handdator

Visa fullständig version : Wema instrument!

Tamtam
2010-06-13, 23:28
Trodde jag köpte kvalitet när jag investerade i norska Wema...
Deras bränslegivare/instrument är den sämsta skit jag någonsin installerat nu har jag ingen som helst koll på återstående bränsle jämfört med 5$ USA givaren jag hade tidigare.....(anledningen till att jag bytte givare var att föregående läckte och det kan man inte anklaga Wema för iaf)
Någon åsikt?

Tamtam
2010-06-13, 23:37
Ska tillägga jag har koll på den, smörjan är stegad i 25% dvs den ändrar bara läge när du förbrukat 25% annars ligger den still i instrumentat, blev tillräckligt förbannad för att demontera och kolla stämmer exakt reagerar bara stegvis har en 200mms givare stegad i 25% finns fyra lägen i stort........ på ca 95 liter.....

Tamtam
2010-06-15, 22:47
Skickade ett uppretat email till Wema i Norge och påpekade min åsikt....
De blev lite lessna och påstår att givaren är graderad i 11% per steg för den är mycket riktigt stegad.......
Ska inte säga något ont om kvaliteten för grejorna är gediget gjorda utan tvivel rostfritt rakt igenom.
Dock skiljer sej konstruktionen på givaren kraftigt från andra tillverkare typ VDO och liknande, dessa är steglösa och instrumentet reagerar direkt nivån ändras i tanken vet med säkerhet har även testat detta hemma på bänken.
Kan vara både bra och dåligt men om tanken är rätt konstruerad är en steglös givare klart bättre för nivåkoll men då bör tanken ha täta skvalpskott runt givaren annars gungar det bra på tavlan.
Att ha koll på tanknivå är viktigt speciellt när reservdunkarna är tomma och borde vara enkelt........
Blir flödesmätare framöver, funkar det som tänkt blir det överlägset.

Tamtam
2010-06-15, 23:22
Skickade ett uppretat email till Wema i Norge och påpekade min åsikt....
De blev lite lessna och påstår att givaren är graderad i 11% per steg för den är mycket riktigt stegad.......
Ska inte säga något ont om kvaliteten för grejorna är gediget gjorda utan tvivel rostfritt rakt igenom.
Dock skiljer sej konstruktionen på givaren kraftigt från andra tillverkare typ VDO och liknande, dessa är steglösa och instrumentet reagerar direkt nivån ändras i tanken vet med säkerhet har även testat detta hemma på bänken.
Kan vara både bra och dåligt men om tanken är rätt konstruerad är en steglös givare klart bättre för nivåkoll men då bör tanken ha täta skvalpskott runt givaren annars gungar det bra på tavlan.
Att ha koll på tanknivå är viktigt speciellt när reservdunkarna är tomma och borde vara enkelt........
Blir flödesmätare framöver, funkar det som tänkt blir det överlägset.

Ska nog tillägga att skvalpskott runt givaren är minst lika viktigt i Wema givarens fall, var nästan skräckslagen under trollingen men det var chans på fisk och vi låg kvar, vid planing under hemresa dök en del reservsoppa fram....

Kjelle
2010-06-15, 23:54
Flödesmätare är kanon.
Litar aldrig på den vanliga bränsletank mätare.
Tycker de har en tendens att läänge visa mycket bränsle, för sedan att bara gå rakt ner på tom....
Den båten jag har nu är åt andra hållet, har fortfarande 250l bränsle kvar när den visar tom tank. Det blir nästa projekt, att justera den.

Alltid är det något att göra .-)

Tamtam
2010-06-16, 00:15
Säger så här tankmätare går bort för finkoll men märkligt nog har biltillverkare ganska bra fungerande grejor......
Intressant att testa flödesmätare, lite som färddator i bilar, men man måste ange adderad bränslemängd i plottern för att det ska fungera. mvh

Kjelle
2010-06-16, 00:26
Flödesmätare är som sagt toppen.
En sak bara, OM du kör med två motorer som i mitt fall två Suzuki där jag får flödesinfon från Suzuki EP20 engine interface, låt oss säga att jag har full tank 500l, kör bort 100l med varje motor, med andra ord har 300l kvar.
Sen stänger jag av en motor och trollar med bara den ena, så visar den att jag har 400 liter kvar, den har inget minne i sig, så om inte båda motorena är i gång, så vet inte systemet att jag med den andra motorn har gjort av med 100 liter.

Hoppas du fattar vad jag menar. nyss hemkommen från träning och skriver som en full skata.

