Visa fullständig version : silver båtar ?
Hej jag håller på och kollar lite på ny båt och jag har fastnat lite för Silver... finns de nån här som har erfarenhet om dessa båtar eller vet annat mat nyttigt om dem :)
modeller jag kollat på är shark 605 wa och eagle 650 wa
Kör Hawk 540DC och är sjukt nöjd.
Vi har en Silver Eagle 650 wa med en Suzuki Df 150 på. Den passar oss perfekt då man även kan övernatta i den utan besvär (har värmare monterad) vi har har kört 550 tim och har inte haft några problem direkt, fått bytt en läns pump =)
Silver gör generellt sett bra båtar. Några synpunkter:
+ Eagle (wa/cc/cabin) har ett av de absolut bästa skroven i sin storleksklass.
- Mycket vanligt att Silver läcker in vatten, kolla detta noga.
- Eagle wa tycker jag har överkanten av vindrutan mitt i synfältet
- Soffan i aktern är i vägen för trolling på cc/wa
- "Låga" fribord på cc
Eagle 650 wa har ingen hel soffa bak. Endast en halv som funkar bra att förvara prylar och sitta på och är ej i vägen då det är öppet på sidorna så man kan håva och sköta djup riggar utan problem. Dock hade första årmodelen 06/07 hel soffa. http://www.pixbox.se/pic_show_id30845668.html
Eagle 650 wa har ingen hel soffa bak. Endast en halv som funkar bra att förvara prylar och sitta på och är ej i vägen då det är öppet på sidorna så man kan håva och sköta djup riggar utan problem. Dock hade första årmodelen 06/07 hel soffa. http://www.pixbox.se/pic_show_id30845668.html
OK, kan så vara, fast jag har fiskat från en 08/09 med soffa.
Kollade upp detta och den rundade soffan kom med 2009 års modell enligt Silvers hemsida. ;)
Team T.U.R.
2011-05-25, 15:51
Hej,
Väcker liv i denna tråd då jag är lite sugen på Silver 605 eller 650 wa. Som vanligt när man letar båt så lyckas man hitta lite dåliga erfarenheter på olika håll (för att inte starta en lång tråd om problem kopplat till vissa båtmärken så tror jag som många andra sagt att de flesta båttillverkare har någon form av problem om man bara söker lite på nätet!).
Iaf, runt Silvern har jag hittat följande saker på ett par ställen som jag gärna skulle vilja ha feedback på av er med erfarenhet av båten; är det något man bör vara orolig för, eller finns det enkla lösningar? Alternativt, är det endast olycksfallen jag lyckats sniffa upp och ska inte bry mig?
1) Silvern har problem med Gelcoaten!
OM det nu är sant, är det ytliga saker som enkelt går att fixa till för en lekman eller är det mer allvarligare saker som leder till vattenläckage etc (relaterat till nästa punkt)?
Vad ska man titta efter/kontrollera?
2) Silvern läcker vatten!
Är det pga av sprickor i gelcoat?
Eller är det genomförningar i skrov, tex motorbrunn?
Vad ska man titta efter/kontrollera?
Tack på förhand,
/Andreas
Silverbåtarna är gjorda av aluminiumytterskrov med plastinnerskrov. Jag har inte hört om problem med gelcoaten (innerskrovet).
Silvern kan läcka in vatten lite överallt, men framförallt i aktern; skarvar, genomföringar, självlänsar. Du behöver ha båten liggandes i vatten ett tag för att se om den läcker. Du ser vattnet om du öppnar luckorna till stuvutrymmena i aktern/soffan (beroende på modell).
Det finns ju andra alternativ som jag definitivt kan rekommendera kolla den här sajten.
www.arronet.se
Mvh
/Leffe
Silverbåtarna är gjorda av aluminiumytterskrov med plastinnerskrov. Jag har inte hört om problem med gelcoaten (innerskrovet).
Silvern kan läcka in vatten lite överallt, men framförallt i aktern; skarvar, genomföringar, självlänsar. Du behöver ha båten liggandes i vatten ett tag för att se om den läcker. Du ser vattnet om du öppnar luckorna till stuvutrymmena i aktern/soffan (beroende på modell).
Vad märkligt att den evt. läcker.. ett helsvetsat aluminiumskrov!
