Visa fullständig version : Felinställd GPS?
Har en Lowrance 5300 Plotter med multikort. När man är på ostkusten med båten verkar kartan stämma med verkligheten till hundra procent. Här hemma på västkusten verkar den visa 30 - 50 m fel. Vad beror det på?
Mvh
Johnny
Flodström
2010-05-16, 15:58
Är lite osäker på "multikort". Vad menar du med det (Navionics?)?
Om den visar rätt på västkusten så är det inget fel på GPSen, snarare på kartbrickan i s f verkar det som :rolleyes:
kan i.o.f oxå vara en inställningshistoria. Gå in i kartval och se vilka allternativ du har där. Kartbrickan kan vara indelad i "kart-zooner" och då måste du ställa om zoonen då du växlar mellan väst- och ostkusten. Har upplevt det med min kartbricka(Navionics)?
Jo, jag menar att jag har alla kartblad på samma minneskort. Tror att jag använt minst fyra olika kartor hittills. Det är när man fiskat av stränder och grund med kastspö på både ostkusten och västkusten som jag märkt (och kännt) att stenar som finns utmärkta på kartan, inte stämmer på västkusten. Ett annat exempel är när man kör ut ur hamnen i Båstad, Ålabodarna och Borstahusen, så kör man enl plottern rakt genom hamnpirarna med ca 30 - 40 m felmarginal!!!
Tror inte att det var så i Simrishamn. Har bara varit där en gång.
Mvh
Johnny
Kontrollera att du har WGS 84 alltid inställt som kartdatum, om så då ligger felet i den elektroniska kartan.
Notera när du ber om hjälp specificera alltid fabrikat/märke och evt. modell på grejorna "multikort" är ingen spec. bara plocka ur brickan och kolla. mvh och lycka till
Sen kan man väl alltid tillägga att västkusten ofta är 30-40 meter fel om man är på det humöret! :D
Kontrollera att du har WGS 84 alltid inställt som kartdatum, om så då ligger felet i den elektroniska kartan.
Notera när du ber om hjälp specificera alltid fabrikat/märke och evt. modell på grejorna "multikort" är ingen spec. bara plocka ur brickan och kolla. mvh och lycka till
Hmmm inte helt säker på att detta blev rätt, skulle tro att Lowrance/Navionics alltid har WGS 84 som default här kan inte minnas att de går att ställa om (då senare modeller), mina två plotters visar perfekt position oavsett var jag är på ostkusten, har dock aldrig testat dem västerut, skall erkännas
Hmmm inte helt säker på att detta blev rätt, skulle tro att Lowrance/Navionics alltid har WGS 84 som default här kan inte minnas att de går att ställa om (då senare modeller), mina två plotters visar perfekt position oavsett var jag är på ostkusten, har dock aldrig testat dem västerut, skall erkännas
De går att ställa om, IAF på 8200C och på LCX112C.
Där finnes massa olika kartdatum att välja bland, men som du säger så är nog WGS84 standard. Mina två hade WGS84 inställd och dessa köptes i USA.
Kjelle
Flodström
2010-05-17, 13:45
De går att ställa om, IAF på 8200C och på LCX112C.
Där finnes massa olika kartdatum att välja bland, men som du säger så är nog WGS84 standard. Mina två hade WGS84 inställd och dessa köptes i USA.
Kjelle
Stämmer bra det. Finns kanske 100 kartdatum att välja på.
Men det fel han beskriver kanske kan härledas till kartbrickan. Låter som att den inte stämmer helt. Kan i o f s oxså vara så att hamnarna är ombyggda efter att kartan gjordes?
Jo, jag menar att jag har alla kartblad på samma minneskort.
Det var inte riktigt det jag menade. Jag menade att på SAMMA kartbricka så kan du ha, alltså, du kan ha flera kartblad/sektioner att välja på. Så måsta jag göra med min kartbricka. Man går in på menyen för kartbrickor/karta/kartval och sen kollar man vad som finns av kartor på aktuell kartbricka. Sen väljer man det område som är det aktuella (om nu kartan har sektioner). Det kan vara så, men jag vet inte, att din kartbricka är uppdelad i flera sektioner (västkusten, ostkusten?). Vad heter brickan du har i maskinen?
Har inte möjlighet att kolla minneskortet idag, men på fodralet står det GOLD SD.
Får du upp en bild som visar även inzommat sjökort när du valt kartområde ligger felet i själva programvaran ganska säkert, mejla Navionics i Italien och be om en förklaring, felet är deras med säkerhet så länge din antenn fungerar som den ska lycka till
Mej veterligt skall alltid Navionics kort köras mot WGS 84 om inte får du nog räkna med allvarliga positionsfel.
Grundtips ändra ALDRIG på denna inställningen om du gjort detta....
Flodström
2010-05-17, 20:32
Får du upp en bild som visar även inzommat sjökort när du valt kartområde ligger felet i själva programvaran ganska säkert, mejla Navionics i Italien och be om en förklaring, felet är deras med säkerhet så länge din antenn fungerar som den ska lycka till
Enig i det men frågan kvarstår, har han valt rätt kartomtråde i listan då han flyttat på plottern, :roll:
Iron9, Navionics "Gold" var det samma som jag hade men vilket nummer är det du har (22-25 eller 45?)? Du får kolla upp det när har fått ut karbrickan ;)
Ähh, jag åkte bort till garaget och tog så många bilder av mina inställningar som jag tyckte kunde vara relevanta.
