Visa fullständig version : Laddning E-tec
En fundering kring laddning under trolling. Jag tycker själv att jag har dålig laddning och jag tycker inte att det är acceptabelt men marinan säger att den är ok. De Mäter laddningen i ampere men mig veterligen så mäter man den i volt då jag aldrig har sett en ampere mätare för laddning.
Laddningen ligger nere vid ca 11,8 - 12,1 volt under tomgång men går upp till vad jag tycker är normalt 14,4 v under normal körning. De hade mätt upp 9 ampere på 900 varv och det var tydligen normalt men det kan ju inte vara normalt att volten ska vara så låg?
Så vad blir kontentan av att volten är låg? pajar batteriet eller kommer jag att få strömtorsk?
Kan tillägga att allt är nytt så det är inga dåliga kontakter eller ärgade kontakter båten har gått cirka 20 timmar.
Flodström
2010-05-13, 17:11
Att den laddar 9A måste i.s.f. specifiseras vid en spänning på mellan 13,6 och 14,4 V, är det under den spänningen så laddas inte batteriet nämvärt/alls.
Du säger att spänningen ligger på 11,8-12,1 Volt under tomgång? Vid vilket varvtal, 900/rpm?
Med vad mäter du spänningen och var, på batteriet eller på lodets display?
Gör en check nästa gång (om du inte redan har gjort det), mät spänningen över batteriet då du marshar och under trolling/tomgång med en noggrann voltmeter (kanske du kan låna en DMM eller DVM).
Vilken motor är det snack om (och hk)?
Spänningen har jag framme på lodet men jag ska ta med en riktig mätare nästa gång som jag är ute för att jämföra men jag tror att lodet visar rätt.
Jag har jämfört när motorn är av och då visat lodet och en riktig digital mätare lika. ( 12,2 V vilket är lika med ett halvladdat batteri )
Det är efter ca 15 timmars körning och jag laddade batteriet fullt innan jag tog båten i bruk. Varvtalet under trolling är ca 700 rpm.
Motorn en E-tec 90hp och den ska klara av att ladda på det varvet utan problem så något är galet.
Flodström
2010-05-14, 03:24
Vad har du för strömförbrukare i båten, förutom lodet? Har du allt kopplat till samma matarledningar som lodet?
Kan i o f s vara fel på laddregulatorn men det verkar inte troligt (om allt är nytt?).
Mät spänningen på batteripolerna under trollingfart och kolla samtidigt vad lodet visar. Är det stor skillnad (1,5-2,3V ca) så är det ingen större fara för batteriet (om batteriet visar mellan 13,6-14,4V). men visar de lika, och runt 12V så har du laddproblem (laddnings regulatorn)
Allt før låg spänning kan oxå skapa problem då du skall uppdatera softwaren i lodet om spänningen är låg i det ögonblicket (ner mot 11 volt). Lowrance kräver stabil spänning >12V under en uppdatering av softwaren (om du nu har ett Lowrance-instrument?). Annars kan lodet paja.
Kolla oxå om det står nått i motor-handboken om laddning.
Ska ut under helgen och ska passa på och mäta lite när jag ändå är ute. Var i kontakt med Marinan idag men de slår fortfarande ifrån sig och påstår att det är för att jag har en plotter och ekolod på samtidigt. De känns inte vidare seriösa när de inte vill lösa problemet och samtidigt skyller på skitsaker som inte drar ström hur fan skulle det gå om jag hade lanternor och en autopilot på.
Jag tro att de vet vad det är men att de inte vill byta eller laga för att det är dyrt. (Bara en gissning) Vi får se hur det slutar...
Flodström
2010-05-16, 15:52
Låter oseriöst deras svar?
En plotter och ekolod, max 1,5A inget mer.
Skulle inte förvåna mig (om det inte är ett kabelfel) att laddningsregulatorn har gått. Men man skall inte ta ut nått i förskott dock :lol:
Notera oxå varvtal på motorn. Prova oxå på olika varvtal så du ser hur spänningen ökar / minskar.
Mät t.ex på (om möjligt: 500), 700, 900 och kanske oxå på 1000-1200/rpm och kolla spänningen bara över batteripolerna på samtliga vartal. Då får du en klar bild över hur laddningsregulatorn fungerar/ev. inte fungerar...... ;)
Gör dina mätningar så ser vi.
Hur gammalt är batteriet? har det någon gång blivit helt tömt på ström (under 11 volt)?
