Visa fullständig version : Valg av autopilot
PikeBuer
2010-06-08, 19:01
Jeg skal gå i innkjøp av en autopilot, hydrauliske styringen blir en baystar.
Jeg har en Lowrance 3500c kartplotter og en Lowrance lcx19 kombimaskin.
Vil ha en autopilot som går sammen en av maskinenen mine og da helst 3500c men det kommer etterhvert en hds maskin i båten men det drøyer nok litt på seg da jeg prioiterer autopilot høyere da jeg er mye alene ute i båten.
Hvilken model passer til meg?
TeamScuirus
2010-06-08, 23:20
Simrad AP2403VRF, Raymarine SPX-10 eller Garmin GHP-10 er det jeg vil anbefale.
Jeg skal montere AP2403VRF på nybåten. Alle 3 interfacer direkte til HDS med NMEA 2000, men hvis du skal bruke GlobalMapen vil du trenge en NMEA 2000 til NMEA 183 konverter til Simraden. Raymarine kan interfacer både med NMEA 2000 og NMEA 183 og fra Garmin er det enklest å velge GHC-10 som har både NMEA 2000 og NMEA 183.
Du kan bruke Simrad AT-10 eller Actisense NGW-1 for å koble opp AP2403VRF til GlobalMap 3500. Simrad AT-10 er enklest da den ikke trenger noen ekstra kabeloverganger.
PikeBuer
2010-06-09, 08:55
All heder og ære til disse men de er jo svin dyre, ser at Raymarine s-1000 ligger til ca 1000$
de andre koster jo fra 2000$ og oppover
TeamScuirus
2010-06-09, 12:30
Så er de skikkelige piloter som klarer lave hastigheter i store bølger og ikke et "leketøy" som S1000. Det er S1000 som er unntaket i Autopilotverdenen når det gjelder pris, ikke de andre som er spesiellt dyre.
S1000 har ikke kompass og rategyro som de andre pilotene listet her men kjører etter GPS signaler, dette gjør st den sliter mye mer i lave hastigheter særlig med en del vind.
Hvis du skulla ha spart penger skulle du ha beholdt den mekaniske styringa og gått for en Raymarine SPX-5 pilot. Denne er rimeligere men virker like bra som de 3 jeg listet til trolling. Er midlertidig trukket tilbake fra markedet, men blir reintrodusert i nær framtid. Kan selvsagt også brukes sammen med hydraulisk styring, men med hydraulisk styring hadde jeg gått for hydraulisk pilot
PikeBuer
2010-06-09, 17:56
Kjempe at du skriver dette, har lest litt på Fiskesnack og mange som sliter med noen problemer med sine s-1000. Går nok for enten Simraden eller Raymarine.Ikke lenge før jeg bestiller men vil bare sjekket litt rundt på forumer før jeg bestiller.
Takker så mye for svarene TeamScuirus
Jag funderar på TMQ AP47H, är det någon som har erfarenhet av den?
http://flotecmarin.se/product_info.php?cPath=30_47&products_id=139
Bra pris för en Autopilot med Fluxgate kompass
/Håkan
TeamScuirus
2010-06-09, 22:18
Et lite tips. Hvis du kjøper piloten som løse komponenter er Hydraulic Projects sin hydraulikkpumpe (PR10-12V) minst like god som Simrad sin og klart bedre enn Raymarine som i dag er Kinaprodusert, billigere er den også.
Til Garmin må orginalpumpe benyttes.
Flodström
2010-06-10, 15:11
Kjempe at du skriver dette, har lest litt på Fiskesnack og mange som sliter med noen problemer med sine s-1000. Går nok for enten Simraden eller Raymarine.Ikke lenge før jeg bestiller men vil bare sjekket litt rundt på forumer før jeg bestiller.
Takker så mye for svarene TeamScuirus
Er enig i Scuirus sin kommentar vedr. S1000 da jeg har hatt denne piloten. Er litt problematisk i lave farter, særleg i mot eller skrå-motvind. ;)
jeg skulle ha gått for AP24.
S1000 förlitar sej helt på GPS signaler för styrningen och alla som kan något om GPS har noterat hur instabila dessa blir när farten minskar......inget konstigt med detta utan fullt naturligt ju saktare det går desto svårare får GPSen att avgöra riktning.
De dyrare piloterna är helt annorlunda, vid körning rakt fram förlitar sej dessa på en elektronisk kompass (fluxgate) ibland med rategyro som är en stabiliserande tillsatsfunktion.
Spelar ingen roll om båten ligger still dessa vet riktningen iaf.
S1000 har ingen annan referens för alla sina funktioner än GPS medans dyrare piloter alltid använder fluxgaten vid kurshållning. (då rakt fram exv 336 grader utan hänsyn till avdrift)
Dock kan du även där gå över till GPS mode men då måste waypoint eller en fast position anges i plotter via hårkors etc.
I detta fall skiljer sej nog S1000 betydligt mindre från de dyrare piloterna då deras kompasser kopplas bort, kanske även roderreferrensen, inte säker här.
Två skilda typer av grejor och detta märks i priset helt enkelt.
Därmed inte sagt att jag dömer ut S1000 på något vis, många gillar dem kom ihåg bara att det finns ett skäl till prisskillnaden.
Vill man däremot ha en autopilot för körning i högre farter borde den vara utmärkt för då är GPS signalerna mycket mera stabila, väldig skillnad
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.