Visa fullständig version : Hds-problem med karta
rs2johan
2010-08-05, 18:27
Idag var jag ute och körde på vättern för första gången med mitt hds-lod. Märkte att så fort jag kom ut på sjön så visade plottern enbart sjön, inga djup,grund eller liknande!? Förra veckan körde jag simris och det visade djup och allt som det ska göra, men inte nu!?
kortet jag använder mig av är navionics XL-44.
hoppas någon snäll själv kan hjälpa mig=)
/Johan
Du får vara mer detaljerad, visade den ingen ekolodsbild alls?
Har du varit och tryckt i menyerna.... (och plockat bort lodbilden?)
Innan man gör detta (trycker i menyerna) bör man studera manualen noga gärna på sjön detta underlättar.
Förklara bättre mvh
rs2johan
2010-08-05, 19:44
var lite ivrig/irriterad innan när jag skrev=)
Det är själva plotterdelen som inte stämmer, ekolodet är det inga problem med.
Jag ser själva vättern på plottern, men inga namn på orter runt om, och inga djup i sjön är utmärkta på kartan.
Du brukar kunna se utmärkta grund,djupen i sjön, orter runt i kring sjön men inget av detta visas. hoppas det blev lite bättre förklaring
Ok du har kollat att rätt kartställ ligger framme exv "swedish lakes"??
Är på det viset gör du stora förflyttningar får du ofta byta kartställ, bli inte oroad det finns där men du får nog byta manuellt i menyerna.
Notera är inte tvärsäker vad gäller HDS men så fungerar alla äldre som LCX serien med Navionics kolla. och lycka till:rolleyes:
rs2johan
2010-08-05, 22:26
Ok du har kollat att rätt kartställ ligger framme exv "swedish lakes"??
Är på det viset gör du stora förflyttningar får du ofta byta kartställ, bli inte oroad det finns där men du får nog byta manuellt i menyerna.
Notera är inte tvärsäker vad gäller HDS men så fungerar alla äldre som LCX serien med Navionics kolla. och lycka till:rolleyes:
letade faktiskt efter kartställ i menyerna en halvtimma, men kunde inte hitta något. Får nog sätta mig med manualen imorgon och gå igenom.
Tack för tipsen!
rs2johan
2010-08-06, 12:49
som tamtam sa, så var det en inställning som inte var korrekt. problemet löst!
/Johan
|
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.