna och till säkringshållarna. Kommer mer bilder då grjorna hamnat i båten, men det är mycke jobb innan det är färdigt för installation i båten :shock:

Zorro
2010-11-27, 17:29
Må si du gjør bra abeid Roman. Alle detaljer er nøye gjennomtenkt ser jeg. Det blir sikkert en superbåt. Hvor fort tror du den vil gå med 150 Hk Honda? Jeg tror Hondaen er et klokt valg. Jeg hadde en Honda 25 Hk en del år. 7-8 åt om jeg ikke husker feil. Den gikk prikfritt og var lettstartet uansett temperatur. Jeg kjørte nok den et par tusen timer, men det vår før timetellere var vanlig.

trango
2010-11-27, 20:22
Som allt annat i ditt projekt ser det grymt seriöst ut! Fungerar lödning som alternativ till en crimp-tång enligt Flodström-el-standarden?

Flodström
2010-11-28, 20:01
Som allt annat i ditt projekt ser det grymt seriöst ut! Fungerar lödning som alternativ till en crimp-tång enligt Flodström-el-standarden?

Heheh, jorå, det fungerer Fredrik. T.ex de stora polskorna till batterierna, tot 4 st måste jag/har jag använt lödmetoden. Gick åt en massa lödtenn till dom lödningarna :eek:

Lödning fungerar på större kabelkontakter ner till den storlek som redan har plast/krympplast apterad. Då är man tvungen till att använda crimp-metoden. Den är ju oxå mycket snabbare att använda så jag kan bara rekommendera crimpning. Löder man i stället så måste man tänka på krympslangen separat så att man inte glömmer att skjuta den på kabeln innan lödningen görs. Lödning bör inte göras om man inte behärskar det och är van till mjuklodmetoden

För att underlätta arbetet bör ni skaffa dom här tängerna, om ni inte redan har dom förståss. Jag använder båda typerna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelsax/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang/

Flodström
2010-11-28, 20:09
Må si du gjør bra abeid Roman. Alle detaljer er nøye gjennomtenkt ser jeg. Det blir sikkert en superbåt. Hvor fort tror du den vil gå med 150 Hk Honda? Jeg tror Hondaen er et klokt valg. Jeg hadde en Honda 25 Hk en del år. 7-8 åt om jeg ikke husker feil. Den gikk prikfritt og var lettstartet uansett temperatur. Jeg kjørte nok den et par tusen timer, men det vår før timetellere var vanlig.

:D
En gång i fjor vinter, da jeg startet opp Hondaen, min gamle Honda 115hk da hadde den stått i fleire månter og da jeg startet så var det -5°C. Den startet presis som den alltid hadde gjordt. Da ble jeg imponert ;-)

Jeg har t.o.m. startet min gamle Honda 115hk med et "lommebatteri" :o
Et lithiumjärnsulfat på 12V/20Ah :D

Tamtam
2010-11-28, 20:44

Du ska nog inte underskatta lödning och krympslang, har använt mej av metoden under lång tid och om rätt utförd fungerar den utomordentligt bra.
När det kommer till riktigt grova kablar dock är nog proffs crimpning rätt väg att gå utan tvekan. min åsikt

trango
2010-11-28, 21:28
Heheh, jorå, det fungerer Fredrik. T.ex de stora polskorna till batterierna, tot 4 st måste jag/har jag använt lödmetoden. Gick åt en massa lödtenn till dom lödningarna :eek:

Lödning fungerar på större kabelkontakter ner till den storlek som redan har plast/krympplast apterad. Då är man tvungen till att använda crimp-metoden. Den är ju oxå mycket snabbare att använda så jag kan bara rekommendera crimpning. Löder man i stället så måste man tänka på krympslangen separat så att man inte glömmer att skjuta den på kabeln innan lödningen görs. Lödning bör inte göras om man inte behärskar det och är van till mjuklodmetoden

För att underlätta arbetet bör ni skaffa dom här tängerna, om ni inte redan har dom förståss. Jag använder båda typerna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelsax/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang/

Du ska nog inte underskatta lödning och krympslang, har använt mej av metoden under lång tid och om rätt utförd fungerar den utomordentligt bra.
När det kommer till riktigt grova kablar dock är nog proffs crimpning rätt väg att gå utan tvekan. min åsikt

Tack för länkarna till tänger! Personligen har jag ingen större erfarenhet av att crimpa kablar - jag gillar att löda - men som ni säger så blir det rätt bökigt på grövre kablar. Tror det blir att svänga förbi biltema och skaffa lite tänger.

/F

Flodström
2010-11-28, 23:04
Tack för länkarna till tänger! Personligen har jag ingen större erfarenhet av att crimpa kablar - jag gillar att löda - men som ni säger så blir det rätt bökigt på grövre kablar. Tror det blir att svänga förbi biltema och skaffa lite tänger.

/F

Håller med TAMTAM att lödning, om utförd på rätt sätt, håller mycket bra i längden då lödstället oxå skyddas av ett extra tillskott av tenn. Speciellt i marina miljöer funkar det mycket bra.
Crimp använder man på kontaktdon som alla redan är försedda med skyddsplast typ krympslang innehållande lim etc... då funkar ingen annan metod än just crimp (som på typ påskjutskontakter och ringkabelskor mm.)
Skall man montera många kontakter, t.ex i ett nybygge/byggprojekt då funkar inte häller lödning, tar för lång tid och är mer omständigt. På enstaka kontakter i en redan färdig båt/med båt-el då går det ju fin fint. :rolleyes:

Flodström
2010-12-11, 22:05
Kollade upp lite syrafasta delar till skjutdörrarna i bakväggen.
Fick pris från återförsäljare till Functional Fenestration Inc.
Priset på en skena, 4 rullar, 4 braketter till dörrarna + 6 för att hänga upp skenan: 870 USD.............netto.

Nä, specialgrejor är allt för dyra så jag skall testa med Peter på Beason. Han har en "dörrmästare" som tillverkar alla dörrar till de olika Beason-modellerna.

Sen fick jag oxå ett tips av Peter, en firma som heter Hönö Båtvindrutor AS.
Dom hade en sjysst hemsida med bild på just en sån skjutdörr jag önskar montera på min Beason, kolla här:
Dubbelt skjutdörrparti (http://www.batrutor.se/menu,948,1084,page,1084.html) :rolleyes:

Deras specialitet är visst båtvindrutor/vindskärmar om det är någon som behöver nått nytt eller något reparerat ;)

Har skickat en förfrågan om priser så vi får se vad det blir................ :cool:

Zorro
2010-12-12, 23:02
Hei,
Nå har jag varit nede i redergarasjen og tagit nogre bilder av dørlåsen Ramon. Dette er på døra inn til senterkonsollen, men jag har slike på flere lukor. Som du ser så måtte jag fore ut for å få det til å stemme med lengden på låset. Jag beställde like låser til hele båten, uten at mäta dybden jag behövde.

Flodström
2010-12-12, 23:50
Takk Anders for bildene.
Ser fint ut dette låset.
Jeg hadde tenkt meg slike typer lukkemekanismer på mine 4 dekksluker, men dei
trenger ikke å være låsbare. Kansjke den ene da, den med batteriene i :rolleyes:

Jeg har sjekket opp slike låser till mine dekksluker men dei er dyre så det rekker :confused:

På bilde ser det ut som at der er et tommel-grep slik at låset kan åpnes fra innsiden, er dette korrekt?

BTW (hehe) har du fleire låser liggende å samle støv :rolleyes: så bare si hva prisen er :D

Zorro
2010-12-12, 23:59
Takk Anders for bildene.
Ser fint ut dette låset.
Jeg hadde tenkt meg slike typer lukkemekanismer på mine 4 dekksluker, men dei
trenger ikke å være låsbare. Kansjke den ene da, den med batteriene i :rolleyes:

Jeg har sjekket opp slike låser till mine dekksluker men dei er dyre så det rekker :confused:

På bilde ser det ut som at der er et tommel-grep slik at låset kan åpnes fra innsiden, er dette korrekt?

BTW (hehe) har du fleire låser liggende å samle støv :rolleyes: så bare si hva prisen er :D

Ja det er et tommelgrep. Jag har toaen der inne och det er kjekt å komme seg ut derifra. Det er ikke veldig bekvemt der inne.

Ja jeg har noen som samler støv, men jeg har igjen å lage noen luker til stangrørene. Jeg skal ha 3-4 stenger i PP-rør på varje side. Du ser de på hver side mot cabinen. PP-rørene er 2,5m lange och går inn i cabinen. Dette blir kjekke greier når man fisker med paravaner. Da slipper man å slå i stykker stengene under transport.

Jag har merket av på en Beason 28FC hvor man kan ha tilsvarende stang tuber (rør)

Flodström
2010-12-13, 00:23
Ja det er et tommelgrep. Jag har toaen der inne och det er kjekt å komme seg ut derifra. Det er ikke veldig bekvemt der inne.