Kjelle

TeamScuirus
2010-06-16, 01:37
Du trenger en eller flere Lowrance EP-85 lagringsmoduler i systemet ditt for å beholde informasjonen når deler av systemet powres ned.

EP-85 (http://www.lowrance.com/Products/Marine/LowranceNET-Marine-Networking-System/Product-Guide/Electronic-Probes-EPs/EP-85R-Storage-Device/)

Kjelle
2010-06-16, 09:55
Nice, takk takk!
Viste ikke engang att den fantes :-)

Kjelle

Tamtam
2010-06-16, 17:11
Nja haha har ingen möjlighet till motorinterface den ena är för gammal och den andra för liten, har två slangar med filter från tanken helt separerade, en till varje motor och har skaffat två flödesgivare till nmea 2000 nätverket, räknar med att plottern håller koll på detta då bägge givarna ska komma upp i nmea bussen, bara addera antal liter man tankar och den ska räkna från bägge givarna simultant mvh

Team Busters
2011-02-26, 04:13
Ska tillägga jag har koll på den, smörjan är stegad i 25% dvs den ändrar bara läge när du förbrukat 25% annars ligger den still i instrumentat, blev tillräckligt förbannad för att demontera och kolla stämmer exakt reagerar bara stegvis har en 200mms givare stegad i 25% finns fyra lägen i stort........ på ca 95 liter.....

Hej TamTam.
Såg ditt tidigare inlägg ang Wema bränslegivare.
Jag hade planer att montera en Wema S3 givare i bränsletanken jag tillverkat,
har svetsat dit en passande muff för givaren. För tillfället är den pluggad med en propp. Den visar 4 lägen skriver du, kan den duga som ungefärlig koll av nivån i tanken? Tänkte om man kollar av vid första tankningen hur många liter de 4 lägena på mätaren indikerar. Tanken rymmer 62 liter och höjden är 200 mm, 2st skvalpskott och givaren ska sitta mitt i mellan dem.
Mvh Team Busters

Flodström
2011-02-26, 16:02
Håller med TAMTAM här att 4 lägen är ju rena 1800-talet. Fan, det finns massor med linjära givare och det är ju en sådan man skall ha. Kul då du tror du har 15-16 lit kvar i tanken och då du skall hem ramlar det sista steget ner till 0 lit!!?? Va fan gör du då??? tar fram reservdunken? :confused:

Tamtam
2011-02-26, 19:01
Hej TamTam.
Såg ditt tidigare inlägg ang Wema bränslegivare.
Jag hade planer att montera en Wema S3 givare i bränsletanken jag tillverkat,
har svetsat dit en passande muff för givaren. För tillfället är den pluggad med en propp. Den visar 4 lägen skriver du, kan den duga som ungefärlig koll av nivån i tanken? Tänkte om man kollar av vid första tankningen hur många liter de 4 lägena på mätaren indikerar. Tanken rymmer 62 liter och höjden är 200 mm, 2st skvalpskott och givaren ska sitta mitt i mellan dem.
Mvh Team Busters

Hej, efter kontakt med Wema påstod de att den är stegad per 11% förbrukad soppa, får inte den känslan själv, tycker upplösningen är grövre, dock borde tillverkaren veta fakta här....
Skulle jag köpa igen blev det inte Wema utan en vanlig normal steglös av hög kvalitet. (typ VDO, Teleflex eller liknande.
Problemet är att jag tömde och rev ut tanken samt lät svetsa om givarflänsen för just Wema, i min båt ett riktigt projekt.....
Noterar att din är oxå 200 mm på höjden, nog inte ett riktigt bra mått för Wema tror jag, dessa givare trivs nog bäst i djupa tankar.
Men iaf vill inte avråda från köp och visst funkar den för grova angivelser, det jag absolut inte gillar är de tvära snabba förändringarna på instrumentet till skillnad från de steglösa, mvh lycka till onekligen är det fint tillverkade kvalitetsgrejor men tekniken verkar inte lika bra.

Team Busters
2011-02-26, 19:42
Nä precis. Håller med er helt!
Men grejen var att jag inte trodde kollen på nivån var så bristfällig, hittade tråden ang Wema nu när allt var klart, muff 1 1/4 insvetsad redan.
Jag tänkte att man har bättre koll än utan givare i varje fall, faller den ner på 1/4 tank så vet man ju åtminstone hur mycket som finns kvar (dax att tanka)
Jag kollade in VDO givare på båtfirman men den modellen passar inte bra i min tank då skotten blir i vägen (mod, alá biltanksgivare)
Enl, båtfirman så verkar samtliga båtgivare vara mer eller mindre brisfälliga.
Annars återstår flödesmätare, men vet inte om den funkar bra på 50:a kanske för litet flöde på trollingfart? Kanske nå´n som vet? Jag har en Lowrance HDS så möjlighet finns.