Batteriet är ett sprillans optima och jag mätte en del i går och spänningen går aldrig upp till 14v under 800 rpm men på 800 så kommer den upp till 14,4v efter ca 5min. Men kör jag tilten en sväng så dyker den och då tar det 5min igen innan den är uppe i 14,4v. på 1500/rpm så dyker den men kommer snabbare men det tar ca 5 sek. Båten är på marinan och de ska kolla under veckan men de har mycket att göra de här veckorna när alla Svenssons ska lägga i båtarna. Det lät som att de skulle byta regulatorn så då borde det bli bra. Ska tillägga att jag fick ett bra bemötande när jag fick prata med meken direkt!
Körde även med ett nytt gelébatteri som jag har till elmotorn och den har aldrig vart urladdat men det var ingen skillnad det var samma tendenser.
Flodström
2010-05-18, 23:02
OK Petri, det låter bättre (från marinan).
Då får vi hoppas att det löser sig utan en massa strul då :D
Oftast, då man har att gjöra med dålig laddning/låg laddspänning så har det i dom flesta fall att göra med en dålig/fallerande laddningsregulator. Samma typ av fel kan dock oxå uppstå vid en dålig jordning mellan generatorn/alternatorn och motorblocket, (jordskruv eller jordfläta/kabel lös) ;)
Kul att höra hur dom löser det.
Har inte hört något ännu och har inte lust att ringa alla dagar i veckan för att göra dem irriterade. Jag tror att de gör så mycket de hinner just nu och jag sa att de har veckan på sig. Jordflätan var ett vanligt fel på gamla bilar där den oftast rostat sönder om jag inte minns fel.
För de som undrar så fungerar inte min laddning ännu!! ska nästa vecka på söndag ta med Mekanikern på marinan och han ska då logga min motor under 8 timmars trolling. Har inte tagit någon mer kontakt med Generalagenten då jag ska avvakta tills loggningen är gjord och att marinan får tala med dem först..
Skit Generalagent Köp inte en motor av dem.. Tipps
Flodström
2010-07-03, 23:30
Fattar inte det där? Det är väll bara att byta ut gamla laddregulatorn och testa med en ny, eller hur. Värre än så är det inte. Eller har du en regulator av guld.... :D :D :D
Händer det inget då, så kanske du har jordfel eller ett allvarligare fel i alternatorn/generatorn (diod som gått?)?
Regulator har de provat med att byta och den är integrerad med styrboxen så den är nästan gjord av guld.
Statorn är bytt och det blev ingen skillnad. Kvar är i princip bara svänghjulet men det låter långsökt. Måste vara något jordfel någonstans men vart????
Om detta stämde skulle det vara märkligt iofs men iaf.
Du är säker på att kabelarean till batteri är tillräckligt grov?
Antar du använder E-tec originalkablar och allt skulle förvåna om inte fabriken har koll på detta helt klart.
Får du ingen rätsida kanske detta kan vara något speciellt på låga varv då.
Min lilla 8häst Yamaha driver upp laddningen/volten till 14,6 ibland uppåt 15 (och då blir jag orolig) ganska lätt med ett tio och ett åtta tums instrument gående, max laddning är 6amp.........
Flodström
2010-07-07, 01:03
Regulator har de provat med att byta och den är integrerad med styrboxen så den är nästan gjord av guld.
Statorn är bytt och det blev ingen skillnad. Kvar är i princip bara svänghjulet men det låter långsökt. Måste vara något jordfel någonstans men vart????
Säger så här, hur funkar andra motorer (samma storlek, årsklass och modell) jämfört med din på tomgång/trolling? Vad vet du om det ;)
Inte säkert det är något fel, kanske det i stället ligger i konstruktionen?
Att regulatorn sitter inbyggd i styrboxen är ju bara att grattulera, hehe (blir ju dyrt som fan då man skall byta/hitta fel) :confused:
Diod eller jordfel säger jag, om det nu verkligen är något fel.
För att checka jordfel, använd en skala som mäter mellan 100-2500mV (milli-volt).
Fäst ena mätkabeln (-) på motorblocket (ren metall-kontakt), så nära statorn/likriktaren/dioderna som möjligt (kan oxå vara någon svart ledning bultad till blocket).
Den andra mätkabeln (+) använder du till att mäta på andra platser med jord (minus, eller 0V). Du kan behöva att förlänga den mätkabeln med några meter extra men har ingen betydelse för mätresultatet.
