Visa fullständig version : Trasig HDS7 :(
Tja Köpte en HDS7 i USA för precis en månad sedan. Min mor som köpte den åt mig när hon var där på semester. Har använt den nu 3 dagar totalt och den 3:e dagen så dog det bara. Inga säkringar hade gått och jag har nu senare provat att sätta den direkt på batteriet men den vägrar gå igång. Problemet är att min mor tappat bort kvittot från butiken. Någon som vet hur man ska göra för att kunna utnyttja garantin på lodet alternativt någon som vet vad det kan vara för fel?
Gå in på Lowrances hemsida och klicka på att du vill ha ett RMA nummer (Return Merchandice Authorization).
På hemsidan beskriver du felet, samt berättar i vilken butik enheten köptes.
Efter någon dag så får du ett returnummer som du skall skriva på kartongen när du returnerar lodet.
jag har aldrig fått visa upp något kvitto.
Däremot så tror jag att ditt problem blir med tullen.
Om du skall skicka en vara tillbaka till USA för reparation så måste du fylla i tullens papper för sådana ärenden, på dessa papprena så skall du fylla in tull id numret från import papprena. I och med att denna åkte med hem i en resväska så misstänker jag att det inte finnes något tullkvitto?
Vänta till Scuruius hoppar in med ett svar, vet att han känner en kille i Norge som är reparatör på Lowrance produkter, kanske han kan titta på din enhet?
Lycka till.
Kjelle
Alessandro
2010-05-31, 00:04
Finns det inget serie-# på den, vore väl enklast att spåra den via det?
Köpte hon den via kreditkort så borde det gå att spåra den via det?
Nej det e ju så. I resväskan blev det ju inget tullkvitto.. men man har ju hört att det ska vara världsomspännande garanti så tänkte kanske man kan lämna in det här i stan till nån återförsäljare bara .. Men det lär de ju inte vilja hjälpa mig med om jag inte köpt den hos dem..
Jo den köptes ju på kort så där går det ju alltid att spåra den men det hjälper förmodligen inte då jag inte har kassakvittot.. Det går ju inte att bevisa att jag köpt just en sån enhet för de pengarna .. Serie nummer finns ju iofs..
TeamScuirus
2010-05-31, 20:39
Lowrance har ikke verdensgaranti.
Du må reklamere til Lowrance i USA, manglende kvittering er sannsynligvis ikke et problem da de av serienummeret kan se dette er en ny enhet.
Har nu provat hemma i vardagsrummet och fick igång allt en liten stund sen blev displayen helt fucked up. bara massa ränder så man såg inte vad som visades. Men när jag tryckte på meny eller pages knappen så såg jag att färgerna ändrades men det är allt. Någon som har nån idé vad som kan orsaka allt sånt dvs. att den första gången den la av bara var helt svart o nu när allt varit inomhus i några dagar går igång vanligt men sen blir displayen konstig. kan det vara kablarna ? eller e det nåt inne i enheten?
Fukt?
Fukt och temperatur är väl stort sett det enda som ändras av att den varit inomhus?
Vad har du för stömkälla hemma? och i båten?
Har du testat att koppla den direkt till batteriet i båten, istället för att dra den via brytare eller säkringspanel?
Detta ifall den är känslig för volt dropp.
bara några tankar.
Kjelle
Har även dessa nya hard och soft reset?
Om ja, har du testat detta?
Kjelle
TeamScuirus
2010-05-31, 21:49
Fuktighet som har trengt inn til der skjermen er tilkoblet elektrisk er en mulighet. Har hatt en Garmin Oregon 300 som oppførte seg på lignende måte da den var blitt våt, men tørket opp og begynte å fungere igjen.
Nästa gång du får igång den prova detta (om du inte redan har gjort så):
Soft Reset: Does not lose GPS data
1. Turn off unit
2. Press and hold the PAGES key
3. Press and release the POWER key
4. Release buttons when USA map appears
Hard Reset: Delete GPS data(save waypoints to SD card)
1. Turn off unit
2. Press and hold the ZIN & ZOUT keys at the sametime
3. Press and release the POWER key
4. Release buttons when USA map appears
Ja jag funderar oxå på om det kan vara fukt. Men den ska ju vara mer eller mindre vattentät som jag förstått det. Kanske kan vara att jag satt på skyddet på skärmen när den var fuktig och sen tog in den istället för att lämna den i båten då.. Får väl se om det går till sig när jag haft det inne i värmen längre så det torkar invändigt.. sen får man vara noga att ha det torrt i så fall.. Kändes "tokbökigt" att skicka tillbaka det till USA.. Man vill ju som inte åka dit för smuggling vad det nu innebär..
