handdator

Visa fullständig version : Flipper 620 ?

Jonaz73
2010-07-22, 19:33
Hej alla trollare.
Skulle vilja byta ut min styrpulpetare mot en HT- båt så man kan slippa frysa rumpan av sig vintertid och så kanske man kan lura med sig familjen ibland också..... Har tittat lite på Flipper 620, Vad tror ni om det? Har sett att flera andra har sådana men har aldrig haft tillfälle att intervjua någon.
Den känns lagom stor även för övernattning och lite "mys" emellanåt och så finns ju alla bekvämligheter där redan;)

joj
2010-07-22, 19:59
Funkar skitbra med 620 till trolling, min är ombyggd då jag har tagit bort halva sofforna bak och ersatt med plan durkyta, väldigt stadig båt att trolla i även om sjön rullar en hel del. Är nog den bekvämaste båten jag trollat i, kunde vara bättre vid transporter men det aktiva fisket funkar suveränt, sitter en Yamaha F100 på min och det passar utmärkt.

Jag har normalt sett tidigare alltid bytt mina båtar med ett par års mellanrum men Flippern har jag haft sen Augusti 2006 nu så visst är det en riktigt bra båt, lite stötig i motsjö men man lär sej trimma powertrim och trimplan så det blir bra OBS! Trimplan är ett absolut måste i en Flipper 620, det ska det ju vara på alla planande båtar men speciellt på högre HT/Cabin båtar.

Känner att jag varken har lust eller behov för att kunna traila mer och suget finns på en större båt så kanske säljer jag Flippern framåt September.

Tror jag kan svara på dom flesta frågor du har om Flipper då jag varit runt överallt i min.

Tamtam
2010-07-22, 20:14
En utmärkt båt, nackdelen om det finns någon är just storlek och vikt på trailer, ligger du vid boj alltid är den ett klart alternativ enligt min åsikt annars i största laget, också enligt min åsikt,

Jonaz73
2010-07-22, 23:17
Det är väl trailerbarheten man är lite rädd för... Min 5 meters är ju väldigt smidig... Har sett flera båtar med ganska stor snurror på, funkar en "liten" (jämfört med andra jag sett) 100 hästare bra? Det känns ju bättre med en lagom liten motor om trollingpassen är långa.
Skulle vara kul att prova innan köp. Vad säger dem på firma om man bara vill prova??

joj
2010-07-24, 10:01
Hanterar min med antingen min SAAB 900 eller farsans 9-3, funkar helt ok.

En 4-t motor på 100-140 hk är väl vad som är lagom på en 620, jag har för mej att jag har toppat 31,7 knop en dag med mycket hemlängtan och lite sköna småvågor att få ett bra lyft emot, tror att jag hade en lånad 17 tums Ballistic propeller på då men min 21 tums alu funkar bättre vid trolling. Finns nog ingen båt i storleken som du kör så billigt som Flipper 620.

Jonaz73
2010-07-24, 20:45
Ska nog göra ett försök att titta på en live... Verkar jättebra som du gjort med aktersofforna! Har trollat en del i en Flipper 570 men där är det trångt där bak när man mot förmodan får fisk;) Ha det bra:)

joj
2010-07-25, 12:02
Ja det blev en otroligt lysande bra trollingbåt när sofforna försvann, samtidigt kan man fortfarande sitta på halva soffan och äta frukost, lunch och middag, köket finns ju under passagerarstolen så det går snabbt att få igång matlagningen.

Var bor du nånstans Jonas?

http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/006.jpg
http://i423.photobucket.com/albums/pp314/Laxen_photos/004.jpg

Flodström
2010-07-26, 02:23
Ser fin ut din båt joj. ;)

Praktiskt med bordet som kan fällas upp i aktern. Smart lösning :D

Jonaz73
2010-08-02, 21:58
Jonas bor i Heby mellan Sala och Uppsala.
Styrpulpeten går mest i Dalälven men den ses även ganska ofta i Vänern och Vättern. Har inte haft min båt i Östersjön än.. Är lite feg...