Du kan t.ex mäta på batteriets minus-pol. Då du kör skall du inte ha många millivolt mellan blocket och - (minus) polen. Är det mer än ett 100-tals millivolt kan det vara jordfel. Kör då några större strömförbrukare och se sen vad som händer. Notera och posta resultat här
OBS, en alternator/stator lämnar ström så fort motorn snurrar. Det är regulatorn som ser till att spänningen inte överstiger ca 14,4-14,6V på batteriet.
Att den inte har den spänningen under 800rpm låter konstigt.
Har hört med andra som äger e-tec 90 och de har inget strul med späningen så det är ett fel på min motor. Ska koppla in slangen i morgon och mäta lite hoppas att det blir rätt för jag och el går inte ihopp. Är kass på el!!! Men ska nog klara av det där...
Så nu har jag mätt mellan blocket och - på batteriet och fick ett värde på 2,8 - 3,5 och som sagt så säger det värdet inte mig något. Multimetern stod på 200m på Dc sidan. Mätte även spänningen direkt på blocket och där är den 12,6 v men vid batteriet så är den 12,4 v och det helt utan förbrukare. Så jag har en förlust 0,2 v fram till batteriet och det är ju beroende på kablarna men den förlusten kan jag köpa bara spänningen kommer upp på normala nivåer.
Har du möjlighet testa ett annat batteri oxå typ Tudor marin fritid om det är ett förbrukarbatteri, annars motsvarade startbatteri, känner inte till de dyra Optima du använder.
Hittar du en skillnad här hör med Optima, mycket konstigt om det inte skulle stämma ut från motorn tycker jag (även om det är en E-tec!:rolleyes:)
Har hört med andra som äger e-tec 90 och de har inget strul med späningen så det är ett fel på min motor. Ska koppla in slangen i morgon och mäta lite hoppas att det blir rätt för jag och el går inte ihopp. Är kass på el!!! Men ska nog klara av det där...
I grund och botten är det INTE ditt problem utan Evinrudes, motorn levereras med en spec. av prestanda, det är inte ditt jobb att se till att den uppfyller kraven...............
Blir du inte nöjd kräv ett återtagande innan du blir gråhårig av problem kontakta generalagent om du är missnöjd med återförsäljaren.
Dock mycket viktigt i sammanhanget var MYCKET säker på att du har rätt innan, bli inte lurad av oerfarenhet och felaktiga voltangivelser från evt. ekolod lycka till, kom ihåg det är inte ditt jobb att fixa en motor under garanti för att inte uppfylla den spec. den är såld emot!
Flodström
2010-07-08, 19:01
Verkar vara OK då du mätte jordspänningen. Men om du belastar batteriet med en förbrukare vad fick du då för spänningsfall i jordledningen?
2,5-3,5 mV är inget spänningsfall och det är antagligen då batteriet inte laddas/belastas. Kör en förbrukare och mät på samma sätt. Skillnaden skall vara marginell.
Annars så håller jag med TAMTAM ang. garantierna. Motorn skall fungera precis på samma sätt som andra av samma modell. Garantifel, bara att lämna in egentligen så jag tycker du bara skall stå på dig.
Ang. Optima-batterier så är dom som andra blybatterier d.v.s. 12V med 14,4-14,6V fulladdat. Skillnaden är bara att Optima kan lämna högre startströmmar i kallt väder än vad "vanliga" blybatterier klarar av.
drittling
2010-07-08, 21:17
När du mäter spänningfall använd en vanlig testmejsel med lampa, en multimeter är inte så tillförlitlig för den registrerar inte om kablaget har dålig kontakt. Det gör testmejseln då minskar styrkan på lampan och då är det bara ruska i kablarna/anslutningarna för att hitta den svaga länken.
Sedan är det viktigt att du har full styrka i batteriet "Syravikt 1,28-1,30 eller 13.4-14,4v" när du gör belastningsprov. Att få ett batteri fulladdat tag ca en vecka! Du behöver oftast en motström som gör att det börjar ladda genom laddnings regulatorn.
Jag ska ut och trolla med mekanikern på söndag och han ska då logga motorn så jag tänker inte ladda batteriet före söndagen. Jag ska ha batteriet som det är efter en tids användning så att de verkligen ser att det här inte fungerar. Ska passa på och jord mäta då när jag kör med alla förbrukare på och se vad jag får för värden. Återkommer då med värdena...
Flodström
2010-07-10, 00:29
Good Luck :D
Hur gick det Petri?
Hoppas ni lyckades hitta felet.
Kjelle
Inget fel hittat men loggen ska skickas till Fiche Marine och de får ta beslut på vad som ska göras.
