Visa fullständig version : Vad för propeller?
Team Formsvacka
2009-03-13, 09:55
Nu är det i princip bokat att det blr en Verado 135hk på båten som blir en Barcon 22 wa fishing.
Det är ju trevligt men nu till problemet...
Jag ska uppgradera till 200 hk senare i sommar och vet inte vad jag ska ha för stigning/tum på en propeller för 200 hk.
Jag vill ju ta ut motorn med en propeller för 200 direkt och slippa köpa en ny när jag boostar motorn.
Båt motor och trollinggrejer + 2 pers väger ca 1300 kg ( båt 780 motor 230 personer 180 fiske 50 soppa 50 )
Kan nån smart typ räkna ut detta? Jag har inte program i datorn för att öppna alla lustiga gratisprogram.
Jocke
Hej Jocke!
Det man kan hoppas på är att någon med samma båt och 200hk kan svara, annars är det mycket svårt att beräkna vilken dia och pitch du behöver.
Kolla med:
Propellertrim AB
Mälarvarvsbacken 14
117 33 Stockholm
Tel: 08-669 01 0
Dessa är de enda jag kan tänka mig i Sverige som kan estimerad prop storlek baserad på skrov typ, vikt och motorstorlek.
OM båten är godkänd för 200 ponnies så bör båttillverkaren ha uppgifter du söker.
/Kjelle
Btw, proppar till Mercury hittar ni till ett bra pris i USA, välj rostfritt då dessa ger bättre grepp och mindre "slip" i vattnet.
Jag kollade nypris på rostfria proppar här i Sverige till min båt, 7-8000 styck, köpte två stycken från USA levererad hem till 3500kr.
/Kjelle
Team Formsvacka
2009-03-13, 11:20
Jag vet att den är såld med både 175 och 225 och sammanlagt har han gjort 190 st så det borde väl vara nån med 200.
Propparna är ju inte gratis i Sverige direkt. Så man vill ju inte behöva köpa två.... ;)
Diskuterade lite igår med Team Fiasko om hur en 135 med propeller avsedd för 200 skulle bete sig.... nån som har nån teoretisk ide?
Jocke
En 135 med en propeller avsedd för 200 kommer inte att bete sig särskild roligt, Ni kommer att överbelasta motorn rejält och den kommer att gå på allt för lågt varv.
Även inkörningen kommer att bli fel i och med att motorn överbelastas innan ni kommer upp i de varv som rekomenderas i inkörningen.
Hur länge kommer du att köra den innan du moddar effekten?
Säls motorerna utan propeller?
Isåfall brukar det hos större motoråterförsäljare att byta in en prop om den inte är skadad mot en i rätt storlek(Detta då inom rimlig tid efter köpet), som en del av en test process för att hitta rätt storlek.
Btw, proppar till Mercury hittar ni till ett bra pris i USA, välj rostfritt då dessa ger bättre grepp och mindre "slip" i vattnet.
Jag kollade nypris på rostfria proppar här i Sverige till min båt, 7-8000 styck, köpte två stycken från USA levererad hem till 3500kr.
/Kjelle
Har funderat på att ta hem prop från USA till min 115 hp Mercury EFI. Skulle vara kanon med lite tips och hjälp från dig som redan har gjort en propbeställning från staterna.
PS: Skicka gärna den utlovade bilden på de trollingskedar jag efterfrågade.
Mvh
Staffan
/Kjelle
Har funderat på att ta hem prop från USA till min 115 hp Mercury EFI. Skulle vara kanon med lite tips och hjälp från dig som redan har gjort en propbeställning från staterna.
PS: Skicka gärna den utlovade bilden på de trollingskedar jag efterfrågade.
Mvh
Staffan
Hej Musky!
Har helt glömd bort skeddragsbilderna :oops:
Kommer på mail under eftermiddagen.
Tar också lite om propköp i det mailet.
Har flasherna kommit ?
/Kjelle
Team Fiasko
2009-03-13, 21:31
Skulle vilja säga så här... kankse inte det du menade men en rostfri propp på en 115 gör ingen skillnad... kanske lite bättre fäste men inte mycket... krävs nog lite mer kraft i spisen....
Team Fiasko
2009-03-13, 21:33
Jag vet att den är såld med både 175 och 225 och sammanlagt har han gjort 190 st så det borde väl vara nån med 200.
Propparna är ju inte gratis i Sverige direkt. Så man vill ju inte behöva köpa två.... ;)
Diskuterade lite igår med Team Fiasko om hur en 135 med propeller avsedd för 200 skulle bete sig.... nån som har nån teoretisk ide?
Jocke
Jag skulle nog ändå välja popeller efter 135 hk.... kommer nog inte övervarva ändå... mycket värre med för tuff signing än för lite....
Går ju alltid som kjellepelle säger, byta in den inom rimlig tid...
vi ska testa med en 21a på min båt så får vi nog en skaplig bild.....
En trollingbåt bör alltid proppas så du uppnår nära maxvarv med det antal personer som brukar fiska i båten samt med utrustning. På så sätt slipper du undan att överbelasta motorn varje gång du skall köra transportetapper med utrustning och däckspojken i båten, bättre att dra av lite på gasen när ni kör tom båt för att inte övervarva.
/Kjelle
Team Fiasko
2009-03-13, 23:31
En trollingbåt bör alltid proppas så du uppnår nära maxvarv med det antal personer som brukar fiska i båten samt med utrustning. På så sätt slipper du undan att överbelasta motorn varje gång du skall köra transportetapper med utrustning och däckspojken i båten, bättre att dra av lite på gasen när ni kör tom båt för att inte övervarva.
/Kjelle
Båten ska klara maxvarv med en person och 0 i utrustning.... en motor mår bra av att gå på höga varv istället fö låga ansträngda varvtal
/Kjelle
Båten ska klara maxvarv med en person och 0 i utrustning.... en motor mår bra av att gå på höga varv istället fö låga ansträngda varvtal
Teoretiskt har du rätt, men vad händer när ni fyller båten med feta matroser fyllda tankar samt all utrusting, den kommer att gå på låga ansträngda varvtal under transport.
Kjelle
Team Fiasko
2009-03-13, 23:38
/Kjelle
Teoretiskt har du rätt, men vad händer när ni fyller båten med feta matroser fyllda tankar samt all utrusting, den kommer att gå på låga ansträngda varvtal under transport.
Kjelle
Just därför bör man se till att den kanske tom övervarvar ensam
japp det var det jag menade
Min verkar övervarva även med en massa last och jag tror jag behöver större stigning på min propp.
drittling
2009-04-14, 00:41
En utombordare ska varva ca:100-200 varv under maxvarv för annars kan det bli dyrt om den övervarvar.
Min verkar övervarva även med en massa last och jag tror jag behöver större stigning på min propp.
Du kan räkna ca 200 varv/min i reduktion per tum du går upp i storlek.
/Kjelle
Testa med en program som heter
prop and speed finns o ladda ner
gratis tror senaste versionen är 2007
här hittar du det
http://cid-b63155e8d8d33bb8.skydrive.live.com/browse.aspx/Offentlig
Tack Dalton!
Nu ska man bli lite klok dessa siffror också... ;)
Så lite så det stämmer förvånansvärt bra uträkningarna.
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.