handdator

Visa fullständig version : Elektronisk startspärr och spårutrustning

rival-andy
2010-07-12, 23:52
Ska snart hämta hem nya båten (Rocad 606 SD) och börja montera all utrustning. Någon som har erfarenhet av lämplig startspärr samt spårutrustning som sänker försäkringspremien? Vill ha grejor som funkar och håller!
/ Andreas

Kjelle
2010-07-13, 13:49
Ska snart hämta hem nya båten (Rocad 606 SD) och börja montera all utrustning. Någon som har erfarenhet av lämplig startspärr samt spårutrustning som sänker försäkringspremien? Vill ha grejor som funkar och håller!
/ Andreas

Kolla med ditt försäkringsbolag, försäkringsbolagen har olika produkter som dessa godkänner.

Coastkey.se är ju en trådlös dödmansbrytare som även fungerar som startspärr på de flesta motorer. Dock ingen spårningsfunktion i dagsläget.

Ta kontakt med Coastkey (http://www.coastkey.se) och fråga om din motor är "startspärrad" med deras produkt, samt vad som gäller gentemot försäkringen.

Mvh

Kjelle

Kjelle
2010-07-13, 13:50
Sen kan du komma på forumträffen den 14-15 augusti och om du har tur vinna en komplett Coastkey :-)

rival-andy
2010-07-17, 12:07
Jag ska ringa och kolla vad bolaget säger. Kan tyvärr inte den 14-15. Ska vara social för en helg och kolla på Rox1 i H-stad med sambon...

rival-andy
2010-07-27, 08:58
Hämtade hem båten igår så nu återstår en hel del skruvande. Pratade med Lars Sköld om spårsändningsutrustning och startspärr. Han rekommenderade mig att inte montera startspärr då han inte har stött på något märke än som inte krånglar. Den svaga länken är tydligen fjärrkontrollerna. Inte kul att stå på sjön och inte få igång båten! Han har monterat både Defa, Mobwatcher och något norskt märke. Så nu skippar jag premiereduceringen för den och monterar bara spårsändare. Märke ej bestämt. Ska lägga upp en tråd för bygget så snart jag hinner. Måste avsluta en del andra projekt först innan båtbygget tar full fart, fick båten 6 veckor innan utlovad tid vilket var super!

trango
2010-07-28, 07:34
Grattis till den nya båten!

Ser fram emot att följa bygget!

Dalton
2010-07-28, 09:48
spårsändaren redknows minitracker skall väl
vara godkända av dom flesta försäkringsbolagen
http://www.axtech.se/ om du kikar på den som heter
minifinder sensor kan du koppla till kölvattenlarm och
magnetlarm till tex dörrar eller luckor

rival-andy
2010-08-06, 13:50
Det lutar åt en minifinder. Har fått positivt omnämnande i ViB. Till det ett Combilock bultlås för motorn.

rival-andy
2011-03-06, 22:23
Jag har installerat en Redknows Minifinder nu. Superenkelt montage som gick utan missöden. Försökte gömma undan den bra. Har inte testat om den fungerar ännu (larmar alltså...). Får bli om någon månad då kärran ska besiktigas. Finns både vibrationslarm och geografiskt larm. Inställningarna ändras enkelt via deras hemsida. Kommunikationen med larmet fungerar enkelt med mobilen eller fjärrkontroll. Innan jag testat larmet kanske jag inte ska rekommendera det:D men hitills är jag mycket nöjd.
Letar stereo nu. Kollat The Hull Truth en del och det verkar vara Fusion och Clarion som rekommenderas gällande långvarig kvalitet. Clarion har en modell med DVD inbyggd. Dock endast med 3,5" skärm så det blir jobbigt för barnen att använda förstoringsglas. Hade jag haft en E-skärm istället för min C så hade det funnits videoingång... Nåväl det ska väl vara fisket som ska locka di små!
/ MVH Andreas

Team Larsen
2011-03-07, 17:05
Jag satte oclså in en Minifinder sensor, med rörelsedetektor. Verkar funka bra när jag testat i båthallen. Tyvärr får jag ej GPS lås där pga. plåttaket. Det schyssta är att SMS:a "STATUS" till båten och få svar med vilken spänning man har i batterierna.

Angående stereo importerade jag en Kenwood. Själva stereon monterades in i taket inne i själva konsolen och den vattentåliga fjärrkontrollen sattes i utanpåliggande montage under plottern. Bra tryck i förstärkaren och det bästa, den spelar upp USB-stickor.
Jag har i vart fall min mesta musik som MP3:or på en server hemma. Den spelar även upp musik från telefonen och jag plugger in den med USB-kabeln. (HTC Desire)
Det finns Iphone adapter till den och även Bluetoth-adapter.

Stereon heter: KENWOOD KMR-440U MARINE/BOAT STEREO CD/MP3
Fjärren: KENWOOD KCA-RC107MR WIRED MARINE LCD REMOTE

Jag gav 309$ för allt inkl. frakt. Handlade på barneyselectronics på Ebay.