Flodström
2010-07-14, 23:39
Inget fel hittat men loggen ska skickas till Fiche Marine och de får ta beslut på vad som ska göras.
Låter jäkla knepigt. Skall bli intressant att höra vad dom säger för uppenbarligen fungerar inte din laddning på samma sätt som på andra motorer av samma typ :(
Marinan är inte problemet för de har hjälpt mig så här långt och meken följer med ut på sin semester för att logga min motor. Det är fichemarine som man kan hänga ut men som sagt vi får se vad de kommer med för idé...
det är bara att va på dom såatt dom fixar det,själv har haft mycket strul med E-TEC motorn och har haft några samtal med högsta hönset på fische en stödig jävel men ge inte upp bara köper man nytt då ska det funka ..................
på do m bara ,dom får fixa det ge inte upp bara har själ haft mycket strul med E-TEC motorn ,och har haft nårgra samtal med högsta hönset på fische en stödig jävel med det gäller o inte ge upp ,köper man nyt då ska det funka eller får dom fixa det .................
Att ni ids hålla på...
Är ni inte nöjda kräv ett återtagande helt enkelt dvs om det inte gått för lång tid då........ (erbjud er att betala viss mellanskillnad om nödvändigt)
Vi trollare är inga jävla försökskaniner för Evinrude, skiten ska göra vad försäljaren lovar annars är det ett klart kontraktsbrott helt enkelt.
Muntliga avtal gäller oxå i det här landet åtminstone på papperet.....
OBS ni bör oxå påpeka att E-tec valsar runt på trollingsidor och kommer fortsätta göra detta om kunderna inte är nöjda, den sämsta reklam de överhuvudtaget kan tänka sej. (då till generalagenten eller Evinrude USA)
Lycka till
Jag betalar inget mer då jag redan har pyntat motorn en gång.. Jag ska in på måndag igen och meken ska prova ett par saker till och fungerar inte det så tycker även han att jag ska få en ny motor.
Man kan tycka att det tar tid och det gör det! men samtidigt så måste man se lite reallistigt på det också för de måste ju få möjlighet att uttömma alla sina idéer. De kan ju inte skicka ut en ny motor så fort det blir fel på den.
Motorn som jag har fungerar bra mekaniskt och går tyst och fint och snålt samtidigt så har den ett djävla vrid när jag ska plana ut men den har låg spänning! Jag har missat en hel del fisken på grund av det här men jag är säker på att det kommer att lösa sig på något vis till slut.
Motorn är bra på det viset att jag kan trolla ner till farter kring 1.1 knop och uppåt så när storyn är slut så tror jag att den även laddar i de farterna. Men visst det har tagit tid det håller jag med om. Trollarna är tyvärr försökskaniner då de kör mycket mer än gemene man och en normal båt förare hade knappast märkt att min motor laddar dåligt då den normala föraren inte ligger under 800rpm mer än ut från bryggan. ( Trägen vinner )
Ok kamrat lycka till!
PS de har ingen annan likvärdig motor på marinan färdig för körning som du oxå kan mäta på för jämförelse kanske, så du inte jagar något som helt enkelt inte finns att hämta.....
Han fick in en likadan motor i veckan och den låg på 13,8V på 600rpm men så fort han petade lite på gasen så gick den upp till 14,4V direkt. Så volten ska finnas där.
Fortsättning följer...
Hej alla.
Har skummat lite och upptäckte den här tråden. Tamtam vet...
Petri, har du en Silver-båt?
Jag vet flera som stött på problem med de klena batterikablarna i Silver. Även huvudströmbrytaren är en källa till spänningsfall.
Jag hade också problem liknande dina med E-tec och Silver.
Jag har nu bytt kablarna mellan kopplingspunkterna under aktertoften och direkt till batteriet. Från batteriet har jag sen dragit en av originalkablarna till huvudströmbrytaren.
Tidigare hade jag ca 12,5 volt vid tomgång. Nu har jag batterispänning direkt efter start men bara jag petar på gasen hoppar laddningen upp till 13,9 volt. Dessa värden har jag tagit från Lowrance-GPSen som sitter längst ifrån batteriet av allt elektroniskt.
Jag överdrev nog lite när jag bytte kablarna, nu har jag 70 kvadrat, men det fixade mitt problem.
Henke på Söders hade också problem med sin då nya Hawk. Mercuryn snurrade på så fint vid start men ville inte tända. För högt spänningsfall i Silvers originalkablar så injektorer och tändning fick inte tillräckligt när startmotorn tagit sitt.