Ja jeg har noen som samler støv, men jeg har igjen å lage noen luker til stangrørene. Jeg skal ha 3-4 stenger i PP-rør på varje side. Du ser de på hver side mot cabinen. PP-rørene er 2,5m lange och går inn i cabinen. Dette blir kjekke greier når man fisker med paravaner. Da slipper man å slå i stykker stengene under transport.

Jag har merket av på en Beason 28FC hvor man kan ha tilsvarende stang tuber (rør)

Ok, Anders da veit jeg. Takker for informasjonen. Trur ikke jeg har plass till disse rørene i min båt så det får bli på den tungvinte prossedyren: nedmontering :confused: En bra ting er da skifutteral, det funker også, en kan leve med det i vert fall :D :D :D

Flodström
2010-12-15, 00:41
Så var alla batterikablarna färdiglödda och isolerade (jävlar va lödtenn det gick åt haha).
Återstår att tillverka en elcentral för allt som skall matas från dom. Den skall sitta bak dashbordet, bak elpanelerna och huvudbrytaren.

På elcentralen skall monteras allt som inte skall sitta på fronten av dashbordet och jag har valt en stor skiva av glasfiber + en skiva som lock. Bilder kommer senare på just den detaljen. Tills vidare, bilder på batt.kablarna och div förgreningar. :D

Flodström
2010-12-15, 01:24
Har oxå tenkt mycket på bakväggen med bakdörrarna. Jag tänker mig nått sånt här som strecken indikerar på två bilder av båten.
Den ena från aktern, den andra från sidan där man tydligt kan se att vinkeln i förhållande till originalväggen, lutar åt andra hållet. På så sätt kommer jag att få ett betydligt större utrymme bak i styrhytten utan att förlora en enda cm av akterdurken. Dessutom, med dörrarna öpna blir båten mer som CC eller WA-båt då det nästan inte blir vägg kvar som hindrar fri passage in och ut ur styrhytten. Öppningen blir på 80-85 cm.
Skall bli spännande och få till en sån lösning men det kommer att bli en hel del plastning. Speciellt från ca höjd med relingen och upp mot, och i taket, för vattentät fästram för bakväggens paneler (det gröna området på bild 1). :cool:

Kjelle
2010-12-15, 17:35
Kommer bli grymmt bra Ramon :-)
Fick du några priser från Höhöfolken?

Mitt båtbygga blev lite försenad, istället för att vara klart på måndag, så är det onsdag som gäller. Inget som spelar någon större roll.
Tacksamt att få hem den innan jul så jag kan fixa lite på den under julen.

Kjelle

Tamtam
2010-12-15, 19:04
Haha..det är ok Kjelle, du kan kalla mig nörd! :geek:

Man har nog blivit lite insnöad en vinter som denna...och efter förra! :confused:

Otur på den fina i Åmål, har för mig att det va väl en av de finare och mest välskötta som varit till salu.

Historien om den röda hittar du här: http://www.smaabaadsklub.dk/forum/forum_indhold.asp?ID=5671&GBID=4&Page=1

En intressant men kanske inte så rolig historia.

Och på de två nedersta bilderna där ser man tydligt skillanden mellan nytt och gammalt skrov/badbrygga.

Till sist får man väl bidra med lite bilder på diverse 585'or, så de inte glöms bort..

Ramon, tycker sista bilden här av Mattias upplägg ger en del tips till skjutdörr i aktern, kanske inte det snyggaste färgmässigt... men iaf kompletterar man väggen till vänster om dörren med en ruta får du fin koll på allt i aktern även när man sitter inne och myser i värmen...
Har nämligen exakt gjort så själv så jag vet vad jag talar om.
Desto bredare och tyngre dörr ger bättre funktion och vill du ha fri tillgång till aktern under sommaren gör partiet demonteringsbart med enkla medel, nog ganska lätt, bara plocka på vid senhöstbehov mvh

joj
2010-12-15, 19:17
Här är min favoritlösning på dörrar bakåt om man nu ska ha det. Uttern C68 på bilderna :)

Tamtam
2010-12-15, 19:21
Här är min favoritlösning på dörrar bakåt om man nu ska ha det. Uttern C68 på bilderna :)

Haha Johan, det där är fina grejor utan tvekan! ser riktigt bra ut!
Hela ruffen skulle sitta på en 2002 Trophy med den fina aktern (och skrovet), super bortsett från vikten blir nog inte bättre. mvh

Tamtam
2010-12-15, 19:33
Ja Ramon, problemet är löst, ring Uttern i Bjästa Norrland nånstans om jag minns rätt (tala med dörrtillverkaren/mekanikern) de hjälper dej till bästa lösning, nog dessvärre mot en smärre summa pengar skulle jag tro..... :D

Tamtam
2010-12-15, 19:40
Eller så är den gjord av Hölö båtrutor, ser misstänkt likt ut, då talar vi nog inte en smärre summa längre... kolla upp det med Uttern man vet aldrig lycka till.

Flodström
2010-12-15, 20:54
Ramon, tycker sista bilden här av Mattias upplägg ger en del tips till skjutdörr i aktern, kanske inte det snyggaste färgmässigt... men iaf kompletterar man väggen till vänster om dörren med en ruta får du fin koll på allt i aktern även när man sitter inne och myser i värmen...
Har nämligen exakt gjort så själv så jag vet vad jag talar om.
Desto bredare och tyngre dörr ger bättre funktion och vill du ha fri tillgång till aktern under sommaren gör partiet demonteringsbart med enkla medel, nog ganska lätt, bara plocka på vid senhöstbehov mvh

Den lösningen har jag gett upp av den enkla anledningen att dörröppningen in te kan centreras och att dörröppningen blir alldeles för liten

Ang att demontera väggen till sommaren, hahaha............Du har aldrig bott här, det avslöjas med din kommentar här TAMTAM. Skulla jag inte ha vägg (vattentät) skulle båten sjunka av allt regn om sommaren :confused:

Flodström
2010-12-15, 21:05

Hmm ganska fin lösning. På min båt funkar det inte så bra för då tar de öppna vikdörrarna utrymme av akterdäcket p.g.a. att väggen sitter mycket längre ut i førhållande till taket.
Dessutom, det behöver inte vara en så bred öppning, det står ju stolar på insidan dörrarna och det behöver inte vara helt öppet bak dom. Jag får ca 80-85 cm öppning med dom dubbla skjutdörrarna och inget dörrparti tar av akterdäckets ursprungliga yta.

Tror den lösningen jag valt till min speciella båt blir den bästa, jag har ju dessutom oxå flyttat övre delen av väggen 20 cm akterut utan att ta en enda cm av akterdäcket :D

Dörrpartiet liknar en hel del på den som sitter i båten du postat bilder på joj.

Flodström
2010-12-15, 21:09
Ja Ramon, problemet är löst, ring Uttern i Bjästa Norrland nånstans om jag minns rätt (tala med dörrtillverkaren/mekanikern) de hjälper dej till bästa lösning, nog dessvärre mot en smärre summa pengar skulle jag tro..... :D

Har redan fått pris från Hönö och det var ett acceptabelt pris ;)

Flodström
2010-12-15, 21:29
Tack Kjelle. Vi får hoppas på att det inte blir mer förseningar hos Beason före jul :rolleyes:

Ang. dörrpartiet har jag fått två prisförslag (priser netto, ex moms). Det ena var helglas, 15,5T kr och det andra var ca 18T (med infattade fönster i väggsektioner).

I.o.m. att det är väggpaneler med i priset så föränklas monteringen avsevärt. Jag behöver ju inte själv laga till väggsektioner på utsidan dörrarna + att all tätning etc som behövs då dörrarna är stängda redan finns med och är på plats :grin:

Postar en bild från Hönös hemsida på hur en dubbel skjutdörr kan se ut. Går att få med olika rökfärgade härdglas eller med väggsektioner med infattade rutor.

Tamtam
2010-12-15, 22:16
Den lösningen har jag gett upp av den enkla anledningen att dörröppningen in te kan centreras och att dörröppningen blir alldeles för liten

Ang att demontera väggen till sommaren, hahaha............Du har aldrig bott här, det avslöjas med din kommentar här TAMTAM. Skulla jag inte ha vägg (vattentät) skulle båten sjunka av allt regn om sommaren :confused:

Nja vetefan, regn problemet brukar väl de berömda självlänsarna alt en pumpgrop med pump/nivågivare lösa, troligen håller inte dina dörrtätningar SÅ tätt heller mvh

Flodström
2010-12-15, 22:50
Nja vetefan, regn problemet brukar väl de berömda självlänsarna alt en pumpgrop med pump/nivågivare lösa, troligen håller inte dina dörrtätningar SÅ tätt heller mvh

Självläns i från däcket inget problem (2 x 2" rör + 2 x 1100GPH pumpar hehe).
Det är ju värre att få in regn i styrhytt och kabin. Då blir allt blött och mögligt oavset vilka gigantiske dränneringspumpar man kunde ha installerat :confused:

Flodström
2010-12-15, 22:53
Btw, styrhyttens däck ligger lägre i förhållande till akterdäcket så det vill till att det verkligen är tätt mot läckage från regn och/eller sjö som slår in. En av utmaningarna till att placera dörr i aktern :rolleyes:

Flodström
2010-12-16, 14:41
Fick plötsligt en ny ide´:rolleyes: här ang jobbet med bakvägg/dörr:

I dag tillverkade jeg en "ram" som har samma mått som vad dörrpartiet skall ha.
Då limmet har torkat skall jag sätta in ramen i styrhytten så man ser hur den passar där den är tänkt att sitta. Kostar inget att mäta fel i nuläget och det kan vara en smart sak för att kolla upp att man inte har missat nått vesäntligt.