Mvh Team busters

Tamtam
2011-02-26, 19:57
Nä precis. Håller med er helt!
Men grejen var att jag inte trodde kollen på nivån var så bristfällig, hittade tråden ang Wema nu när allt var klart, muff 1 1/4 insvetsad redan.
Jag tänkte att man har bättre koll än utan givare i varje fall, faller den ner på 1/4 tank så vet man ju åtminstone hur mycket som finns kvar (dax att tanka)
Jag kollade in VDO givare på båtfirman men den modellen passar inte bra i min tank då skotten blir i vägen (mod, alá biltanksgivare)
Enl, båtfirman så verkar samtliga båtgivare vara mer eller mindre brisfälliga.
Annars återstår flödesmätare, men vet inte om den funkar bra på 50:a kanske för litet flöde på trollingfart? Kanske nå´n som vet? Jag har en Lowrance HDS så möjlighet finns.

Mvh Team busters

Säger så här köp en Wema om allt redan är förberett för sådan givare, lägg sedan på en EP-60 flödesgivare för jag är ganska övertygad om att den fungerar utmärkt på din 50 hästare. (om du inte har möjlighet till NMEA 2000 motorinterface)
Bara noga mäta upp literantalet i din tank, fylla upp den ordentligt sedan i plottern ange adderad mängd, håll i minnet det är mycket noga med att pickupen ligger långt bak i tanken, det är nämligen där allt hamnar när du går upp i planing på hemvägen! mvh lycka till
Notera, mina flödesmätare är ännu inte monterade ligger i en låda i verkstan, kan inte säga att det hela kommer fungera perfekt ännu, men läser man all information om EP-60 flödesmätare finns ingen reservation vad gäller motorstorlek och varvtal, bör fungera utmärkt.
Allt annat innebär riktigt arga E-mail till Lowrance, tro mej! :D

Team Busters
2011-02-26, 20:12
Tack o bock :p

Ja, monterar en Wemagivare till att börja med, så får vi se hur nöjd jag blir?
Bättre än inget o inga stora pengar.
Kommer jag fram till att flödesgivare behövs återkommer jag med 1000 frågor.

Mvh team busters

Tamtam
2011-02-26, 20:20
Haha har du en HDS är det ett rent helgerån att inte bygga ut NMEA 2000 systemet....
Lycka till bästa hälsningar!:D

Tamtam
2011-02-27, 12:01
Scurius titta på nedanstående:

"har ingen möjlighet till motorinterface den ena är för gammal och den andra för liten, har två slangar med filter från tanken helt separerade, en till varje motor och har skaffat två flödesgivare till nmea 2000 nätverket, räknar med att plottern håller koll på detta då bägge givarna ska komma upp i nmea bussen, bara addera antal liter man tankar och den ska räkna från bägge givarna simultant mvh "

Stämmer detta om jag har två EP-60R en till varje motor utan motorinterface, mitt system som jag förstår stängs inte ned alls.
Jag antar jag INTE behöver nån EP-85R här på något vis det ska funka ändå??
Beste hilsen!

Tamtam
2011-02-27, 12:07
Tack o bock :p

Ja, monterar en Wemagivare till att börja med, så får vi se hur nöjd jag blir?
Bättre än inget o inga stora pengar.
Kommer jag fram till att flödesgivare behövs återkommer jag med 1000 frågor.

Mvh team busters

Obs skulle Vema grejorna funka bättre för dej, skriv om det, jag vill inte vara den som sågar Wema om det skulle vara fel på mina grejor, dessvärre tror jag nog inte det... mvh

Team Busters
2011-02-27, 21:41
Obs skulle Vema grejorna funka bättre för dej, skriv om det, jag vill inte vara den som sågar Wema om det skulle vara fel på mina grejor, dessvärre tror jag nog inte det... mvh

