Visa fullständig version : Mitt Trophy 2002 projekt
Halloj,
Efter en lång tids funderingar, inventeringar av hemsidor och läsade av annonser blev det affär på en Trophy 2002, 1997 med en 1997 150 hk Murkla.
Valet var inte lätt, användingsområdet trolling/familje/spinnfiske är inte trivialt att kombinera. Var ett tag inne på en beason 630WA men efter ha kollat på några Trohys fällde det betydligt lägre priset avgörandet!
Hursomhelst, första riktiga provturen skedde igår och jag är imponerad över hur välbyggt skrovet är - en riktigt stadig båt. Beslagen håller inte nordisk klass men det är enkelt att ordna. Fiskedäcket känns idealiskt...
Första åtgärden blir att fixa ett ankare. Ankaret används mest vid öringsfiske, dvs. grunt, blåsigt och med små marginaler vid eventell draggning. Jag behöver alltså något som jag kan lita på! Idealist vore kanske en 20 kg stockankare eller något liknande men de är ju så opraktiska och tunga fiska med. Lättankare är ett bra alternativ med många olika modeller. Hittils har jag använt ett facett ankare som är mycket bra, men de är väldigt opraktiska att stuva. Ett annat alternativ är Delta ankaret - något som har erfarenhet?
MVH
Freddde
Här kommer lite bilder!
966
967
968
/F
Ser skitfin ut Fredrik! Det där akterdäcket är ju perfekt, kul att du hittade en till slut. Grattis till ett fint köp!
Riktigt riktigt schysst trollingplattform du har där.
Sätt fart nu och rigga klart den så du kan kommer o trolla lite på Öland under sommaren(forumträff 14-15 augusti Kårehamn Öland).
Kjelle
Flodström
2010-06-17, 02:45
Första åtgärden blir att fixa ett ankare. Ankaret används mest vid öringsfiske, dvs. grunt, blåsigt och med små marginaler vid eventell draggning. Jag behöver alltså något som jag kan lita på! Idealist vore kanske en 20 kg stockankare eller något liknande men de är ju så opraktiska och tunga fiska med. Lättankare är ett bra alternativ med många olika modeller. Hittils har jag använt ett facett ankare som är mycket bra, men de är väldigt opraktiska att stuva. Ett annat alternativ är Delta ankaret - något som har erfarenhet?
MVH Freddde
Grattis Fredde med ny båt. Ser perfekt ut som kombibåt. Fint akterdäck, både för fiske (skaffa spolpump) och solbad, hehehe
Ang ankare: ett Fortress #FX7 eller om du har råd ett Fortress #FX11. Det absolut bästa ankaret (och lättast) på marknaden. Du får ett för ca 125 USD i USA om du tycker priset är blodigt här. Har själv kört med ett FX7 på min gamla båt TG7200 (24 foting) och i djupa Norska fjordar.
På ankaret monterar du 1-2 m kätting, då släpper det aldrig.
Ser skitfin ut Fredrik! Det där akterdäcket är ju perfekt, kul att du hittade en till slut. Grattis till ett fint köp!
Tack tack! Känns faktiskt riktigt bra - jag letade länge efter rätt båt och jag tror jag hamnade ganska bra till. Svårt att hitta båtar som är i gott skick och inte bottenmålade osv. Skrovet är i ruskigt bra skick. Några krackelering i gelcoaten runt relingen i aktern - annars är allt riktigt fint. Det blir nog till att uppgradera motorn tids nog men den går faktiskt riktigt bra!
Riktigt riktigt schysst trollingplattform du har där.
Sätt fart nu och rigga klart den så du kan kommer o trolla lite på Öland under sommaren(forumträff 14-15 augusti Kårehamn Öland).
Kjelle
Det vore sjukt kul att åka till Öland, kommer tyvärr inte ha tid att trolla så mycket i sommar - planen är att känna in båten lite och påbörja riggningen inför nästa sommar. Jag är ett riktigt blåbär när det gäller trolling så det kommer att dyka upp mycket frågor! Egentligen vore det idealiskt att åka till träffen bara för att kolla på olika riggningar...
Grattis Fredde med ny båt. Ser perfekt ut som kombibåt. Fint akterdäck, både för fiske (skaffa spolpump) och solbad, hehehe
Ang ankare: ett Fortress #FX7 eller om du har råd ett Fortress #FX11. Det absolut bästa ankaret (och lättast) på marknaden. Du får ett för ca 125 USD i USA om du tycker priset är blodigt här. Har själv kört med ett FX7 på min gamla båt TG7200 (24 foting) och i djupa Norska fjordar.
På ankaret monterar du 1-2 m kätting, då släpper det aldrig.
Tack Flodström! Jag har kikat på Fortress - nu när jag hör dig rekomendera dom blir de genast ännu mer intressanta! Under de förhållanden som jag oftast använder ankare finns det inte utrymme för draggning så priset är egentligen ointressant - ett bra ankare är nog bland det viktigaste jag kommer att köpa till båten! Vet du om det finns pulpitfästen till fortress ankarna?
/F
Grattis till ny båt - och du har hamnat på helt rätt forum om du vill diskutera riggning och annat. ;)
Första tipset: Snabbtittade på bilderna, det såg ut som lillmotorn bara var uppfälld och inte säkrad med spännband eller annat? Risk att det blir stora påfrestningar på fästet när du studsar i vågorna. :mad:
Team Char
2010-06-17, 19:13
Grattis till båtköpet
Om du skulle vara intreserad så kom upp och var med på Lapplands mästerskapen i Arjeplog den 1-3/7 redan ca 25 team anmälda brukar bli runt 60 båtar
http://www.arjeplogstrollingklubb.com/index.html
Skrov och akterdäck, kan inte bli mycket bättre helt enkelt gillar dem oxå.
Vad gäller riggning kila över till den lokala smedfirman med en flaska årgångswhisky till att börja med, säg sedan till dem att du kommer med en ritning framöver, googla sedan "trophy 2002 bilder" tusen gånger förr eller senare hittar du den rätta rostfria Florida T-toppen!
Lycka till :D
Här kommer lite bilder!
966
967
968
/F
Sista bilden är oslagbar finns inte en båt som är så bra disponerad i aktern direkt från fabriken helt enkelt! mvh
Tog ett par bilder på en dansk Trophy 2002 i början av maj :wink:
Är ju en av mina absoluta favoritbåtar...
Grattis till ny båt - och du har hamnat på helt rätt forum om du vill diskutera riggning och annat. ;)
Första tipset: Snabbtittade på bilderna, det såg ut som lillmotorn bara var uppfälld och inte säkrad med spännband eller annat? Risk att det blir stora påfrestningar på fästet när du studsar i vågorna. :mad:
En Trophy studsar inte - den skär :wink:
Bra observation - sitter två öglor som används för att stabilisera kickern. Det var tyvärr lite oklarheter kring trollingmotorn så den fick stanna hos den gamla ägaren. Blir troligen en ny Suzuki 9.9 med fjärrmanövering osv nästa år. Som nybliven tvåbarnsfar räknar jag inte med alltför mycket trolling i sommar så jag kör med två drivankare och stormotorn tills vidare.
Grattis till båtköpet
Om du skulle vara intreserad så kom upp och var med på Lapplands mästerskapen i Arjeplog den 1-3/7 redan ca 25 team anmälda brukar bli runt 60 båtar
http://www.arjeplogstrollingklubb.com/index.html
Hmm, det vore ju riktigt kul! Troligen är jag dock i Norge och klättrar den veckan. Åker du upp?
Skrov och akterdäck, kan inte bli mycket bättre helt enkelt gillar dem oxå.
Vad gäller riggning kila över till den lokala smedfirman med en flaska årgångswhisky till att börja med, säg sedan till dem att du kommer med en ritning framöver, googla sedan "trophy 2002 bilder" tusen gånger förr eller senare hittar du den rätta rostfria Florida T-toppen!
Lycka till :D
Japp - har en nära släkting som brukar renovera gamla amerikanare - snart ska han få bevisa vad han går för...
Sista bilden är oslagbar finns inte en båt som är så bra disponerad i aktern direkt från fabriken helt enkelt! mvh
Akterdäcket upplevs nästan ännu större än det ser ut att vara! Steget från en 5 meters styrpulpet till en Trophy är enormt!
Tog ett par bilder på en dansk Trophy 2002 i början av maj :wink:
Är ju en av mina absoluta favoritbåtar...
Grym! Snacka om no-nosense! Gillar livflotten på fördäck! Vad körde de för motor?
Suzuki 150 eller 175 var det.
Har du koll på den här bloggen: http://teamtrophy.blogspot.com/
Kör på med några frågor på direkten!
Ett kombiinstrument typ HDS8 eller två HDS5 kombiinstrument (för ökad säkerhet)?
Är en trolling-bar i teak något som jag bör bygga?
Spön på T-top eller spöna i bakkant av pulpit? Kommer troligen att köra spöparavaner.
Fasiken vad mycket att tänka på!
/F
Suzuki 150 eller 175 var det.
Har du koll på den här bloggen: http://teamtrophy.blogspot.com/
Den var ny - snygg montering av masten...
/F
Kör på med några frågor på direkten!
Ett kombiinstrument typ HDS8 eller två HDS5 kombiinstrument (för ökad säkerhet)?
Är en trolling-bar i teak något som jag bör bygga?
Spön på T-top eller spöna i bakkant av pulpit? Kommer troligen att köra spöparavaner.
Fasiken vad mycket att tänka på!
/F
Har du för avsikt att köra i grynniga vatten med hyfsad fart är enligt min åsikt bägge alten för små.....
Vad gäller ekolod klarar du dej med 5tum inga problem dock enligt min åsikt och erfarenhet grynniga vatten/hög fart så kan helt enkelt inte plottern bli för stor!! gärna 50 tum!!! :D
Haha men det blir svårt att se ut då den täcker allt!
PS ska kanske tillägga här trailar du och kommer du till vatten du inte har redan full koll på är ovanstående ovärdeligt, annars kanske något överkurs då, dock plottern lägg merparten av pengarna där ditt absolut bästa hjälpmedel enligt min åsikt iaf
Har du för avsikt att köra i grynniga vatten med hyfsad fart är enligt min åsikt bägge alten för små.....
Vad gäller ekolod klarar du dej med 5tum inga problem dock enligt min åsikt och erfarenhet grynniga vatten/hög fart så kan helt enkelt inte plottern bli för stor!! gärna 50 tum!!! :D
Haha men det blir svårt att se ut då den täcker allt!
PS ska kanske tillägga här trailar du och kommer du till vatten du inte har redan full koll på är ovanstående ovärdeligt, annars kanske något överkurs då, dock plottern lägg merparten av pengarna där ditt absolut bästa hjälpmedel enligt min åsikt iaf
Hmm, mycket klokhet här... Synd att priserna springer iväg så hysteriskt när man går upp i storlek på displayen. Har kikat lite på PC system avsedda för bilar, att få tag på en lämplig dator är inget problem, däremot har jag inte hittat någon skärm som är IP skyddad. Några är iofs MIL specade men då springer nog priset iväg ännu mer. Kanske ett alternativ är en HDS-7 som ekolod/plotter i skitväder och ett PC system med 10.4" skärm för navigering så länge det inte regnar alltför mycket.
Det här verkar vara en bra skärm
https://www.xenarcdirect.com/product.php?productid=16167&cat=251&page=1
Det här tål att funderas på!
/F
Jag kör en 10,4 tum skärm kombi och under transport har jag 3/4 av skärmen som plotter och 1/4 som ekolod eller hela skärmen som plotter och bara kollar djupsiffrorna som jag har framme i stor text. Passar det ekonomiskt så kanske jag handlar ett HDS 5 under hösten men det är inget jag prioriterar, smidigt nu att bara ha en maskin som ska på plats innan man kan starta upp och köra iväg.
Team Trophy har en fin båt och enkelt och snyggt riggad, dessutom helrätt motor.
Hmm, mycket klokhet här... Synd att priserna springer iväg så hysteriskt när man går upp i storlek på displayen. Har kikat lite på PC system avsedda för bilar, att få tag på en lämplig dator är inget problem, däremot har jag inte hittat någon skärm som är IP skyddad. Några är iofs MIL specade men då springer nog priset iväg ännu mer. Kanske ett alternativ är en HDS-7 som ekolod/plotter i skitväder och ett PC system med 10.4" skärm för navigering så länge det inte regnar alltför mycket.
/F
Har du inget behov av AIS leta efter fin beg Lowrance LCX-110 eller 112a
Annat alt är liknande ren plotter (global map) kan vara väsentligt billigare då alla vill ha kombigrejor, dock ekolod kan man ha separat, plotterbilden blir bara större.
Plotterstorlek är mycket en fråga om dina vatten du ska använda båten i, dvs djupare vatten låg fart funkar mindre skärm och omvänt.
Ekolod köpes sedan efter behov dvs grunda skärgårdar i bottenviken mindre svagare lod, norska fjordar kraftfullare.
Dator funkar oxå vet har haft detta ett antal år kan du bara skydda den är den ett utmärkt MYCKET prisvärt alt, dock är skärmen ljussvagare.
Jag har använt Ozi explorer med scannade kort funkade utmärkt men det finns EN stor skillnad här mot exv Lowrance, i en Lowrance kan du mycket snabbt sätta iconer (händelsemärken) för ditten och datten på skärmen pga att dessa är gjorda speciellt för fiske osv.
Datorprogrammen är inte i första hand gjorda för detta visst går det men är mer knapptrycka inblandat kan vara bökigt i gungande båt.
Jag har bla använt en Dell Latitude C400 12 tums dator med GPS puck men även 15 tums skärmar, dock är de stora laptoparna riktiga grisar på ström kan dra 3-4amp ström med kraftfull P4 processor, kan tillägga att 15 tums skärmen ger riktigt bra överblick samt att de scannade korten är MYCKET exakta man blir förvånad faktiskt, klart bättre än mitt Navionics gold kort.
Ska du ha båten för snabba spinnfiske tripper och övrig användning rekommenderar jag dock en plotter som du bara snabbt kan plocka bort blir lite bökigare med en dator som sagt de behöver skydd..... lycka till
/F
Avråder från den skärmen för liten och väldigt dyr, ska du prova dator leta rätt på en hyfsad Dell Latitude C400 eller D400-410 finns billigt men kan behöva viss uppgradering, kanske byte av hårddisk, de är även riktigt bra för mobilt bredband ute på plurret. mvh
Jag kör en 10,4 tum skärm kombi och under transport har jag 3/4 av skärmen som plotter och 1/4 som ekolod eller hela skärmen som plotter och bara kollar djupsiffrorna som jag har framme i stor text. Passar det ekonomiskt så kanske jag handlar ett HDS 5 under hösten men det är inget jag prioriterar, smidigt nu att bara ha en maskin som ska på plats innan man kan starta upp och köra iväg.
Team Trophy har en fin båt och enkelt och snyggt riggad, dessutom helrätt motor.
Hittills har jag kört med ett lowrance 5" kombi och delat skärmen - det har funkat men nu vill jag höja ribban rejält med Trophyn. Tänker lite som du att en stor skärm för plotter och en HDS för ekolod blir rätt optimalt. Då kan man ta motordata till HDS vid transport dessutom.
Har du inget behov av AIS leta efter fin beg Lowrance LCX-110 eller 112a
Annat alt är liknande ren plotter (global map) kan vara väsentligt billigare då alla vill ha kombigrejor, dock ekolod kan man ha separat, plotterbilden blir bara större.
Plotterstorlek är mycket en fråga om dina vatten du ska använda båten i, dvs djupare vatten låg fart funkar mindre skärm och omvänt.
Ekolod köpes sedan efter behov dvs grunda skärgårdar i bottenviken mindre svagare lod, norska fjordar kraftfullare.
Dator funkar oxå vet har haft detta ett antal år kan du bara skydda den är den ett utmärkt MYCKET prisvärt alt, dock är skärmen ljussvagare.
Jag har använt Ozi explorer med scannade kort funkade utmärkt men det finns EN stor skillnad här mot exv Lowrance, i en Lowrance kan du mycket snabbt sätta iconer (händelsemärken) för ditten och datten på skärmen pga att dessa är gjorda speciellt för fiske osv.
Datorprogrammen är inte i första hand gjorda för detta visst går det men är mer knapptrycka inblandat kan vara bökigt i gungande båt.
Jag har bla använt en Dell Latitude C400 12 tums dator med GPS puck men även 15 tums skärmar, dock är de stora laptoparna riktiga grisar på ström kan dra 3-4amp ström med kraftfull P4 processor, kan tillägga att 15 tums skärmen ger riktigt bra överblick samt att de scannade korten är MYCKET exakta man blir förvånad faktiskt, klart bättre än mitt Navionics gold kort.
Ska du ha båten för snabba spinnfiske tripper och övrig användning rekommenderar jag dock en plotter som du bara snabbt kan plocka bort blir lite bökigare med en dator som sagt de behöver skydd..... lycka till
Du helt rätt i att en 5" skärm blir något liten vid krävande navigering. Tyvärr är det så att Umeå har en fantastisk skärgård - den ligger bara en halvmeter under ytan... Så jag skulle helst vilja ha en stor skärm till plottern. Tror inte att en bärbar dator är vägen framåt, då tror jag en fläktlös PC avsedd för bilar är bättre, här finns några att välja bland
http://store.mp3car.com/Car_Computer_Systems_s/25.htm
Här kan man med fördel välja en "primitivare" modell eftersom det inte blir speciellt krävande specifikationer. Kanske med en stabil solid-state hårddisk som är tålig för vibrationer.
Kopplat till en 10.2 " skärm;
971
Sen behöver man lite mjukvara som kan hantera AIS;
http://www.tiki-navigator.com/
Tyvärr måste man nog stå ut men något Windos baserata operativsystem men man kan inte få allt :-)
Fördelarna som jag ser det är att man får ett bra 10.2" system för mindre än 1/3 del av priset för ett normalt 10" kombiinstrument. Systemet kan dessutom uppgraderas med ny programvara och bättre skärm allt eftersom de utvecklas. Nackdelen är att skärmen inte är IP skyddad. Men med ett HDS5 eller HDS7 som kan ta över navigationsansvaret i skitväder borde det ändå bli rätt bra?? Vad tror ni??
Haha kanske du har något där men det blir avsevärt dyrare än en gammal laptop och mindre skärm oxå.
Du får väl testa lycka till
PS det är i skitvädret du behöver din stora skärm.........
PS det är i skitvädret du behöver din stora skärm.........
Sant sant sa grisen!
Har laddat hem demoversionen av TIKI och jag måste nog säga att jag gillar programet! Verkar genomtänkt och ger möjlighet till AIS och waypoints och massor av annat godis. Svaga punkten är helt klart den icke vattentäta skärmen.
/F
Sant sant sa grisen!
Har laddat hem demoversionen av TIKI och jag måste nog säga att jag gillar programet! Verkar genomtänkt och ger möjlighet till AIS och waypoints och massor av annat godis. Svaga punkten är helt klart den icke vattentäta skärmen.
/F
Testa även OpenCPN, ett alldeles fritt opensourceprogram som finns på http://www.opencpn.org
Team Char
2010-06-20, 11:29
Hmm, det vore ju riktigt kul! Troligen är jag dock i Norge och klättrar den veckan. Åker du upp?
Japp jag åker upp med Kockin
Testa även OpenCPN, ett alldeles fritt opensourceprogram som finns på http://www.opencpn.org
Tack för tippset! Finns alltså möjlighet att köra linux eller OSX också. Kanske dax att bygga en hackentosh (dvs en OSX utrustad PC ej tillverkad av Apple).
Har letat några olika förvaringsskåp för Plano boxar. De flesta av mina beten ligger i den tunna 3700 varianten (minns ej exakt beteckning), den som är typ 38 mm eller nåt. Tyvärr har jag inte hittat några bra rack för såna boxar, dock finns det rätt många att välja på om man använder vanliga 5cm tjocka 3700.
Finns massor av olika modeller, dessa verkar vara av bra kvalitet;
http://www.finaddictmarine.com/id3.html
http://www.fpmarine.com/Plastics.htm
http://ssicustomplastics.com/tackle.htm
/F
Japp jag åker upp med Kockin
Lycka till!
/F
Har varit ned i hamnen och funderat lite...
Vad tror ni om att montera en 10.2 " touchscreen avsedd för bil-PC på ett RAM fäste brevid VHF radion. I finväder kan man lätt vinkla ut den mot förarplatsen och en fulväder viker man den i skydd?
983
Om man sen river ut alla mätare utom varvräknare och tilt och monterar något av Lowrance 5" kombiinstrument infällt i instrumentbrädan (som förståss måste snyggas till - det är pollen som gör den speciellt skabbig just idag).
987
Jag gillar verkligen förvaringen av ankarlina, sväljer 50 meter 32-slagen 14 mm ankarlina hur lätt som helst. Har inte landat i vilket ankare det blir med det lutar åt ett Fortress.
984
I fotsteget funderar jag på att bygga förvaring till 2-3 plano 3700
985
Och här rymmer man ännu fler boxar...
986
Fick dessutom ett fint paket med två BFT drivankare och två nya satser med signalraketer :-).
/F
Flodström
2010-06-24, 19:58
Tack för tippset! Finns alltså möjlighet att köra linux eller OSX också. Kanske dax att bygga en hackentosh (dvs en OSX utrustad PC ej tillverkad av Apple).
Ett annat allternativ är i s f att köra PC på en Apple. Finns det mesta för Apple t.ex Windows etc... Då kan du köra Windows OCH OSX parallellt på samma maskin hehehe
Ett annat allternativ är i s f att köra PC på en Apple. Finns det mesta för Apple t.ex Windows etc... Då kan du köra Windows OCH OSX parallellt på samma maskin hehehe
Grundtips köp ett 10 tums marininstrument iaf om instrumentbrädan ser ut på det viset och du inte har för avsikt att ändra radikalt på den ..........