Jag anser att E-tecen är en fin motor med framtiden för sig. Problemet är att den är väldigt avancerad och verkstäderna i Sverige verkar inte alls hänga med. Att norrmännen, Fishe, sen verkar skita i allt och prisar sönder tillbehör och reservdelar gör ju inte saken bättre.
Jag hoppas att du inte testat mitt "fix" redan och att det kan hjälpa dig.
Mvh Stefan som var ute på ett 6-timmars göstrollingpass i går. 60an tuffade och gick utan att hicka en gång.
Spännings fallet från motorn till batteriet är 0,2V Och motorn skickar inte ut mer än 12,3 V på 700rpm. (mätt direkt på motorn) Så jag vet inte om det skulle hjälpa mig men det kan vara värt att prova då båten är en Silver Hawk! De jobbade på båten igår och ska fortsätta idag och i morgon. Ska ge dem tipset så att de har lite mer att jobba med... (Tack för tipset)
Hej alla.
Har skummat lite och upptäckte den här tråden. Tamtam vet...
Petri, har du en Silver-båt?
Jag vet flera som stött på problem med de klena batterikablarna i Silver. Även huvudströmbrytaren är en källa till spänningsfall.
Jag hade också problem liknande dina med E-tec och Silver.
Jag har nu bytt kablarna mellan kopplingspunkterna under aktertoften och direkt till batteriet. Från batteriet har jag sen dragit en av originalkablarna till huvudströmbrytaren.
Tidigare hade jag ca 12,5 volt vid tomgång. Nu har jag batterispänning direkt efter start men bara jag petar på gasen hoppar laddningen upp till 13,9 volt. Dessa värden har jag tagit från Lowrance-GPSen som sitter längst ifrån batteriet av allt elektroniskt.
Jag överdrev nog lite när jag bytte kablarna, nu har jag 70 kvadrat, men det fixade mitt problem.
Henke på Söders hade också problem med sin då nya Hawk. Mercuryn snurrade på så fint vid start men ville inte tända. För högt spänningsfall i Silvers originalkablar så injektorer och tändning fick inte tillräckligt när startmotorn tagit sitt.
Jag anser att E-tecen är en fin motor med framtiden för sig. Problemet är att den är väldigt avancerad och verkstäderna i Sverige verkar inte alls hänga med. Att norrmännen, Fishe, sen verkar skita i allt och prisar sönder tillbehör och reservdelar gör ju inte saken bättre.
Jag hoppas att du inte testat mitt "fix" redan och att det kan hjälpa dig.
Mvh Stefan som var ute på ett 6-timmars göstrollingpass i går. 60an tuffade och gick utan att hicka en gång.
Hmmm märkligt är både jord och plus förlängda??
Normalt lägger man motorns jord direkt på batteri finns ingen anledning normalt att förlänga denna, plusen till huvudbrytare förlängs till batteri med grova grejor och så kort som möjligt och ju längre desto grövre, kan vara så att originalkablarna är tilltagna precis för längden (och sen börjar spänningsfallet vid dålig förlängning)
Dessutom bör du noga kontrollera samtliga ingående kopplingar mellan kabel och kabeldon samt skruvförbindningar.
Dock är det mycket märkligt om inte marina och båttillverkare skulle ha koll på detta!!
Blev det nån gös??? lite sugen själv testa Mälaren till helgen mvh
Är inget spännings fall som är mer än normalt på längden av kablarna kontra arean. 0,2V från motorn till batteri, De har idag kopplat ett batteri direkt på originalkablarna som når fram till kopplingspunkterna under aktertoften. Samt kopplat in en lös kabelhärva med instrument och startnyckel och det blir ingen skillnad. Fortsättning följer!!
Idag så har de startat upp och primat den nya motorn som de har plockat delar av för att pröva på min motor och inte fan laddade min motor med de delarna.
Men den nya motorn hade tydligen 13,6v på 600 rpm och gick upp på 14,4 V så fort de petade lite på gasen.
Samma delar och olika laddning beroende på vilken motor de satt på. Då är det bland annat Svänghjul - Stator - Styrbox med spänningsregulatorn som de har prövat.
Det goda i historien är att de nu ska skruva på den nya motorn som fungerar som det ska på min båt så i morgon har jag en motor som laddar och fungerar.
Men jag undrar fortfarande vad det är för fel på den gamla motorn men det lär jag aldrig få veta...
Slutet blev som jag trodde bra i alla fall.......(Trägen vinner)
Jonas Västerås
2010-07-21, 22:19
Skönt att det verkar lösa sig.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.