Visa fullständig version : Garanti på ny motor
Jonas Västerås
2010-05-24, 11:31
Jag hämtade min båt i fredags som numera har en ny Honda 50hk med insprutning. Handlaren sa att motorn ska in på service efter 20t. Problemet är att när motorn gått 20t så kommer jag att vara vid Singö. Ska jag traila båten totalt 40 mil bara för att byta olja? Likaså om jag tex kört 100t och motorn ska servas enligt boken. Svaret man får är väl typ vi har tid om 1v, men jag behöver fiska hela helgen så då är motorn uppe i 120t. Jag tycker att det verkar skitbökigt. Jag skiter i garantin och gör som vanligt jag byter oljan efter 50t och spar alla kvitton för köp av olja, filter etc. Vinertservice kan jag faktisgt tänka mig att låta firman utföra.
Jag tycker att detta med garantierna passar oss trollare illa då vi kör så mycket. En vanlig Svensson behöver ju oftast bara serva motorn på hösten.Ventilspel, impeller etc kommer jag dock att anlia verkstad för. Jag beställde även en Honda timmätare men den har inte kommit än, marinan har dock borrat hålet för den.
Flodström
2010-05-24, 15:31
I princip skall du kunna få din Honda garanti-servad hos vilken som hällst Honda återförsäljare/marina. Bara boka i tid så skall det nog gå bra. Ring upp närmaste Hondarep. någon/några veckor i förväg och säg att du är i området just under den tiden. Brukar lösa sig då det handlar om garanti-service (gäller ju i hela Europa) ;)
Jag skiter i garantin och gör som vanligt jag byter oljan efter 50t.
Första gången får du gärna byta efter 15-25 timmar då det kan finnas orenheter i oljan från maskinering och tillverkning av motorn.
I övrigt så håller jag med dig.
Kjelle
Team Roksvoll
2010-05-24, 16:49
Jeg fikk montert ny motor nå i mai (suzuki df 60 atl) og når den hadde gått 20 timer ringte jeg og bestilte time for service, spurte om jeg kunne bruke den mens jeg ventet på dette og det var bare og gjøre. hadde kjørt ca 55 timer når jeg fikk utført 20 timers servicen, Spurte forhandler om videre service da det står 100 timers intervall i boka og det vil for min del si etter ca 9-10 trolling turer, svaret jeg fikk var att jeg kunne skifte olje selv en gang i løpet av sessongen hvis den gikk mange timer, men ble anbefalt og ha den inne for service en gang i året for og få stempel i garantihefte. blir fort kostbart og ha oljeskift til ett par tusen kr 4-5 ganger i året.
Jonas Västerås
2010-05-25, 00:38
Första gången får du gärna byta efter 15-25 timmar då det kan finnas orenheter i oljan från maskinering och tillverkning av motorn.
I övrigt så håller jag med dig.
Kjelle
Det visste jag om så tar jag med olja, filter och oljefiltertång till Singö. Flodström det finns faktisgt en Honda verkstad 4.5 mil från våran stuga. Bokar jag tid nu så får jag säkert en tid. Problemet är att jag inte har en aning om hur många timmar motorn gått då. Jag var till marinan idag och köpte olja, filter och växelhusolja och han förstod min sitution när jag förklarade krånglet. Det märkliga är att Hondan ska köras in på mineralolja för att sen gå på helsyntetolja 5w/30 eller 5w/40.
Team Char
2010-05-25, 18:29
Jag var till marinan idag och köpte olja, filter och växelhusolja och han förstod min sitution när jag förklarade krånglet. Det märkliga är att Hondan ska köras in på mineralolja för att sen gå på helsyntetolja 5w/30 eller 5w/40.
Alla motorer ska köras in med mineralolja. En olja med för bra smörjförmåga kan göra blank spår i loppet och på ringarna så att det inte blir tillräckligt tätt och man tappar kompression.
Oljan i riggen kan man nog byta både vid 20 och 50 och 100 timmar så man får bort alla metallspån från inkörningen.
Är nog ingen fara om man kör några timmar längre än 20h innan man byter olja huvudsaken är att man kör in den ordentligt dom första timmarna som det står i instruktionsboken
Kör man sen på en motor olja av bra kvalitet så spelar det nog inte någon roll om man bytet olja lite mer sällan.
