handdator

Visa fullständig version : Trailertråden, tips, säkerhet med mera

Kjelle
2010-06-30, 13:48
Är idag plågad med huvudvärk (jädra värme).Passar då på att dra igång denna tråden.
Har ett tag tänkt att skapa en trailertråd, trådens syfte är att komma med tips om hur vi kan göra trollingfiskarens liv på vägen och i rampen tryggare och enklare.

Spänning/säkring av last.
Lagen säger att lasten skall säkras med metoder som håller för hela lastens vikt framåt, och minst halva lastens vikt bakåt och i sidoled.
Vilket betyder att om du har två tons last så bör du minst ha ett spännband med två tons styrka som hindrar båten från att röra sig framåt och minst ett tons styrka på den/de som hindrar båten från att röra sig i bakåt eller sidoleds.
Tror dock att polisen tycker det räcker med att båten ligger mot stödet på winchtornet samt att wiren är kopplat i framkant, plus spännband bak.

Tycker inte detta räcker.
Såhär ser det ut på min trailer:
Kör upp båten helt så den ligger i stödet i framkant, låter det vara lätt spänn på wiren och kopplar i säkerhetskättingen i fören.
Har ett fyratons (tror jag) spännband som sitter i första tvärbalken på släpet, spännbandet går framåt och igenom stäv-öglan sen tillbaka till samma tvärbalk fast på andra sidan av båten. Detta spännband håller båten lätt nertryckt mot släpet och hindrar den helt från att röra sig framåt.

har två stycken tvåtons spännband bak på båten, ett på varje sida på akterspegeln och framåt till en rambalk. dessa hindrar båten från att röra sig i sidoled och bakåt.
Sen (överkurs varning), har jag ett tre tons spännband över båten ungefär mitt på akterdäcket. Här skall det inte tappas någon båt.

Har också med en liten värktygslåda ifall jag får problem längs vägen, reservhjul finnes också.
Nu är mitt släp i stort sett nytt, men inom ett år så tänker jag köpa in ett par extra hjullager ifall ifall....

Försöker undvika att doppa för mycket av hjulen, men ibland så måste man tyvärr ner en bit.
Spolar av släpet i sötvatten i stort sett efter varje användning och kollar slitage/smörjer upp det som kan kärva.

Pensla in elkontakterna med polfett till batterier, detta ger dig ett bättre korrosionsskydd.

Har enbart el-winch, har dock den manuella winchen kvar så denna borde kanske vara med ifall ett havari av den elektriska, men samtidigt finnes det gränser för hur mycket extra man kan ha med sig :-)

Fyll nu på vidare med alla möjliga tips om båda trailer, sjösättning och upptagning.

Have a nice day.

Kjelle

Flodström
2010-06-30, 18:29
Just den där grejen: och kopplar i säkerhetskättingen i fören.
är nått jag saknar på Tysse´s trailers. Vet inte varför man inte har det som standard. Måste själv skaffa en sån till min Tysse-trailer.

Just nu håller jag på att bygga om den i fram, i den delen där winchen och bogstödet sitter. Tar bort den lilla bog-rullen och ersätter den med två stora självsjyssterande V-block. Hoppas det blir bättre.

Fick kraftigt wobbel på trailern då jag trailade hem båten från Laxå i april (jävligt äckligt i 90km på motorvägen, båten var fäst till trailern med 4 st 5-tons spännband + bogstödet m h a winchen).
Tänker staga upp winchen och bogstödet med ett sidostöd ner till trailerns ram.

Vet inte om det hjälper eller medför några nackdelar men skall testa det. Trailern med last/båt på, skall gå spikrakt bak bilen, även under mororbroms i nedförsbackar (som var mitt problem).

Någon här som har haft wobbel-problem och löst detta på nått sätt? :o

magic
2010-06-30, 23:37
Flytta fram winschstaget (bogstödet) nån decimeter (brukar sitta med 4 bultar) så får du högre kultryck och mindre wobblande. Ibland kan det räcka med att ha tom tank och lägga reservhjul eller annat löst ovanpå eller strax framför hjulaxeln på trailern. Fast flyttar du tyngdpunkten för långt fram så får du dåligt grepp med framhjulen...

Flodström
2010-06-30, 23:59
Tack Magic. Det är ju ofta angivet hur stort kultryck man får ha. Brukar ligga på mellan 50-100 kg har jag för mig.