Själv skulle jag misstänka evt självlänsar om sådant finns, genomföringarna måste ligga så långt över ytan att endast evt regnvatten kan vara ett problem.
Alternativet är att stänga självlänsen och pumpa ut vattnet i stället, gjorde så själv, vill inte ha hål nära vattenlinjen, märkligt är det, sover de finska industrirobotarna på jobbet för det är väl ingen människa som svetsar skroven???mvh
PS du är tvärsäker på att vattnet i fråga inte är regnvatten som självlänsen missat att skicka ut och som istället hamnat under däck för mycket märkligt är det minst sagt
Finns tusentals inlägg och funderingar på finska forum om Silvern och dess rykte om lekage. Väldigt märkligt att inte tillverkaren ännu har kommenterat händelsen i V-sjön, fast hur många teorier som framlagts. Finns även många andra som haft samma bekymmer enligt forumen. Som jag förstått, är självlänshålen för låga, rinner in vatten i trollingriggad båt ( förstås även annan tung båt ) samt att det finns läkage ner till mellanbotten. När den tagit in tillräckligt vatten, så motorbrunnens övre kant kommer under vattenlinjen läcker den även där. Fattas alltså fogmassa mellan aluminium och coat skrovet.
Hade ärenden till Skanstulls Marin idag (verkstaden dessvärre) passade på att titta på nybåtar och var ombord på denna.......
Vilken båt det var minst sagt, dessvärre lite kostsam men hade man pengarna så, ett utmärkt skithus ombord och det fanns till och med ett litet portlight därinne så man hade utsikt.
Mycket fin men kanske inget för trailern, kollade ner under däcksluckorna enorma utrymmen var det.
Skjutdörren Flodström det var Mercedes Benz otroligt fint gjord och lättgående med precision riktigt bra, tredelad och gled som på kullager mvh
http://www.marindepan.se/main_boatdetail.asp?BoatID=462
hade man pengar skulle jag nog titta på en sådan här...
http://www.mclayboats.se/index22.php?page_id=33
verkar sjukt fina.. (och säkert bättre ihopsatta än quintrex)
Låter märkligt att den skulle ta in vatten. Har haft två nya Silver båtar och ingen av mina har tagit in vatten. Förutom Självlänsen som tar in vatten när man står stilla och är tungt lastad! men inte när man är i rörelse. Finns två kranar som går att stänga då är det problemet borta.
min Q tar inte in vatten alls, skumt att silver gör det!.. tar inte ens in vatten när man backar..självlänsen är i vinkel nedåt och för resten finns länspump (och snart en till separat kopplad till batteri no2). Läge att uppdatera konstruktionen på Silver? låter farligt om man inte vet så mycket om konstruktionen och är ute och kör.. helt plötsligt har man massa vatten i båten.. låter läskigt.
David, vad kan du berätta om konstruktionen på Silver? Är självlänsen där i vinkel uppåt?
Hur funkar självlänsen och vad är Silvers problem när man är ute och kör jämfört med andra "bättre" konstruktioner?
Har du svar på dessa frågor eller "trollar" du bara?
David, vad kan du berätta om konstruktionen på Silver? Är självlänsen där i vinkel uppåt?
Hur funkar självlänsen och vad är Silvers problem när man är ute och kör jämfört med andra "bättre" konstruktioner?
Har du svar på dessa frågor eller "trollar" du bara?
Jag heter inte David, men:
- Självlänsens rör ligger i princip horisontellt.
- Öppningarna till självlänsen inuti och utanpå båten ligger för lågt i förhållande till vattenytan, speciellt i låg fart (trolling).
- Rören är för smala, om båten får in mycket vatten tar det lång tid att tömma (jag har provat).
- Det går att stänga med kranar, men jag föredrar idiotsäkra konstruktioner som funkar utan att man måste förlita sig till de ombordvarandes minne.
- Om du stänger kranarna så fylls båten med regn- stänk- och annat vatten.
- "Tjena, vill du köpa en flytoverall? Den funkar perfekt, förutsatt att du ringer kundtjänst en gång i timmen och uppdaterar ditt medlemsskap. Glöm inte bort det." Nej tack.
