handdator

Visa fullständig version : Trasig Daiwa SG 47LCA

joj
2010-07-21, 13:28
Fick lite haver i på en Daiwa rulle igår, släppte ut ldipsyn när jag märkte att räkneverket inte rörde sig och fick inte gång det heller, skulle ta hem dipsyn igen och börja om när jag märkte att jag har noll broms- och invevningskraft kvar i rullen, fick helt enkelt ta hem linan för hand och farsan vevade in löslinan, det klarade skitrullen.
Känns verkligen inte som att en sån här rulle ska krångla när den bara används till trolling i Östersjön 10-20 gånger per år, visserligen med flätlina och till dipsy men det ska väl en så kallad kvalitétsrull klara, kan ju inte ens skryta med att jag tagit en massa storlaxar med den:(

Nån som kan förklara vad felet på rullen är?

Fiskarn0383
2010-07-21, 14:32
Fick lite haver i på en Daiwa rulle igår, släppte ut ldipsyn när jag märkte att räkneverket inte rörde sig och fick inte gång det heller, skulle ta hem dipsyn igen och börja om när jag märkte att jag har noll broms- och invevningskraft kvar i rullen, fick helt enkelt ta hem linan för hand och farsan vevade in löslinan, det klarade skitrullen.
Känns verkligen inte som att en sån här rulle ska krångla när den bara används till trolling i Östersjön 10-20 gånger per år, visserligen med flätlina och till dipsy men det ska väl en så kallad kvalitétsrull klara, kan ju inte ens skryta med att jag tagit en massa storlaxar med den:(

Nån som kan förklara vad felet på rullen är?

Utan att ha sett och känt på rullen så är det svårt att ge sig på en gissning. Låter skumt att både räkneverk och broms ger sig samtidigt.
Det enda jag kan tänka mig är att spolen lossnat ifrån spolaxeln eller att linpaketet börjat rotera på spolen. Men det borde du väl sett.
Du får nog plocka isär den och kolla vad som hänt. Hade du varit hemma i vetlanda kunde jag hjälpt dig om du känt dig osäker men du har säkert folk nere i blekinge med som kan hjälpa dig om du inte vågar själv.

Sprängskiss är bra att han när man som jag hittar en bricka liggandes på bordet med rullen ihopplockad och färdigservad i händerna.:confused:

joj
2010-07-21, 14:49
Känslan är att bromsen gått åt skogen, varför räkneverket inte funkar känns lite konstigt men det funkar inte nu heller när jag drar ut lina för hand mot slirbromsen men när jag frikopplar spolen funkar räkneverket.

Har för mej att jag hade sprängskiss i en kartong till rullarna men hittar inte den nu.

magic
2010-07-21, 16:29
Sprängskiss: http://www.daiwa.com/PartsDiagram/PartsDiagram/47LC.pdf

Fiskarn0383
2010-07-21, 17:21
Känns som om det är något av de fel jag antog innan. Att friktionen mellan spole och spolaxel är för liten för att orka hålla emot annat än vid frikopplad rulle. Snurrar inte axeln funkar inte räkneverket.

Fiskarn0383
2010-07-21, 17:34
Sprängskiss för LCA

http://www.mikesreelrepair.com/schematics/displayimage.php?album=24&pos=730

Jonas Västerås
2010-07-21, 19:12
Enda strul jag haft med mina är att kåpan som skyddar räkneverket har lossnat. Jag har 10st och 5st har tappat kåpan.

joj
2010-07-21, 19:36
Plockade bort vev och gavel å kikade runt lite därinne och satte ihop igen, sen reagerade jag på att friktionskruven satt stenhårt i botten, fick ta ploygrip och lossa den med och nu verkar rullen funka, blir test i skarpt läge imorgon..

joj
2010-08-04, 20:26
Funkade i typ 20 sekunder sen innan samma fel kom tillbaka sen har rullen legat i båten. Tog fram den idag och spolade över linan till en annan rulle i början funkade varken broms, räkneverk eller knarr men sen mot slutet så hoppade allt igång den känns som vanligt, mycket skumt...