Finns alla möjligheter nu för tiden! Vad jag gillar med Linux och OSX är att de generellt inte är lika hårdvarukrävande som windows och dessutom sjukt stabila! Vill inte behöva smiska datorn när jag är ute med båten!
Grundtips köp ett 10 tums marininstrument iaf om instrumentbrädan ser ut på det viset och du inte har för avsikt att ändra radikalt på den ..........
10 tums plotter/ekolod är nog det som står högst upp på min önskelista, jag stör mig bara på pengen de tar för att öka skärmstorleken. I stort sett borde hårdvaran (förutom skärmen) vara densamma oavsett om det är ett 5" eller ett 10" instrument!?
Hade en premiärtur med familjen igår - otroligt skönt med en liten ruff där lillkillen kan stöka runt. Tror jag har träffat rätt i valet av båt!
/F
10 tums plotter/ekolod är nog det som står högst upp på min önskelista, jag stör mig bara på pengen de tar för att öka skärmstorleken. I stort sett borde hårdvaran (förutom skärmen) vara densamma oavsett om det är ett 5" eller ett 10" instrument!?
Helt rätt men det är säljarens marknad (skulle man kunna tro iaf!)
Skärmar kostar inte så mycket som de vill få en att tro, bara gilla läget och handla till bästa pris, möjligheter finns
Flodström
2010-06-28, 16:18
Finns alla möjligheter nu för tiden! Vad jag gillar med Linux och OSX är att de generellt inte är lika hårdvarukrävande som windows och dessutom sjukt stabila! Vill inte behöva smiska datorn när jag är ute med båten!
Hade en premiärtur med familjen igår - otroligt skönt med en liten ruff där lillkillen kan stöka runt. Tror jag har träffat rätt i valet av båt! /F
Appropå stabillitet, kan ju nämna att vi har 4 Apple-maskiner här hemma. G3 och G4. (OSX). Lite gamla nu då, men fortfarande inga problem att hålla hastigheten. Vi har kört med dom i 10 år nu, aldrig haft ett virus, och använder INGA virusprogram (alla kopplade till internet via fiber) Dock kör vi backup då och då.
Fint med ruff/kajuta för de minsta, hehehe. Men oxå för dom vuxna, bara vänta och se :lol:
Har varit ned i hamnen och funderat lite...
Vad tror ni om att montera en 10.2 " touchscreen avsedd för bil-PC på ett RAM fäste brevid VHF radion. I finväder kan man lätt vinkla ut den mot förarplatsen och en fulväder viker man den i skydd?
983
Om man sen river ut alla mätare utom varvräknare och tilt och monterar något av Lowrance 5" kombiinstrument infällt i instrumentbrädan (som förståss måste snyggas till - det är pollen som gör den speciellt skabbig just idag).
987
Jag gillar verkligen förvaringen av ankarlina, sväljer 50 meter 32-slagen 14 mm ankarlina hur lätt som helst. Har inte landat i vilket ankare det blir med det lutar åt ett Fortress.
984
I fotsteget funderar jag på att bygga förvaring till 2-3 plano 3700
985
Och här rymmer man ännu fler boxar...
986
Fick dessutom ett fint paket med två BFT drivankare och två nya satser med signalraketer :-).
/F
Hmmm.. när man synar de möjligheter din instrumentbräda trots allt ger skulle jag nog skarpt fundera på viss ombyggnad och sedan bygga ett utrymme för en Dell Latitude D410 med 12 tums skärm, kom ihåg de är inte gjorda av glas detta är en överdrift men de är till viss del naturligtvis känsliga för vatten direkt på, skärm respektive tangentbord och till viss del moderkortet, hårddisken brukar funka trots studsande i sjön aldrig haft något som helst problem med denna, har under många år endast kvaddat ett tangentbord (föll offer för en utspilld pilsner!!) samt en förstörd skärm pga av ett takdropp på absolut värsta tänkbara ställe dvs skärmens plastunderkant, vattnet rann ner och orsakade störningar på skärmen och med tiden blev jag tvungen att byta den.
Då ska man komma ihåg att begagnade delar till Dell laptops finns i mängder till bra pris på USA Ebay, skitsak att fixa och kostnaden försumbar, bara en fråga om din händighet.......lycka till om pengar är ett problem kommer du MYCKET långt med en gammal laptop tro mej.
Dock återigen i direkt solljus är deras skärmar svåra att läsa av men kan du skugga den något....
Just hemkommen från en klätterresa till Lofoten - det finns inte bara stor fisk i Norge utan även grymma berg! Fick lite tid till att bottenmeta flundra - men det blev frystorkat i stället :-(.
Appropå stabillitet, kan ju nämna att vi har 4 Apple-maskiner här hemma. G3 och G4. (OSX). Lite gamla nu då, men fortfarande inga problem att hålla hastigheten. Vi har kört med dom i 10 år nu, aldrig haft ett virus, och använder INGA virusprogram (alla kopplade till internet via fiber) Dock kör vi backup då och då.
Fint med ruff/kajuta för de minsta, hehehe. Men oxå för dom vuxna, bara vänta och se :lol:
Jag kör en del grymma beräkningar och simuleringar på jobbet - OSX/Linux är de enda alternativen. Gillar verkligen dessa system, sen man väl fått dem att funka har de en förmåga att bara ticka och gå. Men Windows har också sina fördelar!
Hmmm.. när man synar de möjligheter din instrumentbräda trots allt ger skulle jag nog skarpt fundera på viss ombyggnad och sedan bygga ett utrymme för en Dell Latitude D410 med 12 tums skärm, kom ihåg de är inte gjorda av glas detta är en överdrift men de är till viss del naturligtvis känsliga för vatten direkt på, skärm respektive tangentbord och till viss del moderkortet, hårddisken brukar funka trots studsande i sjön aldrig haft något som helst problem med denna, har under många år endast kvaddat ett tangentbord (föll offer för en utspilld pilsner!!) samt en förstörd skärm pga av ett takdropp på absolut värsta tänkbara ställe dvs skärmens plastunderkant, vattnet rann ner och orsakade störningar på skärmen och med tiden blev jag tvungen att byta den.
Då ska man komma ihåg att begagnade delar till Dell laptops finns i mängder till bra pris på USA Ebay, skitsak att fixa och kostnaden försumbar, bara en fråga om din händighet.......lycka till om pengar är ett problem kommer du MYCKET långt med en gammal laptop tro mej.
Dock återigen i direkt solljus är deras skärmar svåra att läsa av men kan du skugga den något....
Stort tack för dina råd! Disponeringen är instrumentbrädan kan faktiskt bli betydligt bättre. Speciellt i dessa tider när man kan ta in motordata direkt till ett instrument! Det kommer att bli en ombyggnad tids nog...
Kollade runt lite och en 12" dell kan man verkligen få för rätt peng på blocket. Blir faktiskt lite sugen på att prova, gillar jag inte lösningen är ju egentligen inget förlorat. Finns dessutom fina fästen från RAM och "shades" kan man hitta på ebay. Bra att få bekräftat att diskarna håller för båtbruk! Hade planer på en solid-state disk men då verkar det vara onödigt
Hursomhelst, Så länge jag inte får lillbåten såld använder jag det 5" instrument som jag redan äger som plotter. Om/när jag får den såld åker även det instrumentet och då blir det mer kritiskt med navigationslösningen. Som det ser ut just nu verkar dock intresset vara märkligt obefintligt för "lillen" :-(.
Flodström
2010-07-03, 00:58
Just hemkommen från en klätterresa till Lofoten - det finns inte bara stor fisk i Norge utan även grymma berg! Fick lite tid till att bottenmeta flundra - men det blev frystorkat i stället :-(.
Jag kör en del grymma beräkningar och simuleringar på jobbet - OSX/Linux är de enda alternativen. Gillar verkligen dessa system, sen man väl fått dem att funka har de en förmåga att bara ticka och gå. Men Windows har också sina fördelar!
Om du gillar vyer: res till Romsdalen, trollstigen, trollväggen och Romsdals horn. Värre hittar du inte i Norge, ja möjligen "Preikestolen" i Lysefjorden. Lite att bita i hehehe......... :D
Yes, windows har sina fördelar men det ligger bara på programvaruplanet inget annat plan. :rolleyes:
Säger så här vad gäller laptop, vill man skydda en skärm på ett effektivt vis använder man silicon och fogar mellan skärm och plastkant på bägge sidor och underkanten, (underkanten är nämligen den känsligaste punkten rinner vatten in där kommer detta av kapillärkraften att sugas in i skärmen och då är det kört!) skitenkelt bara noga tejpa upp alla ytor där siliconet INTE ska ta, stryka bort allt överflödigt noga sedan avlägsna tejpen kvar blir en mycket smal nästan osynlig fog som håller tätt inga problem då är iaf skärmen klar och det kan regna eller droppa rakt på utan problem dock får vattnet inte fortsätta ner på underdelen.......... :rolleyes:
Men även detta finns det lösningar för, använd din skaparkraft och lycka till.
Hade alltid en identiskt installerad reserv hårddisk med mej ut, behövde aldrig ens ta fram den under ett antal år.
Om du gillar vyer: res till Romsdalen, trollstigen, trollväggen och Romsdals horn. Värre hittar du inte i Norge, ja möjligen "Preikestolen" i Lysefjorden. Lite att bita i hehehe......... :D
Yes, windows har sina fördelar men det ligger bara på programvaruplanet inget annat plan. :rolleyes:
Romsdal är fint! Har varit där flera gånger för att klättra. Dock hann trollväggen rasa innan jag samlat mod för att klättra den :-(.
Hursomhelst, så blev det ett fortress ankare som tyvärr inte ryms i något stuvfack. Jag gillar dessutom inte de pulpitfästen som finns att köpa. Har börjat fila på en egen lösning...
Planen är att bygga ett hållare med perfekt passningen till stammen...
1004
Först tillverkar jag en plugg i MDF - den har samma form som stammen och vinklarna är frästa i 45 graders vinkel...
1005
Hållaren kommer att gjutas i två halvor som sedan sammanfogas med en fläns. Flänsen fixar jag genom att fälla in pluggen i en plywoodskiva...
1006
1007
Sen tejpar jag med packtejp...
1008
...och lägger två remsor vävd glasfiber...
1009
Om allt blir bra gjuter jag andra halvan i morgon!
/F
...gjutingen lyckades!
1010
Eftersom pluggen går att ta isär är det lätt att lossa gjutningen - tejpen följer med pluggen.
/F
I risk att hamna helt off topic, några bilder på en polare från min lilla "hembygd Vallset" Eskil Rönningsbakken, obs killen är proffs, men kör dock alltid utan säkerhetslina :o
"DO NOT TRY THIS AT HOME"
http://www.acatos.es/wp-content/uploads/2009/07/eskil-ronningsbakken-ronn-008.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu91/winterpatriotdotcom/eskil-ronningsbakken-doing-what-he-.jpg
http://u.kaskus.us/3/uag7aq0f.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_LxOaT8cSjzA/Se7jIsibv-I/AAAAAAAAIik/KKn4VO9tSiA/s400/2.jpg
http://www.fadedtribune.com/wp-content/uploads/2009/09/eskil-ronningsbakken-balancing.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_-1rfeKvohVM/Swgc1Eky2QI/AAAAAAAAB_w/KEWzkOHYWxo/s1600/Dangreous-Balancing-Acts-001.jpg
Lite Norge :-)
Hans senaste stunt var ett balansstunt på Burj Dubai, mera om detta i ett Amerikanskt TV show under hösten.
Besök gärna hans hemsida www.globalbalancing.com
Kjelle
Hmm vart är alla hemma, killar i min mage bara man kollar på bilderna:!
Fiskarn0383
2010-07-19, 01:42
Trango snyggt jobbat som vanligt. Hoppas mitt plastjobb som ska påbörjas i veckan blir iallafall funktionellt i jämförelse.
Kjelle Killen måste vara spritt språngande galen eller iallafall borde plockas in på psyket snarast. Jag var arbetsledare vid en skorstens murning(tittade på) idag och var rädd iallafall mestadels av tiden. Var tvungen att intala mig hela tiden att inte ta tag i skorstenen för att hålla i mig. Vore ju synd om jag sabbat den. Hatar höjder. Höga vågor ok men höjder nä fy f-n
I risk att hamna helt off topic, några bilder på en polare från min lilla "hembygd Vallset" Eskil Rönningsbakken, obs killen är proffs, men kör dock alltid utan säkerhetslina :o
"DO NOT TRY THIS AT HOME"
http://www.acatos.es/wp-content/uploads/2009/07/eskil-ronningsbakken-ronn-008.jpg
http://i637.photobucket.com/albums/uu91/winterpatriotdotcom/eskil-ronningsbakken-doing-what-he-.jpg
http://u.kaskus.us/3/uag7aq0f.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_LxOaT8cSjzA/Se7jIsibv-I/AAAAAAAAIik/KKn4VO9tSiA/s400/2.jpg
http://www.fadedtribune.com/wp-content/uploads/2009/09/eskil-ronningsbakken-balancing.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_-1rfeKvohVM/Swgc1Eky2QI/AAAAAAAAB_w/KEWzkOHYWxo/s1600/Dangreous-Balancing-Acts-001.jpg
Lite Norge :-)
Hans senaste stunt var ett balansstunt på Burj Dubai, mera om detta i ett Amerikanskt TV show under hösten.
Besök gärna hans hemsida www.globalbalancing.com
Kjelle
Haha borde inte sidan heta www.globaldåre.com!!!!
Norsk natur är iaf oslagbar i Europa finns BÅDE berg och fjordar makalöst mvh
Haha Kjelle du får nog ändra i nicket lägg in "off topic webmaster" verkar passande!
Tycker vi fortsätter med OT :-)
Här är några bilder från vår senaste klättring i Norge. Det är jag som håller i kameran och min replagskamrat som poserar...
1015
1017
1016
Klättersugen blir man!
Fiskarn; kanske svårt att tro men även jag är tokigt höjdrädd när jag står på en stege. Otroligt konstigt, 500 m upp på en vertikal bergssida är njutning men att fixa med taket är fruktansvärt.
Hursomhelst så sammanfogade jag de två halvorna i morse;
1011
Sen slipade jag bort en av flänsarna som bara fanns där som stöd under sammanfogningen.
1012
Fixade några vinklar med mikroballongspackel...
1013
Såhär tänker jag mig det hela, i stället för min sambos armar kommer två NOA fästen att användas för att fästa hållaren i stävpulpiten. Den kommer att kapas i botten och ett hänglås genom ankarets stam kommer förhoppningsvis förhindra stöld Nu återstår att bygga upp godstjockleken och snygga till alltihop!
Fan vad det är kul att bygga i plast!
/F
1014
Flodström
2010-07-20, 17:01
...gjutingen lyckades!
1010
Eftersom pluggen går att ta isär är det lätt att lossa gjutningen - tejpen följer med pluggen.
/F
Fredrik, snyggt jobbat och intressant ide ang den "Fortress-hållaren" :D
Vad för väv använder du och vilken plast? Från BT eller?
Såg smart ut den lösningen. Funderar på att kopiera din lösning för jag kommer oxå att skaffa ett Fortress då det närmar sig :rolleyes:
"Fan vad det är kul att bygga i plast!"
Helt rätt finns nämligen inget som är omöjligt när man börjar få rutin på det mvh
Fredrik, snyggt jobbat och intressant ide ang den "Fortress-hållaren" :D
Vad för väv använder du och vilken plast? Från BT eller?
Såg smart ut den lösningen. Funderar på att kopiera din lösning för jag kommer oxå att skaffa ett Fortress då det närmar sig :rolleyes:
Kul att du gillar lösningen! Tror den kommer att funka klockrent. Eftersom hållaren är skräddarsydd för ett FX7 blir ankaret väldigt fixerat och jag hoppas den kommer att bli helt tyst. Dessutom vill jag ha ankaret snabbt tillgängligt i fören med flyna hängande utanför båten. Nu behöver jag bara komma ihåg att ta bort hänglåset så är allt redo att användas.
Ankarlinan (50 m, 14 mm) lagras i det förliga stuvfacket. Jag kommer att använda 2 meter kätting med en låsbar karbinhake. Egentligen gillar jag inte lösningar som innefattar kätting eftersom de kräver någon form av länk eller karbinhake för att koppla ankaret. Föredrar en knut alla dagar i veckan. Men eftersom en kätting är bra för ankaret så jag får försöka leva med mina tvivel på "hårdvarulänkar". Reservankare blir ett 5 kg Facett och dessutom har jag två drivankare.
Flodström, blir ett FX11 till din beason? Annars är det nog möjligt att återanvända pluggen om du eller någon annan vill gjuta till ett FX7! I det här fallet använder jag material från biltema. Deras 3 meters remsor i vikten 160 g/m2 är väldigt lämplig för skarpa vinklar. Dessutom har jag märkt att de har en stor åtgång på polyester och att man pga omsättningen får fräsha kemikalier - speciellt viktigt är det att härdaren inte är för gammal... Som ett hobbyprojekt bygger jag en biltaksbåt i epoxy - i det fallet (finbygget) använder jag NM epoxy.
"Fan vad det är kul att bygga i plast!"
Helt rätt finns nämligen inget som är omöjligt när man börjar få rutin på det mvh
Så sant som det är sagt! Kan rekomendera alla som tvivlar på vad amatörer kan åstakomma med lite plast att ta en titt på
http://www.bateau.com/
Grymt många fina hemmabyggen!
/F
Blev en kort utflykt till verkstan idag också!
Godstjockleken är ca 3 mm och fullt tillräcklig. Däremot bestämde jag mig för att plasta förstärkningar där NOA hållarna ska fästas och belastnigen är som högst.
1018
Det är totalt 6 lager 160 g/m2. Jag vet inte om det syns men varje lager är förskjutet ca 5 mm för att ge en mjuk kant (se nedan).
1019
I morgon ska jag slipa och spackla!
/F
Flodström
2010-07-20, 23:46
Fasen, får nog ta och göra ett besök på BT snart :D :D
BTW, ja det blir ett FX-11 hadde jag tänkt. Mest för djupen over here. Kolla i ditt lokala sjökort på djupangivelserna.
Om du sen lägger till en (0), eller två (00), nollor bak djupangivelserna så får du ett hum om vad jag menar ..........
Fasen, får nog ta och göra ett besök på BT snart :D :D
BTW, ja det blir ett FX-11 hadde jag tänkt. Mest för djupen over here. Kolla i ditt lokala sjökort på djupangivelserna.
Om du sen lägger till en (0), eller två (00), nollor bak djupangivelserna så får du ett hum om vad jag menar ..........
Det måste vara ett rätt stort praktiskt problem att hålla kolla på en sån lång lina och förhindra trassel - använder ni repsäck eller hur gör ni?
http://www.nb-trolling.dk/sider/baadteams/baadteams_team_belize.html
Länk till ytterligare ett danskt team som kör Trophy 2002, är verkligen snyggt riggad, gillar dom där trollingbarerna i vinkel.
Länk till ytterligare ett danskt team som kör Trophy 2002, är verkligen snyggt riggad, gillar dom där trollingbarerna i vinkel.
Helt med dej Johan visst är Trophyn läcker!
Dock finns två saker helt strukna på mina båtar det ena är "trollingbar" åtminstone om den går tvärs aktern och det andra "självläns" mvh
Dock finns två saker helt strukna på mina båtar det ena är "trollingbar" åtminstone om den går tvärs aktern och det andra "självläns" mvh
Haha och jag som helt bestämt ska ha båda på nästa båt:D
Tyvärr är det dock inte alla tillverkare som vet hur man gör riktigt bra självlänsar men allt jag har lyckats få reda på från Trophy ägare så funkar deras självlänsar mycket bra. Kanske kan jag eventuellt tillochmed tänka mej ett par Cannon elriggar på nästa projekt:rolleyes:
Håller med - snyggt - även om jag egentligen inte gillar targabågar.
Trophyns länsar är faktiskt helt OK! Jag ska bara installera kulventiler på min båt!
Återigen med dej Johan kollade noga på bilden visst är den riktigt fint riggad helt i min smak både vad gäller dina vinkel trollingbar och targabågen, fattas bara en rejält byggd styrplats som inte är beroende av kapell sen skulle det inte bli mycket bättre helt enkelt dock är det en stor och tung best om man ska traila, men iaf ser man till pris och möjligheter är den mycket svårslagen helt enkelt mvh
PS vad gäller riggar dina Scotty räcker långt inget fel på dem det enda Cannon kan tillföra är då Digitroll IV men till ett saftigt pris normalt, själv har jag kommit över mina till bra pris annars hade jag skitit i dem tro mej.
Trophyn är skitfint riggad helt enkelt kolla aktern finns inte en onödig grej som stör akterut och jag misstänker samtliga förvaringshållare för spön sitter framför dvs alltid ur vägen, alla riggspön sitter på riggarna och svänger med dessa när riggarna vinklas ut, riktigt bra enligt min åsikt mvh
En fråga till Tamtam,
Varför vill du inte ha en trollingbar?
En fråga till Joj,
Varför vill du ha en trollingbar?
Försöker bestämma mig om jag ska bygga en innan jag börjar montera alltför mycket prylar direkt på skrovet...
/F
En fråga till Joj,
Varför vill du ha en trollingbar?