Skall posta någon bild på det hela då den kommit på plats ;)

joj
2010-12-16, 14:45
Mät 2 gånger - Kapa 1 gång var första lektionen på byggprogrammet i gymnasiet, tyvärr är det allt för ofta man inte tillämpar det ;-)

Flodström
2010-12-16, 16:32
Hehehe, ja du har nog rätt i det joj. En bra strategi som du pekar på :D

Tamtam
2010-12-16, 17:29
Ok Flodström, förstår, du har ett slätt däck hela vägen in, på min båt där väggen redan fanns har jag en upphöjd kant i dörrhålet redan inplastad för min kabins däck ligger oxå lägre än akterdäcket, krävs minst 5cm vatten därbak innan något rinner in i ruffen, ungefär som en duschkabin, inget rinner varken ut eller in innan en evt. översvämning.
Grundtips då plasta upp den kanten permanent på däck innan dörrbygge (och ställ partiet på denna), alt siliconfoga dörrpartiets underkant mot däck men som sagt då bör du göra ett bra jobb annars läcker det iaf mvh

Tamtam
2010-12-16, 18:03
Börjar klarna lite nu varför du är så sugen på en "centrerad" dörröppning, partiet står naturligtvis precis bakom stolarna dvs finns i stort sett inget utrymme bakom..... sedan vill du ha maximal öppning bakåt mellan stolarna.
Min båt är byggd lite ocentrisk just för dörrläget så detta ligger redan perfekt för öppningen kontra styrplats och soffan vid bordet, men det är klart min dörrbredd medger inte två grabbar i Kjelle klass som möts direkt haha! mvh

Tamtam
2010-12-16, 18:32
Ramon, fråga är ekonomi viktigt för dej vad gäller dörr lösning dvs nödvändigt att hålla ned kostnaden?
Nästa fråga, ogillar du att plasta synligt på däck, samt takets vertikala delar (vilket medför slipning på din splitter nya gelcoat för bra fäste)??

Här är en fördel med gamla renoverings objekt, min båt köptes för ombyggnad till trollingbåt totalt, fullständigt sket i vad som påverkades, värde bla bla etc. slipa bygg och borr bara för att få det dit jag vill helt enkelt, dock kan jag förstå din situation med den nya glänsande gelcoaten........

Förslag om kostnad är ett problem, plasta en vägg antingen på plats eller bultbar till omgivande ytor, köp ett parti som är bra med två glasade dörrar inget annat, i de fasta delarna höger och vänster om dörr sätt in lexan rutor av lagom storlek som ger överblick på spön i aktern men inte öppning i glasad helfigur, skulle tro detta kraftigt fördyrar partiet, en kostnadsfråga helt enkelt vill man ha det bästa bara rulla ut lädret! :D lycka till

Flodström
2010-12-16, 23:05
Ja, många ideer som sagt. Har tänkt igenom allt, ganska omfattande arbete med bakvägg och då är det en stor fördel att alla detaljer i monteringen har värderats och fastställts på förhand.

Slipa på ny gelcoat, inga problem. Det skall bli och är en bruksbåt, inget utställningsobjek. Hade i s f köpt en Rocad 706 WAC för ca 200T kr mer än vad denna båt hittills har kostat :confused:

Flodström
2010-12-16, 23:11
Förslag om kostnad är ett problem, plasta en vägg antingen på plats eller bultbar till omgivande ytor, köp ett parti som är bra med två glasade dörrar inget annat, i de fasta delarna höger och vänster om dörr sätt in lexan rutor av lagom storlek som ger överblick på spön i aktern men inte öppning i glasad helfigur, skulle tro detta kraftigt fördyrar partiet, en kostnadsfråga helt enkelt vill man ha det bästa bara rulla ut lädret! :D lycka till

Blir dyrare om jag inte väljer helglas i alla delar. Men det är marginellt.
Här är det oxå snack om att begränsa arbetet till ett som jag har tid och ev kunskap om. Att börja montera rutor har jag kvar att lära mig, har ju två "Portlights" och en däckslucka i föran som skall monteras :roll:

Plasta upp en högre dörrstock har jag nog tänkt på så det ligger i korten till ny bakvägg :D

Flodström
2010-12-16, 23:22
Börjar klarna lite nu varför du är så sugen på en "centrerad" dörröppning, partiet står naturligtvis precis bakom stolarna dvs finns i stort sett inget utrymme bakom..... sedan vill du ha maximal öppning bakåt mellan stolarna.
Min båt är byggd lite ocentrisk just för dörrläget så detta ligger redan perfekt för öppningen kontra styrplats och soffan vid bordet, men det är klart min dörrbredd medger inte två grabbar i Kjelle klass som möts direkt haha! mvh

:D Just precis, där har du poänget med centrerat dörrhål och med dubbeldörrar blir oxå öppningen så stor att två "Kjelle" kan
mötas där :lol: :lol:
Alla andra lösningar med enkeldörr (centrerad) gör att dörrhålet blir mycket smalare för resterande sidovägg dit dörren måste skjutas åt sidan till, blir för litet. Hade jag valt en enkeldörr med en ocentrerad lösning, ja då hade man som du säger, kommit i konflikt med en av stolarna, helt klart, och den "fria" passagen hade ändå inte blivitt något större. ;)

Flodström
2010-12-16, 23:32
Fast kanske den här diskussionen skulle vart flyttad till min byggtråd i stället? Moderatorerna får värdera ide´n ;)

Kjelle
2010-12-17, 00:00
Nu ligger den rätt. Årets största avspårning :-)

Flodström
2010-12-17, 01:56
:oops:

Tamtam
2010-12-17, 16:44
Här ser jag ett klart användningsområde för Divinycell som isolering/ger styvhet av väggen. (om du gör den av plast då)
Dessutom möjligheten finns att använda två vanliga gångjärnsdörrar istället, uppställda 180 grad. får de lika bra plats som evt skjutdörrar mot väggens utsida.
Ett problem vad gäller evt. rutramar kan vara att hörnen om rundade måste valsböjas vilket Hönö säkert kan fixa, kanske kompletta grejor från dem perfekt passande väggtjocklek, då sjunker nog både kostnad och jobb.
Bara plasta vägg mycket noga mot gjord väggmall sedan plasta fast alltihop i båten framåt våren.
Ställs dörrarna upp har du fortfarande bra överblick du får bara titta genom TVÅ rutor på sidostyckena.
Evt. dörrkarm/passande aluminium skenor kanske tillhandahålls även detta från Hönö.
Kjelle erkänn att det är roligare att flytta inlägg mellan trådarna än skotta snö på gymtaket iaf! Sorry!

Flodström
2010-12-17, 20:42
Här ser jag ett klart användningsområde för Divinycell som isolering/ger styvhet av väggen. (om du gör den av plast då)
Dessutom möjligheten finns att använda två vanliga gångjärnsdörrar istället, uppställda 180 grad. får de lika bra plats som evt skjutdörrar mot väggens utsida.
Ett problem vad gäller evt. rutramar kan vara att hörnen om rundade måste valsböjas vilket Hönö säkert kan fixa, kanske kompletta grejor från dem perfekt passande väggtjocklek, då sjunker nog både kostnad och jobb.
Bara plasta vägg mycket noga mot gjord väggmall sedan plasta fast alltihop i båten framåt våren.
Ställs dörrarna upp har du fortfarande bra överblick du får bara titta genom TVÅ rutor på sidostyckena.
Evt. dörrkarm/passande aluminium skenor kanske tillhandahålls även detta från Hönö.
Kjelle erkänn att det är roligare att flytta inlägg mellan trådarna än skotta snö på gymtaket iaf! Sorry!

Ja du har helt rätt i det TAMTAM att det kunde funka. Frågan om täthet mot vatten kvarstår. Speciellt mellan vikdörr och panel/väggsektion.
Inga runda hörn behövs lyckligtvis, hehehe.