Kjelle: har inte provat hard reset än.. men har provat soft. men det har inte hjälpt i alla fall.. Jag provade i båten på plats i Norge att koppla förbi alla säkringar och dra direkt till batteri men det hjälpte inte. Ska torka det nån dag till o sen prova igen .. kanske har man tur.. Annars får man väl bita i det sura äpplet o kolla vad det blir för straff för smuggling haha.
Det verkar bli bättre och bättre ju längre det får torka. Har kört igång det idag på morgonen o då flimmrade det bara lite i början sen blev det bra.. Hoppas det håller i sig.. Så får man väl vara mer noga med att inte få det vått..
Team Helsingborg
2010-06-01, 14:19
Råkade ut för liknande symptom på vårt förra lod/plotter ett Lowrance lcx 16. Bilden försvann lite titt som tätt, ibland blev det ränder ibland skimmer. Det visade sig att det var kontakten från bildskärmen till "bildkortet". Glappkontakt således. Tryckte till den och sedan fungerade utan problem ett par månader. Samman problem igen, tryckte till den lösa kontakten och Ok igen. Nu var vårt lod några år gammalt, annars hade jag nog inte gett mig på och leka elektronikmekare... finns väl en stor risk att man pajar mer än man lagar.
Aha ja det kan ju vara nåt liknande här med då. Men man vill ju inte gärna leka mekaniker på en sak som e 1 mån gammalt.. oavsett.. menmen nu verkar det ju fungera peppar peppar.,. :)
Har nu provat hemma i vardagsrummet och fick igång allt en liten stund sen blev displayen helt fucked up. bara massa ränder så man såg inte vad som visades. Men när jag tryckte på meny eller pages knappen så såg jag att färgerna ändrades men det är allt. Någon som har nån idé vad som kan orsaka allt sånt dvs. att den första gången den la av bara var helt svart o nu när allt varit inomhus i några dagar går igång vanligt men sen blir displayen konstig. kan det vara kablarna ? eller e det nåt inne i enheten?
Ställ den exakta frågan till Lowrance servicecenter i USA, nånting är fel helt klart den ska tåla översköljning utan problem dock innan kolla samtliga strömkällor fram till den dvs batterier kablar osv och säkerställ utom tvivel att detta inte påverkar enheten alls.
Om den fortfarande spökar så är det ett klart skicka tillbaka offer inget annat kommer hjälpa, se till att morsan hittar kvittot, serienumret kommer bevisa att du har maskinen dock kan de fortfarande undra om den kanske är stulen och detta motbevisar du med kvittot.
Om morsan betalade med kreditkort kan man nog ta ett utdrag från banken om detta efterfrågas..
Kjelle hjälper dej med detta verkar som han har erfarenhet av RMA business :D
Lycka till trist för dej med trassel!
PS nog så beroende på hur lång tid som förflutit, vanligen upp till kanske 30 dagar returnerar du till försäljaren efter denna tid blir det Lowrance i Tulsa OK om den fortfarande är under garanti, dock gillar de inte garanti anspråk från utsida USA sådant ska skötas av lokal generalagent i respektive land, dvs Sverige svensk generalagent, dock kommer de att acceptera din retur om du lägger dina ord väl för det är inget brott att handla utomlands oavsett vad vissa tycker här....... och det vet de även i USA som sagt lycka till det löser sej
lajo1976
2010-06-24, 11:32
Har varit problem med de första Hds som kom ut med att vatten kom in i enheten. Var en packning som var dålig från deras underleverantör. Är fixat nu. Ring till lowrance i USA så fixar det sig nog.
/Joakim
Ja jag har mailat fram o tillbaka med Lowrance o butiken jag köpte enheten i flertalet gånger .. Men man måste väl ta o ringa för att det ska hända nåt känns det som.. Jaja just för tillfället funkar den .. dock går den varm ibland.. men det är nog fukt tror jag eftersom det har slutat flimra nu när det är helt torrt..
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.