/F
:D Har hittills inte haft det på nån båt bara :D
Gillar tanken på att man kan montera av och på nya prylar ytan att behöva bekymra sej om borrhål, vill man laga borrhålet då gör man bara en träplugg och smäller i och lackar över, sen tycker jag det vore ett kul projekt att se om man kan få det bra :cool: Måste ju synas att båten ägs av en snickare :D
Vill oxå kunna borra in infällda spöhållare som jag har nu så jag kan köra alla sex riggspön rakt bakåt utan att dom är i vägen för dipsylinan.
På Flippern har jag så höga fribord så en trollingbar skulle inte funka.
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/tn_002.jpg
Ska inte säga för mycket om självlänsar rätt konstruerade och på rätt båt fungerar de utmärkt dvs ungefär som en spygatt på ett fartyg då däcket ligger högt över vattenytan, då är de helt rätt annars gillar jag dem inte och föredrar att pumpa ut vattnet med nivåbrytare men allt är naturligtvis en smaksak.
Jag vill inte ha något installerat i aktern som absolut inte behövs ej heller några spön i onödan, trollingbar är enligt min åsikt onödig.
Du som har en Trophy titta på danskbåten så bör du göra (enligt min åsikt) i detalj båtens fina åtkomliga akter kommer helt till sin rätt vid den riggningen och monteringen av riggar och annat.Sidorna upp från akter är oxå rena och fina
En av Cannons fördelar är att det går att montera samtliga spön på rigg självt men detta går att göra på alla fabrikat med lite händighet.
Har du en Trophy försök få till det som dansken bättre blir det inte tycker jag på en Trophy.
Själv har jag nästan identisk riggning men min har ruff så targabågen sitter från rufftaket och upp annars väldigt lika speciellt i aktern dock har jag mina motorer på en förlängning i bak som gör att aktern inte är lika åtkomlig dock är den bra att ha en fot på vid håvning.
Flodström
2010-07-26, 02:44
Självläns funkar bra, men som du säger, däcket måste ligga över vattenytan. Sen är det oxå en typ av föreskrifter som säger att om man har självläns så skall den vara försedd med en ventil (typ kulventil) så förbindelsen: däck-sjö kan stängas av.
Ang trollingbar så har den sina fördelar förutsatt att den verkligen passar på båten (jmf joj´s kommentar) En trollingbar gör att du inte behöver borra fästhål för riggar, el till riggar, spöhållare etc....i båtens reling/skrov. En trollingbar brukar vanligtvis kunna fästat på båtens befintliga räckerör om man inte anv. sig av räckefästen till riggarna. Trollingbaren medför större frihet att montera vad som hälls av det man önskar utan att man behöver tänka på att göra hål i själva båten.
Vid en ev. senare avyttring av båten monteras baren bort och vipps, så syns det knapt att båten har använts till trolling-fiske. Kanske man får mer för båten i det läget (utan en massa borrhål)?
En annan fördel, speciellt på mindre båtar med lågt fribord så får man en extra trygghet mot att falla överbord då man hanterar rigggar, lod etc. vid grövre sjögång. (trollingbaren höjer upp "relinghöjden motsvarande). Så var det på min gamla båt, TG-7200 som hade mycket låg reling i aktern (eg.ett högt liggande akterdäck) :(
Flodström: kan du inte lägga in lite bilder på din trollingbar från TG:n, bland det snygaste jag sett!
Tack för all input! Ska ta mig en funderare på hur det blir! Vore kul att se bilder på din TG Flodström!
Nu är hållaren primad och lackad med PU färg. Totalt 8 lager med mellanslipningar. Blev rätt OK även om jag är helt talanglös när det gäller ytbehandlingar...
1034
1035
1036
1037
Blev riktigt bra - jag är mycket nöjd! Nu saknas bara ett hänglås för att låsa ankaret när jag ligger i hamn!
/F
Förresten,
Finns det någon som säljer fästen för en trollingbar? Jag tänker mig något som har en höjd på kanske 70 mm och flänsar i båda ändarna. Ena för att skruva fast i relingen och den andra flänsen för att skruva fast i en trollingbar av teak...
/F
Flodström
2010-07-26, 16:08
Fredrik, fästet/hållaren blev ju kanon för ankaret. Ser jäkla bra ut.
Ang TG´n och trollingbaren, skall se vad jag hittar, hmmm kolla här:
Flodström
2010-07-26, 16:13
Fästen som baren (i teak) sitter monterade på är plattor i 5 mm marin aluminium, eloxerat hemma av mig själv, hehe och sen klarlackade med en matt lack. Efter ett år såg dom lika dana ut, dock inte teaken, hehe :-?
Fästen som baren (i teak) sitter monterade på är plattor i 5 mm marin aluminium, eloxerat hemma av mig själv, hehe och sen klarlackade med en matt lack. Efter ett år såg dom lika dana ut, dock inte teaken, hehe :-?Snyggt:p:p
Förresten,
Finns det någon som säljer fästen för en trollingbar? Jag tänker mig något som har en höjd på kanske 70 mm och flänsar i båda ändarna. Ena för att skruva fast i relingen och den andra flänsen för att skruva fast i en trollingbar av teak...
/F
http://bigjon.com/store/list.asp?SubTypeID=7&ProductID=84
Det enda jag direkt kom på.
Förresten,
/F
Posta bild på fästytorna på båt.
Själv brukar jag gå till smedgubben med en ritning svetsat och klart skräddarsytt för just din ide och båt.
Dock kan det kosta några kronor men resultatet brukar vara oslagbart.
Fredrik, fästet/hållaren blev ju kanon för ankaret. Ser jäkla bra ut.
Tack! För en gångs skull blev det precis så bra som jag hoppats! Precis såhär vill jag ha ankarsystemet! Lätt åtkomligt, med flyna utanför religen. Jag har en vision om att rigga båten så att den alltid är klar för att använda. Vill inte börja rota efter ankaret när motorn lägger av och vindet ligger på mot ett skär. Dessutom är installationen helt tyst eftersom alla rörliga delar blir fixerade!
Fästen som baren (i teak) sitter monterade på är plattor i 5 mm marin aluminium, eloxerat hemma av mig själv, hehe och sen klarlackade med en matt lack. Efter ett år såg dom lika dana ut, dock inte teaken, hehe :-?
Grymt snyggt!
Snyggt:p:p
Tack!
http://bigjon.com/store/list.asp?SubTypeID=7&ProductID=84
Det enda jag direkt kom på.
Snygga men något överdimensionerade...
Posta bild på fästytorna på båt.
Själv brukar jag gå till smedgubben med en ritning svetsat och klart skräddarsytt för just din ide och båt.
Dock kan det kosta några kronor men resultatet brukar vara oslagbart.
Bilder kommer! Om jag bestämmer mig för att bygga en trollingbar blir det nog en beställning på fästerna. Allt träarbete kan jag göra själv men metall behöver jag hjälp med. Tror faktiskt att en relativt liten installation skulle kunna vara bra. Men det blir ett projekt för vintern!
/F
När du har för avsikt att bygga/konstruera kanske lite special, glöm aldrig kolla båttillbehörs katalogerna, många gånger kan du där hitta beslag osv som går att med viss modifikation få med (nedkapning/omsvetsning etc) kanske spar ett antal moment hos smedgubben de normalt tar dyra pengar för att tillverka.
Dessutom oxå enligt min åsikt undvik trä hör hemma på en Petterssonare eller i skogen bara underhåll, metall eller plast rekommenderas. lycka till
Min båtgranne behandlade sina badbryggor med Owatrol, tror det var 9 lager, efter 5 år så ser dom fortfarande lika fina ut, jag körde något billigt skit som inte höll mer än ett år.
Min båtgranne behandlade sina badbryggor med Owatrol, tror det var 9 lager, efter 5 år så ser dom fortfarande lika fina ut, jag körde något billigt skit som inte höll mer än ett år.
Ja Johan exakt vad jag menade 9 lager riktigt underhåll! mvh
Nu har jag äntligen fått lite tid över för att börja rigga för trolling. Efter några spinnfisketurer har jag insett att det vore bra att undvika en targabåge eftersom den skulle vara ivägen vid den typen av fiske. I stället är planen att montera spöhållarna på pulpiten;
1124
1125
Ser det här vettigt ut för fiske med spöparavaner?
Hur fixerar man hållarna så hårt att de inte vrids av belastningen? I värsta fall funderar jag på att borra ett hål genom pulpit och allt för att fixera med en skruv men helst skulle jag vilja slippa den typen av ingrepp????
Det går att använda alu-klammer då vrids dom inte något.
Team Char
2010-08-21, 11:04
En tunn gummibit eller läderbit mellan röret och hållaren om det inte går att dra åt ordentligt.
Jag skulle försöka ha alla spöhållarna så att spöna pekar rakt upp
Flodström
2010-08-21, 23:28
Hur fixerar man hållarna så hårt att de inte vrids av belastningen? I värsta fall funderar jag på att borra ett hål genom pulpit och allt för att fixera med en skruv men helst skulle jag vilja slippa den typen av ingrepp????
Finns spöhållare där alla 3 hållarna är fastsvetsade till varandra. Det minskar risken till vridning. Vid anv. av singla spöhållare måste nästan uteslutande alla clamps som fäster till räckerören vara av samma material, d.v.s. rostfritt-syrafast. Då kan du dra dom hårt utan att det får konsekvenser för räckerören.
Kolla här:
http://www.jiicee.com/vene_se.html#takila
Nu har jag äntligen fått lite tid över för att börja rigga för trolling. Efter några spinnfisketurer har jag insett att det vore bra att undvika en targabåge eftersom den skulle vara ivägen vid den typen av fiske. I stället är planen att montera spöhållarna på pulpiten;
1124
1125
Ser det här vettigt ut för fiske med spöparavaner?
Testa en bit 3M halkskyddstejp mellan klämma och rör klistrat direkt på röret innan montering
Finns spöhållare där alla 3 hållarna är fastsvetsade till varandra. Det minskar risken till vridning. Vid anv. av singla spöhållare måste nästan uteslutande alla clamps som fäster till räckerören vara av samma material, d.v.s. rostfritt-syrafast. Då kan du dra dom hårt utan att det får konsekvenser för räckerören.
Kolla här:
http://www.jiicee.com/vene_se.html#takila
Tack för länken - fina grejor verkar det vara! Om det inte funkar med halkskyddstejp får det blir någon variant med sammanfogade hållare.
Testa en bit 3M halkskyddstejp mellan klämma och rör klistrat direkt på röret innan montering
Den här lösningen tror jag på - testar så fort jag fixat tejp!
/F
Ska du använda spöparavaner kan det vara bra att eftersom sänka respektive spötopp dvs längst ut-högst upp osv
Jag kör med rostfria spöhållare köpta på blocket, dom har aluminium klämma och dom sitter som berget, ingen fara alls att sätta i ett dipsyspö med stor Dipsy där.
Stort tack för all hjälp - uppskattas verkligen! Tror det kommer att lösa sig med spöhållarna, på ett eller annat sätt!
Några roliga paket har trillat in de senaste dagarna! Jag har funderat väldigt mycket på vilken elektronik jag behöver och hur jag ska lösa hela instrumenterings/navigeringsfrågan. Frågan är inte så mycket vilka instrument jag vill/kan köpa utan snarare vilka instrument som är viktiga för båten säkerhet och för att jag effektivt ska kunna fiska. Vi har förståss alla olika synpunkter och min personliga övertygelse är att det inte hjälper med ett överflöd av information - snarare är det viktigt att man får rätt information.
Som ni förstått blir Trophyn inte en standard djupvattentrollingsbåt utan snarare en båt som till en stor del av tiden kommer att köras på grunda och rätt dåligt mätta vatten. Dessutom är det inte speciellt ovanligt att isen flyttar runt på de stenar som man försöker missa. Under såna förhållanden är synen det viktigaste instrumentet, med lite erfarenhet kan man få en väldigt bra känsla för hur det ser ut genom att studera hur vågorna bryter osv. Självklart är det så att ett bra sjökort/plotter och ekolod är en otroligt viktigt stöd vid den typen av navigering. Så det enkla svaret på mina funderingar är att köpa en 8-10" plotter och ett 5" ekolod av normalt snitt - skulle garanterat funka hur bra som helst.
Men;
10" plottrar är dyra!
Kräver speciellt kartmaterial som ofta innefattar en hel kustrema. Jag fiskar i ett ganska begränsat område och har ingen nytta av sjökort som täcker stora delar av svenska kusten.
Högt pris på kartmaterial gör att man drar sig för att uppdatera eller skaffa sig alternativa kort.
Jag har en känsla av att "livslängden" på en plotter är relativt kort och att den är omodern redan efter några år.
Ett alternativ är att skaffa en laptop som får sköta navigeringen. Fördelen är att vissa programvaror som exempelvis Fugawi kan läsa en stor mängd olika filformat. Man kan dessutom göra en delad navigationsfönster och följa navigeringen via satelifoto (Google Earth). Antagligen rätt irrelevant information vid djupvattenstrollig men faktum är att på satelitdata får man en mycket god bild av grundområden och eventuella stenar. En annan utvecklig som jag tycker mig ana är att fler och fler instrument kan kopplas direkt till PCn, t.ex radar och framåtseende ekolod. Eftersom jag tror att ett framåtseende ekolod typ Interphase escort skulle vara ett mycket bra komplement är den utveckligen väldigt intressant!
I min värld finns det två allvarliga nackdelar med ett PC baserat system - skärmen är inte avsedd för direkt solljus och datorn är inte helt vädersäker.
Som tur är går sånt att lösa. Man kan t.ex. köpa en IP klassad monitor och en speciell marin-PC för tokiga pengar. Eller också köper man en riktig top-monitor som iofs inte är IP-klassad men som har riktigt bra prestanda och som är avsedd för att läsas i direkt solljus. Dessa monitorer finns i olika smaker och färger och är avsedda för bil-PC system. Jag hittade en "värsting", transflektiv och med en kontrast på 1200:1, priset är ungefär 6000:- för en 10.4 "
http://www.cartft.com/catalog/il/1212
Till den kan man iofs köpa en PC avsedd för bilar för ca 2000:- eller också, som jag gjorde, införskaffar man en netbook eller liknande. Skärmen kommer att installeras med ett RAM system, just nu sitter den fast i mitt skrivbord med en "Tough Tray II" men det kommer att se lite annorlunda ut i båten. Netbooken ligger i ett fack i ruffen och matas förståss från batteriet. Det behövs igen mus eftersom det är en touch screen, men om man ändå vill ha en sån lösning kan man köra med en vattentät touch pad (den lilla fyrkanten till höger om datorn). Allt som händer lagras på datorn som jag förståss tar med mig hem.
1127
1128
Tillsammans med detta system kommer jag att köra ett kombiinstrument, kanske en HDS7 som ekolod. Tror att kombinationen blir riktigt flexibel. Nu ska jag fixa till systemet hemma och sen hoppas jag det blir montering i båten framåt helgen!
/F
Fakta är att jag endast hittade ETT fel på mina scannade kort över Stockholmsområdet under åren.....ett fel på större djup helt ofarligt.
Navionics däremot har levererat flera på mycket kortare tid, till och med ett fett grundfel i Ellasundet precis norr om Singö, höll på att kosta mej ett växelhus, kvastjäveln står helt fel mot kortet....varning där!
Att du inte bara fixar skuggning och skydd för en vanlig laptop???
Dock kan en touchscreen vara bra men blir den inte kladdig med tiden?
Körde alltid med laptop minst 12 tum men hellre 15 endast funkade jättebra men några missöden under lång tid, visserligen under tak men tänk på att vanlig kapellplast till rutor är glasklar, formar sej samt lätt att lyfta vid behov, använde mej av detta på den förra vid sämre väder. mvh
Ska du mest fiska i Bottenhavet kommer du mycket långt med ett Eagle Fishmark 500C som lod, HDS som enbart ekolod känns som fet överkurs för mej så länge du befinner dej på grunda vatten.
(Detta är ett tips om du har en tight budget, annars köp naturligtvis det bästa men att det skulle ge så mycket mer fisk vete fan :rolleyes:)
Har du för avsikt att traila över till norska fjordar är saken i annat läge kanske.
Även något äldre S/V lod duger långt om de har hyfsad uteffekt och prestanda tro mej lycka till.
Team Char
2010-08-24, 20:09
Var ned och fiskade utanför Norbyskär i våras och med Fugawi så fick jag att båten ibland gick uppe på Öarna. Har även Garmins Mapchart på laptopen och bytte till det då var båten på rätt ställe men endel grynnor var inte utmärkta på det kortet jag har V7.0
Annars är jag riktigt nöjd med fugawi förutom att det är lite bökigt att göra waypoints
Var ned och fiskade utanför Norbyskär i våras och med Fugawi så fick jag att båten ibland gick uppe på Öarna. Har även Garmins Mapchart på laptopen och bytte till det då var båten på rätt ställe men endel grynnor var inte utmärkta på det kortet jag har V7.0
Annars är jag riktigt nöjd med fugawi förutom att det är lite bökigt att göra waypoints
Ajdå Lennart uppe på öarna med scannade kort!!
Kan säga dej direkt har jag aldrig sett härnere iaf, totalt klockrent, en passage genom Dragets kanal på väg mot Landsort på datorn (smalt sund ca 5m i bredd) exakt rätt varje gång nästan kusligt men som sagt härnere, naturligtvis kan det skilja har aldrig använt kort uppe i era farvatten måste erkännas. mvh
Team Char
2010-08-24, 20:22
Ajdå Lennart uppe på öarna med scannade kort!!
Kan säga dej direkt har jag aldrig sett härnere iaf, totalt klockrent, en passage genom Dragets kanal på väg mot Landsort på datorn (smalt sund ca 5m i bredd) exakt rätt varje gång nästan kusligt men som sagt härnere, naturligtvis kan det skilja har aldrig använt kort uppe i era farvatten måste erkännas. mvh
Kan vara nån iställning på Gpsen men det funkar med garmins programvara och kort.
Men när man ligger och fiskar så nära land och innanför 3m kurvan så får man inte lita på kartan för mycket utan använda synen
Vad använder du för antenn till laptopen??
Om det inte är en bra GPS USB puck skulle jag klart misstänka denna.
Har använt flera själv och Holux är bra för att inte säga den bästa hittills.
Som sagt på grunda vatten kan man inte förlita sej ALLTFÖR mycket på hjälpmedel, synen blir viktigare ju grundare det är oavsett all elektronik ombord mvh
Team Char
2010-08-24, 20:35
Det är en äldre Garmin 128 med NMEA0183 överföring som används
Det är nämligen på det viset att de bästa nyaste GPS puckarna (USB till dator) är klart vassare än nästan alla marina av de bästa fabrikaten detta gäller LGC-4000 HDSens puck oxå (som inte är speciellt imponerande förutom priset)
Dock ska jag inte påstå att den är klart sämre men specen säger att den inte är lika bra till ett avsevärt dyrare pris!
Det är en äldre Garmin 128 med NMEA0183 överföring som används
Ok Lennart ska inte påstå att den inte gör sitt jobb som den ska har ingen aning själv har jag bara använt puckar och kan inte klaga på något vis vad gäller position på scannade kort (och vi har 20 000 öar här :rolleyes:)
Lycka till såg att du var sugen på båtbyte... undrar varför!:D kan det vara den fångade fisken i våras/sommaren som kamraterna kom in med kanske.
Massor av klokhet här i tråden!
Det finns två anledningar till en extern skärm, dels att jag hade svårt att rymma netbooken på instrumentbrädan men dessutom ger två skärmar i båten större frihet att bestämma vad som visas. Jag kan exempelvis rigga netbooken så att jag ser skärmen om jag öppnar ruffluckan. Då kan jag paralellt köra en typ av kartmaterial på netbooken och ett helt annat på touchscreenen. Två skärmar ger också möjlighet till olika skalor eller att köra framåtseende ekolod på den ena skärmen och navigator på den andra.
Tamtam, du har helt rätt i att ett HDS lod är grymt overkill. För närvarande sitter ett X125 i båten och det får antaligen sitta kvar under nästa säsong också. Jag reser rätt mycket i jobbet och besöker USA med jämna mellanrum så ett HDS 7 blir ganska överkomligt om jag passar på när jag är i staterna. Sen finns det möjlighet att köra den som plotter om PC systemet strejkar.
Jag gillar Ozi skarpt - nog så bra som Fugawi på scannat material. Men det börjar dyka upp en "ny" serie av vektorkort i sk S57 format. Över USA kan man gratis ladda ned detta material, medan svenska Sjöfartsverket förståss vill ha betalt för korten. Fördelen är att man kan köpa enskillda kort och att man dessutom kan prenumerera på ett område. Då kan man när som helst ladda ned ett helt uppdaterat kort! Det är dock lite bökigt att använda - de verkar vara livrädda för piratkopiering och för att kunna läsa svenska kort måste programvaran vara kompatibel med kopieringskyddet. Det kopieringsskyddade formatet heter S57/63. När man sen köper Fugawi 4.5 får man efter installation en datorunik kod. Denna kod, tillsammans med namnet på fartygen är nödvändig för att få köpa korten. Om jag förstått det hela rätt levereras korten med ytterligare en kod som måste anges i Fugawi.
/F
Sen man väl gjort detta har man dock tillgång till ett högkvalitatitvt kartmaterial!
Angående navigering i grunda vatten. I somras gick jag för första gången på en sten. Jag skäms dock inte eftersom det var normalvattenstånd och jag befann mig i mitten av en box av fyra prickar. Gissa om jag blev tokig, har inte koll på bestämelserna för prickning men att man inte ska kunna gå mitt i farleden men en Trophy är absurt!