Jag tycker båten ligger för löst på trailern och själva winchfästet med bogstaget sitter jäkla svajigt. Men skall checka allt mer noggrant då trailern är ombyggd och båten färdig :rolleyes:

Kjelle
2010-07-01, 00:03
Upplevde samma sak vid ett par tillfällen i våras, båda gångerna i nerförsbacke.
Ena gången hade jag hård sidovind vilket nog var anledningen, andra gången vettefan.

Jag har nog hellre för högt kultryck, ligger nog på 200kg plus i dagsläget...
Har konstant fyrhjulsdrift så den delen spelar ingen roll för mig.
hade egentligen tänkt att flytta fram axlarna på släpet en halvmeter för att slippa flytta tebax båten och få mycket överhäng bak.
Nu skall jag ändå ha ny båt så då kör jag som det är de sista tre fyra månaderna.

Har ju två tunga motorer,två batterier och ca fem hundra liter bränsle bak i båten idag.
Kommer köra nästan hela resten av säsongen utan att tanka, så kanske är kultrycket rätt OK när jag åker hem på hösten :-)

Kjelle

Kjelle
2010-07-01, 00:07
AL_KO har en riktigt bra ATC = Al-KO trailer controller sak ute nu, den känner av så fort trailer börjar wobbla och bromsar upp trailer och tar bort wobblingen direkt.
Även innan föraren känner att någonting är på G har ATC redan justerat bort problemet.

Systemet är i första hand gjord för husvagnar, men bör säkert gå att montera på båtsläp.

http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=369

Kjelle
2010-07-01, 00:08
Jag tycker båten ligger för löst på trailern och själva winchfästet med bogstaget sitter jäkla svajigt. Men skall checka allt mer noggrant då trailern är ombyggd och båten färdig :rolleyes:

Den känslan finns inte alls hos mig, hela ekipaget känns nästan homogent när allt är fastspänd.

:mrgreen::mrgreen:

Flodström
2010-07-01, 03:32
AL_KO har en riktigt bra ATC = Al-KO trailer controller sak ute nu, den känner av så fort trailer börjar wobbla och bromsar upp trailer och tar bort wobblingen direkt.
Även innan föraren känner att någonting är på G har ATC redan justerat bort problemet.

Systemet är i första hand gjord för husvagnar, men bör säkert gå att montera på båtsläp.

http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=369

Ja och vilken trailer är byggd på AL-KO chassis? Inte min i alla fall (systemet förutsätter ju det) :(

Annars så låter det ju suverent med en avkännare och aktiv dämpare/broms mot wobblingen. :rolleyes:

Flodström
2010-07-01, 03:35
Den känslan finns inte alls hos mig, hela ekipaget känns nästan homogent när allt är fastspänd.

:mrgreen::mrgreen:

Då har du inte store luftfyllda gummihjul som båten vilar på utan hårda plasthjul eller hur?

Blir svampigare med gummihjulen och kanske det är just det som skiljer sig då det gäller uppkomst av wobbel.............. :rolleyes:

Kjelle
2010-07-01, 14:37
Då har du inte store luftfyllda gummihjul som båten vilar på utan hårda plasthjul eller hur?

Blir svampigare med gummihjulen och kanske det är just det som skiljer sig då det gäller uppkomst av wobbel.............. :rolleyes:

Det stämmer Ramon, jag har 40 stycken rätt hårda sidorullar plus ett gäng kölrullar.

Dessa 40 stycken sidorullar fördelar ut belastningen på hela skrovsidan vid körning på svängig väg.
I mitt tycke så måste dessa fördela ut belastningen på ett större område än ett fåtal luftfyllda hjul gör.

All vikt ligger ju på kölrullarna, sen i svängar så finnes det 20 rullar på varje skrovsida som tar upp belastningen.
Som sagt riktigt nöjd.

Missade att ATC funkade enbart på AL-KO underrede, trodde att detta skulle gå att anpassa till även vårt behov...:-(

Kjelle
2010-07-01, 14:41
Måste lägga till att hjulen inte är jättehårda plasthjul utan mer som en hård gummi.

Här kommer några bilder på mitt släp:
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=103
http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=105

http://www.scandinavian-trolling.com/forum/picture.php?albumid=17&pictureid=392

OBS, bilderna är hämtade från mitt fotoalbum i forumet, så ni som inte ser bilderna måste regga er eller logga in om ni redan är medlemmar.

Kjelle

iron9
2010-08-25, 10:34
Tack Magic. Det är ju ofta angivet hur stort kultryck man får ha. Brukar ligga på mellan 50-100 kg har jag för mig.

