handdator

Visa fullständig version : Kapten Böljas Fix o Trix

kapten bölja
2009-03-15, 18:49
Hej.

Här kommer ett tips till er som kör med mast(er) till era planerboards/pulkor.
Sätt en "bagagestropp" mellan masttoppen och brytblocket för linan.
Det dämpar rycken i linan, bra när du går i lite mer sjö och inte vill ha "för tidig utlösning" ;) , spec. om du kör nedblyat eller djupparavan.
(Clas Ohlson art.nr. 35-1222 5-pack SEK 24,00! funkar bra).

Kapten Bölja

kapten bölja
2009-03-15, 20:37
Hej.

Här är en PowerPointCad-skiss på planerboards för den händige.
Rätt justerade (genom att flytta den bakre stången hit eller dit) så ska dom gå rätt ut från båten, inga pulkor som kanar efter båten alltså. Dom tål hur mycket sjö som helst, och du kan hänga på typ 5 djupparavaner på var sida, utan att dom börjar "skära" ner i vattnet. Du kan köra med 40-50 meter lina.

Materialkostnad ca 200 SEK/styck, och några timmars jobb.

Gör så här (för 2 st, tänk på vilken som är styrbord och babord, skissen visar en styrbord):

Snedkapa 2 st bitar avloppsrör 110 mm, längd ca 800 mm totalt. ("Flytkropp")
Limma fast plexiglasskivor i "för" och "akter". (Ta nåt genomskinligt så det syns om det läcker in vatten).
Kapa till och fasa 2 st 12 mm plywood (OBS! Vattenbeständigt lim, kolla med brädgården, t.ex. MDF och vatten funkar INTE ihop!).
Kapa till 2 st rundjärn dia 25 mm. ("Kölen")
Kapa till 2 st vinkeljärn 25*25 mm, ca 400 mm långa, borra många hål (7 mm), i ena sidan (för inställning).
Kapa till 6 st rundjärn 6 mm (gärna RF), ca 550 mm långa. 4 st av dessa bockar du en snygg ögla på i varje ände (de ska sitta längst fram). 2 st bockar du ögla i en ände, och krok i den andra (för att kunna fästa i något av hålen på vinkeljärnet).
Du kan ta fönsterkrokarna från sommarstugan t.ex. :lol:

Montera ihop en så här:
Fäst flytkroppen mot plywooden med 2 st RF-slangklämma. (Såga en slits i plywooden med sticksåg, dra klämman genom slitsen, och runt flytkroppen, dra åt).
Fäst kölen med 2 st RF-slangklämma. (Slits m.m. enl. ovan)

Fäst de 2 främre rundjärnen (med dubbla öglor) se kryss på skissen. Du kan använda "öglebult" som du borrar genom plywooden, använd låsmutter! Anpassa längden så att det undre staget blir lite längre än det kortare (övre).

Skruva fast vinkeljärnet enl. skiss. Kroka i det bakre rundjärnet på mitten nånstans (justera läget ute på sjön).

Koppla ihop alla 3 öglor med en schakel, här fäster du din planerboardlina med krok sen.

"Låna" barnens cykelvimplar och fäst i aktern.

Ut och provkör, flytta den bakre kroken hit och dit tills du hittar en bra inställning (markera med tuschpenna, så vet du inställningen framöver).

Givetvis målar/lackar du det som behövs.

Hör av dig om du har några frågor, annars finns det ju alternativ i affären för den som vill pynta.

Kapten Bölja

http://i402.photobucket.com/albums/pp109/zumpen_photos/Bild1.jpg

Robin
2009-03-16, 14:37
Sånna ska jag försöka bygga..(så fort man får tid..)

tackar så möe..:)
Testat själv?

Kjelle
2009-03-16, 15:24
Jag körde förut med liknande pulkor, enda skillnaden det var två stycken fyratums kloakrör som flytkropp på varje. Dessa rören var 65cm långa. Mellan dom hade jag 10mm gängstång. Innermått mellan rören var ca 40cm.

Fenan gjorde jag i tre millimeter stål, 40cm djup och 60cm lång......

Dessa planers drog med 21 kg dragkraft på vindstilla vatten.

/Kjelle

kapten bölja
2009-03-16, 18:48
Sånna ska jag försöka bygga..(så fort man får tid..)

tackar så möe..:)
Testat själv?

Hej.

Jag byggde ett par såna här till en av mina gamla båtar. De funkade kanonbra. Tyvärr följde dom med båten när jag sålde den.På min nya båt har jag inte hunnit få dit några master än, bara djupriggar. Bygger jag några så ska jag lägga upp bilder.

drittling
2009-03-16, 19:23
Att man ska exprementera är en utveklingsfas i rätt riktning! Vi kan aldrig få nog hjälp av varandra. Men en sak som är oerhört viktigt är faktisk plannerboardlinan att den är av bra kvalitet!!
I mitt exprementerande runt linor och speciellt plannerboardlinor så är det mycket att komma i håg.

Mastens fastsättning (med eller utan stag mastens längd över vatten ytan)
Om det ska vara fjädring längst ut mot planner boarden eller i mast toppen.
Att inte lasta linan för hårt ( vilken typ av lina:grovlek, tennissträng, persienlina, flätlina etc)
Justera plannerboarden (hur den ska gå i vattnet, jämns med båten, hur långt från båten)
Allt detta vet ni nog.

Sedan hur egenskaperna är i respektive
Grov sjögång
krabb sjö
platt vatten
Att utlösarna ska glida lätt, ytskiktsmatrial på linorna
Det är viktiga saker som ska vägas in.

En annan sak är att uppe i norra Sverge använder man ljusgröna och ljusblå linor. Och i södra Sverige används röd och gula linor. Frågan var för det är så vet jag inte helt säkert. Men på frågan jag ställt till testfiskarn är varför!
Vid testfiske klarvatten sjöar tror man att dessa färger blå, grön. Och i bräckt vatten som östersjön fiskar bättre med gul, röd. Att det finns många teorier om hur saker ska fungera och vise versa.
Är det någon som kan hjälpa lite på traven?

Skit fiske på er!!