Det är nämligen på det viset att de bästa nyaste GPS puckarna (USB till dator) är klart vassare än nästan alla marina av de bästa fabrikaten detta gäller LGC-4000 HDSens puck oxå (som inte är speciellt imponerande förutom priset)
Dock ska jag inte påstå att den är klart sämre men specen säger att den inte är lika bra till ett avsevärt dyrare pris!
Helt rätt! Om man lusläser specarna på plotters vs PC system inser man att ett PC baserat system rent teknikmässigt når mycket högt till ett betydligt lägre pris och med större frihet att byta ut och uppdatera komponeneter.
Sjöfartsverket har stoa fel på strandlinjerna på äldre sjökort. Det finns vikar där hela stugområden ligger i vattnet enligt sjöfartsverket
Gratisplotterprogrammet OpenCPN läser S57 och BSBkort, och är enligt mitt tycke det bästa för AIS, därför att programmet visar fartvektor för egen båt och fraktfartygen, så att en snabb blick visar om det är kollisionsrisk.
Sjöfartsverket har stoa fel på strandlinjerna på äldre sjökort. Det finns vikar där hela stugområden ligger i vattnet enligt sjöfartsverket
Gratisplotterprogrammet OpenCPN läser S57 och BSBkort, och är enligt mitt tycke det bästa för AIS, därför att programmet visar fartvektor för egen båt och fraktfartygen, så att en snabb blick visar om det är kollisionsrisk.
OpenCPN är faktiskt ett riktigt bra alternativ. Som ett test installerade jag ett Linux OP med OpenCPN och några BSB kort på ett botbar minnessticka. Om hårddisken krashar är det bara att starta om datorn med USB minnet inpluggat och fortsätta navigera. Rätt otroligt att det funkar!
Enda nackdelen med OpenCPN är att programet inte klarar S63 format så sjöfartsverkets kort kommer inte att funka :-(
OpenCPN är faktiskt ett riktigt bra alternativ. Som ett test installerade jag ett Linux OP med OpenCPN och några BSB kort på ett botbar minnessticka. Om hårddisken krashar är det bara att starta om datorn med USB minnet inpluggat och fortsätta navigera. Rätt otroligt att det funkar!
Enda nackdelen med OpenCPN är att programet inte klarar S63 format så sjöfartsverkets kort kommer inte att funka :-(
Vill inte lägga sordi på din entusiasm på något vis men om HDn kraschar har du inget OP vilket normalt gör om laptopen till en tegelsten.
Dessutom tänk på att efter några timmar på sjön kanske hårdare sjö och trötthet kanske kommer smygande, det är då du behöver enkla grejor som visserligen ger dej rätt information men på ett enkelt sätt utan komplicerat arbete bakom, detta fungerar bra hemma i stugvärmen men som sagt därute bör du minimera de komplicerade momenten tro mej när båtjäveln gungar det regnar kanske börjar bli mörkt lite trötthet osv....
Själv använde jag Ozi och i programmet finns ett antal möjligheter till snabbknappar själv använde jag F2 till zoom 50% F3 zoom 100% samt F4 zoom 200% i kortet, dessa knappar var i stort sett allt jag använde under fisket och även om skallen är trött funkar detta att hålla koll på.
Du skriver om framåtseende ekolod visst låter det bra men frågan är om det verkligen behövs kör du fort i grunda (okända) vatten med ett öga på plottern som varnar för just detta dvs grunda vatten med det andra på ekolodet, så fort lodet visar en uppgrundande tendens slår man av på farten här är inte läge att lita på NÅGON plotter oavsett kartmaterial utan man slår helt enkelt av och kollar vad lodet och ögonen säger, kom ihåg att det är mycket ovanligt att du får en lodrät vägg framför dej som klipper växelhuset på bara några meter framåtkörning.
Visst kan det hända ska inte påstå något annat men slår du av och håller koll på plotter och lod samt över relingen är det nog ingen större fara. lycka till
Haha missade att du lagt även Linux (OP) på stickan, skallen blev lite trött kanske :rolleyes:
Haha missade att du lagt även Linux (OP) på stickan, skallen blev lite trött kanske :rolleyes:
Blev lite intresserad här, för att USB minnet skall boota bör/måste du ställa om i datorns BIOS bootlista eller koppla bort alla bootbara grejor framför USB minnet.
Bootning utan HD kan vara knepigt, har du tid beskriv hur du gjorde testet? mvh
Vill inte lägga sordi på din entusiasm på något vis men om HDn kraschar har du inget OP vilket normalt gör om laptopen till en tegelsten.
Dessutom tänk på att efter några timmar på sjön kanske hårdare sjö och trötthet kanske kommer smygande, det är då du behöver enkla grejor som visserligen ger dej rätt information men på ett enkelt sätt utan komplicerat arbete bakom, detta fungerar bra hemma i stugvärmen men som sagt därute bör du minimera de komplicerade momenten tro mej när båtjäveln gungar det regnar kanske börjar bli mörkt lite trötthet osv....
Själv använde jag Ozi och i programmet finns ett antal möjligheter till snabbknappar själv använde jag F2 till zoom 50% F3 zoom 100% samt F4 zoom 200% i kortet, dessa knappar var i stort sett allt jag använde under fisket och även om skallen är trött funkar detta att hålla koll på.
Du skriver om framåtseende ekolod visst låter det bra men frågan är om det verkligen behövs kör du fort i grunda (okända) vatten med ett öga på plottern som varnar för just detta dvs grunda vatten med det andra på ekolodet, så fort lodet visar en uppgrundande tendens slår man av på farten här är inte läge att lita på NÅGON plotter oavsett kartmaterial utan man slår helt enkelt av och kollar vad lodet och ögonen säger, kom ihåg att det är mycket ovanligt att du får en lodrät vägg framför dej som klipper växelhuset på bara några meter framåtkörning.
Visst kan det hända ska inte påstå något annat men slår du av och håller koll på plotter och lod samt över relingen är det nog ingen större fara. lycka till
Du har helt rätt i att man blir dum när man är trött och kall - men om jag fortsätter enligt plan är det otroligt liten risk att jag blir helt utan plotter!
Går disken blir det USB sticka, ryker skärmen kör jag plottern på HDS7an går dessutom den sönder har jag alltid min Iphone med Navionics. Skulle även den ryka får jag väl mäta solhöjden med min gamla sextant :-).
Jag är själv lite osäker vad gäller framåtseende lod och det är definitivt inget som är prioriterat i dagsläget. Men jag följer definitivt utveckligen och jag har en känsla av att tekniken börjar mogna.
Ang linux på USB sticka - prova själv vet jag! Det är väldigt enkelt och fungerar riktigt bra! Här finns mer info;
http://www.pendrivelinux.com/
Ubunto är ett bra och stabilt OS, rekomenderas! Hur uppstarten blir beror litegran på bootloadern, när jag kör från USB håller jag in F12 (tror jag det är) under uppstart, sen väljer jag att boota från USBn och sen är det klart!
Hör av dig om du får problem - och välkommen till Linux stabila värld!
/F
Nu har jag monterat och gjort ett preliminärt test av skärmen!
Plattan som sitter framför ekolodet är en vattentät touchpad som jag använder till att styra datorn som ligger i ruffen.
1144
Det medföljande fästet är utbytt mot ett RAM dito.
1145
Som ni ser blir det rätt trångt. Kompassen skyms tyvärr men sålänge navigatorn är i gång får jag använda den inbyggda kompassfunktionen. I dagsläget är ändå kompassen trasig så jag måste köpa en ny asap.
1146
Skärmens synbarhet i dagsljus verkar OK om än inte fantastisk.
Måste kolla mer på programvaran men det verkar som man endast kan ha båtpositionen mitt i kartbilden - det gillar jag inte eftersom man utnytjar skärmen rätt dåligt. Helst skulle jag vilka ha båtens position i den nedre 1/3-delen av skärmen. Annars funkar det ganska bra!
Kör nu med sjöfartsverkets S57/63 kort från Primar. Verkar vara ett mycket bra kartmaterial!
Innan jag bestämnde mig för Fugawi kollade jag på rätt många andra program. Bäst gillade jag tridentnav, där har man mycket stor frihet att bestämma hur skärmen ska se ut. Det går t.e.x att köra två olika skalor på kartan. Tyvärr behövs ett specifikt kartformat i tridentnav och prislappen sprang iväg alltför mycket. Det är vissa detaljer som stör mig i Fugawi, men jag hoppas att kommande versioner utvecklas vidare.
Tillsammans med en HDS7 plotter/ekolod blir det här bra tror jag!
Haha man är på hugget varje gång du uppdaterar tror jag....
Kolla Ozi har precis den finessen du vill ha "visa mer karta i färdriktning"
dvs du har alltid 2/3 mer av skärm framför dej oavsett riktning funkar skitbra, lycka till
Brottom igen.... har ingen aning om Ozi accepterar dina kort i S serien dock.
Samtidigt har jag litet svårt att förstå varför du inte använder de scannade.
Måste säga att jag inte är så imponerad av Navionics vektor kort direkt, tyckte nästan de scannade var bättre med snabbare zoom var sekundsnabbt på min dell mvh (men detta är naturligtvis min åsikt inget påstående)
Det är väldigt bra med en diskussion - det är väl det som gör forum så värdefulla!
Tyvärr klarar inte Ozi S57, det var egentligen därför jag valde Fugawi. Den största fördelen med Fugawi är egentligen att programmet klarar de allra flesta filformat. Tyvärr får man några nackdelar på köpet. Såvitt jag förstått bygger de kort i S57/63 format som man köper från Primar på samma "rådata" som de tryckta korten så jag har svårt att tro att det är någon skillnad båda är framställda av sjöfartsverket?? Vilken typ av rådata som Navionics bygger sina kort på vet jag faktiskt inte men jag är böjd att hålla med om att de lämnar en del att önska. Med Fugawi behöver man i alla fall inte välja utan man kan köpa nästa alla typer av kort!
/F
Eftersom du verkar vara en som gärna testar saker och ting.
Installera även Ozi och kör det med scannade kort och jämför med Fugawi/S57 kort.
Teoretiskt borde det sistnämnda vara strået vassare men vad säger praktiken???
Någon kostnad torde det inte vara vad jag vet :rolleyes: mvh
Eftersom du verkar vara en som gärna testar saker och ting.
Installera även Ozi och kör det med scannade kort och jämför med Fugawi/S57 kort.
Teoretiskt borde det sistnämnda vara strået vassare men vad säger praktiken???
Någon kostnad torde det inte vara vad jag vet :rolleyes: mvh
Ozi är är helt klart ett mycket bra program - det enda jag stör mig på är att jag tycker att upplösningen är lite för låg på de scannade korten -tror jag är lite miljöskadad när det gäller bildkvalitet men jag föredrar helt klart S57/63 formatet.
Har fått lite mer tid att utvärdera Fugawi, default inställningarna är helt klart INTE anpassade för en snabb båt.
Fick tid över till en testtur idag med modifierade inställningar och det funkar ganska bra. Men det är lite detaljer som stör - det finns exempelvis ikoner på skärmen - men ikonerna är så små att det är nästan omöjlig att styra programet i en gungande båt. Det finns också många möjligheter med Fugawi och liknande program. Att sitta hemma i soffan och i lugn och ro lägga upp rutter är klart bra.
/F
Har börjat fundera på hur den framtida utvecklingen av trophyn kommer att se ut!
Vad jag är nöjd med; Sjöegenskaper och de fria ytorna på akterdäck!
Vad jag är minst nöjd med; Tankmätaren som är kass, lite skruvar och beslag som behöver lite uppmärksamhet (rätt bagatellartat alltså).
Inför nästa säsong kommer en höjning av säkerhetsnivån/driftsäkerhet att prioriteras. Först och främst hoppas jag på en kicker, där en Suzuki 9.9 komplett med trim/tilt och fjärrmanöverering verkar som ett lätt och bra alternativ. En rejäl länspump ska installeras och batteribanken kommer att kompletteras med ytterligare ett batteri. Dessutom måste byta kompass och tankvolymmätare.
Frågor;
Vilket BEP kluster är lämpligt att använda för att installera 1 huvudmotor+1 kicker till 1 startbatteri+1 förbrukarbatteri? Är det kanske enklast att behandla de två motorerna som en enhet?
Vad är det bästa och tillförlitligaste sättet att mäta soppa? Jag har i dagsläget inget instrument som kan ta emot data från en flödesmätare så tyvärr har jag inte den möjligheten. Men jag har sett att det finns både mekaniska och elektroniska lösningen på tankgivareproblemet - några åsikter?
Tacksam för input här!
Flodström
2010-09-19, 23:51
Det ser ut som att du skulle kunne välja samma kluster-lösning som jag har valt till min Beason:
En huvudbrytare med fyra lägen: off, on Batt A, on Batt B, on Batt A+B
(modell:701-S) Om du kompletterar den med ett skiljeräle av modell 710-125A så har du alltid fullt startbatteri innan den slår över och laddar förbrukarbatteriet. Reläet (det här) bryter förbrukarbatteriet i starter så att inga farliga och ödeläggande transienter/spikar når känslig elektronik.
Till det hela (till elpanelen-panelerna) kopplar du oxå in en eller två huvudsäkringar på mellan 50-80A beroende på vad för förbrukare du har
Har du el-riggar, koppla dessa före huvudsäkringarna och avsäkra med egna säkringar (typ 30A/st för Scotty 1116). Då slipper du stå och veva upp loden om en huvudsäkring skulle gå p.g.a. fel i något annat än riggarna
Lillmotorn kopplar du till samma batteri som stormotorn. Stormotorn kopplar du till batteriet utan huvudbrytare i mellan (kolla i manualen för motorn vilket som rekommenderas)
Skall du ha en huvudbrytare mellan stormotorn och startbatteriet bör du välja en större modell än 701-S, en för 500-800A.
Vad för problem har du med tankmätaren, det berättade du inget om.... :rolleyes: Kanske bara att byta ut den som sitter i till en annan typ/modell/fabrikat?
Tack Ramon! Grym koll du har!
Tankmätaren är en Faria som visar 3/4 dels tank när tanken i själva verket är full. Antagligen ett justeringsproblem men jag tror att jag ändå vill byta samtliga komponenter. De börjar vara 13 år gamla och jag det är verkligen inte roligt att känna osäkerhet inför hur mycket soppa man har.
Kollade lite på en Lowrance LMS-400 som man kan koppla till EP prober. Kanske en sån tillsammans med en prob för bränsleflöde och en prob för tankgivare kan vara nåt?
/F
Flodström
2010-09-20, 14:49
Funkar säkert bra det med. Problemet du får då blir att kalibrera hela nya mätarsystemet. Det är inga "plug and play"-prylar, allt måste kallibreras men efter det så har du bra koll på hur mycket soppa som gått åt och hur mycket som är kvar i tanken. Kallibreringen går bl.a. ut på att specifisera tankvolym och hur mycket soppa som är i tanken just då och sen köra tanken tom och sjysstera värdena på instrumenten, om jag inte tar helt fel.
I min Beason blir det en vanlig "i tanken mätare". Vet inte hur bra den är men det kommer att visa sig, hehe :rolleyes:
Kollade igenom manualen för LMS-400 och det verkar ändå var ganska lätt att kalibrera enheten. Dessutom påstår Low att det sällan behövs, precisionen ligger vanligtvis på bättre än 3%. Man anger tankvolym, tankar fullt, kör en tur och bränner 20-30 liter soppa, tankar fullt och jämför med det värde som flödesgivaren gett.
Jag kan nog få tag på ett HDS5X till rätt pris, det är alltså det rena ekolodet utan plotter - är det någon som vet om regionlåsningen till USA är aktiv även på ekoloden?
Om man kan använda ett importerat ekolod i Sverige kan faktiskt ett HDS5X vara ett rätt prisvärt alternativ till en LMS-400.
Hämtade förresten en 1500 kg TIKI kärra idag - leveransen drog ut på tiden men nu är allt klart för vintern!
/F
Normalt brukar jag ta upp båten så sent som möjligt - strax innan isen lägger - men i år bestämde jag mig för en tidig torrläggning för att kolla igenom skrovet ordentligt. Hursomhelst, första snön kom idag och i stället för att fiska öring bland vitpudrade stenar blev det lite pyssel med vinterkonserveringen. Trailern är OK för priset, den blir mest använd för vinterförvaring så kraven är inte så höga. Skrovet är faktiskt i riktigt bra skick - absolut ingenting att anmärka på. Det är lätt att missa skador när man köper en båt som legat i några veckor...
1359
1360
Det är en riktigt riktigt fin båt du köpte.
Redan snö? shit vad skrämmande.
Hoppas det dröjer året ut innan det blir sådant här nere.
Kjelle
Flodström
2010-10-14, 22:12
Snygg båt Fredrik. Ser ju ny ut :shock:
Snö, nä nu jädrar...... stackars jävlar.........Här är det grönt och mellan 8-12 grader ;)
Det är en riktigt riktigt fin båt du köpte.
Redan snö? shit vad skrämmande.
Hoppas det dröjer året ut innan det blir sådant här nere.
Kjelle
Tack - jag är löjligt nöjd!
Sen är det ju så att jag har haft mycket hjälp i båtvalet av generösa personer på forumet!
En av sommaren bästa båtstunder är tveklöst när jag körde hem henne från en fisketur över helt öppet hav dagen efter en rejäl kuling. En rätt grym känsla att marscha i 25 knop i ett så upprört hav utan att det på något sätt kändes dramatiskt eller ens konstigt. Säga vad man vill om Amerikaner men de är duktiga på att plasta kartonger!
Det är definitivt för tidigt för snö - jag är inte alls klar med sommaren...
/F
Snygg båt Fredrik. Ser ju ny ut :shock:
Snö, nä nu jädrar...... stackars jävlar.........Här är det grönt och mellan 8-12 grader ;)
Hmm - egentligen förstår jag inte varför jag bor i Sverige - allt som jag är intresserad av är bättre i Norge... Bara synd att ni är ett U-land när det gäller biokemi ;)
/F
Flodström
2010-10-14, 22:24
Bara synd att ni är ett U-land när det gäller biokemi ;)
/F
Och när det gäller att skydda den vilda laxen :cry: :cry:
Team Char
2010-10-14, 23:13
Och när det gäller att skydda den vilda laxen :cry: :cry:
Tyvärr så är vi inte så duktiga på det häller
Tyvärr så är vi inte så duktiga på det häller
Tycker mig se tecken på att våra politiker börjar inse att det finns pengar att tjäna på ett hållbart fiske. Med lite tur blir det kanske bättre i framtiden. Om de inte hinner bygga ut alla älvar först...
Flodström
2010-10-15, 22:03
Vad är det för dim på Trophy´n din? Vad väger den utan motor? :rolleyes:
Längd 6.13
Bredd 2.44
Tank 310 liter
Vikten har jag ingen exakt uppgift på men runt 1100 kg
Flodström
2010-10-16, 19:01
OK Fredrik. En ganska bred båt i förhållande till längden. Ypperligt för trolling :D
310 lit!!?? Lite avundsjuk på den tanken, hehe Min rymmer "bara" ca 130 lit skulle jag tro :confused:
Vikten låter bra för den båten. Inget snålande med glasfibern/polyestern i det skrovet :rolleyes:
Här lägger isarna och Trophyn sover så sött. Jag har ändå påbörjat planera hur jag ska fortsätta att utveckla båten framåt våren. Även nästa år blir det nog mest spinnfiske - med två småbarn finns det inte riktigt tid för seriös trolling. Därför kommer jag troligen inte att köpa fler riggar eller mast eller nåt sånt, prioriterat är snarare säkerhet och driftsäkerhet.
Hursomhelst, om ni inte visste det så bor tomten i USA, närmare bestämt i Florida :-)
Ett Lowrance LMS400 instrument är inköpt och ska installeras med bränsleflödesgivare och med mekanisk logg. Den mekaniska loggen är mycket viktigt eftersom det är rätt strömt här - dessutom blir den ett bra komplement till GPSen. Viktigaste funktionen blir nog ändå att hålla koll på bränslet och förbrukningen.
Ett batteri ska utökas till två som regleras via ett Blue Sea kontrollsystem.
En Jasco spolpump och en Rule 2000 länspump är inköpta och ska installeras.
En Ritchie magnetisk kompass är inköpt och ska ersätta den trasiga. Skulle egentligen välja en Silva men eftersom all primär navigering sker via GPS och kompassen egentligen mest är en back-up är nog en Ritche fullt tillräcklig.
Luckorna är bortskruvade och ska renoveras under vintern.
Ett solskydd till skärmen ska byggas.
En lösning för att docka in navigationsdatorn ska fixas.
Är också sugen på en Suzuki kicker men med de priser de betingar är det nästan lika bra att byta in 150 hästaren och köpa en nya Suzuki 175 hk. I så fall sker motorinköpet först om några år.
/F
Flodström
2010-11-18, 15:21
Är också sugen på en Suzuki kicker men med de priser de betingar är det nästan lika bra att byta in 150 hästaren och köpa en nya Suzuki 175 hk. I så fall sker motorinköpet först om några år. /F
150 hk på den båten är väll ganska OK? 38kn? Med 175 ökar du kanske toppfarten med 3-4 kn?
Problem som kan uppstå då är att du inte kommer ner till riktigt låg trollingfart men det kan i o f s kompenseras med drivankare eller andra arrangemang
Vikten på motorn skiljer sig nog bara marginellt mellan den gamla 150 och en ny 175 skulle jag tro.
Egentligen är nog 150 hästaren rätt OK, tror att vikten på 150 och 175 hästarna är identiskt - men jag hoppas på lite bättre bränsleekonimi med 175an. Men du har rätt, det kan bli problem med trollinghastigheten.
Skulle faktiskt föredra en kicker, när vi fiskar öring är det oftast på rätt grunt vatten så risken för en sönderslagen propeller är rätt stor.