Det visste jag om så tar jag med olja, filter och oljefiltertång till Singö. Flodström det finns faktisgt en Honda verkstad 4.5 mil från våran stuga. Bokar jag tid nu så får jag säkert en tid. Problemet är att jag inte har en aning om hur många timmar motorn gått då. Jag var till marinan idag och köpte olja, filter och växelhusolja och han förstod min sitution när jag förklarade krånglet. Det märkliga är att Hondan ska köras in på mineralolja för att sen gå på helsyntetolja 5w/30 eller 5w/40.
Jonas kolla upp exakt vad som krävs (för att garantierna ska gälla) på din motor, oljebyte gör du lika bra eller bättre själv, dock kan evt. "ventiljustering" krävas, bara göra efter Singö äventyret isf.
Hade en Yamaha 50a förr, fick påpekat med skärpa att 10 tim service skulle utföras av återförsäljaren och priset var 1800kr.
Följdfråga blev då i något irriterad ton, vad exakt krävs att NI utför för att min garanti skall gälla fullt ut???
Ventiljustering skall utföras av OSS blev svaret, Ok sa jag och vad kostar då detta??
800 kr och då gäller dina garantier fullt ut, oljan bytte jag själv, vad är problemet?
Man måste kolla upp saker och ting om man är fattig på budget annars blir man uppkörd i alla lägen.
Jonas lycka till vid Singö!!
Flodström
2010-05-25, 22:20
Då kan du pröva med dom om det nu är giltigt men det kan du kolla upp med dom du har köpt motorn av.
Ang timmeräknare så tycker jag det är konstigt att det inte är standard på din motorstorlek. Det är ju det på min (150hk). Men mycket vettigt att du har investerat i en även om den inte har kommit än.
Den har du oxå stor användmimng av den gång du skall sälja motorn/byta motor för en potensiell köpare önskar till 99% veta hur länge den gått. Då tjänar du in dom pengarna, alla gånger ;)
Jonas Västerås
2010-05-26, 13:31
Då kan du pröva med dom om det nu är giltigt men det kan du kolla upp med dom du har köpt motorn av.
Ang timmeräknare så tycker jag det är konstigt att det inte är standard på din motorstorlek. Det är ju det på min (150hk). Men mycket vettigt att du har investerat i en även om den inte har kommit än.
Den har du oxå stor användmimng av den gång du skall sälja motorn/byta motor för en potensiell köpare önskar till 99% veta hur länge den gått. Då tjänar du in dom pengarna, alla gånger ;)
Jag är rädd att timräknaren kan dröja (jag har betalt den) Den är slut på Hondas lager i både Sverige och Belgien. Jag har mailat dom största försäljarna av Honda här i Sverige och ingen har den hemma.
Jag är rädd att timräknaren kan dröja (jag har betalt den) Den är slut på Hondas lager i både Sverige och Belgien. Jag har mailat dom största försäljarna av Honda här i Sverige och ingen har den hemma.
Jonas, det behöver inte vara en Honda timräknare, du kan använda en från SEA SEA, VDO or whatever exv, har ingen betydelse..........annat än rent prismässigt antar mycket billigare!
Jonas Västerås
2010-06-07, 15:40
jag har nu kört in motorn och jag är uppe i 22.5t. Dag 1 så körde jag från Västerås-Strängnäs- Stallarholmen-Härjarö- Hjulstabron- Västerås ca 65 distans. Dag 2 sjösatte jag i Bålsta och körde sen via Långtarmen in i Stockholm. Jag körde bla runt Kungsholmen och Stora och Lilla Essingen. Dag 3 körde jag från Västerås till Stockholm ca 50 distans enkel resa. Jag har nu bytt olja, filter, växelhusolja och sprutat in fett i nipplarna på motorn. På torsdag ska en firma fixa ventilspelet och dom sa att garantin gäller tots att jag gjort servicen själv:D Det har gått åt ca 120-125L bensin under dessa 22.5t. Timräknaren kom i går så den har jag installerat i dag
Jonas Västerås
2010-07-31, 04:44
Får jag inte tag i en passande propeller så måste jag sälja min nya honda. Motorn går som d-a skit med den rundbladiga originalpropellern. Jag är så d-a trött på den nya motorn.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.