Visa fullständig version : Autopilot till servostyrd KAD 43 P-A + extramotor (15 hk)
Hej,
Tacksam för om någon kunnig person kunde tipsa om hur jag ska få till en vettig autopilotfunktion. Min båt och motor är förmodligen inte optimal för autopilot. Har en diesel KAD 43 + en 15 hk extramotor som snart ska monteras
- Hur kommer styrningen att fungera då man stänger ner dieseln och servon "går ner". Kommer en autopilot att orka driva styrningen? Skadligt för servon att styra utan aktiverad servo?
- Vilken autopilotskonfiguration är lämplig ifall det finns någon bra lösning?
Mkt tacksam för tips!
mvh
UJ
Zengun
Här bör du nog prata med de som säljer respektive grej, är styrningen av typ bilservo drivet av en servopump på dieseln kan det nog bli knepigt när dieseln stängs ned.
Ett alt till pilot är denna: Garmin TR-1 Gold endast till trollingmotorer, kommer ej ge autopilot till dieseln, har en själv i låda ej monterad ännu och kan inte kommentera hur bra den är, (men det påstås i USA att den ska vara mycket bra dock som sagt vet ej ännu)
Hej,
Tacksam för om någon kunnig person kunde tipsa om hur jag ska få till en vettig autopilotfunktion. Min båt och motor är förmodligen inte optimal för autopilot. Har en diesel KAD 43 + en 15 hk extramotor som snart ska monteras
- Hur kommer styrningen att fungera då man stänger ner dieseln och servon "går ner". Kommer en autopilot att orka driva styrningen? Skadligt för servon att styra utan aktiverad servo?
- Vilken autopilotskonfiguration är lämplig ifall det finns någon bra lösning?
Mkt tacksam för tips!
mvh
UJ
Zengun
Hmmm. säger så här är du helt övertygad om att det faktiskt verkligen lönar sej att trolla med trollingmotor kontra dieseln???
Förvissa dej om detta med säkerhet först, dock en extramotor är naturligtvis helt rätt för säkerheten, denna tar dej hem om dieseln strejkar (och hur stor är den chansen, dieslar är både snåla och fantastiskt driftsäkra!)
Kontrollera först och med säkerhet vad som är det mest ekonomiska altet vad gäller trollingen, stora motorer på lågt varv är aldrig fel kraften finns där direkt om du behöver den i hårt väder, kanske kommer till en högre summa iofs men är det inte en anmärkningsvärd skillnad skulle jag skarpt titta på dieseln även under fisket, dock blir det många timmar på en dyr motor, alla faktorer måste vägas in! lycka till posta dina erfarenheter!
Tror det är så att du måste montera hydraulstyrning på stormotorn om det ska funka eller som Tamtam säger så monterar du en TR-1 Gold på trollingmotorn.
Team Helsingborg
2010-07-02, 16:37
På förra båten med VP aqad 41 samt en 15 hk trollingmotor löste vi det så här:
Raymarine autopilot inkopplad på hydraulstyrningen på inombordaren
Efter autopiloten (pumpen)på hydraulstyrningen (slangarna) satte vi två trevägs kulventiler. Sedan slang till separat hydraulstyrkolv på utombordaren.
När det var dags att trolla på utombordaren så vrider man om kulventilerna och sedan styr du utombordaren med ordinarie styrsystem. Inombordaren och drevet är då bortkopplade.
Autopiloten fungerar på både utombordaren och inombordaren. Enda fidusen är att du behöver koppla om roderlägesgivaren vid skifte, löses enkelt genom att roderlägesgivaren styrs via två reglagekablar. Roderlägesgivaren kan således monteras nästan var som helst i båten. Du kan använda roterande roderslägesgivare (billigare) och håller längre om den monteras skyddat.
Fördelar:
Du kan ställa drevet lite åt sidan för att kompensera för snedställd utombordare.
Du kan tilta drevet upp eller ned för att fininställa farten.
Du slipper belasta styrningen till drevet när du trollar.
Inga stag mellan drev och utombordare
En autopilot till båda motorerna.
Vi körde så här i tre år och det funderade utmärkt. Kanske är min beskrivning lite otydlig, återkom gärna.
Efter autopiloten (pumpen)på hydraulstyrningen (slangarna) satte vi två trevägs kulventiler. Sedan slang till separat hydraulstyrkolv på utombordaren.
När det var dags att trolla på utombordaren så vrider man om kulventilerna och sedan styr du utombordaren med ordinarie styrsystem. Inombordaren och drevet är då bortkopplade.
Autopiloten fungerar på både utombordaren och inombordaren. Enda fidusen är att du behöver koppla om roderlägesgivaren vid skifte, löses enkelt genom att roderlägesgivaren styrs via två reglagekablar. Roderlägesgivaren kan således monteras nästan var som helst i båten. Du kan använda roterande roderslägesgivare (billigare) och håller längre om den monteras skyddat.
Fördelar:
Du kan ställa drevet lite åt sidan för att kompensera för snedställd utombordare.
Vi körde så här i tre år och det funderade utmärkt. Kanske är min beskrivning lite otydlig, återkom gärna.
Riktigt begåvat! mvh
PS kan tänka mej att luftningen av styrningen inte var en lek direkt!
Fördelar:
Riktigt bra lösning som det ser ut, och ja jag skulle väldigt gärna vilja se de trevägsventilerna/spakarna du nämner, är det hydraulik grejor eller vad, har du bild, länk, fabrikat etc??
Som sagt den cirkulära rodereferensen är avsevärt billigare och sitter mer skyddad, hade man en på varje motor torde en omkopplare lösa saken lika enkelt som trevägsventilerna vid motorbyte, riktigt bra återkom.