/F
Vikten är som du skriver den samma på DF150 och DF175.
Samma motor med lite annan bränslestyrning.
Egentligen är nog 150 hästaren rätt OK, tror att vikten på 150 och 175 hästarna är identiskt - men jag hoppas på lite bättre bränsleekonimi med 175an. Men du har rätt, det kan bli problem med trollinghastigheten.
Skulle faktiskt föredra en kicker, när vi fiskar öring är det oftast på rätt grunt vatten så risken för en sönderslagen propeller är rätt stor.
/F
Spinnfiskar du öring, tänk efter, en liten motor går bort direkt för sådant lovar blir alldeles för bökigt att byta hela tiden, har du inte för avsikt att trolla mest så är detta INTE någon bra investering, använd en stor drivmotor hela tiden, så fort stället är genomfiskat bara vrid på nyckeln och testa nästa ställe så funkar det iaf i Stockholmsområdet, tro mej.
En reservpropeller och din egen uppmärksamhet är vad som behövs, dock i de flesta fall är det skäddan som tar smällen.
Jag har gått på ett antal gånger men hittills aldrig kvaddat proppen mvh.
Här ska jag tillägga, om det är så att du driver länge längs långgrunda stränder och använder motorn i backläge av och till kan en mindre motor funka, viktigt är att du lägger lång tid i området, om inte kommer du som sagt bli skitless på att ständigt byta motor för körning till nytt ställe, beror alldeles på hur kusten ser ut, härnere kryllar det av öar och grynnor, kanske inte likadant på din kust men om du känner igen det jag skriver så tro mej :rolleyes: mvh
OK - bra att få det bekräftat!
Spinnfiskar du öring, tänk efter, en liten motor går bort direkt för sådant lovar blir alldeles för bökigt att byta hela tiden, har du inte för avsikt att trolla mest så är detta INTE någon bra investering, använd en stor drivmotor hela tiden, så fort stället är genomfiskat bara vrid på nyckeln och testa nästa ställe så funkar det iaf i Stockholmsområdet, tro mej.
En reservpropeller och din egen uppmärksamhet är vad som behövs, dock i de flesta fall är det skäddan som tar smällen.
Jag har gått på ett antal gånger men hittills aldrig kvaddat proppen mvh.
Här ska jag tillägga, om det är så att du driver länge längs långgrunda stränder och använder motorn i backläge av och till kan en mindre motor funka, viktigt är att du lägger lång tid i området, om inte kommer du som sagt bli skitless på att ständigt byta motor för körning till nytt ställe, beror alldeles på hur kusten ser ut, härnere kryllar det av öar och grynnor, kanske inte likadant på din kust men om du känner igen det jag skriver så tro mej :rolleyes: mvh
Du har antagligen helt rätt i att det blir bökigt med två motorer - jag kanske måste ompröva det där med kicker... Kusten här uppe är en mardröm, grund och väldigt exponerad för de förhärskande vindarna - inga skyddande öar. Stora stenar överallt som dessutom flyttas runt av isen - bra öringsvatten dock! I Somras gick jag på mitt i farleden, i en box mellan fyra prickar! Jag kommer nog att kika på ett framåtseende ekolod i framtiden, finns några varianter som skulle lira fint med min navigationsdator. Funderar på att köpa en risig Vator 14 och renovera till en öringracer - om någon känner till en Vator för rätt peng får ni gärna hojta.
Nu är jag tillbaka från tomteverkstan i Florida. Grymt kul att se vilken enorm uppsjö av båtar som det finns där. Priserna är också löjligt låga. Jag beställde prylarna till en affär som låg nära hotellet sen tog det 10 minuter att hämta upp beställningen. Strax över 4000 SEK för en Low LMS400, Blue Sea batteristyrning, Rule 2000 och en komplett Jasco spolpump. Shoppade lös en hel del rullar också, och ett klass 9 flugspö till kustfisket. Jag är lite förvånad över att det verkar vara rätt få som använder Low LMS400 - inte alls ett dumt instrument. Jag gillar speciellt alla möjligheter som finns att anpassa hur informationen ska visas med analoga resp digitala givare.
Stora behållningen var faktiskt att se alla båtar. Inte alltid toppkvalitet på plastjobben men helt klart innovativa när det gäller fiskeanpassning och mugghållare :D.
/F
Stora stenar överallt som dessutom flyttas runt av isen - bra öringsvatten dock! I Somras gick jag på mitt i farleden, i en box mellan fyra prickar! Jag kommer nog att kika på ett framåtseende ekolod i framtiden, finns några varianter som skulle lira fint med min navigationsdator
Jag har ingen erfarenhet av frammåtseende ekolod, men skulle i första hand satsa på utrustning som jag själv kan uppdatera/komplettera med egen information. Dvs BSBkort (BSB2TIF) och någon av Lowrance HDSmodeller(LCM-fil). Båda systemen kan dessutom användas på sjöar där det inte finns djupkartor att köpa. Det är enkelt att göra egna KAP-filer om du vill använda OpenCPN.
Detta för att ha informationen tillgänglig hela tiden och slippa stirra på ett instrument och varje gång få en ahaupplevelse att stenen ligger där eller där. Jag tycker att det stör fisket
På så sätt kan du lägga in egen information innanför tremeterskurvan med t ex stenar, för grunda områden och bra fiskeplatser och får ett lättöverskådligt sjökort/djupkarta (i datorn och/eller plottern) som du uppdaterar varje vår.
Jag har ingen erfarenhet av frammåtseende ekolod, men skulle i första hand satsa på utrustning som jag själv kan uppdatera/komplettera med egen information. Dvs BSBkort (BSB2TIF) och någon av Lowrance HDSmodeller(LCM-fil). Båda systemen kan dessutom användas på sjöar där det inte finns djupkartor att köpa. Det är enkelt att göra egna KAP-filer om du vill använda OpenCPN.
Detta för att ha informationen tillgänglig hela tiden och slippa stirra på ett instrument och varje gång få en ahaupplevelse att stenen ligger där eller där. Jag tycker att det stör fisket
På så sätt kan du lägga in egen information innanför tremeterskurvan med t ex stenar, för grunda områden och bra fiskeplatser och får ett lättöverskådligt sjökort/djupkarta (i datorn och/eller plottern) som du uppdaterar varje vår.
Låter faktiskt rätt likt den lösning jag kommer att köra på - jag har alltså en laptop som navdator - den är dessutom kopplad till en extern trasflextiv skärm där jag plockar upp sjökortet. Mjukvaran är Fugawi så jag kan välja mellan BSB kort och ENC kort beroende på humör. Eftersom jag har två skärmar kan jag köra BSB kort på den ena och ENC kort på den andra. Eller framåtseende ekolod på den ena och plotter på den andra. Eller scandinavian-trolling på den enda och NMEA 2000 data på den andra... Sen blir det nog även ett HDS-7 eftersom jag har svårt att se att en sonar ersätter ett "vanligt" ekolod. För familjesegling är det rätt praktiskt med både plotter och ekolod i en och samma burk.
Såhär i efterhand måste jag erkänna att det kanske blir en onödigt komplicerad lösning. Ett HDS-8 tillsammas med ett framåtseede skulle nog vara smidigt... Men dyrare och inte lika flexibelt. Dessutom är det roligt att vara eljest.
/F
Framåt seende ekolod....
Om det är så att stenar flyttas av isen i området till nya ställen under vintern kommer du nog troligen inte upptäcka dem före "skäddan" gör det.
En grej jag inte tror på alls, därmed inte på något vis sagt att den inte skulle vara bra iofs, kör man i områden grunda nog för att skäddan ska ta är grundregel no1 endast tomgång enligt min åsikt.
Mycket ovanligt att undervattens bergväggar helt plötsligt sträcker sej mot ytan om du är över djupt vatten för tillfället.
Kör man i grunda vatten är järnkoll på det vanliga lodet din bästa vän, vid minsta uppgrundning slår man av på farten och kollar tendensen ökar eller minskar djupet? samtidigt håller man naturligtvis koll på plottern och blir det riktigt jävligt är endast ögonen ett alternativ, här är elektroniken helt borta endast ögonen duger tro mej mvh
Nja tanken med en sonar har aldrig varit att hitta stenar - det gör man mha förändringar i vågmönster och brott. Däremot tror jag definitivt sonar är ett stöd i dåligt sjömätta vatten - och för att hitta intressanta området att fiska av.
/F
Idag utökade jag netbookens internminne till 4 GB. Anledningen är att jag tyckte att navprogrammet laggade vid högre farter. Jag tror faktiskt det blev rätt mycket bättre men man märker att vektoriserade sjökort är rätt krävande att uppdatera och kräver lite dator.
Såhär ser min båthamn ut med parallell visning av sjökort och satellitdata - observera hur tydligt sandrev syns på satelitbilden!
1804
I dessa vatten är vårfisket efter öring bra.
1805
Aarrg vad jag längtar till sjösättning!
/F
Nu börjar det bli dags att jobba på några projekt jag har inför säsongen. Först ut är att bygga en "shade" till min 10" skärm;
Formen byggs av lackerad spånskiva som brukar ge en bra släppyta. Alla hörn är radiespacklade och sedan tejpade, sen vaxas rubbet för att plastningen ska släppa. Glasfibern skräddas innan jag börjar plasta. Här använder jag 160 g/m2 remsor för att få snygga hörn.
2078
Utan att tänka mig för valde jag expoxy eftersom epoxy på alla sätt och vis är överlägset polyester...
2075
Sen var det dags för avformning... Tur att vi håller på bygga om huset för det krävdes ett 1.5 m koben för att separera formen från plasten...
2076
2077
Någon som tvivlar på epoxys vidhäftning? Nästa gång blir det polyester som inte brukar ställa till några större problem vid avformningen.
Gör om gör rätt!
/F
Haha Fredrik, kan skicka upp ett 2meters koben nästa gång du satsar på epoxi på trä som form.....
Retas lite bara, polyester är skitbra, mycket billigare och form i plåt/formplyfa funkar skitfint, lätt vaxning bara sedan kör, släpper så fort lite luft kommit innanför mvh :rolleyes:
Haha Fredrik, kan skicka upp ett 2meters koben nästa gång du satsar på epoxi på trä som form.....
Retas lite bara, polyester är skitbra, mycket billigare och form i plåt/formplyfa funkar skitfint, lätt vaxning bara sedan kör, släpper så fort lite luft kommit innanför mvh :rolleyes:
Perfekt, jag PMar så för du skicka kofoten med expresspost:D
Nåja - en nytting lärdomm och faktiskt rätt kul såhär i efterhand. Började försiktigt bända med en liten plattmejsel, sen blev det ett huggjärn och svordommar och slutligen stod jag och bände för kung och fosterland med kobenet.
Jag måste nog ändå säga att jag är förvånad över epoxys styrka. När man står där och bänder förstår man bättre vad siffrorna i hållfasthetstabellerna verkligen betyder...
uffejokers
2011-02-15, 20:33
prova att blåsa in tryckluft mellan formen och det ni gjuter så brukar man få det att släppa lättare
mvh uffejokers
prova att blåsa in tryckluft mellan formen och det ni gjuter så brukar man få det att släppa lättare
mvh uffejokers
Det där är ett bra tipps! En del som gjuter skrov med dåliga släppvinklar gjuter in tryckluftsnipplar i formen. Med en bit packtejp på "insidan" döljs själva nippeln i den färdiga produkten. När det är dags att avforma kopplar man bara nipplarna till en kompressor.
/F
Flodström
2011-02-16, 18:51
Man kan t.o.m. förborra hål i formen/pluggen så att det passar till at sticka in en tryckluftpistol i hålet/hålen. Man tätar bara hålet på insidan formen med packtape eller vax. Bara att blåsa på då skiten har härdat :D
Ang. släppmedel så har jag fått goda tips, men före jag lägger det ut på forummet måste jag själv testa metoden ;)
Nja visst är det rätt, iaf om vi pratar stora saker som hela skrov och dylikt men knappast nödvändigt annars, iaf inte om man låter bli epoxi.... :D
Plåt/formplyfa lätt vaxad sällan problem, brukar släppa ganska bra mvh
Jag kommer att starta ett flerårsprojekt till sommaren/hösten och efter att ha insett hur mycket damm som genereras av att bygga en liten båt har ett vinterprojekt varit att bygga en "dammsäkert" förvaring i verkstan. Jag passade förståss på att bygga en förvaring även för mina spön - såhär blev det. Hållarna är Berkley. Rymmer tolv spön så trollinggrejorna får ligga i sin bag i stället.
2181
2182
Lite fokus på mina favoritspön...
2183
Flodström
2011-02-20, 20:43
Skitfint bygge måste jag säga. Och smart, då slipper du få allt belagt med en tjock mjölig massa på många cm :D
Tips: har du ventilation i lokalen, led i.s.f. friskluften/inluften ut i det nybyggda skåpet och låt utluften sugas ut på motsatt sida av lokalen, om du nu inte har punktutsug :rolleyes: Då slipper du få damm in i skåpen vilket kan ske speciellt de dagar då du slipar och dammet står högt i tak ;)
Btw, såg nog att det stod några flugspön i det skåpet, hehe..........
Skitfint bygge måste jag säga. Och smart, då slipper du få allt belagt med en tjock mjölig massa på många cm :D
Tack tack - det blev rätt mycket funderade innan jag satte igång, men jag är riktigt nöjd! Nu kan jag löpa amok med slipmaskinen utan att förstöra massa prylar!
Tips: har du ventilation i lokalen, led i.s.f. friskluften/inluften ut i det nybyggda skåpet och låt utluften sugas ut på motsatt sida av lokalen, om du nu inte har punktutsug :rolleyes: Då slipper du få damm in i skåpen vilket kan ske speciellt de dagar då du slipar och dammet står högt i tak ;)
Det där var riktigt smart - jag måste undersöka om det är möjligt. Det är ett skyddsrumsgarage så väggarna är typ 0.7 m tjocka och gjutna i betong -inget man sågar upp i en handvänding. Man måste verkligen kolla att man inte bygger något man inte får ut genom porten - det krävs mer än en tigersåg för att göra dörröppningen större... Men det finns några friskluftintag och ett av dem råkar sitta i skåpet - det borde vara möjlligt!
Btw, såg nog att det stod några flugspön i det skåpet, hehe..........
Jo jag jobbar lite med mitt flugfiske - mycket kvar att lära, så det är tur att det är roligt ;). Byskeälven ligger ju runt hörnet och det motiverar förståss...
/F
Flodström
2011-02-21, 21:42
Men det finns några friskluftintag och ett av dem råkar sitta i skåpet - det borde vara möjlligt!
Jo jag jobbar lite med mitt flugfiske - mycket kvar att lära, så det är tur att det är roligt ;). Byskeälven ligger ju runt hörnet och det motiverar förståss...
/F
Kan kanske ordnas med några meter ventilationsrör? Men om det kommer dam via inluften så bör du oxå ordna någon form av omkoppling till annan del av lokalen då du inte slipar ;)
Byske Wow! :eek: Avundsjuk........................... inte alls :confused:
TeamScuirus
2011-02-21, 23:06
Hovedforskjellen på DF150 og DF175 er at DF175 har variabel ventilstyring VVT og dermed mye bedre dreimomentkurve. Hadde planlagt å kjøpe DF150 til nybåten, men valgte DF175 etter å ha sett dreimomentkurvene.
Suzuki VVT (http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175_150.html)
Kan kanske ordnas med några meter ventilationsrör? Men om det kommer dam via inluften så bör du oxå ordna någon form av omkoppling till annan del av lokalen då du inte slipar ;)
Det finns några lösningar jag tittar på, jag tror egentligen att man kommer långt med en spånsug och med bra disiplin så man verkligen kopplar den till verktygen som används. Förhoppningsvis kommer det inte behövs så mycket sliparbete ;)
Byske Wow! :eek: Avundsjuk........................... inte alls :confused:
Här i Svedala få vi nöja oss med det lilla... Som tur är har jag bara en dags bilresa till Norge...
Hovedforskjellen på DF150 og DF175 er at DF175 har variabel ventilstyring VVT og dermed mye bedre dreimomentkurve. Hadde planlagt å kjøpe DF150 til nybåten, men valgte DF175 etter å ha sett dreimomentkurvene.
Suzuki VVT (http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175_150.html)
Stort tack - det där var viktig information. Det lutar åt en DF175! Är du nöjd med motorn?
/F
Flodström
2011-02-22, 23:39
Här i Svedala få vi nöja oss med det lilla... Som tur är har jag bara en dags bilresa till Norge.../F
Ja, och inte till vilka älvar som hällst, Saltdal och Beiarelva, Vackrare älvar får man leta efter..........:rolleyes: Lyckost
Och sen Saltstrømmen, med............, för tusan, du bor ju mitt i smeten 8-) :D
Ja, och inte till vilka älvar som hällst, Saltdal och Beiarelva, Vackrare älvar får man leta efter..........:rolleyes: Lyckost
Och sen Saltstrømmen, med............, för tusan, du bor ju mitt i smeten 8-) :D
Det bästa med Umeå är att det går så fort att ta sig härifrån :D
Fixade och trixade med RAM fästet igår. Hittills har pc bara legat och skumpat på britsen - nu är det dags för en seriös montering. Fästet levereras med några olika fästarmar och två fjädrar. Beroende på hur man monterar fjädrarna och armarna kan man variera spänningen som klämmer åt datorn. Det blev lite skruvande för att få lagom spänning och för att inte dölja någon viktig kontakt.
2189
Här syns en variant på fästet
2190
På andra sidan passade den andra varianten bättre;
2191
2192
Det känns rätt stabilt och jag tror inte att det blir något problem med styrkan! Datorn kommer gå sönder långt innan fästet rör på sig - suck - önskar det vore en mac som satt där :-(
/F
Hmmm, här måste jag nog påpeka en sak..
Finns det stöd för skärmen??, risken finns annars att när du kör in i en våg med hyfsad fart så smäller den iväg framåt i båtens riktning, finns risk för att varken denna eller gångjärnen gillar detta, liten varning, annars kan det nog funka som du tänkt dej. mvh
Ok Fredrik, kanske förhastade mej där, antar skärmen inte är så stor och problemet minskar med minskad vikt på densamma....
Nå i alla fall, här har du några bilder på min före detta datorinstallation i båten, bilderna visar en 15,4 tums skärm som sitter i speciell gjuten låda av just det polyester :rolleyes: med stöd för skärmen, den Dell datorn är en blykloss på alla sätt (men jävligt bra, skriver på den nu!) så den behövde stöd på alla ledder, har nog gjutit tre olika lådor/hållare till olika Dell under åren.
Skulle det inte funka bra med din hållare, testa iden gjuten på form lagom avpassad med remsor av dykargummi inuti (Armaflex), bara mäta datorn och plussa på lite. (samt montera på din arm!)
Det är genomprovat tro mej inte ett hickup pga vågor stötar osv, helst vill jag göra dem heltäckande på skärmbaksidan men pulpet och sidoruta tillät inte detta här pga storleken.
Använd dock inte epoxi....... :D mvh bästa hälsningar
Kul att se bilder på hur du löst det-det där ser riktigt bra ut - bara synd att det är gjutet i polyester - skulle aldrig hålla för isen här uppe ;)-.
Ungefär sådär var min första plan men när jag insåg att datorn skulle bli för stor för att sitta direkt på instrumentbrädan tänkte jag om. Nu har jag bestämt att datorn kommer att sitta i ruffen men på en sånt sätt att den kan vinklas ut mot förarplatsen när vädret tillåter. Blir det skitväder kan jag bara vrida in den i skydd och stänga ned skärmen - dator fortsätter ju ändå att leverera data till den externa skärmen som sitter på instrumentbrädan! Datorskärmen är väldigt lätt och vinkeln bakåt stoppas av några klaffar så den kommer inte att brytas. Såhär i efterhand skulle jag nog ha köpt en extern dedikerad bil-pc utan skärm. Dessa är riktigt kompakta och skulle vara perfekt för en permanent montering. Jag vet inte hur "praktiskt" det kommer att bli den bärbara men om jag gillar navigering via PC blir det kanske en fast monterad bil PC i stället någon gång i framtiden.
/F
Ok Fredrik, lycka till, dock mitt bästa och tyvärr dyraste tips är ett dedikerat marin instrument iaf om du sitter under bar himmel... bara lägga på när du besöker banken för den nya Suzuki 175an! mvh absolut bästa hälsningar :D
Haha, jag skulle oxå behöva besöka banken... sitter en 90hästars ganska ny Johnson tvåtaktare där bak, gillar den inte, inte på något sätt, visserligen går eländet när man väl får fart på den, en förgasarmotor.....
Som sagt tidigare, va ute med en kompis häromåret, Yamaha F115 i bak, var inte rörd på ca 3 månader i hamnen, två kolvslag så spann den som en katt..... man stod och gapade....
Finns fina grejor definitivt, bränslesnåla är de oxå de bränsleinsprutade, men som Flodström påpekade, det kostar fläsk att vara miljömedveten/soppasnål och att drivsnurran startar direkt, så är det.... mvh
Visst blir det ett marininstrument om några år - jag blir bara så förbannad över priserna som tas ut av europeiska handlare så fort något är IP klassat. Nåja, ett mindre instrument, typ HDS 7 kombi räcker gott när jag har en 10" skräm för navigeringen.
Moderna japanare är kusligt bra - körde en DF50 på lillbåten och jag måste säga att det är få investeringar som jag varit så nöjd med. Tyst snål och pålitlig. Själv kommer jag att vänta något år innan det blir en ny motor, för närvarande har jag inte så mycket tid över till ren trolling och så länge jag spinnfiskar mest funkar murklan..
