handdator

Visa fullständig version : KVH fluxgate

Kjelle
2010-07-11, 21:23
Hej!

Har samlat på mig några prylar till ny-båten, bland annat en KVH autocomp 1000 och en KVH Azimuth 1000 compass.

På Azimuthen så sitter det någon metallring på sladden, vad har denna för funktion?
Skall det egentligen finnas en sådan på Autocompen med?

995

996

Fördelar och nackdelar med dessa två?

Tänker använda en av dessa till min radar, funkar det lika bra med Azimuth eller bör jag välja autocompen i och med att jag kan flytta iväg denna från störningskällor?

Funderar på att sälja iväg en av dessa, men jag har ju gott om plats så kanske jag skulle använda Autocompen till raradn (för att få radaroverlay på plottern) och sen använda Azimuthen som ett rent kompass?

Men om jag får el-problem så har jag inget kompass som funkar.

Vad skulle ni gjort?
Har även ett silva vanlig vätskefylld kompass modell större.

Kjelle

Kjelle
2010-07-13, 13:52
Ingen som vet vad metallringen på el-kabeln fyller för funktion, och om jag egentligen skall ha en även på autocompen?
Samt fördelar och nackdelar med dessa två?.

Tackar.

Kjelle

TeamScuirus
2010-07-19, 02:24
Det er en ferittkjerne som brukes for å filtrere bort støy, både inn og ut fra kompasset.

Fordelen med Autocompen er at den kan plasseres optimalt siden den ikke har noe display å ta hensyn til. Optimal plassering er i midlinjen av båten, ca i høyde med vannlinja og så midt i båten også i lengderetningen som mulig. Må også plasseres vekk i fra jern, stål, høytalere, motorer og elektriske ledninger.

Kjelle
2010-07-19, 13:46
Det er en ferittkjerne som brukes for å filtrere bort støy, både inn og ut fra kompasset.

Fordelen med Autocompen er at den kan plasseres optimalt siden den ikke har noe display å ta hensyn til. Optimal plassering er i midlinjen av båten, ca i høyde med vannlinja og så midt i båten også i lengderetningen som mulig. Må også plasseres vekk i fra jern, stål, høytalere, motorer og elektriske ledninger.

Skal det ikke väre noen ferittkjerne til Autocompen?
Kan isåfall tenke meg at det er på grunn av att denne lettere kan plasseres unna forstyrrelsen enn Azimuthen.

Vet du om jeg kan bruke signalene fra Autocompen på Azimuthen?
Så jeg bare bruker Azimuthen som en kompassskjerm.
Det er ikke sikkert jeg får problemer med å finne plass til begge to uten forstyrrelser, men det blir myyye elektronikk i nybåten, så kanskje man skulle koblet Azimuthen samme med autocompen om det går.

TeamScuirus
2010-07-19, 21:41
Hvorfor trenger du kompasskursen på Azimuthen? Du kan vise akkurat det samme på plotteren.

Azimuth har bare NMEA 183 ut, ikke inn så den kan ikke brukes som et display for å vise Autocompdataene.

Hvis det ikke følger med en ferritkjerne så trengs det sannsynligvis ikke. Har ikke ferritkjerne på mine Simrad og Maretronkompass.

En ferrittkjerne filtrerer bare bort ledningsbåren støy, gjør ingeting med strålt elektrisk støy og magnetiske felt.

Kjelle
2010-08-20, 23:05
Nice.

Takk for svar.