Tror Kjelle tycker det är skitkul att flytta inlägg, speciellt våra som hör till klassen: superavspårede inlägg, hahaha :lol: :lol: :lol:

Kjelle
2010-12-17, 20:53
Hahaha Tamtam och Flodström, nåt skall jag också ha att göra, så kör på :-)

Flodström
2010-12-20, 00:52
Var ute i båten i dag för att testa träramen jag lagade. Passade inte :shock:
Fick korta ner den något, 1 cm på bredden och då fick jag den på plats :cool:

Ganska nyttigt faktiskt. Fick oxå en liten uppfattning om hur det kommer att se ut med ett dörrparti och det var bara positivt. :p

Blir en del plastjobb runt om för att få tätt och att få ett bra stöd för dörrpartiet, men mycket mindre plastjobb än jag hade befarat.
Skall ju ha bakväggen längre bak i överkant, ca 15-20 cm mot originala väggen. Tror oxå att det kommer att se bättre ut med den placeringen.

Tror det blir helglas i dörrarna men inte på sidopanelerna. Där blir det bara mindre rutor i överkant. Med det här valet får jag god överblick akter ut, och speciellt däcket, men oxå på sidorna mot relingen och riggarna/riggspöna. :rolleyes:

Flodström
2010-12-20, 01:09
Så här ser min ide´ om dörrparti ut på en enkel skiss:

Tamtam
2010-12-22, 11:31
Hmmm Flodström, tittade lite på Kjelles skjutdörr, ser bra ut men det verkar som om vikten tas i nederkant dvs rullarna sitter där går inte att se på bilden men den övre skenan ser ut som en ren styrskena iaf.
Be Kjelle om detaljerade bilder, tycker nåt liknande borde funka för dej med även om du har två dörrar (något jag skulle undvika om möjligt) mvh

Flodström
2010-12-22, 18:44
Nä, nu skiter jag i det här. Har jobbat med det här sen oktober och det här var den enda färdiga lösning (Hönö) som kom fram utan att bli ruinerad. Dessutom så har man en viss garanti på att det kommer att fungera, + oxå med syrafast lås och handtag. Inget man kan bortse från.

Har ju en lösning som borde funka och har ställt de sista frågorna till Hönö Båtvindrutor. Efter att jag fått svar så kör jag antagligen på den linjen. ;)
Då kan man oxå börja se framåt igen :D

Flodström
2011-01-09, 20:29
Dörrpartiet är nu beställt, kommer i mitten av feb. ca :D

Blir sidopaneler med rutor i samma höjd och placering som sidorutorna på styrhytten. Helglas dörrar. Syrafasta handtag med dito lås :rolleyes:
Alla glas blir rökfärgade för att förhindra insyn till stor del. Dock ingen hindring med att se ut.

Planlägger nu allt av riggning typ spöorgel, transporthållare och hållare för paravanfiske + planarrullar (4 hållare på var sida av styrhytten) :cool:

joj
2011-01-09, 21:30
Gott, kör hårt!

http://www.youtube.com/watch?v=rSj8pH_w9r8 :-D

Flodström
2011-01-10, 01:52
Gott, kör hårt!

http://www.youtube.com/watch?v=rSj8pH_w9r8 :-D

:mrgreen:

Flodström
2011-01-29, 02:29
I dag hade jag besök av en bekant, Sverre som är pansionerad båtformbyggare/glasfiberspesialist.
Det var lugnande och mycket intressan. Han kom med många ideer och det skall inte bli helt omöjligt att plasta upp en fästram i båten där dörrpartiet skall kunna passas in.
Samtidigt fick jag overderlig hjälp til en lösning på mellanvägg mellan styrhytt och kajutan.

Materialval till formar, släppmedel, behandling, tjocklekar etc snackade vi om och jag skrev så pennan glödde, hehehe :o

Nåväl, här ser ni två bilder på vad som måste plastas igen (i det tomma området mellan träramen och väggarna i styrhytten och taket), för att dörramen skall kunna fästas .

Flodström
2011-01-29, 02:34
Kjelles ide om kloakrör som kabeltrummor var suverent och billigt. Köpte 4 st 3 m rör (40 och 50 mm) som jag nu har lagt in i båten. Ett 40 mm rör kommer att vara vikt till ekolodets givarkablar. La in två rör på varje sida av båten.
Blev så här (kan kapas oxå om behov skulle uppstå)
Tack Kjelle. :D

Zorro
2011-01-29, 09:48
Kjelles ide om kloakrör som kabeltrummor var suverent och billigt. Köpte 4 st 3 m rör (40 och 50 mm) som jag nu har lagt in i båten. Ett 40 mm rör kommer att vara vikt till ekolodets givarkablar. La in två rör på varje sida av båten.
Blev så här (kan kapas oxå om behov skulle uppstå)
Tack Kjelle. :D

Det ser flott ut Ramon. Jag har det samme i min båt. Jag har også benyttet kabelgater slik som blir benyttet i el-skap. Disse har jag benyttet inne i center konsollen for å ha det ryddig der. Jag kan poste noen bilder senere i dag.

Flodström
2011-01-29, 19:00
Anledningen til at jeg ikke har valgt utstyr fra "elektrikkerfaget" er priset, ca 5-10 ggr dyrere enn fra "rørfaget" i samme material !!??

En meter trekk-rør, diam. 50 mm, hos lokale elektrikeren kostet 200 kr, og 12 m kloakkrør hos rørleggerbedriften kostet det samme :-?

Zorro
2011-01-29, 23:14
Anledningen til at jeg ikke har valgt utstyr fra "elektrikkerfaget" er priset, ca 5-10 ggr dyrere enn fra "rørfaget" i samme material !!??

En meter trekk-rør, diam. 50 mm, hos lokale elektrikeren kostet 200 kr, og 12 m kloakkrør hos rørleggerbedriften kostet det samme :-?

Disse koster ikke mye og er veldig kjekke når man skal ha ut kabler på forskjellige steder. Man kan bare ta kablene ut siden på kabelskinna, og sette på lokket igjen. Jeg har brukt disse inne i konsollen og bak til riggene. Kablene til CANNON riggene går i egne kabelgater og egen krets med bryter.

http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45736/113251_s.jpg
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45736/113251.jpg

http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45736/113252_s.jpg
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45736/113252.jpg

Flodström
2011-01-30, 06:01
Kabelgator er i o.f.s. en grei løsning. Men, da kabler i min båt også går til utsiden av kabinen så ser jeg rør her som beste alternativ (vanntette)
Jeg har brukt slike kabelgator tidligere men ikke i båt-samenheng :rolleyes:

Flodström
2011-03-01, 02:36
Fick dörrpartiet från Hönö Båtvindrutor i dag. Blev verkligen imponerad. Såg skitfint ut och det skall bli intressant att få det på platts i båten, vilket kommer att dröja då det fortfarande är vinter än. :confused:

Får kanske en fördäckslucka på platts senare i veckan, om vädret blir som dom spått.

Skall ta lite bilder i morgon (men bara i från garaget än så länge) så ni får se hur dörrpartiet ser ut. :D

Flodström
2011-03-01, 20:02
Här är några halvdassiga bilder på det fina dörrpartiet från Hönö.
Kameran är halvdålig men ni ser själva hur dörrpartiet ser ut.
Roca-beslag, rostfritt och eloxerad marin-Alu. Tonade glas och vita inlägg i sidopanelerna (skyddsfilmen sitter fortfarande kvar)
Låsspärren är inte monterad i den kolven underst (med nyckelhålet i)
jag skall montera den senare.

Kunde bara ta bilder på insidan dörrarna. Postar bilder senare på utsidan då jag har flyttat den längre in i garaget :D

Kjelle
2011-03-01, 20:38
Mycket trevlig.

Vart hamnade vikten på dessa?
Får man fråga pris?

Riktigt snyggt :-)

Flodström
2011-03-01, 21:21
Mycket trevlig.

Vart hamnade vikten på dessa?
Får man fråga pris?

Riktigt snyggt :-)

Tackar!

Har ingen aning om vikten. Kanske 45-50 kg (glas e tungt) men bara ren gissning. Skall kolla med en badrumsvåg senare då jag flyttar på dörrpartiet.

Kostnaden blev 18.000 SEK + moms och frakt, riktigt hyggligt pris (lägsta pris över det här låg på 45.000 SEK :o).
Men dörren blev dyrare än om jag hade valt helglas i sidopanelerna. Men jag ville ha inlägg av vita skivor och glas bara ner till samma nivå som på sidorutorna. Det blev mer jobb för han p.g.a. det valet. men nu passar det bättre på båten + att det inte är glas bakom stolarna. Tror oxå att dörrpartiet blev lättare p.g.a. av det valet.

Flodström
2011-03-01, 21:24
Btw, Dörrpartiet blev eg. inte dyrare än om jag själv skulle ha byggt det av lösa delar. Kostar ju så satans mycket för allt som är syrafast, marinkvalitets Alu, glasjobb m.m. :o Fick ett färdigt dörrparti för samma pengar :D

trango
2011-03-01, 22:23
Kul att det rullar på!

Ser fram emot att se det monterat på båten!

/F

Dalton
2011-03-01, 22:30
Blir nog kalas det där Flodis
" bara lite montering kvar" he he

Mayday
2011-03-02, 00:24
Vakkert Flodstrøm, :p flott løsning skal bli morro og se dette montert. !