Hur väger man eller kontrollerar vikten på ett båtsläp? Är det inte så att man väger släpet tillkopplad till bil eller på stödhjul utanför vågen? Med andra ord, om exempelvis ett båtsläp har en maxlast på 900 kg så kan man frakta en båt som väger 940 kg brutto (med motor+full tank m.m.), eftersom dom extra 40 kilona hamnar på dragkroken?
Eller har jag fel?

Mvh
Johnny

magic
2010-08-25, 11:02
Hur väger man eller kontrollerar vikten på ett båtsläp? Är det inte så att man väger släpet tillkopplad till bil eller på stödhjul utanför vågen? Med andra ord, om exempelvis ett båtsläp har en maxlast på 900 kg så kan man frakta en båt som väger 940 kg brutto (med motor+full tank m.m.), eftersom dom extra 40 kilona hamnar på dragkroken?
Eller har jag fel?

Mvh
JohnnyDu har rätt, men om du syftar på hur polisen väger så är de medvetna om att det hamnar några kg på kulan och tar med detta i sin bedömning. Generellt blir du inte haffad om det bara handlar om några procents övervikt.

Lidberg
2010-08-25, 14:53
Jag blev stannad en gång och åkte på att väga och då så vägde de med släpet kopplat till bilen. Trodde jag hade överlast på kärran med åkte på överlast i bilen istället då jag inte hade en tanke på att kultrycket gick på bilens vikt. Så kultrycket räknas som last på bilen och inte på kärran.
22% överlast i bilen kostade ca 2500kr har jag för mig. På kärran hade jag den gången 3% för mycket, men det sade att de inte bryr sig om så lite.

kveiten
2010-10-27, 20:44
Hej på er........hakar på denna något "gamla" tråd.

Har efter mycket om och men nu skaffat mig en trailerbåt istället efter många år med snipa:).........Trevligt forum detta, finns mycke att lära sig. Har dock en fråga.........Jag behöver skaffa mig nya fälgar som jag kan ha dubbade däck på. Hur ska man resonera vad gäller fälgar? Finns det särskilda släpfälgar eller kan man använda bilfälgar?

Tack så länge..........:)

Laxxe
2010-10-27, 21:38
Mina erfarenheter av lastviktsfördelning, tidigare med rival 606 o co släp 1300 kg. Var väldigt känsligt med placering av winschfästet, det räckte med en förflyttning om 5 cm framåt så gick släpet från att vara vobbligt till att gå spikrakt, 140 var inga problem. var ute för en rådjursinbromsning varvid båten sträckte upp i spännbanden framåt 5-10 centimeter. Var inte rolig att köra efter detta.
Angående hjullager så blev det nedslag efter 6 år på ena sidan i besiktningen, det andra var helt OK (bytte ändå båda för säkerhets skull- båtförsäljning var på g.) Då hade jag dränkt naven ett otal ggr från start. Är inte helt fel att kolla dessa efter ett par år. Ett annat stort problem är belysningen på vagnen.
Börjar det att krångla och blinka. Räcker det inte rengjörning och smörjning direkt, byt kontakterna både på bilen o släpet. För min del blev det klockrent o inga stora kostnader.

Kjelle
2010-10-27, 23:22
Hej på er........hakar på denna något "gamla" tråd.

Har efter mycket om och men nu skaffat mig en trailerbåt istället efter många år med snipa:).........Trevligt forum detta, finns mycke att lära sig. Har dock en fråga.........Jag behöver skaffa mig nya fälgar som jag kan ha dubbade däck på. Hur ska man resonera vad gäller fälgar? Finns det särskilda släpfälgar eller kan man använda bilfälgar?

Tack så länge..........:)

Trevligt att du trivs här :-)

Jag fiskar i Östersjön och väljer då att köra med plåtfälger, på grund av att saltvattnet i Östersjön korroderar sönder fälgarna.
Bilfälgar funkar, men som sagt kanske du skall välja plåt.

Kjelle

kveiten
2010-10-31, 21:42
oki.......

tänkte mer på hur man ska resonera kring vilken belastning släpfälgar klara kontra "vanliga" bilfälgar. Har läst i ett annat forum om våra vänner som drar hästtransporter, att de kör med särskilda släpfälgar. De påstår att de skulle klara mer belastning. I mitt fall så har trailern en totalvikt på 1300 kg. 195/70-14 ( e) har jag på sommarhjulen. Kör ni med dubbat eller har ni friktion?

Feskfixarn
2010-11-01, 09:21
Ska du köra aluminiumfälgar så finns det speciella som klarar den högre belastningen på en släpkärra. Jag har själv sådana till sommarhjulen. På vintern kör jag dubbat på stålfälgar och där tror jag inte det är någon skillnad från bilfälgar.