handdator

Visa fullständig version : NASA AIS mottagare

Tamtam
2010-07-03, 13:30
Har en sådan på ingång, av äldre typ svart utan lysdiod indikering, hittade den billigt begagnat i England.
Någon som kör/kört den på laptop???
Tänkte se vad den kan göra, lite roligt kanske (och användbart!)

Flodström
2010-07-04, 00:09
NASA AIS-mottagare??? Det här får du berätta mer om (pris, ålder, hur få tag i fler etc...) Har du bild på´n? Stor, tung?
Berätta mer :p :p :p

Tamtam
2010-07-04, 10:26
En liten svart burk och troligen mycket basic köpte den för 50 pund på Ebay UK.
Finns massor med bilder på nätet svart och den äldre varianten utan lysdiod indikering.
Men som vanligt hittade jag snabbt info på nätet hur modifiera den en aning.
Kul grej kanske.
Googla "nasa ais engine" finns nyare versioner oxå som sagt vet (ännu) inget om den

Tamtam
2010-07-04, 22:47
NASA AIS-mottagare??? Det här får du berätta mer om (pris, ålder, hur få tag i fler etc...) Har du bild på´n? Stor, tung?
Berätta mer :p :p :p

Kanske ska tillägga tillverkare är Nasamarine nånstans i the UK inte den berömda förebilden i USA! du verkade så entusiastisk... mvh :D

Tamtam
2010-07-22, 19:11
Bumpar denna, ingen som använt/testat en NASA AIS mottagare på något sätt????
Ganska vanlig grej tydligen.
Har testat den själv nu men dessvärre får jag inte någon AIS input som det verkar till Ozi Explorer sjökorts PC program, detta ska vara färdigt för AIS.
Verkar trassligt men skulle det slutligen lyckas har jag AIS på laptop för mindre än tusenlappen. eller så blir det sopkorgen.
Scurius kanske??? mvh

TeamScuirus
2010-07-23, 02:07
Har ingen erfaring med AIS, fisker på Mjøsa hor det ikke er komersiell skipstrafikk.

Prøv på baatplassen.no, der er det mange som har NASA AIS sammen med PC.

Tamtam
2010-07-26, 01:34
Ok Scuirus tack för svaret, mycket vänligt av dej dessvärre får jag inget ut av burken så här långt.......
Haha trodde jag fyndat som vanligt men inte denna gången iaf.......:D

Flodström
2010-07-26, 02:52
Vad har du för tillkoppling (antenn, matning etc...) kolla upp vilken anten som den skall ha.
Du har väll säkert en manual till "burken" antar jag?

Vilket protokoll skall den skicka ut och kan den ställas om, NMEA-0183?
Kolla bitrate på PC etc men du har nog redan gjordt det (4800)?

Har du en referans (modell nr, typ etc.) Kan isf kolla lite :rolleyes:

Tamtam
2010-07-26, 09:58
Vad har du för tillkoppling (antenn, matning etc...) kolla upp vilken anten som den skall ha.
Du har väll säkert en manual till "burken" antar jag?

Vilket protokoll skall den skicka ut och kan den ställas om, NMEA-0183?
Kolla bitrate på PC etc men du har nog redan gjordt det (4800)?

Har du en referans (modell nr, typ etc.) Kan isf kolla lite :rolleyes:

Har kollat allt tro mej men den dumma burken vill inte samarbeta iaf....
Kan vara så att Ozi Explorer är för buggig för AIS och än har jag inte testat nåt annat program, dock inkoppling baudrate comport och hela skiten stämmer det är jag helt säker på.
Den ska ha vanlig VHF antenn och jag har testat med båtens egen som jag vet är ok mvh

akst
2010-07-26, 14:46
Kan vara så att Ozi Explorer är för buggig för AIS och än har jag inte testat nåt annat program, dock inkoppling baudrate comport och hela skiten stämmer det är jag helt säker på.
Den ska ha vanlig VHF antenn och jag har testat med båtens egen som jag vet är ok mvh
Ozi Explorer har alla fall funkat fint tillsammans med Comars AIS-mottagare när vi provat. Testa även OpenCPN (www.opencpn.org), det är vad vi har kört vid Understen i år. Väldigt fint system med vektorer som verkligen underlättar när man ska hålla sig undan fraktfartygen.

Flodström
2010-07-26, 15:40

Oki, då får du bara testa vidare. Åke, hade några tips här såg jag.... ;)

akst
2010-07-27, 17:21
Oki, då får du bara testa vidare. Åke, hade några tips här såg jag.... ;)

Inte mycket till tips kanske, men man får ju vara glad för det lilla. ;-) Jag vill minnas att det måste finnas inkommande GPS-data för att AIS ska funka i Ozi. GPS måste alltså vara ansluten (om jag minns rätt). Men det är väl redan testat, antar jag.

Tamtam
2010-07-27, 19:38
Ozi Explorer har alla fall funkat fint tillsammans med Comars AIS-mottagare när vi provat. Testa även OpenCPN (www.opencpn.org), det är vad vi har kört vid Understen i år. Väldigt fint system med vektorer som verkligen underlättar när man ska hålla sig undan fraktfartygen.

Tack!
Skulle tro att min ais burk är skit då, borde funka om Comar fungerar.
Ska titta på Open CPM känner till det

Tamtam
2010-07-27, 19:42
Inte mycket till tips kanske, men man får ju vara glad för det lilla. ;-) Jag vill minnas att det måste finnas inkommande GPS-data för att AIS ska funka i Ozi. GPS måste alltså vara ansluten (om jag minns rätt). Men det är väl redan testat, antar jag.

Haha jodå!
Dock AIS kräver inte GPS input, bara om du vill se din egen position i förhållande till fartygen.
Fartygen sänder sin position och programmet vet var de befinner sej så fort mottagaren tar emot uppdaterad information och ska visa detta på skärmen oberoende av egen GPS input.

Birger
2010-12-29, 21:50
Hur gick det här då? Kräver Oziexplorer ansluten GPS?

Tamtam
2010-12-30, 16:42
Hur gick det här då? Kräver Oziexplorer ansluten GPS?

Hej Birger, vad jag vet krävs det inte, men alla test jag gjort har varit med ansluten GPS antenn, fick dock ingen AIS information i Ozi, nu ligger NASA mottagaren i en plastpåse i verkstan.........
Vid ork ska jag testa opencpn på den men jag misstänker mottagaren är skiten i sammanhanget mvh gott slut