/F
Ok lite imponerad här faktiskt, en gammal förgasar Murkla som fungerar klanderfritt, antar det beror på att du har väldigt korta stopp innan du vrider på nyckeln.
I mitt fall låter jag den gamla (fast faktiskt ganska nya) Johnson driva ut till trolling området, därefter fäller jag upp den ur sjön och låter min utmärkta lilla (förgasar) 4T Yamaha trollingmotor driva under dagen, gillar inte den gamla (fast faktiskt ganska nya) Johnson alls, mekarna säger det beror på att motorn är uppfälld, soppan blir felfördelad då i flottörhusen (fyra st!) därav att den blir svårstartad, jävla amerikansk smörja enligt min åsikt men jag hör vad de säger! :D mvh bästa hälsningar!
TeamScuirus
2011-02-24, 00:14
Nå er det ikke bare IP klassifiseringen som er forskjellen på en marinskjerm og en vanlig skjerm. Lysstyrken på eksempelvis HDS serien er bedre enn noen annen skjerm jeg kjenner til og en helt annen klasse enn standardskjermer, samtidig kan disse skjermene med LED bakgrunnsbelysning dimmes ned til tilnærmet null, dette er viktig for nattbruk. I tilegg er marinutstyr bygd robust for å tåle sjokk og vibrasjoner. Tar en med at slikt utstyr bygges i relativt små serier er det ikke vanskelig å forstå at at prisene blir forholdsvis høye. Er enig i at prisene i Scandinavia er alt for høye, men synes at prisnivået i UK ikke er så ille.
Nå er det ikke bare IP klassifiseringen som er forskjellen på en marinskjerm og en vanlig skjerm. Lysstyrken på eksempelvis HDS serien er bedre enn noen annen skjerm jeg kjenner til og en helt annen klasse enn standardskjermer, samtidig kan disse skjermene med LED bakgrunnsbelysning dimmes ned til tilnærmet null, dette er viktig for nattbruk. I tilegg er marinutstyr bygd robust for å tåle sjokk og vibrasjoner. Tar en med at slikt utstyr bygges i relativt små serier er det ikke vanskelig å forstå at at prisene blir forholdsvis høye. Er enig i at prisene i Scandinavia er alt for høye, men synes at prisnivået i UK ikke er så ille.
Haha jodå Scurius visst förstår vi prisnivån, stirrade på en prislapp senast på Erlandssons, gällde en HDS 10, lätt kallsvettig gick man ut...., hmm kanske skulle man skicka ett gruppmejl till Elgiganten, Media-markt osv osv, varför tar ni inte upp marinelektronik på varuutbudet?? (ni säljer ju bil GPSer!)
Oftast bra finansiering och jag tror nog inte serierna är så små som man kan tro faktiskt, bara kolla prisutvecklingen på platt-tv, visserligen säljs det mångdubbelt fler men det finns en hel del båtar oxå......
Och allt tjafset om IP klassning, va fan några o-ringar och gummipackningar, vad är den egentliga kostnaden, ge mej en rulle maskeringstejp, en limpistol och en tub badrumssilicon så ska jag oxå börja IP klassa båtdatorer mvh bästa hälsningar
TeamScuirus
2011-02-24, 19:17
Nå lever jeg av å utvikle elektronikkprodukter for bruk i tøffe marine miljøer, både på åpne skipsdekk og ute i sjøen. så jeg har mye erfaring med hva som trengs.
Har testet mye utstyr i klimakammer, gjort vibrasjonstester og testet i salttåke og UV kammer og det skal til en del skal til for å få utstyr til å overleve i slike miljøer. Er ikke bare litt Sika, tape og noen o-ringer, men utsyret må konstrueres for slik bruk helt i fra kretskortutlegg, komponentvalg til design av selve huset.
Men som jeg skrev over den største forskjellen er de svært lyssterke skjermene. Kjenner ikke til noen som selger 1000 Nits + skjermer til en pris som er noe særlig lavere enn en komplett multifunksjonsjerm i samme størrelse.
Ok Scurius förstår, tro inget annat, i yrkesmässig trafik vintertid i den stormiga nordatlanten förstår jag utan tvekan behovet, det är väl därför Furuno och liknande tillverkare finns...
Men för oss weekend trollare mestadels sommartid kan saken vara i något annorlunda läge, Lowrance är väl ett lysande exempel här! mvh beste hilsen
TeamScuirus
2011-02-24, 19:48
Få som klager så mye som oss weekendfiskere hvis elektronikken streiker;)
Kan jo også være en sikkerhetsrisiko hvis ekkolodd, plotter, radar eller VHF tar kvelden i vanskelige farvann under forhold med vind, tåke eller mørke.
Nå har jeg ekstra plotter/ekkolodd på begge båtene og har med meg en håndholdt VHF til backup, men slikt er det vel ikke alle som har.
Fikk problemer med at ekkoloddsvingeren min løsnet under trollingnorgesmesterskapet for noen år side. Da bar det rett på land og opp på hengeren for å fikse problemet, jeg fisker ikke i blinde:cool: Innsatsen bar frukter, på morgensiden fikk vi en ørret på 8.3kg som ble konkuransens største fisk. Uten ekkoloddet til å spore opp agnfisken hadde vi nok ikke fått denne.
Flodström
2011-02-24, 23:51
Men för tusan TAMTAM inte i helvete skulle jag lita på en ihop taped PC full med sika, gummi och tape.
Klart det är en anledning till att marinelektronik kostar betydligt mycket mer, ja mångfallt mycket mer än vanlig "shitt-consumer-home-electronics" (med 3:e sortering av alla komponenter i tillägg) och som produseras i 100 milj. serier :shock: )
Har sett allt för många exempel på hemmapulare (ursäkta ordet ni Normenn) som fixat till en "ute-elektronik-lek-utrustning", inte minst bland elfiskeaggregat-producenterna (utrustning som sägs skall användas i våt miljö). Som regel vet dom knapt vad en "syrafast bult" är för nått eller vad den används till................ :confused:
Finns bara ett ord: livsfarligt.
Nä, det skall vara utrustning som verkligen tål den miljö det sägs är byggt för och här tror jag att producenter som t.ex Furuno, Simrad och ev Raymarine ligger i topp då det gäller kvalitet på den punkten. Vad Lowrance står är knepigare att säga men kanske efter Ray. :rolleyes:
Bara ett bara ett förtydligande - jag har inget emot att tillverkare tar betalt för sina produkter - vad som irriterar är prisökningen som sker när något skeppas över atlanten. Självklart, en viss prishöjning är helt OK och det skulle jag gladeligen betala men vid en viss punkt blir det rätt smaklöst. UK priser är helt OK i sammanhanget.
Saker och ting måste ställas i rätt proportion, självklart går det inte att jämföra dedikerade marininstrument med en lösning som min... Det är som att jämföra en skoda med en Gländewagen (även om i det här fallet så har min skoda finesser som inte finns på Mercan:-)).
Vi har alla olika utgångspunkt och olika ambitionsnivåer med vår båt och vårt fiske. Jag är verkligen en nybörjare när det gäller trolling och för närvarande finns det andra saker som är viktigare för min utveckling än en stor instrumentpark. Jag tror också att det är lätt att tappa fokus på vad som är viktigt. Det finns inget marininstrument i världen som kan ersätta ögonen och det som finns bakom pannbenet - eller brister bakom pannbenet...
Bara för skojs skull ska jag ta och slakta ett garmininstrument och kolla lite på uppbyggnaden. Bilder kommer senare.
/F
TeamScuirus
2011-02-25, 11:54
Når vi handlr marinelektronikk betaler vi ikke bare for hardware. Siden produksjonstallene er forholdsvis lave utgjør utviklings og vedlikeholdskostnader for software en betydelig del av produktprisen.
De som vil ha mye for pengene skal kjøpe seg en HDS-5 i fra UK. HDS-5 har akkurat samme funksjonalitet som store dyre multifunksjonskjermer, den enseste begrensingen er skjermstørrelsen. HDs har et topp ekkolodd en god og rask plotter som støtter Navionics Turboview, har Ethernet som muligjør nettverking av flere HDSer samt tilkobling av radar og StructureScan. Den har markedets beste NMEA 2000 implementasjon for bla motordata. AIS støttes også. Jeg synes dette instrumentet gjør imponerende mye for prisen. Når en tar med avanse til forhandler i US eller UK må det være svært begrenset hva Lowrance tjener på HDS-5.
HDS-8 & 10 derimot er uforholdmessig dyre siden det i all hovedsak bare er skjermen som er forskjellig fra HDS-5. Satt i går og kikket litt på US priser, kan faktisk få en Simrad NSE12 med gps antenne og BSM-1 ekkoloddmodul for listeprisen for HDS-10 i Norge, og da har jeg lagt til momsen. Og NSE har ikke Geofencing;)
Har tittet på NSE12 i flere dager.
Har du sett de trivelige structure scan filmene og bildene som ligger ute?
NSE og Structure scan ser virkelig trivelig ut.
TeamScuirus
2011-02-25, 12:00
Liker den blå fargepaletten som NSE har på StructureScan svært godt, den høye skjermoppløsningen gjør også sitt.
Og så har vi integrasjonen mot AP24 som er helt rå.
NSE er etter min mening det absolutt beste en kan få i dag. Hadde valgt dette om jeg hadde fått fritt valg i fra alle fabrikantenes produktserier.
Simrad kör väl fortfarande med c-map och där tycker jag oxå man vinner en hel del, i alla fall i mina vatten är c-map det bästa. Jag gillade min gamla Simrad CP mycket men kablar och kontakter var dåliga på den tiden, minnesbatteriet var inte heller nån höjdare...
Polaren kör en CE44 tror jag den heter men inte heller den har varit felfri men det är väl dessvärre knappt ingen modern elektronik som är.
Att kunna integrera autopilot och plotter måste ju vara både kul och praktiskt!
Kan jag använda min LRA2400HD radar på en NSE?
Simrad kör väl fortfarande med c-map och där tycker jag oxå man vinner en hel del, i alla fall i mina vatten är c-map det bästa. Jag gillade min gamla Simrad CP mycket men kablar och kontakter var dåliga på den tiden, minnesbatteriet var inte heller nån höjdare...
Polaren kör en CE44 tror jag den heter men inte heller den har varit felfri men det är väl dessvärre knappt ingen modern elektronik som är.
Att kunna integrera autopilot och plotter måste ju vara både kul och praktiskt!
Hmm Johan, det sistnämnda är inget problem mej veterligt, bara koppla plotterns TX till pilotens RX via 0183 eller 2000 som jag antar i ditt fall med den nya Garmin, därefter bara flytta hårkorset på skärmen till önskad position och trycka "steer to" (eller ange waypoint) så ska den göra detta, gjorde till och med min gamla sportpilot, ruttkörning gick oxå bra men varje kursändring måste man kvittera på piloten.
Här ska jag dock tillägga (vilket jag gjort förut) kom ihåg att antingen avbryta navigering när du är nära position eller ange ny....
Annars kommer du få se en riktig "crazy ivan" med allt ute tro mej :D
Ankomstalarm i god tid påslaget!!
Men för tusan TAMTAM inte i helvete skulle jag lita på en ihop taped PC full med sika, gummi och tape.
Klart det är en anledning till att marinelektronik kostar betydligt mycket mer, ja mångfallt mycket mer än vanlig "shitt-consumer-home-electronics" (med 3:e sortering av alla komponenter i tillägg) och som produseras i 100 milj. serier :shock: )
Har sett allt för många exempel på hemmapulare (ursäkta ordet ni Normenn) som fixat till en "ute-elektronik-lek-utrustning", inte minst bland elfiskeaggregat-producenterna (utrustning som sägs skall användas i våt miljö). Som regel vet dom knapt vad en "syrafast bult" är för nått eller vad den används till................ :confused:
Finns bara ett ord: livsfarligt.
Nä, det skall vara utrustning som verkligen tål den miljö det sägs är byggt för och här tror jag att producenter som t.ex Furuno, Simrad och ev Raymarine ligger i topp då det gäller kvalitet på den punkten. Vad Lowrance står är knepigare att säga men kanske efter Ray. :rolleyes:
Haha Flodström, min gamla Dell är ett levande bevis att det går att komma långt i tuggummibranschen, fungerade skitfint och gör det än idag.
Visst förstår jag att marin instrument av hög klass är dyrare, men när du säger att konsumtions elektronik bara har tredje klassens komponenter och marininstrument så mycket bättre, har tittat en gång i en LCX-19C av en händelse, kan säga direkt att jag blev måttligt imponerad av "klassen" på det hela, som sagt IP klassningen bestod av några stora o-ringar i kabinettet inte mycket mer, ändå var den gamla burken långt ifrån gratis på den tiden det begav sej, 20 000 spänn säkert mvh
Piloten är redan ihopkopplad med 110an med nmea2000 men hade varit häftigt att kunna få upp autopilot info i plottern men troligen väldigt onödigt.
Styra mot wp har funkat bra på dom piloterna jag haft innan och har sluppit "Crazy Ivans" fast jag brukar bara använda det under transport.
[QUOTE=trango;14891]Bara ett bara ett förtydligande - jag har inget emot att tillverkare tar betalt för sina produkter - vad som irriterar är prisökningen som sker när något skeppas över atlanten. Självklart, en viss prishöjning är helt OK och det skulle jag gladeligen betala men vid en viss punkt blir det rätt smaklöst. UK priser är helt OK i sammanhanget.
Hmm Fredrik, frågan är nog om grejorna går över Atlanten längre åtminstone vad gäller Lowrance, förut producerade de i Mexico men jag undrar nog om inte allt görs i Kina idag......
Saker och ting måste ställas i rätt proportion, självklart går det inte att jämföra dedikerade marininstrument med en lösning som min... Det är som att jämföra en skoda med en Gländewagen (även om i det här fallet så har min skoda finesser som inte finns på Mercan:-)).
Vi har alla olika utgångspunkt och olika ambitionsnivåer med vår båt och vårt fiske. Jag är verkligen en nybörjare när det gäller trolling och för närvarande finns det andra saker som är viktigare för min utveckling än en stor instrumentpark. Jag tror också att det är lätt att tappa fokus på vad som är viktigt. Det finns inget marininstrument i världen som kan ersätta ögonen och det som finns bakom pannbenet - eller brister bakom pannbenet...
Helt med dej Fredrik, elektronik är bara hjälpmedel, när det kommer till att verkligen dra fisk då är kunnande och erfarenhet det som fäller avgörandet, finns flera exempel på detta, som sagt fisken skiter i dina grejor lägg allt på rätt plats vid rätt tillfälle så hugger det oavsett, de har nämligen inte gått nån kurs i marinelektronik!:D mvh
Har fått betydligt fler och större laxar med datorn och ett gammalt LCX-15MT som ekolod än med de multifärgburkar/sensorer och annat skit ombord man har idag, så visst går det på budget utan att man behöver fiska sämre.
[QUOTE=trango;14891]Bara ett bara ett förtydligande - jag har inget emot att tillverkare tar betalt för sina produkter - vad som irriterar är prisökningen som sker när något skeppas över atlanten. Självklart, en viss prishöjning är helt OK och det skulle jag gladeligen betala men vid en viss punkt blir det rätt smaklöst. UK priser är helt OK i sammanhanget.
Hmm Fredrik, frågan är nog om grejorna går över Atlanten längre åtminstone vad gäller Lowrance, förut producerade de i Mexico men jag undrar nog om inte allt görs i Kina idag......
Helt med dej Fredrik, elektronik är bara hjälpmedel, när det kommer till att verkligen dra fisk då är kunnande och erfarenhet det som fäller avgörandet, finns flera exempel på detta, som sagt fisken skiter i dina grejor lägg allt på rätt plats vid rätt tillfälle så hugger det oavsett, de har nämligen inte gått nån kurs i marinelektronik!:D mvh
Har fått betydligt fler och större laxar med datorn och ett gammalt LCX-15MT som ekolod än med de multifärgburkar/sensorer och annat skit ombord man har idag, så visst går det på budget utan att man behöver fiska sämre.
Eller som vi lite mer rutinerade klättrare brukar uttrycka det...
"never trust a guy with shiny gear"
:D
Piloten är redan ihopkopplad med 110an med nmea2000 men hade varit häftigt att kunna få upp autopilot info i plottern men troligen väldigt onödigt.
Styra mot wp har funkat bra på dom piloterna jag haft innan och har sluppit "Crazy Ivans" fast jag brukar bara använda det under transport.
Ok Johan missade nåt där men info från piloten får du väl på den lilla skärmen som medföljde vid köpet, såg mycket fin och tydlig ut, önskade ett sådant "human interface" hade medföljt Golden men så var det ikke, blir ett jävla knapptryckande och läsa blinkande dioder vid konfigureringen i framtiden nån gång mvh :rolleyes:
TeamScuirus
2011-02-25, 18:01
Simrad NSE har Navionics Platinum for hele verdensdelen installert på harddisken.
Simrad NSE har en helt annen integrasjon med AP24/28 enn alle ande plotter pilot kombinasjoner. Du trenger faktisk ikke et autopilot kontrollpanel når du har NSE all konfigurasjon og betjening kan gjøres fra NSE. Jeg hadde i såfall installert et AP24 panel på bakdekket og bare hatt NSE som betjening inne i styrhuset. NSE har til og med egen rød Standby/Auto knapp for kontroll av pilot.
Her er noen videoer som viser integrasjonene:
kb0rl_PJO0A
yalNdzYWm7o
_0jQXa08hgg
Vil anta LRA2400HD kan brukes sammen med NSE, men må selvsagt sjekkes med Simrad.
Scurius den där Simrad NSA burken... vilken maskin, verkar riktigt bra men tyvärr kostsam, dock blir man imponerad av tekniken minst sagt!
En riktigt bra plotter kopplad till en likaså riktigt bra autopilot är absolut det bästa elektroniska hjälpmedlet om man lär sej använda grejorna och får rutin på det, ofta är detta ett problem för weekend/säsongs fiskare har jag märkt, desto mer komplicerad elektroniken blir desto viktigare att man ständigt använder den, minnet är kort...... och på våren blir det uppenbart många gånger mvh
Haha Scurius, antar du jobber med Simrad i Kongsberg låt mej veta mvh beste hilsen!
TeamScuirus
2011-02-25, 19:15
Nei, jeg jobber ikke hos Simrad. Jobber med utvikling av utstyr som brukes til oljeleting. BTW, den profesjonelle delen av Simrad er en del av Kongsbergkonsernet, men de fleste ansatte jobber i Horten.
Ok Scurius takk för svaret, borde förstått att du inte jobbet åt Simrad!
Isf hade du haft en Simrad NSE till rätt pris redan! mvh beste hilsen! :D
TeamScuirus
2011-02-25, 19:40
Simrad (Kongsbergruppen) eier ikke Simrad Yatching lenger. Det Scandinaviske private equity fondet Ator kjøpte for noen år tilbake Simrad Yatching fra Kongsberggruppen, Kongsbergruppen sitter igjen med en minoritetspost på 5%.
Simrad Yatching eide 40% av Lowrance, resten av Lowrance ble kjøpt opp og deretter slått sammen med Simrad Yatching. Deretter byttet morselskapet som har hovedkvarter i Oslo navn til Navico som opprinnelig var navnet på et engelsk autopilotfirma Simrad kjøpte i England (AP12 og AP14 er opprinnelige Navicoprodukter). Deretter kjøpte Navico opp B&G, Navman og Northstar, de to siste merkenavnenen er nå i ferd med å bli faset ut.
Hele utviklingsorganisajonen i Navico er nå integrert. De har et senter for autopiloter i Egersund Norge, i New Zeeland driver de med utvikling av Braodband radar, mens kartplottere og ekkolodd utvikles av den gamle Lowranceorganisajonen i USA. Sentrene i Norge og New Zeeland har også vært med på å utvikle deler av software for både Lowrance HDS og Simrad NSE. HDS og Simrad NSE benytter faktisk samme softwareplattform selv om brukerinterfacene er helt forskjellige.
Flodström
2011-02-25, 19:54
Jag är verkligen en nybörjare när det gäller trolling och för närvarande finns det andra saker som är viktigare för min utveckling än en stor instrumentpark. Jag tror också att det är lätt att tappa fokus på vad som är viktigt. Det finns inget marininstrument i världen som kan ersätta ögonen och det som finns bakom pannbenet - eller brister bakom pannbenet.../F
Med den slutsatsen är du banne mig ingen nybörjare. Bare den insikten du visar här gör dig till ett mer eller mindre proffs i mina ögon.
Det är som du säger lätt att mista fokus och det är lätt att glömma bort vad som egentligen är viktigt. Inte ett enda instrument i värden kan ersätta känslan för hugg just en speciell dag då väder och vind stämmer, bara erfarenhetan kan tolka de rätta signalerna...........än så länge :D
Först två bilder för att trösta er som tycker att säsongen känns långt borta där ni bor - det finns alltid nån som har det värre ;)
2297
2298
Det är mycket som står på att-göra-innan-sjösättning listan, just nu planerar jag för att utöka från ett batteri till två batterier. Laddningen kommer att skötas av en Blue Sea Automatic Charging Relay (ACR). Kollar just runt vad jag ska köpa för övriga grejor. Jag behöver minst 3 st ANL säkringshållare och några "Bus Bar" och rätt mycket grov förtennt kabel -det är fasiken inte billigt. För att spara plats överväger jag att montera förbrukarbatteriet under oljetanken. Alla kopplingar och plintar monteras på ett annat ställe. Batteriet monteras förståss i en låda. Till saken hör också att oljetanken är trycksatt och tät. Hur lättantändlig är egentligen tvåtaktsolja?
