Visa fullständig version : Laxpremiär i Norge, stor, större, störst hmmm
Flodström
2010-05-26, 01:24
Snart Laxpremiär i Norge, hehehe :p :p
Skall flugfiska 3-5 dygn i Gaula i Trøndelag på premiären den 1/6.
Har en positiv utveckling där: 2008, 7,5 kg 2009, 12,1 kg. Törs bara inte tänka på vad som kan komma på land i år, om nu trenden håller i sig vill säga :o ( :lol: )
Några fler som tar tillfället i akt för lite älvfiske?
Jaha Flodström, antar att knäskålarna skakar nu.....
Laxpremiär i Gaula är inte kattskit men dock antar jag dyr kattskit!mvh :D
Jonas Västerås
2010-06-01, 01:13
Är det i Gaulfossen ni fiskar så kommer jag gärna förbi :smile:
Vid högvatten nedom Gaulfossen då helt perfekt, har sett den (gaulfossen) vid mycket starkt högvatten finns inte en fisk ovanför om laxen inte går på anabola steroider! :D
Nå Flodström vi väntar på resultat här, grundtips Telenor har bra och hyfsat billigt kontant bredband!:D
Billigt o bra? deras täckning suuuger :-)
Nu Ramon, har ni lyckats lura upp någon firre?
Ok kan väl hålla med dej om man ligger en bra bit från land det stämmer annars finner jag det mycket prisvärt, kör fan imej detta hellre hemma än det förbannade skitbredbandet som bostadsrätt föreningen erbjuder gratis.........
Dock ska jag ta mej en titt på den förbannade trådlösa routern.... datorn säger kopplingen är perfekt men det känns som att dra elefanter genom sugrör.mvh:D
Kanske ska tillägga att vi nu är kraftigt offtopic (som vanligt!)
Haha premiär Norge nog tuffa förhållanden på flugspö skulle jag tro, kan nog vara trögt så det räcker och som sagt vid fiske ovanför Gaulfossen bör det nog gå normal till låg vattenföring, blylinor är kanske inte lagliga längre i Gaula??
Flodström
2010-06-07, 23:57
OK grabbar, skall inte hålla er i spänning längre, hehe ;)
10, 14 och polarens 15 kg´s:
Flodström
2010-06-08, 00:01
BTW, vi tog ca 43% av all fångst på campingen under dom första 5 dagarna (av 20-25 pers som fiskade) :o :D :lol:
Jonas Västerås
2010-06-08, 00:01
Fina laxar Flodström. Fiskade ni nedanför Gaulfossen? jag gissar att det inte är så mycket fisk ovanför Gaulfossen i början på juni?
Var det räka eller mask som funkade bäst?
Riktigt nice, nu blir man sugen på att leta fram tohåndsen och vadarbyxorna :-)
Trevligt med Norsk laxrapport.
Kjelle
Flodström
2010-06-08, 00:31
Fina laxar Flodström. Fiskade ni nedanför Gaulfossen? jag gissar att det inte är så mycket fisk ovanför Gaulfossen i början på juni?
Vi fiskade ca 10 km ovanför Melhus (alltså nedanför Gaulfossen)
Nej för fasen, vi fiskar alltid bara med fluga (två-hands den här gången) ;)
Flodström
2010-06-08, 00:35
Riktigt nice, nu blir man sugen på att leta fram tohåndsen och vadarbyxorna :-)
Trevligt med Norsk laxrapport.
Kjelle
Nästa vår skall jag försöka ett ta båten med för att trolla i Trondheimsfjorden
före premiären i Gaula och avsluta med ca 4 dygns fiske i älven :rolleyes:
Det var trögfiskat och lite lax i älven i år, men dom som togs var av bra kaliber, hehe :D
Får gratulera! Inte alltid lätt att få fisk i Norge! Jobbade i Orkla som guide och då ser man hur mycket tillfälle det är egentligen att fånga silvret. Lika kul varje gång någon kör fisk.