Flodström
2011-03-02, 15:47
Har flyttat dörrpartiet i garaget så bilen kommer in. Tog lite fler bilder på utsidan av dörrpartiet, så som det kommer att se ut mot akterdäcket.

I priset ingick oxå en Alu-list för att kunna fästa dörrpartiet mot tröskeln. Då slipper jag plasta där + att jag oxå skall montera Alu-list på sidorna av dörrpartiet, från durken och ca 0,5 m upp.

Har några detaljbilder här (notera oxå att dörrpartiet är förhöjt med ca 3 cm på undersidan för att få lite högre tröskel mot vatteninströmning):

joj
2011-03-02, 22:26
Ser otroligt bra ut Ramon! Nu får vi hoppas på bra väder så du kan få den där klar och komma ner till Hanöbukten och visa hur man lurar lax.

Zorro
2011-03-02, 22:42
Dette ser bra ut Ramon. Jeg vet hvor jeg skal kjøpe bakvegg til båten hvis jeg en gang får meg en HT-båt.
Nå må du bare få full fart på monteringen.
Stå på !! NM-2011 på Mjøsa er om 3 måneder.........

Tamtam
2011-03-03, 18:58
Har flyttat dörrpartiet i garaget så bilen kommer in. Tog lite fler bilder på utsidan av dörrpartiet, så som det kommer att se ut mot akterdäcket.

I priset ingick oxå en Alu-list för att kunna fästa dörrpartiet mot tröskeln. Då slipper jag plasta där + att jag oxå skall montera Alu-list på sidorna av dörrpartiet, från durken och ca 0,5 m upp.

Har några detaljbilder här (notera oxå att dörrpartiet är förhöjt med ca 3 cm på undersidan för att få lite högre tröskel mot vatteninströmning):

Ser onekligen ut som du fått svensk kvalite för pengarna, riktigt fint, noterar att skenorna är sidomonterade, antar de rullar riktigt "mercedes" aktigt och inte nyper!
mvh bästa hälsningar!
Som sagt ibland lönar det sej inte helt enkelt att gneta själv, ett sådant parti förhöjer värdet på båten lika mycket och för lång tid framöver som kostnaden för att köpa det!
Se nu bara till att installera det lika proffsigt, vi kommer kolla det!

Flodström
2011-03-03, 21:45
Ser onekligen ut som du fått svensk kvalite för pengarna, riktigt fint, noterar att skenorna är sidomonterade, antar de rullar riktigt "mercedes" aktigt och inte nyper!
mvh bästa hälsningar!
Som sagt ibland lönar det sej inte helt enkelt att gneta själv, ett sådant parti förhöjer värdet på båten lika mycket och för lång tid framöver som kostnaden för att köpa det!
Tack TAMTAM, tror oxå att ett sådant dörrparti förhöjer värdet på båten med minst det som dörren har kostat.

Se nu bara till att installera det lika proffsigt, vi kommer kolla det!
Tror du inte jag vet, hehe :???: Men säger det igen, jag är bara en glad amatörbåtbyggare utan erfarenhet med den typen av jobb, hahaha :lol:

Flodström
2011-03-03, 22:41
I dag var det tort och uppehåll. Slängde mig på att försöka få dit takluckan i fören. Blåste som satan ute (och +2 grader) och det var nära att allt hade blåst av fördäcket, inkl. mig själv.

Det som var bra var att allt jävla slipdamm blåste bort, bara man inte själv skapade en bakström av vinden på ansiktsidan.
Nåväl, hålet för luckan sågades upp i etapper. Först teknades hålet upp på däcket m.h.a. en mall och sen borrades 4 hörnhål med riktig radius ut. Därefter blev det sticksågen som fick bekänna färg. Två sågblad brände och det slutade med att jag till sist sågade med metallsågblad, o det gick ju lika bra det :o

Det blev massor med slip och putsarbete. Men till slut så var jag nöjd med passformen och de avrundade kanterna. Allt fick sig två omgångar med topcoat efter slipningen.
När det har torkat och härdat skall luckan på plats med sika och syrafasta skruv.
Här ser ni tre bilder på dagens jobb :-D

Tamtam
2011-03-04, 17:08
Flodström, tips, metallblad är bra dock inte kanske rena sådana, till Bosch finns ett så kallat "mellanläge"/multiblad dessa brukar vara lite längre men fortfarande fintandade, tycker dessa är bäst, använd sticksåg med varierbar fart och dra ned på hastigheten en aning, brukar förlänga livet på bladen, funkar skitfint på nästan alla material av vettig hårdhet som plast och alu även upp till och över 6mm, 5-56 är återigen ett fynd här, spraya då och då under sågningen iaf på metall riktigt bra kyler bladen och det blir Formel 1 igenom, dock något grisigt mvh lycka till (rostfritt är inte vettig hårdhet, värsta som finns, normalt maskinjobb)

joj
2011-03-04, 18:13
Det finns blad som är mer eller mindre gjorda för att gå i plast och liknande, kommer bara inte ihåg vad dom heter men det är stor skillnad mot vanliga på hur länge dom håller.

Flodström
2011-03-04, 20:55
Flodström, tips, metallblad är bra dock inte kanske rena sådana, till Bosch finns ett så kallat "mellanläge"/multiblad dessa brukar vara lite längre men fortfarande fintandade, tycker dessa är bäst, använd sticksåg med varierbar fart och dra ned på hastigheten en aning, brukar förlänga livet på bladen, funkar skitfint på nästan alla material av vettig hårdhet som plast och alu även upp till och över 6mm, 5-56 är återigen ett fynd här, spraya då och då under sågningen iaf på metall riktigt bra kyler bladen och det blir Formel 1 igenom, dock något grisigt mvh lycka till (rostfritt är inte vettig hårdhet, värsta som finns, normalt maskinjobb)

Det var lite knepigt just på fördäcket: en sandwich konstruktion på kanske 25 mm. Har i bland problem med att såga i tjocka material för sågbladet viker sig åt ena hållet vilket resulterar i att sågsnittet inte blir 90° i förhållande till själva sticksågen? :confused: Vette tusan varför men det har alltid varit så. Blav massa slipning efteråt p.g.a. det.
Reglerar hastigheten steglöst men det har ingen effekt på det problemet.
Metallsågbladet sågar glasfibern utan problem, men tyvärr så började jag inte med det.......... :(

Flodström
2011-03-04, 20:55
Det finns blad som är mer eller mindre gjorda för att gå i plast och liknande, kommer bara inte ihåg vad dom heter men det är stor skillnad mot vanliga på hur länge dom håller.

Hojta till då du kommer på´t joj :D

Flodström
2011-03-04, 21:02
Dette ser bra ut Ramon. Jeg vet hvor jeg skal kjøpe bakvegg til båten hvis jeg en gang får meg en HT-båt.
Nå må du bare få full fart på monteringen.
Stå på !! NM-2011 på Mjøsa er om 3 måneder.........

Har nok tenkt på det Anders......... Har misset det hvert år dei siste 3 åren. Ligg lite kniksit til i tid for min del...... Får jeg båten på sjøen før det så kanskje....... men, motoren må kjøyres inn først :rolleyes:

joj
2011-03-04, 21:09
Hojta till då du kommer på´t joj :D
Fick fuska lite och leta på ett båtforum men här ser du den, bilden har jag stulit från "All to slow" på boatsite.se

Jag har tre såna blad och använde det första under höstens projekt utan att det märks det minsta på det, inte billiga men man sparar snabbt in det.

Kjelle
2011-03-05, 00:32
Bra info JOJ, tackar.
Jag är en sådan som dödar allt från borr, sticksågblad till hålsågar.
Gjorde ett 22mm hål i rostfria prylar nu i veckan. Skulle vara till ett GPS fäste.
Kletade med all världens skärmedel/smörjmedel,/glidmedel och anal lube, fortfarande var sågen helt tandlös på under en minut :-)

Flodström
2011-03-05, 01:38
Fick fuska lite och leta på ett båtforum men här ser du den, bilden har jag stulit från "All to slow" på boatsite.se

Jag har tre såna blad och använde det första under höstens projekt utan att det märks det minsta på det, inte billiga men man sparar snabbt in det.

Tack, va bra joj, skall kolla det i butiken på lördag :D

Flodström
2011-03-05, 01:39
och anal lube, fortfarande var sågen helt tandlös på under en minut :-)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Fiskarn0383
2011-03-05, 01:52
Bra info JOJ, tackar.
Gjorde ett 22mm hål i rostfria prylar nu i veckan. Skulle vara till ett GPS fäste.
Kletade med all världens skärmedel/smörjmedel,/glidmedel och anal lube, fortfarande var sågen helt tandlös på under en minut :-)

Tillmötes gående fru du har. Eller inhandlades det enbart för håltagningen i båten?;)

Kjelle
2011-03-05, 14:26
Hahahaha......wink wink, nudge nudge, say no more!

Zorro
2011-03-05, 22:45
Bra info JOJ, tackar.