2299
Vad tror ni - tokigt eller möjligt?
Haha Fredrik vinter för lång tid ser det ut som däruppe i norr.............
Vad gäller brännbarheten på tvåtaktsolja så skulle jag tro att detta inte är ett prioriterat problem på något vis, finns värre tro mej mvh absolut bästa hälsningar! PS nån gång när Trophyn är fint utrustad traila till Grisslehamn/Understen och prova vattnen därute, båten du har KRÄVER detta HELT ENKELT och en trivsam semester kan det vara! :D
Hej Fredrik, kopplingsplintar, säkringshållare och dylikt kan du hitta billigt hos:
www.greatlakesskipper.com
Great Lakes Skipper säljer också färdiga kablar med pressade kopplingar.
Fick precis hem några 70mm2 kablar. OM jag minns rätt sä är ligger priset på 3,5$/fot färdig med kabelsko.
Jämförd med Ebay priset 7,3$/fot utan kabelsko.
Men då är det deras färdiga längder som gäller.
Great Lakes skipper köper ju upp båtbyggare och tillbehörsbutiker som gått i konken.
Massa av grejerna de säljer är Bayliner, Trophy, Mako och Maxxum(plus många andra).
Tror de köpte upp hela Brunswick koncernen när denna stöp i konkurs under 2008.
Lycka till, hojta gärna till om du undrar något kring import.
Mvh
Kjelle
Haha Fredrik vinter för lång tid ser det ut som däruppe i norr.............
Vad gäller brännbarheten på tvåtaktsolja så skulle jag tro att detta inte är ett prioriterat problem på något vis, finns värre tro mej mvh absolut bästa hälsningar! PS nån gång när Trophyn är fint utrustad traila till Grisslehamn/Understen och prova vattnen därute, båten du har KRÄVER detta HELT ENKELT och en trivsam semester kan det vara! :D
Bra att få det bekräftat att det inte borde bli något problem med monteringen! När båten är riggad kommer jag absolut börja åka både söder, öster och västerut. Fina vatten i Nord-Norge där flundrafiske hägrar... Finnarna är också rätt flitiga trollare och söderut finns det massor av vatten som jag skulle vilja utforska. Om några år med äldre barn, ny motor och en bil som får dra 2000 kg....
Hej Fredrik, kopplingsplintar, säkringshållare och dylikt kan du hitta billigt hos:
www.greatlakesskipper.com
Great Lakes Skipper säljer också färdiga kablar med pressade kopplingar.
Fick precis hem några 70mm2 kablar. OM jag minns rätt sä är ligger priset på 3,5$/fot färdig med kabelsko.
Jämförd med Ebay priset 7,3$/fot utan kabelsko.
Men då är det deras färdiga längder som gäller.
Great Lakes skipper köper ju upp båtbyggare och tillbehörsbutiker som gått i konken.
Massa av grejerna de säljer är Bayliner, Trophy, Mako och Maxxum(plus många andra).
Tror de köpte upp hela Brunswick koncernen när denna stöp i konkurs under 2008.
Lycka till, hojta gärna till om du undrar något kring import.
Mvh
Kjelle
Superbra tipps! Där fanns det lite att välja på.. :)
Nja vad gäller Great lakes skipper grejor vill jag nog tillägga, visste köper de upp konkursgrejor... man kan ju fråga sej varför...
USA kvalitet kanske, mitt råd handla kvalitet hemifrån, åtminstone vad gäller el mvh
Flodström
2011-03-10, 20:44
Jag har köpt allt av cablage från två säljare på eBay bättre kvalitet får man leta efter och billigare än här hemma (man får ju allt hem i brevlådan oxå):
Genuinedealz har det mesta du skulle behöva, i alla fall av cablar och kontakter:
http://stores.ebay.com/Genuinedealz?_trksid=p4340.l2563
Mycket bra service och skickar snabbt.
Så har vi Gregs Marine Wire Supply, som har varit något rimligare:
http://stores.ebay.com/gregsmarinewiresupply
Greg som har butiken är utroligt hygglig och hjälpsam. Han skickar på billlgast tänkbara sätt, bara fråga. Just nu håller dom på att flytta butiken så den har varit stängd ett tag. Öppnar snart skulle jag tro.
Båda dom här butikerna säljer kabel av högsta kvalitet.
Btw, har lite 67mm2 till övers, och får kanske andra dim oxå till övers men har ingen översikt just nu. Blir först i slutet av april tippar jag. ;)
Flodström
2011-03-10, 20:55
Nja vad gäller Great lakes skipper grejor vill jag nog tillägga, visste köper de upp konkursgrejor... man kan ju fråga sej varför...
USA kvalitet kanske, mitt råd handla kvalitet hemifrån, åtminstone vad gäller el mvh
Där är jag enig i. Köper du färdiga kablar med krympplast påkrymt etc så har du inte en susning om kabeln är förtent? Inte heller får du veta antal kardeler och trådar i kabeln. Kan bli en riktig flopp.
En gång kjöpte jag några "grova" startkablar här på Europris. Tänkte använda dom till en båtel installation. Då jag klippte bort krokodilklämmorna visade det sig att de grova kablarna innehåll nästan bara plast. Mitt inne i plasten var något som var max 5 mm2 och ytterdiametern på plasthöljet runt var ca 12-15 mm !!??
Dom var specade till 2-300A, hahaha, tur jag aldrig använde dom :o
Tack all ni som kommer med råd och synpunkter - ni är till en stor hjälp!
Nu är orden lagd. Det blir Hjertmans som levererar. Det är en halvstor order så vinsten med att handla från US blev inte så stor. I år byter jag bara kretsarna runt batteriet, nästa år fortsätter jag och drar ny el fram till kopplingspanelen också.
3 st 300A ANL säkringshållare och 150 A Bus-Bar blir från Blue Sea Systems. Jag gillade inte Skyllermarks stänkskydd som skruvas fast permanent ovanför hållaren - tror det kan blir väldigt trångt att byta säkring. Stänkskydden på Blue seas säkringshållare kan knäppas loss och då har man hela hållaren tillgänglig. BEH har också fina säkringshållare men där var stänkskyddet svart och inte transparent så det blir svårt att se vilken säkring som rykt.
Kabel, kabelskor och krympslang blir Skyllermarks. Jag har gått upp ett steg i area från deras och Blue Seas rekomendationer. VHF (Standard Horizon GX1500) och nödlänspump (Rule 2000) kopplas direkt till batteriet med 2*6 kvadrat kabel. Länspumpen regleras via en nivåbrytare och jag kommer även koppla in en siren som börjar tjuta om tillkoppling sker.
Jag tror det blir bra - det är klart, det går alltid att förbättra ytterligare men det känns ändå som jag lagt mig på en rimligt hög nivå.
/F
Det där var lite rent "skitsnack" Tamtam.
Jag köpte mina Hella LED lampor där, är de bättre om jag köper de på Hjertmans?
Alla mina BEP marine brytarpanel och skiljerelän köpte jag på GLS, är dessa bättre om man köper de på Comstedt till tredubbla priset?
De flesta båttillverkarna kör med Anchor kablar och kabelskor(givetvis förtennade), med andra ord precis samma grejer som Comstedt säljer till tre-fyra dubbla priset.
Visst skall man hålla sig borta från alla möjliga billiga "No name/No Brand" prylar, men det gäller precis samma sak här hemma.
Hella, Shakespeare, Seastar, Lowrance, GoLight, PLano,Faria, Teleflex, Attwood, rule, bombardier, T-H Marine alla dessa och flera hundra andra tillverkare finnes i GLS sortiment, alla produkter är samma som säljs här hemma........bara mycket billigare.
:rolleyes::D:)
Som sagt gör alltid lite research innan du beställer.
Mvh
Kjelle
Flodström
2011-03-15, 15:37
Blir skitfint det där Fredrik.
Blue-Sea-Systen körde jag med i förra båten. Funkade perfekt och är säkert lika bra som BEP.
Ang Kjelles uttalande så har han helt rätt i att kvalitetsprylar på comstedt Hjertmans, Skyllermark, Sverige, Norge, etc, kostar 2-4 ggr mer än vad de samma kvalitetsprylarna kostar i USA (t.ex Blea-Sea-System, Anchor, BEP etc etc....) :rolleyes:
(tror dock att TAMTAM måste har aktier i Skyllermark´s Koncernen :mrgreen: )
;)
;)
Eller också har han råkat sälja sina aktier i Great Lake Skippers ;) ...
Det där var lite rent "skitsnack" Tamtam.
Jag köpte mina Hella LED lampor där, är de bättre om jag köper de på Hjertmans?
Alla mina BEP marine brytarpanel och skiljerelän köpte jag på GLS, är dessa bättre om man köper de på Comstedt till tredubbla priset?
De flesta båttillverkarna kör med Anchor kablar och kabelskor(givetvis förtennade), med andra ord precis samma grejer som Comstedt säljer till tre-fyra dubbla priset.
Visst skall man hålla sig borta från alla möjliga billiga "No name/No Brand" prylar, men det gäller precis samma sak här hemma.
Hella, Shakespeare, Seastar, Lowrance, GoLight, PLano,Faria, Teleflex, Attwood, rule, bombardier, T-H Marine alla dessa och flera hundra andra tillverkare finnes i GLS sortiment, alla produkter är samma som säljs här hemma........bara mycket billigare.
:rolleyes::D:)
Som sagt gör alltid lite research innan du beställer.
Mvh
Kjelle
Jag ligger raklång här!
Naturligtvis gällde inlägget sk no-name grejor, inte märkesprylar, blev lite fel kanske, måste erkänna att det var länge sedan jag kollade upp GLS verkar som de skärpt upp nivån och som sagt hittar man kända direkt jämförbara grejor till lägre (sk "gnet" pris är jag all over det vet du! :D
Men som sagt finns en hel del skit oxå därborta.. mvh
Som jag skrev tidigare. mina kablar (alla) numera i båten är av amerikansk militär kvalitet och vilken kvalitet aldrig sett på maken!
Lite styva och oböjliga dessutom svåra att skala men jag är helnöjd, som sagt kommer från ett företag inom toppteknik, vore man riktigt rättvis skulle man nog kanske föra upp detsamma på "sponsorlistan"........ :rolleyes: mvh
Jag har pysslat lite med skärmskyddet på sistonde. Ny form är byggd och förberedd på identiskt sätt som den förra formen. Enda skillnaden är att epoxy är utbytt till polyester;
2332
Avformningen gick hur lätt som helst;
2333
Kommer att krävas lite spackling men det kan nog bli OK.
2335
2336
Angående diskussionen Amerikansk vs Svensk måste jag ändå säga att amerikaner är överlägsna på att namnge produkter. Jag har ingen aning vad ett sånt här skärmskydd heter på svenska. I USA heter de coola saker som "raptor cap"... direktöversättning till rovdjursmössa låter inte rätt i munnen...:D
Finnishstallion
2011-03-18, 16:19
Ser fint ut det där? Hur gör du med kanterna för att få dem runda o fina. har kläm på hela prodecuren men inte hur man gör med kanterna
Innerhörn är spacklade med vanligt snickarspackel, sedan slipade och tejpade. Ytterkanterna är fixade med mitt favoritverktyg tillsammans med latexhandskar och gummiklubba - överhandsfräsen;
2337
I det här fallet skulle det gå lika bra att vinkla trissan på cirkelsågen...
Bara fråga på om det är något mer du undrar över!
/F
Flodström
2011-03-18, 21:21
Jag har pysslat lite med skärmskyddet på sistonde. Ny form är byggd och förberedd på identiskt sätt som den förra formen. Enda skillnaden är att epoxy är utbytt till polyester;
Angående diskussionen Amerikansk vs Svensk måste jag ändå säga att amerikaner är överlägsna på att namnge produkter. Jag har ingen aning vad ett sånt här skärmskydd heter på svenska. I USA heter de coola saker som "raptor cap"... direktöversättning till rovdjursmössa låter inte rätt i munnen...:D
Skitsnyggt jobb fredrik. Kanske jag skulle lura över dig hit för att gjuta delar i båten min, så hjälper jag dig med elen hehehe :D :lol:
Flodström
2011-03-18, 21:34
Hmmm, jänkare och ang att namnge produkter: finns väll inget värre än då det kommer till färgbeskrivelser, t.ex va fan är "Root Beer", Fl. Cerise eller Bonefish Tan?? Snacka om fantasi, hehehe :lol:
"Raptor Cap" var ju oxå en helskön beskrivelse av ett skärmskydd :rolleyes:
Kolla bara alla olika namn på deras skeddrag, helt omöjligt att hålla koll på.
Mvh
Kjelle
Flodström
2011-03-18, 22:25
Kolla bara alla olika namn på deras skeddrag, helt omöjligt att hålla koll på.
Mvh
Kjelle
Äh, då blir man färdig för psyket (psykiatriskt sjukhus) :confused:
:lol:
Blir skitfint det där Fredrik.
Blue-Sea-Systen körde jag med i förra båten. Funkade perfekt och är säkert lika bra som BEP.
Ang Kjelles uttalande så har han helt rätt i att kvalitetsprylar på comstedt Hjertmans, Skyllermark, Sverige, Norge, etc, kostar 2-4 ggr mer än vad de samma kvalitetsprylarna kostar i USA (t.ex Blea-Sea-System, Anchor, BEP etc etc....) :rolleyes:
;)
Nejdå, har inga aktier någonstans längre, som tur är, fy fan kostade för mycket i slutänden, dock gillar jag kvalitet dvs säker sådan och här tycker jag Skyllermarks grejor inte är fel även om de är dyra, men Great Lakes Skipper kan säkert oxå leverera bra grejor till bra pris men man bör ha kollen då på vad man köper vilket Kjelle verkar ha men då kanske inte riktigt andra. mvh
Skitsnyggt jobb fredrik. Kanske jag skulle lura över dig hit för att gjuta delar i båten min, så hjälper jag dig med elen hehehe :D :lol:
Om du anade hur faktiskt lätt det är Flodström, skaffa en riktigt bra halvmask med gasfilter, typ Sundströms, det första man gör, sedan billiga penslar för engångsanvänding samt alurollers och några gamla plast/förpackningsbehållare för att blanda plast och härdare och kör igång, var noga med att all matta ska vara tillskuren/passa perfekt från början på sidan upplagda på hög, bara lägga på vartefter de behövs, dock mycket noga de ska vara väl och noggrant tillpassade för när du väl blandat finns ingen tid för detta, grundtips se till att dina mattor passar direkt, resten är bara arbete mvh lycka till
PS ska du fästa på gammal redan genomhärdad plast var noga med att ta bort all gelcoat/topcoat osv med grova papper ned till ren råplast så hugger det av helvete inga problem tro mej
Flodström
2011-03-19, 00:01
Nejdå, har inga aktier någonstans längre, som tur är, fy fan kostade för mycket i slutänden, dock gillar jag kvalitet dvs säker sådan och här tycker jag Skyllermarks grejor inte är fel även om de är dyra, men Great Lakes Skipper kan säkert oxå leverera bra grejor till bra pris men man bör ha kollen då på vad man köper vilket Kjelle verkar ha men då kanske inte riktigt andra. mvh
Det är då tur att du inte har aktier längre, hehehe rena förlustaffären med dagens fallande kurser :o
Ang GLS så tycker jag personligen att dom inte är speciellt billiga och verkligen inte på frakten :confused:
I varje fall så är det min personliga erfarenhet med dom, Dessutom så svarar dom nästan alldrig på en mail. Försökte bl.a. köpa båtstolar av dom en gång men fick inte någon respons på det :(
Vat man vad man vill ha så är det inte normalt inte några problem att köpa från t.ex. USA till minst halva priset (med frakt och tull etc.) . Men att changsa på nått bara för att det är billigt, nä då är svaret givet....
Jag är ganska lättlurad :D. Blir kanske en klättertur till Nissedal i sör-Norge nästa sommar - det kanske blir tillfälle att titta förbi och kolla på Beasonen - och stereon...? Klätterpolaren är också fast i DIY-stereo träsket...
Jag har rest rätt mycket i jobbet i USA och har en del samarbeten där borta. Jag tycker det är ett rätt intressant land. Kontrasterna är enorma och ibland undrar man om de verkligen landade på månen. Men om de verkligen vill göra något bra då kan de verkligen komma med något riktigt bra. Som ni säger, det gäller att veta vad man ska leta efter.
Det är då tur att du inte har aktier längre, hehehe rena förlustaffären med dagens fallande kurser :o
Ang GLS så tycker jag personligen att dom inte är speciellt billiga och verkligen inte på frakten :confused:
I varje fall så är det min personliga erfarenhet med dom, Dessutom så svarar dom nästan alldrig på en mail. Försökte bl.a. köpa båtstolar av dom en gång men fick inte någon respons på det :(
Vat man vad man vill ha så är det inte normalt inte några problem att köpa från t.ex. USA till minst halva priset (med frakt och tull etc.) . Men att changsa på nått bara för att det är billigt, nä då är svaret givet....
Jag har aldrig handlat från GLS men vad jag gillar är det stora utbudet av rätt udda prylar. Kan nog bli någon order där när nästa båt ska utrustas.
/F
Flodström
2011-03-20, 03:19
Jag är ganska lättlurad :D. Blir kanske en klättertur till Nissedal i sör-Norge nästa sommar - det kanske blir tillfälle att titta förbi och kolla på Beasonen - och stereon...? Klätterpolaren är också fast i DIY-stereo träsket... /F
Stackars jävel :mrgreen:
Jag har aldrig handlat från GLS men vad jag gillar är det stora utbudet av rätt udda prylar. Kan nog bli någon order där när nästa båt ska utrustas. /F
Hel sant, tycker oxå att dom har massor av udda prylar. Tror det var där jag hittade mina skrovgenomföringar till självlänsarna (2" syrafast, med 4" ventiler) :D
Flodström
2011-03-20, 03:25
Om du anade hur faktiskt lätt det är Flodström, skaffa en riktigt bra halvmask med gasfilter, typ Sundströms, det första man gör, sedan billiga penslar för engångsanvänding samt alurollers och några gamla plast/förpackningsbehållare för att blanda plast och härdare och kör igång, var noga med att all matta ska vara tillskuren/passa perfekt från början på sidan upplagda på hög, bara lägga på vartefter de behövs, dock mycket noga de ska vara väl och noggrant tillpassade för när du väl blandat finns ingen tid för detta, grundtips se till att dina mattor passar direkt, resten är bara arbete mvh lycka till
PS ska du fästa på gammal redan genomhärdad plast var noga med att ta bort all gelcoat/topcoat osv med grova papper ned till ren råplast så hugger det av helvete inga problem tro mej
Jorå TAMTAM, har allt det där redan hemma. Det är formarna som tar tid att bygga och temp. är än så länge inte i närheten av plastnings-minimum (just nu: +2°C)
Har jobbat med däcksluckan och el-centralen under tiden :D
Jorå TAMTAM, har allt det där redan hemma. Det är formarna som tar tid att bygga och temp. är än så länge inte i närheten av plastnings-minimum (just nu: +2°C)
Har jobbat med däcksluckan och el-centralen under tiden :D
Tänk på att du kan (om du inte gjort det då!) förarbeta mycket delar i verkstans värme för slutlig plastning när temperaturen är rätt, kan spara tid, har gjort så mycket själv mvh
Jag plastar även vid låga temperaturer - ger dock ingen garanti på resultatet... Ofta så lägger jag upp klart med samtliga lager väv/plast. När jag byggt upp tjockleken slår jag på byggfläkten och härdar plasten vid 20 grader. Det funkar fint för icke-kritiska delar. Ska man vara rent strikt så finns det en risk att innesluten luft expanderar med den ökande temperaturen. Men som sagt, inget att pyssla med när det gäller skrov eller vid uppläggning av epoxy. För min rovdjursmössa är det helt acceptabelt...
/F
Flodström
2011-03-21, 01:31
Det där med byggfläkt kan funka. Dock så bör man i.s.f. sätta igång den en lång stund i förväg så att alla material blir rumsvarma innan plastningen sker. Sen plastar man och låter fläkten gå tills det har härdat. Kan inte se att det skulle kunna skapa några svällande bubblor i.s.f. :D
Konstant temp är absolut bättre än att baka detaljen efteråt. I fjol när jag byggde min trollingkanot gick byggfläkten konstant - funkade bra tills elräkningen damp ned i brevlådan... Inför nästa projekt/vinter kikar jag på en diselvärmare "värmekanon" som tydligen ska vara grymt effektiva. Då kommer värmaren gå tills uppläggningen är klar och sen kommer jag slå av den och låta temperaturen långsamt sjunka under härdningen - det är antagligen den absolut bästa metoden.
/F
Flodström
2011-03-21, 14:38
Hmm, ja du får inga svällande bubblor med den strategien skulle jag tro :rolleyes:
Trots allt bör man nog kontrollera temperatur på ett bra,jämnt och säkert sätt, tror inte hastiga uppvärmningar av material är så där lyckade, iaf inte om man gjuter viktiga saker.
Fick lite prylar från Blue Sea och Skyllermarks idag - grymt hög klass på båda leverantörerna. Jag är väldigt imponerad över böjligheten på kablarna, monteringen kommer att bli trång och då är det viktigt med följsamma kablar.
Buss-bar och säkringshållare från Blue Sea. Skyddskåporna kan demonteras utan verktyg.
2451
2452
Såhär följsam är 35 mm2 kabel från Skyllermarks;
2453
Testmontering på masonite
2454
Det här funkar bättre - säkringshållarna är något förskjutna för att de ska bli enkare att öppna och komma åt...
2455
Det kommer att bli trångt men jag tror det funkar!?