Har nämligen en hydraulcylinder som är gjord för tiltröret på småmotorer en helt perfekt grej för just din ide!
Team Helsingborg
2010-07-05, 14:40
Luftningen var inget problem, det gick åt en del olja men om man är noga så ska man kunna återanvända den.
Pratade med en hydraulmekare om trevägsventilerna, vi köpte kraftiga grejor i rostfritt, Beulco heter tillverkaren (tror dock vi överdrev storleken) kostade ca 300-400 kr styck. De var inte gjorda särskilt för hydraulik vad jag vet. Det finns L borrade och T borrade. Det ska vara L borrade om jag inte minns fel. L borrade öppnar antingen den ena eller den andra vägen medan T borrade stänger eller öppnar båda vägarna.
Ett problem är att få rätt hävvinkel/längd mellan styrkolvarna till reglagekablarna. Styrkolven har normalt en slaglängd om ca 300 mm medan reglagekabeln har kanske halva längden. Lite mek så ordnar man det.
Tack för svaret!
Förklara gärna vad du menar här bättre:
"Ett problem är att få rätt hävvinkel/längd mellan styrkolvarna till reglagekablarna. Styrkolven har normalt en slaglängd om ca 300 mm medan reglagekabeln har kanske halva längden. Lite mek så ordnar man det. "
Förstod inte riktigt mvh
Din ide skulle kunna förbättras mer faktiskt, vore ventilerna elektriskt styrda samt att roderreferensen styrdes av samma omkopplare skulle det räcka att slå över en singel omkopplare på panelen vid motorbyte och allt funkar....
Hade en ide själv över nåt liknande tidigare dvs en elektriskt styrd box med två styrarmar/stänger till motorerna ratten blir en stor potensiometer enbart ett flipp på switchen och man väljer motor samt att piloten är kopplad till boxen endast kallas fly by wire på flygsnack.
Insåg oxå att marknaden nog är ganska liten dessvärre.....:D
Din lösning gör samma sak bara mer mekaniskt.
Team Helsingborg
2010-07-05, 20:48
Tack för svaret!
Förklara gärna vad du menar här bättre:
"Ett problem är att få rätt hävvinkel/längd mellan styrkolvarna till reglagekablarna. Styrkolven har normalt en slaglängd om ca 300 mm medan reglagekabeln har kanske halva längden. Lite mek så ordnar man det. "
Förstod inte riktigt mvh
Lite klurigt att förklara... Avståndet mellan fullt styrutslag styrbord till babord är runt 300mm i en styrcylinder (Benämnt styrkolv ovan, ska vara cylinder). Avståndet mellan ändlägena i en reglagekabel är normalt mindre. Detta är inget problem i den änden som styr roderlägesgivaren. I andra sidan kan man dock inte bara montera reglagekabeln i linje med styrcylindern eftersom slaget är ca 150 mm+150mm. Därför måste man fästa reglagekabeln vid cylindersidan/motor- sidan så att den arbetar i ett kortare distans ändläge till ändläge.
Ok fattar du pratar utväxling helt enkelt, styrkolvutslag kontra wire rörelse till referensen drivna av samma arm! mvh
Går även att förlänga armen till referensen så samma längd uppstår.
Team Helsingborg
2010-07-08, 13:49
Går även att förlänga armen till referensen så samma längd uppstår.
Problemet är att reglagekabeln inte har spannet. Det krävs inte så mycket mek för att ordna det.
Går väl även använda vanilg mopedwire vid returfjäder på (den cirkulära) referensen tycker denna skulle bli känsligare om absolut rätt utväxling för just denna uppnås mvh
Hmmm. säger så här är du helt övertygad om att det faktiskt verkligen lönar sej att trolla med trollingmotor kontra dieseln???
Förvissa dej om detta med säkerhet först, dock en extramotor är naturligtvis helt rätt för säkerheten, denna tar dej hem om dieseln strejkar (och hur stor är den chansen, dieslar är både snåla och fantastiskt driftsäkra!)
Kontrollera först och med säkerhet vad som är det mest ekonomiska altet vad gäller trollingen, stora motorer på lågt varv är aldrig fel kraften finns där direkt om du behöver den i hårt väder, kanske kommer till en högre summa iofs men är det inte en anmärkningsvärd skillnad skulle jag skarpt titta på dieseln även under fisket, dock blir det många timmar på en dyr motor, alla faktorer måste vägas in! lycka till posta dina erfarenheter!
Tack för engagemang. Tror inte på att köra en KAD på låga varv då motorn inte får tillräcklig smörjning p.g.a. den är byggd för turbotryck.
mvh
Zengun
Fördelar:
Tack för ideén. Inte helt säker på att jag förstår fullt ut men jag återkommer då jag läst detta och efterföljande fler gånger. En fråga: Vad tror du om att helt enkelt
- "koppla förbi" servon genom att bygga en rak, traditionell hydraulstyrning.
- koppla autopiloten på inombordaren
- driva styrningen för extramotorn via rostfri "länkarm"
- ?
mvh
Zengun
Tack för engagemang. Tror inte på att köra en KAD på låga varv då motorn inte får tillräcklig smörjning p.g.a. den är byggd för turbotryck.
mvh
Zengun
Här tycker jag du ska tala med Volvo, turbotryck gäller insprutningen av bränsle inte oljetryck två skilda saker, men som sagt bara ett förslag visst kan du trolla med dieseln bara en fråga om vad som är mest ekonomiskt, timmar sliter dock
Själv är jag inte så imponerad av min Yamaha trollingmotors bränsleförbrukning till detta kommer priset på 28000 kr som jag betalade (då) för den lycka till mvh
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.