Skal du bore i syrefast i over Ø10mm så er det kun kjernebor med hardmetal skjær som gjelder. 300-500 hull uten å slipe boret. Riktig fart er viktig. Bruk mindre rpm en du tror. Vi har en skjærevæske på jobben som funker på syrefast. Skal kolla hva den heter på mandag.

Flodström
2011-03-18, 22:50
Fördäcksluckan är på plats. Blev skitbra :rolleyes:

Fick hem lite nya grejer i dag. VHF (Standard Horizon GX2000E)
HyPros 1 lit. hydraulpump PR10 från England, och ny AP12H pilot från USA :D (skall säljas vidare ;)

Flodström
2011-03-20, 03:27
Fördäcksluckan är på plats. Blev skitbra :rolleyes:

Här är en bild på´t

Kjelle
2011-03-20, 09:29
Riktigt najs. Vad för fabrikat är luckan?
Känner inte igen designet?

Flodström
2011-03-20, 13:42
Riktigt najs. Vad för fabrikat är luckan?
Känner inte igen designet?

Det är en low profile SS steel, av fabrikat Bomar :D

Flodström
2011-03-20, 13:48
Har jobbat med el-centralen då och då nu i vinter då kylan var för tuff för utomhusjobb.
Här ser ni var jag har planlagt att centralen skall sitta: Bakom dashbordet, bakom panelerna.
Det blev lite av ett tanke-projekt där ingenting var direkt givet mer än var en central skulle/borde sitta (bakom switch-panelerna). Så här ser utrymmet ut där en central kan placeras:

Flodström
2011-03-20, 13:55
Sen fick jag tag på 2 st glasfiberskivor (på eBay givetvis :oops: )
Det blev grundstommen till el-centralen
Centralen skulle inneha allt av säkringar, säkringshållare, några jordblintar, huvudsäkringar, skiljeräle, batterifrånskiljare och elektroniken till vindutetorkarna.

Här är en del bilder på själva centralen under byggfasen:

Flodström
2011-03-20, 13:58
Btw, Dom två säkringshållarna med dom gula kablarna (av fab. DELPHI) är vattentäta och till riggarna (30-40A). Dom är inkopplade före själva huvudsäkringarna men efter batterifrånskiljaren ;)

Flodström
2011-03-20, 14:04
Efter att själva centralen var profisoriskt ihopmonterad kom jag fram till att batterikablarna aldrig skulle kunna sitta på det viset det var tänkt, för det skulle bli omöjligt att montera dom utan att skruva bort hela switchen från sentralen. Skulle bli ett jäkla lego-arbete så här måste nya ideer in i bilden.
Jag löste det hela med att göra två kopparbleck som flyttade batteri anslutningarna från invändigt på switchen till utvändigt. Så här blev det:

Flodström
2011-03-20, 14:13
OK, då var den moddningen färdig och arbetet med centralen kunde fortsätta.
Det var dags att tillverka alla småkablar mellan centralens säkringsboxar och switcharna på panelerna. Då det var gjort kom jag fram till att det blev helt fel ordning. Switcharna på panelerna sitter i en speciell ordning (från 5A och nedöver till 25A). Det hade jag lyckats överse och nu stämde inte kabel nummer och kabelarea. Fick naturligtvis göra om hela kabelbuntarna till ny ordning men kunde använda dom flesta av de kablar jag hade gjort färdiga. Måste dock tillverka 4 nya men det var inget större jobb.
Här ser ni den nästan färdiga centralen, och med kablar märkta efter ritningen :rolleyes:

trango
2011-03-20, 17:35
Ser riktigt bra ut! Ganska trångt utrymme för ett komplext system. Finns det någon speciell anledning till att även montera skilljerelät tillsammans med resten av elen vid instrumentbrädan?

Bra ide med kopparbleck och med numrerade kablar! Det kommer jag kopiera!

Hur stora är skivorna som du monterar på?

/F

Tamtam
2011-03-20, 22:03
Flodström du är riktigt bra på el, ingen tvekan, plastjobb är inte svårare snarare tvärtom, mvh beste hilsen

Flodström
2011-03-21, 01:50
Ser riktigt bra ut! Ganska trångt utrymme för ett komplext system. Finns det någon speciell anledning till att även montera skilljerelät tillsammans med resten av elen vid instrumentbrädan?

Bra ide med kopparbleck och med numrerade kablar! Det kommer jag kopiera!

Hur stora är skivorna som du monterar på?

/F

Ja, det finns en lysdiod på räleet som indikerar status. Kan vara bra att se den + att kablarna mellan batteripolerna blir kortare än vid en annan lösning

Kopparbleck, ca 3 mm tjocka. Jag körde med 2 x 1,5 mm ihoplödda :D
Skall kolla måtten på skivorna ;)

trango
2011-03-21, 12:47
Tack för infon - ang måtten på skivorna är det exakta måttet inte viktigt - även jag kommer att montera ganska trångt så jag försöker få en uppfattning om hur pass tajta radier man kan montera de grövre kablerna i....

/F

Flodström
2011-03-21, 14:44
Tack för infon - ang måtten på skivorna är det exakta måttet inte viktigt - även jag kommer att montera ganska trångt så jag försöker få en uppfattning om hur pass tajta radier man kan montera de grövre kablerna i.... /F

Ang. "tajta radier" på grova kablar: värm med värmepistol/fläkt så att ytterhöljet blir ca 4-50°C då blir det enklare att böja dom så som du vill. Fixera böjen tills kabeln kallnat, då behåller den en stor del av den böjen även utan fixering :wink:

Skivorna har dim: 46 x 30 cm

Flodström
2011-03-21, 14:53
El-centralen måste ju oxå ha någon form av fäste till dashbordet. Funderade en hel del på det och det resulterade i att jag måste tillverka distans-rör i delrin som hade exakta mått i förhållande till
1) avsåndet mellan basplattan och dashbordet = höjden på BEP switchen (och räleet).
2) avståndet mellan basplattan och baksidans täckplatta = höjden på huvudsäkringsboxarna + ca 5 mm.

Då jag har valt 6 fästskruvar genom dashbordet så måste jag alltså svarva 12 distanser i två dimensioner, och där 6 av dom blev gängade med M6

Här ser ni dom två typerna med centralen monterad:

Flodström
2011-03-21, 15:01
Blev oxå tvungen att tillverka ett försänkningsverktyg för de båda hålen för batterifrånskiljaren och räleet. men det var enkelt, för jag hade redan tillverkat ett liknande verktyg som jag slipade upp hålen med till självlänsens dränneringsrör. Så det tog inte lång stund att svarva till det nya slipverktyget :D

De försänkta hålen kommer att målas med topcoat innan slutlig montering. Här är lite fler bilder på centralen monterad på platts.

PikeLess
2011-03-21, 15:23
Smart lösning på el-centralen, ser riktigt bra ut de där! :)

Fast nu får jag ju helt tänka om här, då jag håller på med nästan exakt samma projekt just nu..

Petri
2011-03-21, 19:04
Så där ska det se ut, riktigt snyggt och prydligt.

offshore
2011-03-21, 19:33
SNYGGT!!!! Verkligen Proffsigt gjort.....

trango
2011-03-21, 19:35
Förstklassigt!

/F

Flodström
2011-03-21, 19:58
Smart lösning på el-centralen, ser riktigt bra ut de där! :)

Fast nu får jag ju helt tänka om här, då jag håller på med nästan exakt samma projekt just nu..

Hmm, vad är det du måste "helt tänka om" ? Vill du ha tips så bara kom igen (fast om jag kan svara på´t vet jag dock inte) :D

Flodström
2011-03-21, 20:04
Btw, tack för alla positiva kommentarer :D

Jag kommer inte att montera el-entralen, panelerna och hydrauliken för gott före allt av plastjobb är färdigt p.g.a. allt slipdamm som då kommer att fara runt i båten. Vet precis vad det innebär: allt blir dammigt och kontakter kan sluta att fungera. Dessutom blir det ett rent h...e att få rent om det är massor med kablar, rör, paneler etc. i vägen för rengörningen :rolleyes:

Så det kommer att ta en stund innan ni får se allt färdigmonterat ;)

PikeLess
2011-03-22, 00:44
Hmm, vad är det du måste "helt tänka om" ? Vill du ha tips så bara kom igen (fast om jag kan svara på´t vet jag dock inte) :D

Har ju i stort sett samma konstruktion som dig, och jag hade från början tänkt att plasta en större låda som ska dölja all el, som jag i sin tur hade tänkt montera direkt på väggen. Men att göra som du har gjort känns mer genomtänkt, och mer lättarabetat.

Ska till plastgubben i morgon och hämta taket till t-toppen, så får väl höra om han har några skivor i lämplig storlek över..

:)

Flodström
2011-03-22, 16:22
Har ju i stort sett samma konstruktion som dig, och jag hade från början tänkt att plasta en större låda som ska dölja all el, som jag i sin tur hade tänkt montera direkt på väggen. Men att göra som du har gjort känns mer genomtänkt, och mer lättarabetat.