/F
Flodström
2011-03-31, 15:07
Härligt med nya fräsha elprylar Fredrik ;)
Hur mycket skall du bygga om? hela båten och behöver du el-schema?
Härligt med nya fräsha elprylar Fredrik ;)
Hur mycket skall du bygga om? hela båten och behöver du el-schema?
Det blir en tvåstegsraket, i sommar installerar jag ett skiljerelä, monterar två batterier och fixar elen för primära system som motor, VHF och nödlänspump. Nästa sommar renoverar jag instrumentbrädan och byter brytarpanel och all övrig el.
Jag tror jag har koll på kopplingschemat - återkommer när det brunnit ;-)
/
Flodström
2011-04-01, 01:50
Jag tror jag har koll på kopplingschemat - återkommer när det brunnit ;-) /
Your welcome :lol:
Har jobbat lite med elpanelen. Först sågade jag till en skiva WBT limmad meranti plywood som jag laminerade med väv och epoxy på båda sidor
2484
2485
Den här lilla kompositen kommer nog att hålla längre än resten av båten..
Lite färg och sedan montering..
2486
Fick dock ett litet bakslag, jag hade tänkt löda kabelskorna men det är bara att inse att de är för grova. Då behöver jag en presstång i stället. Har någon provat biltemas alternativ?
2487
eller
2488
/F
Flodström
2011-04-05, 15:27
Jag har sett att BT har något av den typen, ja. men jag har dock inte testat dom redskapen :cool:
Kjelle har nått men jag vet inte vilket avstånd det är mellan dig och honom. Blir kanske billigare att pröva BTs verktyg?
Om kabelkontakterna är stora kan du använda gas att värma med, om du har något kampingkök eller liknande. Jag själv använde gasuppvärmning på de största kontakterna under lödningsarbetet ;) (typ gasol-skidvallavärmare) men var försiktig med isoleringen. Kontakten behöver bara värmas till 2-300°C, inte till 1300°C :D
Flodström
2011-04-05, 15:28
Btw, blir ju skitfint med den panelen, hehe ;)
Jag har sett att BT har något av den typen, ja. men jag har dock inte testat dom redskapen :cool:
Kjelle har nått men jag vet inte vilket avstånd det är mellan dig och honom. Blir kanske billigare att pröva BTs verktyg?
Om kabelkontakterna är stora kan du använda gas att värma med, om du har något kampingkök eller liknande. Jag själv använde gasuppvärmning på de största kontakterna under lödningsarbetet ;) (typ gasol-skidvallavärmare) men var försiktig med isoleringen. Kontakten behöver bara värmas till 2-300°C, inte till 1300°C :D
Det där var ett riktigt bra förslag - varför tänkte jag inte på det! Gas och bensineldade campingkök är något som jag har gott om! Då finns det hopp för lödning i alla fall! :-)
Btw, blir ju skitfint med den panelen, hehe ;)
Tack tack - hoppas bara jag kan bända den på plats när alla kablar är kopplade - av någon anledning brukar det alltid sluta med ett råttbo när det är trångt...
/F
Team Larsen
2011-04-05, 16:15
Här är lite prylar från mitt montage av batteribrytare på min Trophy.
Jag lånade en sexkantpresstång från Hjertmans i Västerås. Såg att den närmaste Hjertmans finns i Sundsvall, men det kanske finns nån annan båttillbehörsbutik i Umeå som har presstänger att låna ut.
Personligen skulle jag varken löda eller använda en sån där Biltema grej att pressa så pass livsavgörande kabelpressningar med. Om elsystemet lägger av när man är ute i storm kan det gå åt h*lvete rejält.
Här är lite prylar från mitt montage av batteribrytare på min Trophy.
Jag lånade en sexkantpresstång från Hjertmans i Västerås. Såg att den närmaste Hjertmans finns i Sundsvall, men det kanske finns nån annan båttillbehörsbutik i Umeå som har presstänger att låna ut.
Personligen skulle jag varken löda eller använda en sån där Biltema grej att pressa så pass livsavgörande kabelpressningar med. Om elsystemet lägger av när man är ute i storm kan det gå åt h*lvete rejält.
Jag gillar din Trophy skarpt - verkligen fin båt som verkar vara idealiskt till fiske!
Tyvärr är nog Hjertmans i Sundsvall den närmaste återförsäljare som kan tänkas ha en tång. Norrland har verkligen utarmats på säljare av båtprylar och motorer.
Jag har såg att Skyllermarks rekommenderar lödning - jag skulle tro det beror att det finns en rätt stor risk för kalllödning när kablarna är så pass grova. Jag kan ha fel men jag ser ingen anledning till att en pressad kabelsko ska vara bättre (eller sämre) än en korrekt lödning. Men som sagt, det är nog lättare att lyckas med en pressning än med en lödning.
Jag har lyckats snoka reda på en tång så jag har hopp om att det löser sig utan lödning eller ett besök på BT.
/fredde
Fredrik, tipset annars är att beställa de riktigt kraftiga kablarna färdigpressade och i rätt längd från Skyllermarks, om jag minns rätt har de skräddarsydd service för just detta, dyrt, säkert men proffsigt utfört ett tips om du inte har rätt grejor för just detta mvh lycka till
Flodström
2011-04-05, 19:56
Jag har såg att Skyllermarks rekommenderar lödning - jag skulle tro det beror att det finns en rätt stor risk för kalllödning när kablarna är så pass grova. Jag kan ha fel men jag ser ingen anledning till att en pressad kabelsko ska vara bättre (eller sämre) än en korrekt lödning. /fredde
Svaret på att en pressad kabelsko är så mycket bättre är enkel: övergångsmotstånd.
Om en lödd högströmskabel skulle lossna lite, inte helt men så mycket att det bildas lite övergångsmotstånd (där den är bultad) så värms kabelkontakten upp. När så kontakten når mellan 160-250°C (beroende på typ av lödtenn) så ramlar kabeln av för då har lödningen smält ;)
En pressad kabelkontakt sitter tills kopparledningen har smält om inte en säkring är lagt in.
Militärt så sägs det att pressade kabelkontakter har mycket större kvalitet och hållbarhet än lödda kontakter. Speciellt hög och repeterbart jämn kvalitet är där ett must. :rolleyes:
Fredrik, tipset annars är att beställa de riktigt kraftiga kablarna färdigpressade och i rätt längd från Skyllermarks, om jag minns rätt har de skräddarsydd service för just detta, dyrt, säkert men proffsigt utfört ett tips om du inte har rätt grejor för just detta mvh lycka till
Tack för tippset Hans - jag funderade på att lägga en sån beställning men då måste man veta hur långa kablarna ska vara. Jag har fortfarande inte 100% koll på hur jag kommer att göra installationen så jag ville inte chansa...
Svaret på att en pressad kabelsko är så mycket bättre är enkel: övergångsmotstånd.
Om en lödd högströmskabel skulle lossna lite, inte helt men så mycket att det bildas lite övergångsmotstånd (där den är bultad) så värms kabelkontakten upp. När så kontakten når mellan 160-250°C (beroende på typ av lödtenn) så ramlar kabeln av för då har lödningen smält ;)
En pressad kabelkontakt sitter tills kopparledningen har smält om inte en säkring är lagt in.
Militärt så sägs det att pressade kabelkontakter har mycket större kvalitet och hållbarhet än lödda kontakter. Speciellt hög och repeterbart jämn kvalitet är där ett must. :rolleyes:
Som vanligt är du som ett levande uppslagsverk! Då har jag lärt mig något nytt idag också! Dock så måste jag nog ändå säga att risken för att en korrekt lödning - på en 35 mm2 kabel ska värmas till 160 grader pga av övergångsmotstånd känns som väldigt liten. Nåja - det verkar som jag fått tag på en tång - kanske lika bra att jag själv slipper testa mina teorier om lödning vs pressning ;)
/F
Hojta till om det kör ihop sig för dig, så kan jag skicka upp mitt hydrauliska pressverktyg.
Du betalar dock frakten båda hållen :-)
Hojta till om det kör ihop sig för dig, så kan jag skicka upp mitt hydrauliska pressverktyg.
Väldigt generöst kjelle, jag hör av mig om det strular!
Tack!
/F
Flodström
2011-04-05, 21:59
Jag har ju ett lika dant verktyg som du Kjelle, som jag oxå skulle kunnat låna ut men det är en järnridå mellan våra länder. Omöjligt att skicka nått till polarna oavsett vilken riktning. Det känns som man lever i en xxxxxxt-stat, verkligen. :confused:
Då börjar även mitt solskyddsprojekt bli klart.
Efter jag avformat och grovt sågat, filat och slipat till rätt form blandade jag ett spackel av polyester och mikroballonger. Här finns det några viktiga saker att tänka på - blanda först polyester bas med härdare ordentligt - sen kan man röra ned mikroballongerna. Sen har mikroballonger från olika tillverkare olika egenskaper. För grov spackling kör jag med biltema och för lite finare spackling väljer jag mindre diameter - från Nils Malmgren. Den tredje viktiga saken att tänka på är att mikroballonger har ingen strukturell styrka. Ska fogen belastas måste man välja någon annat fyllmedel.
Eftersom laminatet i detta fall är rätt tunnt och jag vill undvika att försvaga det genom att slipa sönder glasfibern väljer jag att spackla rätt tjockt för att få lite ämne att arbeta med.
Såhär ser det ut efter spackling med Nils Malmgren ballonger;
2492
2493
Sen är det slipning som gäller. När man tror att man är färdig är det dags att lägga ett guide coat. Det är en färg - vilken som helst som målar rätt tunnt på det man slipar. Sen tar man fram slipklossen igen, här med grit 240 och försöker slipa bort allt färg. Då ser man tydligt vilka områden som kräver mer arbete eftersom färgen blir kvar i "dalarna"
2494
Efter lite pyssel lackade jag - inte perfekt med det duger.
2495
Provisorisk montering av skräm - brickor måste förståss dit!
2496
Så ser den ut, min transflektiva 10.4´ touch skräm. Grymt svårt att fota svart!
2497
/F
En frågan från en som inte alls har något koll på det ni håller på med.
Varför microballonger?
Bara fyllnad eller?
En frågan från en som inte alls har något koll på det ni håller på med.
Varför microballonger?
Bara fyllnad eller?
Man använder det för att göra spackel av Polyester som normalt sett är lättflytande, Microballongern är helt enkelt ett förtjockningsmedel och det gör spacklet slipbart och och man kan blanda till vilken konsistens man vill. Bra pryl! :p
där ser man, tackar tackar :-)
Elpanelen börjar bli klar - tack ni som lyckades övertyga mig om att pressa kabelskorna i stället för att löda. Nu när jag testat att pressa känns det mycket tryggt - ungefär som man skulle kunna hänga upp båten i en kabelsko...
2538
Egentligen lite för tajta radier på kablarna för min smak men jag tror det kommer att funka.
Jag gjorde också ett ryck och byggde klar min förvaring av fiskeutrustning. Jag har en teori om att min bättre hälft har svårare att hålla koll på hur skåpet blir fylls om det ser ordningsamt ut - ska bli intressant att se om min teori håller...
2539
2540
/F
teamblega
2011-04-11, 09:30
Veldig pent.
Du kan jo lodde kabelskoen etter at du har presset da er det ikke plass til korosjon. Jeg lodder alle mine kabelsko som er store eller små på utsatte plasser, etter at jeg har pressa de.
Aslak
Flodström
2011-04-12, 01:18
Det er riktigt det Aslak säger här att man kan löda kabelskorna efter pressning. Men det har bara en preventiv effekt på korrosionen på utsatta platser, dock ingen bättre ledningsförmåga ;)
Ser fint ut och tighta radier på kablarna gör absolut inget, inte snack om strypta vattenslangar här ;) :lol:
Veldig pent.
Du kan jo lodde kabelskoen etter at du har presset da er det ikke plass til korosjon. Jeg lodder alle mine kabelsko som er store eller små på utsatte plasser, etter at jeg har pressa de.
Aslak
Helt rätt, sedan bäddar man in dem med två lager krympslang över pressning/lödning dock kan betyda man får ta bort plasthylsan på mindre kabelskor för att det ska funka mvh
Jag har jobbat en hel del med båten på sistånde, men tyvärr rätt tråkigt arbete som tagit lång tid och inte gjort så stor yttre skillnad. Jag köpte som sagt båten som ett projekt, den är i mycket fint skick men trots allt är den närmare 14 år gammal och en viss ytrenovering kan vara på sin plats. Först ut var luckorna där färgen var väldigt nött och teaken torr och grå;
2710
2711
Alla beslag skruvades av och sedan slipades färgen ned med stigande korn, slutade på 180. Sedan tvättades luckorna i aceton och thinner. Garaget städades för att bli av med lite damm och sedan båstes luckorna rena med tryckluft. Tre lager tvåkomponents polyuretanlack med mellanslipning på 400 grit. Sedan slipades/skrapades och oljades teaken också. Det blev rätt OK, och klart mycket bättre...
2712
2713
Trä/teak är ett rätt fantastiskt material - trodde aldrig listerna skulle gå att rädda med de ser ganska bra ut tycker jag.
Jag har också kämpat med elen där planen är att bygga om den primära kretsen, utöka till två batterier och skilljerelä. Min initiala plan var att placera elcentralen i ett rätt litet utrymme i aktern, tyvärr kändes det för trångt så jag fick ändra plan och slänga min panel som jag tillbringat kanske 6 timmar med att laminera i en epoxy-plywood komposit. I stället blev det en alternativ lösning med fernissad marinplywood. Hursomhelst blev det bra och överskådligt - efter buntning av kablarna finns det tom plats för den planerade utbyggnaden...
2714
Det är här en liten pryl som jag tror blir bra, en NMEA2000 repeater som tillsammans med en flödesmätare och en paddelgivare ger en färddator som kan användas för att optimera bränsleförbrukningen. Visserligen får man samma funktion med en NMEA2K kompatibel plotter men jag föredrar faktiskt mer "analoga" mätare. Den programmeras också med tankvolymen och sedan kan man välja hur informationen presenteras. Den kan tex scrolla mellan olika visningslägen.
2715
Slutligen ny magnetisk kompass..
2716
Allt för idag!
/F
Flodström
2011-05-06, 00:02
D;)en kompassen är guld värd den gången elektroniken lägger av (i dimma, regn, eller på natten, eller i snöyra)
Vilken modell är det och vad gav du för den (ja som du hör, jag sitter utan kompass :oops: )
Det ser riktigt bra ut, snyggt jobb på teaken.
Teak är rätt tacksam, man for snabbt sin belöning då skillnaden blir så enorm :-)
Kommer kompassen visa rätt sittande så nära ditt ekolod?
Kjelle
D;)en kompassen är guld värd den gången elektroniken lägger av (i dimma, regn, eller på natten, eller i snöyra)
Vilken modell är det och vad gav du för den (ja som du hör, jag sitter utan kompass :oops: )
Kompasser gillar jag - jag gillar egentligen all traditionell navigationsutrustning, men med standarden på dagens elektronik har sextanten ingen plats längre :(. Kompassen kommer nog alltid behövas - den jag köpte är en ytterst ordinär Ritche med en diameter på 95 mm. Köpte den i USA för runt 600:-. Motsvarande Silva eller Sunto är nog (kanske) bättre men som sagt, eftersom dagens elektronik är så bra är kompassen mest ett stöd/backup så det betydligt lägre priset på Ritche fällde avgörandet.
Det ser riktigt bra ut, snyggt jobb på teaken.
Teak är rätt tacksam, man for snabbt sin belöning då skillnaden blir så enorm :-)
Kommer kompassen visa rätt sittande så nära ditt ekolod?
Kjelle
Jag håller med om att teak är bra - lite teak lyfter rätt snabbt en annars rätt spartanskt plastbytta. Egentligen förstår jag inte varför teakimitationer som flexiteak har blivit så populära. Billigare förståss, men det tar inte så mycket tid att sköta teak och riktigt trä är alltid riktigt trä. I dagsläget odlas enorma mängder teak för att göra utemöbler så det går att få tag på miljömässigt acceptabelt material.
Uppmärksamt ang placeringen av kompassen... Jag är tyvärr låst av den ursprungliga placeringen från "fabrik". Den kommer att kalibreras alternativt tar jag fram en deviationstabell.
/F
Uppmärksamt ang placeringen av kompassen... Jag är tyvärr låst av den ursprungliga placeringen från "fabrik". Den kommer att kalibreras alternativt tar jag fram en deviationstabell.
/F
Tar du fram en noggrann deviationstabell och laminerar denna så har du hjälpmedel som funkar(eller iaf medan ekolodet sitter på plats).
Hmm, egentligen behöver jag nog två tabeller, en som gäller när ekolodet är på plats och en som gäller när jag strömlös driver runt i bottenviken...
/F
Flodström
2011-05-06, 21:21
Kommer kompassen visa rätt sittande så nära ditt ekolod? Kjelle
Tänkte du då på att ekolodet kanske stör kompassen? Om lodet(plottern) lägger av så slår man bara av elektroniken och då påverkas inte kompassen speciellt mycket. Finns oxå någon sorts skärm inbyggd i kompasser har jag för mig så att den störs mindre av intilliggande kablar/ :rolleyes:instrument..
Någon som funderat varför det finns 100 år gamla träbåtar som fortfarande används och är i prima skick?
Efter spenderat närmare 2 timmar med att försöka demontera ett helt felaktigt monterat VHF fäste tänkte jag dela några tankar kring hur jag tycker olika tillbehör ska monteras på en båt.
Historien är den att jag måste byta VHF antenn. Eftersom antennfästet dessutom är korriderat och ser allmänt tråkigt ut bestämde jag mig för att byta hela paketet. Fästet är placerat på babord sida och för att komma åt de genomgående M6 bultarna och kabeldragnigen var jag tvungen att skruva lös några paneler. Låsmuttrarna var monterade med rejäla brickor så det såg riktigt bra ut. Problemet uppstod när jag tagit bort alla bultar och skulle försöka att försiktigt bryta/skära/svära lös själva fästplattan. Förutom bultarna hade fästet limmats med någon form av polyuretanbaserad massa. Denna typ av massa (t.ex. Sikaflex 291i, 3M 5200 osv) är i praktiken i ett lim som är väldigt starkt och dessutom relativt flexibelt under lång tid. Problemet är att jag tycker det är helt fel produkt för monteringen av en detalj ovan vattenyta. Visserligen går produkten "teoretiskt" att ta bort med ett rakblad eller genom att skära med en pianotråd men i praktiken är är fogen bra nära permanent. I mitt fall orsakade limningen att gelcoaten sprack något under själva fästet (kommer inte att synas eller påverka monteringen av det nya fästet).
Jag tycker att bland det första man bör fundera på vid montagearbeten är om detaljen kommer att demonteras i framtiden. Om det är fallet (och det inte handlar om monteringen under vattenyta eller på akterspegeln) finns det egentligen ingen anledning att välja de allra starkaste polyuretanbaserade fogmassorna som finns tillgängliga. Det ger bara problem utan att egentligen tillföra något. Troligen monterar jag det nya fästet med någon form av silikon med dåliga limningsegenskaper men med goda tätningsegenskaper.
Vad har det här att göra med 100-åriga träbåtar? Träbåtar byggs enligt principen att de individuella delarna är lätta att byta. Angrips ett bord av röta - inget problem, det är lätt att byta.
my 0.02$
/F
Jag har tänkt om angående navigationslösningen och i stället för att dra en netbook fram och tillbaka till skutan har jag införskaffat en PC utvecklad för att monteras i ett fordon, typ taxi, långtradare od. Den kommer att vara förhållande snabb och med bra grafik. Med en 250 GB hårddisk ryms förutom sjökort, manualer till alla instrument i pdf format, en massa musik och annan media. Operativsystemet blir nog tyvärr Win7 och den kommer att monteras väl skyddad i ruffen.
http://www.cartft.com/catalog/il/1272
Sen har jag varit lite bekymrad över programvaran som jag kört, Fugawi ENC. Den valdes eftersom den kan klarar att läsa både scannade sjökort i BSB format och vektoriserade kort i ENC S57 och S63 format. Den största nackdelen är att "knapparna" är alldelens för små för att man ska kunna sköta dem under gång. Nu har jag kontaktat återförsäljaren och det verkar att problemet kommer att fixas i en nära förestående uppdatering. Så för tillfället stannar jag med Fugawi.
Såhär i efterhand undrar jag om det inte hade varit klokare att köpa ett 8 tums kombiinstrument direkt men man lär så länge man lever..
/F
Sådärja,
Nu är datorn ihopskruvad, 250 Gb hårddisk, 4 Gb RAM och installerad med win7pro, Fugawi 4.52 och dagsfärska S57/S63 kort från sjöfartsverket. Efter lite funderande monterade jag burken på dashboarden yttersida. Det ger bra kylning och så blir den lätt åtkomlig. Datorn sitter fast med ett sk. ESA fäste som dessutom är säkrat med ett spännband. Via WiFi till båtklubbens nät kan jag uppdatera sjökorten dagligen om jag så önskar.
2853
Touchskärmen på instrumentbrädan- lite trångt med ekolod och allt men det duger. Vill jag inte använda touch funktionen finns det också en vattentät touchpad monterad framför ekolodet.
2852
Ny VHF har jag också monterat, Standard Horizon GX1500. Inte en optimal placering eftersom ratten är ivägen litegrand men med den begränsade plats som finns tillgänglig är det rätt OK.
2855
Nu är det mesta klart för säsogen!
/Fredde
Flodström
2011-05-26, 00:21
Sjönt att ha kommit så långt. Ser tight ut, ja, men fint :D
Gillar den där skärmhuven, galant lösning.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.