Visa fullständig version : Evinrude E-tec
spökfiskarn
2010-06-01, 00:10
hejsan!
tänkte kolla om någon annan här trollar med evinrude E-tec.
jag köpte min 60 hk Evinrude E-tec för några månader sedan och har hunnit prova den ordentligt. Jag funderade på en fyrtakt men säljare sålde in mig helt på evinrude, han påstog att det var den bästa trolling motorn på marknaden osv.
Nu när man har kört ett tag måste jag säga att jag är något besviken, det vibrerar något fruktansvärt i båten, spöna skakar och efter 5-6 timmar börjar motorn gå riktigt dåligt, i stort behov och varva upp sig.
är det någon här som har samma erfarenheter som mig? tänkte det vore gött och ha lite kött på bena innan man pratade med säljaren.
mvh sakarias
Jonas Västerås
2010-06-01, 01:08
hejsan!
jag köpte min 60 hk Evinrude E-tec för några månader sedan och har hunnit prova den ordentligt. Jag funderade på en fyrtakt men säljare sålde in mig helt på evinrude, han påstog att det var den bästa trolling motorn på marknaden osv.
Nu när man har kört ett tag måste jag säga att jag är något besviken, det vibrerar något fruktansvärt i båten, spöna skakar och efter 5-6 timmar börjar motorn gå riktigt dåligt, i stort behov och varva upp sig.
är det någon här som har samma erfarenheter som mig? tänkte det vore gött och ha lite kött på bena innan man pratade med säljaren.
mvh sakarias
Jag var faktisgt och tittade på en E-tec 60hk men jag vart väldigt skeptiskt då jag upptäckte att den var 2-cylindrig. Motsvarande fyrtaktare har 3-4 cylindrar. Dom flesta jag pratat med som har E-tec är nöjda med sin motor.Jag läste om en trollare som hade en E-tec som käkade tändstift vid trolling. Den gick bra efter att verkstaden ställde om nåt i motorn. Tim Trutta här på forumet har en E-tec 115hk och han är supernöjd.
http://jorgensoderlundfiske.blogspot.com/
hejsan!
mvh sakarias
hejsan det inte bara du som besviken,samma här har blivit lurad o köpa en E-TEC och har pecis samma problem min stanar med får inte igång den ,den står mer på verkstad än vad man har nyta av den ,inte nog med det det dom skriver om garanti för motorn stämer inte alls ,det vore kul om vi kunde bita tl.numer då får du höra vad högsta hönset på fische säger .MVH. fiskarn
hejsan !!! vi sitter i samma båt ,har samma problem med en 75 E-TEC skulle vi kuna bita tl. numer så får du höra nåt och vore kul o höra om dom har fixat din motor för att min står mer på verkstad än i sjön
Flodström
2010-07-02, 19:52
Verkar vara mindre E-tec som har problem (< 115 hk).
Har själv trollat en vecka med en 115hk och den gick klockrent, d.v.s. den varvade till lite då och då men inget som var problematiskt (ökning på max 0,3 kn)
Och som Jonas i Västerås säger, Tim Trutta är "supernöjd" med sin E-tec 115hk
Som sagt, är det bara dom mindre modellerna som har problem? :(
Det finnes flera med samma problem:
http://pe3s.blogspot.com/2010/06/evinrude-e-tec.html
Jag har i dag bara problem med att motorn inte laddar men det är som alla vet ett mycket stort problem att sedan inte Fiche Marin tar sitt ansvar är det största problemet..
För min del har jag svårt att förstå gamblingen med att köpa en E-tec för trolling när de japanska fyrtaktarna är så otroligt bra motorer, behöver ej svindyr tvåtaktsolja heller, ett oljebyte vid passande timtid sedan bara tuta och köra.
Därmed inte sagt att jag dömer ut E-tec alls kanske skitbra grejor men mitt val är iaf 4takt direkt.
Flodström
2010-07-03, 19:18
Helt enig i TAMTAM´s kommentar till vad man bör satsa på för typ av motor. Bara tråkigt för dom som allra redan har investerat i en 2-takt...
Byt så fort ni kan till någon 4-takt, mitt råd ;)
Hade stora problem med kondens i min förra 4T därav valet till 2T. Fick byta olja efter ca 50 timmar då nivån var långt över max så då kan vi snacka om dyra timmar. Så priset på 2T oljan blir inte mycket då den inte drar mycket av den.
Hade stora problem med kondens i min förra 4T därav valet till 2T. Fick byta olja efter ca 50 timmar då nivån var långt över max så då kan vi snacka om dyra timmar. Så priset på 2T oljan blir inte mycket då den inte drar mycket av den.
En polare hade liknande problem, han bytte termostat och problemet borta, men helt klart så om man trollar mycket i kallt vatten så ska man nog hålla koll detta, min Yamaha F100 bildar ingen kondens som tur är. Vad hade du för motor?
drittling
2010-07-04, 21:08
Jag valde mellan Yamaha 150 HPDI och 150 4T. Valet av motor föll på en 2T i stället för en 4T. Jag har inte haft problem med vare sig laddning eller taskig gång under långa trollingpass. Börja använda bromsar för att öka varvtalet lite om det kan vara till någon hjälp för att få ordning på problemen!
Motorn var en Mercury 50 efi och det finns ingen annan termostat att byta med och problemet är känt av Brunsvik och den kommer från vevhus ventilationen. Vet att vissa storlekar av Honda har haft samma problem...