Ska till plastgubben i morgon och hämta taket till t-toppen, så får väl höra om han har några skivor i lämplig storlek över.. :)

OK, I see. Får du inte in vattenstänk bak dashbordet så funkar det med min lösning. Har du dessutom batterifrånskiljaren och ev. ett skiljeräle monterat på annan plats blir det här en enkel lösning. men även om du har batterifrånskiljaren på samma plats som el-centralen blir det enklare än att bygga en "låda" för det (massa extrajobb). Se bara till att om du väljer att ha lock över säkringshållarna och switcharna, att locket enkelt kan öppnas UTAN extra verktyg. ;)

Flodström
2011-05-04, 03:01
Var ett tag sen jag postade så nu är det dags.

Har jobbat ganska mycket med saker under däck. Blev knepigt att få till bensintank tillsammans med vattentanken (fick svetsa om/flytta på påfyllningsröret till bensintanken). Men nu är tankarna på plats och det återstår att fixera vattentanken med gummimattor runt om.

Samtidigt fick jag bestämt var vattenfrånskiljaren skulle sitta under däck.

Rördragningen till tankarna blev en egen historia men det blev bra till sist. Alla rör skall bara fixeras bättre än vad bilderna visar.

Själva påfyllningen/den vinklade kopplingen till vattentanken var för hög och jag blev tvungen att köra med två rördimensioner. Från början var det tänkt att påfyllningsslangen skulle sitta direkt på rörkopplingen men den slangen var för grov och då gick inte däcksluckan igen helt. Löste det med en smalare slang och flyttade skarven över till ovansidan av bensintanken (lite lägre nivå där).
Hade jag tänkt på det här då jag ritade och beställde vattentanken (med den på undersidan nedsänkta däcksluckan) hade jag ritat tanken 1 cm lägre :confused:

Den grova svarta kabeln som ligger ner mot på durken är styrb. minuskabel (har en till varje sida i båten) Den skall monteras till en stor jordplint med 12-24 jordskruv på.

trango
2011-05-04, 06:23
Som vanligt - toppklass.

Har du någon avluftning på tanken? Vad kör du för tankmätare?

/F

Flodström
2011-05-04, 15:51
Ja självklart är det är avluftning på bägge tankarna, fattas bara :D

tankmätaren är en Wema, i 18 steg (kollade opp det med min Ohm-meter)
den mätte från ca 10 ohm (tom tank) upp till ca 900 ohm (full tank/i topp) om jag mins rätt.

Postar fler bilder på det här senare i dag.

Flodström
2011-05-04, 23:48
Så här blev det med anslutningen till vattentanken
Den svarta slangen är bensinslangen till vattenavskiljaren.

Flodström
2011-05-05, 00:01
Att dra de grova kablarna var inte lätt. Först fick jag installera ett elrör på ca metern i längd mellan två däcksutrymmen. Därefter stack jag en koppartråd i röret som draglina. Kablarna måste tapes ihop ca 15 cm förskjutna till varandra.
Då gick det (efter en massa andra misslyckade försök.......... ) :D
Tips: använd "Bebis-talk" som glidmedel, både i rör och på kablarna

Från de bägge batterierna har jag dragit en minuskabel upp till varje sida av kabinen. På det sättet blir det enklare att dra el som är specifikt till styrbord eller babord sida (riggarna t.ex) Se oxå 4.e bild i post 222 som visar minuskabeln på styrbord sida.

Flodström
2011-05-05, 00:19
Här är en bild på själva utluftningen till de bägge tankarna, bensin längst till vänster. Ovanför fenderlisten ser ni locken till bensin och vatten påfyllningen

Har oxå monterat kontaktmodulen till trimtabsen som ni ser.

Flodström
2011-05-05, 00:21
Det var lite viktigt att få färdigt dom här stora "under däcket arbetena" före plastning och montering av dörrpartiet startat. Blir lätt för trångt annars.

Ett problem uppstod då jag skulle tekna upp de fyra linjerna fär att markera var dörrkarmen hamnar. Problemet bestod i att få alla linjer i ett plan, altså helt flat så att dörren inte kan komma att skeva då den skruvas fast.
Det hela löstes via ett 50gr lod och orange backinglina :D

Då kunde jag teckna opp två helt parallella linjer från durk till tak. Med dom som utgångspunkt kunde jag sen förskjuta linjerna exakt lika på bägge sidor så att dom hamnade på den plats jag valt till dörrkarmen. Där borrade jag små ref. hål så att jag har nått att förhålla mig till efter att slipningen blivit gjord.
Här lite bilder på just det arbetet:

Harvest
2011-05-05, 00:41
Det där ser riktigt bra ut har du någon gameplan på hur du ska bygga? kan tänka mig att det ligger många timmars funderande på utförandet innan man börjar såga, borra i båten.
Får nog bjuda hem dig o Kjelle och ett antal andra här på forumet den dan det är dags att köpa en riktig trollingkärra.

Flodström
2011-05-05, 00:49
OK då var arbetet med att markera upp dörrkarmen färdigt.
Återstod bortslipning av gelcoaten där plastningen skal göras.

Det arbetet tog nästan en vecka, medräknat 2 dagar som konvallecent (fick allt för mycket slipdamm i ögonen). Värst var taket och då jag höll på med det så blåste det styv kuling ute. Det medförde extra mycket damm i ögonen + att det oxå såg ut som att det snöat på/i hela båten + lite till............. :confused:

Då slipningen nu är färdig så får ni en liten hint om var jag skall plasta upp dörrkarmen. Det blir först en "yttervägg" från taket ner till dollbordet. Därefter blir det plastning av själva dørrkarman, vinklad 90° innåt från ytterväggen.

I dag sågade, skruvade och limmade jag ihop ett bord før att ha i kabinen. Då har jag nått att arbeta på, som t.ex för att klippa till all glasfiber m.m. på. :rolleyes:

Nästa steg blir att såga till gjutprofiler d.v.s. tillverka formar till ytterväggen.
Dom blir inte så stora, ca 1 m x 0,3 m.
Själva dörkarmens formar blir ett större jobb då det skall täcka bägge sidorna + hela takbredden. Men som sagt, jag startar med arbetet till ytterväggen för den måste först på plats.

Före det här har jag oxå rensat hela båten från verktyg, material/träbitar, pappskivor etc och sen gjort båten helt re (som det förhoppningsvis syns på bilderna)

Här lite bilder efter skitjobbet (fy fan vilket skitjobb det var då gelcoat-skiktet var mellan 1 och 4 mm tjock :? )

magic
2011-05-05, 11:30
Det här inlägget kunde kanske ha hamnat i nån annan tråd, men jag blir så jävla imponerad av folk som Flodis, Kjelle och andra båtpulare som:

a) gör det
b) gör det snyggt
c) gör det rätt

Bra jobbat!

:cool:

Tamtam
2011-05-05, 19:48
OK då var arbetet med att markera upp dörrkarmen färdigt.
Återstod bortslipning av gelcoaten där plastningen skal göras.

Det arbetet tog nästan en vecka, medräknat 2 dagar som konvallecent (fick allt för mycket slipdamm i ögonen). Värst var taket och då jag höll på med det så blåste det styv kuling ute. Det medförde extra mycket damm i ögonen + att det oxå såg ut som att det snöat på/i hela båten + lite till............. :confused:

Då slipningen nu är färdig så får ni en liten hint om var jag skall plasta upp dörrkarmen. Det blir först en "yttervägg" från taket ner till dollbordet. Därefter blir det plastning av själva dørrkarman, vinklad 90° innåt från ytterväggen.

I dag sågade, skruvade och limmade jag ihop ett bord før att ha i kabinen. Då har jag nått att arbeta på, som t.ex för att klippa till all glasfiber m.m. på. :rolleyes:

Nästa steg blir att såga till gjutprofiler d.v.s. tillverka formar till ytterväggen.
Dom blir inte så stora, ca 1 m x 0,3 m.
Själva dörkarmens formar blir ett större jobb då det skall täcka bägge sidorna + hela takbredden. Men som sagt, jag startar med arbetet till ytterväggen för den måste först på plats.

Före det här har jag oxå rensat hela båten från verktyg, material/träbitar, pappskivor etc och sen gjort båten helt re (som det förhoppningsvis syns på bilderna)

Här lite bilder efter skitjobbet (fy fan vilket skitjobb det var då gelcoat-skiktet var mellan 1 och 4 mm tjock :? )

Haha som sagt välkommen till polyesterns underbara värld!
Oslagbart material inget är omöjligt, dock krävs viss skyddsutrustning och i detta ingår även skyddsglasögon, slipningen är inget kul men dessvärre nödvändig för perfekt grepp på underlaget, rätt gjort= inga framtida problem! mvh lycka till

Tamtam
2011-05-05, 19:59
Flodström ska du plasta 90 grad vinklar vilket jag misstänker kom ihåg att en perfekt 90 grad form kan ge ett resultat efter du är färdig som iaf inte är 90 grad, den har en förmåga att "dra ihop" sej så vinkeln minskar dvs nånstans mellan 80-90 grad, detta beror delvis på hur många lager som läggs i hörnet, mycket starka krafter är det, skulle föreslå kanske ett experiment på likvärdigt innan den rätta plastningen på båten kommer, min erfarenhet, detta klaras om samtliga ytor har stöd från alla håll men annars kan det bli annorlunda, ville bara påpeka så du är med, trist om det blir kanske lite fel även när du gjort alla förberedelser rätt mvh lycka till det ser riktigt fint ut!
Framförallt gäller detta om du plastar 90 grad hörn "invändigt" i form

kjuliussen
2011-05-05, 23:14
Hvordan skal du plaste i taket? der vil vel tyngkraften spille inn??