Mvh
Johnny
Flodström
2010-05-18, 23:50
Hej Johnny
En bild säger mer än 1000 ord og nu med :D
1) Du har en gammal version av programvara (v 2.1.0) du bör uppdatera den till senaste som är v 2.5.0
2) du har nästan samma kartbricka som jag hade (22XG) den är fragmenterad. (uppdelad i mindre kartsektioner.)
3) Då du flyttar båten till ett nytt område så är det viktigt att du väljer rätt kartsektion i menynvalet för Navionics-kartan, som exempel: då du är på västkusten så väljer du "Skagerrak" Och tillbaka till ostkusten typ Stockholm så väljer du "Oxeloesund.........."
4) För software uppdatering: gå in på den här länken:
Uppdatering av GM5300-iGPS (http://www.lowrance.com/en/Products/Marine/Full-Size-GPS-Chartplotters/GlobalMap-5300C-iGPS/Downloads/GlobalMap-5300C-iGPS-Software-Update/)
Du lastar ner programvaran till ett SD-kort (20 MB min).
Då du har gjort det så tar du minnesbrickan till din GM5300: har du bara en kortplats, ta då ur kartbrickan fösiktigt (maskinen avslagen). Stoppa in den brickan du har uppdateringen på och stäng luckan. Starta maskinen och i startsekvensen så lastas den nya softwaren in i din maskin. Då uppdateringen är färdig, kontrollera att den nya versionen är angiven i software info.
Har du en extra kortplats bredvid kartbrickan så behöver inte kartbrickan tas ur.
OBS, viktigt att du har full laddning på ditt 12V batteri då du uppdaterar maskinen din.
Det kan vara smart att spara alla dina waypoints och inställningar på en annan minnesbricka så slipper du att ställa in allt en gång till. Bara att välja den filen sen då du är klar med uppdateringen ;)
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ska ta i tu med det sen.
Jo, jag byter alltid kartor när jag flyttar till annat område, annars finns där inga data, bara en kustlinje.
Mvh
Johnny
Hej Johnny
Det kan vara smart att spara alla dina waypoints och inställningar på en annan minnesbricka så slipper du att ställa in allt en gång till. Bara att välja den filen sen då du är klar med uppdateringen ;)
Om jag uppdaterar programvaran, menar du att alla mina WP försvinner? Har en massa fiskeförbudsgränser utmärkta på västkusten bl.a.
Om jag tar ur kartminnet för att spara på nytt minne, har jag WP tillgängliga då i GPS:n?
Mvh
Johnny
Om jag uppdaterar programvaran, menar du att alla mina WP försvinner? Har en massa fiskeförbudsgränser utmärkta på västkusten bl.a.
Om jag tar ur kartminnet för att spara på nytt minne, har jag WP tillgängliga då i GPS:n?
Mvh
Johnny
Nej det bör de inte göra dock ej helt säker en god ide är iaf att spara ned all sådan info på ett SD kort (som INTE är sjökortet) skiter sej något har du backupen klar att mata in.
Hur du går tillväga framgår av manualen, bara läsa på.
Dock är jag mycket tveksam till att en uppdatering löser problemet du beskriver, om detta vore orsaken skulle du nog alltid vara 30-40m fel oavsett var du befinner dej, dock värt ett försök kanske klarar upp nån bugg bara genom att rumstrera om lite bland kretsarna, dessutom bör du alltid hålla senaste programvara, har gjort uppdatering själv några gånger brukar inte vara något problem lycka till mvh
PS som Flodström beskriver var mycket noga med strömförsörjningen under uppdatering, ungefär som att uppdatera Bios på en dator samma krav där på stabil strömförsörjning
Klart. Har fått in nya programvaran. Får se hur det ser ut nästa gång. Har lagt in waypoints (gund) där jag hittat stenar off-map ca 30m tidigare.
Tack för hjälpen.
Mvh
Johnny
Flodström
2010-05-21, 02:10
Har du kvar kartfelet så kan det med all sannolikhet härledas till fel i sjökortet (Navionicsfel) tror nya kartan heter "#44" men vet inte om den är bättre?
Absolut ingen skillnad. Var ute idag. Felet verkar begränsat till syd/nord. Man befinner sig ca 50 m längre norrut än vad kartan visar.
Mvh
Johnny
Absolut ingen skillnad. Var ute idag. Felet verkar begränsat till syd/nord. Man befinner sig ca 50 m längre norrut än vad kartan visar.
Mvh
Johnny
Navionics Italien där ligger deras huvudkontor de har svaret ställ dem mot väggen om du är missnöjd (vilket jag skulle vara om du med säkerhet fastställt att kartunderlaget är fel) mvh
PS kan tillägga att jag så¨sent som idag gått igenom kanal ca 5m meter bred (Dragets kanal) nära Landsort plottern visade EXAKT position på ett nästan kusligt sätt men detta var naturligtvis på ost/bäst kusten! :D
PS2 dock din antenn är avgörande här mycket viktig, plottern visar bara vad antennen ger i information, garanterat men detta hjälper inte om plottern har felaktigt underlag dvs ur fas med verkligheten vad gäller kartunderlag.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.