handdator

Visa fullständig version : störningar vid 2 ekolod

uffejokers
2010-06-03, 20:24
hej
jag undrar om det finns någon som vet hur man gör för att bli av med störningar på ekoloden när man använder 2 st ekolod samtidigt
det ena lodet lodet är Lowrance hds5 det andra Lowrance X85
mvh uffejokers

Kjelle
2010-06-03, 21:13
hej
jag undrar om det finns någon som vet hur man gör för att bli av med störningar på ekoloden när man använder 2 st ekolod samtidigt
det ena lodet lodet är Lowrance hds5 det andra Lowrance X85
mvh uffejokers

Stänger av det ena :D

Tror rätt så bestämt att du inte blir av med störningen.
Kanske om de skickar på två olika frekvenser?

Säkert en prisfråga, men varför inte köpa en begagnad skärm och köra två styck på nätverk med en aktiv givare?

Det är vad jag tänker göra på Beasonen, en HDS5 på akterdäcket som delar sina bredbandssignaler med min lcx inne i styrhytten.

Kjelle

Kjelle
2010-06-03, 21:15
Går det att sänka sändstyrkan till noll på det ena lodet, så att du bara har en givare som skickar, men att båda två tar emot signalerna från den ena givaren?

FannyFarm
2010-06-03, 22:38
Går det att sänka sändstyrkan till noll på det ena lodet, så att du bara har en givare som skickar, men att båda två tar emot signalerna från den ena givaren?

Hur tänker du nu?
Bägge måste väl sända signaler för att kunna veta vad dom tar emot, om ett bara tar emot så vet det väl inte inte vad signalerna betyder eller?

olika frekvenser är väl det enda jag kan tänka mig fungerar eller som kjelle sa i första inlägget, extra skärm i ett nätverk.

Kjelle
2010-06-03, 23:04
Hur tänker du nu?
Bägge måste väl sända signaler för att kunna veta vad dom tar emot, om ett bara tar emot så vet det väl inte inte vad signalerna betyder eller?

Jag tänker nästan som dig :-) om man kopplar bort givaren på det ena lodet så vill detta lodet givetvis inte ta emot signaler, men om du sänker sändstyrkan så nära noll du kommer, så kanske den ka ta emot signalerna från den andra givaren, samtidigt själv sända på så låg styrka att den inte stör den andra enheten.

Vettefan om det funkar i praktiken, men i teorin bör det fungera.

Kjelle

FannyFarm
2010-06-04, 16:55
Kruxet med det blir väl att för att bägge ska kunna visa rätt så måste signalerna vara synkroniserade exakt lika annars så blir väl djupet fel på det som sänder svagt.

Fast det vette katten om dom inte stör varandra i alla fall ;)

Jag kan köra två samtidigt utan störning, men då ligger ett på 200hz och det andra på 50hz, men det är nog smartare att köra dom i närverk om det går.

Kjelle
2010-06-04, 18:26
Visst, givetvis måste man ta hänsyn till att lodet skall veta när signalen skickas resp. tages emot.
Tänkte inte alls på detta.
Glöm mitt förslag :-)

God helg på er alla.

Kjelle

Tamtam
2010-06-04, 20:06
Dessa lod har skilda frekvenser X-85 har 192khz och det nyare lodet med stor sannolikhet 200khz, dessvärre ligger frekvenserna alltför nära skulle jag tro.
Du kan alltid testa att sätta respektive givare så långt från varandra som möjligt, dock tror jag du iaf får störningar.....
Nätverk fungerar då är bara en givare inblandad men det betyder öppna plånboken ordentligt.....
Varför behöver du TVÅ lod (bilder)????????
Själv har jag två stora Lowrance på nätverk i den rena plottern får jag djupsiffror på skärmen men ingen bild denna ligger på combo maskinen.
X-85 ger inte möjlighet till nätverk den är för gammal men ett bra lod så länge den funkar.

Tamtam
2010-06-04, 20:29
Stänger av det ena :D

Tror rätt så bestämt att du inte blir av med störningen.
Kanske om de skickar på två olika frekvenser?

Säkert en prisfråga, men varför inte köpa en begagnad skärm och köra två styck på nätverk med en aktiv givare?

Det är vad jag tänker göra på Beasonen, en HDS5 på akterdäcket som delar sina bredbandssignaler med min lcx inne i styrhytten.

Kjelle

Menar du då denna kanske: EP-DDS?
Har forskat lite runt den givaren och inte ens hovleverantören i USA kunde ge ett bra svar! men du kanske vet mer posta isf. mycket intresserad :D

uffejokers
2010-06-04, 21:36
får tacka för alla tips ang störningarna,anledning till att jag provade med 2 ekolod är när jag är ute med gösbåten o vertikalfiskar efter gös så att den som sitter i fören också har lite koll på om det blir djupare ,men det verkar som det inte kommer att funka, så det blir till att bara använda ett lod i fortsättningen, en annan fråga,jag undrar om det finns någon på forumet
som har provat att trolla lax utanför Loftahammar/Västervik?

TeamScuirus
2010-06-06, 21:42
Kjør HDS på 50 eller 83kHz avhengig av hvilken giver du har så går det bra.