Hade en förgasar 50 häst 4takt Yamaha körde totalt 1600 tim med den motorn trolling inkluderat, bytte en strulande pumpblåsa på slangen i övrigt inget annat än regelbunden service (glömde här kamremmen vilken jag oxå bytte som jag minns schemalagd service) riktigt bra, kondens märkte inget av detta var skulle jag ha hittat den?
Oljan var ren och fin varenda gång.
Ok nu ska vi inte göra tråden till smutskastning av olika grejor bara förmedlar en erfarenhet jag gjort.
FannyFarm
2010-07-05, 09:45
Det här visar väl mera att det är A och O att kundhanteringen fungerar när det blir fel.
Just det verkar ju vara ett problem för köparna av e-tec.
Många som skryter över e-tec, men fungerar inte kundhanteringen så är det det allvarligaste felet som finns.
Känner några som haft problem med sina japanare med, men där läggs det manken till från säljarna att få det åtgärdat omgående och därmed får man behålla sitt goda rykte.. Viket man då också är värd enligt mitt sätt att se det.
Fel blir det på alla motormärken, det är när felet blir som man ser om dom lever upp till sina åtaganden!
Vet att två stycken nya Yamaha här i trakten har havererat på grund av knaster som har släppt på ventilerna. Men tar man hand om kunderna så blir ju kunden nöjd i alla fall. Just nu är jag mest grinig på Fiche Marine som i mitt tycke inte tar sitt fulla ansvar. Slutar nog med att jag får skriva ett mail till BRP i Norge men jag väntar ett tag till...
FannyFarm
2010-07-05, 14:06
Ja ofta kan det hjälpa att dom får en spark i ***** från högre ort, om inte annat så blir man varse problemet med fiche marine och kanske väljer en annan lösning framöver...
Hjälper ju inte dig just för tillfället, men för framtida köpare så kanske...
Annars så tillhör jag skaran som tror på just E-tec som en bra lösning på båtmotorer, fast jag valde en mörkare variant av 2T-dfi ;) och är supernöjd hitintills (uppe i 800tim nu)
Det är väl ändå så och på detta viset att japanska fyrtaktare har en mycket större marknadsandel än Evinrudes E-tec linje, bara kolla närmaste småbåtshamn......
Klagomålen dock, om dessa motorer vore på samma nivå (vad gäller kundanmärkningar på forum etc.) skulle vara betydande och omöjliga att gömma helt enkelt, dock var och en tar sina egna beslut.
Men detta säger jag med eftertryck, har du för avsikt att trolla med din motor hör först av allt efter med likasinnade om deras erfarenheter före säljarens......
FannyFarm
2010-07-05, 21:44
Man ska aldrig lita på en säljare, det är väl inlärt sedan barnsben hoppas jag :D
Själv var jag inne på en japan när jag skulle köpa min, då var tanken en 4t från suzuki vilka jag gillar, men några som jag känner hade då haft problem med sina (inget allvarligt, men ändå) när sedan en marinmek tyckte att dom gått från kvalitet till kvantitets motor så tittade jag på annat och är för tillfället nöjd.
Finns säkert bättre, och utvecklingen springer ju på i hyffsat tempo även inom båtmotorbranschen så alla märken blir förhoppningsvis bättre...
Då gäller det mera att leden efter försäljningen fungerar än märket tycker jag, där kan man ju ha hur olika uppfattningar som helst, men just e-tec's ligger väl inge bra till för tillfället verkar det som.
Sedan om man ska vara ärlig så litar jag inte heller på vad för mig okända människor på olika forum säger, man vet nämligen inte hur ärliga människor är alla gånger. Och folk har ofta svårt att erkänna att dom inte kanske är alldeles nöjda heller utan mörkar nog ibland för att rädda sitt eget ego :-o
Själv har jag lite ont av att jag kunde valt en annan japan istället kanske, men det får jag väl prova nästa gång då kanske...:oops:
Flyttade detta ämne till rått forumdel.
Kjellle
Detta är helt rätt:
"Sedan om man ska vara ärlig så litar jag inte heller på vad för mig okända människor på olika forum säger, man vet nämligen inte hur ärliga människor är alla gånger. Och folk har ofta svårt att erkänna att dom inte kanske är alldeles nöjda heller utan mörkar nog ibland för att rädda sitt eget ego."
Här får man gå mängden positiva svar för att sedan göra en hyfsat noggrann kontroll av grejorna själv dvs provköra hos handlaren exv.
Av handlaren får du bara EN styrd åsikt dvs att hans grejor är bäst naturligtvis.
Vissa märken har ett grundmurat gott rykte för kvalitet samt att de finns i stora mängder utan att generera en massa klagomål, rimligen finns det ett skäl till detta skulle jag tro......
spökfiskarn
2010-09-15, 20:44
hejsan! jag missade helt att det har skrivits vidare i denna tråd! Jag har fortfarande problem med min e-tech nu har även den stannat men fick igång den efter många försök senare.
Där jag köpte min motor tycker jag dom behandlar mig seriöst och vill få ordning på problemet, det sissta som har gjorts nu är att jag fick en special olja, körde på den i helgen utan några probem. Men ju mer vi har pratat så verkar det som att dom vill få det till att motor inte riktigt klarar av hela dagar med enbart trolling. Jag ska prova ett tag nu på den nya oljan. Funkar inte det har dom erbjudit sig och köpa tillbaka min motor och byta mot en fyrtakt.
Det är bara dom mindre e-tech motorerna som har detta problem, 115 hästar har en v6 motor.
Jo det är V4 i 115 och 125:an V6 orna kommer från 150hk och uppåt.
spökfiskarn
2010-09-23, 20:16
så kan det nog va :) men är det fortfarande 2 takt?
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.