Flodström
2011-05-06, 02:24
Haha som sagt välkommen till polyesterns underbara värld!
Oslagbart material inget är omöjligt, dock krävs viss skyddsutrustning och i detta ingår även skyddsglasögon, slipningen är inget kul men dessvärre nödvändig för perfekt grepp på underlaget, rätt gjort= inga framtida problem! mvh lycka till

Använde ett dammskydd över mun och näsa. Det resulterade i att skyddsglasögonen inte slöt helt tätt runt ögonen och p.g.a. all jävla vind så blåste en hel del damm in i ögonen. Men nu är det dock över (var ju inga problem tills jag började slipa i taket :confused: )

Tack för tippset om krympningen. Är medveten om det, men det är dock svårt att beräkna eller kompensera för just det. Dock, dörrpartiet skall skruvas fast från insidan med sikaflex i mellan så vinkeln mot dörr-ramen har eg inte så stor betydelse. Det som är viktigt är dock att hela dörrkarmen ligger (är gjuten) i ett plan. Ytterväggarna (en liten på var sida av kabinen) är bara till för att kunna plasta ut dörrkarm i dom områdena. jag plastar oxå mot en mall/form så då blir det antagligen mer stabilt under härdningen, förhoppningsvis? :rolleyes:

Flodström
2011-05-06, 02:30
Hvordan skal du plaste i taket? der vil vel tyngkraften spille inn??

Hei Kim

Jeg vill plaste i taket mot en form. Jeg kommer at lage en støypeform som går tvers over heile taket og så langt ned som jeg treng å plaste og mot den formen vill jeg sen støype slik at også vinkeln nedover vill bli riktig. Da vill ikke tyngdekraften ha noen stor effekt på selve jobbet. Men det kan dog bli en del "søl" slik at jeg må beskytte dørken :grin:
Poster bilder etter kvert som jobbet fortskrider ;)

Flodström
2011-05-06, 02:34
I dag sågade, skruvade och limmade jag ihop ett bord för att ha i kabinen. Då har jag nått att arbeta på, som t.ex för att klippa till all glasfiber m.m. på. :rolleyes:

Så här ser det ut just nu. Kommer att arbeta med formarna nu de närmaste dagarna + lite provgjutning a´la TAMTAM´s tips :rolleyes:

Tamtam
2011-05-06, 10:56
Ett tips som borde fungera här är att tillverka alla delar vid sidan om sedan bara slutgiltigt plasta fast i båten, brukade jag göra iaf på den tiden.
Var noga med att skydda alla ytor av värde, kan bli en grisig historia lycka till

trango
2011-05-06, 11:21
Imponerande debut i plastningens styrenfyllda värld!

Vad har du använt för att slipa anliggningsytorna - ser ut som du lyckast mycket bra med att hålla precisionen där!

För efterbearbetning/slipning/polering kan jag tippsa om en Fein multimaster, grymt bra slipmaskin. Jag körde med en piratvariant när jag byggde Falcor, finns många att välja mellan, typ Bosch 180;

2724

En annan variant är att limma slippapper på en VA rör av lämplig diameter - funkar skitbra ;). Genom att rotera röret något medan man slipar nöter man på olika delar av slippappret. Även om jag inte provat kan jag tänka mig att det även funkar bra för att slipa radier od.

Förresten, när jag plastar brukar jag köra med dubbla par latexhandsar. När det yttersta paret är nedsölat går det snabbat att slita av sig handskarna och ta på ett nytt yttersta lager. Det tar betydligt längre tid att byta handskar om man bara har ett enkelt lager...

/F

kjuliussen
2011-05-06, 18:05
Det jeg bruker for å slipe bort gelcoaten er "rasp rondell" fra biltema.. den fungerer utmerket. med sandpapir ala lamellskive så vil det bli for varmt og ripene blir for glatte. og kan få delaminering etterhvert..

Har akkurat begynt på min båt igjen også. så det kommer vel noen bilder i min byggetråd her på forumet samt bloggen..

Flodström
2011-05-06, 21:25
Ett tips som borde fungera här är att tillverka alla delar vid sidan om sedan bara slutgiltigt plasta fast i båten, brukade jag göra iaf på den tiden.
Var noga med att skydda alla ytor av värde, kan bli en grisig historia lycka till

Har i o.f.s. tänkt just på den biten, men kom fram till att det blir ett merarbete i så fall. Då får man inte delarna helt anpassade till dom ytor där dom skall sitta och dessutom så blir det ett större och mer omfattande jobb med formarna. :rolleyes:

Flodström
2011-05-06, 22:47
Ang. bortslipning av gelcoat så har jag använt en liten rondell, ca 50 mm i diameter med lösa smärgelskivor som skruvas fast i rondellen (plastskruv på slippapperet) Har funkat mycket bra med en höghastighets maskin.

Det som verkligen är användbart är dock denna maskin, hehehe:

Flodström
2011-05-06, 23:43
I dag har tillverkningen av formarna varit det viktigaste jobbet.

Här ser ni lite av arbetet med att såga till formarna.

Sågade upp hvuddelen av bitarna. Återstår två formar som skall sitta på insidan av de nya väggarn så dom måste jag vänta med lite.

Bilden med alla formdelarna visar oxå en bunt lister som jag passade på at såga till. Då har jag material til alla kanter för gjutningen (blir snygga avslut med det) :D

Framför formdelarna ligger en liten "provform" som jag skall använda till att provgjuta och checka krympning och att släppmedlet fungerar ok, etc.

Flodström
2011-05-06, 23:47
Det blev en del material över efter just den första formbiten. Passade perfekt till pluggarna till förvaringsutrymmene på akterdäcket :D

Andra bilden visar en form som provades som hastigast nu i kväll. Formdelarna är grovsågade och skall anpassas till båten mer exakt, innan gjutningen slutligen kan ske :rolleyes:

Tamtam
2011-05-07, 10:21
Jag antar du ska gjuta väggdelarna kompletta och direkt fast i båten i ett stycke med en stående form, dvs fullt färdigt på en gång.
För min del tror jag definitivt du skulle tjäna på att plasta alla delar i grovt tillpassad form direkt på bänken, när dessa härdat ut någorlunda fintillpassar du dessa och plastar fast, betydligt mindre jobb i lodrätt obekvämt läge då, iaf min åsikt och erfarenhet.
Iaf var mycket noga med att klippa till samtliga ingående mattor/remsor och lägg dessa sorterade på hög i rätt ordning för sedan finns ingen tid..... lycka till inget dåligt projekt du ger dej på!

Tamtam
2011-05-07, 10:23
Hur gör du med underkanten?
Plastar du upp en tröskel för partiet att stå på eller blir det fog mot durken? mvh

Flodström
2011-05-08, 00:23
Hur gör du med underkanten?
Plastar du upp en tröskel för partiet att stå på eller blir det fog mot durken? mvh

Just den delen där som du nämner löste jag på följande sätt
Jag fick Hönö-gubben till att lägga på 3 cm extra Al-ram underst på dörrpartiet
och sen beställde jag en vinkellist av honom med samma längd som dörrpartiet bygger i bredd. Den skall skruvas fast i dörrstocken med sika i mellan. Jag slipper alltså att plasta den delen (på ca 1,7 m)

Flodström
2011-05-08, 00:29
I dag har jag finputsat formarna.
För er som inte riktigt kan se för er hur jag skall plasta kan de här bilderna vara en liten hjälp kanske

väggpartiet, ett på varje sida av kabinen, skall plastas från de slipade kanterna ut i formen, fram till den ljusa listen som sitter mitt på formplyfan. Listen bildar avslutning på väggen som då, förhoppningsvis, blir jämn och fin på den synliga delen. :rolleyes:

Harvest
2011-05-08, 09:28
Grymt imponerande arbete har du någon budget på det här bygget skulle vara intressant att veta vad totalkostnaden blir.
Jag fattar inte hur ni får tid till dessa storbyggen det måste ju vara enorma mängder tid som läggs ner eller?.

Kjelle
2011-05-08, 10:51
Nu har du ju redan en mörk vägg (plyfa), så vafan. Rulla bara den vit så är du klar haha :-)

Mycket bra jobbat Ramon.

Kjelle