En bättre konstruktion vore antingen att innerskrovet/durken låg högre eller att båten levererades utan självläns men med en riktig länspump.
kör en shark cc -08 har inte märkt att det skulle komma in vatten alls, tror detta problemet gäller eagle modellerna cabin/ WA.
kolla den här videon, i mitten ... så ska dräneringen funka :-)
http://www.quintrex.com.au/media.aspx?filePath=/content/documents/Video/Large/Quintrex_Offshore_FLV_320x180.flv&fileName=Offshore+Range&fileDesc=The+new+Offshore+range+has+been+designed+ for+hard+core+anglers+after+a+rugged+and+economica l+offshore+workhorse.+Watch+us+put+the+Millennium+ Hull+and+Flared+Bow+to+the+test+in+bar+crossing+co nditions.&fileSize=21,314.4%20kB
David, är detta ditt slutgiltiga svar?
magic, jag tror mer på självlänsens princip än på teknik som är beroende ström och igensättbara impellrar/filter. Självlänsen i min Silver är inte vågrät i sin konstruktion utan har ett fall från golvnivån till utgången, med rörelse ökar denna dessutom.Jag kan, om jag lastar mycket vikt bak i båten få upp vatten till golvnivå och lite över, men så fort jag lastar om försvinner det lika fort och kan inte göra om samma sak lika lätt vid drift.
Jag ser det därför som ett betydligt bättre system i grundtrygghet än vad somliga vill göra gällande och har fortfarande inte sett något inlägg som bjuder bättre alternativ. Quintrex reklamfilm om båtåka, fiske och massor av sol är förvisso något man saknat länge nog, men inte med de båtarna och framför allt köper jag inte deras "unika" argument. Jag ska inte säga vad jag tycker om Quintrex som båt, men nog har vi väl lite längre traditioner av båtbygge här i norden, speciellt för våra klimat än att vi behöver åka till andra sidan jordklotet för att köpa en båt som inte på något sätt visats vara bättre än de vi redan har?
tja säga vad man vill... Q har rätt många användare och har funnits rätt länge. Så nått rätt gör dom nog. Dessutom har nog Australiensarna (öbor ;-) ) rätt lång tradition av båtbyggande också...
Usa är rätt långt bort också Jari, menar du att vi enbart ska köpa nordiska båtar?
Btw
David, är detta ditt slutgiltiga svar?
är det mig du syftar på? isf vad var din fråga Jari?
Jag heter inte David, men:
- Självlänsens rör ligger i princip horisontellt.
- Öppningarna till självlänsen inuti och utanpå båten ligger för lågt i förhållande till vattenytan, speciellt i låg fart (trolling).
- Rören är för smala, om båten får in mycket vatten tar det lång tid att tömma (jag har provat).
- Det går att stänga med kranar, men jag föredrar idiotsäkra konstruktioner som funkar utan att man måste förlita sig till de ombordvarandes minne.
- Om du stänger kranarna så fylls båten med regn- stänk- och annat vatten.
- "Tjena, vill du köpa en flytoverall? Den funkar perfekt, förutsatt att du ringer kundtjänst en gång i timmen och uppdaterar ditt medlemsskap. Glöm inte bort det." Nej tack.
En bättre konstruktion vore antingen att innerskrovet/durken låg högre eller att båten levererades utan självläns men med en riktig länspump.
Hej Magic, vad märkligt att en välrenommerad tillverkare släpper iväg nåt liknande, man blir förvånad faktiskt, grundtipset för kompisen då blir att stänga dem för gott och köra Mattias Pikeless variant, en kraftig pump längst ner i en välbyggd grop och två överjävliga en bit upp bredvid, själv har jag dränerat mitt däck med rostfria genomföringar, alla slangförsedda som leder till gropen för regnvatten, pumpas ut på sekunder när nivån nås men jag har ännu inte kommit till Mattias panik pumpläge men det är en bra ide speciellt när han ligger riktigt långt ut, själv är man nog lite harig för sådant kanske.....:rolleyes:
En självläns kan fungera hur bra som helst, ingen tvekan, motsvaras av en spygatt på ett fartyg ungefär, skillnaden ligger i höjd..... och här börjar problemen på mindre båtar, nivåskillnaden blir för låg, precis som Magic beskriver borde däcket isf höjas för att vid nedlastad akter ändå ha en ordentlig höjdskillnad mot vattenytan samt fungerande flaps som stänger vid backning exv då är det inga problem men om nivaskillnaden minskar..... nej tack ingen självläns på min båt och ett bättre alternativ om sjön börjar bli riktigt elak med risk för översköljningar är att gå i hamn så fort som möjligt och vad är vitsen med att vara ute, vettigt fiske är iaf i princip helt omöjligt. mvh
Dessutom ska jag tillägga, om man kör endast efter självläns principen bör man förvissa sej MYCKET noga att vatten inte kan smyga under däck i springor eller annat halvdant hantverk utan att en väl rengjord säkert inkopplad automatisk länspump upptäcker detta omgående.... samt att de evt. defekterna på däck mycket noga leds direkt till pumpen utan omvägar i okända utrymmen i skrovet.