/Jani
PS.
Jag såg inte att du drillade någon fisk :)
DS.
Flodström
2010-06-08, 19:57
Får gratulera! Inte alltid lätt att få fisk i Norge! Jobbade i Orkla som guide och då ser man hur mycket tillfälle det är egentligen att fånga silvret. Lika kul varje gång någon kör fisk.
/Jani
PS.
Jag såg inte att du drillade någon fisk :)
DS.
Tack jeekay :D
Ang drillning av fisk, första gick på 10 min efter starten på premiären (kl 00.10). För mörkt att ta bilder. Kanske någon av grabbarna har någon och på den andra laxen finns det drillbilder på men har inte fått dom än. Postar lite senare då jag har fått sett dom :rolleyes:
Flodström
2010-06-08, 20:17
Får gratulera! Inte alltid lätt att få fisk i Norge! Jobbade i Orkla som guide och då ser man hur mycket tillfälle det är egentligen att fånga silvret.
Nja i och för sig men det jag la märke till var att ingen flugfiskare som jag såg på sträckan kom ner till fisken. Oavsett vilken lina dom använde så fiskade dom inte rätt och kom inte ner till laxen (350-405 m3/s under de 5 dagar vi fiskade)
Jag kursade alla som fiskae med mig (4 pers) och Svein lyckades till slut. Det var hans näst största lax på fluga. En på 17,5 kg är hans pers. och min pers är 17,0 kg. Den på 14 nu i Gaula var min 3:e största lax under mitt 30-åriga laxflugfiske.
Ingen lax blev tagen på mask. Bara en på sluk/drag och resten på fluga (6 av tot. 7 lax). Ganska anmärkningsvärt. Det är oxå en indikation på att fluga är mest effektivt i laxfisket, under förutsättning att flugan verkligen kan presenteras framför laxen (hot tips till oss trollare ;) )
Jonas Västerås
2010-06-08, 22:35
En fiskebild jag aldrig glömmer är från Fiskejournalens årsböcker i från början på 80-talet. Det var foto på en maskfiskare som fiskat i Nordalselva under en flom, jag har för mig att han fick 40st laxar på en natt. En annan bild jag aldrig glömmer var i från Strynsälven. Det var ett gäng jänkare som fått typ 15 laxar under en dag och medelvikten var väl runt 10kg. Dessa tider kommer väl aldrig tillbaka?
Gott mos Ramon verkar som
att ni inte höll på dö av tristess he he
Grattis
Flodström
2010-06-10, 14:46
Nä inte precis Roger, hehehe
Men jag fick ju bara fiska i 3 dygn och sitta på bänken i 2 (fisket tillät bara en lax per dygn). "Ringrostigheten" gick nästan inte ur på de få dygnen vi fiskade, hehehe :D
Jisses Jonas nu sket du i kyrkan!!!!
Apropå sista meningen!
OK grabbar, skall inte hålla er i spänning längre, hehe ;)
10, 14 och polarens 15 kg´s:
Jaha Flodström hatten av för det resultatet!
Riktigt bra gjort flugspö och tidigt på säsongen inte det enklaste, men så är ni inga nybörjare heller! fina bilder
Flodström
2010-06-10, 22:46
Vi hade lite flyt och det behövs i ett fiske där stammarna halveras år från år (men inte helt så i Gaula)
Vi fiskade på riktigt stor älv och av den anledningen gick laxen helt in till land på vår sida, men djupt, "flyt" som sagt, hehe
Vi hade lite flyt och det behövs i ett fiske där stammarna halveras år från år (men inte helt så i Gaula)
Vi fiskade på riktigt stor älv och av den anledningen gick laxen helt in till land på vår sida, men djupt, "flyt" som sagt, hehe
Behövs inte många spön om man lägger dem på rätt ställe jämt gäller även i en älv! Gaula håller för trycket verkar det som, en fin älv är det mvh
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.