Du kommer så klart att få rapport :D

Mvh Team Busters

Team Busters
2011-03-08, 20:46
Hej Tamtam.
Har nu testat Wema-givaren ( i bänk ) jag med.
Den visar nivån i 9 steg inkl, tom och full på mätaren (wema)
Det jag menar är, den visar första steg efter tom mellan tom o 1/4 sedan 1/4 nästa steg mellan 1/4 o 1/2 sedan 1/2 osv.
Blir faktiskt 11% om jag räknat rätt? Har även kollat när den faller från sista steget till tom, flottören ca 1 - 1,5 cm från ändläge. Blir i min tank ca 4 cm, efter test med givaren i vätska (mått tankbotten - topp på svetsfläns 210mm) Bensin kvar i tanken, ca 7 -8 liter då botten inte är helt plan hela bredden, 300mm bredd plant sedan vinklad efter skrovet. Har monterat givaren ganska långt akter ut i tanken.
Visar den som ovan, duger det bra åt mig. Om mätaren faller till tom så får det väl fungera som "reserven" Dax att tanka snarast!

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-03-08, 21:07
Haha Peter var faktiskt och drog i en bänkmonterad 200 mm givare häromdan som var kopplad till ett Wema instrument, visst har de rätt norrbaggarna utan tvivel!
Likaväl, kommer aldrig bli mitt favorit instrument, gillar det inte jämfört med en steglös givare men det är min åsikt, har du tillgång till NMEA 2000 och en flödesgivare, lägg på sådan, tror inte du kommer ångra det mvh absolut bästa hälsningar! :D

Team Busters
2011-03-08, 22:31
Nä, visst hade väl varit bättre om den visat steglöst, helt klart. Men, orkar inte plocka ur tanken o börja kapa för att anpassa för en bättre modell.
Den får duga tv, sen får jag väl som du säger komplettera med flödesgivare, så blir det nice. :D
Tänkte om man ska ha tändningen på när jag fyller upp tanken första gången, för att notera hur mätaren visar i verkligheten.
Någon fara med detta förfarande ???

Mvh

Tamtam
2011-03-09, 19:12
Nej, absolut noll så länge du mycket noga har jordat tanken (och alla evt. ingående metalldelar i bränslerör ner till tank, (här skulle jag föreslå även jordning av avluftnings beslaget om av metall) Jorda ALLT (helst grova kablar oxå) mycket noga som ingår, tanken helst med dubbla påsvetsade M6 rostfria bultar och grena ihop det, skulle en anslutning slitas av /bli dålig av någon anledning fortsätter den andra att fungera och du flyger inte i luften, har så själv samt tändning påslagen vid tankning, inte ett problem, mvh lycka till

Team Busters
2011-03-09, 22:38
Jepp, tror jag har bra koll på jordningar nu, dubbla m6 svetsade på tanken.
Jord till avluftning vet jag inte om det behövs? Har monterat en Attwood bränsleventilator, finns i Båtägarnas katalog. Den är tillverkad i plast med inbyggt vattenlås, bara utsidan i rostfritt (bara en tunn plåtkåpa som ytterdel på den ) ska sitta gummipackning mellan den och båtplåten, så metallen har ej kontakt med skrov.
Följer bränslets väg med kabel från påfyllning till motor genom bränslefiltret,
motorn är ju jordad mot minus batteri så vet inte om kabel behövs till minus batteri då ? Funderar även att dra kabel från tanken till anod i aktern.

Mvh Team Busters.

Tamtam
2011-03-10, 18:13
Vet inte riktigt hur du menar vad gäller jordning där....
Själv har jag jordat bränsle kabel jorden till närmaste grova jordplint i aktern med skruvförband för att vara säker och det funkar utan problem iaf.
En extra offeranod på akterspegeln som oxå ligger till jordplint är aldrig fel, spar anoderna på motorn dvs de förbrukas inte lika snabbt som annars vad jag tyckt mej märka och är mycket billigare mvh lycka till.

Team Busters
2011-03-15, 10:41
Jo, jag tänkte göra så här. Dubbla kablar från tanklocksbeslag till tanken.
sedan från tanken (dubbla kablar) till en bult som jag borrat hål för i ett skrovstag (tänkte ha denna bult som jordplint) Till denna bult i skrovet, jordkablar från bränslefilter, motorblock och även till minus på batteri, samt ev även till offeranod i aktern. Alla detaljer, förutom tanken har ju även redan kontakt med skrov genom skruvförband.
Jag använder 6 mm2 kabel samt att det är dubbla kabelfästen (M6) på tank, förbundna med egen kabel.
Tanken ligger helt isolerad från skrovet (förutom jordkabel) på 5mm nitrilgummiduk,
fastspänd rejält med aluminiumplåtband, även dessa klädda med gummiduk och utan kontakt med tanken.
Blir denna jordning OK ?

Mvh Team Busters.