PikeLess
2011-05-30, 19:14
Hej Magic, vad märkligt att en välrenommerad tillverkare släpper iväg nåt liknande, man blir förvånad faktiskt, grundtipset för kompisen då blir att stänga dem för gott och köra Mattias Pikeless variant, en kraftig pump längst ner i en välbyggd grop och två överjävliga en bit upp bredvid, själv har jag dränerat mitt däck med rostfria genomföringar, alla slangförsedda som leder till gropen för regnvatten, pumpas ut på sekunder när nivån nås men jag har ännu inte kommit till Mattias panik pumpläge men det är en bra ide speciellt när han ligger riktigt långt ut, själv är man nog lite harig för sådant kanske.....:rolleyes:
Nästan rätt Hans! :) Har två små(1100 gal) nere i "kölsvinet", och en stor(2500 gal) monterad längre upp precis över dem. Ska inom kort kombineras med ljud & ljus larm vid förarplatsen, så man har koll på om/när pumparna jobbar under färd.
Jag har hört att de flesta olyckor sker nära land i skyddade vatten...så just därför håller jag mig lite längre ut, inte på grund av fisken! :mrgreen:
Väldimensionerade elpumpar är självklara. Personligen tycker jag nog man även ska komplettera med en riktigt bra fast monterad manuell pump. När jag tog utsjöskepparn hade vi en riktig sjöbjörn till kursledare - grymt erfaren. När vi diskuterade kring olika elpumpar satt han tyst en lång stund - sen utbrast han på bredaste Pitedialekt, "Elpumpar i all ära men det finns inte en enda elpump som slår en livrädd karl med en hink...". På något sätt har han rätt.
/F
tja säga vad man vill... Q har rätt många användare och har funnits rätt länge. Så nått rätt gör dom nog. Dessutom har nog Australiensarna (öbor ;-) ) rätt lång tradition av båtbyggande också...
Usa är rätt långt bort också Jari, menar du att vi enbart ska köpa nordiska båtar?
Btw
är det mig du syftar på? isf vad var din fråga Jari?
#16 i denna tråd och jämfört med oss nordbor är de nybörjare i båtbygge. Knappt torra bakom öronen faktiskt.
Jag är helt övertygad om att vi nordbor bygger de bäst lämpade båtarna för våra farvatten sen kanske tusen år eller mer, men det finns båtar som våra båtbyggare har för liten marknad för att utveckla och göra riktigt bra, men som de är hyggliga på i USA/kanada, Italien osv. Hade du behövt en djonk hade jag rekommenderat dig att köpa en i kina.
Behöver du den lyxigaste västindienkryssaren av alla så är det återigen till finland du vänder dig.
Låter märkligt att den skulle ta in vatten. Har haft två nya Silver båtar och ingen av mina har tagit in vatten. Förutom Självlänsen som tar in vatten när man står stilla och är tungt lastad! men inte när man är i rörelse. Finns två kranar som går att stänga då är det problemet borta.
Problem med tungt lastad båt kan uppstå när du fiskar medsjö och vågorna slår in mot aktern samtidigt som båten "rullar" i sjön. Jag hävdar fortfarande att det är en korkad lösning, det ska inte kunna komma in vatten via självlänsen, punkt!
På Silvern jag fiskade från i helgen, en 650 WA -08, läckte ena självlänsen kontinuerligt in vatten, oavsett om kulventilen var stängd eller inte. Läckaget var i skarven mellan ventil och slang, på utlopps-sidan. Lätt åtgärdat men för j-a dåligt gjort. :mad:
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.